DAP sahut saranan Nazri “Pengkhianat Bangsa” Aziz

Parti Chauvinis DAP kini mengemakan dan menyahut saranan Menteri DiJabatan Perdana Menteri dan ahli MT UMNO Dato’ Seri Mohd. Nazri Tan Sri Aziz agar Utusan Malaysia menghentikan penulisan yang berbaur ‘perkauman’.

Laporan Malaysian Insider:

DAP backs Nazri over Utusan

Lim says Utusan has gone overboard. — File pic

By Asrul Hadi Abdullah Sani

KUALA LUMPUR, Dec 17 — DAP today expressed their support for Datuk Seri Nazri Aziz for criticising Utusan Malaysia’s racist agenda.

The party’s secretary-general Lim Guan Eng said Nazri’s criticism of the Umno-owned newspaper is accurate because Utusan has gone “overboard” in its reporting.

Utusan has gone overboard in its reporting and attacked the non-Malays up to the point of using derogatory terms such as ‘keling’ for the Indian community and calling the non-Malays anti-Islam and anti-Malay. That is the not the spirit of Malaysia supported by the rakyat,” he told reporters in Parliament.

Yesterday, The Malaysian Insider reported that the Umno maverick had condemned the Malay daily for its “outdated” racist propaganda, saying the Umno-owned newspaper must accept that Malaysia is a multi-racial country.

Nazri said Malaysians can no longer accept categorising minorities with derogatory names.

Lim stressed that Utusan was irresponsible for causing racial tension in the country.

“The efforts by Utusan Malaysia are very irresponsible because it causes racial hatred and also publishes false statements like Karpal is anti-Islam. I have also become a victim and that was why I had to sue Utusan but we cannot sue Utusan everyday because we do not have the funds and time to do so,” he said.

The Penang Chief Minister also slammed the Utusan “bosses” for manipulating the news.

“Their reporters are professional but their bosses will change the news and then create false news and false accusations. So we feel that they have gone overboard. I think this is not a political issue but a Malaysian issue.

“Even though we are politically different, the DAP agrees with Nazri in urging Utusan Malaysia to stop this campaign of racial hatred. They will only be satisfied when other races do not have any more rights. If they continue with their campaign of hate, I am scared there will be retaliation that we all will regret,” he said.

Lim hopes that Utusan will accept Nazri’s criticism and change.

“I hope Utusan Malaysia will learn from the criticism made by the minister and also hope that the police will make the necessary investigation to take actions against those who incite racial hatred,” he said.

Utusan has been a mouthpiece for Umno ultra-nationalists and a tool for defending the party’s “Ketuanan Melayu” (Malay supremacy) policy.

The newspaper has also been criticised for being used to attack the opposition and ratcheting up racial tensions.

The Umno-owned newspaper was responsible for running daily stories criticising calls to allow former communist leader Chin Peng to return to Malaysia, linking it to what the newspaper says are moves to question Malay rights.

The paper also suggested that DAP was anti-Islam and said Datuk Seri Anwar Ibrahim was willing to betray the Malays to be prime minister — both incendiary subjects in mainly Malay-Muslim Malaysia.

Its articles have labelled the Chinese community as “pendatang” (immigrants) and the Indian community as “keling”.

***************

Keceluparan Nazri ini jauh melebihi tahap ‘melampau’. Utusan Malaysia merupakan aspirasi cetusan rasa majoriti orang Melayu. Ianya merupakan pemangkin proses pencernaan minda dan kuasa-fikir samada analatikal atau deskriptif orang Melayu, sebagaimana gayahidup mereka seharian.

Utusan Malaysia sebagai wadah kewartawanan dan analisa berita minda Melayu hanya menggema dan langsungkan ‘Perjuangan’ sealiran apa yang UMNO dukung semenjak penubuhanya pada 11 Mei 1946; Memartabatkan dan menjaga kepentingan orang Melayu, selaku warga majoriti dan tunjang sosio-politik-budaya masyarakat Malaysia.

Sekiranya aliran ini Nazri anggap sebagai ‘Rasis’, maka sebagaimana jelas reaksi Presiden UMNO V dan Perdana Menteri IV Tun Dr. Mahathir Mohamad bahawa UMNO itu ‘Perkauman’. Ini kerana UMNO ujud atas premis Bangsa Melayu dan perjuangan nasionalism yang menjadi roh dan modus operandi parti tunjuang Barisan Nasional itu. Perjuangan ini berhasil menimbulkan kesedaran dan semangat nasionalism sehingga UMNO berjaya macu usaha untuk mengagalkan gagasan Malayan Union, meningkatkan semangat perjuangan menentang keganasan kominis dan memerdekakan Bangsa Melayu dan tanahair dari penjajahan British.

Menolak roh dan tatacara ‘Perjuangan’ yang sama sama didukung UMNO dan Utusan Malaysia sebagai ‘Rasis’ sehingga menjadi modal Chauvinis Cina DAP untuk meneruskan usaha anti-Melayu dalam proses sosio-politik Malaysia yang sepatutnya berpaksi kepada orang Melayu sebagai warga majoriti tanahair ini sebenarnya mengkhianati Bangsa Melayu. Nazri kini layak disifatkan sebagai ‘ANTI PERJUANGAN’ dan ‘ANTI MELAYU’.

Maka dengan itu, Nazri sebagai ‘Anak Jantan’ semestinya meletakan jawatan sebagai Menteri Kabinet dan mengumumkan keluar dari UMNO. Ini kerana kedudukan dan kerjaya politik Nazri selama ini ialah atas ehsan UMNO, yang memberikan beliau ruang dan peluang untuk menunjukan kemampuan dan ketokohan sebagai pemimpin dan diangkat ahli UMNO sehingga tahap ini.

Orang Melayu terutama UMNO memang tidak perlu dan tidak sepatutnya memberikan ruang lagi kepada seorang yang layak disifatkan sebagai ‘Pengkhianat Bangsa’ untuk terus menikmati kuasa dan pengaruh yang UMNO berjaya taja dan gembeling bagi Nazri berada dalam kedudukan hari ini.

Sebagai seorang yang ‘Muka Tebal’ dan ‘Kepala Batu’, maka pengunduran sukarela Nazri dari semua jawatan politik dan keluar parti tidak akan berlaku.

Oleh demikian, menjadi tanggung jawab Presiden UMNO VII dan Perdana Menteri Malaysia VI Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak untuk membela maruah ‘Perjuangan’, UMNO, institiusi Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia dan orang Melayu dari keceluparan melampau seorang Pengkhianat Bangsa “Kacang lupakan kulit” Mohd. Nazri Aziz ini.

PM NAJIB AMAT WAJAR MEMECAT NAZRI AZIZ DARI KABINET DAN MT UMNO MEMECAT KEAHLIAN BELIAU!

About these ads
Published in: on December 18, 2009 at 08:38  Comments (44)  

The URI to TrackBack this entry is: http://bigdogdotcom.wordpress.com/2009/12/18/dap-sahut-saranan-pengkhianat-bangsa-nazri/trackback/

RSS feed for comments on this post.

44 CommentsLeave a comment

  1. Sudah lama saya perhatikan YB Nazri ini. Sejak dari pemerintahan Pak Lah sehinggalah DS Najib mengambilalih kelakuan atau telatah YB Nazri ini amat menjengkelkan.

    Seharusnya DS Najib meneliti sebab apa dan mengapa YB Nazri menjadi begitu ‘KURANG AJAQ’ terhadap bangsa Melayu sendiri.Tempat beliau mencari rezeki.

    UMNO harus membersihkan diri dari manusia yang bernama NAZRI AZIZ!! Tidak guna menyimpan manusia yang tiada jati diri.

    • Kita orang Melayu berhemah sangat, bersopan santun sangat. Kalau Nazri sudah kurang ajar akapada TDM, pemimpin yang banyak berjasa kapada negara, saya fikir tak perlu kita panggil dia YB lagi.

      Kita tampaq muka dia seboleh mana dilaman citra dan sebagainya sehingga dia tidak kedengaran lagi.

      Kalau Najib tak keluarkan dia, kita minta Majlis Tertinggi UMNO keluarkan Najib. Terutama sekali bila pembangkang sudah bertepuk tangan, bersorak dan naik tocang mengkeji Utusan, mengikut tidak tanduk siNazri ini.

      • singkirkan balaci dap ni..jgn tunggu lg najib!

  2. Big Dog,

    mungkin sebabnya adalah kerana semua rakyat Malaysia boleh membaca dlm Bahasa Melayu (Malaysia?) maka ada yang kata Utusan tu perkauman, betul ke? Namun, suratkhabar berbahasa China dan Tamil pulak mcm mana? Nazri ada baca ke atau dia (Nazri) cuma bercakap apa yang dia tahu sahaja ke atau sengaja nak cari pasal?

    Nasihat saya, cukup-cukuplah… Masa saya kecil-kecil dulu tak timbul pulak masalah perkauman ini. Kawan-kawan saya terdiri dari China dan India. Malah jadi kawan karib sampai sekarang. Kami hidup berjiran, rumah dekat-dekat. Hari Raya kami sambut 5 kali setahun. Ada satu Nyonya China (penjaja makanan) tu terlampau baik sangat dgn emak saya, tiap-tiap hari dia hantar makanan. Yang uniknya, periuk yang dia guna tu memang dia beli lain khas untuk masak kat emak saya. Begitulah keakraban kaum-kaum di Malaysia ketika itu circa 1970’s.

    Sudah tu sudah lah. Jangan marahkan nyamuk kelambu dibakar. Aku dah tua, entah esok lusa mati. Yang aku risau anak-anak aku. Sekurang-kurangnya aku buka mulut sekarang, moga kehidupan mereka lebih baik. Itu saja yang aku mampu.

    Insya Allah, akan bertambah baik Negaraku Malaysia.

    Wassalam,
    Hantu Siber

  3. Utusan hanya di baca oleh orang kampung sebab itu mereka berfikiran sebegitu, macam katak bawah tempurung.

    • Utusan dijual, dibeli dan dibaca (bercetak atau online) di mana-mana sahaja. Mungkin kamu tu yg duduk di kampung kamu saja dan tak pernah keluar-keluar, sebab itu kamu kata begitu. Kesian!

  4. Nazri o nazri ..kenapa kau bengong sangat ni , kau ibarat ular berbisa mematuk tangan tuan yang membela kau selama ini , ..

    Nazri o nazri , jangan jadi anuar yang kedua ..jangan jadi racun pada bangsa melayu , jangan jadi pengkhianat , lihatlah wajah anak2mu , mak dan ayahmu , jangan jadi si kitul ..

    saya sokong Nazri dipecat dari UMNO , pecat keahliannya ..

  5. kasihan sungguh bangsa Melayu ketika ini , sudahlah dipijak , dicerca , dihina , dimaki hamun oleh bangsa lain , orang melayu sendiri juga turut memijak , menghina , ..

    benarlah , Melayu mudah lupa ..melayu mudah lupa diri , lupa daratan , lupa asal usul , lupa sejarah ..

    wahai MELAYU , bangkitlah ..bangunlah , ayuh bersama2 berjuang mempertahankan maruah bangsa,kita bukan bangsa sialan yang biadap , kita anak2 pejuang , pahlawan terbilang yang biasa bermandi darah ..

  6. Saturday May 29, 2004
    Nazri firm on quitting politics

    Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz may have just turned 50 but he has set his mind on retiring from politics. His plan to quit while still energetic is mainly to help revivify Umno, he tells JANE RITIKOS in an interview.

    KUALA LUMPUR: If things go according to Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz’s plans four years from now, he will be on board the legendary Orient Express train, somewhere between France and Siberia.

    The trip is on the top of the list of things that the Minister in the Prime Minister’s Department wants to do after his targeted retirement age of 54.

    “I can’t imagine myself a minister till I am very old,” he said when interviewed on Thursday, reaffirming his wish to serve his last term in the government and Umno after being active in politics for 26 years.

    Asked when he started feeling that he wanted to quit, Nazri, who turned 50 on May 12, said: “It’s something about turning 50. If I retire when my term ends, I will be 54 and that is just nice. There is life after politics.”

    Nazri, who used to practise law between 1978 and 1995, said his decision was not because he felt sidelined by the leadership.

    “It is more because I have been in politics for too long and missed out on things I enjoyed doing and spending time with family,” he said.

    “But foremostly, I want to pave the way for younger leaders. For it (Umno) to be strong there must be rejuvenation and there comes a time when you yourself have to ensure this happens.

    “There are many people who have held their posts for a long time and I am one of them who are dispensable,” he added.

    Nazri, however, stressed that he was speaking on his role and not about other leaders. He said his decision to give way to other capable people was in line with the reforms that Abdullah was implementing.

    The minister started his political career as an Umno executive council member, soon after his return from Britain in 1978 where he had read law at Lincoln’s Inn.

    He was appointed to the Dewan Negara in 1991 and served as a senator until 1995. After winning his Parliament seat, he was made Deputy Minister in the Prime Minister’s Department (1995-1999).

    In 1999, he was appointed Deputy Finance Minister II and later promoted to Entrepreneur Development Minister, a post he kept until the last general election in March.

    After the election, he was given his present post as minister in charge of parliament affairs.

    “When my term expires in 2009, I would have served in the Cabinet for 18 years. When the time comes and my service is no longer needed, I will go,” he said.

    Asked if he would continue if the leadership wanted him to, he said: “It is my wish that this be my last term. But when you want to quit you must bear in mind there are others who can make decisions for you.”

    Nazri also said he had asked to serve as the minister in charge of parliament affairs after the 1999 general election but was not given the job.

    “Pak Lah (Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi) has actually given me what I wanted to do,” he said.

    “The Prime Minister’s Department is a super ministry and there is no reason for any of the Ministers in the Prime Minister’s Department to feel sidelined for getting the job.”

    The father of three grown-up children said he had not spoken to his family about his decision to make this his last term “because they and supporters want me to stay in politics.”

    He said he wanted to retire at an age when he still felt “energetic and strong to do the things I always wanted to do.”

    • Nazri should go now. I don’t mind at all if he goes to Siberia and not come back. The Malays would not lose a thing if he goes away for good. In fact, the Malays will gain by having no nuisance and Pengkhianat Bangsa among them.

      The non-Malays, too, would gain in the long run. His antics would lessen tension among the Malays that might spill over into tension with the non-Malays, like now when Guan Eng exploits the situation and follows suit in hitting at Utusan.

      No wonder the Budget got thru with only 3 votes majority. Such a terrible shame. Such a terrific propaganda for the opposition. We’ll never know if he had whispered to Guan Eng his assessment of the BN turn-out at the Budget voting and Guan Eng alerted all his men to turn up at voting time. He, after all, is the Minister in charge of Parliamentary affairs. On this ground alone, he should have been kicked out.

      Utusan can stop hitting out at the ingratiates and anti-Malays DAP if they stop the nonsense at their mouthpiece, the Rocket, Malaysian Insider and such other DAP-inclined publications.

  7. Dua malam lepas saya telah berjumpa dengan sahabat lama saya yang kerjanya mencari maklumat dan menyalur kepada D S Najib dan untuk kerja tersebut dia dibayar elaun khas kononya ?

    Saya memberi ceramah yang panjang berkenaan isu Nazri yang membelasah BTN dan Tun Dr Mahathir yang menyokong BTN.Saya bertanya kenapa Najib takut hendak ambil tindakan terhadap Nazri yang makin hari makin merosak imej UMNO.Dia tidak berani membuat komen lantas saya terus mohon beliau memberi no telefon D S Najib agar saya dapat menghantar sms sepertimana sms yang saudara Bigdog hantar kepada T S Mahyuddin.Beliau kata maaf no telefon D S Najib tak boleh bagi tapi no telefon D S Rosmah isteri PM boleh la !katanya lagi kalau hantar kepada Rosmah nescaya Nazri akan dipecat dari kabinet Najib.

    Saya agak tidak percaya dengan kata kata ini tetapi dia bersungguh sungguh katakan sila hantar sms kepada Rosmah dan dia terus memberi no telefon Rosmah kepada saya.

    Rakan rakan patutkah saya menghantar sms kepada Rosmah untuk mohon jasa baik beliau memaklumkan kepada D S Najib agar Nazri dipecat sebagai menteri kabinet Najib ?

    • Hantar je. Nanti kena teranjang baru tau
      Rakyat jelata amat menyokong tindakan berani DS Nazri mengajar TDM supaya x terlalu racis

      • Kami Sokong Nazri ini contoh penyokong Nazri Jahanam. SAMSENG TAIK MINYAK. ANJING DAP DI DALAM UMNO.

    • Terima kasih 1Melayu kerana berkongsi maalumat disini. (Melayu dah ambil perkataan Cina “kongsi” – saya lebih suka kalau boleh ambil duit depa sebab depa sampai nak ambil tanah rizab Melayu di Kedah).

      Saya fikir kalau Sdr masih berkhidmat dengan Kerajaan, perlu fikir dua kali sabelom hantar sms itu. Kalau diswasta pun, depa boleh seliuhkan tangan majikan dan anyaiakan Sdr. Ingatlah tuduhan C4, walau pun tak ada bukti dia terlibat. Tapi orang yang ada kuasa boleh buat apa sahaja diMalaysia sekarang ini.

      Najib tahu kebencian orang kapada Nazri tapi dah mula angkuh saperti Nazri untuk tutuan-tujuannya yang nampaknya melebih beratkan bukan Melayu sekarang. Kita tak tahu apa pendirian Rosmah sabenarnya didalam perkara ini. Ada kemungkinan dia bersama Najib mahukan Nazri didalangkan melompat sana melompat sini menangkis komen-komen TDM terhadapnya. Dia sekatil dengan Najib. Dia mewah dan berpengaruh selagi Najib jadi PM. Dia mesti mahukan Najib jadi PM selama-lamanya.

      “Discretion may be the better part of valour” buat masa ini. Melayu perlukan khidmat 1Melayu dan lain-lainnya disa’at sa’at yang genting jika berlaku dimasa akan datang.

      Sebaliknya, jika Sdr tidak lagi berkhidmat dengan Kerajaan atau bebas dan ada punca pendapatan sendiri, atau sudah pencen, silakan sms dia. Tindakan itu tidak boleh menyebabkannya coba menarik balik pencen sesiapa. Kita tak seteruk Zimbabwe, walau pun akan mengarah kesitu kalau Najib biarkan Nazri dan perasuah-perasuah melanda-melanda dinegara ini.

      • Salam Sdr Abu

        Kalaulah kita Melayu bersatu dan kita tidak berdiam diri apabila terbukti Melayu di zalimi,walau seorang pun, di mana-mana dipelusok bumi ini,nescaya tiada siapa yang berani buat zalim terhadap kita….. termasuk pemimpin Melayu itu sendiri.

        But we must be visible and we must be vocal.

        mohamed

      • Macamana kita kat Malaysia ni boleh sampai ketahap begini; dengki dan mendajal sampai boleh menjejaskan pekerjaan dan periuknasi orang lain yang setakat nak menyatakan sesuatu yang benar atau maklumat bagi kepentingan awam. Bobrok sangat ke Malaysia ni dibawah pemerintahan sediaada? Adakah ini berlaku dipelbagai peringkat birokrasi? Macam kisah2 yang biasa kita anggap hanya berlaku di negara mundur sahaja. Saya pun agak sangsi samada nak nyokong BN atau PR, moga kita diberi hidayah olehNYA.

    • 1 Melayu,

      serampang 2 mata artikel anda nih hehehe… so, pengaruh Rosmah lebih kuat ke? kesian kat Nazri, tanyalah dia dulu kenapa buat mcm tu kan ke prinsip “audi alteram patem” patut dipraktikan dulu kan? lepas tu lantak kau lah nak sms ke nak twitter ke.

  8. DSNajib should do the HIJRAH and sack Nazri @ Rottweiler now!

    What else does the pm want to wait for????

    He can even issue a statement that Nazri is asked to “Go on leave, indefinitely” while in Coppenhagen. And sometime in January, announce that Nazri has quit.

    Have some balls!

    TDM asked many controversial personalities to leave this way; Rahim Thamby Chik, Mike Tyson, Abu Hassan Omar. Even non controversial ministers Sabarudin Chik and Mat Rahmat.

    What does it takes till DSNajib decide to sack Nazri????

    Till Umno members organise a ‘Reformasi’ style demo to demand for Nazri’s sacking????

    He is insulting every real Melayu institution, weekly basis, for crying out loud!!!!

    • Let’s keep shouting for Najib to do so. If he continues to be angkuh like Nazri himself, we ask The UMNO Supreme Council to sack him.

      UMNO tak ada maruah ke bila Kerajaan BN menang dengan 3 undi sahaja bila mengundi Rang Perbelanjaan negara bagi seluruh tahun 2010? Tidak malu ke bila Lim Guan Eng suruh bangsa lain rebut mana yang Melayu tidak boleh ambil kerana kemunduran ekonominya diMalaysia ini? Tidak ada air muka ke bila Guan Eng memaki hamun Utusan yang menyokong UMNO dan mempertahankan hak Melayu?

      • “Lim Guan Eng suruh bangsa lain rebut mana yang Melayu tidak boleh ambil kerana kemunduran ekonominya diMalaysia ini?”

        I think this poor chap, Lim G N, was only echoing and reminding what Najib had offered.

        The obvious one was the amanah saham… those portions which were allocated to Bumi but left unsold…..

        mohamed

  9. Bro, i fully support your motion.

    This lost soul should quit UMNO. Otherwise i could not understand how he is consistently making a fool of himself. How come he is stlii an UMNO member i could not comprehend. As TDM factually says UMNO is a Malay race party, it is UMNO bussiness to propagate the Malay agenda. Similarly as MCA and MIC to the Chinese and Indian.

    This lost soul must go. If he does not, it just shows how hipocrite he is. In any case, Mr Prime Minister must show that he has b***s. Sack him from the cabinet.

    • Sokong DS Najib pecat mulut celupar ni sekarang!

      DAPigs dah sampai mainkan isu yg mulut celupar ni bawak, “Utusan Malaysia Rasis”.

      Habis tu, Rocket tu anti- Melayu tu!!!!

      AKU TAK SANGKA ADA PEMIMPIN UMNO TERGAMAK KELUORKAN KENYATAAN YG DAPigs GUNA UTK LANYAK UMNO & UTUSAN!!!!
      GERAMNYA AKU!!!!!!

  10. DSNTR tidak akan dapat menambat hati keturunan pendatang tetapi akan terpaksa berkompromikan hak-hak orang Melayu untuk mendapatkan undi mereka. Setelah merasai kuasa di PRU yang lepas mereka tidak akan berpatah balik dan berterusan sehingga roboh segala benteng orang Melayu.

    Kelemahan orang Melayu adalah keinginan dapat wang, harta dan kedudukan tanpa kerja kuat. Inilah punca mereka mudah dirasuah dan mengambil rasuah. Jalan pintas ke hidup mewah, berpoya-poya, takbur dan sombong.

    Yang boleh menyelamatkan kita hanyalah ugama dan Islam. Tetapi malangnya ugama dan Islam itu sudah di Melayukan juga oleh segolongan besar yang taksub dengan duniawi. Baliklah kepada Al Quran dan sunnah maka jelaslah apa yang berlaku dan kita lalui sekarang telah di katakan oleh Allah dan Rasulnya dulu lagi.

  11. Big Guy,

    Teori akulah kan:

    Nazri ni panggil BTN rasis, TDM rasis, hina pemandu taxi & sekarang ni Utusan pulak rasis.

    Sebabnya?

    Dia nak tentukan karrier politik dia dlm kerajaan Anwar Al Jubs (bila PR ambik alih kerajaan pusat) terjamin. Maklumlah, masa depan dlm Umno tak berapa bersinar lagi. Dua PM bagi jawatan, soh jaga Parlimen ja!

    • Nazri = DAPigs = Brader Anwar Bin Ibrahim = Zionis = Komunis

      No objection! Trivial!

  12. Entah-entah si Najib ni dok main wayang. Ada ke sebelum ini kalau orang sendiri menyalak menentang parti sendiri di biarkan senyap begitu saja? Play safe durex?

    Masalah anak buah terletak kpd Presiden Parti. Kalau Presiden buat derkkk aje, maka itu bukan sebenarnya masalah di mata Presiden ataupun Presiden main wayang yang skripnya belum jelas.

  13. Not Again. Thing to do with Malay is RACIST? Fuck you nazri and DAP. What about Chinese TV, RADIO, Newspaper? Are they not racist? And Najib, please change your bangsa to Cina and dont come again to UMNO assembly.

  14. Umpan sudah kena.

  15. mangkok jadi talam
    talam jadi drum
    malay sudah karam
    menteri buat diam

  16. Jangan salahkan anjing kalau kuat menyalak..
    Pertama – menarik perhatian tuannya bahawa dia masih ujud.
    Kedua – tuannya yang suruh.

    Lu siapa mahu dia dipecat pecat..

    • LU SIAPA mau suruh kitaorang just shut up?!

  17. Bigdog, sejak bila UM mewakili majoriti kaum melayu? Circulation semakin menurun adelah. Sah agendanya ditolak majoriti melayu… Apa komen anda?

    • sila tunjukkan statistik circulation setiap akhbar. kalau setakat cakap “semakin menurun”, adik sepupu aku darjah 1 pun boleh cakap begitu.

      • Average Joe,

        Sila lihat statistik terkini, pada akhir 2008 :

        UM dan Mingguan Malaysia pada tahap circulation PALING RENDAH! Ha! Jawablah! Nak tubjuk pandai konon….

  18. Does he know the content in chinese news papers..at least the headlines? no, i guess…believe me..if he does he’ll think twice b4 making such statement…pls stop making a fool to yourself & malays….pls someone…anyone.. smack his head…bodoh & bengap

    We know coz we used to translate 7 major chinese newspaper….daily…

  19. Bercakap tentang “kesamarataan”…. ia telahpun wujud sejak merdeka lagi. Melayu sebagai peribumi bersetuju memberi hak kerakyatan secara jus soli kepada Cina dan India – sesuatu yg JARANG dinikmati kaum-kaum imigran di negara-negara lain. Sebagai balasannya dan timbal-balasnya, Melayu diberi sedikit hak keistimewaan. Malays and non-Malays alike, each gave some and got some. Nah, that’s EQUALITY. Itulah equality/kesamarataan yang sebenarnya sudah lama wujud, wahai cauvinist2 DAPigs dan pseudo-liberal Melayu sekalian!

    Tapi sekarang pihak-pihak yg tak sedar diuntung ini meminta hak keistimewaan Melayu dan lain2 Bumiputera dihapuskan, atas alasan inginkan kesamarataan. Jika kesamarataan baharu yg diinginkan, adalah tidak adil dan tidak sama rata kalau hanya hak keistimewaan Melayu & Bumiputera dihapuskan. Hapuskan juga hak kerakyatan orang2 Cina dan India sebagai timbal-balasnya. Barulah namanya KESAMARATAAN. EQUALITY!

    ADA BERANI?

    • Tun Dr Mahatahir kata di blognya bahawa tidak ada kesamarataan kerana ada Artikel 153 Hak Istimewa Melayu.

      Saya setuju apa dia kata.

      Tambahan pula, kalau hak kerakyaktan bukan Melayu itu untuk selama-lamanya, kenapa DEB yang ditimbulkan dari Hak Istimewa Melayu tidak boleh untuik selama-lamanya?

      Hak Istimewa Melayu adalah sebagai balasan atau “in exchange for” kerakyatan yang telah diberi kapada bukan Melayu. Mesti mahu setimbal tempoh sah lakunya.

      Jangan Melayu sayik “too generous” kata Tuan Tan Siew Sin ditahun 1969. Sedarkanlah diri, Melayu.

      • Saudara Abu, saya TIDAK sekali-kali bercakap pasal kesamarataan mengikut definisi pembangkang-chauvinist-pseudoliberal. Maksud saya ialah, jika mereka itu inginkan sangat suatu kesamarataan, lihatlah balik pada apa yang telah dipersetujui menjelang merdeka dahulu. itulah kesamarataannya. Kita beri mereka kerakyatan automatik jus soli, balasannya kita dapat hak-hak istimewa. Kesamarataan dalam bentuk timbal-balas. Equality in the form of reciprocity.

        I choose to read between the lines when it comes to Tun Dr. Mahathir’s thoughtful statements. Dan saya fikir tulisann saya yang tak seberapanya di atas tidaklah terlalu sukar hingga boleh disalaherti!

    • Tuan Average Joe,
      Siapa yang ada keluarkan kenyataan “Minta hapuskan kedudukan istimewa orang Melayu” tolong petik sikit siapa orangnya, dimana, bila tarikhnya dan ayat penuhnya. Ataupun ini momokan golongan pengadudomba dan racist supaya orang Melayu tak habis2 rasa terancam dan membuta-tuli menyokong Umno oleh rasa phobianya tanpa pertimbangan akal yang waras.
      Setahu kami, yang dipersoalkan adalah kegagalan Umno melaksanakan DEB dalam mewujudkan kelas pertengahan, perniagaan dan pegangan ekuiti 30% Melayu; ini TunM sendiri dah jelaskan. Yang ditentang oleh bukan Melayu dan Melayu bukanUmno adalah Bumiputra setakat dijadikan UMNOPUTRA! Golongan Datuk2Umnoputra ini amat kayaraya dengan pangkat kemewahan bersepah tanpa melalui jerihpayah sebenar usahawan sejati namun mengapa sasaran DEB masih gagal? Mengapa rasuah kita saling tak tumpah macam negara mundur diceruk alam? Mengapa institusi2 kenegaraan kita makin pudar kebolehpercayaannya?

      Orang lain semua terpaksa berhempaspulas menangani keperitan hidup di Malaysia termasuk Melayu sendiri yang tak rasapun kedudukan istimewa yang dicanang2 konon nak dihapuskan itu.
      Janganlah kita tuduh bukanMelayu macam2 sebaliknya malulah kita pada diri sendiri. Lihat sahaja amalan kita dalam mentadbir bumi yang kaya ini berbanding negara2 maju, dimana standard kita? Orang Islam sewajarnya menunjukkan betapa kita umat contoh dan mengamalkan kecekapan dan keadilan dalam kehidupan, baru pemerintahan umat Islam kita dikagumi dan disanjungi oleh masyarakat bukan Islam. Inilah sebenarnya mesej dakwah yang menarik mereka kepada Islam bukan sebaliknya sebagaimana mereka mencerca Umno kini.
      Buangkan mentaliti buruk mendengki dan mencela, dan usahakan kita kembali pada ajaran Islam, nescaya sama2 kita beroleh kejayaan Dunya walAkhirah.

  20. Salam,

    Nazri Aziz is a mediocre! Bloodyfull bastard! Lahabau bangsat kuda tunggangan DAP and Zionis.

    Bebalisme Nazri Aziz tak terbendung lagi. Bermula dengan ditipu hidup-hidup oleh Teresa Kok pasal wanita ketuk ketampi bogel hinggalah jadi barua DAP.

    Mulut dia memang hanyir bau longkang Lorong Haji Taib.

    Woi Bangsat! Turun kau cilanat! Mulut lebih laju dari otak boleh berfikir.

    Siap kau Nazri. Aku akan letupkan diri depan kau. Betul2 depan kau lahabau!

  21. Najib has no balls. (got zero balls)

    Nazri has negative balls (coz eaten by monsters Teresa Kok)

  22. DAPigs = Brader Anwar Bin Ibrahim = Zionis = Komunis

    Nik Aziz = Tok Politik aje… = Hasrat menghalalkan cara

  23. Lim Guan Eng = Pigs = Malaccan Prostitute = Selling ass hole to Penangite

  24. Najib has to step down.

    Nazri Aziz want that post to be given to his DAPigs and Brader Anwar Bin Ibrahim = Zionis = Komunis

    Nazri Aziz = Low class mentality lawyer


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 2,073 other followers

%d bloggers like this: