Dr Mahathir: Tubuh RCI siasat kelayakan kerakyatan 1juta

Tun Dr Mahathir Mohamad berucap di Permatang Pauh

Tun Dr Mahathir Mohamad berucap di Permatang Pauh

Perdana Menteri Malaysia IV Tun Dr Mahathir Mohamad menyarankan ditubuhkan Suruhanjaya Khas menyiasat kelayakan keturunan mereka yang diberikan hak kerakyatan Persekutuan Tanah Melayu. Beliau membuat saranan ini dalam Konvensyen Tranfromasi Ekonomi dan Pelajaran Melayu Pulau Pinang 2013 di Permatang Pauh.

“Orang Melayu ‘murah hati’. Kita sedia berkongsi tanahair dengan mereka, membenarkan mengekal identiti, bahasa dan budaya mereka. Kemudian kita kongsi-kuasa dengan mereka yang bukan pri-bumi negeri ini. Orang Melayu benarkan orang asing ini bebas berniaga dan mengumpulkan harta. Orang Melayu tidak pernah meminta apa apa pun dari mereka”.

“Malangnya mereka tidak menunjukan kesyukuran. Bukan sahaja mereka sudah menguasai 70% ekonomi. Kini mereka ingin megambil kuasa dari kita pula. Apabila kita mempertahankan apa yang hak bagi kita (sebagaimana yang diperuntukan dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia), kita dianggap tamak. Kita dianggap ‘rasis’!”.

Jelas dengan lantang Mantan Presiden UMNO V itu menyuarakan kekecewaan kepada golongan minoriti dikalangan Bukan Melayu yang lewat ini membuat tuntutan yang tidak munasabah dan membangkitkan isu isu sensitif dengan niat tidak baik, untuk menunjukan bahawa mereka sebagai minoriti ditindas dan dinafikan hak oleh majoriti.

Sebelum itu, beliau menjelaskan dalam amalan biasa banyak negara negara lain apabila pri-bumi memgambil kuasa dari kuasa penjajah, mereka mengusirkan keluar orang orang asing dan bukan pri-bumi. “Contohnya negara negaar Afrika dan Burma. Orang India diusir, walaupun mereka golongan peniaga. Kini mereka menafikan hak kaum Rohingya”.

Perdana Menteri Malaysia antara 1981-2003 itu menjelaskan 200,000 kerakyatan yang diberikan di negeri Sabah ialah kepada mereka yang secara tradisi berada dikawasan itu, menjalani kehidupan dan bertutur dalam Bahasa Melayu. “Mereka diberikan kerakyatan (meng)ikut undang undang (amalan proses biasa melalui permohonan yang mereka buat)”.

Antara mereka yang hadir

Antara mereka yang hadir

Antara pemimpin Pulau Pinang yang hadir dalam majlis ini alah MP Bayan Baru Dato’ Seri Zahrain Hashim dan ADUN Seberang Jaya Dato Ariff Omar Shah. Antara pemimpin lain yang hadir ialah Mantan Naib Cansellor UUM Prof Emeritus Tan Sri Dr Nordin Kardi, Timbalan YDP PERKASA Dato’ Abdul Rahman Bakar, Ketua Penerangan PERKASA Ruslan Kassim, Murshidul Am TIBAI Zahid Md Arip dan mantan Ketua Pengarah EPU Tan Sri Sulaiman Mahbob.

Tun Dr Mahathir Mohamad juga menjelaskan Ketua Pembangkang dan bekas-banduan-salah-guna-kuasa Anwar Ibrahim asalnya menunjukan kecenderungan sebagai pemimpin belia Islam. “Masa itu, untuk dia kehadapan dalam politik, dia perlu pilih antara PAS atau UMNO. Dia memilih UMNO. Ini kerana hanya melalui UMNO sahaja dia boleh memjadi Perdana Menteri. Kalau dia masuk PAS, bayangkan sampai tahap mana dia boleh sampai?”

“Ramai yang tertipu. Saya pun kena mengakulah, saya pun ditipu!”

Beliau juga membuat peringatan agar orang Melayu tidak membuat apa apa keputusan hanya berdasarkan emosi semata mata. “Kita perlu buat keputusan yang ada emosi, tapi bersandarkan dengan akal dan logik. Kalau kita buat keputusan berdasarkan emosi semata mata, kita akan menjadi taksub dan hilang pertimbangan”.

“PAS atau Pan-Malaysian Islamic Party (PIMP) ini ditubuhkan bukan kerana memperjuangkan Islam. Ianya ditubuhkan kerana golongan ulama dalam UMNO mintak 1o kerusi dalam Majlis Perwakilan Persekutuan. Tunku Abdul Rahma Putra ketika itu berkata ‘Kita hendak mentadbir negara dan orang Melayu. Kita bukan nak baca doa’. Maka mereka merajuk dan terus menubuhkan PIMP. British dengqn segera meluluskan parti baru ini. Ini kerana PIMP boleh memecahkan perpaduan dan kekuatan orang Melayu, yang begitu padu ketika itu”.

“Saya sudah berada disitu (pada masa itu)”.

Amanat terakhir bagi orang Melayu agar tidak sia siakan peluang untuk mengekalkan kuasa, terutama PRU13 yang akan menjelang, “Kita fikirkan betul betul. Kalau kita undi selain dari UMNO/BN, percayalah orang Melayu akan hilang dari mukabumi ini”.

About these ads
Published in: on January 19, 2013 at 12:00  Comments (17)  

The URI to TrackBack this entry is: http://bigdogdotcom.wordpress.com/2013/01/19/tubuh-rci-siasat-kelayakan-kerakyatan-1juta/trackback/

RSS feed for comments on this post.

17 CommentsLeave a comment

  1. Saya sokong tubuhkan RCI siasat kelayakan yang 1 juta bukan Melayu itu di beri sijil kerakyatan selepas Merdeka.

    Benar Melayu UMNO telah setuju kerakyatan bagi bukan Melayu di masa Merdeka. Tapi ada peraturannya. Termasuk ujian kecekapan bahasa – di kenali sebagai Bahasa Melayu pada masa itu.

    Nyata bahawa ramai yang tak cekap dalam Bahasa Malaysia pun di beri sijil kerakyatan. Itu kesalahan administratif. Boleh di buat RCI menyiasat mengapa di buat begitu.

    Sehingga di thaun 1960an Presiden MCA Tun Tan Siew Sin berkata di Parlimen bahawa “The Malays have been generous enough”. Ini telah di laung juga oleh Presiden MIC. Boleh di semak di Hansard Parlimen Malaysia.

    Melayu telah murah hati 2 kali – sekali masa menyetujui bukan Melayu dapat hak kerakyatan, sekali lagi bila Kerajaan – yang di terajui oleh Melayu – melonggarkan syarat syarat mengeluarkan sijil kerakyatan.

    Perlu di siasat mengapa di longgarkan, jika ada arahan bertulis dan siapa beri arahan melonggarkanitu, apa alasan alasan yang di gunakan, sah atau tidak alasan alasan itu, dan jika ada pelonggaran di buat sebelom arahan di keluarkan. Jika demikian, berapa ramai yang mendapat kerakyatan secara salah, apa syor syor ahli RCI baginya. Ini semua boleh di gunakan sebagai Terms of Reference RCI itu.

  2. Tapi malangnya Pak Perdana Menteri telah berjanji nak
    membiayai sekolah Cina- Bila orang Cina Nak belajar bahasa melayu
    bagi membina masyarakat1Malaysia dgn berintegrasi dalam 1 bahasa
    kalau pun tidak satu budaya. Saya kira mantan PM masih lagi oomph
    minda beliau-kenapa tidak ada dikalangan barisan menteri UMNO yang
    mencadangkan buah pemikiran sedemikian walaupun diasak dgn kurang
    ajar olih sebahgian rakyat yang tidak tahu berterima kasih ini?
    Kalau tidak ada pemimpin dikalangan UMNO yang mempunyai kecekapan
    cara pemikiran sprti Tun M, Nasib masa hadapan Bangsa Melayu amat
    membimbangkan

  3. Orang melayu telah murah hati banyak kali. Selapas 13 May
    dap tidak diharamkan. Sekolah cina dan india masih ada. Mengapa dan
    sampai bila orang melayu asik dilekakan? Apa dah jadi dengan
    berbagai bagai jabatan ugama islam, pusat pusat islam dan majlis
    majlis ugama? Ugama islam dipermainkan oleh bangsa asing dan kita
    masih duduk diam seolah olah kita tidak mampu membuat sesuatu. Rupa
    rupanya semua majlis,pusat dan jabatan islam tidak ada kuasa
    melainkan menangkap orang islam yang makan sewaktu bulan puasa dan
    berkhalwat!.Ini sajakah yang mereka boleh buat? Isu sijil halah pun
    tak ada ketentuan sehingga sudah jadi satu bahan ketawa.

  4. Setuju sangat kalau ditubohkan RCI untok semekan semula kedapatan taraf kewarganegaran dikalangan rakyat Malaysia yang langsong memenohi keteria sebagai warganegara. Dikhuatiri banyak penyelewengan telah belaku,kenapa harus dikhususkan kapada Sabah dan Serawak sahaja sedangkan disemenanjong banyak terdapat mereka-mereka yang langsong tidak bolih berbahasa kebangsaan sebagai syarat utama.

  5. Saya setuju cadangan Tun..tubuh kan RCI
    segera…setuju…setuju…setuju sangat2

  6. Bagus cadangan Tun. Kaji siapa & atas terma apa 1juta Cina/India ini diberikan kerakyatan & hak sebagai warga. Apakah Tunku masa itu terburu buru.

    Mungkin ada diantara mereka ini sebenarnya kominis & memerangi org Melayu.

    Perlu siasat latar belakang mereka.

    Org Melayu diajar “Buat baik berpada pada”. Org Melayu dah terlalu banyak kali & terlalu lama buat baik/mengalah/bersabar kpd org Cina ni.

    Habis siasatan, umumkan siapa mereka ini. Biar semua org sedar siapa mereka yg diberikan hak, sama spt mereka yg sudah pun menjadi rakyat yg bernaung bawah DYMM Raja Raja Melayu.

  7. rasanya kelembutan kerajaan menyebabkan bkn Islam naik muka.sedih amat sangat PM Melayu,Menteri2 Melayu,KSU dn KP,DO2 Melayu Islam. dah 55 tahun MERDEKA Melayu-Islam msh d persenda,d hina.sapa yg patut d prtanggungjwd dn d soal d ahirat kelak?pemilih atau pemimpin?.sedarlah,insaflah mereka p[emimpin2 yg berkuasa tp tak melaksanaka tanggungjwb.jgn sampai Bangsa Melayu Menyumpah krn kelalaian dn kecuaian dn tidak bertanggungjwb kamu wahai pemimpin2 Melayu Islam menyebabkan Melayu hilang kuasa d tanah airnya dn Melayu hilang d dunia.

  8. kenapa media kerajaan semua black out isu ni !
    takut ke…hehehehe..yang ada semua dah jadi pondan..patut lah Anwar suka amat….

  9. Memang tepat dan kena pada masanya Suruhanjaya Diraja Ditubuhkan untuk mengakaji semula kesahihan kerakyatan yang diberi kepada bukan sahaja 1 juta pendatang, tetapi termasuk juga juga kira-kira 2,153,000 bangsa Cina pendatang sebelum 1 juta itu sampai.
    Pecahan jumlah rakyat/penduduk Tanah Melayu pada 1953 seperti berikut.

    Bangsa Rakyat+Penduduk Di’daftarkan’ Di’layakkan’ Jumlah
    Tanah Melayu Sebagai untuk
    ketika itu Rakyat naturalisasi

    Malays 2,727,000 – 81,000 2,803, 000
    Chinese 1,157,000 443,000 566,000 2,153,000
    Indians 222,000 168,000 243,000 666,000
    Others 33,000 36,000 21,000 84,000
    Total 4,139,000 647,000 911,000 5,706,000
    Table 2. Citizenship Statistics 1953.
    Source: Federation of Malaya Annual Report 1953.

    Bayangkanlah, pada tahun 1953 orang Melayu merangkumi lebih 84% dari kerakyatan Negara ini. Yang lain itu hanyalah pendatang. Jumlah ini masih lebih kurang sama sama pada pilihanraya tahun 1955. Disebabkan dek kemurahan hati orang Melayu, selesai proses memberi kerakyatan kepada pendatang terutamanya bangsa Cina semasa merdeka, pada pilihanraya 1959 peratusan orang Melayu menurun mendadak kepada hanya kira-kira 49%.

    DARI 84% JADI 49% DALAM TEMPOH 4 TAHUN!!

    Seperkara lagi, Cina pendatang di Tanah Melayu pada ketika itu memang tidak berhasrat untuk berintegrasi dengan masyarakat setempat (orang Melayu). Mereka hanya menganggap negara ini hanyalah tempat mengumpul wang dan persinggahan sementara sebelum mereka balik ke negeri mereka. (rujuk buku Gomez and Jomo, 1997). Jadi mereka tidak teragak-agak memeras, menipu dan mengambil kesempatan ke atas orang Melayu khususnya petani dan nelayan yang bergantung kepada mereka sebagai peraih. Yalah, lepas tu nak cabut balik. Yang mengejutkan orang Melayu bila nak Merdeka dan mereka diberitahu boleh mendapat kerakyatan (cara betul atau tidak itu yang kita perlu RCI), alih-alih hampir semuanya buat keputusan untuk tinggal disini. Itulah antara sebabnya mereka mahu kekalkan sistem sekolah sendiri dan sebagainya – dah biasa.

    Disebabkan jumlah kita yang begitu kecil dan mula berpecah (kewujudan PAS), Cina chauvinist ini pun mula ambil kesempatan – tak cukup betis, nakkan peha. Selepas diberi kerakyatan percuma, dalam tempoh 10 tahun kemudian apa pula pendatang Cina ini buat kepada Orang Melayu?

    Pertama kita kehilangan Singapura pada 1965, tak cukup dengan itu; kemudian maruah kita dipijak dan diludah pula pada 13 Mei 1969. Pada masa yang sama pendatang ini meneruskan agenda mereka melalui perjuangan bersenjata menentang orang Melayu dan kerajaan Sri Paduka Baginda Raja-raja Melayu. Kalah dengan kekerasan mereka menggunakan pula saluran politik.

    Satu lagi RCI yang mesti dituntut oleh orang Melayu ialah, selepas kekalahan pengganas Komunis pada 1989, mana perginya penyokong-penyokong awam mereka yang dikenali sebagai MIN YUEN?? Kenapa tiada tindakan undang-undang diambil terhadap mereka? Kalau kumpulan Al Maunah kita boleh jatuhkan hukuman gantung atas kesalahan melancarkan perang terhadap kerajaan Sri Paduka Baginda, kenapa tidak dengan golongan ini?

    Kerana kebaikkan hati orang Melayu jugalah, kita biarkan mereka duduk di Kampung-kampung baru/tersusun untuk meneruskan hidup mereka dengan senang lenang. Raja-raja Melayu pula terpaksa memberikan tanah untuk kampung-kampung ini dibuka. Murahnya hati kita. Sekarang lihatlah apa pula yang mereka buat terhadap orang Melayu. Memang benar kata pepatah, bagai melepaskan anjing tersepit, sudahnya kita yang kena gigit.

    Saya berpendapat selepas PRU 13 nanti puak pendatang ini mesti diiajar. Ketika Dasar Ekonomi Baru diperkenalkan pada tahun 1970, orang Melayu hanyalah kira-kira 52%. Sekarang masyarakat Bumiputra dah menjangkau lebih 62%. Jadi sasaran 30% (tak padan dengan peratusan dari awal!) penguasaan ekonomi Bumiputra mesti ditingkatkan kepada sekurang-kurangnya 60%. Kekal pada 30%, turun kepada 10%, atau naik kepada 60% – Cina tetap tidak akan undi BN pada PRU kali ini. Melalui ‘pengajaran’ ini mungkin PRU 14 nanti mereka akan sedar dan tidak lagi mempermainkan perasaan dan sensitiviti orang Melayu.

    Saya mohon agar saudara-saudara semua khususnya yang berdiam diri selama ini agar sama-sama kita berfikir dengan tenang dan rasional. Apa yang saya tulis di atas adalah fakta sejarah. Banyak lagi kejadian yang saya percaya saudara sendiri alami bila berurusan dengan mereka. Ya UMNO itu tidak sempurna, jauh dari itu; tapi sekurang-kurangnya kita dipihak yang sama berbanding dengan golongan pendatang khususnya yang chauvinistic dan tak sudah-sudah mahukan kita jadi hamba mereka.

    For DAP, Communist Party of Malaya as well as those Min Yuen and their comrades that read this, in case you dont understand bahasa Melayu, all Iam saying is YOU CAN PUT A LIPSTIC ON A PIG, IT IS STILL A PIG!!

    • Ribuan maaf atas kekhilafan menaip yang tidak teratur, untuk statistik berkaitan jumlah kerakyatan di atas, angka dibaca mengikut kolum/ruangan.

      Angka pertama – Rakyat + Penduduk Tanah Melayu ketika itu.

      Angka kedua – Di’daftarkan’ sebagai Rakyat.

      Angka ketiga – Di’layakkan’ untuk naturalisasi.

      Angka keempat – Jumlah

    • I fully agree with you. Well written and to the point. A pig with make up is still a pig. Nice one.

  10. Unfortunately, things may have been too late to be salvaged. The playing up of issues by the so called minority that they have been discriminated is just a decoy whereas the real ‘warheads’ is to wrestle political power that will spell the end of Malay political power. Malays have lost economic power decades ago. It is also the strategy of certain groups to put the blame on the Malays for all the misfortune that they might have suffered through their own deficiencies.

  11. The presence of wannabe liberal Malays have helped to unglue Malay political power. They are doing this without realising that liberal principles are used not for the sake of liberal ideals but are being used as a means to acquire political power by vilifying conservatism, history and traditions of Malays and anything that smack of Malay special positions. Perhaps the neo Malays do not want to keep such conservatism, history and traditions and prefer to think that they can eat and drink and prosper by adopting liberalism. Well..these neo Malays forgot that without UMNO fighting for them since independence, they have probably taken the slow boats and sailed into the sunset. And still they don’t believe what concerned people are trying to warn them.

  12. Bila orang A yang dengan cara yang kurang sopan memberi komen berjela-jela dan enggan berhenti bila diminta, orang tu dibela , disanjung dan dipuji. Orang B , yang secara tegas menghentikan komentar berjela2 dan membuat counter-comment, orang tu dicaci, dimaki dan dihambat berhari-hari. Persoalannya, adakah hak bersuara itu dilihat dalam konteks orang A sahaja? This is hypocritical liberalism.

  13. [...] Perdana Menteri Malaysia IV Tun Dr Mahathir Mohamad
    menyarankan agar diadakan Suruhanjaya Khas RCI bagi mengkaji 1 juta
    kerakyat…  yang diberikan kepada Bukan Melayu sebagai
    pra-Kemerdekaan oleh Ketua Menteri Tanah Melayu Tunku
    [...]

    • START DIGGING MY FRIEND,,, DO NOT LET THEM GET AWAY… PIG EATERS ARE STILL PIG EATERS…

  14. [...] Rembau MP’s call to ignore what Tun Dr Mahathir asked in Permatang Pauh last Saturday is an attempt ‘to sweep things under the carpet’ rather than take action, carpe diem. [...]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 2,039 other followers

%d bloggers like this: