1 juta Bukan Melayu diberikan kerakyatan tanpa diproses

Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu

Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu

Semalam Perdana Menteri Malaysia IV Tun Dr Mahathir Mohamad menyarankan agar diadakan Suruhanjaya Khas RCI bagi mengkaji 1 juta kerakyatan  yang diberikan kepada Bukan Melayu sebagai pra-Kemerdekaan oleh Ketua Menteri Tanah Melayu Tunku Abdul Rahman Putra ialah bukti bahawa orang Melayu ‘murah hati’ bersedia untuk berkongsi tanahair mereka dengan mereka yang dianggap ‘orang asing’ dan ‘tidak berkerakyatan’ (Stateless Persons).

Hakikatnya, Bukan Melayu seperti orang Cina dan India adalah immigran ekonomi apabila keperluan mendapatkan buruh dan tenaga-kerja bagi lombong lombong bijih timah, ladang ladang getah dan projek pembikinan infrastruktur seperti jalan jalan raya, jambatan dan landasan keretapi giat diusahakan oleh British demi menyokong aktiviti ekonomi dan perdagangan mereka di Tanah Melayu bermula suku terakhir abad ke 19. Revolusi perindustrian di Britain juga meningkatkan permintaan bahan bahan mentah seperti bijih timah dan getah dan secara automatiknya merancakkan proses migrasi buruh.

Kelomok kelompok masyarakat Bukan Melayu mula ujud dan sistem sokongan juga mula bercambah. Ujudnya sistem sekolah vernakular adalah untuk memberikan masyarakat immigran ini sistem pelajaran yang hampir sama dengan negara asal mereka.

Demonstrasi menentang Malayan Union

Selepas Peperangan Dunia Kedua tamat, Whitehall mengistiharkan Tanah Melayu sebagai Malayan Union dan Parlimen British di Westminister Palace meluluskanya. Kuasa kuasa DYMM Raja Raja Melayu disingkirkan sama sekali. Ini mengakibat orang orang Melayu secara menyeluruh tidak puas hati dan mula membantah. Bantahan bantahan ini dibuat oleh pelbagai pihak, biasanya melalui NGO NGO Melayu yang ditubuhkan dan sediada dan makin rancak.

NGO NGO Melayu ini disatukan dan digabungkan. Pada 11 Mei 1946 dalam Kongress Melayu Kedua yang dianjurkan di Istana Besar, Johor Bahru dan perkenan DYMM Sultan Johor, Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) telah lahir. UMNO sebagai organisasi yang berjaya mengbungkan suara orang Melayu secara menyeluruh mula mendesak DYMM Raja Raja Melayu untuk menolak Malayan Union.

Perundingan antara Raja Raja Melayu, wakil UMNO dan Pesuruhjaya British di King's House 20 Nov 1946

Perundingan antara Raja Raja Melayu, wakil UMNO dan Pesuruhjaya British di King’s House 20 Nov 1946

Maka berlaku siri perundingan antara pihak British dengan DYMM Raja Raja Melayu dan UMNO bermula April 1946, dimana konsep, struktur dan jurisduksi Malayan Union ditolak dan tidak diterima sama sekali. Maka Malayan Union dibubarkan. Pada persidangan 27 Julai 1946, Raja Raja Melayu dan UMNO menolak apa apa keputusan mengenai bentuk Tanah Melayu diputuskan oleh Whitehall dan Wesminster Palace. Perundingan dengan British ini diteruskan sehingga dirangka dan persetujuan baru dimeterai.

Walaubagaimanapun draf perjanjian baru ini ditolak oleh golongan radikal Melayu. Mereka bergabung dengan kumpulan berhaluan kiri dan Parti Kominis Malaya dan menubuhkan PUTERA-AMCJA untuk menentang UMNO dan mengemukan draf Perlembagaan Rakyat 1947. Namun British telah menolak cadangan ini.

DYMM Raja Raja Melayu, wakil wakil UMNO, Menteri Menteri Besar dan wakil wakil British semasa Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu dimeterai 21Jan 1948

DYMM Raja Raja Melayu, wakil wakil UMNO, Menteri Menteri Besar dan wakil wakil British semasa Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu dimeterai di King’s House pada  21Jan 1948

Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu ditanda tangani pada 21 Januari 1948 antara British dan Raja Raja Melayu dan UMNO dan Menteri Menteri Besar ialah saksi perjanjian ini mewakili rakyat. Ianya mula berkuat kuasa pada 1 Februari 1948.

Maka Persekutuan Tanah Melayu pada 1 Februari 1948 hasil dari Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu ini. Ianya memberi takrifan persekutuan, Pesuruhjaya Tinggi British, kuasa kuasa memerintah, Majlis Mesyuarat Undangan, penggubalan undang undang, Majlis Raja Raja Negeri Melayu, Mahkamah, Negeri Negeri Melayu, Negeri Negeri Selat, kewangan dan paling penting, Kerakyatan Persekutuan.

Dalam Artikel 12 Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu ini jelas mengariskan bahawa rakyat Persekutuan Tanah Melayu merupakan rakyat Raja Raja Melayu dan orang Melayu. Ianya juga menggariskan hak Bukan Melayu untuk memohon sebagai rakyat Persekutuan Tanah Melayu.

Artikel 12 Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1 Feb 1948

Artikel 12 Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1 Feb 1948

Sambungan Artkel 12

Sambungan Artkel 12

Majoriti Bukan Melayu yang berada di Persekutuan Tanah Melayu pada awal 1950an tidak diterima sebagai rakyat Persekutuan Tanah Melayu dan mereka juga bukan warga rakyat yang diiktiraf oleh Britain. Pada masa itu, India telah merdeka dari Britain sebagai negara sistem demokrasi dan negara Cina telah menjadi Republik Rakyat Cina, iaitu sebuah negara kominis. Taraf mereka ialah golongan yang tidak berkerakyatan (Stateless Persons).

Pilihanraya Mesyuarat Perundangan pada 1955 menyaksikan Parti Perikatan, kerjasama yang berjaya dijana antara UMNO mewakili orang Melayu, MCA mewakili orang Cina dan MIC mewakili orang India bertanding disemua 52 kerusi yang dipertandingkan. Pengagihan kerusi ialah UMNO 35, MCA 15 dan MIC 2. Ini memperlihatkan kesediaan orang Melayu ‘mengala’ dan berkongsi kuasa kerana hak politik hampir berada mutlak ditangan orang Melayu apabila 84% dari 1.6 juta pengundi berdaftar dan layak mengundi ialah orang Melayu.

Kerjasama ini adalah bukti orang Melayu tidak tamak dan membolot sepenuhnya kuasa tetapi bersedia ‘berkongsi’ dengan Bukan Melayu.

84% dari pengundi berdaftar semasa Pilihanraya Majlis Perudangan Persekutuan 1955 ialah orang Melayu

84% dari pengundi berdaftar dan layak mengundi semasa Pilihanraya Majlis Perudangan Persekutuan 1955 ialah orang Melayu

Selepas pilihanraya pertama bagi memilih wakil wakil ke Majlis Mesyuarat Perundangan pada 1955, Parti Perikatan yang memennangi 51 dari 52 kerusi dipertandingkan diundang menubuhkan Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu dan Presiden UMNO dilantik sebagai Ketua Menteri. Dalam perundingan dengan Britain bagi mendapatkan kemerdekaan sepenuhnya sebagai negara berdaulat, isu  kerakyatan mereka yang ‘tidak berkerakayatan’ (Stateless Persons) ini timbul.

Tunku Abdul Rahman telah bersetuju untuk menerima terus 980,000 Bukan Melayu yang diiktiraf sebagai  ‘tidak berkerakayatan’ (Stateless Persons) sebagai warganegara dan diberikan taraf dan hak sebagai rakyat Persekutuan Tanah Melayu. Tiada proses untuk mengkaji permohonan setiap mereka ini dan saringan dibuat menurut undang undang yang berkuat kuasa ketika itu iaitu sebagaimana dalam Artikel 12 Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu.

Ini bermakna samada mereka memenuhi syarat sebagai layak untuk memohon dan ditimbangkan untuk menjadi rakyat Persekutuan Tanah Melayu itu tidak berlaku.

Golongan ‘Tidak berkerakayatan’ (Stateless Persons) ini bukan sahaja mendapat kerakyatan, mereka juga secara automatiknya mendapat kuasa memerintah melalui sistem demokrasi Raja Berperlembagaan. Sebelum datang penjajah, tanahair ini diperintah oleh Raja Raja Melayu. Secara tidak langsung, hak kerakyatan memberikan gologan Bukan Melayu kuasa yang dahulunya hak mutlak Raja Raja Melayu.

Komponen Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu; Raja Melayu, UMNO dan Pesuruhjaya British

Komponen Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu; Raja Melayu, UMNO (mewakili rakyat baginda Tuanku) dan Pesuruhjaya British

Desakan Presiden UMNO V itu ada meritnya kerana warga Malaysia hari ini, terutama dikalangan Bukan Melayu yang lewat ini membangkitkan begitu banyak isu isu sensitif mengenai orang Melayu walaupun diperuntukan dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia, perlu sedar asal usul mereka sebenar ada yang tidak layak diterima sebagai rakyat Persekutuan Tanah Melayu semasa Kemerdekaan dicapai.

Walaupun kerakyatan yang diberikan secara enbloc itu tidak praktikal untuk ditarik semula, setidak tidaknya anak cucu mereka yang menikmati kehidupan dalam keadaan aman, makmur, sejahtera dan dibukan pintu peluang sepanjang hampir enam puluh tahun ini dengan hak sepenuhnya sebagai warganegara sedar semua ini datang kerana ehsan Raja Raja dan orang Melayu.

Golongan Bukan Melayu yang mejadi rakyat Persekutuan Tanah Melayu bukan sahaja ada hak penuh, mereka bebas mengekalkan identiti, budaya, bahasa dan adat resam mereka, disamping bebas untuk melakukan apa apa aktiviti ekonomi termasuk berniaga dan mengumpulkan harta. Ada antara pula mereka mendapat kemudahan memohon tanah dari kerajaan dan mendapat pengecualian cukai tertentu apabila menjalankan perniagaan.

Adalah amat tidak sopan untuk mereka yang suatu masa dahulu menumpang sebagai immigran ekonomi, kini berusaha sistematik dalam pelabagai cara dan keadaan untuk melakukan provokasi, menghina, menyakitkan perasaan, dan menyingkirkan ‘tuan rumah’ yang telah pun menunjukan murah hari, toleransi dan kesediaan berkongsi tanahair mereka tanpa sebarang pra-syarat, apatah lagi meminta apa apa.

Sejarah telah membuktikan sikap kompromi dan toleransi orang Melayu merupakan asas terpenting negara ini lahir ditanahair nusantara ini.

About these ads
Published in: on January 20, 2013 at 23:55  Comments (62)  

The URI to TrackBack this entry is: http://bigdogdotcom.wordpress.com/2013/01/20/1-juta-bukan-melayu-diberikan-kerakyatan-tanpa-diproses/trackback/

RSS feed for comments on this post.

62 CommentsLeave a comment

  1. Saya fikir rencana ini menimbulkan dua perkara yang amat merugikan bangsa Melayu:

    1. Tengku A Rahman yang sangat murah hati hingga Melayu menjadi kurang kuasa

    2. Anwar Ibrahim yang amat busuk hati gilakan kuasa telah mengurangkan lagi kita punya kuasa.

    Penjajah British amat celaka, membawa masuk pekerja Cina dan India bagi mengeluarkan hasil bijih timah, getah dll untuk kilang kilang mereka yang memerlukan bahan mentah sejak mulanya Revolusi Industri atau Industrial Revolution di pertengahan abad 19. Di Amerika, pekerja Cina yang di bawa masuk sebagai buruh membina landasan keretapi Trans-Amerika dan buruh menggali emas California Gold Rush telah di hantar pulang berkapal kapal apabila siap pembinaan dan selesai Gold Rush itu. Dan membawa kapada pembikinan undang undang Chinese Exclusion Act yang tidak membenarkan orang Cina tinggal di Amerika.

    Di negara ini, bila penjajah British mula leraikan empayar mereka dengan memerdekan India, so’al menghantar pulang pekerja Cina dan India yang sudah beranak pinak itu tidak langsung timbul di kepala hotak penjajah British itu. Timbul Tengku A Rahman di arena politik kemerdekaan negara ini, seorang yang murah hati, dengan senang sanggup menerima bukan Melayu sebagai rakyat, kemudiannya sanggup memberi Singapura kapada Lee Kuan Yew dengan percuma, tidak mahu bersusah payah, umpamanya, mengistiharkan dharurat di Singapura dan menggunakan tentera mengawal kelakuan jahat politik LKY seperti yang di buat di Kelantan oleh Perdana Menteri lain kemudiannya. Maka pendatang Cina dan India menjadi rakyat sehingga Melayu sekarang hanya 60% penduduk negara ini.

    Anwar Ibrahim pula telah memecah belahkan kaum Melayu dengan ketara, sanggup buat apa saja asalkan ada peluang menjadi Perdana Menteri. Walau pun bertentang pendirian dengan parti PAS dalam beberapa perkara, dia cuba sedaya upaya menggembeling tanaga Melayu di dalam PAS dan di dalam partinya sendiri, PKR, melawan Melayu yang berteraskan kapada UMNO sejak 60 tahun yang lalu.

    Saya fikir ini lah dua perkara penting yang kita perlu bicang dari pos blog ini kali ini. Kita amat perlu mencari jalan mempertahankan dan mempertinggikan maruah kita dan tentukan jangan sekali kali kehilangan kuasa. Di Fiji, penjajah British celaka biarkan pendatang menjadi majoriti, tetapi walau pun kaum pendatang di situ menang pilihan raya, mereka tidak di benarkan ambil kuasa – Tentera Fiji rampas kuasa. Ini cara yang keras dan kita perlu fikirkan cara cara supaya sentiasa memegang kuasa secara demokratik.

    • salam tuan tanah, malangnya kita tak boleh salahkan british 100% dalam kemasukan immigran cina ini. harus diingat, ada 2 orang yang bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kemasukan org cina ke tanah melayu pada ketika itu iaitu Long Jaafar dari Perak dan Temenggung (sultan) Abu Bakar dari johor.
      harus dingat, ketika long jaafar menemui bijih timah di larut, beliau teah mengimport kaum cina utk bekerja di lombong2 dengan kemasukan tanpa had. kemasukan kaum cina yanag mendadak hingga berjumlah melebihi 20000 org (populasi yang besar pada masa itu) sehingga mereka gagal dikawal. ketika itu britih belum menjajah Tanah Melayu. hinggalah pada 1873, tercetus perang larut membabitkan kumpulan2 cina ini di larut, jumlah mereka yang terlalu besar meneybabkan tiada pembesar melayu yang berani menamatkan kekacauan dan terpaksa mendapatkan mengupah askar british dibawah kapten speedy. seterusnya membawa kepada perjanjian pangkor tahun 1874, jadi org cina sudah berada dalam kelompok yang amat besar sebelum british lagi.
      satu masalah lagi di johor, temenggung abu bakar mengimport sehingga hampir 100000 buruh cina untuk bekerja di ladang2 lada hitam melalui sistem kangcu sehingga jumlah immigran cina melebihi bangsa melayu di johor. ini adalah fakta, juga ketika itu johor belum lagi diperintah british.
      jadi masalah immigran sebenarnya bukan dibawa oleh british, tetapi adalah disebabkan oleh pembesar melayu sendiri pada ketika itu.

      bagaimanapun, saya setuju dengan kaum cina yang tak sedar diri ini minta macam2 pada ketika ini. tapi semuanya disebabkan org melayu sendiri yang memberi muka pada bangsa cina utk naik kepala.

  2. Diharap keapda manusia rakyat Malaysia terutamanya Melayu
    dapat merenung artikel ini dan berfikir betapa angkuh nya kaum
    China yang lahir selepas merdeka. Bagi kami yang telah berusia ,
    kami sedia mempertahankan negara ini ari ditadbiroleh kaum China
    khusus nya malah sanggup turun menjadi pejuang anti kerajaan yang
    diperintah oleh kaum pendatang cina berdasarkan artikel ini.
    Bersatulah Melayu dan berfikirlah untuk generasi 50 tahun akan
    datang

  3. Kita perlu cari jalan macm mana nak selesai kan masaalah ini…
    Untuk tarik balik kerakyatan tu nampak macam terlampau kejam dan tak realistik..tapi apa kata kita tarik balik hak mengundi mereka..makna nya warganegara tanpa hak mengundi …lebih kurang macam ic merah dulu dulu…

    • Saya ambil pendirian live and let live tetapi kita hapuskan semua mereka yang berfikiran pelampau, terutama anwar ibrahim yang durjana itu.

      • Tak boleh live and let live selagi si durjana Anwar tidak di hapuskan.

        Dia yang jembalang yang paling menjahanamkan bangsa dan negara.

    • Satu cara yang paling baik ia lah tolong dapatkan 2/3 majoriti kapada BN.

      Bila sudah dapat 2/3 majoriti, UMNO/BN kuat, takda sebab Najib tak mahu ambil tindakan tegas, contohnya tentukan NEP mencapai tujuannya dalam kadar cepat, bukan sahaja 30% kekayaan korporat, tetapi juga dalam semua bidang ekonomi seperti kepunyaan bangunaan komersial mencakar langit, kedai kedai biasa dan bangunan kediaman.

      Tiap seorang kita mesti tentukan sesiapa yang kita boleh pengaruhi mengundi BN di PRU13. Jika tidak, Anwar Al Juburi akan melanda landa, jahanam negara.

    • Kita tuntut bhw sesiapa sahaja yg memenuhi definisi orang Melayu diberikan taraf kerakyatan/warganegara jika mereka memohon tanpa perlu melalui proses penduduk tetap selama 12tahun. Dengan cara itu kita akan dapat menambah bilangan bangsa Melayu dan umat Islam di negara ini. Ini negeri Melayu, semua Melayu berhak menjadi warganya.

      • Saya suka mengimbau perkara yang dibangkitkan cuma ia akan membebankan moral dan kewangan serta kebajikan kerajaan akhirnya. Cara yang paling mudah untuk ini ialah menguatkan akar umbi Melayu dan membuang kembali kerakyatan yg tidak jelas kepada bukan subjek raja. Yakni hanya raja-raja Melayu boleh mengusir kaum pendatang ini secara sistematik perlahan2 dan meningkatkan kembali kekuasaan kuasa politik orang Melayu. Lihat Indonesia, mereka tetap TIDAK Mengiktiraf kaum lain selain peribumi Indonesia. Warga bukan peribumi digelar WNA (Warganegara Asing) dan dikehendaki membayar cukai hidup yg tinggi.

  4. Salam. Saya mencadangkan supaya skop inquiry RCI mengenai
    pendatang Sabah harus diluaskan untuk menyiasat : 1.Bagaimana
    lambakan pendatang China begitu banyak berlaku di Sabah sehingga
    menyamai bilangan penduduk tempatan. 2.Bagaimana Kad Pengenalan
    begitu senang diperolehi oleh mereka dan adakah berpunca daripada
    pegawai pegawai KDN yang korup atau sebab lain 3.Bagaimana
    pendatang Cina ini boleh merasuah DO atau Ketua Anak Negeri
    sehingga mereka beroleh status Bumiputera dan dengan senang
    memiliki tanah-tanah adat dan memibuat pinjaman MARA!

  5. BETUL..KENA SIASAT MENGAPA CINA TERLALU RAMAI DI SABAH. MALAH ADA YANG MENDAPAT STATUS BUMIPUTERA? CONTOHNYA SEORANG WAKIL RAKYAT DAP. MENGAPA BEGITU?

    • Boleh tolong beri nama dia?

      Kena dedahkan sepenuhnya kalau benar/ kalau BD setuju.

    • Terima kasih.

      Sila dedahkan. Tetapi kena dengan fakta dan hujah yang boleh disubstantif.

  6. The chinese have been warned. Dont stir the hornets nest. You wont like it and it will be too late then.

  7. Yang paling penting sekali ialah Melayu kena bersatu macam zaman Melayu menentang Malayan Union.PRU 13 Melayu kena undi UMNO dan BN dan tentukan dapat 2/3 majoriti,selepas dapat 2/3 majoriti ,Kerajaan pimpinan Najib tidak boleh lagi berlembut,hak melayu tidak boleh dipertikaikan lagi .Perlembagaan Persekutuan hendaklah dipinda dengan menghadkan penglibatan politik bangsa Cina ,India dan lain lain bangsa .Mereka tidak boleh dilantik menjadi Perdana Menteri Malaysia,Menteri Besar dan Ketua Menteri mana mana Negeri didalam Negara.Perlantikan Menteri kabinet diagihkan kepada 80% Melayu,10% Cina,5%India dan 5% lain lain bangsa.Kuota ini diteruskan keperingkat negeri negeri.

    • Nak tanya… Bumi bukan Islam dari Sabah & Sarawak
      boleh jadi KM, MB & PM ke?

    • Terima kasih.

      Tan Sri Taib Mahmud dah buktikan. Kabinet Sarawak kini bebas-Cina kerana masyarakat Cina Sarawak menolak BN.

      Terdapat Ketua Menteri Sabah dan Sarawak terdiri dari Bumiputera Bukan Muslim. Tan Sri Joseph Pairin Kitingan dan Stephen Kalong Ningkan nama mereka.

  8. Good analysis.

    Tunku gave away citizenships which include communist rebels & Min Yuens. It means in 1955, UMNO gave away 15 seats (29% contested 52 seats) to 11% eligible Chinese voters. The Chinese got 160% more representation power in the Federal Legislative Council as compared to their eligibility for the democratic process.

    Fact is also 95% of the communists who staged an armed rebellion are the Chinese too.

    • It’s not just Tengku A Rahman easily agreeing to citizenship for non-Malays at Merdeka. It’s relaxing the rules on the issue of citizenship certificates after Merdeka – like they said above.

      The result – many don’t speak BM. And don’t bother to learn and practise it. And now the Oppo hippos exploit this and exploit that.

      Then they insist on Chinese and Tamil schools to continue. Disregarding Article 152 of the Constitution on BM.

      But worst of all TAR did – give away Singapore FOC to Lee Kuan Yew in 1965. Maybe another RCI for that, too. Why the other Malay leaders didn’t protest loudly against the old man’s stupid decision? Malays generous for the third time since the 1950s?

      • TAR gave away Singapore for political reason. Kiasu Island over-populated with majority kiasus, hence would cause further political imbalance to Malay politic in Malaysia. So it was a dilution process, though the granting of independent to Kiasu was too easy and cheap. Could have been done better. Say rm207 billion at 1965 exchange rate.

        You may call the old man stupid. In a way, yes. But the old man also secured Sabah & Sarawak against all odds. S&S are hundreds of time bigger than Kiasu Island and super rich in natural resources. Can we agree to label him stupid smart old man?

        Giving en bloc citizenship to 1 million pendatangs? This one, undoubtly the old man’s stupid decision. But again we never know. Singapore and 1 million in excange for Sabah & Sarawak?

        Yeap, a RCI would reveal what really transpire. Something the pendatang ungratefools would want to regret, or repent.

      • Kiasu,

        You said, “You may call the old man stupid. In a way, yes.” Good that you agree.

        No, the old man didn’t secure Sabah & Sarawak. And certainly not “against all odds.” Britain was unwinding its Empire at that time. Could not afford the expenses to rule since the largest contributor to Colonial coffers, India, was already let go.

        They also could not afford to allow Sabah and Sarawak to be independent on their own. Indonesia would love to walk across the border – as they did soon after the formation of Malaysia with the undeclared war called Confrontation. British would have to spend a lot of money to defend them, in addition to defending Malaya – as is the norm in the initial years of granting independence.

        So, it was logical that the British let Sabah and Sarawak be independent with Malaya in a new political entity called Malaysia. So that Malaya, with natural resources already well exploited, (S&S natural resources not yet much exploited at that time) can finance the defence arrangements after the British withdraw completely from the area. Indeed, those defence arrangements are still financially borne by the Federal Government until to day.
        .
        Nope, TAR was just a stupid – nothing smart – old man. Because he gave away Singapore to LKY for free. History must show that, so that no others will do any such stupid thing to this country in the future.

  9. [...] Huh apa semua benda mereka hendak di berinya. Cuba
    lah tolak mereka itu dulu, mereka tu masih pendatang negara ini
    kerana bagi kita, kita tidak pernah bagi hak pun kepada mereka.
    [...]

  10. Saya sangat setuju Perlembagaan Persekutuan dipinda. Tidak
    membolehkan Cina/India dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia,
    Menteri Besar dan Ketua Menteri. Sistem Pendidikan Malaysia juga
    harus dipinda di mana pengajaran menggunakan Bahasa Melayu dan
    Inggeris sahaja diajar di sebuah sekolah berbagai kaum.

    • Awak jadi PM awak buatlah. Saya sokong. Yang ada sekarang ini jangan haraplah dia nak buat.

      • Yang ada sekarang tak boleh buat, bukan tak mahu buat. Tak boleh salahkan dia seorang. Sebab melayu berpecah, kalau dia nak buat pun, melayu pkr dan pas tak sokong.

        Kalau semua melayu sokong, tapi pm skrg tak mahu buat, barulah kita boleh salahkan dia.

  11. entah ler.. blog dah memacam tulih.repot polis pasai nuwar
    berahim dan lim kit sial anak beranak dah banyak buat… tapi tiada
    lagipun tindakan dari kerajaan.. jadi..dedua sama je bangsat nak
    kan sokongan sanggup judikan negara si geng nuwar berahi buat huru
    hara si geng pak menteri dah ada jawatan smua tapi buat buta kayu
    je terhadap laporan

  12. Jelas Bukan Melayu terutama Cina ni akan ambik kesempatan dlm apacara sekalipun termasuk halus & muslihat, walaupun dlm keadaan org Melayu itu kuat & bersatu.

    Tun Mahathir kata org Melayu ni ‘murah hati’. Saya rasa org Melayu ni camana berkobar kobar semangat nasionalistik & ultra-Melayu sekali pun, mereka tak sampai hati utk nafikan hak org lain. Jauh sekali tindas!

    Memang naluri org Melayu suka ‘berkongsi’. Tengok cara hidup mereka dikampung. Dalam serba kekurangan sekalipun, mereka amalkan ‘hari gajah sama sama dilapah, hati nyamuk sama sama dicicah’.

    Dalam diam & baik sangka, peluang lebih berharga dari emas yg diberikan kpd org lain ini bukan sahaja tidak dihargai & balas, malah dikasari pula.

    Contoh selepas 1juta kerakyatan yg diberikan ini, dlm 10 thn mereka mengujudkan pelbagai organisasi politik berhaluan kiri. Contohnya DAP.

    Selepas itu org Cina menunjukan kecenderungan untuk mudah terpengaruh & dihasut. Kemudian terbawa bawa sehingga provokasi & menghina org Melayu. Buktinya: Tragedi 13 Mei.

    Realitinya, org Cina lantang menuntut hak sehingga ada yg cuba menafikan hak org Melayu. Namun tak ramai dikalangan mereka yg sanggup berkorban utk negara.

    Buktinya; org Cina merupakan 26% dari warganegara. Namun berapa peratus anggota ATM, Polis, bomba & penguat kuasa undang undang, terutama lain lain pangkat, terdiri dari masyarakat Cina?

    Apakah beban tanggungjawab menentukan negara ini aman, selamat & terpelihara ditolak kpd org Melayu, sedangkan masyarakat Cina bersenang lenang berniaga, membolot peluang kekayaan & hidup dlm keadaan selesa?

    Melayu hari ni lupa sejarah bagaimana negara ini lahir & pengorbanan yg dibuat. Kita tak boleh harapkan org Cina mengingati sejarah, sebagaimana kita sendiri patut ingat & hayati. Ini penting agar org Melayu tidak lupa daratan & terbawa bawa mengikut nada org yg bukan sahaja tak reti berterima kasih, malah tamak yg tak berkesudahan itu.

    Melayu mudah lupa, Cina makin haloba!

  13. Baiklah, jika bukan retorik … selepas 55 tahun negara ini merdeka, mengapa dibangkit perbincangan seberupa walhal saban transformasi hampir mendekati matlamat 2020? Dan jika RCI ini dilaksanakan, apakah keberhasilan tindakan lanjutan dan pembaikan produktiviti negara?

    • Tanyalah Lim (no pee) Kit Siang.

  14. Sedikit perspektif sejarah untuk memahami pengorbanan umat Melayu, mengenali punca masaalah dan “peluang yang terlepas”. Perkara berikut dibincangkan dalam parlimen British puluhan tahun dahulu.

    Cabutan dari Hansard Kerajaan Britsh:

    FEDERATION OF MALAYA INDEPENDENCE BILL, HC Deb 12 July 1957 vol 573 cc633-715

    LORD SHEPERD: ………..the Tunku Abdul Rahman, Prime Minister of Malaya. He is already a man of great stature and a respected Prime Minister of the Commonwealth. ……. I think we must recognise, too, that under his leadership the Federation of Malaya has made a number of concessions which took a good deal of heart-searching to make.

    LORD OGMORE: …….. I do not know of any country in the world other than Malaya where, as it were, the immigrant population, or at least the population of descendants of immigrants, is almost equal to the indigenous population.

    SECRETARY OF STATE FOR COLONIES, MR ALAN LENNOX-BOYD : Now, a word about the balance achieved between the rights of Malays and Chinese. The special position of the Malays was recognised in the original treaties made by His Majesty in previous years, and Her Majesty Queen Victoria and others with the Malay States. It was reaffirmed when these treaties were revised. It was confirmed in the 1948 Agreement, and reference was expressly made to it in the terms of reference of the Reid Commission. So the Malay privilege clauses in the articles of the Constitution do not, in the main, introduce any precedent, but give recognition in the Constitution to the existing situation.

    SECURITY POSITION IN MALAYA. HL Deb 01 July 1948 vol 157 cc267-84

    THE EARL OF LISTOWELL: ……Consideration has also been given to the best method of ridding the country of, those who abuse its hospitality. This was referred to at some length by the noble Viscount, Lord Elibank. The law in force at the moment in the Malay States permits the deportation of any person in a State from Federation territory.

    MALAYA (SITUATION), HC Deb 06 April 1950 vol 473 cc1368-404

    Mr Snow: …….I am very disturbed by the fact that, by and large, this trouble in Malaya is Chinese. The Malayans themselves, so far as I can gather from reading such documents as I can find, are not in this rising; it is Chinese in origin. If that is so, is it not time that we provided more and more scope for the native Malayans—I use that term advisedly—to participate more in the economic life of the country? I think the hon. Member for Hornsey will agree with me when I say that many of these Chinese merchants who live a very ostentatious life and who provide a sort of social provocation the whole time, are at the root of the trouble.

    Mr FLETCHER:………I believe that as we have recognised Communist China it would be perfectly in order for us to ask that the ports of Amoy and Swatow should be opened, so that we can send back these people, who clearly should be welcomed there for their political attitude, and who clearly are not welcome where they are at the present moment.

    Kesimpulannya kita tidak perlu apologetik dalam menegakkan yang hak.

    • A good effort digging that one, VARUNA. Thanks a heap.

      I’ll copy that one into Word and use parts of it or in toto as and when useful in future comments.

      • Silakan, semoga usaha saudara dapat memberi sedikit pencerahan kepada saudara-saudari kita yang masih kurang jelas tentang duduk perkara.

        Kita juga berdoa semoga umat Melayu yang masih teragak-agak ini membuat keputusan yang berteraskan fakta dan masa depan, bukan berlandaskan emosi akibat terpengaruh dengan tipu daya dan perang saraf juak-juak berkepentingan.

  15. Aku percaya Tunku Abdul Rahman bukan saja-saja seronok beri kerakyatan kepada kaum pendatang. Sebenarnya beliau telah dipaksa oleh British untuk beri kerakyatan kepada kaum pendatang Cina. Paksa bagaimana? Kalau tidak beri kerakyatan kepada pendatang Cina, British akan terus melengah-lengahkan kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu. Lagi lambat kita merdeka, lagi ramai pendatang Cina akan dibawa masuk…kalau tidak ada sekatan, Melayu akan jadi minoriti di Persekutuan Tanah Melayu….akan jadi macam Singapore sekarang.

    • Saya berasa hujah ini boleh diterima pakai.Allah saja yang tahu betapa tertekannya orang Melayu ketika itu. Lemah dan daif dari segala aspek kehidupan. Terpaksa pula berhadapan dengan penghijrahan besar dari satu kaum yang mempunyai sejarah kebudayaan yang beribu tahun lamanya. Disamping itu, ada pula bermacam-macam puak Cina yang masuk dan mempunyai pelbagai tujuan. Saya pasti di awal sejarah Malaya mereka tidak bersedia untuk menghormati penduduk dan Tanah Melayu. Mereka hanya ingin mencari kehidupan baru. Musa Hitam pernah memberi kiasan mereka ini ibarat burung-burung yang berterbangan … “birds of passage” … jika ada kehidupan yang indah di tempat lain, mereka akan melabuh sayap dan terbang semula …

      Ada benarnya. Jika Tunku berlengah-lengah, besar kemungkinan orang Melayu menjadi minoriti.

      Memang sikap orang Melayu amat bertolak ansur. Memang diakui bangsa-bangsa lain, orang Melayu “amat accommodating” … dari zaman Melaka lagi. We actually acoomodate to all all sorts of people and demands … sehingga terpaksa faraid-kan Tanah Melayu.

      Sekarang orang Cina amat maju dalam bidang perniagaan. Tiada hasad dengki orang Melayu terhadap perkara ini. Mereka ada bakat. Kita bukan ingin mengambil hak orang lain. Tetapi jangan pula berasa gah dan ingin pula mendominasi politik negara dan
      mengada-ngada dan berhasrat menyekat hak orang Melayu. Podah!

      Kita ada perlembagaan dan ia mencukupi (‘suffice’) buat masa ini.

      Saya harap orang Cina baca komen saya dengan fikiran terbuka walaupun ia mungkin tidak tepat 100%.

    • Saya tidak setuju dengan pendapat yang mengatakan “Tunku Abdul Rahman bukan saja-saja seronok beri kerakyatan kepada kaum pendatang.”

      Benar, kalau tidak beri kerakyatan kepada pendatang Cina, British akan terus melengah-lengahkan kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu. Tetapi, selepas Merdeka, dia beri arahan supaya syarat pengeluaran Sijil Kerakyatan di longgarkan. Lihat sahaja berapa ramai yang tak boleh berbahasa Melayu sehingga sekarang. Generasi lepas generasi mereka rasa lemak dengan tak pedulikan BM.

      Saya setuju dengan pendapat yang saya terbaca bahawa TAR jenis pemurah hati yang melampau. Dia percaya maanusia semua baik sehingga di buktikan tidak baik. Bila Lee Kuan Yew terbukti tidak baik, sudah terlambat. Panas hati, dia “tendang” LKY dan Singapura keluar, kononnya. Tak sedar dia telah memberi Singapura kpd LKY FOC.

      Negara negara lain berperang mahu mempertahankan maruah dan keutuhan negara – countries go to war to defend and protect their sovereignty and territorial integrity. Tapi TAR beri Singapura secara free. Meringkut sedara mara, sahabat handai kita yang ada di Singapura selepas itu. LKY bawa masuk Cina dari luar negara sehingga sekarang Singapura 72% Cina. Tersengeh saja kita di buatnya. TAR punya fasal itu semua.

      • Bagaimana pula pandangan saudara tentang kemasukan Sabah Sarawak ke Malaysia? Wajarkah pihak2 pribumi di sana yg tidak setuju juga disaran go to war against us ketika referendum dibuat dahulu.

      • Apa maksud anda, kiasu?

        Siapa ada menyaran pribumi Sabah dan Sarawak yg tidak setuju masuk Malaysia “go to war against us ketika referendum dibuat dahulu”? Mengapa mereka perlu di saran berbuat demikian? Di mana lojik anda?

        Perlu ingat – Sabah dan Sarawak di bawah pemerintahan British di masa itu. Pungutan suara telah di buat, Cobbold Commission dll. British yang membuat keputusan bahawa majoriti penduduk Sabah dan Sarawak mahu bersama Malaya dalam Malaysia.

        Jika ada yang tak setuju dan mahu perang, perangi lah Britain.

  16. …..sambungan

    Oleh itu, Tunku bersama-sama kepimpinan UMNO pada masa dan saat itu terpaksa buat pilihan ‘antara dua keburukan’.

    Keburukan petama – patuh kepada kehendak British dengan menerima 1,000,000 pendatang Cina sebagai warganegara. Dengan itu Persekutuan Tanah Melayu diberi kemerdekaan dengan UMNO/Perikatan sebagai parti pemerintah. Dengan kuasa ini, UMNO boleh menyekat kemasukan lebih ramai pendatang, dan memperketatkan syarat-syarat kerakyatan.

    Keburukan kedua – UMNO tidak ikut kehendak British, menyebabkan British terus berkuasa. Di bawah British, mereka tidak akan menghalang kemasukan pendatang, terutama mereka yang lari dari pemerintahan kuku besi Parti Komunis China. Ini boleh mengakibatkan jutaan, malah kemungkinan puluhan juta pendatang Cina akan membanjiri Persekutuan Tanah Melayu, dan akan menjadikan Melayu minoriti di negara sendiri.

    Kepimpinan UMNO semasa itu memilih ‘keburukan pertama’ yang dianggap keburukan lebih kecil antara dua keburukan tersebut.

    • Saya tak setuju.

      1. Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1 Feb 1948 patut jadi asas. Tunku Abdul Rahman ada hak untuk tolak walaupun disyaratkan 1juta Cina & India bukan rakyat Persekutuan Tanah Melayu kerana Pesuruhjaya Tinggi Edward Gent tandatangan bagi pihak British dan ianya binding.

      Lihat Hansard Parlimen British sebagaimana komen Varuna diatas.

      Menteri bertanggungjawab hal ehwal Koloni Alan Lennox-Boyd membuat pengakuan mengenai asas yg guna-pakai oleh Suruhanjaya Reid.

      2. Kalau pun Tunku Abdul Rahman diminta utk ‘menyelesaikan’ masalah 1juta org tak berkerakyatan ini semasa merunding Kemerdekaan, sesungguh sebagai seorang peguam beliau boleh bertegas agar asas utk menentukan permohonan menjadi rakyat Persekutuan Tanah Melayu mesti berdasarkan apa yg termaktub dalam Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1 Feb 1948 & tidak dibuat secara en bloc begitu saja.

      3. Kemasukan immigran Cina berlaku sebelum Perang Dunia II. Selepas 1949, Cina menjadi Republik Rakyat Cina; sebuah negara kominis. Sempadan Cina ditutup sama sekali.

      Lagi sekali, tengok Hansard yg dibuat Varuna.

      Pada tahun 1950, MP British juga berharap sempadan Cina dibuka agar immigran Cina boleh dihantar balik. Jadi soal pertambahan immigran tidak berlaku.

  17. Berdasarkan kan posting2 diatas dapat lah difahami bahawa bnyk sebab mengapa “pendatang2 asing ini” mendapat kerakyatan Malysia dgn begitu mudah sekali. Itu dulu. Yg dah lepas tu tak mungkin dpt kita rungkai.

    Tetapi utk masa sekarang, kita orng Melayu juga yg salah sbb kita tak peka, sbb tu kita TIDAK PERNAH BERBUAT APA2 utk menangani masalah yg kita hadapi ini … malah tidak salah jika saya sebut bahawa sikap akomodatif kita dari dulu, kini dan mungkin selamanya akan terus menikamkan diri kita kiranya kita masih lagi tidak berbuat apa2

    Lihat sahaja dlm 2 atau 3 peristiwa yg berlaku baru2 ini, kita menujukkan sikap akomodatif yg melampau (terlampau..?)

    Ada bnyk cara kita boleh buat utk menangani masalah yg genting ni ….. Bak kata pepatah “spt menarik benang dlm tepung” …atau mcm omputih cakap ‘ there are many ways to skin a cat’. Semua trpulang pada kita. Nak atau tak nak jer ….

    Selain pada tu, pressure group kita , kecuali PERKASA – semuanya mcm pemain wayang/opera cina ….lemah longlai … dah ler pergerakan lemah lembut …suara halus pulak tu ..!

    • Saya tak faham mengapa Sdr taipkan perkataan “pendatang2 asing” itu serupa itu. Mereka memang pendatang asing. Jadi mengapa di taip dengan inverted commas? Bukan kah ini juga membayangkan kelemahan Melayu? Apologetik selalu?

      Nyata kelemahan Melayu tidak lain dan tidak bukan disebabkan oleh perpecahan Melayu. Tidak bersatu. Berpecah – UMNO, PAS & PKR.

      Dengan beberapa orang Melayu keluar dari UMNO dan menubuhkan PAS sebelom Merdeka hingga berpuluh tahun selepasnya, perpechan Melayu tidak begitu ketara. Tapi, dengan Anwar Ibrahim menggunakan berbagai tipu helah (katak lompat, janji September 16, 2008 dsbnya), mengajak parti parti pembangkang bertindak di atas nama PR selepas PRU12, maka mula perpecahan Melayu menjadi ketara. Di eksploitasi dek bukan Melayu melemahkan lagi Melayu. Tapi mereka tak mungkin berjaya. Mereka tak dapat pun nak daftarkan PR sebagai suatu gabungan politik. Sebab bermacam macam tak setuju antara mereka. Tak setuju dalam perkara perkara dasar dan perinsip.

      Eksploitasi dek pembangkang Melayu dan bukan Melayu lah menjadi punca kelemahan Melayu. Bukan “sbb kita tak peka, sbb kita TIDAK PERNAH BERBUAT APA2 ..” Mungkin Tun Abdullah Badawi tak peka. “flip flopping, auto-piloting, sleepy” dsbnya. Tapi tidak pada keseluruhannya. Namun demikian, saya setuju fasal “sikap akomodatif kita” yang Sdr sebutkan itu. Kita perlu jangan akomodate walau PAS atau PKR sekali pun. Saya setuju dengan pendapat bahawa bila BN dapat majoriti 2/3 lagi, UMNO akan kuat dan Melayu tidak akan di eksploitasi kaum pendatang lagi. Ayuh, kita lakukan apa saja ke arah itu.

      • Umno hanya akan kuat bila MCA kalah berkecai dalam PRU nanti. Masalahnya bila pendatang2 ini menjadi tamak dan tidak lagi ada spirit perkongsian kuasa ala BN. Mereka menentang dari dalam BN dan kini mereka menentang dari luar BN.

        Saya tidak fikir melayu akan rugi apa2 bila MCA bungkus. Malah kaum pendatang berdaftar yang sebenarnya akan kesal. Sinerio politik selepas PRU akan berubah jika Umno menang semua kawasan melayu dan DAP menang semua kawasan cina. Bukan lagi 2-party system, tetapi sistem Melayu vs Cina. Ini tidak baik untuk multi racial tetapi itu yang dipilih oleh registered immigrants sekarang.

  18. Testing ..

    • Sampai la ni melayu dlm kerajaan jual hak melayu. Jangan salahkan mereka. salahkan orang melayu sendiri.
      Dah lama tak dengar PM bercakap pasal hal melayu. takut tak dapat undi bukan melayu. Ada PERKASA pun tak guna. Apa bila diasak mula berlembut dan bawa cerita lain.

      • Cuba lah beri penerangan sikit, kawan. Kalau takda bukti pun, sebut lah umpamanya bila, di mana, macam mana, siapa yang “bila diasak mula berlembut dan bawa cerita lain” tu.

  19. [...] who are weak or perhaps ignorant about the history on how Persekutuan Tanah Melayu was born should spend more time reading and researching on it instead trying to comment on subjects they [...]

  20. [...] tanah air is a land of plenty. The Non Malays,
    naturalized as citizens of Persekutuan Tanah Melayu in the year
    when the nation-hood was formed and … inked on 21 Jan 1948 as
    replacement to Malayan [...]

  21. [...] with HRH Malay Rulers in the consultation and negotiations for almost two years that lead to the Treaty of Persekutuan Tanah Melayu signed on 21 January 1948 and came into force eleven days [...]

  22. [...] Independent MP for Kulim-Bandar Baru and former courtroom defender for Opposition Leader Anwar Ibrahim in the Sodomy I trial Dato’ Zulkifli Nordin defines the Malays and position of Islam, as per provided in the Federation of Malaysia Constitution. Its is an extension of the Treaty of the Federation of the Malay Peninsular signed on 21 January 1948. [...]

  23. We should not dwell in the past. What is done cannot be undone. Let us look to the future how we can work and help each other to be a true united and patriotic Malaysians..

    I guess, we can do one or two things.

    One, through a legal gear-reversing process of a prematurely already replaced deterrent effective laws, the ISA.

    Second, through the processes of our educational systems that ultimately ensured a united 1Malaysia society truly existed, by means of its curriculum.

    We are all aware that the success of producing the so-called “democratic, free and liberal” society of most of the world today does not come on the platter. It was through sheer hard work, sweat and blood of their earlier citizens by means of “undemocratic” and “non-liberal” practices, totally devoid of “freedom.”

    Men were the object of exploitation in order to build an infrastructure that was strong enough for them to enjoy the luxury of democracy and that degree of totally unrestrained freedom, for example, of speech that they enjoyed today

    It means that “freedom” was not really “free”. It was subject to a precondition. It could have been the use of the kind of an ISA known today, or worst, to make them to be what they are today.

    Strict laws and control were a necessary evil were ruthlessly used for a long time to ensure orderly developments before they could enjoy the luxury of freedom and democracy that they want us to emulate/adopt.

    Malaysia chose to use ISA to replace the Emergency Laws to fight the Communists. The same laws were effectively used to ensure the orderly development of Malaysia, but until recently..

    Now ISA was diluted. What happened? Troubles started to creep in one after another, thereby began to follow. as a result.

    The question is why was ISA allowed to be prematurely replaced?

    Is it because of the need for more “freedom and democracy” and because there is no more emergency (as claimed by some pro democracy and freedom fighters) who urged and eagerly anxious to see its removal by the government?

    Or is it because some long term hidden agenda/ulterior motives incubated by them so that they could bulldoze their “undemocratic” ways by destablising the country to take over Putrjaya?

    Secondly, to ensure Malaysia remained united and its people live in peace and harmony, we must have a united, strong, credible and “clean” government.

    We must reject those “trouble makers” in the name of peace and “bersih” (who are actually NOT BERSIH.), especially people who claimed and promises so many things to the people, but unable to fullfil them.

    They urged people to do one thing, but they do another thing. They urged the would-be Aduns and Palamentarians should declared their assets, but they themselves refused to do so, for example, and many more unfulfilled promises they made that now no more a secret.

    Let us choose the truly “clean” and credible people to represent us. It is NOT the Party, but the collective individuals with credentials for developments, spiritually and physically, who should be elected to be our leaders of tomorrow.

    mansal/Uncle M

  24. […] when this nation was born. Even though it supercedes previous treaties (particularly the Federation of Malaya Treaty 21 Jan 1948), the provisions are about preserving what HRH Rulers agreed when the Constitutional Monarchy […]

  25. […] such as Special Malay Rights and Malay as national language are some the articles provided in the Federation of Malaya Treaty which was inked on 21 January 1948 between HRH Rulers and the British Government. The treaty became the basis when the Federal […]

  26. […] principle of admitting Non Malays as citizens as per the Federation of Malaya Treaty 21 Jan 1948 was…, to allow for the admission on these previously “Stateless […]

  27. […] principle of admitting Non Malays as citizens as per the Federation of Malaya Treaty 21 Jan 1948 was…, to allow for the admission on these previously “Stateless […]

  28. […] Federal Constitution did not exist from void. It was derived from the Federation of Malaya Treaty inked between HRH Rulers and the British High Commissioner Sir Edward Gent on 21 January 1948, to […]

  29. […] Federal Constitution did not exist from void. It was derived from the Federation of Malaya Treaty inked between HRH Rulers and the British High Commissioner Sir Edward Gent on 21 January 1948, to […]

  30. […] than half a century is to deny the ‘sacrifice’ that the Malays made such as allowing 980,000 ‘stateless persons’ to be admitted as citizens even when no proper due process w… and in actual fact majority of them do not qualify, as per stated in the previous constitution […]

  31. […] than half a century is to deny the ‘sacrifice’ that the Malays made such as allowing 980,000 ‘stateless persons’ to be admitted as citizens even when no proper due process w… and in actual fact majority of them do not qualify, as per stated in the previous constitution […]

  32. berdoa pada ALLAH supaya melayu dan islam bersatu, Amin

  33. org dulu akal pendek nak cepat sangat merdeka ni la padah nye dengar cakap british bagi kerakyatan memboleh kan cina india jadi menteri, sebodoh indonesia tak bagi muka pada kaum cina india ni.

  34. […] Malay Rulers compromised Article 12 of  the 1948 Federation of Tanah Melayu Treaty to accept almost 1 million Non Malays classified as ‘Stateless Persons’ as ‘citizens’, without being processed properly and fulfilling the set criteria for […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,930 other followers

%d bloggers like this: