Reaksi angkuh Paranjothy melambangkan jelas ketirisan Kepimpinan PM ‘Flip-Flop’

Hari ini, Utusan Malaysia menyiarkan laporan bahawa Naib Ketua Pemuda Gerakan S. Paranjothy yang diselar kerana membuat kenyataan liar dan melulu, kerana menyalahkan UMNO kerana masalah sosial rakyat Malaysia etnik India dan menyinggung pelbagai pihak, tidak berasa gentar dan sedikit pun risau berkenaan perbuatan itu dan tindakan yang bakal diambil keatasnya.

Malah beliau dengan angkuhnya menyatakan kesediaan untuk menanggung risiko tindakan Jawatan Kuasa Disiplin dan Jawatan Kuasa Kerja Pusat parti agar digantung sebagai ahli Gerakan dan menjejaskan karrier politik dalam parti pelbagai etnik BN itu.

Saya tidak menyesal – Paranjothy

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD

paranjothy.jpg

S. Paranjothy.


 

KUALA LUMPUR 24 Dis. – Naib Ketua Pemuda Gerakan, S. Paranjothy sedia menerima apa jua bentuk hukuman berikutan kenyataannya bahawa kaum India di negara ini terus terpinggir.

Bagaimanapun, beliau tidak menyesal dengan tindakan itu kerana ia merupakan usahanya untuk meluahkan perasaan rakyat di peringkat akar umbi.

Sebagai seorang ahli politik, katanya, beliau harus menanggung risiko terhadap tindakannya itu termasuk dikenakan hukuman oleh Jawatankuasa Kerja Pusat (CCC) dan Jawatankuasa Disiplin Parti Gerakan.

‘‘Saya tertakluk kepada perlembagaan parti dan saya juga tertakluk kepada undang-undang negara. Jika parti mendapati saya telah melakukan satu kesalahan yang bertentangan dengan perlembagaan, saya sedia dikenakan tindakan.

“Saya tidak akan menyalahkan Pemangku Presiden (Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon) sekiranya saya dikenakan hukuman ini kerana beliau telah melakukan perkara yang sewajarnya,’’ kata Paranjothy kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, parti Gerakan telah memulakan tindakan tatatertib terhadap Paranjothy kerana mengeluarkan kenyataan yang boleh menyinggung perasaan masyarakat majmuk di negara ini.

Baru-baru ini, satu laporan dalam laman web Internet memetik Paranjothy sebagai mendakwa UMNO merupakan salah satu punca mengapa kaum India terpinggir di negara ini.

Dalam reaksinya, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein meminta Tsu Koon bertindak terhadap pemimpin muda Gerakan itu kerana mengeluarkan kenyataan yang tidak berasas dan boleh merosakkan hubungan dalam Barisan Nasional (BN).

Ketika ditanya kemungkinan beliau dipecat daripada parti akibat perbuatannya mengeluarkan kenyataan kontroversi tersebut, Paranjothy berkata, beliau tidak pernah terfikir hingga sejauh itu.

‘‘Saya yakin Pemangku Presiden, Jawatankuasa Disiplin Gerakan dan semua yang akan terlibat dalam mengadili saya akan membuat keputusan yang adil dan terbaik,’’ ujarnya.

Paranjothy memberitahu, beliau terdorong mengeluarkan kenyataan untuk memaklumkan bahawa masyarakat India di Malaysia memang memerlukan pembelaan sewajarnya.

Katanya: ‘‘Saya juga ingin tegaskan bahawa saya tidak pernah menyatakan UMNO menjadi punca kaum India terpinggir tetapi apa yang saya ingin beritahu ialah kedudukan kaum India yang kini berhadapan dengan banyak masalah.

‘‘Saya bukan sengaja mahu mengeruhkan keadaan tetapi keadaan ini adalah hakikat yang sedang berlaku. Siapa yang banyak menjadi ahli kumpulan samseng gengster – kaum India. Siapa yang banyak terlibat dalam gejala sosial yang memalukan – orang India.’’

Tegas beliau, isu orang India adalah isu nasional dan ia perlu diberi perhatian sepenuhnya.

‘‘Jangan nanti negara kita menjadi tidak selamat kerana kita gagal menyelesaikan masalah orang India,’’ ujarnya.

Menurut Paranjothy, beliau langsung tidak berniat untuk menjadi popular tetapi apa yang diperjuangkan itu adalah berteraskan kepada kepentingan orang ramai.

Katanya, setakat ini beliau masih belum dipanggil menghadap Jawatankuasa Disiplin Parti Gerakan.

‘‘Saya jangka mereka akan memanggil saya tidak lama lagi kerana ramai di kalangan anggota jawatankuasa itu sedang bercuti ketika ini,’’ tambahnya.

Reaksi ini menunjukan Naib Ketua Pemuda Gerakan ini ialah seorang yang angkuh dan degil dengan kedudukan kenyataan beliau, walaupun dibidas oleh pelbagai pihak termasuk Kepimpinan parti sendiri keatas satu tindakan yang membelakangkan ‘semangat menyelesaikan masalah dalam konteks kekeluargaan’ yang dipraktikan Barisan Nasional (BN) semenjak sekelian lama.

Pemangku Presiden Gerakan Tan Sri Koh Tsu Koon dalam sidang media khasnya menjelaskan bahawa kenyataan Naib Ketua Pemuda Gerakan yang disiarkan dalam akhbar politik siber Malaysiakini itu merupakan pandangan peribadi dan bukan ketetapan parti. Namun begitu, Ketua Pemuda UMNO Dato’ Hishamuddin Hussein, yang juga Ketua Pemuda BN menyifatkan Naib Ketua Pemuda Gerakan perlu ada sifat ‘kepertanggung jawaban’ apabila mengeluarkan sebarang kenyataan dan ianya melambangkan kedudukan dan sentimen parti yang mereka pimpin.

Apakah ‘keangkuhan’ boleh ditafsir sebagai seorang pemimpin, PM ‘Flip-Flop’ Abdullah Ahmad Badawi sudah hilang kawalan, kewibawaan sebagai pemimpin telah mula tiris dan menunjukan kegagalan dan tidak lagi dihormati oleh pucuk pimpinan menengah parti komponen?

Jika ini merupakan senario yang ‘sebenarnya lebih buruk dari rupa’ (a tip of the iceberg), bagaimana sentimen sebenar 13 parti komponen selain dari UMNO dalam BN? Mampukah BN mengharungi cabaran Pilihanraya Umum ke XII akan datang ini dengan semangat, sentimen dan senario ‘hilang kawalan’ dan tiris dikalangan pucuk pimpinan menengah parti parti komponen yang mula mempersoalkan pelbagai perpesktif terlalu banyak perkara, yang sebenarnya sudah lama di’selesai’kan dan dipersetujui oleh pemimpin pemimpin Tertinggi BN?

Published in: on December 25, 2007 at 07:53  Comments (17)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2007/12/25/reaksi-angkuh-paranjothy-melambangkan-ketirisan-kepimpinan-pm-flip-flop/trackback/

RSS feed for comments on this post.

17 CommentsLeave a comment

  1. Your comments about Paranjothy are ridiculous… he has merely stated a very frank, very valid opinion, yet you continually label him arrogant and insolent. Why?

    Hishamuddin has avoided the topic by not addressing the accusations made against his party with regards to their own racially insensitive statements. Why is that not a problem? He has instead focused on how ‘offensive’ they were…

    This country has many issues, yet it is people like yourself who refuse to see them, getting bogged down with notions of disobedience and ungratefuless, when more relevant issues like obvious racial discord and the irresponsible actions of our premier political party whose power has gone to it’s head.

    I applaud Paranjothy for his principled stand, if he is to be sacked so be it, I sincerely hope he stands by his statement, further elaborates on them and avoids the about-face that so many of our leaders are to fond of.

  2. Tsgarp,

    BigDog has the right to his opinion just as you and Paranjothy have, but lets not bark up the wrong tree. Paranjothy and you lot are blaming UMNO for the failure of the Indians in this country when you should be blaming yourselves in particular for not having the guts to stand up to your own Indian leader within the coalition who has foresaken the whole community with his gangster tactics to remain the “ultimate leader” of the Indians.

    The Indians want equal rights? Let me tell you this, they are not up to it! As it is, they have better rights than the Chinese because they are almost lumped in the category of the Bumis getting handouts wherever it permits without offending the Chinese. With this, they still don’t quite make the cut and are way down below the Chinese and the Malays respectively in social and economic standing regardless of what the polls say. So let’s not fool ourselves, on equal standing or on level ground, the Indians will be eaten for breakfast barring one or two in the Forbes richest who are mere symbols of the community but do not reflect the general ability of the race.

    The problem with Indians is Indian, not Malays, not Chinese. They are the root of their own problems. Go figure.

  3. Oh, one more thing. If you don’t beleive me, try going to the Royal Selangor Club and check out the Indians there. They think they’ve arrived that even they look down on their own kind, thinking they are of British decent.

  4. What the frank about Paranjothy ??? .. He just like to blame UMNO and is just easy like that , what he do after that ??? do nothing , just like to blame and blame …

    and still when he wrote about Hishamudin saying UMNO dont need Chinese and Indian Vote , this Paranjothy is same like Hindraf . a LIAR !!!

    dont he know thats statement from sms slander , now we all know who the real crooks behind those slander about racial .

  5. Yes Mr. Gamal , they even look down to they own race … Better they abolish first the kasta thing in india community .

  6. Tsgarp

    Mangkuk betul la ko ni!

    Masalah masyarakat India diMalaya, Sri Lanka dan maupun India sendiri ialah kerana SIFAT, SIKAP dan BUDAYA masyarakat itu sendiri!

    Mereka mengamalkan sistem kasta, mas kawin tinggi, kaki mabuk dan minum samsu dan enggan menghantar anak anak ke sekolah Kebangsaan (dok la dalam sekolah Tamil dan penghabisannya ketinggalan serba-serbi!). Penghabisnya, menjadi belia tak berpeljaran dan terpengaruh dengan budaya GANGSTERISM dan terlibat dalam kes kes jenayah!

    Its a bloody vicious cycle!!!!

    Ini BUKAN salah UMNO atau orang lain, lah bodoh! Ini salah bangsa mereka sendiri! Yang menipu dan menindas orang India ini ialah orang India sendiri la!!!!

    Orang orang India memang mampu dan diberikan segala peluang berniaga sehingga kaya raya. Lihat keliling Malaya ni! Siapa Ananda Krishnan, Kishu Tirathai, P Kasi, Harry Menon, Vinod Sekhar kalau bukan warga Malaysia keturunan India? Tan Sri Ramon Navaratnam, Rama Iyer dan Clifford Herbert adalah kakitangan Kerajaan keturunan apa? Tu Gary Thanasan, Reshmonu, Poetic Ammo tu siapa pulak????

    Hoi bodoh, buat homeworkla!

    Paranjothy is a court jester singing a bloody wrong song with totally out-of-tune make believe lyrics. And now he is facing the music!

  7. ZAM menteri penerangan berpendapat
    Kata-kata Paranjothy usah fakir sangat
    Kepada anggota UMNO, beliau mengingat
    Lupa dia ahli UMNO tidak suka disakat

    Di muka depan UM, paranjothy mendada
    Beliau tidak menyesal perkara diperkata
    Dakwaan nyatakan yang sewajar perkara
    Sedih pelapis Gerakan amat keras kepala

    Tsgarp dan Paranjothy memang sealiran
    Sokong Paranjothy yang teguh pendirian
    Jikalau banyak spesis begini berkeliaran
    Jenis apakah pelapis disuburkan Gerakan

  8. Kenyataan Jothy itu amat menepati suasana berpolitik masakini yang tidak terkawal oleh pimpinan negara dengan berkesan untuk menjaminkan kestabilan dan keharmonian suasana negara demi kepentingan rakyat jelata.

    Janganlah kita cepat melenting dengan emosi yang agar melampaui batas, seperti dikomen oleh sekumpulan pemimpin-pemimpin penapis tengahan jalan. itu amat merbahaya oleh disebabkan ketua-ketua pimpinan kita tidak sedar apa kesan buruk nya pada masa hadapanbangsa dan negara apabila dipengaruhi oleh kupasan dibuat oleh semua yang ada kepentingan persendirian masing-masing yang tertentu. Kata orang kita, jika kita tunjukkan jari penunjuk, empat jari-jari yang lain pula akan membalas kepada diri sendiri.Apabila kita ludah ke langit, maka sedikit sebanyak air lior akan jua terjatuh atas muka kita sendiri.

    Saranan saya sebagai seorang warga mas yang telah melalui era konfrontasi dan tragedi Mei,13 tahun 1969 (selepas pilihan raya umum) saya khuatir negara ini akan kembali kepada satu era yang akan lebih teruk daripada kesan dan akibat yang telah kita menempuhi dahulu bersama-sama. Peristiwa kedua-dua itu yang menghampakan majoriti rakyat yang mengutamakan kehidupan aman dan damai dengan semangat perpaduan dan persaudaraan bangsa, tanpa sempadan kaum negara yang telah kita membangunkan sejak kemerkaan 50 tahun sehingga masakini.

  9. Only the Indians are so poor.

    Only the Indians took jobs with low wages.

    Only the Indians got their places of worship demolished.

    Only the Indians did not get all the placements at the public universities.

    And recently, Indians suffered ethnic cleansing.

    What a tale!

  10. orang yg bodoh akan melayan orang yg bodoh…

  11. people, including whole communities, can get so caught up in the ‘victim’ mode!

  12. sad.. I actually get what I deserve. aku pangkah BN and UMNO and i got this. Now my sins will be transferred to my children and my grandchildren. God have mercy on me for my stupidity.
    Thank you malaysia wherever you are. Now I know.

  13. I have to agree with Anak Watan and Gamal on some of their points. Some of the blame does rest on Samy Vellu’s shoulders. He is just a fat cat waiting for his Tun award.

    Tamil schools and even Chinese schools for that matter serve no purpose whatsoever except to alienate the races from young. They should be abolished and all kids should go to a Sekolah Kebangsaan and be instructed in Bahasa Malaysia.

    If there was a level playing field in this country am pretty sure that people from all the races would show their mettle and there would be success stories of all shapes sizes and colors.

    The 13 Million plus Ringgit question is: can the Malays play on a level playing field?

  14. Kampong Boy,

    I can answer that question. Malays can and will play on a level playing field if and when the time comes. If it’s tomorrow, so be it! Bring it on! But right now, i can’t think of any idiot who would want to give up an advantage over the rest. That person must be a real imbesile for wanting it, and if you think this world is fair, then you need to have your head checked.

    My Thirteen Million Ringgit Question to you is: Are you ready to give up our subsidy on Petrol next year without an eeeek?

    If you and the rest of Malaysia even squeek at the idea of the govt taking back the subsidy on all Malaysians, regardless of race, then don’t flatter yourselves by asking if Malays can play on a level field because we’re ready for whatever comes our way. Incidentally, you should also ask the Chinese and Indian tycoons or wannabe tycoons if they too are ready not to be given handout projects by their Malay masters.

    Get ready to be unsubsidised in the tune of RM45 billion from next year and every year. It’s about time Malaysians paid their dues and allow the money to be used for better education and infrastructure for the rural areas affecting the poor Malays, Chinese and Indians of this land!

  15. Yes, I am ready for the hike in petrol prices. I believe most rational thinking Malaysians are as well.

    Without the subsidies, BN will find it hard to keep their Little Napoleons and Satay Datuks in line.

    The Malays are ready too? How wonderful.

  16. Tak perlu padang yang ratalah!

    Dalam Perlembagaan dah kata, Artikel 153 memperuntukan hak hak keistimewaan untuk orang orang Melayu, termasuk peluang biasiswa, lesen lesen perniagaan dll. Ini adalah artikel ASAL Perlembagaan Tanah Melayu semasa Kemerdekaan dicapai, satu kontrak sosial yang dipersetujui oleh Tan Siew Sin, H S Lee, B H Tan, V T Sambathan, wakil Raja Raja Melayu dan British.

    Apa nak cakap soal samada padang tu rata atau tidak dan bersedia untuk bermain atas padang rata atau tidak????

    ‘Rule of the GAME’ memang dari ASAL dah ditulis sebegitu!!!!

    Faham ke tidak?????

    Memang kaum pendatang ni SENGAJA TAK MAU FAHAM bahawa PERSETUJUAN dicapai oleh atok mereka 50 tahun dahulu, yang sedor dimana mereka, sebagai kaum immigran ekonomi!

  17. […] PM ‘Flip-Flop” Abdullah is really losing control with his ‘remote /delegate management’ of “openness” policy! […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: