Langkawi UMNO Secretary made a unilateral statement

In reaction to articles published in mainstream media this morning about UMNO Youth Exco Dato’ Mukhriz Mahathir contesting in Langkawi parliamentary seat this XII General Elections, Langkawi UMNO Secretary Mohd. Saiful Mustaffa made a unilateral statement against Mukhriz’s nomination in the island resort representing BN.

Bernama.com has this story:

18 Februari, 2008 17:01 PM

UMNO Langkawi Tolak Mukhriz

LANGKAWI, 18 Feb (Bernama) — UMNO Bahagian Langkawi enggan menerima jika Datuk Mukhtir Tun Dr. Mahathir bertanding bagi kerusi Parlimen Langkawi dalam pilihan raya 8 Mac ini sejajar dengan keputusan mesyuarat bahagian itu pada 12 Feb lepas menolak calon dari luar.

Setiausaha bahagian itu, Mohd Saiful Mustafa berkata dalam satu kenyataan bahawa UMNO Bahagian Langkawi berpendapat Mukhriz bukan anak tempatan Langkawi dan tidak menganggotai Jawatankuasa UMNO Bahagian itu.

Mukhriz dilaporkan oleh akhbar sebagai berkata jika diberi peluang, beliau sedia bertanding bagi kerusi Parlimen Langkawi dalam pilihan raya umum 8 Mac ini.

Mohd Saiful berkata majoriti masyarakat di Langkawi mahukan penyandang Datuk Paduka Abu Bakar Taib sekali lagi dipilih untuk bertanding bagi kerusi itu berdasarkan kepada prestasi perkhidmatan beliau.

Katanya 85 daripada 91 cawangan UMNO di Langkawi menyokong supaya Abu Bakar dikekalkan.

— BERNAMA

The truth is far from what it seemed. In the Langkawi UMNO Division Exco Meeting last week, they only decided by simple majority and urged Kedah UMNO Liaison to nominate a local as their candidate for the XII GE. They definitely did not decide to nominate Dato’ Abu Bakar Taib, for his fourth term, nor did they reject Dato’ Mukhriz’s name as a possible candidate to replace Bakar.

A Langkawi UMNO Division Exco Maton Mahmud, who is also Sg. Itau UMNO Branch Head said Saiful’s statement was his personal opinion and not reflective of Langkawi UMNO Division’s stance and definitely not representative of the Langkawi voters’ opinion as well. In fact, generally Langkawi folks are very appreciative and grateful of what former Prime Minister Tun Dr. Mahathir Mohamad did for Langkawi and transformed the once agriculture-based-back-water-boondocks into a globally known tourist destination, with world class resorts. It is obvious now they want Mukhriz continue what his father started and tirelessly worked on, and represent them, at national and international level.

He and another UMNO Langkawi Division Exco Ismail “Cikgu Man” Yaacob, who was also former ADUN Kuah, sffirmed that BN component parties; MCA, MIC and Gerakan, had endorsed Mukhriz’s nomination as the BN candidate for Langkawi. Both were privy to last week’s UMNO Langkawi Division Exco Meeting.

It was said that Saiful tried to organize a petition for the 91 UMNO Branch Heads to protest against Kedah UMNO Liaison’s decision to nominate Dato’ Mukhriz as the Langkawi BN candidate to UMNO top leadership, for a final consideration and decision. However he gravely failed to get majority of the Langkawi UMNO Branch Heads’ co-operation and consideration. At the moment, so many people on the ground talk about Dato’ Mukhriz being nominated as the Langkawi BN candidate.

This latest statement by Saiful is a mark of desperation, to reverse the “final list”, which is expected to be announced by Kedah BN Liaison Chairman Dato’ Seri Mahadzir Khalid in two or three days time. Each BN candidate will receive their letter of appointment as candidate on Friday afternoon, two days before nomination day.

*An update as of Tuesday, 9.30am 19 February 2008

Several Langkawi UMNO Division Excos, who were present at the meeting last week and now detest Division Secretary Saiful Mustaffa’s unilateral statement to Bernama yesterday, will be holding a media conference this morning in Kuah.

Advertisements
Published in: on February 18, 2008 at 21:07  Comments (16)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2008/02/18/langkawi-umno-secretary-made-a-unilateral-statement/trackback/

RSS feed for comments on this post.

16 CommentsLeave a comment

  1. those guys sucks ass. if Dr M still had been the PM, Dato Mukhriz would have been offered to contest the seat on a silver platter instead of offering himself.

  2. kalau depa tak sudi, hang toksah lah dok piiiii

  3. Setahu aku, dengan laporan Utusan dan The Star, orang Langkawi amat mengalu alukan Mukhriz.

    Dato’ Bakar Taib, Saiful dan Rawi saja yang tergolong “Depa tak sudi” tu!

    Dato’ Bakar ni lupa janji ka???? Tahun 2004, teriak (menangis depan Tun) mintak SATU PENGGAL SAJA LAGI! Apa dah jadi pada janji janji 2004????

    Menurut sejarah, Dato’ Bakar nilah yang ditaja Anwar Ibrahim untuk kalahkan Sanusi Junid sebagai Ketua Bahagian Langkawi!

    Jelas, pisang berbuah dua kali!!!!

  4. well, i hope that this news by bigdog will be publish by the medias to counter saiful’s lie, otherwise those who don’t no the truth will take it as a fact.

  5. Letak pi lah sapa pun….. Undi bukit malut akan menjadi penentu!

  6. Pada pendapat saya, orang Langkawi bukan senang lupa. Mereka hormat menghormati TDM, maka keluarga beliau pun di sanjong tinggi. Saya tidak percaya ada golongan yang hendak menahan pencalonan Mukhriz, sedangkan dia pun ada dalam pemuda yang memberi sumbangan baik demi kepentingan negara.

  7. what an ass-sucking sham! saiful should be disciplined instead. what a desperado!

  8. kalau benar orang langkawi tak mau mukhris…memang depa nie…lupa daratan sungguh…pemimpin macam nie la kita bg laluan untuk naik…kalau yer pun dia org luar…tp dia anak kedah jugak…org langkawi kena ingat..TDM naikkaan langkawi..kalau tak la nie langkawi tak akan macam la niee…sememangnya ader org yg takut dengan bayang2 sendiri…

  9. Btoi tu…org yg irihati dan busuk prot ajer yg mudah lupe…mereka sanggop berkuasa ats kesusahan org ramai..pemimpin lagu nie ler usah diberikan peluang..

  10. […] Langkawi mahukan Mukhriz wakili mereka Inilah kenyataan pengundi pengundi Langkawi pagi semalam, yang disuarakan melalui Pengerusi Tetap UMNO Bhg. Langkawi dan mantan ADUN Kuah Ismail Yaacob, bersama sama Ketua Komponen BN (MCA, Gerakan dan MIC) Langkawi, sebagai reaksi kepada kenyataan unilateral Setiausaha UMNO Bhg. Langkawi Mohd. Saiful Mustaffa yang wujud elemen pembohong…. […]

  11. bukan takmau secara total.masalahnya dia masuk ikut pintu belakang.membelakangkan bahagian.ada individu yg berkepeningan peribadi cuba melobi beliau.masuk rumah orang.kena bagi salam.bukan pintu belakang yang diterpa.kita orang melayu.erm.salah sama sekali yg bahagian tak dapat sokongan.petisyen itu tak dibuat pun.sedih sangat permainan kotoq veteran kita.koceh segala.jgn sampai orang langkawi ubah p pangkah yg lain.istifar la tobat buang la.ALLAH tu maha adil.mai kot depanla no.

  12. […] quashed amidst strong speculations, including contradictory statements in the media that Mukhriz would be contesting in Langkawi parliamentary seat. Dato’ Abu Bakar Taib, the […]

  13. Looks like the person that you try to suck up move to Jerlun.. what are you waiting for? Go bug jerlun people.

    Another thing, as i recall mr Akramshah.. Your father Tan SRi Sanusi Junid also have the same fate? Used to be MP of Langkawi , Agriculture Minister, then move to ADUN Kuah and as Menteri Besar Kedah.. then who demoted him?? If it’s not Tun Mahathir himself. Tolong cermin diri dulu sebelum nak mengata orang. Masa Sanusi MB..Orang kampung panggil dia menteri pasola.. hhmm kenapa ya…

  14. PM tertidur masa PRU tu pasal lima negeri hilang , nasib terjaga kalau tidak parlimen pun hangus.
    Jangan salahkan dia…..dah tua.

  15. Saifol tu bukannya apa. Kalau orang lain dari Dato’ Bakar, alamat kuruslah dia. Mula la tak dak duit nak makan dah. Selagi Dato’ Bakar ada, selagi tulah perut dan badan dia terus bertambah besar. Tambahan pula dok makan darah orang Langkawi. Kalau tak pecaya, tanyalah orang Ewa. Nak biar orang macam ni. Pemilihan Bahagian nanti, mai la kita pakat pejatuh dia.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: