Mukhriz hantar surat minta PM Abdullah letak jawatan

Petang Rabu 12 Mac 2008, empat hari setelah Negara dikejutkan dengan keputusan Pilihanraya Umum ke XII, Ahli Parlimen Jerlun YB Dato’ Mukhriz Mahathir telah menghantar sepucuk surat peribadi meminta PM Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi melepaskan semua jawatan termasuk Presiden UMNO, Pengerusi Barisan Nasional dan Perdana Menteri Malaysia.

Surat ini telah disalin kepada Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak, Timbalan Presiden UMNO, Dato’ Wira Mohd. Ali Rustam, Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Naib Presiden UMNO dan Dato’ Seri Radzi Sheikh Ahmad, Setiausaha Agung UMNO.

suratmukhriz01.jpg

suratmukhriz02.jpg

 

Mukhriz yang berterima kasih kerana diberi kepercayaan bertanding di P005 Jerlun atas tiket Barisan Nasional menjangkakan akan menerima kesan negatif kerana surat ini, termasuk risiko dipecat sebagai ahli UMNO.

 

Published in: on March 14, 2008 at 02:42  Comments (124)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2008/03/14/mukhriz-hantar-surat-minta-pm-abdullah-letak-jawatan/trackback/

RSS feed for comments on this post.

124 CommentsLeave a comment

  1. respect sungguh mukhriz ni. ada peluang kena buang ni. tapi takpe, dengar khabar muhyiddin yassin pon blasah pak lah cukup2.

    kalo dia buang mukhriz maknanya dia sombong angkuh dan satu hari umno akan jadik irrelevan seperti mic dan mca.

    mana boleh hukum pemimpin yang menyayangi negara. rasanya lagi ramai orang sayang mukhriz daripada kj. lagipon kalo mukhriz dibuang maka tinggallah hanya 34 ahli parlimen selain mukhriz yang perlu berpindah ke pembangkang untuk menjatuhkan kerajaan paklah anak beranak.

  2. Nak nyanyi dan hayati lirik lagu WARISAN dulu sebelum komen.

  3. Kepada pemimpin2 UMNO,

    Jangan sampai parti2 komponen yang presiden2nya yang kalah termasuk MCA yang mendesak supaya Presiden kita undur. Biar UMNO yang membetulkan keadaan dan bukan atas desakan parti2 lain.

    Ketua Wanita MCA nampaknya sudah berani menyalahkan UMNO tetapi desas desus mengatakan beliau akan dijadikan menteri penuh. Kepimpinan kepala otak apa ini yang memberi tempat kepada orang yang mengutuk parti kita?

    Cukuplah! Asyik2 orang bawahan yang kena ambil risiko untuk mengekalkan kedudukan bahlul2 di MKT itu. Kita tolak sahaja kesemua Harami2 itu di pemilihan UMNO akan datang dan juga tolak pemimpin2 yang telah kehilangan kekuasaan di negeri masing2.

    Mukhriz, sama ada berhasil atau tidak usaha saudara ini, sekurang2nya keikhlasan yang ada menunjukkan saudara ada semangat untuk menyelamatkan Agama Bangsa dan Tanah Air.

    Kepada bakal2 G6 dan G7, ingat nama2 yang cuba menjaga punggung masing2 dengan memberi sokongan buta kepada keadaan yang ternyata menyebabkan UMNO berada di keadaan yang teramat genting didalam sejarahnya. Nyahkan mereka dari berada dipentas yang tertinggi didalam Perhimpunan Agung UMNO akan datang.

  4. Satu lagi pengajaran kepada pemerintah – Jangan menidakkan hak bersuara. Lambat laun, yang dulunya cuba ditutup, bila akhirnya kedengaran, dentumannya jauh lebih kuat.

  5. Akhirnya, ada yang bersuara tanpa berlapik

  6. […] Bru has publish an article on Singapore’s mypaper on this matter where else bigdogdotcom.blogspot has a full coverage on this story and the copy of the […]

  7. Saya tidak percaya perletakan jawatan boleh menyelamat bangsa and negara. Saudara Mukhzir, apa yang kita hadapi sekarang semua berpunca dari bapa kau (Si Zalim)

  8. Bro Bigdog,

    Seems that Mukhriz is “Suicide Bomber”. This is do and die mission and to publish the letter openly from my personal point of view is quite harsh at this moment.

    Anyway, as Mukhriz’s circle, you knew better. Keep it up bro.

    p/s : Aku akan buat usul perletakkan jawatan Presiden UMNO pada mesyuarat caw UMNO tak lama lagi. Ya, ini ikrarku

  9. Saya kagum dengan keberanian Mukhriz. Pak Lah sepatutnya sedar bahawa pengundi lebih matang. Keluarga saya yang menyokong umno, makin berfikiran terbuka dengan pemerintahan PAS di Kedah. Kerana apa? Kedah adalah antara negeri yang miskin. Tetapi, kami lihat ex-menteri besar telah sewenang-wenangnya membelanjakan wang untuk percutian kakitangan yang berpangkat besar makan angin di guang zo china. Dan dengan sifat terbuka menteri besar baru membuatkan kami tidak sabar untuk melihat perubahan yang dijanjikan. Sekiranya dalam tempoh lima tahun sebelum the next election and we see a lot of improvement, rasanya tidak salah untuk kami sebagai rakyat untuk kekal di bawah PAS.

    Pak Lah, hentikan nepotisme and kroni dalam umno and government. Rakyat juga mempunyai akal fikiran dan bukan lagi ikut buta tuli. Dan sebodoh-bodoh rakyat, undi masih di tangan kami.

  10. mukhriz hanya menzahirkan apa yg dirasakan oleh orang bawahan…tahniah mukhriz…

  11. Kenapa harus takut dipecat dari UMNO melainkan Dato’ Mukhriz mencari rezeki dengan bergantung kepada UMNO. Kalau pemimpin tidak boleh ditegur seperti Saudara Zahrin a.k.a Sang Kelembai yang dipecat, ini menunjukkan bahawa terang lagi jelas bahawa umNO merupakan parti yang memperjuangkan hak peribadi dan kroni.

    Saya berpendapat bahawa Pak BODOlah tidak akan sedar akan penolakkan terhadap kepimpinan beliau kerana masih tidor lena dibuai mimpi mengharapkan kot-kot dapat lagi baby….

  12. apa dah jadi pada UMNO? kalo arwah datuk aku ada pasti dia sedih melihat keadaan bangsa Melayu kita yang lupa pada diri sendiri. Susah nak percaya bahawa result PRU12 tidak membawa erti apa2 pada Pak Lah.
    Pada pemimpin2 UMNO yang sayangkan bangsa dan kalo ada sedikit ingatan pada keluarga yg meninggal dunia ketika mempertahankan parti UMNO tolonglah rayu Pak Lah suruh turun dari kerusi Perdana Menteri.. Cukuplah jual maruah dengan kerenah 4 tahun berpura2 mentadbir negara dengan baik padahal meratah harta rakyat. Undur Lah Pak Lah.. Kasihani Lah pada arwah Dato Kailan ibu mu dan arwah ayah mu.. Insaflah Pak Lah..Step down with grace rather than be forced out of the office. There is a way to put you out for good which will cause embarrassment to you and your family and the Malay races in particular..So step down Pak Lah..

  13. Kekalahan kali ini hanya mencerminkkan satu perkara iaitu UMNO menuju kejatuhan yang sukar untuk bangkit semula.Kronisme yang berakar umbi di peringkat atas dan bawah tidak mungkin dapat dicuci melainkan dipangkas diperingkat yang tertinggi.
    PAK LAH perlu berundur sementara masih ada sedikit kehormatan yang berkemungkinan besar tidak akan ada pada PRU13.

    UNDUR PAK LAH sebelum terlewat

  14. Congrats Mukhriz!! You have the GUTS!!!! Badawi and his clan is destroying our nation… Khairy is the biggest pain. by studying in oxford does not make him the best.
    Everyone wants Badawi to step down.. but ppl are just
    Hypocrite!! no one dare to say openly.. this is the typical malay attitude! Why are we pleasing someone who have done so much of damage????!!!! Are we going to wait till 13 May repeat!!!
    Mukhriz you are a real future leader!! Khairy shd be a shame of himself…

  15. Saya kurang yakin dengan kesahihan surat ini. Ayat, susunan dan lain lain…

  16. A daring move by a up and coming leader.This shows Bn is not short on people who dare stand up against the present corrupt leadership.Pack khairy up for good and you will have the respect of the entire nation.Stand up to be seen, speak up to be heard and please shut up to be appreciated.The ball is your court young man,good luck to you.

  17. Tahniah Dato’ Mukhriz! Saudara memang mewarisi ‘Tun Dr. Mahathir’!

  18. Syabas Dato Mukhriz atas keberanian memulakan langkah pertama yang insyAllah akan menyelamatkan agama, bangsa dan negara kita. Risiko memang jelas ada tetapi saya pasti Dato bukan keseorangan berpendirian begini bahkan ramai ahli UMNO berpendirian sama tetapi takut bertindak memulakan langkah pertama. Pak Lah mesti diundurkan jika tidak UMNO/BN akan menjadi pembangkang selepas PRU13 nanti. Negara akan menjadi kucar kacir. Pak Lah and cronies are pests to Malaysia. Saya akan sentiasa mendoakan semoga Dato sentiasa dilindungi Allah dan berjaya.

  19. Mukhriz

    You have said what should have been said by the MT yg kerjenyer hanya mengampu dan tak punya prinsip langsung

    Syabas Mukhriz. a chip of the old block

  20. tahniah… dato’ Mukhriz…

    rupanya ada ahli umno yg sedar bahawa pemimpin mereka tak buat kerja…

  21. Mukhriz mungkin lambat bertindak menyeru paklah berundur, rakyat telah mendahului dengan menghumban paklah di peti undi, BN bukan kalah biasa, kalah secara dimalukan, orang Melayu mampu mengundi DAP.

    UMNO sudah tidak relevan, makin tidak sedar diri dan insaf dari bodoh sombong, ahli UMNO harus mengorak langkah ke pari lain, tinggalkan pemimpinnya yang bodoh bangang. Orang Melayu dan bangsa malaysia akan lebih maju di tangan PAS dan PKR.

  22. kudos for mukhriz, after chickening out to say it out loud in his press statement. Yet paklah is consolidating his power. Mesyuarat cwgn scheduled for April would be postponed to June to make kemarahan reda. And who knows by then umno would be known as united Muslim national organisation with the merger with pas. Only god knows.

  23. Tahniah Dato Mukhriz

    Nampaknya masih ada lagi orang Melayu di Malaysia ini yang masih celik, berani dan sayangkan bangsa Melayu dan tanahair Malaysia tercinta ditengah tengah kemelut politik selepas pilihanraya ke12 ini.

    Saya angkat topi dengan keberanian anda.

    “Menang sorak kampung tergadai”

  24. Nampaknya Mukhriz tak sedar dosa2 bapanya…
    Bapaknya yang mengagih-agihkan duit rakyat pada kroni2 dan keluarga sendiri.

    Pemimpin2 UMNO hanya jaga sendiri dan kian makan duit rakyat kian sombong… Budaya Rasuah ni dari siapa? Ketua Polis dirasuah, jawatan Ketua Hakim dibeli, Projek2 besar masuk tangan kroni, Timbalan PM dengan korupsi 500 juta lebih, bunuh sesuka hati… yang ni angkara siapa?

    Mahathir awal2 sudah tahu barah dalam UMNO… Pak Lah pula kena tanggung semua dosanya…

  25. Sebenarnya, rakyat sayangkan UMNO tapi UMNO tak sayangkan Rakyat. Maka rakyat takde pilihan lain selain dari memangkah parti lain.

    Dalam masa 5 tahun ini, UMNO MESTI buck up, cantas manusia yg berkepentingan diri sendiri, DENGAR KELUHAN RAKYAT, maka tidak mustahil, Rakyat akan pangkah UMNO semula.

    Tapi, adakah Wakil Rakyat dari barisan UMNO jenis yang turun padang untuk MEMAHAMI keadaan Rakyat ???

    ORANG UMNO PATUT MUHASABAH DIRI DAN BERFIKIR.
    HIDOP INI BUKAN UNTUK BERFOYA2.
    AMANAH ITU ADALAH SATU TANGGONGJAWAB.

  26. JANGAN LA BERGADUH…..NANTI KITA CUBA LAGI PENGGAL AKAN DATANG…SAYA HARAP SEMUA BANGSA MELAYU BERSATU HATI.KALAU BOLEH JGN BIAR SAMPAI DAP MEMERINTAH.ROSAK NEGARA KITA.JANGAN JADI PENANG MACAM SINGAPORE.HABIS HAK ORG MELAYU.KALAU BOLEH CALONKAN ORG YG BOLEH BUAT KERJA.JANGAN SAMPAI PEGANG JAWATAN TERLALU LAMA.DARI ITU BERSATU LA KITA UNTUK MENCAPAI NEGARA TERBILANG DAN BERBILANG

  27. Sebagai bangsa negara tetangga turut menyambut baik atas atas tumbangnya UMNO, harapan besar akan terjadi permbaikan hubungan dalam upaya pemberantasan kedzoliman.

  28. selamt sejahtera semua wahai rakan2 ku, semoga dengan tindakan ini akan membuahkan hasel yang kita inginkan..
    supaya PM kelima kita akan sedor dan terus turun dari kerusi kat dalam bangunan Kubah Hijo kat Putrajaya tu…

  29. Let me get a few things straight here:
    BN has never implemented nor has it practiced the NEP. That is why the objective of NEP has never been achieved. The quota allocated for the bumis is actually given to the cronies & families of the top management. So really, there is no point of arguing that Malays in Penang are going to be left out. They already were in the first place. Those tendering for gov projects know that its not about giving the best deal, it’s all about who you know. The people showed their voice on Saturday, and it’s about time that voice is taken seriously.
    Pak Lah should remember one thing; he is chosen by the people, he should serve the people and his actions should reflect the interest of the people!

  30. “akan menerima kesan negatif kerana surat ini, termasuk risiko dipecat sebagai ahli UMNO.”

    Pecat pun pecat lah..if that is what UMNO wants. Better for him to be sacked than to hang around the apple polishers and ass lickers.

    On the other hand..AAB has lost his position to lead. He is a disgrace to UMNO. Maybe he has to wait for the 4th floors advisers to tell him what to do?

    Or does he have to wait for Jeanne to tell him. This PM openly told the Bn supporters that he came to bangsar to campaign becos his wife told him to do so as a result from a request fronm sharizat to his wife.

  31. YB Dato Mukhriz,
    Tahniah..

    Suara rakyat jangan cuba disenyapkan, kelak sukar diubati. Dato benar-benar “wakil rakyat” yang menyampaikan suara rakyat, insyaAllah perjuangan Dato’ mendapat sokongan rakyat.

    Jangan jadi Johari Baharom, Paklah dah kalah teruk macam ni pun masih nak attack Tun. Hairan orang-orang macam ni pun boleh duduk dalam kabinet Malaysia, sungguh memalukan dan menyayatkan hati.Lagi pembodek-pembodek ni semua nak tutup suara rakyat, bertambah lagi hati rakyat sakit, akhirnya UMNO akan jadi sejarah.

    TV dan media pun janganlah memperbodohkan orang Melayu lagi, lagi dicuba melindung suara rakyat, lagi besar penolakan rakyat.Nyatakan yang benar, berterus teranglah. dah nyata penipuan media arus perdana tidak berhasil menipu rakyat, mereka hanya berjaya menipu paklah.

    Hidupkan Umno dengan mengundurkan paklah dan kabinetnya.

    Ahli Umno Bahagian Pendang
    …yang undi PAS baru-baru ni.

    p/s: Kalau paklah dengan khairy masih mengawal umno dan kerajaan, jangankan PAS, DAP pun saya undi. dan yang untuk makluman seluruh keluarga saya sama pendapat dengan saya.

  32. Hidup mutiara Jerlun, untung kamu. Rugi Lancau-wi dan Kubang Pasu.

    Fillial son of Jerlun

  33. Jangan kaitkan Mukriz dengan bapanya. Siapa sangka keturunan mulia dan terhormat seperti Dato Onn Jaafar boleh melahirkan Hishammuddin Hussien?

  34. Insya-Allah! Saya percaya UMNO akan berubah apabila pucuk pimpian atasan berubah. Semua ahli akan kembali bersatu. Kehilangan 5 negeri itu merupakan tanda-tanda yg rakyat telah hilang kepercayaan kpd Pak Lah. Tidak percayakah Pak Lah? Tubuhlah badan bebas dan lakukanlah kajian yg benar, jgn hanya mendengar pihak yg membodek yg memperkatakan sesuatu yg tidak ikhlas. TQ!

  35. Aku tak mau kata apa, aku nak bercerita sahaja…
    Zaman dulu ada sorang Raja.
    Raja nie gemar keluar meronda-ronda di luar istana sambil berpakaian baru,
    Hari-hari tukar baju, hari ini baju lain, besok baju lain. Tukang jahit kenalah hari2 buatkan rekaan baru…
    Ditakdirkan pada suatu hari, situkang jahit terlupa nak membuat baju..jadi situkang jahit sudah takut…
    Pada hari itu, Raja pun bertanya baju baru dia…maka situkang jahit ini pun mulalah menipu Rajanya..Apabila Raja melondehkan baju dan seluarnya, tukang jahit pun berpura-pura memakaikan pakaian (tapi bukan pakaian pun sebenarnya)…Dan Raja yg tanpa memakai seutas benang itu pun bertanya kpd para pembesar, Cantik tak beta???
    Tak ada sorang pun antara pembesar yg berani nak mengatakan yg Rajanya
    itu sedang bertelanjang bulat, takut dimurkai atau dipecat…”Seperti biasa mereka pun berkata, Cantik Tuanku!!Lawa Bergaya Tuanku dll!!!, Tampan sekali tuanku memakai baju ini”
    Dan Raja pun seronok dan keluarlah dia bersiar-siar di luar istana berjumpa rakyat….!!!Rakyat pun ketawa sinis di atas kebodohan Rajanya yg tak berpijak di bumi nyata disebabkan Raja lebih mempercayai kata2 sipengampu dan pembodek!…

  36. Rakyat sudah bersuara di pilihanraya ke 12 yang lalu menunjukkan sebulat suara orang orang melayu yang rata-ratanya menolak dasar kepimpinan UMNO yang kini yang dianggap menolak suara rakyat. Selepas pilihanraya, Dato’ Johari Baharom mengambil langkah yang salah dengan menghambur kepada Tun. Jangan lalai dan leka jika sayangkan UMNO, bersihkan imej dapatkan kembali kepercayaan rakyat. Yang akan mengundi pada pilihanraya ke 13 nanti adalah rakyat, bukan kepimpinan tertinggi, jikalau masih angkuh dan bongkak, tidak hairan parti kesayangan kita akan pupus dan rakyat akan menjadi mual dan bosan. Seruan saya kepada seluruh penyokong UMNO, jangan gadaikan UMNO kita. Kita harus bersatu, tetapi pemimpin juga perlu ingat, undurlah demi perjuangan sekiranya itu yang dikehendaki rakyat, sekiranya tidak mahu berundur, buatlah pembersihan yang sebaik baik mungkin, jangan bangkitkan kemarahan rakyat, sebagai contoh, keputusan kerajaan melantik MB Perlis yang baru menggantikan YAB Dato’ Seri Shahidan Kassim ini sebagai satu tindakan yang sangat tidak bijak.Rakyat mahukan pemimpin yang boleh berjuang untuk mereka,oleh kerana itu datuk nenek kita mengundi UMNO sejak dari sebelum merdeka. Jangan gadaikan UMNO,UMNO tidak salah.Tanpa UMNO, tiadalah suara melayu.Rakyat tidak membenci pemimpin, tetapi rakyat berasa terguris apabila suara mereka,kepercayaan yang mereka berikan ketika pilihanraya diketepikan.Bangkitlah UMNO menuju kegemilangan!Bersatu!Bersatu!Bersatu!

    Yang Ikhlas,
    Suara Generasi Baru Pecinta Bangsa

  37. Bernama melaporkan yang PM sudah memberi surat perlantikan kepada Shahidan tetapi nampaknya kekecohan perlantikan MB Perlis terus berlaku.

    Surat Pak Lah dah tak laku! Nyata dia sudah tidak disokong atau dihormati dikalangan orang besar UMNO sendiri.

    Kata-kata ‘Jangan Cabar Saya’ hanya tinggal kata-kata.

  38. Hmm… geram betul pada sesapa yg masih nak kutuk maki TDM… ntah apa la masalah diaorg…

    Buktikan apa yg tak kena dgn pemerintahan TDM dulu… kalau setakat kes DSAI, bukan lah masalah negara…

    Gerammmm…

  39. saya bukanlah rakyat Malaysia. tapi sebagai Melayu Singapura, apa yang terjadi di Malaysia sedikit sebanyak menjejaskan kami.

    mungkin ianya tidak ketara, tetapi ramai Melayu Singapura yang mengikuti perundian di Malaysia baru2 ini.

    dan sebagai orang luar, kami dapat melihat betapa lemahnya pimpinan Pak Lah sebagai perdana menteri Malaysia.

    Tetapi, saya ingin ingatkan rakyat Malaysia, jangan terlalu mengikut emosi dan terlalu marah kepada UMNO. jangan hingga Malaysia jatuh kepada tangan orang Cina. Hak kita sebagai orang Melayu perlu diperkukuhkan. Jangan jadi macam Singapura.

  40. Wah..wah….

    org2 yg anti-Tun, masih jugak nak salah kan Tun. Ada je yg boleh dihentam. macam la, Tun hutang nyawa dgn mereka tu. ni la melayu…dari dulu sampai skrg, nak cakap bodoh…nanti marah..nak dikatakan lupa diri, but cakap macam champion.

    untuk mereka yg tak henti2 mengutuk Tun, Awak kah dikalangan mereka yg tak dpt duit agihan dari Tun? Macam mana awak tahu yg Tun beri harta rakyat pada keluarganya? Awak nampak ke? Tak mungkin awak dgr khabar angin….kalau tidak, tak kan berani awak bukak cerita dilaman ni.Cakap macam champion. Tapi, apa nak buat…nasib Tun la…org kalau dah tak sukakan kita, buat baik macam mana pun…org tetap caci.

    So moral of the story, lain kali kalau nak share dari duit agihan menteri2, mintak je…or jack dorang lebih2.

  41. mukhriz ko patut sedor nasihat dulu bapak ko tu jgn jadi duri dalam daging, dah berapa banyak kampen dan propaganda bapak ko dah buat sebelum dan semasa pilihanraya. dulu bapak ko yang suruh pak lah jadi pm dalam masa yang sama dah berapa gundi ko dan keluarga ko jadi kaya raya. kami ni orang kampung orang susah sentiasa memperhatikan gerak laku pemimpin. menolak BN bukan bererti x suka PM tapi wakil rakyat tu sendiri kena sedar sendiri. ko tu harus bersyuur dah jadi YB sebab bapak ko je pas syukur la lahir jadi anak mahathir, ko jagalah parlimen ko tu jangan menyalak nak jadi hero x baik mcm tu. kalau ko dengan bapak ko masih jadi pm jangan kata majoriti tapi silap kalah terus . yang bapak ko p pecat anwar suka hati apa kes . kes lingam tu bukan bapak ko punya pemerintahan. segala kesilapan bapak ko tu terpaksa di bersihkan oleh pemimpin sekarang. malu sunguh aku hanya x suka peribadi sangup kurang ajor dgn ketua mungkin tu la bapak ko ajor. Aku ni x sokong BN tapi aku juga benci orang talam dua muka yang ada cita-cita peribadi , apakah dengan menyalak macam ni akan menutup segala aib keluarga ko dah wat kepada rakyat malaysia ni. kalau ko pemimpin baik patutnya ko cari formula mcm mana nak bantu kerajaan kalau ko dok pandai suruh orang letak jawatan aku pun boleh jadi YB dan EXCO pemuda. Seorang yang bijak bukan sekadar bercakap dan menyalahkan org lain tapi fikir la mcm mana nak memperbetulkan masalah. ko sendiri pun x abis masuk kampung di jerlun dok cakap pandai je . bangunkan dulu jerlun tu buktikan dulu kehebatan ko baru lah orang leh respek bukan jadi anak ku sazali dok bergayut dengan bapok mu je

  42. Tindakan Raja Perlis mengenepikan SK menunjukkan betapa baginda prihatin & sedar apa yang berlaku di sana. Daulat Tuanku! Tak dapatlah SK nak korek lombong emas lagi yer? Kalau Lim Kit Siang dikatakan “Biadap” kerana tidak setuju dengan keputusan Sultan Perak, SK ni double biadap kerana berbangsa Melayu tetapi nak melawan keputusan Sultan. Sepatutnya Pak Lah berbincang dengan Tuanku sebelum membuat keputusan.

  43. Pak Lah should keep the job, those who are not happy should step down or just join Anwar.

    A ship need a captain and only Pak Lah is strong enough and if he give up the ship will sink without a captain.
    Unless you want to see UMNO desolved otherwise everyone should continue to support Pak Lah.

    Only with Pak Lah we can be assured of the NEP success, NEP is a big success for Malaysia. Look at countries that doesn’t have NEP like Korea. In 1963 we earn 3 times more than the Korean and with the success of NEP we are now earning 3 time less but UMNO members are 10 times richer.

    Everyone should be worry of the new wave by the opposition who want to do away with NEP, what if they copy Korean and make us earn as much as the Korean? We don’t want that to happen because if we do I am not sure if we the UMNO member will be half as successful as Zakaria. What is the use if every citizen in Malaysia is richer at the expense of UMNO members? Only UMNO member can be richer, the non-UMNO should just eat ubi kayu.

  44. Tanniah Dato Mukhriz
    Saya yakin dato adalah pemimpin pelapis yang sayangkan bangsa agama dan tanah air kita. It really takes pure guts of you have done. Saya yakin saudara lah pemimpin muda yang sebenar. Saya doakan semoga Allah sentiasa bersama saudara. Hidup Melayu.

  45. kelemahan pak lah sebagai ketua boleh dilihat melalui empat tahun pentadbirannya. dalam 4 tahun, apa yg Pak Lah buat melainkan Islam Hadhari. Apa itu Islam Hadhari? Tak cukup ke dengan Islam yang dianuti selama ini? kalau paklah betul alim, kenapa isteri pertama dan anak perempuan pun tak boleh tadbir dengan baik. Mengapa tidak disuruh tutup aurat? Dalam 4 tahun berkuasa, yang rakyat dapat adalah kos kehidupan yang semakin meningkat. Tidak hairan mereka menolak BN. Dan tidak dapat dfahami mengapa timbalannya terus menyokong? Sokong sampai bila? Kepentingan negara harus diutamakan. Bukan semua orang dilahirkan sebagai leader. Pak Lah adalah pemimpin yang dipimpin. Era Pak Lah menyaksikan kaum lain berani meninggikan suara mereka. Mereka nampak Pak Lah lemah dan mahu mengambil kesempatan daripadanya. Pak Lah perlu sedar rakyat tolak BN kerana tolak Pak Lah. Mereka tidak ada keyakinan pada Pak Lah, mereka bimbang dan tidak keruan berada di bawah pimpinan Pak Lah. Mereka perlukan pemimpin yang menunjukkan taring dalam menjaga negaranya. Pak Lah terlalu laidback dan terlalu bersikap ‘rasional’, menerima berita kekalahan sebagai biasa!! Kalau kalah perlawanan bola sepak, mungkin biasa tetapi ini bukan kesnya. Mengapa Pak Lah tidak mempunyai kesedaran? Jika tidak mahu meletak jawatan, tunjukkan penyesalan dan usaha gigih untuk memperbaiki keadaan. Jangan biaran diri tercatit dalam sejarah sebagai pemimpn yang lemah dan gagal, jangan tidak dihargai generasi masa depan. Jika Perdana Menteri sebelum ini dikenali sebagai Bapa Kemerdekaan, Bapa Pendidikan dan Bapa Pemodenan, telah ada ckp2 di belakang yang menggelar Pak Lah sebagai hanya Bapa Mertua KJ. Janganlah terlalu ego, fikirkn mengenai kebaikan yang datang utk bangsa dan negara dgn mengundur diri,beri peluang pada yg lebih layak dan mempunyai ketokohan sebagai pemimpin. Jangan pentingkan diri sendiri.Terimalah hakikat.

  46. […] yang bercanggah dalam kenyataan Mukhriz pada hari Isnin dan surat peribadi yang dihantar pada hari Rabu. Malah, ianya cukup konsisten. Namun begitu, ada pihak pihak terutama yang menguasai media perdana […]

  47. hoi mat kilau, tak payah nak perasan mengaku diri kau mat kilau sedangkan kau tu cuma m daud kilau dangdut tu aje. apa pulak kena-mengana mahathir dlm hal ni sedangkan dah terang lagi bersuluh rakyat dah tak yakin dgn pak lah pujaan kau tu!!!

    jahanamnya UMNO dan kalahnya BN disebabkan golongan mcm kau yg cuma tahu MENJILAT dan MENGAMPU pak lah dgn kuncu2nya. dah terduduk macam ni, dah hilang 5 negeri, dah hilang majoriti 2/3 parlimen pun kau nak berlagak lagi ke? masih nak kambinghitamkan mahathir ke?

    atau kau masih nak jilat dolah tu puas2 sampai BN kalah parlimen & semua negeri baru kau nak sedar?!

  48. Mukhriz of Jerlun. Kau tak patut tulis surat pada Pak lah begitu. Tak baik. Dosa. Pak Lah tu baik. Dia tak pernah dengar cakap KJ @ Kaberet Jantan, dia orang yang fitnah kat dia. Pak Lah banyak jasa pada negara, seperti
    1. Kansel Jambatan Bengkok Johor. * Kau marah sebab bapak kau punya idea, jangan lah begitu.
    2. Banyak Koridor yang dia buat. Semua berjaya.
    3. Monsoon Cup – sanggat popular di Trengannu. Ramai pengusaha Keropok Lekor berjaya menambahkan pendapatan bila Monsoon Cup diadakan, begitu juga dengan pengusaha kain batik canting.
    4. Jambatan Pulau Pinang kedua ~ Patrick Lim yang nak buat. Dia orang Malaysia bukan dari Taiwan.
    5. Buka Restoren Nasi Kandar di Perth Ostolia. Orang Ostolia dah mula pandai makan Nasi kandar dgn Papadum, kau tau tak?
    6. Beli Kapal terbang Mewah untuk kegunaan rasmi. Jangan sampai negara lain tengok kita sengkek. Tak macam bapak kau dulu ~ kedekut tahi idung masin.
    7. Beli Kapal Layar Turki ~ dia ada taste. bapak kau taste kereta, lain la. Lain orang lain rasa.
    8. Dia promote Islam Hadari. Boleh pegang bahu & pinggang GF James Bond dan peluk pingang. Dia masih hansome dan kacak. Amoi Jean Todd Ferrari minat kat dia. Kau jangan jelous lah. Bapa kau minat Bollywood, lain orang lain rasa.
    9. Dia ada penasihat dari tingkat empat. bapak kau penasihat `ahli mesyuarat tingkap`. Lain tu brader.
    10. Dia kerja sampai tak cukup tidur sampai tertidur masa kerja. Kau orang yang jahat upah photographer ambil gambar dia masa menguap, tidur, terlelap, menganga dll.
    11. Dia bagi chan Pembangkang menang. Nak tengok depa boleh takbir negeri atau tidak. Cakap pandai, buat tak reti. Baru seminggu dapat kuasa, banyak gaduh.

    Kesimpulan : Pak Lah jangan dengar cakap Mukhriz tu. Nanti panggil Hishamuddin Keris suruh dia taram kat Mukhriz. Pandai pandai tulis surat hantag kat Blogger. Pak lah duduk situ lama-lama sampai KJ jadi TPM dan seterusnya PM. Baru negara aman damai sejahtera maju dan berjaya.

  49. Salam ..terlebih dahulu saya amat menyokong tindakan dato mukhriz tdm atas suratnya yg telus dan penuh sifat berani serta sifat sayangkan negara dan bangsa kita..Jika diambil kira keputusan pru12,rata-rata rakyat telah bersuara dan menunjukkan kuasa mereka..tetapi ini tidak bermakna umno dan bn itu sendiri yang buruk atau jahat , hanya yang perlu dikikis adalah kepimpinan dalaman yang banyak memenuhi kepentingan peribadi serta mengabaikan rakyat

    ingatla..umno tidak boleh ditewaskan oleh bangsa2 lain tetapi boleh hancur akibat orang melayu itu sendiri..bagi saya, tun dr mahathir masih lg telus dan relevan..segala nasihat,teguran perlu diteliti oleh barisan nasional.pak lah perlu mencontohi pendekatan dr mahathir semasa menjadi pm dahulu.oleh itu,pak lah perlu muhasabah diri dan jgn overconfident..lihatlah apa yang berlaku dlam pru12..

    salam perjuangan
    ingatlah3x
    wahai bangsaku..
    jgn mudah lupa lagi..
    kerana..
    perjuanganmu belum selesai..

    salam.

  50. Huh!! ade jugak kaki bodek Pak Lah kat sini. Sedar la sejak Pak Lah jadi PM korupsi meningkat, inflasi naik, ekonomi je yang turun, kontraktor takde kerja, BN kalah 5 state sebab orang semua naik menyampah dengan Pak Lah, negara menuju era industri tapi Pak Lah balik ke zaman purba tanam sayur, ambik menantu jadi penasihat, tak payah bertanding boleh jadi naib presiden pemuda UMNO dan terlatest boleh pulok dapat bertading kat Rembau. Apa namanya semua tuh, yang Pak Lah hanya “Islam Hadhari” langsung tak relevan..Sokong Mukhriz, kita buat demonstrasi pulak depan Istana asyik pembangkang je buat, UMNO sekali sekali kena buat jugak..

  51. Bagus tu Mukriz .Rakyat kena sokong .Pak lah kena berhenti bagi orang yang berkeliber .jangan sampai nasi menjadi bubur..Teringatkan Ku Li .Kena tampil kedepan jadi penyelamat bangsa..Masih ahli 46 yang tak masuk masuk umno.

  52. Banyak orang mengatakan tentang DEB. Sebenarnya DEB Tun Razak Dah tamat pada awal sembilan puluhan masa TUN M/Anwar.Lepas Dasar baru di gubar tapi amat jauh tersasar dari DEB Tun Razak .Waktu itu 46 masih active KuLi telah membidas dasar tersebut sebagai tak sesuai.KU Li amat berdukacita kerana lapuran setebal itu langsung tidak memperkatakan tentang bangsa Melayu.Nama Bangsa Melayu tak di sebut langsung,malah bangsa cina dan India ada di sebut..yang ada di sebut tentang Melayu ialah “Dewan Perniagaan Melayu..”itu saja..(Ingat perkataan “Bumi Putra” tak sama dengan Melayu..Ingat Keistemewaan Melayu .. Reserve Melayu..)..jADI KENAPA BISING PASAL DEB yang jauh berbeza dengan DEB TUN Razak.. Itu sebab kami bersama 46 dulu…

  53. Tahniah Dato Mukhriz…
    Pewaris TDM…berani bersuara…mengikut jejak langkah TDM adalah angan2 ku…

    Ramai menteri yang hanya berani kt belakang jer…tp takut untuk berdepan.

    X payah nak laungkan Islam Hadari kalau Islam tu sendiri pun PL x pernah nak praktikkan(family).

    selama aku hidup…aku dibawah pemerintahan TDM. Aku sdh terbiasa cara TDM…tp bila bertukar tangan…terasa dunia dah lain. Jgn kutuk TDM sesuka hati…dia dah byk berjasa pd negara…

    Rakyat berhak bersuara…klau mahu sentiasa di atas…dengarlah kata hati rakyat…jika tidak rakyat bisa mengubah segalanya.

  54. Sedarlah wahai bangsa melayu, bangsa kita sekarang diambang kemusnahan disebabkan oleh pemimpin kita yang lantik. Wakil rakyat yang kita pilih sepatutnya membela nasib kita sebagai bangsa melayu kerana umno adalah satu satunya parti orang melayu yang dapat membantu kita di bumi malaysia yang indah ini. Tetapi apa yang terjadi sekarang kemusnahan parti umno disebabkan oleh pemimpin yang kita pilih, pemimpin kita tak buat kerja mereka lebih pentingkan duit dan kemewahan dunia.

    Cuba kita singkap pada zaman pemerintahan islam khalifah pada masa itu omar telah berjalan dengan sahabat didalam pasar dan baginda telah terlihat seorang kanak-kanak yang berpakaian koyak rabak dan kelihatan macam orang miskin, baginda bertanya kepada sahabat anak sapa.. tu kenapa mak bapak tidak mengambil tahu kebajikan anak tersebut.

    Maka sahabat pun berkata ya al mukminin kanak-kanak tersebut ialah anak tuan ya omar, omar terkejut dengan penjelasan sahabat tadi. Jadi moral of the story seorang pemimpin mestilah memastikan kesejahteraan rakyat lebih daripada kepentingan keluarga dan anak menantu. Jadilah pemimpin seperti zaman rasullulah walaupun bukan 100 peratus tapi ambiklah sebanyak mana yang mampu.

    Satu lagi saya menyeru kepada pemimpin tertinggi kita yang berada di kerusi empok dan kereta mewah cuba-cubalah keluar meronda seorang diri lihat kehidupan sebenar masyarakat, ini tidak jika diberitakan PM ataupun TPM walhal MB sendiri pun diwarwarkan akan menjengok kawasan di buatnya jalan jalan baru di halau semua pengemis dan membersih segala macam maksiat yang hanya dibuat pada masa lawatan sahaja tetapi selepas balik benda ini akan berterusan PM, TPM dan MB cuma melihat sesuatu yang indah sahaja sedangkan keburukan di lindungi daripada pemimpin inilah stail pemerintahan UMNO cuba ambil ikhtibar ini insyallah akan berubah nasib bangsa melayu, hidup melayu hidup UMNO.

  55. boleh bantu utk wat analisa ttg PRU kali nie x…tolong bagi pendapat anda ttg adakah pilihan raya kali ni sekadar undi protest ataupun rakyat mahukan perubahan regime…tlg bagi komen kat dlm blog nie yer…

  56. Berundurlah….tak kan nak tunggu nasi yang sudah menjadi bubur ini bertukar pula menjadi TAIK….baru nak angkat bungkus…

  57. cerita lain teman tak minat nak dengor, yang teman hairan tu apa dah jadi dengan orang perak (melayu aje…) sekarang mula le terkejut beruk,rupa rupanya dema menang sorak, kampong tergadai, itule pandainya orang perak, kata orang perak dulu dulu “cerodek buah *****R, orang masuk dalam dema tunggu diluor. sendiri kena ingat leee yop.

  58. saya mewakili rakyat di akar umbi termasuk ahli umno di cawangan terutama di kedah meyeru PAKLAH berundur.Habis maruah bangsa tercemar angkara kegagalan paklah.cukup la..maruah melayu dan umno harus kembali garang dan yang pasti bukan di era paklah.teruskan perjuangan mu Dato’Mukhriz..rakyat biasa menyokongmu.

  59. I pikir baik kita toksah berkokok sama dengan ‘pemimpin-pemimpin’. Lebih baik kita fokus pada yang lebih penting iaitu pembentukan Kabinet baru. Mari sama-sama kita berkokok sekuat-kuatnya ke arah Pak Lah supaya dia membentuk Kabinet yang sebaik mungkin dan ditabahkan hati membuang mereka yang tidak disenangi samada kerana AP ke, suspek makan rasuah ke, dll WALAUPUN mereka memenangi kerusi di pertandingan PRU12.

    Ada blogger yang sudah menulis tentang ini:
    http://bananachinese.wordpress.com/2008/03/15/dear-god-its-about-pak-lah-and-the-cabinet/

    Jom ubah!

  60. setakat cakap orang x betul, diri sendiri pun x betul betulkan diri sendiri la. harta berkarun-karun mahathir dok simpan n fmly. 20 tahun bapak dia wat kat malysia ni fikir guna otak la. dia dah telanjangkan org melayu… p raaaa aku kalau kaum kerabat mahathir ke mahathir ke cakap satu sen pun aku tak pakai.SEBENARNYA MOKHRIZ NAK CAKAP GINI LANTIK LAH AKU MENTERI KEWANGAN NANTI AKU BAGI KAYA KAT GENG2 AKU

  61. Kepada semua orang Melayu (tak kira parti apa korang pangkah baru baru ni) tolong la…bukak mata sikit…negara malaysia negara melayu ni dah sikit lagi nak jatuh di tangan cina…wake up..tolong pentingkan bangsa melayu…sedih, ada jugak melayu yang pangkah dap, yang masuk satu kem dengan cina…

    nak jadi macam singapura ke? belum apa-apa nak buang DEB…

    pergi jahanam dengan anwar ibrahim..penghianat bangsa melayu..masuk neraka hendaknya

  62. […] Petisyen menyokong desakan Mukhriz mengesa PM Abdullah berundur Isnin 10 Mac 2008 lepas, Exco Pemuda UMNO Dato’ Mukhriz Mahathir, yang juga MP Jerlun berkias menegur Kepimpinan agar “Melakukan yang terbaik untuk mengembalikan keyakinan rakyat kepada UMNO dan Barisan Nasional”, selepas kekalahan di 5 + 1 negeri dan prestasi buruk seluruh Negara. Kemudian, pada Rabu 12 Mac 2008, Mukhriz menghantar sepucuk surat peribadi kepada PM Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi dengan mengesa agar berundur dari semua jawatan. […]

  63. Dato’ Mukhriz dlm surat hang tidak menyatakan sebab yg paling utama iaitu kalau pak lah masih pegang jawatan PM maka puak dari Tingkat 4 akan terus berkuasa, dan lagi puak Tingkat 4 inilah yg dipercayai menyalahgunakan DEB utk sebahagian kecil golongan yg ditentukan mereka. Sebutkan juga pasai Schomi…Inilah yg orang2 UMNO menyampah dan tak mau pada UMNO sekarang tp tak disebutkan dlm surat hang itu. Sila buat surat sekali lagi. Sekian..kami kecewa dgn surat pertama kerana tak dak isi2 penting yg perlu diperkatakan!

  64. […] Berita paling hangat yang didengar hari ini adalah Datuk Mukhriz menghantar surat peribadi kepada Dato’ Seri Abdullah, merayu supaya Dato’ Seri Abdullah melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO. Saya baru saja membaca salinan surat tersebut di Thirteen Million Plus Ringgit. […]

  65. akum.Nampaknya Dollah tak akan turun dengan sukarela pasal dia kata semua pemimpin pemimpin, dalam UMNO dan componen BN suruh dia terus jadi PM .Jadi dia pun rasa syok sendiri.Bila di tanya wartawan, dia kata BN tak kalah, dia masih boleh tubuh kerajaan tak dapat 2/3 tapi hampir dapat, hanya short 8 kerusi je.Dia tak cakap pasal kekalahan di 5 negeri termasuk negeri dia.Wartawan pun tak tanya. Dia tak sedar sebenarnya Barisan Alternative mahukan Dollah terus menjadi PM hingga ke PRU13dengan harapan keadaan lebih parah dimana UMNO/BN tak boleh di selamatkan lagi…
    Itu lah tujuan segelintir orang Melayu kita menentang penubuhan UMNO baru dulu .Kita hendak hidupkan semula UMNO asal dengan perlembagaannya tak di ubah yang boleh di buat hanya di parliment(Datuk Razdi tahu hal ni..).Ingat lah Almalhum Tunku Abdul Rahman dan Tun Hussein tak masuk UMNO baru .Hingga akhir hayat jadi ahli 46! Kerana kerenah UMNO baru dgn perlembagaan nya berbeza dengan yang lama banyak perkara yang tak dapat di perbetulkan sebab partinya tidak lagi Demokratik.Suara ahli tak sampai ke atas.UMNO baru ni tak maju ? maju siapa kata tak maju..Tenguk je lah dulu ahli umno boleh bertutur dalam bahasa Melayu je sekarang banyak yang fasih bertutur dalam bahasa TAMIL!pERGI LAH KE PERHIMPUNAN UMNO kat PWTC ..Siapa yang banyak ?yang bercakap dengan tangan keatas kebawah serta kepala geling geling atau…yang bercakap macam orang melayu cakap lah.Nak tahu latar belakang politik UMNO layarlah sekali sekali Aspan alias Nett http://www.aspanalias//blog.net..wassalam

  66. demi kepentingan orang melayu, saya sokong dato’ mukhriz… sebenarnya mukhriz tidak berseorangan.. beliau membawa suara rakyat kedah khususnya yang ingin pak lah turun dari takhta umno… kalau pak lah tidak turun… pasti pada PRU 13 pembangkang akan menguasai negara…
    kepada pembodek-pembodek paklah ( mahadzir khalid, johari baharom ) cukuplah mengutuk Dr. M…
    kita perlukan orang Dr. M kembali untuk menyatukan semula BN…
    HIDUP MELAYU….

  67. Tahniah kepada Dato’ Mukhriz atas keberniaan Dato’ memberi pandangan kepada Pak Lah. Teruskan perjuangan ini. Pak Lah sepatutnya tidak menganggap surat tersebut sebagai ancaman tetapi Pak Lah sewajarnya menerimanya dengan penuh keikhlasan dan memikirkannya dengan penuh bertanggungjawab. Buat Dato’ Mukhriz saya doakan perjuangan dato’ akan mendapat keredahan ALLAH. Teruskan tanpa takut.

  68. sokong mukriz.biar jadi hang jebat, jgn hang tuah. hishamudim, bukak mata, jgn jadi pak turut aje. berani kerana benar.

  69. Kalau Dato’ Mukhriz dipecat, Insya-Allah! kami keluar ramai2 dari UMNO! Kami sudah muak!!!
    Hishamuddin!, selesaikan dulu masalah gaji guru2 PJJ DG 41, jgn asyik komen Mukhriz saja…u punya kerja pun tak selesai2…!

  70. saya menyokong setiap perjuangan yang memperjuangkan AGAMA, BANGSA dan TANAH AIR.Jika benar orang yang memimpin itu benar benar memperjuangkan semua ini bukanlah hanya sekadar lantang berbicara,tiada makna perjuangan ini semua..
    yang menjadi realiti sekarang adalah, pemimpin hanya lantang bersuara, bercakap tentang sayangkan nasib bangsa, sayangkan negara,sayangkan agama, tetapi hakikatnya???!! tepuk dada tanyalah diri sendiri apa SEBENARNYA maksudnya PERJUANGAN AGAMA dan BANGSA???!!! apa itu AGAMA apa itu BANGSA apa itu TANAH AIR TERCINTA?? yang paling penting apa itu PERJUANGAN??
    situasi menuding jari antara satu sama lain bukanlah suatu tindakan yang tepat. yang menunding jari mahupun yang ditunding jari..sepatutnya keduaduanya berfikir dimana silapnya, duduk bersama berbincang solutionnnya, mmenunding jari bukan sikap seorang pemimpin..yang menunding sepatutnya mengambil pendekatan yang lebih professional, berganding bahu dengan pemimpin tertinggi. lebih fokus kepada strategi pembentukan kabinet baru supaya lebih mantap bukanlah mewujudkan satu lagi situasi “pembangkangan”..hakikatnya, situasi sudahpun menampakkan dgn jelas 2 kelompok yang berbeza dalam 1 kelompok yang besar..erti perjuangan itu tak dihayati dengan sepenuhnya..perselisihan pendapat adalah perkara yang biasa wujud dalam suatu organisasi, cuma cara menerima ketidakseimbangan of the condition itu yng perlu kita pelajari..how to balanced the unbalanced?? so fikir-fikirkanlah..

    umpama sepohon pokok yang kelihatan besar dan kuat,tetapi tumbang dia akhirnya..sedangkan dasarnya pokok kelihatan kuat…oh..ruparupanya..ade anai-anai sedang memakan isi kayunya dari dalam..kasihan pokok..

    to Mukhriz,walupun, pemimpin tertinggi mengalami kekalahan,kemenangan bagi anda itu masih ADA MAKNANYA..cukup besar makna bagi sebuah perjuagan..dari titik itulah bermulanya erti sebenar perjuangan memartabatkan kembali maruah AGAMA, BANGSA dan NEGARA..bukanlah perjuangan itu bermula di atas kejatuhan orang lain.. hakikatnya sekarang orang yang berhati bersih, yang baik-baik pekertinya, sukar untuk diterima kehadirannya..apabila diterima kehadirannya mudah pula ia jatuh..

    REDHA Allah itu harus bertepatan dengan AMAL kita..andaikata amal kita tak seiring dengan perjuangan agama…bukan perjuangan untuk agama namanya, tetapi perjuangan untuk Nama..
    yang disebut2 memperjuangkan kepentingan orang melayu sebelum inipun, adakah beliau benar2 berjaya memperjuangkan agenda bangsa???

    “sekurang2nya keikhlasan yang ada menunjukkan saudara ada semangat untuk menyelamatkan Agama Bangsa dan Tanah Air.” kenyataan ini tak cukup menunjukkan semangat yang ada dalam memperjuangkan / menyelamatkan Agama bangsa dan tanah air..the term of sekurang-kurang memberikan kita 1001 implikasi..

  71. Tak lama lagi pak lah kena letak jawatan jugak…la nie baru baru rentetan saja…esok lusa paklah kena berhenti jugak…Tak yah lobi2 lebih nanti lambat nak letak jawatan…Yang penting dan jelas…
    Orang ramai dah tahu UMNO bawah paklah akan hancur dan lama lama semua masuk Parti Pas pulak…itulah jalan ceritanya…yang bestnya bila berita TV3 adalah panglima keris menghunus lawan semberono…pertahan kan Pak Lah…yang jelas orang yang mmempertahankan Paklah lama lama akan jatuh jugak..tengoklah…

    menteri yang peka dah tahu kena letak jawatan sebab kalah…macam bola juga

    globalmalau

  72. kenyataan bahawa pak lah lama-lama kene letak jawatan jgk, itu memang jelas..yang datang pasti akan pergi..seandai Pak Lah letak jawtan pun, masalah akan selesaikah?? cuma tindakan Mukhriz tu bukan merupakan pendekatan yang bijak..dan memperlihatkan sendiri who is MUKHRIZ…sepertimana dinyatakan dia memahami apa yang berlaku itu merupakan satu collective responsibility..dan sebagai ahli UMNO tegar..sepatutnya beliau menyokong tapuk kepimpinan..andaikata peristiwa ini berlaku ketika pemerintahan Dr M, semestinya dan sudah pastinya Mukhriz di pecat..ANDAIKATA Mukhriz bukan Mukhriz Mahathir..

    UMNO takkan hancur andai kata SEMUA ahli bersatu padu..rasuah tak berleluasa..masalahnya, ahli2 parti sendiri,moral values hancur..macammana nak berjuang??

    kepimpinan Sebelum paklah dilantik..benar-benar berjayakah menyatupadukan melayu?? bangsa melayu yang kategori mana tu yang diperjuangkan??

    Dan..
    andaikata Mukhriz dilucutkan keahlian, pasti dia akan berjuang sepertimana Anwar Ibrahim memperjuangkan supaya maruahnya dikembalikan..sedangkan perjuangan sebenar untuk rakyat bagaimana??

    kita tak patut gusar andaikata semua masuk PAS, tetapi yang perlu digusarkan..adalah andaikata Malysia jatuh ke tangan bangsa lain..Mlaysia adalah tanah melayu..jangan pula selepas paklah, bangsa lain dimartabatkan,bangsa melayu dianaktirikan..dinafikan hak sebagai bumuputera..

    wallahualam…..

  73. Tahniah Dato Mukhriz,

    Sebagai orang Jerlun aku bangga dgn tindakan Dato selaku ahli Parlimen kawasan aku. Selama ini aku tgk sesetengah orang UMNO ni hanya tahu mengampu dan membodek. Sudahlah Bodoh Bahlul pula. Orang melayu patut sedar kerana budaya bodek dan mengampu nilah maruah tergadai.
    Bila Mukhriz keluar surat…Hishamuddin melatah buat kenyataan kononnya kena guna saluran tertentu untuk bersuara. Apa ni!!!!! Ni lah perangai orang Melayu…birokrasi tak sudah sudah. Kenapa masa Tun nak sampaikan hasrat dengan turun untuk menjadi perwakilan ke Perhimpunan agung tak boleh? Hari ni bercakap suruh guna saluran pulak…..tak rasional langsung.

    Melayu perlukan perubahan sikap kalau tak habis semua tergadai….

    Syabas Dato Mukhriz….tak rugi kami mengundi Dato.

  74. Jgnlah meletak jawatan. Jgn sekali-kali.Ingat bahawa tanggungjawab mencari rezeki untuk keluargamu itu terletak di atas bahuMu. Bayangkan apa akan terjadi bila anda sudah tidak bertaring lagi? Lihatlah pada bekas PM yg byk berjasa dulu pun sekarang langsung orang tak pandang. Bagaimana business keluargaMu, anakpinakMu, menantuMu, ipar2Mu dan rakan2Mu? Itu yg patut diutamakan. Bukan senang nak jadi spt sekarang. Sementara masa masih ada, kautlah sebanyak2 yang mungkin agar berbaloi.Jgn kelak anak cucuMu mempersalahkanMu di atas ketidakpandaian anda mencuri peluang. Ha Ha Ha!

  75. he he he apo dah jadi, nanti ramai ja di penghuni Hospital Bahagia.

  76. Can you imagine what’s gonna happen in our next PRU13 election? We have just allowed this same person to run our country yet again. Just after a term after Cik Det, he has managed to bring down everything except the petrol prices and the basic necessities! Tun Mahathir worked so damn hard to put Malaysia and Malaysians on
    the global map but this slow-cooker is destroying them with his cronies. Meluat aku! tak tau malu!
    Tengok tu pemimpin2 muda UMNO menjerit2 mahu berdiri di belakang PM. nak kena kentutnya barangkali….

    Datuk Mukhriz, I’m proud of you. I know your dad is 101% proud of having a son like you.Tak macam si HangTuah yang bawa keris itu. Sampai keluar biji mata, nak mengampu. Orang educated macam dia tak payah nak gitu, anak Tun Hussien lagi!

    Melayu baru harus macam Mukhriz, stand for what is right.Bela pemimpin yang bagus. Yang mengantuk tak usah lagi lah….Yang tangannya ada bekas C4 kita pass aja.. cari pemimpin UMNO yang jujur, cekap, amanah. It takes a visionary doctor to create a line like that. And
    hisleadership by example which I salute.

    Yang ini dipencenkan aja…nikmati aja duit pencen sama bini baru…. itu pun duit rakyat!

  77. Hang semua belum benal benor Pak lah..Dulu dia bersama dalam team B lawan Dr M. Masa tu kat Trengganu dalam satu perhimpunan dimana ramai pempimpin pemimpin team B berkumpul termasuk Ku Li Rais Yatim Pak lah dll .Di majlis itu Rais mengumumkan bahawa dia sudah “bakar jambatan Mas” dia dengan Dr.M. Paklah pun tak mahu ketinggalan.Dia juga bangun memberi tahu orang yang hadir..Dengan lantang dia berkata “kalau ikut undang undang tentera sekira KU LI berundur..(berundur dari perjuangan menentang kezaliman n kemungkaran dalam kerajaan Dr M )..hukumnya tembak!” Masa itu Paklah masih lagi pegang Menteri Pertahanan..maknanya betapa patriotiknya dia dalam perjuangan itu. Semua orang bertepuk tangan menyokong Paklah..(Rasanya ada lagi member simpan ‘Tape’ tu ).
    Apa jadi lepas tu? Bila team B kalah saja dan Pak Lah di lucutkan Jawatan Menteri Pertahanan dia, jadi gelabah n gelisah..ahkirnya Pak lah tiada pilihan sujud pada dr M.Almaklum perniagaan keluarga kedua dua pihak isteri dan adik terjejas teruk tak dapat contrak lah…Geng yang lain termasuk Radzi n Zainal Abidin terus perjuangan tubuh 46..walau akhir mereka tunduk juga,tapi ada juga sifat perjuangan ..boleh juga kita angkat topi sekerat! hidup perjuangan Melayu !

  78. TAHNIAH DATO MUKHRIZ…..aku bangga dengan wakil rakyat aku ni….

    Anak kecil maim api
    Terbakar dirinya yang sepi
    Air mata darah bercampur keringat
    Bumi dipijak milik orang

    Nenek moyang kaya raya
    Tergadai seluruh harta benda
    Akibat sengketa sesamalah kita
    Cinta lenyap di arus zaman

    Indahnya bumi kita ini
    Warisan berkurun lamanya
    Hasil mengalir ke tangan yang lain
    Pribumi merintih sendiri

    Masa depan sungguh kelam
    Kan lenyap peristiwa semalam
    tertutuplah hati terkunci mati
    Maruah pribumi dah hilang

    Kini kita cuma tinggal KUASA
    Yang akan menentukan bangsa
    Bersatulah hati bersama berbakti
    Pulih kembali harga diri

    Kita sudah tiada masa
    Majulah dengan maha perkasa
    Janganlah terlalai teruskan usaha
    MELAYU kan gagah di nusantara

  79. Orang jerlun quotes:

    “Tahniah Dato Mukhriz,

    Sebagai orang Jerlun aku bangga dgn tindakan Dato selaku ahli Parlimen kawasan aku. Selama ini aku tgk sesetengah orang UMNO ni hanya tahu mengampu dan membodek. Sudahlah Bodoh Bahlul pula. Orang melayu patut sedar kerana budaya bodek dan mengampu nilah maruah tergadai.
    Bila Mukhriz keluar surat…Hishamuddin melatah buat kenyataan kononnya kena guna saluran tertentu untuk bersuara. Apa ni!!!!! Ni lah perangai orang Melayu…birokrasi tak sudah sudah. Kenapa masa Tun nak sampaikan hasrat dengan turun untuk menjadi perwakilan ke Perhimpunan agung tak boleh? Hari ni bercakap suruh guna saluran pulak…..tak rasional langsung.

    Melayu perlukan perubahan sikap kalau tak habis semua tergadai….

    Syabas Dato Mukhriz….tak rugi kami mengundi Dato.”

    ******
    yes..melayu perlukan perubahan sikap, kalau tak habis semua tergadai…
    sometimes, kita mengajak orang untuk berubah sedangkan diri kita sendiri sebenarnya perlu untuk berubah..cth: supaya LEBIH BERADAB…ini memang budaya melayu..suatu ketika DAHULU ler..tapi sekarang, MELAYU BARU..perubahan sikap ke arah yang lebih BIADAP..
    mengampu, membodek tu satu hal..yang memaki hamun, “bodoh bahlul” tu pulak perlu kepada perubahan tak???
    BE RATIONAL AND PROFESSIONAL..else…takde bezanye yang mengate dgn yang dikate…so, kejenye..mengate aje…

  80. oarng melayu suke kate dekat bangse sendiri..tu sebenarnye budaya yang perlu kite ubah…

  81. Bila Dr. Mahathir kalah di Parlimen Kota Setar Selatan pada PRU Ketiga 1969 dia tulis surat dan sebarkan minta Tunku bertanggungjawab di atas kekalahan yang dialami parti Perikatan. Tunku cukup marah dan dia minta MT UMNO pecat Dr. Mahathir daripada UMNO. Setelah dipecat pada Sept 1969 Dr. Mahathir menulis buku Malay Dilemma yang kemudian diharamkan oleh Tunku. Tunku akhirnya terpaksa letak jawatan pada September 1970 ketika anak sedaranya Tuanku Abdul Halim dilantik menjadi Yang Di-Pertuan Agong. Tun Razak mengambilalih jawatan PM dan membawa balik Dr. Mahathir ke dalam UMNO pada Mac 1972 dan dilantik Senator pada 1973, bertanding dan menang di Parlimen Kubang Pasu pada tahun 1974. Selepas itu Tun Razak melantik Dr. Mahathir sebagai Menteri Pelajaran. Ketika menjadi Menteri Pelajaran beliau telah menghantar beribu pelajar Melayu untuk belajar di luar negara. Mereka yang dahulunya anak orang kampung miskin, balik menjadi profesional seperti jurutera, arkitek, peguam, doktor, akuantan dan sebagainya, meningkat menjadi Melayu Kelas Menengah dan Atas. Sedikit yg bersyukur tapi ramai yg kufur terhadap nikmat sebagai orang Melayu. Selama 22 tahun memerintah Tun Dr. Mahathir telah membawa kemakmuran kepada negara kita dan ramai orang Melayu yg dapat hidup senang lenang. Anak-anak orang Melayu yg senang dan yang kurang senang inilah yg kini menentang kerajaan BN, sampai sanggup menyokong DAP. Tidakkah mereka tahu DAP yang ditubuhkan pada tahun 1966 itu merupakan anak PAP Singapura yg disingkirkan pada tahun 1965, untuk meneruskan dasar Malaysian Malaysia yg akan menghapuskan hak keistimewaan Melayu melalui DEB ? Kini sejarah berulang kembali dengan Mukhriz menulis surat meminta Pak Lah berundur dan selepas ini Mukhriz akan dipecat daripada UMNO. Dengan simple majoriti Pak Lah sukar menjadi pemimpin Malaysia, beliau akan letak jawatan. Najib Tun Razak akan ambil alih, sempurnalah teori RAHMAN. Jika Najib dapat melakukan reformasi budaya dalam UMNO, BN akan pulih kembali. Kita berperang lagi pada PRU 13 pada 2012. Kalau Melayu berpecah dan DAP menang, bukan sahaja DEB dihapuskan malah kita akan menjadi tanah jajahan Singapura. Malaysia akan menjadi sebuah Republik dan semua Raja-Raja Melayu akan dihapuskan. Pada masa itu baru orang Melayu sedar dan menyesal tapi sudah terlambat…bubur sudah basi
    From: Melayu Sedar

  82. ooo orgjerlun,
    tolong ajar lagu warisan tu kat ANWAR…

  83. […] dan BN” dalam sebuah sidang media semasa di Seberang Perai, Pulau Pinang Isnin 10 Mac 2008 dan menghantar surat peribadi kepada PM Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi dan mengesa beliau meletakan semua jawatan pada Selasa 12 Mac 2008, mendapat reaksi positif kepada […]

  84. mysdarq Quotes:
    ooo orgjerlun,
    tolong ajar lagu warisan tu kat ANWAR…

    *******
    Boleh no hal punya …..patut semua ahli UMNO dan mereka yang ada semangat patriotik sama sam menghayati lagu ni.

  85. pada pandangan ku…Sekarang ini hari ini Menteri baru akan di war2kan…Lepas nie tentu ada yang tak puas hati…macam macam boleh jadi…sudah bersedia menghadapi kejutan…bagi globalmalau dok bimbang team lompat2 sedang memanaskan badan…nak terjun belah mana????

    adakah BN akan menguasai kerajaaan…2008 berllallu perrgggiiii

  86. Assalamualaikum wrt

    Tahniah kepada mukhriz kerana menyuarakan perasaan beliau. Berani kerana benar takut kerana salah. Orang Umno atau orang melayu suka mengampu untuk mendapat sesuatu sehingga yang salah dibenarkan dan salah dibenarkan.
    Aduhai Paklah,
    Pada pandangan saya pak lah tak payahlah letak jawatan tetapi perbaiki masalah terutama masalah keluarga dan kroni iaitu anak dan menantunya. Suruhlah menantu rehat sat kerana orang melihat gelagat khairi menantu paklah. Dia ni kalau dibiarkan akan merosakkan parti UMNO kerana buat sesuatu untuk kepentingan diri.
    Carilah orang perjuang parti, lebih-lebih lagi UMNO dan lebih-lebih lagi Islam. Saya dulu memang orang kuat sokong UMNO tetapi setelah belajar tentang ISLAM saya dapati paklah tidak cukup beriman memperjuang ISLAM. Sekarang saya pangkah PAS kerana mereka ingin memperjuang ISLAM dan hukum-hukum Islam. Kalau Paklah boleh memperjuangkan hukum-hukum Islam yang termaktub di dalam al-Quran, insya Allah ramai orang PAS(orang melayu) akan akan sokong UMNO kembali insya Allah. Cuba paklah bacalah al-Quran dan faham dan hayati isinya. Saya rasa akan dapat tawan kelantan, kedah, perak dan selangor kembali. Kekuatan melayu dan Islam akan kembali.
    Masalahnya, paklah nak tegur anak dan menantu sendiri pun takut, apatah nak jalankan hukum islam kepada anak dan menantunya. Cubalah anak dan cucu orang alim jalankan hukum dan undang-undang ALLAH walaupun perit di mata orang munafik. HIDUP ISLAM

  87. aku bleh kelas pengomen ni kpd 3.
    1. Geng Paklah (BN), amat lucu, bodek tak kenal rupa usia, nak mati pun bodek lagi, kebodohan jelas terpapar, bodoh kelas satu, xbermaruah..

    2. Geng Tun Mahathir (BN juga), sedar la kelemahan Paklah pimpin BN tapi BN mmg dah korup pun, sb Paklah lemah makin ketara korup tu, penakut utk mencuba kepimpinan lain, nk bersih BN konon, bila? Najib ambil alih? Nt korang srh najib lak resign! Takut kononnya BN je bleh bela org Melayu kononnya la bela mcm melayu Penang tu nk merempat kat negeri sendiri, kononnya DEB bela Melayu Penang tu smpi jd mcm sekarang lawak2 mmg penakut..

    3. Geng mahukan kepimpinan baru, tahu BN akan korup sampai bila2 biar sapa pun pegang, tahu org berebut nk jd pemimpin kenapa sb nk nak…skim cepat kaya la melalui memimpin, org makin tanak pegang tgjawab besar, nt byk dosa dr org lain sb kesan kepada rakyat yg ramai, PAS terdiri dr Tok Guru Nik Aziz ahli2 yg mmg berjuang nk hapuskan kekorupan, tanak elaun pun, PKR Tian Chua yg mati2 berjuang nk tegakkan keadilan sampai baring bawah keta kebal, Ir Nizar yg penuh berpendidikan tinggi, ulama2 seperti Ustz Harun Din yg di gam, profesor2, sasterawan yg di gam, sapa lg kita nak ikut kalau bukan ilmuan ini, Lim Guan Eng yg dok umh dia je lepas jd KM sb tanak habiskan duit rakyat utk rumah rasmi KM yg memerlukan kos tinggi.. kenapa la takut, kita ada raja,sultan,agong,tentera utk jaga org Melayu hatta perlembagaan, marilah kita ikut ilmuan ini bg diorg memrintah dari ahli parlimen Bn yg takat SRP je harap pengaruh yg wang je bleh naik, jom ikut UStz HArun Din, Ismail Kamus, Profesor2, Tok Guru2, Sasterawan Shahnon Ahmad dan lain2.. Pilihlah org yg bjak seperti Anwar Ibrahim yg currently penasihat ekonomi negara UAE! Turki utk mengetuai pimpinan negara!

  88. Semua ini jadikan pengajaran…..Melayu harus bersatu…ini tanah melayu tanah kita yang mana dtuk moyang kta pertahankan untuk anak cucu….. buangkan kepentingan diri…

    For Anwar…be sincere…..berjuang dengan iklas bukan untuk kepentingan diri…we dont want this kind of leadership….making use of the people for one agenda….tak lama bertahan.

    Whatever melayu harus bersatu…

  89. HIDUP ISLAM!!!!

  90. bri Jitra Said:

    “Pada pandangan saya pak lah tak payahlah letak jawatan tetapi perbaiki masalah terutama masalah keluarga dan kroni iaitu anak dan menantunya. Suruhlah menantu rehat sat kerana orang melihat gelagat khairi menantu paklah”

    bri Jitra,
    erm…ade logiknyer pandangan tu..orang sebenarnye melihat gelagat khairi…menantu paklah..erm..

  91. […] Mesyuarat Exco Pemuda UMNO yang baru selesai jam 6.45 petang tadi memutuskan bahawa tiada tindakan yang akan diambil oleh Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia keatas Exconya, Dato’ Mukhriz Mahathir selepas menimbulkan banyak perhatian kerana mengutus surat kepada PM Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk meletakan jawatan. […]

  92. Wira Mukhriz, Parlimen Jerlun
    Tegur Pak Lah, dia tak gerun
    Disuruh segera, Pak Lah turun
    Selamatkan Melayu, turun temurun.

  93. Tapi Pak Lah, buat tak erti
    Tahun 2004, besar majoriti
    Dia dok bangga, sombong diri
    Kerana dia, jadi Perdana Menteri

    Tahun 2008, lima negeri kalah
    Dia kata pula, rakyat yang salah
    Parti pembangkang, dok pi pangkah
    Bodoh macam, budak sekolah rendah

    Undi protes, tujuh ratus ribu
    Undi rosak, aku tak tahu
    Itu tanda. rakyat dah jemu
    Perangai Pak Lah, dok ikut menantu

    Kata orang kalah, tak lantik menteri
    Itu Sharizat, pi lantik lagi
    Lidah biawak kah, lidah labi
    Atau dok dengar, cakap Khairi

  94. Yo Dato Mukh,
    You are my hero..like kather like son. You not like the other Umno leader who just sayang their jawatan…..tak berani to show and raised their personal oppinion. That is apa yang happening on the election day. orang melayu dont like and know how to show their dissatisfaction openly, they will protect in silence….and the damages is very..very…unpredictable….ie very damaging. no one malay know that many malay are protesting quietly to their BN & goverment leader. Malay should learn to show their oppinion openly…..just like what Dato Mukh did. SYABAS…SYABAS..DATO MUKH…YOU SHOULD BE EXAMPLE TO THE REST OF THE MALAY…ie how to voice up oppinion and be accountable with the oppinion.
    Regards
    mElaYu mAlu BarU

  95. Ucap syabas kepada paklah Tubuh kerajaan dan perlantikan kabinet..Harap kabinet berfunsi sebagai mana paklah nak. Jangan jadi almari menyimpan khazanah keluarga adik beradik and anak menantu je..Paklah tukar menteri tapi tak mahu tukar tempat dia dengan orang lain.Al maklum banyak ajenda keluarga belum selesai..Tak apa Tuhan saja yang tahu.. Bila suruh turun tak mahu turun kita nyanyi ramai ramai..biarkan biarkan..kita serah pada Allah yang maha mengetahui..

    Di masa yang sama Hisham dan budak pemudanya bermusyuarat pasal Dtk Mukriz..Nak ambil tindakan tapi tak jadi..Terdengar guruh di langgit hujanya tak jadi..

    Tapi.rupanya dtk Mukriz ucap terima kasih pada pemuda macam terhutang budi pulak..Apa ini? Awak tak salah kenapa berasa releived dan berterima kasih bila tak diambil tindakan?

    Nampaknya Dtk banyak kena berlajar tabiat pahlawan melayu( Pahlawan ialah asalnya orang yang banyak buat pahala, tak percaya tanya juru bahasa Dtk Rais).

    Dtk Mukriz kena belajar dari pendirian Tun Ismail, Syed Jaafar Albar..Paling tidak belajar dengan Dtk Ibrahim Ali…cuba layar http://siraltalmustaqim.blogspot.com/

  96. […] Mesyuarat Exco Pemuda UMNO yang baru selesai jam 6.45 petang tadi memutuskan bahawa tiada tindakan yang akan diambil oleh Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia keatas Exconya, Dato’ Mukhriz Mahathir selepas menimbulkan banyak perhatian kerana mengutus surat kepada PM Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk meletakan jawatan. […]

  97. THE DILEMMA OF MALAY POLITICS

    I am not interested in politics but the results of the recent election and of how the leaders are taking it sprung me to dwell a wee bit on this subject.

    While the recent election has taught Malaysians in general about the real opinion of the public, there is a set of Malays who are all still adamant that this is the ‘built in concrete’ type of democracy to embrace.

    Saudara-saudaraku, this is 2008. Look around you and you’ll see the many types of Malays, let alone the other races. I am speaking for myself as a citizen of the once beloved country that I’m proud of.
    (I remembered at one time not too long ago, the rakyat of all races were all proud of carrying the jalur gemilang on their vehicles during the Merdeka celebrations.
    But the last Merdeka was not of the same picture. Not anymore).
    Now that the rakyat have all spoken, I am astounded by the reaction from those high up in their fat, lazy chairs. 5 states were given up, and yet it’s life as usual. Where is their accountability as our previously elected leaders my friends?
    I am surprised by the comfort level everyone has taken.

    Yup, “we’ll all stand by our able leader, the one and only”.

    (Now, that causes nausea and I want to puke).

    Question is, until when?

    Just one term after our visionary Tun Mahathir (Malaysia’s first able leader who swung the country onto the world map if you can remember) and our ‘able government’ have seconded the 5 important states to the so called opposition.

    They are not anymore an opposition in my mind, they are now our ‘second in line’.

    During the campaigning period, the leaders especially from UMNO spoke bad about the opposition. But as a matter of fact, they were the ones who did all the bad-mouthing and character assassinations. They ran advertisements stating of ‘their’ ‘achievements’ over 50 years of independence. Haven’t they heard of
    “Lembu punya susu, sapi punya nama”!

    If they think the rakyat, especially the Malays are still thinking ala 1957s, they were wrong. The new breed is worldly, global and progressive.
    And most importantly is no more a ‘ kerbau yang boleh ditarik hidungnya’ of old.

    Not that the so called ‘competition’ were of real characters ala Obama or Clinton; we the people were left with no choice. All the coffee-shop talks you might want to call them, (sort them out for yourself, the cronies, corruption, the arrogant stance, the hypocracy, the son-in-law, the newly branded Islam to name but a few) have only resulted in a clear definite choice.
    I am one Malay, a Malaysian who will stand for what is right, and if I did wrong I’d admit my shortcomings and promise to correct and improve. But look at ourselves, not a word of apology, nor a sense of urgency to rectify the future.
    I am impressed for all the wrong reasons.
    Please (old) folks, we can’t win the world by just great oratory theories during the UMNO general assemblies.
    We stood by our previous leaders simply because they delivered. They were and still are our pride of the nation. Until today. Each has brought the country up to the next level.

    I am sure that a lot of the new Malays (even in the body of UMNO herself) supported what Datuk Mukhriz did. But being Malays that we are, we have to keep to tradition by keeping mum or ‘close one eye’ ala that Malacca MP.

    (Now I’m numb. Still not dumb).

    I salute you Datuk Mukhriz but I’m just one of that many ordinary new Malays.

    No APs, no preference, no fear, therefore what favour?

    This boy is now in the line of fire from the ranks.
    The UMNO brass is now thinking of letting go the brave young Datuk, and the head of Pemuda will sure beat the drums and do the war dance again ;
    but fret not we Malays.

    (Hmm, birds of a feather sticks together.)

    This is the type of leader who will bounce back when the time comes, and you’ll see the same people crying wolf toeing the line, in queue of ‘full undivided support’ behind ‘the then most able’ new leader. With the way things are going, it’ll sooner than that no pressure slow-cooker up there can and able to think of.

    Datuk Mukhriz, if they let you go so be it.

    Just like what your father did.

    And went through.

    Don’t they ever forget that we’ll all still be here for the next round.

    The Chinese hates the number 13. But if they, the ‘ no-pressure’ leaders of today keep to this same high-handedness attitude, that’ll be as a matter of fact a lucky number for all of us Malaysians!

    The 1 million dollar (oops, Ringgit) question now is, when you return next for the PRU13 in 2013, are we ie. what the UMNO leaders like to term ‘ the people who sticks with tradition’ going to keep this tradition alive by keeping the incumbent, passe leaders of UMNO as our untouchables, or otherwise?

    Oh plllease…(read in a sleazy tone)!

    I wish us all Malays, and Malaysians the best of luck for the future.

    Rams609
    Kuala Lumpur.

  98. Apa lagi nak kata semua rakyat dah tahu tentang pak lah kita menjadi lanun di negara. Dia bersenang-lenang diatas rakyat dibawah hidup merempat tak tentu hala. Habis semua rakyat punya mata pencarian nak sara hidup disamun pak lah keparat. Sudahlah pak lah berambus lah cepat jangan dok berlagak bijak ataupun pura2 pandai pulak…kalau dah tak pandai tu… letaklah jawatan dah memang tak layak pun…..dok berlagak hero pulak..sudahlah turunla….

  99. […] Razaleigh juga memberikan penghormatan Dato’ Mukhriz Mahathir, MP Jerlun yang menghantar surat peribadi kepada PM Abdullah dan mengesa beliau menerima kepertanggung jawaban kekalahan dan […]

  100. TAK ADA PAKSAAN

    Selesai saja Pak Lah membuat pengumuman nama nama Kabinet barunya dengan di dahului nama beliau sebagai PM , beliau di tanya oleh wartawan sama ada Pak Lah di tekan oleh pihak tertentu untuk terus menerajui Malaysia sebagai PM.( wartawan bertanya tentu ada sebab ,ini mungkin melihat keadaan rakyat di bawah yang banyak mendesak Pak Lah berundur..tapi Pak Lah macam tak peduli buat pekak tak kesah, telah menimbulkan banyak persoalan).

    Persoalan ini masih bermain di kepala, benarkah Pak Lah tak di paksa oleh pihak tertentu yang mempunyai kepentingan untuk terus meneraju Negara? Kalau benar siapa? Mengikut logik orang biasa, Pak Lah tak boleh claim rakyat masih sukakan dia hanya sebab BN masih bolih tubuh kerajaan walhal lima 5+1 negeri kalah ,jadi ikut logik orang biasa memang sepatutnya Pak Lah berundur.

    Kalau Pak Lah kena paksa oleh orang tertentu itu bermakna berbahaya..

    sila layari blogger
    http://siraltalmustaqim.blogspot.com

  101. I just got this news from a PAS-member friend in Jerlun. Everyone should know by now that Jerlun used to be PAS stronghold. But in this election everybody came out (99% came out to vote there) & made Mukhriz a winner. You know why? This friend told me that there was a concensus – everyone thought that Mukhriz is the only one who can stand against Pak Lah & especially his SIL Khairy!

    The powers that be put Mukhriz to contest in Jerlun & denied him his rightful Langkawi- so that they can see his face when he loses. Look who’s got the last laugh? Syabas Mukhriz…we love your dad & thank you for being your own man.

  102. Apa yang dah lepas tu sudah lah. TDM dah retired but he still tahu about administration. More or less TDM pernah jadi PM. And apa AAB dah buat semua orang malaysia ni pun nampak and tahu. Especially SIL KJ and suku sakat AAB yang lain. Shahrizat yang kalah pun boleh diambil menteri but not menteri untuk apa? Terima elaun menteri lagi cuma tidak masuk mesyuarat kabinet. Ada perkhabaran mengatakan bahawa itu kerana shahrizat adalah kawan baik pada isteri baru AAB. Lalu diletakkan as penasihat. Kenapa tidak pada Rafidah Aziz yang sememangnya menang. Mengapa? Ramai pula orang kuat UMNO sendiri yang letak jawatan. Berkecil hati. Masih lagi kroni yang diambil. Perkara seperti ini tidak pernah terjadi masa TDM. All mega projek yang ada diberhentikan dan AAB buat mega projek lain. Kata dana subsidi kerajaan kurang. Harga minyak terpaksa naik. Kawalan tiada bila harga barang naik. Then why not use the money for subsidising perkara yang perlu. Tidak perlu bawa kemajuan yang indah khabar dari rupa sedangkan pemilikan saham untuk WPI itu bukan dari orang Malaysia sendiri. Setiap perkara dalam Malaysia ini pasti akan terbocor rahsia walaupun dalam Kerajaan itu sendiri kononnya ada Akta Rahsia Rasmi. Rahsia-rahsia kerajaan banyak yang terbocor dimana mana. Kalau tidak masakan BA boleh mempergunakan ia sebagai agenda untuk menidakkan kemenangan BN.Adakah gelombang tsunami ini tidak mencukupi bagi memberitahu pada AAB bahawa tidak kepercayaan rakyat terhadap pemerintahannya? Jika dilihat dari kemenangan parlimen, Sarawak dan Sabah yang banyak menolong BN untuk menguasai kerajaan. Jika Sarawak dan Sabah berpaling tadah? Mereka bergabung dgn BA dan ingin melantik dikalangan mereka PM bagaimana? Apa yang AAB boleh lakukan? Fikir-fikirkanlah dimana kesilapan anda AAB. Jika dilihat rakyat tidak lagi memerlukan anda turun lah seperti TDM. Turun dgn hormat. Jangan huru-harakan negara. Jangan disebabkan kedegilan UMNO terkubur. Melayu dan maruah tergadai.

  103. Ada pulak yang bongok tak tau malu.

  104. Tahniah Dato Mukhriz,
    terima kasih kerana menyampaikan suara dari bawah.. kami berdiri di belakang dato..
    hidup melayu.

  105. saya setuju dengan tindakan berani mati Dato Mukhriz….well done sir!!!
    what ever it is…saya harap orang Melayu tidak berpecah belah…bersatu kita teguh..bercerai kita roboh!!what happened to PRU kali nie patut dijadikan iktibar semua pihak..it’s a week up call..bangunnn…bangunnn…

    p/s:rindu nk TDM mentadbir negara semula…he’s still the best…pada pengkritik..jgn lupa jasa beliau pada negara…kita well known pun sbb keberanian beliau dimata dunia…

  106. Linz Quotes:

    On March 20, 2008 at 12:15 pm Linz Said:
    I just got this news from a PAS-member friend in Jerlun. Everyone should know by now that Jerlun used to be PAS stronghold. But in this election everybody came out (99% came out to vote there) & made Mukhriz a winner. You know why? This friend told me that there was a concensus – everyone thought that Mukhriz is the only one who can stand against Pak Lah & especially his SIL Khairy!

    The powers that be put Mukhriz to contest in Jerlun & denied him his rightful Langkawi- so that they can see his face when he loses. Look who’s got the last laugh? Syabas Mukhriz…we love your dad & thank you for being your own man.

    **********
    Bab ni mememang aku 100% setuju ..org org jerlun memang bijak punya…..kami tahu cubaan membunuh karier politik Dato Mukhriz dengan meletakan Dato dikawasan Jerlun …kubu kuat PAS. Kami yakin Doato boleh buat something dalam UMNO …so ramai juga ahli PAS yang mahukan Dato menang….so kami pilih untuk undi Dato Mukhriz supaya perjalanan politik menantu pak lah tergugat…

    Syabas pengundi Jerlun

  107. Sekiranya Pak Lah tidak meletak jawatan di atas keruntuhan BN, saya percaya banyak lagi Parti Komponen BN lain terutamanya dari Sabah dan Sarawak akan masuk parti pembangkang.

  108. Yes! Congratulation to you Dauk Mukhriz. Saya adalah pengkritik hebat bapa Datuk, Tun Dr Mahathir selama 16 tahun iaitu sejak 1984. Tetapi kritikan saya akhirnya memberi saya satu kesimpulan pada tahun 2000 bahawa Tun adalah satu-satunya Pemimpin Dunia yang sangat hebat…boleh nampak hari ini apa yang berlaku 100 tahun akan datang, yang orang lain tak nampak lagi.

    So, apa yang Datuk suarakan memperlihatkan ketokohan Datuk dalam bidang politik…ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi…

    Datuk telah membangkitkan semangat juang Melayu. Tindakan Datuk memang menyakitkan satu pihak yang lantang bersuara tetapi Datuk usah risau kerana mereka hanya minoriti, sebaliknya Datuk melegakan satu pihak lain yang membisu tetapi mereka sebenarnya adalah majoriti…

    Panglima Tanjung Tiga dapat membaca keikhlasan Datuk melalui perkataan-perkataan yang Datuk tuliskan dalam surat tersebut.

    Smoga Datuk dapat menyelamatkan generasi bangsa Melayu daripada perpecahan….

    Pemimpin sejati adalah pemimpin berwibawa kerana berkarisma bukan berwibawa kerana dipuja.

  109. SIAPA DALANG UMNO DIHARAMKAN PADA 1987? SIAPA YANG MENGANGGOR TIADA KERJA KEHULU KEHILIR? SIAPA YANG TDM BAWA BALEK KE KABINET? SIAPA SUKA BUANG MASA MAIN GOLF? SIAPA SUKA PEREMPUAN @ BINI ORANG? SIAPA BENCI ISTERI SENDIRI? SIAPA SUKA GOSOK GOSOK CINCIN? SIAPA SUKA NAIK ANGIN SAMPAI BINI DIHERDIK DEPAN KAWAN KAWAN? SIAPA YANG BURUK BURUKKAN TDM? SIAPA MENANTU KESAYANGAN ABAH? SIAPA SYOK DENGAN KAMI….SAYANG….PKL…….MARILAH KITA BERAMAI RAMAI SEBUTKAN….(SATU MAJLIS RASMI TAHUN LEPAS BILA ADA MASALAH TEKNIKAL @TAKUT KENA MARAH PM BUKAN BEGITU RTM? )

  110. […] post info Oleh globalmalau Kategori: Uncategorized https://bigdogdotcom.wordpress.com/2008/03/14/mukhriz-hantar-surat-minta-pm-abdullah-letak-jawatan/tr… […]

  111. Tahniah Dato Mukriz,

    Atas rasa hormat dato menyuarakan pandangan rakyat.
    Akibat kealpaan dan rasa bangga diri atas kemenangan PM
    pada 2004 dengan mejoriti besar dia merasakan seolah-olah rakyat masih memerlukan beliau sebagai pemimpin.Tapi PM silap usaha beliau sebelum ini hanya mendatangkan kemarahan rakyat dan bukanya kebahgiaan buat rakyat.Diseru kapada Paklah berundurlah secara hormat dan jangan sampai kena tendang oleh rakyat yang mengharapkan pembelaan bukanya penderitaan.Justeru itu hasil PRU12 sudah menunjukan yang rakyat menghukum UMNO akibat dari perbuatan Paklah dan Kroni.Minyak Naik,Kos Sara Hidup Naik,automatic semua naik ingatlah rakyat bukan bodoh nak menilai pemimpin.

    Kami Menyokong Dato Dan Keluarga, buat KJ ingat janji yg kau tabur waktu kempen jangan sampai janji tinggal janji.

  112. Assalamualaikum & salam sejahtera utk semua..
    Tahun 2008 adalah tahun bersejarah bg saya dimana merupakan tahun pertama saya layak mengundi sebagai seorang rakyat yang bertanggungjawab utk negara saya yg tercinta ini..namun ‘hari bersejarah’ saya ini dikejutkan juga dgn ‘hari bersejarah’ BN GAGAL teruk dalam mendapat undi majoriti..persoalan saya sekarang drpd perspektif seorg ‘budak mentah’ MENGAPA PERKARA SEDEMIKIAN BOLEH BERLAKU DALAM SEJARAH PENUBUHAN BN?
    Apa yang saya harapkan, BN adalah sebuah parti yang telus, dan jgnla menggunakan BN sebagai kepentingan peribadi yg kelak akan MENGHANCURKAN Agama, Bangsa dan Negara yg dicintai ini..Saya teringat akan Pepatah Hang Tuah ” Takkan Melayu Hilang Di Dunia”(ya benar..)tetapi Apalah fungsinya Melayu wujud di dunia sekadar jadi hamba di tanah sendiri…”Fikir-fikirkan…
    – SerikandiMelayu-

  113. Tahniah Dato Mukhriz!
    Sekurang-kurangnya Dato’ adalah 1 dalam sejuta pemimpin yang dapat ‘membuka mata’ Pemimpin kita hari ini..dan yang penting sekali,Surat Dato’ adalah ‘SUARA’ rakyat daripada kami sebagai rakyat jelata…’Takkan Melayu Hilang Di Dunia..’

  114. […] kepada UMNO dan BN” di Seberang Perai, 10 Mac 2008 dan surat peribadi yang diutuskan pada 12 Mac 2008 mengesa PM ‘Flip-Flop’ Abdullah meletakan semua jawatan. Dalam masa yang sama juga, Mantan Naib Presiden UMNO Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah menulis […]

  115. PENTING SGT UTK D BACA…. MUST READ AND MUST THINK…
    Pak lah harus kekal sebagai PM. Pak lah lembut tapi tegas. Tegas nya x nampak kerana wajah bagaikan bunga mekar di taman (selamba) tp tangan perbuatannya dah berlaku. Ini satu sifat dan sikap pemimpin. org ( rakyat )benci DR.M x sama dgn orang (rakyat)benci PM. Rakyat telah hilang keyakinan dan kepercayaan pada UMNO bukan PM. UMNO bagus tp orang yg dlm UMNO sudah khianat pada perlembagaan undang2, peraturan dan khianat pd rakyat, harta, kuasa. MB2, KM2, Menteri2 YB2 dlm umno sombong, rasuah, menipu, zalim, mghina Islam dan tatasusila kesopanan hidup, hak asasi manusia, x endah suara rakyat, kehendak rakyat, penyalahgunaan kuasa dan harta. “Jgn kerana nyamuk, kelambu kita bakar”. Membuang PM untuk ganti org lain, takut sudah jatuh ditimpa tangga. Jika ganti siapa pun, UMNO x boleh menang kerana sifat dan sikap orang UMNO x berubah seperti di atas. Rakyat x nak UMNO bukan kerana UMNO tp x nak pemimpin2 yg khianat tp nak tukar MB2, KM2, YB2, menteri2 BUKAN PM. Pemimpin menteri yg jujur berjuang untuk rakyat bukan untuk perut sahaja. Selamatkanlah UMNO dgn mgambil org yg yg diPERCAYAI, INTELEK, BERSIH seperti Datok Ismail Kamus, Prof. Datok Haron Din , atau org saperti TUN ISMAIL, HAKIM SALLEH ABBAS, MUFTI ISHAK BAHAROM, MUFTI (PERAK) HARONSANI, PROF UNGKU AZIZ, PROF2, DR2.. jGN LANTIK ORG YG DAH ADA RED TAPE.
    SELAMAT MENTADBIR SEMULA DENGAN BERANI AMBIL DAN BUANG MANA YG PERLU DAN MEMBANTU KEMAJUAN BANGSA, KEMAKMURAN NEGARA, KEMENANGAN MELAYU, KESUCIAN AGAMA & KEADILAN KEHAKIMAN.

  116. […] Source from The “thirteen million plus Ringgit” guy rambles…. […]

  117. saya tak setuju dengan cara ni (memaksa pemimpin atasan letak jawatan. ini percubaan menghina pemimpin sebenarnya. lau masa dr mahathir dulu ada manusia berani berbuat begini sudah pasti akan dibuang sejauh-jauhnya oleh dr mahathir n kuncu2nya. mukriz ni ada udang di sebalik batu. nak jadi hero lah tu. rupa2nya, dia buat AMAN MALAYSIA sampai ke luar negara tu pun nak jadikan sbg batu loncatan untuk mendapat pengaruh politik. taulah tu.dia ni melayu tapi muka macam dr calcutta. 2 identiti la dia ni. cipta la identiti sendiri. jangan terikut-ikut dengan bapa u tu yang lancang sangat agar u lebih dihormati. rasanya lau dia berkuasa ni sah lebih teruk dari pemimpin teruk yang ada sekarang. tiada tatasusila n nilai2 ketimuran langsung. mcm hindraf pun ada. hindraf ni pun semcm. dah diberi pelbagai kemudahan n tinggal selesa di malaysia yg aman damai ni nk lebih2 pula melebihi keistimewaan rakyat tempatan. jgn lah buat malaysia ni mcm kat bangladesh tu pula. hari2 ada rusuhan n pembunuhan melibatkan etnik. sama2lah kita beringat.

  118. marilah kita bersatu untuk memulihkan UMNO demi negara dan maruah orang melayu.

  119. Pak Lah is hard headed man xkan mahu letak jawatan pun walaupun mesej rakyat sudah jelas. Why must we wait for him to resign instead we can make him resign. We Sarawakian does not vote for Pak Lah but we vote for BN and BN only. Things inside the BN thats need to be strighten and threfore new leadership that can run effective and does the work right is a must to avoid more conflict of interest within the BN itself. Come on we don’t need leaders that cannot be accepted by majorities we need a real strong leaders. Pak Lah please don’t waste people time, in Sarawak only there are still alot more people who live in poverty and now after the crisis kekurangan beras negara baru nak buat jalapang padi kat Sarawak! why not done it before bcoz we got a lot of land to waste here and if beras dah lama tanam kat sarawak we maybe tak perlu import beras dari negara asing. Hahahaa…nang tuyuk juak si Pak Lah ya..cuba nya nangga perkembanagan di Sarawak.. apa jak ada di sitok…tok sik bila ada masalah baru nak alih perhatian ke sarawak. nasib org sarawak bagi majoriti percuma kat you pak lah mun sik dah lamak negara tok jadi kedak singapura. nak kutuk pak lah byk2 pun sik guna, org tua ya sik sedar dirik gek ya. apa kata kita ramai2 buat petisyen suroh pak lah resign..anyway nasib baik Datuk Taib pjg umur mun sik sik dapat idup kamek org di sarawak.

  120. […] berlapik dua hari selepas UMNO dan BN mendapat prestasi buruk Pilihanraya Umum ke XII dan terbaru, meminta PM ‘Flip-Flop’ Abdullah meletakan jawatan  dan menerima kepertanggung jawaban beberapa hari selepas itu. Namun begitu, Exco Pemuda UMNO bawah Ketuanya Dato’ Seri […]

  121. […] menulis sepucuk surat kepada PM ‘Flip-Flop’ Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi mendesak beliau mengambil kepertanggungjawaban atas kekalahan dan prestasi  buruk BN/UMNO dan melet… bagi memberikan laluan kepada TPM Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak. Published […]

  122. […] Mukhriz merupakan pemimpin UMNO pertama yang mendesak PM ‘Flip-Flop’ Abdullah untuk meletakan jawatan dan berundur, setelah UMNO dan BN mengalami prestasi buruk dan kekalahan di 5 + 1 negeri masa Pilihanraya Umum ke XII 8 Mac 2008 dan UMNO kemudianya gagal meletakan Menteri Besar pilihan di dua buah negeri. Beliau juga meminta PM ‘Flip-Flop’ Abdullah menyerahkan kuasa kepada TPM Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak, satu gesan konsisten semenjak surat bertarikh 12 Mac 2008 itu. […]

  123. […] did not lose. We are still the majority”. Three days after that, newly elected Jerlun MP Dato’  Mukhriz Mahathir wrote to PM ‘Flip-Flop’ Abdullah asking him to fully assume the responsibility…. That did not go well with many UMNO leaders. Former Vice President Tengku Razaleigh wrote to all […]

  124. […] Mukhriz MahathirJerlun Member Parlament I spoke to Mukhriz to confirm that he had, indeed, sent the letter to the PM and Umno President. He confirmed it but declined to discuss details of the letter. It didn't matter because I had already obtained a copy from my own sources.Since my "teaser" yesterday, mykmu has published Mukhriz's letter here.updates:-Nuraina A. Samad's TakutBig Dog's Pecat? […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: