Kenapa Karpal Singh dibiarkan hina Negarawan berjasa sebegini rupa?

Pagi ini NST menyiarkan artikel mengenai Pengerusi DAP Karpal Singh menghina Mantan Perdana Menteri dan Negarawan Tun Dr. Mahathir Mohamad, secara terbuka.

2008/04/10

Karpal to Dr M: ‘We don’t need your help’

By : V. Vasudevan

KUALA LUMPUR: DAP chairman Karpal Singh has called on former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad to stop championing the cause of the opposition and persistently attacking Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

“The opposition does not need the unsolicited support of Dr Mahathir to ensure that the Barisan Nasional government is kept on its toes.

“Dr Mahathir should, perhaps, devote more time to his grandchildren in the twilight years of his life,” said Karpal, who is also the Bukit Gelugor MP, in a statement yesterday.

“It is time for him (Dr Mahathir) to keep his peace and let the opposition keep the government of Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi in check.”

Karpal said the opposition with its 82 seats in parliament had the numbers to achieve this objective.

Karpal said the opposition did not need personalities like Dr Mahathir who went to the extent of deregistering Umno in 1988 and generally behaved in a dictatorial manner.

Karpal pointed out that Dr Mahathir’s abuse of power when he was prime minister was conceded by Umno leaders, including Abdullah.

“He had publicly stated that Dr Mahathir was responsible for Operasi Lallang.

“I am sure Umno members will agree with what I am saying. I don’t think Umno members today hold him (Dr Mahathir) in high esteem.”

Karpal’s latest swipe at Dr Mahathir follows a letter he wrote to the former prime minister on March 27.

In the letter, Karpal had accused Dr Mahathir of abusing provisions of Article 125 (3) of the Federal Constitution during the 1988 judicial crisis, which resulted in the creation of two tribunals.

The two tribunals eventually found three judges guilty of misconduct and resulted in the removal of then lord president Tun Salleh Abas, High Court judges Tan Sri Wan Suleiman Pawanteh and Datuk George Seah.

“I am writing to you to indicate to me whether you are prepared to tender an unqualified and unconditional apology to Tun Salleh Abas, Datuk George Seah and the family of the late Tan Sri Wan Suleiman Pawanteh.

“This is the least you can do in your lifetime to atone for your actions for what transpired 20 years ago,” he told Dr Mahathir in the letter.

Karpal said he would raise the matter of an apology by Dr Mahathir at the coming sitting of the Dewan Rakyat, which begins on April 28.

Yesterday, Karpal also enclosed Dr Mahathir’s letter to him dated April 3, where the former prime minister said his detractors (including Karpal) would never believe whatever he said.

“You are moved by pure hatred and I cannot respond to people who can never accept reality.

“My conscience is clear. I have done what was my duty and I owe nobody any apology. I am sure you will make use of this letter to dirty my name further. That is your right.

“I think you are the most contemptible of politicians and individuals,” said Dr Mahathir.

Karpal’s reply to this in his statement was: “As Dr Mahathir is much older than me, I do not propose to hurt his feelings in the vein by which he described me.

“I would advise Dr Mahathir to take my views in his stride. I assure him I don’t hate him.”

************************************************************************

Siapa Karpal Singh, untuk member komen bahawa UMNO tidak lagi menghormati Mantan Presiden UMNO, yang begitu berjasa selama 22 tahun, mempertahankan dan memperjuangankan kepentingan Melayu, termasuk sususan strategik, dipersada global?

Mantan Presiden UMNO ini berkali kali menegaskan secara terbuka, termasuk dalam temuramah dengan media antarabangsa, bahawa tiada sepicing pun niat beliau untuk membelakangkan UMNO dan ‘mempejuangkan agenda’ Pembangkang. Apa yang beliau lakukan ialah untuk mengkritik Kepimpinan dari membuat keputusan salah dan merugikan Negara dan Bangsa. Peluang ini sebenarnya sentiasa diperkudakan dan diambil kesempatan sepenuhnya oleh Pembangkang, untuk kepentingan sempit politik mereka.

Persoalan sekarang, kenapa pemimpin DAP Karpal Singh ini, yang begitu terkenal dengan ketetapan anti-Islam dan anti-Melayunya, mampu menghina seorang Negarawan yang amat berjasa kepada Negara, secara terbuka diakhbar perdana?

Apakah ini agenda yang disusun terancang oleh sesetengah pihak, untuk menentukan pemimpin unggul Bangsa Melayu itu dihinjak sebegini rupa?

Jelas, hari ini ‘Budak Tingkat Empat’ dan Riong Kali yang makin bankrap idea dan punca, tergamak mengunakan Karpal Singh, sebagai ‘alat’ untuk memenuhi agenda mereka; menghina Tun Dr. Mahathir sebegitu rupa agar rakyat akan mengalihkan segala kritikan dan tekanan keatas Boss mereka, yang makin hari makin lembik dan membuat keputusan silap sehingga membangkit ketidak puasan hati terlalu banyak pihak, terutama dalam BN sendiri.

Ini amat jelas kerana sepanjang dua-tiga tahun kebelakangan ini, pemimpin pemimpin DAP tidak langsung mengkritik, maupun mempersoalkan begitu banyak isu isu yang timbul dan melibatkan PM ‘Flip-Flop’ Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, termasuk isu isu melibatkan keluarga dalam proses penatdbiran membuat keputusan. Ini termasuk soal soal rasuah, salah guna kuasa dan mengambil kesempatan dan peranan dalan soal soal pentadbiran dan perjalanan rasmi Kerajaan Malaysia.

Apakah Kepimpinan sebenarnya ada pakatan sulit dan mengunakan pemimpin DAP sebagai ‘asset’ mereka?

Persoalan seterusnya, siapa lagi yang tinggal yang didalam UMNO hari ini yang mempunyai jiwa kepahlawanan untuk mempertahankan maruah seorang Negarawan Melayu yang dihina sebegini dalam media perdana. Apakah kita perlu tunggu seketika untuk melihat mana mana pemimpin Melayu dan UMNO bangkit dan mempertahankan maruah Negarawan Melayu dihina dalam media perdana serperti ini ataupun hari ini, kita sudah boleh merumuskan “Melayu sudah lupa”?

Mungkin pemimpin UMNO hari ini sudah hilang daya juang dan tergamak membiarkan seorang pemimpin unggul Melayu dihina. Apa pun, Tun Dr. Mahathir Mohamad secara terbuka dan lantang membuat kenyataan kritik selama dua tahun ini kepada Kepimpinan adalah cinta dan rasa kepertanggung jawaban beliau untuk menentukan Negara dan Bangsa Melayu terus unggul.

Sekiranya, episod Karpal Singh dibiarkan menghina Tun Dr. Mahathir secara terbuka dalam media perdana ini dibiarkan sebegitu sahaja, maka sesungguhnya ‘Perjuangan itu nampaknya sudah selesai, pra-matang’!

TEPUK DADA, TANYA SELERA!

Published in: on April 10, 2008 at 09:39  Comments (19)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2008/04/10/kenapa-karpal-singh-dibiarkan-hina-negarawan-sebegini-rupa/trackback/

RSS feed for comments on this post.

19 CommentsLeave a comment

  1. Pada ketika ini DAP tengah naik toncang. Jadi Umno kena berubah segera. Buang pemimpin berkarat, dan kembali kepada ajaran Islam. Barulah ia menjadi lebih kuat. Pas sendiri sudah mati!

  2. Selepas PAS berpelukkan dengan DAP (aka Karpal), Pak Lah akan terasa terhutang budi dengan Karpal ni. Maka tak lama lagi, UMNO pula akan berpelukkan dengan DAP.

    Wow! Semakin besar senyuman Pak Lah. Apa taknye, pembangkang (yang menentang sekeras-kerasnya konsep Negara Islam) telah sekapal dengannya menentang Tun M.

  3. jom kita belasah karpal singh…
    dia dah tak bule jalan dah tu….

  4. nampaknya, dendam untuk menjatuhkan mahathir maseh tersemat kemas dalam geng2 yang ingin lawan dia…

  5. …..pasai mulut si Mahathir pun celupaq!!!

  6. UMNO punya pasal apa pasal dia mau bising2?Mabuk todi ka?

  7. depa ni tak reti cakap. betui.

    mula cerita pasai memali. bukak mulut, paih tu tertembak kaki sendiri.

    la ni bukak cerita lalang. tembak kaki sendiri jugak.

    bodoh tak bodoh.

    ajar taknak di ajar

    abis nak buat apa?

    pegi mati pun masalah ni tak selesai.

    sebab engkau guna nama UMNO. guna akhbar UMNO. kasi UMNO teruk.

    anak cucu jangan marah kalau ada orang p kencing kat kubur atok hampa.

  8. why give a shit wat karpal says.

    he’s just one crippled man.

  9. Mahathir..Karpal…Karpal..Mahathir siapa agak nya mati dulu?Kalau Karpal jalan dulu..ada can Mahathir tengok Karpal kena Bakar.Kalau Mahathir mati maka Karpal dapat tengok Mahathir kena Tanam…Ingat ingat lah kamu semua akan mati…Kes kamu berdua akan di adili selepas kamu mati

  10. bagaimana pula layanan UMNO kubang pasu terhadap negarawan berjasa tempoh hari??

  11. Like every other Malaysian, Dr. M too has a stake in the future of the country. Like everyone else he too is entitled to criticize the present leadership if he feels like it. IT IS irrelevant that by doing so he may or may not be helping the opposition, UMNO, or any other party. The opposition parties do not have a monopoly on the rights to criticize the present PM. Kapar’s comments are illogical.

  12. AND KARPAL THINKS TUN MAHATHIR NEED TO RIDE ON THE OPPOSITION TO VOICE HIS PIECE OF MIND? Gottabe joking this Mr.Karpal.

    Dear Karpal Singh,

    Which port has this Karpal sailed into?

    Why are you doing the ‘ I can do no wrong, no pressure’ PM and his retarded team a huge favor by attacking my Tun? This Tun does not need your party ( nor any of the PAKATAN RAKYAT’s)to be vocal. He is Mahathir and he has all the rights to say what he thinks he wanna say. He was defending people like me, a Malay, an UMNO member and a Malaysian like himself who are so fed up of the arrogance, high handedness, corruption, nepotism of 4 years of non- management of this beautiful country. While doing so he’s doing your party(ies) a small favor because he was pointing out the weaknesses of the current leadership and his ” I stand by you’ followers.
    It’s just so happen we’re barking at the same rotten tree, so what’s the fuss?

    Pakatan Rakyat alone won’t be able to wrest the 5 states from BN if it’s not for the campaign of Tun.

    I know you were a victim of the past ( right or wrong as an ordinary rakyat I do ‘feel’ for you sir), but the current political situation got me poking my big nose in. Like it or not, this PM ( and his cabinet) has been sleeping for way too long that given another 4 years term won’t make much a difference no matter how pretty or big his promises are. I JUST DON’T BELIEVE HIM ANYMORE! He’s just don’t have the class to be a real statesman! Like it or not Tun was the one who put this country on the global map,give and take a little, at least he passed some back to us people, making us Malaysians more visible. But now? See what’s happening of late? Where are we versus our neighbors? Our economic and investment ratings? huh? Can you now Mr. Karpal work with your fellow friends and try to gain back what ‘little’ Abdullah and his friend have thrown off, let go and sold away? Like the Democrats of old uncle Sam says, “It’s time to win back our country”.

    rams

    By the way Mr. Karpal why did you allow yourself ( and your party) to be conned by the smooth talking, back biting, hypocrate you know who, that the alliance is now called PR. Don’t you realize that his party is PKR?! This person is already acting as if he’s the Prime Minister, and when he’s one,you think you’d be his Minister of Law? No fishing way!!

  13. bencinye aku pada paklah.. semua nie dia punyer pasal.. klu dia undur diri cepat2 sure nie takkan berlaku… now I wonder, ye ke paklah nie bersifat ‘terbuka’ daripada mahathir.. keterbukaan paklah nampaknye memakan diri.. atau pon mmg sengaja di butakan mata dan hati supaya apa2 yang berlaku skrg ni akan lenyap hilang begitu saje..

    kesimpulannya, paklah mmg pengkhianat bangsa melayu!!!!!

  14. Karpal Singh ni nak jadi macam mendiang Joe Fernandez agaknya…

  15. Memang tak patut Karpal Singh komen macam itu terhadap Tokoh Negarawan yang paling saya hormati dan segani itu. Tapi saya pun tak puas hati semasa peristiwa layanan UMNO terhadap DSM di Kubang Kubang Pasu dulu. Kalau Singapore boleh jadikan Lee Kuan sebagai penasihat kanan , sepatutnya DSM mendapat pengiktirafan yang sama. Inilah Malay Dilemma dan Melayu mudah lupa. Akhirnya negara tergadai, ternakan babi yang aman damai.

  16. Go Karpal! Give Mahathir the worries!

    Amat lucu lihat orang kat sini mentertawakan kecacatan Karpal. Pernah ingat dulu, ada satu orang UMNO yang berkata Tuhan telah menghukum Karpal? Nama dia Badruddin Amiruldin. Apa jadi? Beliau kalah dengan 2000+ undi Mac lalu.

  17. sahabat yang dimuliakan,
    bulan april bukankah bulan perjuangan umat Melayu…. saya bawakan secebis sajak tentang perjuangan itu

    fajar kuala lumpur

    fajar april itu menjelma dengan garis merah
    embun pagi entah kenapa begitu cepat keringnya,
    bara dan panas menusuk-nusuk sukma
    membelah tangkai rasa
    edward gent berdiri dengan pedang di pinggang
    memerhati union jack yang bergulung di puncak tiang
    ada bara benci menyelinap di tangkai kalbu
    detiknya telah tiba

    mana rimba yang perlu digondolkan
    mana bijih yang perlu ditakungi
    mana emas perlu digali
    mana lagi tanah yang belum kuinjaki
    mana yang mahu bangkit menentang
    raja-raja mereka tangannya telah kurantai besi
    mereka menjadi pengemis di bumi sendiri

    di angkasa matahari menebarkan cahaya panasnya
    kelibat para sultan masih tiada
    sang gabenor mengangkat sumpah
    tiada sultan menjadi saksi
    union jack bergulung di puncak tiang
    hatinya meraung membelah langit kuala lumpur

    bangsa ini sudah mula bermain api
    ini Melayu benar-benar menempah bara
    terasa pedang di tangannya penuh darah

    kuala lumpur digegar tempik dan sorak
    station hotel yang sepi bertukar menjadi laut manusia
    lelaki-lelaki bersongkok berlilit kain putih menjeritkan suara
    ini sebuah perkabungan
    ini sebuah penindasan
    ini sebuah penipuan
    inggeris itu sudah kemabukan kuasa
    marilah ambil darahku
    marilah belah jantungku
    jangan kauambil tanahku
    jangan kauambil raja-rajaku

    daulat tuanku dilaungkan menerjah cakerwala
    hidup melayu digemakan membelah langit
    wanita-wanita selendangnya basah oleh airmata
    gembira dan sayu bercantuman bersama panas mentari
    sultan masih bersama rakyat
    tak ada siapa bisa menggugat
    pemuda-pemuda menjeritkan sumpah keramat
    perjuangan kita baru bermula
    bersatu, mari kita rempuh malayan union

    gema suara berdentuman membelah kuala lumpur
    raja-raja menatap rakyat penuh sayu
    hanya airmata yang mengalir melukiskan gundah kalbu
    rakyat dan raja bersatu di benteng terakhir
    kuala lumpur menjadi saksi
    gelora semangat bangsa bangkit mengharung perjuangan
    seorang pemuda gagah bersuara
    ini bumiku bumi tanah tumpah darahku
    jangan kauambil tanahku
    jangan kauambil raja-rajaku
    jangan kauambil maruahku

    ia berada di sini
    http://ambang-ambang.blogspot.com/

  18. Yang dah tua tu…pergi la dengan aman. Sekarang ni generasi Siber. Global….tak de sempadan. Orang sekarang sudah la melabur di Vietnam, Thailand, Indonesia. Apa hal masik berpuak puak dan bergaduh antara kaum di Malaysia?? Bangun la dari tidur. Bumi pun nak kiamat dah dengan Global Warming. Kenapa risau tentang janggut sedangkan kepala sudah nak di potong!! Pikir pikir la…

    Manusia Memang Bodoh

  19. […] Dengan kasar dan biadap, aktivis DAP yang begitu jelas selama ini dengan sikap anti-Melayu dan anti Islam (sila lihat kenyataan tebaru terhadap negara Islam yang dituju terhadap PAS) mengatakan “We don’t need your help.” […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: