Masih ada pemimpin UMNO mahukan Ezam kembali?

Khabar angin mengenai kemasukan Mantan Ketua Angkatan Muda PKR Ezam Md. Nor kembali kedalam UMNO kini menarik perhatian ramai. Samada spekulasi ini merupakan sesuatu realiti atau ianya fenomena “jual dulu, baru cari modal” (dalam pendekata Inggerisnya, short selling) sebagai taktik untuk mengembali keyakinan ahli ahli UMNO kepada proses ‘kemasukan dan penerimaan’ Ezam kembali UMNO, merupakan sesuatu yang hanya masa menentukan.

Yang nyatanya, spekulasi kebalinya Ezam kepangkuan UMNO merupakan sesuatu yang “Lebih sudu dari kuah”. Sehinggakan MP BN untuk Pulai Dato’ NurJazlan Mohamed menyifatkan dalam Edge Daily “Episod Mantan Presiden UMNO Tun Dr. Mahathir Mohamad ‘keluar bersyarat’ dari UMNO tidaklah sehebat ‘ancaman’ Ezam kembali kedalam UMNO dan mempunyai prospek sebagai Ketua Pemuda UMNO”.

Apabila disingkap kembali, siapa Ezam dan apa hebatnya gerangan ini? Mungkin ada dikalangan ahli Pemuda UMNO masih lagi ingat Mantan Pegawai Khas Mantan Timbalan Perdana Menteri Anwar Ibrahim dan Ketua Pemuda Petaling Jaya Selatan ini, yang suatu masa dulu ‘menyelengara’ sekian ramai pemimpin UMNO peringkat Cawangan dalam Bahagian lamanya dulu, dengan kadar bulanan untuk suatu yang tempoh yang cukup strategik.

Ataupun ada yang masih ingat ini merupakan personaliti yang dipenjarakan kerana gagal mempersembahkan kunun kunun “enam kotak” penuh mengandungi pelbagai maklumat rahsia (bawah Akta Rahsia Rasmi) yang cukup kuat untuk memenjarakan beberapa Menteri Kabinet kerana kesalahan rasuah. Persoalanya sekarang, kenapa “enam kotak” ini tidak pernah ditimbulkan lagi oleh sesiapa, termasuk mendesak Ezam mengotakan janji janjinya itu?

Apakah dikalangan pemimpin UMNO hari ini amat “Mudah lupa”? Atau sengaja ‘buat buat lupa’?

Rencana penganalisa politik The Star, Joceline Tan mengenai Ezam dan PKR:

Damage control by PKR leaders after Ezam quits

By JOCELINE TAN

PETALING JAYA: Parti Keadilan Rakyat leaders are trying to do damage control following the resignation of their former Youth leader Ezam Mohd Nor and the devastating allegations he has made.

PKR leaders such secretary-general Tan Sri Khalid Ibrahim and information chief Tian Chua are keeping mum but Youth chief Shamsul Iskandar has come out strongly, calling Ezam “a traitor.”

“He is like one of the main characters in the Chinese classic Romance of the Three Kingdoms – very courageous and daring but at the end of the day, he betrayed the kingdom.

“Ezam has behaved like a traitor to our party and struggles,” said Shamsul.

Ezam, who announced on Monday that he had quit the party, is the second high-profile resignation from PKR since the party congress last month.

Former deputy president Abdul Rahman Othman resigned to join PAS earlier this month.

In resigning, Ezam had criticised Datuk Seri Anwar Ibrahim for allegedly practising dictatorial politics and said that vice-president Azmin Ali’s power and influence was detrimental to the party.

Ezam, who was Anwar’s former political secretary, was also unhappy with Azmin’s control over Anwar on a number of political issues.

Shamsul accused Ezam of behaving like a pawn of the ruling party.

“He was committed to our struggle but now I suspect he is part of an agenda to undermine Datuk Seri Anwar and PKR with the general election so near. His motive is clear and his timing is perfect,” he alleged.

Meanwhile, Selangor vice-Youth head Khairul Anuar said that if Ezam was sincere about reforming the party, he would have taken on Azmin from within the party instead of quitting to attack PKR leaders from the outside.

“It is wrong of him to say that Anwar is a dictator because PKR is democratic. This is what happens when people join the party because they believe in a personality rather than the bigger struggle,” said Khairul.

Khalid said he needed time to come out with a consensus statement.

Chua declined to comment on Ezam’s allegations but said Ezam wanted to disassociate himself from PKR so as to give greater credibility to his anti-corruption NGO, Gerak.

*******************

Kini pemimpin kanan Anwar yang telah “Berpatah arang, berkerat rotan” dengan PKR, terutama dengan personaliti seperti Azmin Ali, kerana isu ‘duit’ ingin mencuba nasib kembali bersama UMNO, tatkala UMNO amat lemah dan menglamai krisis Kepimpin yang amat meruncing.

Jika benar, kenapa ada dikalangan UMNO pula yang membuka seluas luas peluang untuk orang yang gagal mengotakan dakwaan tidak berasas ini kembali kepada parti keramat nasionalism Melayu itu?

Published in: on May 26, 2008 at 20:51  Comments (13)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2008/05/26/masih-ada-pemimpin-umno-mahukan-ezam-kembali/trackback/

RSS feed for comments on this post.

13 CommentsLeave a comment

  1. Bro, Nur Jazlan ni kena ada orang monitor dia untuk makan ubat setiap pagi sebelum dia ke parlimen. Perlu di ingat suatu institusi pesakit jiwa terletak di dalam bahagian dia iaitu hospital permai. Kalau ada cawangan UMNO di kawasan hospital itu, maka dialu-alukan jika ketuanya memberi suatu suntikan istimewa untuknya di majlis akan datang.

    Nur Jazlan memaki hamun Pak Lah, kemudian di kata Tun Dr Mahathir dan Tengku Razaleigh bikin kacau dalam UMNO. Maka mungkin kerana ubat tak masuk, beliau beranggapan BAPAKnyalah yang paling layak untuk menjadi PM agaknya.

    Orang macam ini, yang darah Cinanya melebihi darah Jawanya harus di nyahkan dari UMNO kerana jika di baca artikel2nya dalam bahasa orang putih untuk bangsa asing Malaya, dia sering mengutuk atau merendah2kan UMNO dan ahli2nya. Mungkin dia ingat dia dari Gerakan atau MCA, tapi tabiat macam DAP.

  2. Orang bersifat talam empat muka aka pok ko macam bos dia jangan diterima dalam UMNO.
    Ada something curious aku nak tanya and hopefully sape2 boleh bagi jawapannye. Nape ye kawan dan orang kanan Anwar masa dalam kerajaan semuanya mat jambu belaka, azmin, ezam and sukma, auw!!!

  3. Askum Bro n frens,
    Buley tak kalau UMNO tak amik si Ezam ni masuk
    dalam parti Melayu teras tanahair ni? …..
    Apa faedah amik dia ni masuk UMNO yang pada
    hakikatnya kita dah sedia maklum, baru sangat
    dia menghentam kita dalam era-Reformasi …
    tak sampai pun 10 tahun … takkan UMNO dah lupa?

    Memang la aku akui zaman tu zaman ayahanda kita,
    Datuk Seri Dr.Mahathir (kini Tun), dan kena pulak
    zaman ni zaman 3 beranak dan geng tingkat 4 ….
    maka, mungkin puak 3 beranak dungu dah lupa apa
    yang Ezam dah buat pada UMNO semenjak dia jadi
    balaci Anwar Jubo … Di atas pentas Keadilan
    Nasional (pada masa tu), lepas tu bertukar kepada
    Keadilan Rakyat, di atas pentas PAS mahupun pentas
    DAP, terbukti si Ezam ni pengkhianat UMNO secara
    terang-terangan! Isu 6 kotak rahsia, isu pemecatan
    Anwar Jubo dan isu perkauman adalah intipati ceramah
    Ezam selama ini ….

    Kini, kenapa UMNO nak haru birukan pala otak dok
    pening susah payah memikirkan pasal si Pengkhianat
    ini? … Parti dah nak melingkup, masih lagi nak
    amik orang yang berpotensi menambahlingkupkan parti!

    AloQStaQ
    27.Mei.2008
    8.30PAGI

  4. Pak Khalid tu jambu ke? Ezam kau kata jambu, kau buta ke? Yang jambu anak Mahathir Mukhriz dan Mokzani the 600 million dollar man. Setahu aku Mahathir pilih doktor gigi Khir Toyo yang pada mulanya takde kena-mengena dengan UMNO jadi menteri besar kemudian disuruh makan tempe jadi jambu

  5. Recently, Nazri Aziz said to his circles of Umno friends that the only way to unite Umno is to coax Anwar Ibrahim to re-join Umno!

    True story!

  6. Who know!! maybe Anwar is planting this fella in UM-no just to destroy the BN (Babi Nipah)if otherwise,

    Good luck to all the contributors of documents to “Gerak” so that he can climb the power of corridor.

  7. Apa yang jadi masalah sangat ezam masuk UMNO..biarkan jerrr…tak ada haluan jelas…kalau ezam masuk Pas kan lagi bagus…ramai yang tak berminat dengan UMNO ezam plak nak masukkkk…pastu ada kaki cantas olak dlam umno main pantas jaaa…itu lah politik anak anakaan…macam merajuk kat bapa jerr

    globalmalau:sedih pasal depa kata KUbang pasu sokong kuat Pak Lah…maklumat palsu…sebenarnya orang kubang pasu sangat tidak suka ngan Joehari Baharum…depa diam ja….

  8. Wayang Kulit, itu saja.

    Birds of a feather flock together, if Ezam is considered not a good fellow generally by UMNO grassroots and if he is brought back in, then those who want to bring him back are also no good fellows too. These no good fellows are up to mischief, maybe there is truth in the rumors going around that come September 08, the 1st Family will have consummated with DSAI. If that happens, I hope to watch the ghastly faces of the grassroots then.

    But Ezam’s re-acceptance into UMNO gives a very good indicator and precedence to those who wish to leave UMNO as suggested by Mantan PM. Precedence would have again been created (remember the case of the law Minister that came in the back way and caused so much stench in the Cabinet); the UMNO leadership is so weak that it cannot think straight; those who leave can be assured being accepted back and perhaps get better positions in UMNO.

    So better follow Tun’s advice and leave UMNO conditionally in big numbers – UMNO is no longer fighting for its original ideals; it is owned by the PM and his family fighting for their own self interest.

  9. Inilah yang dikatakan politik…sekejap ada,sekejap tak ada. Jadi janganlah terkejut bila Mahathir masuk PAS.

    cheers.

  10. Salam

    Siapa taja Anwar PRU 12 ?

    Video 6- Siapa taja Anwar ?

    Video 5- Anwar Muslim Moderate ?

    Video 4- Anwar gugurkan Negara Islam PAS

    Sumber :
    http://www.anwaribrahimdotcom.blogspot.com/

  11. Ezam kembali untuk menyelamatkan sahabatnya Khairy yang akan ditanam hidup-hidup.

    Ezam, Azmin, Anwar Ibrahim, Abdullah dan Khairy sudah lama tidor sekatil.

    Baca artikel saya Hishamuddin: Ura-ura mahu kekal jawatan Ketua Pemuda

  12. Salam

    Kemasukkan Ezam Mohd Noor adalah bercanggah dengan Perlembagaan UMNO, di mana mengikut Fasal 20:

    20.10
    Seseorang ahli yang bertanding sebagai calon Bebas atau parti lawan dalam pilihan raya akan dipecat daripada parti dan tidak boleh diterima balik sebagai ahli selama-lamanya.

    Mengikut rekod bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan itu telah bertanding pada pilihan raya umum 1999 dan sekaligus membuktikan beliau tidak layak untuk menyertai UMNO kerana ianya telah melanggar perlembagaan UMNO yang dibuat pada tahun 2002 itu. Khas untuk ahli UMNO baru sahaja.

    Kenapa ya ahli UMNO yang mengkritik Presiden UMNO nak di kenakan tindakan disiplin dan di halang dari menyuarakan pendapat untuk menyelamatkan UMNO dan rakyat Melayu di Malaysia…KENAPA?

    Kenapa pulak orang yang pernah memaki hamun ahli UMNO dalam karier politik semasa bersama PKR hendak di bawa masuk ke dalam UMNO. Mana logik nya..KENAPA?..Orang yang banyak menyusahkan orang melayu dengan perhimpunan haram dll hendak di terima..KENAPA?..Orang yang hendak menghapuskan DEB hendak di terima..KENAPA?…Sebenarnya banyak persoalan yang perlu di jawab oleh kepimpinan UMNO yang semakin pincang dan tak tentu arah matlamat perjuangan untuk AGAMA, BANGSA DAN NEGARA..

    Kepada Dato Mukhriz teruskan perjuangan Dato untuk menyelamatkan orang Melayu di Tanah Melayu yang tercinta ini. KEPADA SELURUH AHLI UMNO AKAR UMBI FIKIR-FIKIRKAN JASA ANDA KEPADA ANAK CUCU KITA SEBELUM TERLAMBAT.. JANGAN MENANG SORAK KAMPUNG TERGADAI.

    Wasallam

  13. […] of ‘little napolean’ and ‘nepotism’ within PKR and persons closest to Anwar snowballed into bigger and chronic issues. Hence, leaders like YBs Dato’ Seri Zahrain Hashim, Tan Tee Beng and Mohsin Fadzil […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: