Tun Dr. Mahathir: Orang Melayu punya hak tuntut sebahagian kekayaan negara tanpa ambil hak orang lain

Mantan Perdana Menteri dan Pengerusi BN Tun Dr. Mahathir Mohamad pagi ini menegaskan bahawa orang Melayu mempunyai hak untuk menuntut sebahagian dari kekayaan negara, tanpa perlu mengambil hak orang lain.

Dalam ucapan di Teluk Intan dalam majlis anjuran Badan Waris Pekembar, beliau mengingatkan bahawa orang Melayu membuka tanahair kepada orang lain dan sanggup berkongsi kekayaan negara, sehingga satu peringkat menjadi golongan yang tertinggal arus pembangunan. Maka orang Melayu, sebagai majoriti penduduk tanahair perlu berbuat sesuatu, termasuk mengadakan dasar dasar tertentu dengan persetujuan majoriti untuk membetulkan keadaan. Beliau menjelaskan walaupun orang Melayu melebihi 60% penduduk, mereka hanya mahukan 30% dari kekayaan, yang diujudkan dengan peluang peluang baru melalui dasar dasar tertentu.

“Kita adakan peluang perkerjaan dan perniagaan melalui Kerajaan kerana peluang yang sama amat kurang dalam sektor swasta, dimana orang lain menguasai hampir sepenuhnya”, mengupas dasar Kerajaan membantu orang Melayu.

Malangnya, masa ini, apabila orang Melayu membincangkan hal mereka, maka lemparan tuduhan ‘perkauman’ dilabelkan, sehingga orang Melayu digambarkan cuba menindas hak keturunan lain. “Apabila orang Melayu menyuarakan secara terbuka soal mengenai mereka, ianya menjadi sasaran golongan tertentu (seolah olah mengambil hak orang lain dan menindas), termasuk orang Melayu sendiri yang lupa keadaan mereka tidak lama dahulu (sebelum ujud Dasar Ekonomi Baru)”.

“Kini ujud usaha untuk menghalang orang Melayu bercakap mengenai hal dan hak mereka”, jelas Mantan Presiden UMNO itu lagi “Kalau kita bercakap hak kita, dikira ‘perkauman’. “Tetapi kalau mereka bercakap mengenai hal dan hak mereka, itu tidak mengapa (dan tidak dianggap sebagai perkauman)!”, sambil mengulas kelantangan pihak pihak tertentu dengan nada ‘provokasi perkauman’ yang mereka bawa.

“Kita perlu menoleh kebelakang untuk mengetahui kemana kita akan pergi dan untuk bergerak kehadapan”, berpesan untuk menyingkap sejarah “Bagaimana negara boleh ujud dan peranan sejarah dalam keadaan sekarang”. Beliau juga menitik beratkan keperluan memahami dan menghayati sejarah, bagi sandaran untuk negara bergerak maju kehadapan.

Semasa usaha mencapai Kemerdekaan, persafahaman berjaya dicapai dimana Orang Melayu menerima keturunan lain sebagai “Orang yang berhak untuk menikmati kekayaan tanahair ini” dan kemudianya satu formula dicapai (yang masih diamalkan sehingga hari ini) dimana UMNO sedia menerima MCA dan MIC turut serta dalam Pemerintahan. Akhirnya, dengan persetujuan semua pihak, golongan pendatang ini diterima sebagai warga negara Tanah Melayu dan orang keturunan lain menerima hakikat orang Melayu mempunyai hak istimewa sebagai pribumi tanahair ini. “Tunku Abdul Rahman Putra (sebagai Presiden UMNO dan Ketua Menteri) dengan rela hati memberi 1 juta kerakyatan kepada keturunan Cina dan India”.

“Mana ada negara dalam dunia menerima kaum pendatang diberikan hak samarata? Oleh itu, kalau orang Melayu sedia menerima kaum pendatang (sebagai warga negara dan mempunyai hak samarata), janganlah orang lain kini mahu mempersoalkan hak kita!”, disambut tepukan gemuruhan dalam sebuah dewan yang penuh sesak. 1500 orang hadir dalam dewan yang hanya mampu mengisi 300 orang.

*Perkembangan dikemas kini 5.00pm

Tun Dr. Mahathir juga menyingkap permasalahan rasuah dan ketamakan yang membelengu orang Melayu, sebagaimana yang dirakam sejarah. Hari ini, pemimpin sudah mula boleh dirasuah bukan sahaja dengan wang, tetapi kuasa, kedudukan dan pelbagai imbuhan.

“Satu hari akan berlaku, apabila orang Melayu yang lagi mampu memberi apa apa fadedah kepada orang lain (yang memberi rasuah), maka mereka akan diketepikan”.

Beliau juga mengingatkan bahawa ahli UMNO masa ini perlu mengelakan diri dari di’rasuah’ dengan kontrak, kedudukan dan kuasa/pengaruh (dalam parti), terutama musim pemilihan Kepimpinan UMNO akan menjelang dalam tempoh yang tidak lama lagi.

Semasa sessi soal jawab, persoalan berkenaan kenaikan harga petrol ditimbulkan dan sekiranya beliau masih lagi berkuasa, apa kemungkinan tindakan beliau “Semasa saya masih PM, harga minyak ialah USD 30 setong. Sekarang ini USD 130 setong. Maknanya, subsidi minyak sudah naik. Sekiranya Kerajaan perlu belanja untuk subisidi ini sentiasa, walaupun eksport minyak melebihi pengunaan, lama lama rezab minyak kita akan habis (kemungkinan tahun 2018). Sekiranya subsidi minyak ini ditarik tetapi rakyat mahukan toll dikurangkan (maknanya, Kerajaan perlu tampung kos bayar hutang syarikat konsessi) dan sebagainya, ini bermakna subsidi itu masih diberikan oleh Kerajaan dalam bentuk lain”, sambil merumuskan cara ‘dari poket kiri ke poket kanan’ ini bukan selesaian positif kepada permasalahan.

Sebaliknya, beliau menyarankan bahawa kenaikan minyak tidak perlu mendadak sebegitu banyak pada satu masa (tetapi dinaikan berperingkat) agar rakyat dan sistem ekonomi dalaman mempunyai masa dan ruang untuk melakukan ‘penyesuaian’ (adjustment) dan “Dalam masa yang sama, pendapat isirumah rakyat sempat ditingkatkan sedikit, untuk menampung kos sara hidup yang meningkat akibat kenaikan harga minyak dipasaran global”.

Published in: on June 14, 2008 at 12:01  Comments (86)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2008/06/14/tun-dr-mahathir-orang-melayu-menpunyai-hak-menuntut-sebahagian-kekayaan-negara-tanpa-mengambil-hak-orang-lain/trackback/

RSS feed for comments on this post.

86 CommentsLeave a comment

  1. Masaalah orang Melayu ini mereka tidak mahu dan menghayati sejarah dan mudah terikut2.

    Kita mudah terjual dengan pemikiran unversalist ala barat yg digembur2 oleh human rigsht dan aktivis berminda barat yang langsng tidak mengambil kira diskriminasi ke atas pribumi, konspirasi penjajah untuk memiskinkan pribumi dan mengkayakan pendatang yg mudha di kongong demi kapitalisma penjajah. dan keadilan sosial yang hakiki.

    Cuba fikirkan. Kalau kita tidak melakukan sesuatu untuk bangsa kita, siapa pula. Ini bukan rasis! MEreka pun menjaga kepentingan mereka dalam menerima pakai ide2 universalist. Jadi orang2 muda … jgn bodoh dan terikut2 ide2 bahaya.

  2. Yang paling tak bertanggungjawab mengenai isue hak melayu ialah anak orang kaya.Mereka lupa dan leka tentang hak bangsa dan negara.Mereka boleh korbankan hak mereka kerana mereka hidup mewah tetapi bagi kami rakyat melayu golongan bawah dan sederhana amat faham akan hak dan akibat daripada tuntutan hak samarata oleh kaum lain di malaysia.

  3. We should no longer tolerate the abuse of our rooted, inherited and origin rights (the Malays) by these hidden opportunists through their politically and racially influenced demands and writings. We should stand up and engage them in literate, educative and constructive ways BUT in a strong magnitude of messages and reminders so that they learnt to appreciate histories and truths and the kindness (and calmness) of the Malay more often.

    Tun Mahathir is right. We are merely ASKING for what have been taken through biased, un-faired, unsolicited appropriation of races economic and progress DONE by the British long ago in order to protect their (the British) interests and resources plundering schemes from the rightful owner and potential upriser, which was the Malay. And keeping the Malay with limited resources and knowledge while helping other migrating business and loyal minded races, during that time, seemed to work well for the British, financing their needs in war-demanding era and the lust the British people back home had for more wealth and natural resources which some can only be found in Malay Archipelago region, sadly Malaya too. But worst, without the Malays true and bigger participations, given.

    We have all the reasons to DEMAND (and not just ASKING) because the ECONOMIC KINDNESS of the 50 years long Malay’s control of the country, have not fruiting the return of the supposed sharing part BUT more than anything, had created an even bigger and dangerous gap among the business races. We were too kind in not implementing some needed policies in controlling the diversifications of resources and necessities while handing (and keeping closed eye) everything to other well known hungry, selfish and tricky communities. When we started to appreciate the importance of it, all were about gone and footing us back to square one which was even harder than 50 years ago.

    While we need to stress this sudden crave for more, we too need to educate other races the importance to understand the significant and good of the issue brought forward, for the sake of further success, growth and harmony for all and for Malaysia.

  4. Lagi satu hakikat yang pahit untuk ditelan ialah kaum cina dan india ada negara tuan mereka sekiranya ada yang tidak puas hati tinggal di sini tapi orang melayu nak pegi mana?

    Pada masa kejatuhan ekonomi tahun 80-an, ramai warga Malaysia yang migrate ke luar negara kebanyakannya terdiri dari kaum mana?

    Kita tak boleh nak salahkan kaum lain sepenuhnya. Kenapa selama ni kita hidup berbilang kaum elok je.

    Tengok cara Tun explain pasal perkara ni. Sentiasa logik dan fakta dan yang paling penting berulang-ulang sebab manusia mudah lupa.

    Thanks for the info Mr. Bigdog

  5. Ya, betul Tun. Tidak ada walau sebuah negara semudah itu memberi kerakyatan pada pendatang.

    Satu lagi perkara asas yang perlu orang Melayu maklum dan jelas ialah ‘hanya orang Melayu yang mahu negara ini merdeka kembali. India dan Cina tidak mahu merdeka malah mereka lebih senang berada di bawah kolonial British. Lebih-lebih lagi orang Cina yang memegang kuasa ekonomi. Mereka tahu jika Tanah Melayu ini kembali diurus oleh penduduk asalnya orang Melayu, tentulah pemimpin Melayu akan mengambil berat tentang hal-ehwal orang Melayu, tidak seperti mana British yang memberi ruang dan peluang kepada orang-orang Cina seolah-olah orang Cina mewakili penduduk asal di sini. Ini ialah taktik halus British. Penjajah ini tahu meskipun Cina memperolehi pendidikan lebih baik dari orang Melayu dan mereka hidup senang ekoran menguasai ekonomi, orang Cina tidak akan menuntut kemerdekaan kerana ini bukan tanahair mereka.

    Berkenaan ada pemimpin dari kalangan orang Cina dan India yang turut sama dengan Tunku menguruskan proses kemerdekaan, perkara ini ialah perkara yang sudah di belakang. Keadaan tidak dapat dielak lagi. Ini juga untuk survival mereka. Lihat, di saat-saat proses kemerdekaan ini pun penjajah British masih memberi tempat pada orang Cina dan India dengan syarat-syarat yang semua kita maklum dihadapkan ke muka kita. Ya, faktor politik dunia ketika itu pun ada kaitan. Ceritanya akan lebih panjang lagi.

    Tentang kerjasama Cina dan orang Melayu dalam Parti Komunis Malaya (PKM) pula lebih kepada keghairahan terhadap pertembungan ketara blok Timur dan Barat. Di sini kiblatnya Peking. Ia bukanlah betul-betul tulen untuk membebaskan alam Melayu ini dari belenggu penjajah. Ia lebih kepada peluasan wilayah ideologi.

    Bukanlah kompleks sangat untuk memahami latarbelakang ini. Tinggal lagi kalau kita tidak mahu memahami dan tidak ambil peduli lagi, kita akan berkelip-kelip mata sajalah merenung nasib di bumi sendiri.

    Seperti kata A Voice, sekarang ini duduk sibuk pasal nilai universal-nilai universal pulak. ‘Masyarakat sivil, masyarakat sivil, keadilan, keadilan,’ jerit kelompok ini. Kelakar betul! Apa benda sangatlah hal ini. Macam la orang Melayu tidak ada dan tidak boleh menggubah ‘estetika hidupnya’ sendiri.

  6. Bigdoggy,

    Orang Malayu boleh balek Indonesia atau pi Arab atau merantau seluruh dunia, bro.

    Kalau tak tau juga mana nak pi, ambil heroin banyak-banyak dan minta mati belakang tongsampah.

    Itu pun ada bangsat-bangsat yang membesar-besarkan rashid mydin penganas kommunist sial.

  7. Warna yang ada pada malaysia sekarang adalah warna yang telah dicorak oleh British.Kalau tidak dipaksa sudah tentu kita tidak terima.Kita adalah satu bangsa yang sangat tolerance tetapi sensitive ini harus difahami.Kalau tidak bahaya.

  8. Bigdoggy,

    sabar pun ada madahnya.

  9. Bumiputra rights are not being questioned.

    UMNOputra rights are being questioned.

    Get that right.

  10. Alahai, Che Det… dahlah tu.
    Peluang selama 22 tahun masih gagal, takkan ingat sekarang boleh berjaya. Ada kesilapan besak yang chek buat, pikiak betoi betoi dan cuba perbetoikan langkah pertama yang silap.

  11. Bigdoggy,

    What is that – ‘UMNOputra’ rights?

    Point by point explaination is greatly appreciated
    or are you one of the guys with the sawan – shouting
    UMNOputra! and frothing in the mouth!

    Is UMNOPutra a right or a previlage?

    I think somebody is real enviously jealous of it.

    To one example of UMNOPutra crimes there are three cases of non-UMNOputras crime. That is only 25%.

    So bigdoggy, time to do 30%.

    Exactly my point! What the hell is “UMNOPutra”?

    Putera UMNO adalah; an outfit created by Dato’ Azeez Rahim.

    No need to deliberate nor commentlah, on a term only exist in someone’s figment of skewed imaginations!

  12. (No Nit tu pablish dis)

    Hello bro,

    Saya telah membuat satu program yang dinamakan e-temuramah bersama Dato’ Mukhriz Mahathir.

    Konsepnya, surfers kemukakan soalan, soalan itu dihantar ke e-mel beliau, dijawap oleh beliau dan disiarkan di dalam blog.

    Semuanya on-line, bersesuaian dengan nama prgram itu e-temuramah.

    Saya menjemput saudara dan pembaca2 blog saudara untuk turut serta di dalam program ini.

    Jika berjaya, saya akan usahakan e-temuramah dengan Exco2 Pemuda yang lain.

    Thanks.

  13. walauapapun..kami amat hargai pimpinan tun yang lepas dapat membawa negara kearah yang maju..tidak menindas rakyat , sentiasa menjaga kebajikan rakyat..kami dapat nikmati kemakmuran..tapi sekarang entahlah..rakyat di tipu, ditindas di cekek…kekayaan dibolot dirakus swenangnya…rakyat sengsara..rakyat skarang tidak sebodoh dahulu , dapat menilai pemimpin, teruskan usaha tun..kami sokongggggggg….hidup tu..

  14. I cannot believe this old still going about all this. I guess its to divert the attention from the latest scandal about him. Maybe someone should tell him to retire and become a nice grandpa. You get more respect by just keeping quiet. Respect must be earned and not given. He has had his opportunity to progress the malays during his time and failed. Now keep quiet and let others do their work whether its correct or not. You had your chance and you blew it!!

  15. Bigdoggy,

    What makes Mukhriz think he can win the Ketua Pemuda
    seat? So the answer is Mukhriz does not blog…subhanallah…Mukhriz is the writer for http://www.chedet.com! So I think I will send the questions for Mukhriz to Che Det.

    Well, bigdoggy, let sleeping dogs lie.

    Mukhriz is scared shit to take on Ezam…
    Khairy is scared shit to take on Mukhriz…
    So Daim, the Ketua Pemuda is yours. Kirim salam sama Ghani Pak Harun.

  16. Yang mengkhianati orang melayu adalah regime umno! DEB adalah satu dasar yang cukup baik utk membantu orang melayu yang lemah/miskin. akan tetapi, regime umno yang diketuai oleh golongan elite & capitalist telah menyalahgunakan DEB utk kepentingan sendiri, keluarga & cronies mereka ! golongan capitalist umno menjadi semakin bertambah kaya, akan tetapi golongan melayu lemah/miskin menjadi semakin bertambah lemah/miskin ! sebab itulah, sejak 10tahun lalu rakyat yang bangun & bangkit membangkang regime umno/bn adalah dikalayak orang melayu yang lantang membangkang regime kejam umno !

    Sila kaji apa DEB sebelum membuat pandangan yang serong ini.

    DEB merupakan program membasmi kemiskinan, melalui meningkatkan tahap pelajaran, kesihatan, infrastruktur dan program pembangunan ekonomi. Dalam tempoh 37 tahun ini, sekolah sekolah, univerisiti, klinik kampung, hospital daerah, teaching hospital dan projek projek bekalan elektrik, air diproses dan kommuniskasi, termasuk sistem jaluran lebar kedalam kawasan kawasan pendalaman yang dahulunya tiada akses jalanraya sekali pun.

    Berjuta rakyat Malaysia mendapat nikmat dengan program program DEB dan bukan untuk orang Melayu sahaja.

  17. Saya menyokong penuh kenyataan TDM ini. Kita bukan berbicara mengenai perkauman bila menyatakan hak orang Melayu di bumi sendiri. Sejarah telah membuktikan kelemahan orang Melayu yang membuka peluang seluas-luasnya kepada kaum bukan Melayu sehingga dalam beberapa bidang orang Melayu seolah menagih simpati dari mereka. Dasar kerajaan untuk membuka perniagaan kepada orang Melayu adalah betul dan tepat.

    Orang Melayu kurang mendapat peluang perniagaan dari pihak swasta, samada oleh tauke Cina dan India (maupun tauke Melayu yang tak berapa kerat jumlahnya), atau peniaga dari luar. Kebanyakannya telah disapu bersih oleh kaum Cina. Lebih 95% barangan keperluan (import dan eksport) dimonopoli oleh mereka.

    Oleh itu galakan kerajaan kepada orang Melayu untuk berniaga sepatutnya menjadi DASAR UTAMA dalam agenda kita. Bukan hanya mementingkan diri atau menyelamatkan parti politik masing-masing. Janganlah kita menjadi seperti enau dalam belukar, yang berebut-rebut melepaskan pucuk masing-masing.

    Dan adakah orang Cina atau India, apabila telah kaya-raya di bumi ini akan menghulur tangan kepada orang Melayu yang merempat di negara sendiri? Tak mungkin …

  18. Bukankah Vincent Tan,Eric Chia,Teh Pek Chin,Ananda Krishnan menjadi sanjungan Mahathir dulu? Bukankah kerana Mahathir penyamun2 ini jadi kaya raya?

    Sekarang pasai apa dia dok merungut pasal orang Melayu jadi citizen 2nd class? Patut masa jadi PM dulu dia sedaq & buat sesuatu,tapi tidak,sebaliknya dia kutuk orang Melayu habis2an.Bacalah ucapan2nya dalam AGM UMNO tiap2 tahun.

    cheers.

    Tak mungkin Tun Dr. Mahathir Mohamad sanjung personaliti seperti Eric Chia, Ting Pek Khing, Ananda Krishnan, Vincent Tan dsbnya. Tahap Dr. Mahathir jauh lebih tinggi dari usahawan ini.

    Mungkin kalau ada pun Dr. Mahathir sanjung ialah orang seperti Keichi Ohmae; seorang guru falsafah ekonomi-politik terkemuka dunia.

    Salah tafsiran ni!

  19. I seek not to divide the country between ethnic lines no more. We’re all the sons and daughters of Malaysia.
    I strongly believe that anybody regardless of race must help all race.

    I’m definitely thankful for the government allowed my great grandfather to turn the jungle into rubber estate. My great grandfather die after he cleared the jungle by himself. After that my great grandmother, work real hard taking care of the estate with 3 kids to take care. I guess I’ve to give 30 percent of my wealth to the Malay because my great grandfather were allowed to developed the land. Also, my sister studied hard and applied for local university but her application were rejected. So, my dad had to borrow money from the “loan shark” for her to study overseas. Fortunately, a kind person paid the loan shark for us and loan my dad the money. As of now, my sister with the degree and make fairly good money. I guess my sister have to give 30% of her wealth to the Malay.

    I’m really tired of the rhetoric about race. We’re all the sons and daugthers of this great land. We need to help everybody regardless of race or religion. I do not want to see my Malay brothers to be discriminated similarly I hope they do not want to see me discriminated too.

  20. masalahnya ngan orang melayu ni… bukannya mahathir tak bagi peluang melayu untuk menjadi kaya…. tapi bagi tender.. semua di ali baba kan… ali babakan pada cina dan india pulak tu… ni pun nak salahkan mahathir ke? umpama dia dah bagi makanan… takkan nak suruh dia suap ke mulut kot? takder akal orang2 yang kata mahathir tak bagi peluang berniaga kepada orang melayu… tapi biasalah orang melayu ni.. semua nak disuap… kat dalam perhimpuan umno tu bukan dia kutuk melayu… tapi dia bagi peringatan.. bangkitlah wahai melayu kalau nak hidup senang …. usaha lah… ko ni paham ke tak bahasa melayu? mahathir kata MELAYU MUDAH LUPA…. tapi janganlah pulak MELAYU TAK RETI BAHASA… macam ko….

  21. Mahathir had pressed to divert the attention of the Malays from the all the wrong doings during his regime, which are coming out from the graves. The easy way out is stroke the Malay racial sentiments. He knew that this is the easy way. This is the way he had the Malays under his spell for the last 28 years, made them fools without thinking power. I sincerely hope the Malays see the trick of this vicious man.

  22. Look at this objectively.

    Malays, Chineses, Indians went to the same Sekolah Kebangsaan and Sekolah Menengah. Same age, same play field, same teacher, same education, same exam questions.

    Have you wonder why some races does better than others?

    Given the same play field and same starting condition, isn’t correct that we would assume that all races would perform the same?

    Yes, they went to same system, BUT NOT the same schools!

    The Chinese have the advantage of attending top schools like St. John, VI, Penang Free, Anglo Chinese, St. Michael’s Institution, CBN, BBGS but very few Malays get this privileges.

    Majority of the Malays attend schools in Jeli, Gua Musang, Ulu Tembeling, Seri Medan, Chaah, Bukit Kepong, Serting, Lenggong, Baling, Sik etc etc.

    Moreover, the Malays only have access to English education since 1930s where else the Chinese in Penang and Malacca attended missionary schools since the early 19th century, which makes them having the advantage of a good 120 years.

    Only after the implementation of DEB since late seventies, early nineties, the nation saw Malay boys have education from LSE, Imperial College, RMIT etc etc.

    It was never on a level playing field. That is what DEB was formed to correct and it starts with education.

  23. It is alwyas true that man will always blame others for causing their own failure. it is so obvious that we had so far fail to address the root cause of our policy failure. Which in fact is our lack of stamina in the playing field. History had shown (Japan is the classic example) that if we have the strong mindset and attitude to compete, we will success and prosper irregardless of the economy status.

    “it is our attitude not our aptitude to determine our ultitude”….

  24. Pandangan saya tentang kenaikan harga minyak pula ialah walau bagaimana tinggi sekalipun kenaikan harga..subsidi tetap subsidi.sebab minyak di malaysia adalah hakmilik rakyat malaysia keseluruhannya dan Petronas adalah syarikat kerajaan “rakyat Malaysia”untuk menguruskan pembahagiannya kepada rakyat Malaysia.Dan bila ada kelebihan kegunaan..maka ianya untuk pasaran export.Jadi jika Hasan Merican mengatakan bahawa Petronas adalah sebuah perbadanan/atau syarikat persendirian..ianya adalah salah..contoh..jika anda rakyat Amerika..dan anda mempunyai tanah dimana selepas itu tanah anda dijumpai minyak dengan sekelip mata anda menjadi jutawan..tetapi ianya tidak terjadi di Malaysia..sebab jika minyak dijumpai ditanah anda dengan sekelip mata tanah anda akan diambilalih oleh kerajaan(dengan undang undang tertentu)sudah pasti dimajukan oleh Petronas.
    Jadi yang sedang saya cuba terangkan disini adalah..satu lagi contoh..Jika dikampung kita setiap penduduk mempunyai sawah padi untuk seisi keluarga makan tengahari dan malam.Dan apabila jiran jiran nya menjual padi pada orang lain dengan harga yang mahal ke..murah ke..Apakah seorang Ayah akan membebankan anak anak nya dek kerana nak memjual padi pada orang ?

  25. ananda ke vincent tan ke masa tu orang melayu tak rasa tertekan tetapi ramai orang dapat kerja dan bolih hidup.sekarang orang melayu merana kerana projects di beri pada orang tamak melayu tak boleh tumpang senang.faham tak perbezaannya.cuba renung sikit.

  26. Schools like, St. John, VI, Penang Free, Anglo Chinese, St. Michael’s Institution, CBN, BBG today are filled to the brink with pelajar2 Melayu.It so happened that these schools are in urban Chinese majority areas,that explains the high numbers of Chinese students. So you just cannot compare with schools in Jeli, Gua Musang, Ulu Tembeling, Seri Medan, Chaah, Bukit Kepong, Serting, Lenggong, Baling, Sik where Malays are in the majority.

    People never question what DEB is for,but the way how it was implemented that created much problem.With the execption of the rich UMNOputras that DEB had created,
    majority of the Malays are still living below poverty level.

    If the gomen wants to help the Malays to be at par with other non-Malays students there are 1000’s of way they can go about it.

    cheers.

    DEB is about poverty eradication programs, like schools and hospitals, and infrastructure programs like electrification, processed water, sanitation and now internet broadband to the kampungs.

    This what DEB is designed and implemented for the rakyat, be it Malays or non Malays alike benefited from these continuous programs.

    You know anyone, be it Malay or non Malay been denied a place in any Sekolah Kebangsaan or treatment at hospital, or access to electricity, or denied passage through any titi or bridges? (Please dont ever dare to bring in isolated cases!)

    Please get your bloody facts right about DEB!

  27. Ur DEB is Korek korek korek… ! hahahahahaaa……
    no wonder under DEB Datuk Z a tiny selangor exco aje can korek korek korek hingga boleh bina Z’s palace yang begitu kecil. & no wonder under DEB, Naza korek korek korek >86k/year AP but melayu/bumiputra lagi hanya dapat sikit AP aje ! kakakakakaaaa….

  28. When the supreme Malay leader grows weaker (and sleepier than ever) while Tun no longer has grip on power, the anti-malays like punjabi Karpal sees the opportunity to become more vocal.
    But the Tun factor is still considered as an obstacle for THESE PEOPLE to pursue with their agenda, hence what comes from Tun’s mouth is labelled as racist and mesti report polis.

  29. Coconut trees were all that you have. Wait all day long and if the coconut did not fall, you don’t even have the intelligence to climb the tree to pluck the coconut.

    Talk cock.

    You have made malaysia what it is today, not competitive. We have kind of lost our survival instinct. Running AMOK is what malaysians have retain.

    The creative instinct is dull and the fighting spirit is absent. When things go wrong, we blame it on another race.

    At this very hour when there is so much suffering, the old demon fart still talk about race. He is baying for a race riot and should be dragged into the street to be shot.

  30. Saya cadangkan Org seperti karpal yg datuk nenek nya bukan berasal dari sini hendaklah didiamkan kerana menegangkan hubungan sesama kaum. Asal dia bukan sini, apa mau bising. Kalau dia pandai sangat balik india la jadi lawyer kat sana. sini tak berapa bagus dan sesuai untuk dia.

    Dia haruslah ditangkap segera dan tanya dia mana suka sini ka india ka?

  31. Cuba lihat Singapore,adakah bangsa Melayu diberi peluang yang sama saperti bangsa yang lain? Jawabnya tidak. Adakah bangsa Melayu disana sudah cukup berjaya?Jawabnya juga tidak.Maka itu jangan persoal tentang keadilan.Di malaysia pun bangsa yang miskin adalah Bumiputra.Kalau adil Bumiputra bukan lagi miskin tetapi papa.Cuba fikir!Papa dinegara sendiri.

  32. Are Tun a Malay?????

    Of course he is!

  33. Tun seorang berketurunn mamak didatangkn khas dari idia. ini adalah fakta.. bukan auta.. xpercaya, pg tnya orang tua2 kt kedah.. so sejak bila pula seorang pendatang asing boleh bercakap soal2 hal rakyat peribumi bumiputera.. ? mmg hebat budaya melayu nie.. dalam mempersoalkn ketuanan melayu.. terlepas jugak seorg manusia yg berketuanan mamak jadi PM.. huhu.. sbb tu dia boleh kata melayu mudah lupa.. sbb mudah lupa diri tun dlu mmg asalnya seorang MAMAK!!.

    Ada bukti ka?

    Pernah tengok surat beranak atau pendaftaran sekolah rendah dia ka?

    Kalau ada, produce la bukti yang telah disahkan!

    Kalau tak ada, diam la!!!!

  34. Mahadir,are you willingly to give all your ill gotten wealth to the malay.

    What ill gotten wealth?

  35. Bigdoggy,

    I do not know about Mahadir but Dr Mahathir Mohamad
    would not given even a sen of his wealth away
    not knowing where it will go
    for he has his lord’s blessings and grace

    – or do you claim another?

    he is my muslim brother, says the slave!

  36. ASSALAMUALAIKUM TUN…

    apa yg saya faham dr penjelasan tun ialah yg jelas ialah kesilapan dr segi pimpinan negara itu sendiri. pemikiran, halatuju, ekonomi, sosial dan cara hidup rakyat ditentukan oleh sistem yg memerintah kerana mereka mempunyai mekanisma yg berkesan utk menyampaikan apa2 idea, contohnya media elektronik dan cetak. media ini dikongkong begitu ketat oleh kerajaan yg memerintah pada masa itu.

    suara rakyat disekat, perhimpunan AMAN yg dibenarkan oleh perlembagaan, dinafikan. kes2 perbicaraan mahkamah yg begitu berat sebelah (LINGAM’s GATE) dan banyak lagi yg tidak termampu nak tulis.

    tun, samada kita melayu, cina, india dan apa bangsa sekalipun, yg hanya dpt menyatukan manusia hanya ALLAH s.w.t tuhan seru sekian alam. tun adalah seorg islam dan sbg muslim kita WAJIB percaya akan balasan dosa dan pahala.

    sebijak mana pun kita berhujah mempertahankan bangsa yg dicipta oleh ALLAH swt ini, manusia hanya dpt dijinakkan hati yg liar, disejukkan hati yg panas dan dilembutkan hati yg keras dgn kembali kpd hukum ALLAH swt yg tentunya panduan yg paling ideal kerana diwahyukan oleh PENCIPTA MANUSIA ITU SENDIRI yakni ALLAH swt.

    mungkin komen ini berbunyi ceramah, tapi itulah tanggungjawab kita sesama muslim. senang nak faham beginilah…

    YG BAIK DTGNYA DR ALLAH SWT… DAN YG TIDAK BAIK DTGNYA DR MANUSIA ITU SENDIRI YG MAHA PELUPA….

  37. Saya tak setuju dengan pendapat Tun Dr Mahathir bahawa pejualan minyak di dalam negara diberi subsidi oleh kerajaan kepada rakyat malaysia kerana minyak itu adalah hasil bumi milik kita dan generasi kita yang akan datang .Oleh yang demikian kita diberi tanggungjawab hak penjagaan sementara sahaja oleh anak dan cucu cicit kita.Justeru itu saya amat tidak setuju bahawa minyak kita di ekspot keluar negara.Kelakuan yang demikian boleh diibaratkan sebagai pecah amanah.(betrayal of trust).Adakah patut jikalau sesebuah isi rumah keluarga tidak cukup susu tetapi ibubapanya sanggup menjual susu kepada keluarga lain?

    Contohnya kita lihat kepada negara mesir . Sebuah negara di timur tengah yang kaya dengan hasil minyak tetapi bukan negara pengekspot minyak OPEC.Oleh yang demikian harga minyak jualan di dalam negara adalah jauh lebih rendah setara dengan negara-negara pengeluar minyak yang lain, seperti Arab saudi ,kuwait dll.

  38. Thought he is an Indian with the family name of Kutti. By the way, why still talk about this issue? Isn’t it we all are Malaysian? Why we all, cant united as one as bangsa Malaysia (malay, chinese, indian etc). We shall compete with other countries, not with among ourself. Thats the way to progress…

  39. VanPersie,
    u r korek ! but Najis kata “Bangsa M’sia is just by name only!” in actual fact, v r still divided by keturunan? bumi or non-bumi? muslim or non-muslim? muslim-bumiputra or muslim-non-bumiputra?
    Regime umno like to divide & rule tapi setiap masa suka cakap tak serupa bikin “M’sian mesti bersatu tak kira bangsa & agama” Kerismudin said “bath d keris with chinese blood” Najis said “ketuanan melayu” Pak Lah said “i’m PM for all” semuanya BULLSHIT !
    regime umno like melayu to depend on tongkat provided by umno in order to make them blindly support regime.
    TDM said “jangan takut tadak projet jika bangkit tumbangkan Pak Lah”

  40. In our forefather’s time, the NEP would have garnered a lot of support given the fact that the economy then was monopolised by a minority group of people. If i was born then, i would have supported it wholeheartedly, no questions asked. There is no place on earth for a monopolised economy, where the 70% of the wealth of a country is limited to 30% of the population. But the situation has changed now, the NEP has been in place for almost 30 years now and how far has the malays come since then? If the govt still insists that the malays are economically marginalised, then we have an even bigger question at hand isn’t it? Is the NEP and all its policies working? Simple logic dictates that if we are doing something wrong, we correct it and find a better solution. Now it seems that we have been doing something wrong for the past 30 years and yet we insist on doing the same thing. What is the point in that? I am not looking to play a blame game here. I am not going to point fingers and accuse unscrupulous parties of corrupting the good intentions of the NEP. But i think its high time that we reflect on the policies of the NEP and all its failures. The NEP is not helping the poor and needy, it’s simply enriching the already high and mighty. Just look at the issues of the APs and the Klang-gate. And the saddest thing is, everytime a poor malay on the street see a happy chinese/indian family driving their cars the first thing that pop into his head is: orang Cina/India makan orang Melayu. Did he stop and think how much sacrifices/hard work the chinese/indian put in to better their lives? We hardly get any aid from the govt, we spend more time at work than with our families, just go ask any chinese how much hours they clock working a week. And for goodness sake, stop saying things like: ‘Kalau tak suka, blah dari negara inilah, pulang ke negara asal’ I am the 3rd generation of chinese born in Malaysia. That’s right, my grandfather’s father came from China. I honestly dont know anything about China, what they eat, drink or wear, and you know what, i dont care either. We may share the same skin color, celebrate the same festivals but the similarity ends there. I was born and bred in Malaysia and i would rather die a hungry man here than live in unfamiliar territory.
    Now back to the issue of contention here, special rights. In my opinion the quota system is ineffective and serve more harm than good. Only God knows how much talent we have lost through the years from this policy. Malaysia is suffering from the brain drain now and it’s a culmination of 30 years of a policy based on favouritism over meritocracy. Just look at our economy, what % is based on true malaysian innovations? Our country is nothing but a provider of cheap labour to manufacturing companies and yet our govt boasts of malaysia being a manufacturing hub. No the quota system has to go. Only through competition can Malaysians regardless of race realise their true potentials.
    I think all malaysians need to wake up now: its no longer ‘Cina makan Melayu’ or ‘Melayu makan Cina’ but ‘Dunia makan Malaysia’. Dont get me started on china and india, heck if we dont get our act together even Thailand is going to surpass us.
    The NEP meant well and if indeed implemented as it was meant to be it should have done its job and economic parity should have been achieved today. But it did not. So it’s time we try something new. The NEP should be based on economic status regardless of skin colour. In any case, if we all can agree that the malays are still being left behind, then the NEP would still have benefited the malays the most, isnt it? If the NEP is restructured this way, i am pretty sure the chinese and indians have no arguments. Everything else should be based on meritocracy. Where nothing is served on a silver platter and everyone must put in their share of hardwork to get their just rewards. That will make Malaysia a great country.

  41. Macam mana kita2 yang Melayu ni nak cakap pasal Melayu kerana kebanyakan kita pun tak tau dan samar2 makna dan definasi Melayu itu sendiri.

    For a starter lets try this,
    “Malays (Melayu) are an ethnic group of Austronesian peoples predominantly inhabiting the Malay Peninsula and parts of Sumatra and Borneo. The Malay ethnic group is distinct from the concept of a Malay race, which encompasses a wider group of people, including most of Indonesia and the Philippines. The Malay language is a member of the Austronesian family of languages”…. source : http://en.wikipedia.org/wiki/Malays_(ethnic_group)

    Kalau dirujukkan kepada Perlembagaan Malaysia makna Melayu ini lagi lah terpesong. Definasi Melayu didalam Perlembagaan Malaysia adalah seperti berikut:-
    “Malay” means a person who professes the religion of Islam, habitually speaks the Malay language, conforms to Malay custom and –
    (a) was before Merdeka Day born in the Federation or in Singapore or born of parents one of whom was born in the Federation or in Singapore, or is on that day domiciled in the Federation or in Singapore; or (b) is the issue of such a person;… (what ever that means,,) source : http://www.helplinelaw.com/law/constitution/malaysia/malaysia12.php

    Kaum Melayu disini adalah kaum yang benih atau bakanya (semen or sperma) adalah turun temurun dari orang melayu asali, justru itu dengan tersendirinya bertutur dalam bahasanya yang tersendiri iaitu Bahasa Melayu dan beradat resam melayu dengan datuk nenek mereka2 ini berasal dan bermastautin di nusantara tanah Melayu. Ini adalah definasi Kaum atau Bangsa Melayu.
    Bangsa Melayu Ini wujud sebelum datangnya ugama hindu, sebelum datangnya budha, sebelum datangnya Islam, sebelum datangnya penjajah2 portugis dan inggris, dan akhir sekali sebelum datangnya pendatang2 dari benua cina dan India yang rata2 nya dikenali sebagai kaum cina dan kaum India.
    Tok nenek kita orang2 melayu dahulunya menganut agama hindu dan buddha selama tak kurang dari 1400 tahun, sehingga datangnya saudagar2 india membawa Islam ke Tanah Melayu. Ini berlaku setelah Merong Mahawangsa di Kedah dan Parameswara di Melaka menganut agama Islam maka ramailah rakyat jelata mengikut jejak langkah Raja2 (Raj) mereka yang kemudiannya ditukar gelaran kepada Al-Sultan, tetapi tetap bertutur melayu dengan lorgat dan budaya melayu kedaerahaan yang tersendiri.
    Melayu wujud sebelum Islam dan bukan sebaliknya dan mengheret Islam kedalam mendefinasikan Melayu sebagimana didalam Perlembagaan Malaysia menampakkan manupulasi kepentingan pendatang yang mahu “masuk” Melayu walaupun “semen”nya, budayanya, wajahnya dan permakanannya jelas dari kaum pendatang.
    Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang dirangka sebelum dan semasa Reed Commissions pada tahun2 1950han dahulu berbelik2 macam ular dengan memanipulasikan definasi Melayu supaya berkriteria berikut (1) professes the religion of Islam, (2) habitually speaks the Malay language, (3) conforms to Malay custom & (4) birthplace before or after Merdeka day…. adalah terang2 tidak masuk akal. Apa akan jadi sekiranya salah satu dari item (1), (2) atau (3) diatas tidak diikuti. Ramai antara kita terutama Melayu “elite metropolitans”, termasuk Menteri2 kabinet dan Ketua2 Jabatan Kerajaan kita dari dulu sampai kehari ini “habitually speaks English” , ini belum lagi menyentuh Melayu murtad dan yang tak tahu pakai kain sarong? …

    DiMalaysia, kaum India dan Pakistan adalah mereka2 yang benihnya berasal dari benua kecil India termasuk ceylon, begitu juga kaum cina, baka mereka asalusulnya dari tanah besar Cina dan pulau2 Taiwan dsb. English adalah mereka2 yang benih nya berasal dari England, Scottish dari Scotland, Welsh dari Wales, Irish dari Ireland tetapi apabila cakap pasal British selain dari kaum2 diatas juga merangkumi sebilangan besar Pakistanis, Indians, Chinese, dark skinned African Origins, other white/brown skinned Europeans, the arabs etc etc… English tidak akan diiktirafkan sebagai Scottish dan sebaliknya pun begitu, Irish tidak akan mengikstiharkan diri mereka Welsh etc.
    Selangor St Andrews Society Membership comprises Scots, descendents of Scots tidak akan membenarkan sesiapa yang bukan Scottish menjadi ahlipenuh nya, Begitu juga English dengan Selangor St Patricks Societynya. Padahal mereka bertutur, berugama dan dan beradat resam yang sama kecuali bernenekmoyang yang berlainan. source : http://www.ssas-online.com/

    Tetapi ditanah air yang tercinta ini, apabila sesaorang itu dah berugama islam, boleh makan sambal belacan dan cakap melayu ala kadar, status bangsa sesaorang itu dengan automatiknya diperbolehkan menjadi seorang itu Melayu. Kalau berkawin dengan seorang perempuan Melayu, lagi cepatlah sesaorang itu diiktiraf ssebagai Melayu, atau “masuk Melayu”. Ini ajaib dan kalah David Cooperfields.

    Jadi kita setuju lah orang melayu ini kaum yang “intelligently challenged, a down syndrome lots”. Jadi kita sebagai kaum “istemewa” hendaklah parsah kepada hakikat ini. Yang demikian, bercakap dan berkata2 dengan iklas lagi bersopansantun walau pun orang lain mengetawakan kedunguan kita. Kita juga janganlah menyentuh perasaan kaum2 lain, samaada tentang isu2 “malay supremacy, malay survival” mau pun isu2 “social contracts” yang sering dilaung2kan kebelakangan ini kerana kontrak itu sendiri tidak ditujukan khusus kepada kaum Melayu asali yang turun temurunnya berasal dari tanah air inisemata2. Ini jelas sekiranya kita mengambil iktibar, memerhati dan meneliti keadaan disekitar kita.

    Tapi yang sahihnya apabila asalusulnya satu2 kaum itu sendiri pun dimanupulasikan oleh kaum lain dan halatuju kaum itu ditentukan oleh kaum pendatang yang semestinya berkepentingan kaumnya sendiri, usahlah kita merapu tak tentu pasal bercakap mengenai “malay rights, malay supremacy, malay survival” dsbnya. Bangsa Melayu asali itu akan tetap layu dan terus Melayu…..

  42. […] BigDog has a longer post on the other issues that Dr Mahathir touched on during the same speech here. […]

  43. […] BigDog has a longer post on the other issues that Dr Mahathir touched on during the same speech here. […]

  44. aiya! cincailah. we kenot compete with you bangsa lain in pihak swasta for many reasons. so give us chance to earn some money from gomen lah. it’s not our fault why pihak swasta don’t want to do business with us, because they heard we are lazy. it’s really not our fault, we are not lazy, we are peaceful people, if not how you think the portugese, dutch and british can jajah us. so cincailah, this is our only land. at least the others can be accepted wherever they go in the world, macam amerika kah, australia kah, so many chinese and indians. we just want a simple life, we don’t want to work so hard like the japanese, remember dasar pandang timur? the japanese also got the full rights to their own land, but they are not peaceful people, they attack others in ww2, and amerika bomb them, but then after 60 plus years they are fully developed, so many trains and cars, harga petrol also no subsidy, but nevermindlah, that’s japanese style. they don’t have wawasan 2020 also can do it. but we don’t want all that lah, we just want our rights, we want to enjoy our simple life, so give us gomen contract, gomen jobs, biasiswa for our kids, because that is our rights. we like to build things, kompleks2 sukan, food court, dewan serbaguna, etc, although, we ask our indonesian brothers to build it, that is also our rights, at least, they also like us want a peaceful, simple life. aiyah, don’t kacau our rights lah.

  45. Orang melayu tidak perlu orang lain untuk menilai apa-apa, atau menghakim apa-apa tentang hidup mereka. Tidak ada justifakasi langsung.
    (saya semak juga, tapi tidak pernah jumpa kat mana justifikasinya. mungkin akan jumpa jika orang Melayu merosak hidup orang lain, tapi tidak pula)

    Sangat ketara hari ini ramai pihak yang minat sangat menceceh-ceceh tentang orang Melayu, hendak menilai dan sibuk menghakim orang Melayu. Tidak pasti pulak apa yang tidak kena dengan kelompok ini, atau apa mereka mahu sebenarnya.

    Jadi boleh ditanya, ‘kawan, permainan apa ni? sejak bila anda lebih tahu tentang hidup kami orang Melayu dan tanah warisan ini berbanding diri kami sendiri?

  46. Bigdoggy,

    The non-Malays know that they can do not much
    on this matter: Malays have the right to claim part if not all the wealth of this country.

    For many, many years after May 13th, 1969, the Chinese and other non-Malays knew that they cannot challenge the Malay Supremacy over them. Now after all this years, a new generation wish to challenge the Malay Supremacy out there in the streets. They are most welcome. But this new generation of anti-Malays are actually weak and trade their pathetic punches in cyber-space even when there are more anti-Malays non-Malays. The anti-Malays are weak: they knows little of Islam and the Malay world. The anti- Malays are like the Malayan Communist Party of old.

    Should not these be killed – Communist China agents in Persekutuan Tanah Melayu, Wilayah Persekutuan, Sabah dan Sarawak?

    The anti-Malays can also be the idea held by illegal immigrants from the neighbouring countries. Like I say, it is only on cyberspace where they have the balls to dissent. In meatspace, they will shit and piss in their pants when they meet their antagonists face to face in a showdown. The anti-Malays are weak.

    These anti-Malay must be identified and kill.

  47. mari kita tuntut hak kita….

  48. Alhamdulillah, ade seorang MAMAK (kalau ye la Mamak) bernama TUN MAHATHIR MOHAMED yang sanggup memperjuangkan hak orang MELAYU, daripada yang mengaku PURE MELAYU tapi tak buat ape2, selain menghentam bangsa sendiri.

    Sepatutnya korang yang megaku MELAYU tu rasa malu pada MAMAK (gelaran yang korang beri kat dia) yang bernama TUN M kerana sanggup bangkit mempertahankan hak orang MELAYU.

    Tak macam sesetengah MELAYU yang hanya mementingkan poket sendiri dan kaum keluarganya sahaja.

    Syabas TUN, semoga Allah sentiasa memberkati TUN sekeluarga.

  49. Goody goody, now we malays do not need to work (just as we are used to anyway)just sit and demand our rights from others. Let’s the pendatang work their assses off, we’ll just enjoy the fruits of their labour.

    But be careful, the new generation of the pendatang is not as stupid as their forefathers. They now demand to see the social contract signed by our forefathers. We’ll need to think hard to reproduce that piece of non existant contract, sharks! Again the stupidity of our forefathers of not putting their thumb prints on it.

  50. Cakap banyak adakalanya buang masa.

  51. Out of 10 ringgit we spent on helping the Malays, 9 ringgit is spent on “administration cost” and only 1 ringgit really gets to the poor Malays. Who are we helping… the Malays or the politicians?

    A non racist affirmative action focus on helping the poor can delivery better assistance to the poor in general and the Malay in specific.

  52. […] “Kita adakan peluang perkerjaan dan perniagaan melalui Kerajaan kerana peluang yang sama amat kurang dalam sektor swasta, dimana orang lain menguasai hampir sepenuhnya”, mengupas dasar Kerajaan membantu orang Melayu. READ MORE HERE […]

  53. Hoppoe, and all you other racist idiots, as stated before, no one is anti Malay.

    Anti UMNOputra yes.

    You asked what is an UMNOputra? An UMNOputra is a Big Dog who is afraid of other races. Pengecut tanpa maruah diri. 50 years with their tongues up politicians asses have made them arrogant and rich and they spit on their Malay brothers in the kampong when they drive up in their SUV’s during Raya time.

    When their Malay brothers wipe off the spit and complain, the UMNOputra will say it was Chinese and Indians that spit on them. Kampong people have believed these lies for the past 50 years but they have now awakened from their UMNO induced coma.

    Big Dog will never admit there is corruption in UMNO. He does not have the integrity or balls to admit it. He wont even talk about it rationally, always bringing up the NEP, and he is most probably high after smelling all the flatulence from Tun.

    How the bloody hell do you look yourself in the mirror after you pray? Is the mirror big enough? Isn’t corruption against the tenets of Islam?

    Is it halal Big Dog?!?!?!?!?!?!!?

    Isn’t killing innocent people against the tenets of Islam? Hoppoe, are you high from smelling Tun’s flatulence too? Do you carry your keris around town? Have you had your tongue up Mugabe’s ass as well?

    Talk about NEP/DEB all you want. The fact remains that UMNO has cheated the Malays in the kampong. You can talk all you want about Malay supremacy / Ketuanan Melayu, the kampong people arent buying it anymore.

    I live in the kampong,I know what is going on here. You morons living in Damansara/PJ/Bukit Kiara/Sri Hartamas/Shah Alam etc have no bloody idea how life is here. My neighbors are Malay, my co-workers are Malay. We all get along perfectly well. I am the only non Malay in this area. We all respect each others beliefs. I break fast with them. I break bread with my Malay brothers.

    You morons only come around here during election time.

    The biggest threat to the Malays are corrupt UMNOputra dogs.

    God Bless Ustaz Azizan in Kedah who has is a Fair Minded Man.

  54. Tiba2 ada yang datang bawa perkataan ‘racist’. Itulah yg dimaksud oleh Tun. Bila cakap sikit, dua tiga baris pasal Melayu maka dituduh racist. Ha ha ha..

    pemudaumno,
    kau nak tuntut hak pada sapa? apasal nak buat kelakar. bila kau sebut ‘tuntut hak’ itu pun beri petunjuk kepala kau sudah tersumbat dengan pemikiran defensif.

    tanah ini warisan sapa? jadi kalau cakap tuntut hak, gue jadi pening. kau sangat tak jelas. atau kerja kau hari2 duk sibuk berebut projek ka?

  55. everybody should just cool it. let it go. if anybody deserves any rights to anything first, before the chinese and the indians, other than the orang aslis, it has got to be the people from palembang lah. their prince crossed the straits and started a whole new line of palembang descendants. it’s a historical fact written in buku teks sejarah unlike the social contract which was a few gentlemen’s agreement which we can’t really verify. so let’s give that a hush.

    TunM could be the hero for 100% of the people but he decided that 60% needs him more. so let him be lar. he toiled for the country for so long. he wants to say a few words now also kenot arr?

    smart people will be smart wherever they go and wherever they are born, so if you think you are smart and not born at the right time in the right place to the right people then ..
    too bad lor

  56. Bigdoggy,

    We have a smart kampong boy, it seems – lives in the kampong and knows what is really going on this world.

    Kampong boy you better read the Al-Qur’an.
    Don’t tell me you are the bullshit muslim as meant by the muslims.

    Are you a pig-eater, kampong boy?

  57. Aku orang melayu dan aku bangga menjadi orang melayu….

    Jika dilihat dari satu sudut, melayu itu memang nye mundur,malas, miskin, bodoh, jahat dan sebagainye..

    Tapi lupakah kita, melayu lah yang memimpin Malaysia sehingga maju dan dikenali…dulu orang anggap KLCC, KLIA, F1Sepang, Putrajaya dll adalah satu pembaziran tapi kini pelancong datang ke Malaysia untuk melihatnye dari dekat…Lupakah kita tentang serangan subuh…sapa kah yang merancang nye dan kenapa?.. sudah tentu utk memulangkan semula hak orang melayu…berapa genius nye orang yang merancang serangan ini…siapakah mereka?…Sehigga didalam biografi Margaret Thatcher ada tertulis berkaitan kisah ini dan dia mengatakan jikalau melayu ini rajin berusaha, mereka (melayu) akan berjaya seperti zaman kegemilangan melayu melaka.

    Malayu sebenarnye tidak kurang hebatnye berbanding kaum lain cuba lihat CEO Petronas, Khazanah, Proton, MAS, Maybank dan Telekom…siapakah mereka?…adakah melayu yang bodoh ini boleh menguruskan syarikat besar seperti ini…jika ya..sudah lama syarikat2 ini tutup 20 tahun yang dulu….

  58. Hoppoe, I love Bak Kut Teh, and also bacon. Ham and cheese sandwiches are also a favorite and I love babi guling done Balinese style. Sweet and sour pork and Tau Yu Bak are also very nice.

    If I read the Al Quran will it tell me that corruption is allowed by UMNOputra’s? Or does UMNO have a different book?

  59. Bigdoggy,

    Don’t say if I read the Al-Qur’an, kampong boy!

    Read it! Believe in it!

    What are you so afraid of?

    Then, you tell me if UMNO has a different book!

    Read the Kitabullah, boy.

  60. Bigdoggy,

    Do we need to remind kampong boy the adab of concerning the Al-Qur’an? or we let him find out himself?

    But I think this kampong boy is scared shit to read the words of Allah Aj-Jabbarul-Qohhar.

    The commenter you are referring too is neither Malay or Muslim.

  61. Bro Hoppoe Zanjabil,

    dude, great going. you just used shit and Allah Aj-Jabbarul-Qohhar in the same sentence. nice, and you’re talking about adab?

    and they say there’s no compulsion in islam.

    let’s focus on airing our views on the blog post and less the personal chit-chats ok? some read the quran, some read the bible, some the bhagavad gita, some don’t read at all, you have your views, i have mine, or else BD might as well just disable the comments so that the only views in this blog are his alone.

  62. I am the forth generation born and raised in Malaysia. I am a Malaysian and proud of it. So reading this comment for an ex-PM is disheartening and shameful. What he said is downright racist, fanning racial disunity and distorting facts to accomodate to his personal agenda.

    Our family has supported BN all these years and we had considered it to be a more moderate party which works for the welfare of the people. However over the past several years it has proved to be the contrary.

    Let me hightlight the few points raised:

    (a) orang Melayu mempunyai hak untuk menuntut sebahagian dari kekayaan negara, tanpa perlu mengambil hak orang lain.

    I do not dispute this but this must be done fairly distributed to those who deserve help not to further enriched those already rich. This disparity can be seen especially on the east coast of Malaysia. The Malays must be helped in the right way not by just giving them handout. Look at the many abuses and wastage reported in the media. Do I have to say more?

    (b) orang Melayu membuka tanahair kepada orang lain dan sanggup berkongsi kekayaan negara, sehingga satu peringkat menjadi golongan yang tertinggal arus pembangunan

    Please, it’s the British who brought the Indian and the Chinese to Malaya not the Malay. They were brought here because they have the necessary skills not because the British wanted to make Malaysia a multi-racial society.

    Please also bear in mind that the Malays are also not the so called ‘pri-bumi’ of this country. They originated and migrated from Java and Sumatra and settle here earlier. This is evident from their culture e.g. Batik, Wayang Kulit, the similarities in food that they shared with their Indonesian counterpart. Please know your roots.

    (c) “Kini ujud usaha untuk menghalang orang Melayu bercakap mengenai hal dan hak mereka”, jelas Mantan Presiden UMNO itu lagi “Kalau kita bercakap hak kita, dikira ‘perkauman’. “Tetapi kalau mereka bercakap mengenai hal dan hak mereka, itu tidak mengapa (dan tidak dianggap sebagai perkauman)!”, sambil mengulas kelantangan pihak pihak tertentu dengan nada ‘provokasi perkauman’ yang mereka bawa

    The NEP existed more than 30 years and who is there to stop anybody for speaking the rights of the Malays or ‘ketuanan Melayu.’ In the past during Mahathir’s administration if the non-Malays tried to raise this issue they will be ‘shut-up’ immediately. Again a distortion of facts.

    My family and I work hard for our living. We never depended on anyone especially the Government to help us. Because we know it will not be forthcoming. So I do not understand the mentality to keep on harping on this issue. Please move forward to further advance your race. Like what you have said ‘remove the crutches.’

    There is no point continuing further.

    We, Malay, Chinese and Indian are actually more closer than we think. Look at the things we share together, the food we eat and the friends we have. I have many Malays friends and I like their culture very much. They are friendly and more open to other culture. It is disappointing that a leader that I had respected and voted all these while is promoting racial disunity and provoking hatred among the races. This is really sad indeed.

    Dr. Mahathir please do not distract others from the many scandals and corruption charges during you administration by fanning racial disunity. I am not stupid! When the next election comes I know which party I should work for.

    Peace and unity.

    It is not about the Malays is about wanting for handouts and free lunches from the Government, perpetually.

    It is about, in reality, the Malays being the majority have been systematically discriminated. Especially economically. First the British by design. Then after independence, the Non Malays.

    How many Malays when they tried to start a business, especially in competition against the Non Malays (which basically have traditional oligopoly/cartels in certain industries), used their unfair and discriminatory ways to ‘bully’ even block Malay enterprises or small companies, having a fair chance into the market?

    Personally, in mid nineties (during the boom time for economic activity), I was working with a major Bumiputra owned and managed company in a Chinese dominated industry and 90% of our business model is the non Government market. The company managed to compete the non Malays, espcially the Chinese in their own highly dominated market. Infact, we were listed as a no. 1 in their industry bulletin. Very suddenly, after that revelation, things changed very seamlessly. The company faces serious problems with suppliers and wholesalers, as our credit were withdrawn unconditionally and getting terms is very difficult and nearing to impossible. Of course, we have problems to deliver and our clients are non Malays!

    After much persuasion, then only one of the suppliers revealed that their industry cartel put “pressure” to their suppliers and wholesalers network in the entire state NOT TO ALLOW our company to flourish, after the industry bulletin talked about our success and potential, even going against the Chinese dominated market.

    How come the Non Malays who have been in business do not talk about these non-price, unfair and discriminatory practices rampant in the market?

    There is obvious a strategic ‘political’ agenda that no one wants to admit and it is purely about economic domination. That is, racism!

  63. I find that the points I’ve raised had been digressed. It’s about ex-PM fanning racial hatred not unfair competition. But nonetheless, it is interesting that you’ve raised this issue. However I find that your story is amazing if not amusing.

    You said: It is about, in reality, the Malays being the majority have been systematically discriminated. Especially economically. First the British by design. Then after independence, the Non Malays.

    Since independence, the Government is run by UMNO (which is Malay), the Prime Minister now and in the past are Malays and the majority of the population are Malay. I find it hard to believe your claims that the Malays are systematically discriminated. In other words you are also implying that the NEP for the past 30 years has failed miserably. Then again who is to blame?

    You said: How many Malays when they tried to start a business, especially in competition against the Non Malays (which basically have traditional oligopoly/cartels in certain industries), used their unfair and discriminatory ways to ‘bully’ even block Malay enterprises or small companies, having a fair chance into the market?

    Where can you find “fair” competition in the business world. You have to fight with many tactics and strategies to outmaneuver your opponents. It’s either swim or sink. We have understood that principle long ago. This competition will make things better eg. better services and improved products. Everywhere big corporation is gobbling up small companies. Do you still remember the lawsuit against Microsoft? Even in China the competition are fierce among the Chinese. Everybody is fighting to survive. To label this as discriminatory and racist indicates a handout mentally.

    You said: we were listed as a no. 1 in their industry bulletin. Very suddenly, after that revelation, things changed very seamlessly.

    If you are No. 1 in the industry why are your company still so dependent on them? Could there be other factor(s) which you have not revealed?

    You said: After much persuasion, then only one of the suppliers revealed that their industry cartel put “pressure” to their suppliers and wholesalers network in the entire state NOT TO ALLOW our company to flourish, after the industry bulletin talked about our success and potential, even going against the Chinese dominated market.

    Obviously I am a Chinese and I know it’s very difficult to get the Chinese to work together in a consensus because they are very competitive among themselves. The Chinese are also very pragmatic meaning if there’s profit they are there to do business. So I find your tale of them working together to “kill” your company is hard to belief. Unless you could provide us with more details so that we can come to a fair and impartial judgement.

    Anyhow, thanks for sharing your experience.

    Obviously you only want to see anything from your perspective only and when other people point out adversely, no demand for proofs.

    Whether you can accept or not, it does not matter because I was part of a highly potential Bumiputra company in Chinese dominated industry and then, the clients were also main Chinese larger companies (some plc).

    Go find out for yourself how many Bumiputra companies faced this systematic-non-price discriminations by the Chinese cartels in their turf. It is never about making money together. Its about some Chinese want to protect their industries just for themselves.

    And, it my books, that is racism of the highest order!

  64. […] Mohamad proved that he was right. He was lambasted by so many for his call in Teluk Intan that the Malays have right to demand part of the economic pie, especially from activities created after the New Economic Policy (NEP) was […]

  65. ——————————————————–
    SEMUA INI PASAL DUITLAH
    ——————————————————–

    SEMUA INI PASAL DUITLAH DALAM BENTUK BANTUAN, SUBSIDI, CASH ETC. MAKA, PERKARA PERKARA PASAL KETUANAN MELAYU, DEB HANYALAH ALASAN SEMATA-SEMATA.

    NO MONEY NO TALK. YOU WANT TO TAKE MY MONEY, I SHOW YOU MY FIST.

  66. Ada di sini yang tidak tahu perkataan ‘serumpun’. Agaknya tidak pernah jumpa. Mungkin dia bukan asal orang sini.Hanya bawa komen untuk menceceh-ceceh…

    Nusantara, Gugusan Kepulauan Melayu, Malay Archipelago adalah 3 katanama membawa maksud sama. Kalau nak tahu sempadan wilayahnya, tengok peta. Negara China dan India tidak temasuk.

    Buku teks sejarah pasal Parameswara (yang pernah baca tentu ingat) membuka Melaka. Anak raja yang katanya dari Sumatera ini bukan membuka Tanah Melayu. Orang Melayu sudah pun wujud di sini. Waktu dulu mana ada pemisahan, sama ada kau dari Sumatera ka, dari pulau Sulu ka, dari Patani ka semuanya orang Melayu.
    (tidak mungkin orang tidak tahu nama suami presiden wanita yang pertama di Filipina. sijil kelahirannya dicatat beliau seorang Melayu)

    Alahai, baru lebih sikit separuh abad peta Malaysia, Indonesia, Filipina dilukis penjajah. Kerajaan Melayu Patani di selatan Thailand diletak bawah Siam pada 1909. Takkanlah sejarah orang Melayu nak dihitung sesingkat ini. Zaman Melaka terkenal, kerajaan Melayu Patani sudah pun wujud. Orang Melayu Kelantan, Kedah, Perlis ialah anak-beranak kerajaan Melayu Patani. Malah jauh lama sebelum itu, ada kerajaan Langkasuka. Mereka penganut Hindu. Hindu ka, Buddha ka, Muslim ka – orang Melayu tetap orang Melayu. Darahnya tidak berubah walau agamanya berubah.

    Kemudian menceceh-ceceh pasal orang asli. Macam la Tanah Melayu ini sejarahnya sama dengan US atau Australia. Di sana orang kulit putih ialah pendatang. Di sini lain. Kerajaan Melayu silih berganti berabad-abad telah wujud.

    Orang asli kehidupannya berpindah randah (kecuali penempatan sekarang). Mereka tewas dengan kebuasan alam – ribut, kemarau, wabak dsb. Mereka tidak ada kota, jadi tidak berkerajaan. Dengan itu tidak berwilayah. Ya, mereka wujud di Tanah Melayu, tapi tidaklah menafikan bahawa tanah ini ialah tanah orang Melayu. Orang Melayu sudah berkerajaan berabad-abad lamanya dan belum pupus.

  67. Sdr perayau,

    you’re getting there bro. don’t just stop at langkasuka, go way back even further and you’ll find out where the orang Melayu came from. some say it’s all the way back to adam and eve, but you don’t have to go back that far. regress a little bit further, and you’ll find out.

    Sdr BD,
    Go find out for yourself how many Bumiputra companies faced this systematic-non-price discriminations by the Chinese cartels in their turf. It is never about making money together. Its about some Chinese want to protect their industries just for themselves.

    looks like there’s a fine line between racism and business tactics. that’s also another form of discrimination as you rightly pointed out. just like the unwritten and unspoken rules when it comes to government scholarships and promotions, just because we can’t prove it, doesn’t mean it’s not there. still, two wrongs don’t make a right.

    imho, in the business world, obviously there are many who don’t go by the book. just as government contracts are awarded to bumis to help them, doesn’t mean the non-bumis give up business altogether, they make them an even better offer they can’t refuse (pardon the phrase). you know the rest of the story.

    if you follow the olympic news, you’d know that speedo came out with this supposed special suit that will give swimmers the advantage. it’s all by the book. sure the others complain, but what can they do but to train harder and ask their sponsors to come up with an even better suit.

    life is tough and unfair, anywhere in the world. you want to make it, you play the game to the best of your abilities, some follow the rules, some don’t, it all depends on your integrity, do you want to make it on your own despite the challenges or do you give up and say it’s because the other guy is born smart, inherited millions from his family, has connections, has good looks, etc.

  68. ha ha ha

    gue tak tulis perkara yang samar-samar. kalau pengkaji/ahli sejarah sendiri pun masih tidak sekata penemuan org melayu ini asalnya dari alaska ka, yunan ka, dari sebidang tanah di wilayah peking ka, gurun sahara ka, jadi gue tidak akan tulis.

    gue hanya tulis perkara yang jelas, dan tidak ada pakar sejarah mempertikaikannya.

  69. Yes TUAN! You are Right TUAN!

    But why are walking with crutches TUAN?

    How are you going to run faster than the PENDATANG-2?

    Oh! I see, now you have the wheelchair.

    But who’s going to push the wheelchair TUAN?

    Is it the same PENDATANG who bought you the crutches?

    It’s OK TUAN. We know KETUANAN is for forever TUAN.

    Don’t worry TUAN, keep it up TUAN.

    Thank you for your magnanimity and hospitality TUAN.

    • Yes orang cina,
      Yes orang cina,
      Yes, Yes, Yes,… kelakar lar engkau ni..

  70. The ‘pressure’ from chinese cartels to kill malay businesses don’t just stop in their respective industries.

    Try getting a job with major MNCs in KL with chinese CEO, HR and GM these days. If you don’t talk chinese, eat pig or pray to a fat bellied statue, you’re chances of getting a job is virtually zero. This is all despite their markets, operations and staff are all m’sians and based in m’sia.

    After our goodwill to let them stay in our lands and give them nationality, this was what we got. Lets stop being mr nice guy and put them all in concentration camps I say.

  71. Salam sejahtera sekalian,

    Saya rasa ucapan dari Tun Dr Mahathir terlalu keterlaluan dan radikal.

    Saya bahaskan isu ini di blog saya,

    http://thenewdawnhorizon.blogspot.com/2008/06/tun-dr-mahathir-orang-melayu-punya-hak.html

  72. betul kata TDM. orang melayu mudah lupa. bangga ada negara yang merdeka tapi xnak perjuangkan baik2. orang melayu gila kuasa dan harta.. betul ker? kalau x.. masakan orang melayu susah sagat nak bersatu.. tengok parti cukup lah.. padahal banyak kebaikan klu orang melayu bersatu.. tp sebab giler kuasa, pangkat dan harta..maner leh bersatu dah.. Byk org melayu x sedar bencana yg akan melanda klu kita x bersatu. melayu sendiri pecah belah nikan nk percaya kaum lain boleh bg kebaikan?? lupakanlah..

  73. Hi all Malaysian that i love,

    I wrote this from Spore but with pure malaysian blood.Let stop all the negative comments because your messages has been read through all over the world.

    Tun is old and felt worry that rakyat will forget his mark as ‘Father of Malaysia’ that he snatched away from our real belated hero Tengku Abdul Rahman.

    Tun has brought new life to our mainland and superb economic achievement during his kingdom. He has choosen a ‘right’ guy that he thought that he can shadowed the new govt.But unffortunately he’s been shadowed!

    He is insulting our leader but no action against him, you think he bother.He don’t respect but demanding respect in return.Tun, we think is time for you to retire and regaining respects that is not much left.We respect you and always remember you.

    We have been to the space but we still talk back about 1969 comparing who’s right, who’s wrong. Come on fellow Malaysians,believe in education and hard work with positive attitude will lead any race to success.Do not fear failure and don’t compare apple with orange.The world is in kiosk nowadays, enjoy the good time with our love ones and start to forgive those who you called ‘enemy’. Enemy is in ourself.

    Love from Singapore

  74. Setuju!

    Negeri ialah Tanah Melayu.

    Orang datang berdagang, kena buat perangai dan adab sebagai anak dagang.

    Anak dagang diberikan peluang dan ruang untuk ada kehidupan selesa dan diberikan perlindungan orang Tuan Rumah. Lepas tu bagi peluang bersuara. Oleh itu kena hormat Tuan Rumah.

    Kalau tak reti atau sengaja buat tak reti adab dan cara Tuan Rumah, nanti Tuan Rumah atau anak anaknya ajor anak dagang. Mungkin kasor!

  75. wahai org bukan melayu..
    Actually, kami orang melayu bukan nak bermusuh-musuhan dengan orang bukan melayu.. seperti yang saudara semua tahu, malaysia ini pada dulunya dipanggil Tanah Melayu. maknanya tanah Malaysia ini milik orang melayu.sejarah tak boleh diubah.. masalah tak kan jadi besar kalau semua kaum dalam malaysia ni mengikut kontrak sosial yang telah diikuti daripada dulu lagi.. kami orang melayu menerima kerakyatan org bkn melayu mengikut tmpt lahir dan org bkn melayu menerima agam islam sebagai agama rasmi, bhs melayu sbg bhs kbgsaan, keistimewaan org melayu dan keistimewaan raja2 melayu. that’s all. isu yg melanda skrg ini biler ada org bkn melayu nk plak hak yang sama dgn org melayu.. bkankah ini dah melanggar kontrak sosial dan dikira tidak adil? kalau org bkan melayu dapat hak yang sama dgn org melayu makanya org melayu tiada apa2 keistimewaan. Mengapa begitu penting keistimewaan ini kpd org2 melayu? Sebab untuk pengetahuan saudara yg masih blum tahu,org bkan melayu ini telah pun mahir dlm bidang ekonomi dari zaman british lagi. sdgkan pada masa itu rkyat melayu hanya tahu mencari ikan dan menanam sayur-sayuran. inilah hasil yang ditinggalkan oleh british untuk org melayu dimana org melayu telah ketinggalan 150 tahun dlm bidang ekonomi berbanding dgn org bukan melayu.maknanya org bkan melayu sudah mencapai tahap expert dlm selok belok perniagaan sedangkan org melayu? bayangkan kalau semua bidang ekonomi tiada kuota utk org melayu yang baru bertatih dlm bidang ini, maka semua sumber ekonomi dikuasai oleh org bkan melayu..org melayu terus dalam kemiskinan dan pada waktu ini adakah org bkn melayu akan hulurkan tangan memberi bantuan dan sedikit kemewahan? orang melayu akan menjadi pendatang di tanah airnya sendiri.. inilah yang harus difahamkan..
    mari kita pandang ke negara cina dan india..adakah mereka memberi begitu banyak kemewahan dan kemudahan kepada kaum2 lain? pergi dan selidiklah sendiri..adakah kalau kaum india dan cina ini pulang ke negaranya yang asal akan mendapat layanan yg sebegini baik? fikirkanlah.. dan berikan saya jawapan yg terbaik..

  76. Asalnya Malaysia adalah? Tanah Melayu! pandai semua.
    Kita sudah sanggup berkongsi tanah untuk hidup bersama-sama. Kalau tak suka balik lah tanah asal masing2. Migrate.! (it ok make money + basic education here and then migrate)
    Kontrak sosial pun nak dikaji semula?
    Melampau dah ni.
    If Chi+Ind+Sikh+ etc. ingat mereka very competitive race so smart so develop go to their respective country and compete with 1.3 bln Chinese or India 1.1 bln over there and tell us how do you all feels at your own country! This Karpal sing and Lim Kit Siang must go first, besar kepala sungguh.

  77. pak lah letak jawatan la

  78. TUN ni keturunan melayu ke.. nak cakap pasal hak melayu.. LAWAK..

  79. saya berbangga jadi bangsa melayu keturunan org asli,tapi kenapa org sendiri yang menporak perada org melayu sendiri..

  80. To Alex,maybe you guys can stop pushing the wheelchair. You can go back and practise your ketuanann China or Hindu there. We Malays think we can govern our country ourselves.

  81. saya setuju sgt dgn komen2 yg membangkitkn semangat dan menyedarkan org Melayu ni.Tanya balik,bila agak2nya org melayu yg berpecahbelah ni nak bersatu mentadbir Malaysia ni?Kita tak perlu sgt bangsa lain utk tumpang mentadbir negara kita.apa hak org2 pendatang(kaum lain)menuntut hak2 mereka kat tempat @tanah air org lain.TAK malu ke.Org dah bagi hak menjadi rakyat Malaysia dah cukup la.Sy percaya Melayu Islam ini akan bersatu dan akan bangkit menguasai ekonomi dan pemerintahan negara sepenuhnya.cuba2lah muhasabah diri utk sama2 kita cari jln penyelesaian utk menyelesaikan segala masalah kita…hidup TUN M dan Melayu!!

  82. I find this disgraceful- Most agreeing with Tun are racist. You can deny it all you want, but if you discriminate between races, then racist la namanya.

    Look, you can hark back on the days of yore, of what happened ages ago, but we’re here NOW, TODAY. We should all stop riding on the coat tails of people in the past and start reaping the benefits of the work we do OURSELVES, and not just yell and scream about our rights while we laze about doing nothing. What those people did in the past was relevant to that time. But times have changed.

    If only the people who claim to be Melayu put themselves into the shoes of those whose ancestors came from foreign countries. Sebenarnya the Melayu are just lucky to be born into the right families, kan? But what if your ancestors came from far away lands? You can’t help that, right? Perhaps then you’d no how it feels to be treated like aliens, to be denied equal rights. So why treat these people today like they actually CHOSE to be descendents of Chinese/Indian blood? Everyone’s an individual, and they have the right to be treated as individuals, no matter what their roots are. Now THAT is fairness.

    Ye la, we Melayu people will say, ‘tapi if we be fair, then Malaysia will turn into another Singapore’. So, up your game la, people! Be more competitive and stand for equal rights so that EVERYONE, no matter where they come from, is given EQUAL, regardless of race.

    I’m not just saying this to the Melayu, either. I’m saying this to everyone. If, say, one day, the Chinese descendents become leaders of Malaysia and become the majority, they should be fair, too, and give equal rights to the Malays. Maybe I’m being too idealistic, but if everyone got rid of their racist mindset, then I believe this could work, and Malaysia would really be a great place.

    ps. I know what its like to be treated unfairly as a minority, and what its like to be a victim of racism, since I lived in a foreign country once for 8 years.

  83. SETUJU SOKMO DENGAN TUN DR M SEBAB DIA POWER.

    DAN TUN KENA SOKONG THE GLOKAL DS NAJIB TU… JANGAN BUAT MACAM BUAT KAT TOK LAH@ PAK LAH.

    TUN TUN, KALAU KJ ATAU KT = KHIR TOYO MENANG HALAL KAN LAH… MUKHRIZ BOLEH JADI MENTERI NANTI KAN! KALAU MUKHRIZ MENANG NGAMLAH TAK PAYAH KAUTIM LAGI.

  84. […] which did not go well even with former Attorney General. Tun Dr. Mahathir explained that the Malays have the right to stake their claim for their share of the wealth of this nation, without eating into others’. Riong Kali, as usual, tried to demonize Tun Dr. Mahathir with […]

  85. Lets boycott chinese shop… Dont buy from chinese.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

<span>%d</span> bloggers like this: