Bermulalah siri baru, drama/sandiwara lama….

Mantan Timbalan Perdana Menteri dan banduan salah guna kuasa Anwar Ibrahim ditahan Polis pada 12.55pm berdekatan dengan rumah beliau di Bukit Segambut, Kuala Lumpur Barat Laut kerana laporan Polis mengenai kes liwat yang dibuat keatas beliau oleh Saiful Bukhari Azlan. Beliau dibawa ke IPK Kuala Lumpur di Jalan Hang Tuah dan disiasat bawah S 377C Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksima 20 tahun penjara dan/atau sebatan jika disabit kesalahan.

Kenyataan penuh Pengarah Siasatan Jenayah PDRM CP Dato’ Mohd. Bakri Zinin malam ini:

ARKIB : 16/07/2008

Kenyataan penuh polis mengenai tangkapan Anwar Ibrahim

16/07/2008 9:07pm

Berikut adalah kenyataan akhbar Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Datuk Mohd. Bakri Mohd. Zinin mengenai penahanan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim:

1. Untuk memastikan sesuatu tindakan berjaya diambil oleh pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM), PDRM memerlukan perancangan yang teratur dan sempurna.

2. PDRM mengambil kira dari sudut keselamatan operasi yang dijalankan, sama ada terhadap keselamatan pegawai/anggota polis yang menjalankan tugas atau kepada individu yang diambil tindakan.

3. Keselamatan adalah perkara yang paling utama dalam sesuatu operasi yang dijalankan. PDRM mempunyai peraturan dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang dipertanggungjawab kepada polis. Tindakan ini adalah selari dengan garis panduan yang sedia ada.

4. Dalam melaksanakan tangkapan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim, ia adalah secara profesional berdasarkan kepada keperluan ini. Bagaimanapun, tangkapan dilaksanakan oleh Jabatan Siasatan Jenayah Khas Bukit Aman. Tidak berlaku sebarang tindakan yang melanggar garis panduan yang ditetapkan.

5. Pihak polis boleh mengesahkan bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim telah ditangkap pada 16 Julai 2008 jam 1.00 petang di sekitar Segambut. Pihak PDRM tidak mahu membuat tangkapan di dalam rumah beliau yang boleh menimbulkan kekecohan (commotion), waran tangkap telah disempurnakan ke atas beliau. Ketika ini beliau sedang membantu dalam siasatan satu kes liwat yang telah dilaporkan kepada polis oleh seorang pembantu beliau.

6. Beliau juga telah dibenarkan untuk berjumpa dengan peguam yang dipilihnya sendiri dan peguam beliau berada bersamanya pada waktu ini. Ahli keluarga beliau juga telah dibenarkan untuk berjumpa dengannya. PDRM ingin memberi kepastian kepada semua yang berkenaan bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika ini selamat berada dalam tahanan pihak polis.

Datuk Mohd. Bakri Mohd. Zinin
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah
Polis Diraja Malaysia

Apakah dengan ini, bermula lagi drama dan sandiwara, yang begitu meninggalkan kesan negatif dalam senario dan lanskap politik tanahair, sebagaimana kali pertama hampir sepuluh tahun dahulu?

Secara peribadi, saya mula timbul kesedaran memerhatikan senario politik tanahair dan mengikut perkembangan Anwar Ibrahim semenjak Pilihanraya Umum (PRU) ke VI 1982. Pada waktu itu saya di tingkatan tiga disebuah sekolah asrama penuh di Johor dan guru sejarah pula menerapkan nasionalism kedalam sanubari kami, dalam konteks memberikan tafsiran sejarah dan bagaimana negara ini terbina. Apabila PRU 6 menjelang, maka ianya peluang keemasan untuk memperjelaskan sistem politik Malaysia secara mengikuti perkembangan semasa pra, semasa dan pasca pilihanraya, termasuk pembetukan Kerajaan.

Pada masa itu, Perdana Menteri Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohamad menghadapi pilihanraya umum pertama setelah mengambil alih jawatan dari Tun Hussein Onn, pada Julai 1981.

Seorang pemimpin belia, Anwar Ibrahim, telah diambil masuk kedalam UMNO, ditawarkan bertanding sebagai calon BN di Permatang Pauh dan setelah menang, diangkat sebagai Setiausaha Parlimen diJabatan Perdana Menteri. Kemudian dinaikan pangkat sebagai Timbalan Menteri dan mencabar Hj. Suhaimi Kamaruddin untuk jawatan Ketua Pemuda UMNO dan menang.

Selepas pada itu, beliau naik dengan kadar luar biasa dan menjadi Menteri Pertanian, Pelajaran dan akhirnya Kewangan sebelum mencabar Timbalan Perdana Menteri En. Abdul Ghafar Baba untuk jawatan Timbalan Presiden UMNO pada 1993. Bermodalkan “Team Wawasan”, En. Ghafar dimalukan kerana gagal mendapat pencalonan secukupnya untuk bertanding dan mengekalkan jawatan. “Saudara Anwar” kini berubah menjadi “Dato’ Seri Anwar Ibrahim”, yang meninggalkan kemeja kerja kain kapas kepada suit bulu cashmere ringan berjenama Armani dan Emernegildo Zegna.

Guru sejarah saya itu mengingatkan bahawa Anwar pernah ditahan dibawah ISA pada 1974 kerana menganjurkan rusuhan pelajar, bermodalkan kunun kunun terdapat orang tempatan Baling mati kerana kebuluran, akibat daif yang keterlaluan. Selama dua tahun beliau berada di Kem Kamunting. Pesan guru saya yang masih terngiang ngiang ditelinga sehingga saat ini, “Perhatikan Anwar ini dengan teliti. Lihat apabila dia naik (mendapat jawatan dalam pentadbiran), apa yang akan dilakukan kepada Baling. Ingat, dia pernah masuk penjara (ISA) kerana dakwa ada orang mati diBaling kerana kebuluran!”.

Selama sepuluh tahun saya memerhatikan perkembangan Anwar. Dalam sepuluh tahun itu, beliau sampai ke kedudukan paling strategik dalam Kabinet – Menteri Kewangan. Namun begitu, tiada sesuatu yang substantif yang Anwar usahakan untuk orang Baling, yang boleh menjanjikan bahawa kehidupan mereka terjamin dan peristiwa “Orang mati kerana kebuluran” tidak akan berulang.

Kalau kita kaji, drama/sandiwara yang pernah Anwar mainkan sepanjang 35 tahun ini amat menarik dan eratik. Bermula dengan kisah rusuhan pelajar 1974, kemudian mencabar En Ghafar pada 1993 dan kali terakhir dalam karier bersama UMNO ialah pada 1997, apabila Ketua Pemuda ketika itu Ahmad Zahid Hamidi diperkudakan untuk membawa mesej “kronisma” dalam Perhimpunan Agung UMNO tahun itu.

Drama makin menarik dengan kenyataan dan keputusan yang dibuat sebagai Menteri Kewangan semasa krisis kewangan dan ekonomi 1997-8, dimana beliau menaikan faedah pinjaman dan memendekan tempoh hutang lapuk, yang secara automatiknya member kesan amat dasyat kepada golongan peniaga dan usahawan, samada kecil atau gergasi, terutama golongan Bumiputra. Preskripsi IMF menjadi pilihan, yang ternyata membawa keburukan, seperti yang dilihat di Thailand, Indonesia dan sedikit sebanyak, Korea Selatan.

Akhirnya, selepas tuduhan liwat timbul, dan siasatan dibuat, termasuk  Bahagian Siasatan Jenayah mendapati beliau memberi arahan kepada Cawangan Khas untuk menekan Azizan dan Ummi Halfida menarik balik tuduhan asal, beliau dipecat pada 2 September 1998 (pada April 2007, Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa pemecatan beliau dari Kabinet pada 2 Sept 1998 adalah sah). Maka drama/sandiwara makin hebat dipersembahkan dan emosi orang ramai disentuh. Gerakan ‘Reformasi’ dilancarkan dan serta merta, negara menyaksikan budaya mendemonstrasi dan merusuh dijalanan yang begitu intensif.

Kemudian timbul babak babak yang memberikan ‘warna’ dalam drama/sandiwara ini, termasuk ‘modal konspirasi’, dakwaan akan disuntik dengan virus HIV dan diracun arsenik (semasa dalam tahanan, dalam tempoh perbicaraan). Sakit tulang belakang yang memerlukan rawatan di luar negara merupakan modal untuk mencari helah dan simpati, terutama masyarakat antarabangsa.

Apabila berjaya dibebaskan dari penjara pada 2004, dalam fenomena perundangan cukup luar biasa (rayuan diperingkat Mahkamah Persekutuan pusingan kedua), hakim masih bersetuju bahawa liwat keatas Azizan Abu Bakar itu berlaku. Hanya masa kejadian diragui dan dengan itu, hukuman dibatalkan.

Semasa kempen Pilihanraya Kecil Ijok April 2007, Anwar memberikan begitu banyak tumpuan dan keseluruhan modal kempen beliau berpaksi kepada menyerang TPM  Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak, yang kunun kunun terlibat dengan rasuah pembelian asset ATM kapal selam Scorpene dan pesawat tempur pelbagai tugas Su 30 MKM. Dakwaan tanpa asas adalah kerana rancangan strategik menjahamkan kredibiliti TPM Najib, seorang pewaris Kepimpinan Negara.

September 2007 melihat bagaimana Anwar mendakwa berlaku penyelewengan dalam perlantikan Kehakiman. Video yang dirakam  mengenai perbualan telefon peguam V K Lingam oleh Loh Gwo Burne (yang mungkin bertujuan untuk ‘memeras ugut’ kerana Lingam merupakan peguam Tun Dr. Mahathir dalam kes Anwar saman Dr. Mahathir) digunakan sebagai modal untuk menekan Kerajaan. Akhirnya, sebuah Suruhanjaya Siasatan DiRaja dibentuk lewat 2007.

Lewat 2007 pula menyaksikan bagaimana Anwar memberikan sokongan kepada puak pelampau dan militan HINDRAF, dalam usaha bankrap beliau meraih sokongan politik rakyat Malaysia keturunan India dan tekanan yang dijana dari masyarakat India antarabangsa.

Pasca PRU 12 pula, menyaksikan Anwar menjanjikan kerjasama longlai Pembangkang bawah Pakatan Rakyat (PR) akan mengambil alih tampuk Kerajaan Pusat dalam tempoh terdekat. Dalam perayaan “Black 14” di Kelab Sultan Sulaiman, beliau mencanangkan bahawa dalam 2 minggu, 30 orang MP BN akan berpaling tadah kepada PR. Ukurtara ini  (MP BN lompat parti) makin hari makin berbeza dan janji terakhir ialah mengambil alih kuasa pada 16 September 2008, sempena perayaan  ke 45 Sabah dan Sarawak menyertai Persekutuan Malaysia.

Yang menarik peranan Anwar dalam KeAdilan (apabila mula ditubuhkan semenjak 1999) hingga hari ini, PKR dan kerjasama dengan Pembangkang (bermula dengan Barisan Alternatif dan sekarang Pakatan Rakyat) ialah beliau masih sebagai “Penasihat PKR”, walaupun telah di’bebas’kan dari ‘edah’ sebagai banduan (semenjak 14 April 2008). Beliau tidak mempunyai jawatan eksekutif sebenar dan keahlian dalam PKR sendiri diragukan. Ini kerana ramai yakin bahawa Anwar masih menaruh harapan kembali kedalam UMNO (hanya wadah yang praktikal untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia) dan menyertai parti seperti PKR hanya mengurangkan kebarangkalian kembali kedalam UMNO.

Kini, Anwar dituduh semula kerana meliwat Saiful Bukhari Azlan. Maka berlaku drama/sandiwara semula. Anwar ‘hilang’ dan lari dalam percubaan mencari suaka di Kedutaan Besar Turki. Kemudian mendakwa nyawa beliau diancam. Yang menghairankan ialah sehari selepas keluar dari Kedutaan Turki, beliau berucap di khalayak sekurang kurangnya 10,000 di Stadium Malawati Shah Alam; rasmi seorang yang nyawanya tidak langsung diancam.

Pelbagai helah diberikan untuk mencari sebab tidak tampil membantu siasatan Polis. Ini termasuk baru baru ini dakwaan dimana berlaku konspirasi peringkat tertinggi yang melibatkan Peguam Negara Tan Sri Gani Patail, Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan, Peguam Negara ketika itu Allahyarham Tan Sri Mohtar Abdullah dan beberapa pegawai tinggi Polis lain dalam fabrikasi tuduhan dan siasatan, semasa beliau ditahan 10 tahun dahulu.

Anwar juga membuat laporan qazaf di Mahkamah Syariah Kuala Lumpur, dalam usaha beliau merumitkan lagi keadaan, terutama siasatan Polis belum lagi selesai dan sebarang pertuduhan dalam Mahkamah Jenayah belum pun bermula. Mursyidul Am PAS Nik Aziz  bersetuju dengan cadangan muhabalah antara Saiful dan Anwar diadakan dimana semua diminta bersumpah dengan Al Quran. Walaubagaimanapun, Anwar berdolak dalih dengan cadangan bersumpah ini.

Untuk memberikan warna yang lebih abstrak, reaksi Amerika Syarikat setiap kali Anwar dituduh dalam kes jenayah bawah Kanun Keseksaan amat membinggungkan. Pada sidang APEC Oktober 1998, Naib Presiden Al Gore membuat ucapan menyokong ‘Reformasi’ di majlis makan malam APEC di PWTC. Kemudian Mantan Duta Besar AS ke Malaysia John C. Mallot itu begitu aktif terlibat dengan gerakan “Free Anwar Campaign”. Pegawai politik Kedutaan Besar AS juga terlibat dalam memerhati dari dekat semua Pilihraya Kecil dan Umum yang dijalankan, terutama dimana Anwar terlibat secara aktif, seperti Ijok. Yang terbaru ialah kenyataan Jabatan Negara AS memberi amaran kepada Kerajaan Malaysia dalam kadar segera, tatkala kes liwat terbaru ini belum pun habis siasatan Polis.

Anwar juga amat akrab dengan Yahudi Neo Conservative yang pro Zionis, berpusat sekitar Washington D.C. Beliau kini menjadi tokoh yang mendapat perhatian dekat penganalisa politik antarabangsa, termasuk Israel.

Maka bermulalah siri baru drama/sandiwara, yang dimainkan secara licik dan terancang untuk emosi sebilangan rakyat Malaysia dan masyarakat antarabangsa diperkuda dan manipulasikan, dengan segala tuduhan liar dan memanipulasi fakta dan sistem perundangan yang ada; persis wayang sarkas!

Sekiranya drama/sandiwara akan bermula ini merupakan persembahan thema lama, maka wajar peringatan ini dibuat; Ada bidalan Inggeris yang berasal dari dramatis paling terkemuka abad ke XVI William Shakespeare, “The bigger the lie is, the more people would believe in it!”.

Published in: on July 17, 2008 at 00:42  Comments (53)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2008/07/17/bermula-siri-baru-dramasandiwara/trackback/

RSS feed for comments on this post.

53 CommentsLeave a comment

  1. ana nak cakap ini tandanya bermulanya filem HellBoy II versi Malaysia. hehe

    http://www.suaragenerasimuda.com

  2. Tetapi kenapa perlu pihak berkuasa bertindak melulu? Untuk memberi lebih sebab dab alasan kepada gerakan DSAI?

  3. the Baling story adds interesting colour to the overall development. It’s scary to think such a character is hailed as a democratic reformer of the country and worst still, the leader of the opposition movement. For the sake of themselves, and for our country which in any case, does need stronger opposition (read : credible and promising, NOT promises), I hope they get their act together without him soon.

  4. on the issue of arrest, I regret the way in which the police arrested him. To give him a dateline and not abide by it is really really foolish, and all the “he couldn’t have made it on time anyway” talk is rubbish. Whether they have real strong evidence of the alleged sodomy or not, they have just made it so much more difficult for people who wants the truth, as this will undoubtedly be (already has) used by his side to politicize it even further.

    I agree. Its an excessive force unwarranted. Probably, the Police Force is far too big to properly co-ordinate. Especially when the kids do not play amongst themselves, that often. On one hand the CID has planned for his interview. Within somewhere else, some officers were given strict instruction to bring in Anwar, what ever and how ever it takes by 2 pm.

    Hence the interception and arrest in that fashion

  5. […] The police have issued a statement on Anwar’s arrest. It can be read at BigDog’s blog HERE. […]

  6. Tak masuk akal betul lah penyiasat/polis kerajaan nih… takkan tak de rekod DNA DSAI dari 1998 kot… tak canggih langsung…. satu lagi DNA nih nak ambik senang jer… ambik cotton bud tu …colik sikit kat dalam mulut macam dalam CSI…dah boleh dapat…nih saja nak propel cerita sampai bawak wad diraja nak ambik sempel DNA…

    Saja jer nak meMUNDURkan nama Malaysia dimata dunia… Memang tak sekolah betul orang yang buat plan jahat ni.

    DNA Anwar yang diambil pada 1999 ialah kerana Anwar mendakwa cuba diracun dengan virus HIV dan arsenik, semasa dalam tahanan. DNA diambil bawah Akta Pencengah Penyakit Berjangkit.

    Kini, jika Polis ingin melengkapkan siasatan, sampel baru perlu diambil bawah Kanun Acara Jenayah. Dua prosdur berbeza dengan peruntukan undang undang yang lain lain.

    Sekiranya tertuduh tidak memberikan kerjasama, sampel yang diambil dahulu itu tidak boleh dikemukakan sebagai bahan bukti dalam Mahkmah.

  7. Sdr Tech,

    Kepala Otak kaulah nak quote CSI. Yang tu cerita 48 min.
    Ini perkara benar dan tak semudah itu.

    Kalau tak pandai tengok TV jangan nak buta komen bodoh.

    Kepala Otak

  8. To us , laymen, we feel that PDRM was high-handed in affecting arrest on Anwar. Thats one side of the story.We are being devoid of knowing what the police know!!I’m sure there must be a very good reason for police to do that. May be police got wind of Anwar’s plan not to attend the recording of statement session in Police Hqr ,by entrenching himself in his house ,thus making difficult for police to secure his attendance later? The police have got all the means to ‘cover’ him. So lets not listen to other lies and presumptions….that we all are always become victim .

    Thanks. Good observation. The focus is that there is a Police report made against Anwar and he has been very reluctant to co-operate, on top coming up with all sorts of circus stunts to avoid.

  9. Support you bro… He’s not a man to be trust…

    Dulu Skolah Mana? Mana tahu kita sesekolah ke.. 🙂

    Adalah sebuah sekolah asrama penuh yang diujudkan sebagai memenuhi dan melaksana DEB di Utara Johor.

  10. Bigdog

    Anwar was taken not in a forced manner but merely escorted.

    Wonder why the ski mask? Perhaps they do not want their identity known by the public with so many press around.

    What ever it is, it is within the rule and Anwar’s lawyer acknowledged there was no harm done to him.

    No issue there.

    Thanks. Good observation

  11. Kan semua dah tahu Anwar tu pandai bersandiwara – masa polis nak serah waran tangkap kat rumah, kenapa dia tak nak keluar, lepas tu pertikaikan waran tangkap yg diserahkan tak valid sbb kena serah secara kediri.
    Sebab tu lah kena intercept – bolehlah serah sendiri pada yg punya badan – dan terus boleh tahan tanpa apa-apa penangguhan lagi. Kalau dah masuk rumah dan tak keluar2 lagi takkan nak suruh polis serbu rumah dia-jadi isu pulak dan lepas tu Pn Wan bolehlah canangkan betapa zalimnya polis di Malaysia.
    Jgnlah buat2 tak tahu pulak kenapa mata Anwar dulu lebam sbb dia provok KPN masa tu dgn kata-kata yg tak sepatutnya… saje nak cari hal utk meraih simpati penyokong. Tu .. tak campur lagi dgn dakwaan kena suntik dgn Aids, racun arsenik dan sakit tulang belakang yg sebenarnya dibuat2 dan ramai doktor pada masa tu pun menyokong Anwar kerana simpati. Kalau korang tak sedor lagi dan buat2 tak sedor lagi tak tahulah … Allah ada berfirman lebih kurang maksudnya … “org yang sengaja tidak mahu menerima hidayah dan petunjuk setelah diberikan petunjuk dan hidayah, Allah akan gelapkan lagi hatinya supaya mereka terus sesat” … takkan kita nak jadi orang mcm tu … fikirkanlah

    Thanks. Good observation

    • Macam lu la bro. di gelapkan Allah mata hati kamu.
      Pandai pulak menjadikan fiman Allah sebagai senjata nak tunjuk kamu tu betul.
      Gua nak tanya lu berapa lama duduk dalam UMNO, berapa tahun dan apa jawatan sekarang. Ahli jawatankuasa pemuda bahagian, Pemuda bahagian atau apa lagi.Apa yang berlaku depan mata kasar kamu memang tak nampak apa lagi melihat dengan mata hati. Kalau dah pro UMNO membuta tuli macam tu lah.

  12. Very bias……..

  13. 1. The police big force was necessary as DSAI had claimed his life is under threat and thus in danger. PDRM must assure his safety.

    2. 1 hour difference to dateline is no big argument. DSAI said he wanted to pray and refresh at home but there was a sizable number of reporters and supporters waiting at his home. If he is that alim, he should be aware he could pray at Police Hq. If he needs to refresh, he could also do so at the Police Hq. So what’s the big deal that he had to go back home. To meet the reporters and have the supporters around him? Go fly kite, the Police knows this character better,

    3. Standard Police Procedure to take DNA on each new police case of this nature. But DSAI does not want to take because DSAI believes he’s a somebody. DSAI is most egoistic and arrogant; he wants to be treated equivalent if not higher than any Sultan and he has dunggos like Ambiga of the Bar Council supporting his eggs.

    4. DSAI is the biggest fraud of our time, in the same ranks as PM and SIL. I have full trust in PDRM and AG in handling this high profile case but I have no faith in PM and SIL, they will “spoil” the investigation for their own benefit.

    5. A fly has no legs, sooner or latter, it will get tired and land and bushed its all in the open.

    6. I salute you for this write up. I hope it could be published in the MSM

  14. Malaysians are Doomed? Rakyat Malaysia Pupus?

    Jeyklls and Hydes in Malaysia. Are you? (Ask your children.)

    Jeyklls dan Hydes di Malaysia. Adakah anda? (Tanyalah anak-anak anda).

    Posted at http://Patek1472.wordpress.com.

  15. Polis juga mengambil iktibar dari kejadian tahun 1998,bayangkan sekiranya DSAI di tahan depan rumah dan dikelilingi oleh penyokong fanatiknya dah tentu akan berlaku perkara yang tidak diingini.

    Sekiranya penyokong beliau menghalang polis membuat tangkapan keatas DSAI,polis kenalah bertindak dan akibatnya POLIS juga yang akan dipersalahkan kerana bertindak kasar keatas mereka.

    Saya percaya sekiranya balik dari BPR dan DSAI terus pergi ke IPK mungkin pihak POLIS tidak akan memintas beliau dan membuat tangkapan.

    Sebenarnya POLIS bukan sahaja melindungi beliau dari sebarang provokasi(ketika tangkapan)tetapi juga memastikan yang penyokong beliau juga tidak terbabit apabila gagal mengawal emosi bila DSAI ditahan.

  16. Biar pihak polis buat kerja mereka….mereka lebih tahu apa yang mereka buat…..

  17. 1 Sepatutnya pegi balai polis dulu,
    lepas tu baru pegi BPR.
    2 Semalam, kalu lepas pegi BPR terus pegi
    balai pun kira ok lagi, sebab polis dok
    standby kat Segambut.
    3 Kenapa mesti singgah rumah dulu lepas balik
    dari BPR?
    4 Kenapa tak nak kasi DNA sample?
    5 Apa cerita mubahalah tu? Dah jumpa ulamak
    luar negara yg bole jadi saksi?
    6 Kalu takut kasi DNA, jangan bicara tentang
    perjuangan. 😛

    Terima kasih. Satu pemerhatian yang bagus.

    Dirumah, ada ramai penyokong. boleh buat drama, kalau Polis datang (walaupun setakat bagi notis sahaja!)

  18. Salah tak salah kita belum tahu.Itu memang betul.Apabila dilihat dan diteliti dari dalih2 yang dibuat maka ia lebih condong kepada bersalah.Kita pun tak bolih mengatakan budak Saiful itu berdusta tanpa siasatan yang rapi.Kesimpulannya biar pihak yang berawajib menjalankan tugas mereka dengan sikap yang bertanggungjawab.Kita sendiri mesti bebas dari prasangka buruk terhadap polis.Allah masih ada!

  19. UMNO D.U ingin bersifat neutral dan mengharapkan rakyat menerima apa-apa fakta yang dikemukakan polis nanti.

    Jangan bila tidak bersalah bersorak, bila salah kata rasuah.

    komen lanjut di http://www.suaradu.com

  20. Al Fatihah untuk arwah guru sejarah yang pernah bersama Anwar ketika dalam ABIM dahulu yang hasil didikannya sedikit sebanyak menjadikan bigdog sebagaimana adanya pada hari ini. Pada masa itu, guru itu telah mengaturkan satu lawatan ke Parlimen Malaysia untuk memberi pendedahan kepada para pelajarnya tentang persidangan Parlimen. Malangnya pada tarikh lawatan, sidang Parlimen tidak berlangsung kerana telah dibubarkan untuk PRU. Untungnya, peserta lawatan dibenarkan masuk ke ruang persidangan, yang pada keadaan biasa dikhaskan untuk Ahli Parlimen dan kaki tangannya.

  21. Anwar memang penuh dengan drama. Semua sandiwara beliau sekarang ni adalah salah satu mainan politiknya. Beliau memberikan gambaran seperti tidak apa yang boleh dipercayai lagi dalam negara sekarang ini..

  22. blogger ini ada sakit sikit , penulisan bukan sekadar terang , konflik amat kuat .

    Kalau mau jadi blogger baik lah terang dan adil , jangan memihak sebelah terlampu , kalau mau pihak pihak lah 100% ……..

    Tapi tanya diri dulu bila awak menulis dimana kah kebenaran boleh ditegakkan ……di mana ????????

    Ini wayang kulit . Anwar sekarang terima kasih banyak banyak kepada kerajaan kerana menolongnya membersihkan nama dan membawa dia ke pentas perjuangan rakyat yang lebih sejati .

    Tanya diri dulu …….adakah ini benar ,,,kalau benar tuduh dia ,,,sumbat dia masuk jail apa mau tunggu ,,,,,,,,,,bukti pun tak ada …….cakap kosong

    LAgi ini barang buat buat ,,lari teruk dan mudah Barisan tumbang ,,,,,tanya lah rakyat sekarang percaya siapa dan sokong siapa ,…….

    saya neutral ,,,,,,,tak macam blogger ini

  23. ramai jugak yang same wavelength dengan hang … strange

  24. Saya menyokong pembangkang sebab saya rasa menukar kerajaan perlu untuk membesihkan kerajaan sekarang yang terlalu lama dan ada banyak perkara dan salah laku yang tersorok tanpa dibongkar. Penukaran kerajaan patut menjadi perkara biasa dalam demokrasi moden. Perkara ni berlaku di kebanyakan negara maju. Australia contohnya baru tukar dari liberal (John Howard) ke Labour (Kevin Rudd). Britain sebelum ni dibawah conservatives (John Major) kemudian ke labour (Tony Blair). America bertukar antara Demokrat dan Republikan acap kali.

    Pemerintahan Malaysia, bukan mutlak untuk BN atau UMNO sahaja. Pembangkang juga adalah sekumpulan ahli politik yang sah dan lebih berwibawa. Mereka perlu diberikan peluang. Yang paling layak untuk memimpin pembangkang yang akan mengambil alih kerajaan sekarang adalah Anwar kerana beliau tahu dan masak tentang masalah dalam kerajaan yang pernah dianggotainya. Juga beliau telah teruji. “Anwar is a fighter and you need a true fighter (rather than ….. ) to lead a better Malaysia”.

  25. Drama Sembilu Kasih Season brape nih?

  26. Tahniah Big Dog satu huraian dan penilaian yg agak tepat dan kena pada masanya. Kebolehan Anawar berlagak, berlakon, kata tak serupa bikin, bermuka muka adalah kebolehan semula jadi termasuk melemparkan senyuman yang tidak diikuti oleh mata.

    Polis sudah tentu mempunyai “prior intelligence” yg Anwar akan melakukan “diversionary tactics” apabila memileh balik ke rumahnya yg sudah tentu ditunggu ratusan penyokong. Polis memileh “peremptive” action.

    Spandai pandai tupai melompat akhirnya terjatoh juga dan inilah petandanya apabila dia enggan diperiksa DNAnya. “You can fool some people some time but not all the people all the time.”

    Anwar tidak ambil kesah persaan dan reakesan keluarganya. Dia hanya mementingkan diri sendiri. Jika dia ada simpati terhadap keluarga dia sepatutnya beralah dalam menentukan pelaksanaan undang undang dapat dijalankan dengan sempurna bukan menimbulkan kontroversi sahaja!

    Terima kasih. Sokongan Tuan amat bererti dan dihargai bagi penulis seperti saya

  27. Kisah sejarah Anwar yang menarik.

  28. oi takde cerita lain ke? balik balik ulang cerita lama. boring la

  29. Saya tabek spring…satu artikel yang menyeluruh, padat, tepat dan mantap….bukannya di spin-doctored.

    Cuma saya rasa adalah lebeh lengkap jika dapat dimasukkan juga senerio dimana berapa ramai founder-member of PKR yang asal telah meninggalkan party kerana kecewa dengan percaturan, permainan kotor, manipulasi, sabotage, tikam belakang, main belakang oleh DSAI terhadap mereka yang menjadi ancaman kepada agenda politiknya. Banyak nama2 besar yang keluar PKR antaranya Ezam, Nalla, Roslan Kassim, Chandra Mudzaffar, Marina Yusof, Zainur Zakaria, Lokman Adam dll.

    Mereka sedar telah diperalatkan dalam satu perjuangan sia2 untuk ego dan menyelamatkan hayat politik satu orang iaitu DSAI. My point is, dalam konteks main belakang/tikam belakang ni….PAS sekarang dah mula sedar tentang tindak-tanduk DSAI yang hanya menjadikan PAS sebagai kuda tunggangan saja.

  30. taktik umno lagi jijik. umno adalah the biggest bully tak kira lah pada org melayu ke tidak. saya bukan sokong anwar tapi pada masa sekarang anybody/anything is better than umno. betul ada beberapa kerat org tinggalkan PKR, itu biasa. daripada fokus pada mereka mereka ni baik tengok org yang stay dalam umno yang memang clearly is not doing it for the people tapi utk poket sendiri, dan poket anak cucu mereka.

    big dog, it’s amazing to see how you could twist a story to make a person looks bad. well done!

    No twist here. This is how history recorded Anwar Ibrahim. BigDog merely presenting it, concised in a essay with proper referencing. Ask around, people who have been observing Anwar all these 35 years!

  31. I am not worried if Anwar refused to submit to DNA test, but a bit skeptical if his refusal will lead to police agreeing to use the previous DNA profiling which was done in Japan (to prove parenthood of a girl!). Kalau Anwar dan peguamnya melahirkan kesangsian terhadap polis menangani DNA samplenya, kita juga harus curiga dengan profiling DNA beliau yang sedia ada, mungkin bukan dia punya!! Kalau terpaksa mendapat court order, dapatkan lah, janji sample DNA Anwar yang terkini diperolehi.

  32. Big Dog,

    Looks like you only comment on selected response who support your writing above. Kenapa tak mengaku that you
    are Mahathir punya supporter dari mula lagi?

    You are very biase for a so called popular and
    well connected blogger.

    I am no supporter of Anwar but what happened yesterday
    and the traffic jam around Klang valley is uncalled for!
    Why is that that the moment Anwar opens his mouth, the so called “strong” government over reacts?..Kata very stable government but a person like Anwar seems to shake everybody in the government to their bones?

    Apa yang KERAjaan takut kan?…Why are they so worried that the rakyat whom the BN government says they wants to protect is being burdened by the police blocks?

    We need to work and we need to survive the massive fuel price increase by the BN themselves and yet they say they are protecting us the rakyat???….

    What RUBBISH is this???

    BigDog never denied he supports Tun Dr. Mahathir. In fact it is so obvious. No point stating the obvious.

    I don’t enjoy the massive traffic jam also. But the authorities need to maintain order, for the majority. And it is people like Anwar who loves to thread on thin lines and arouse public emotions, even prostituting public order and civility. Infact, when there was no Anwar nor Anwaristas or like minded people, there had never been public disorder in KL city for decades.

    Blame this on Anwar. If Anwar did not do what he did or plan to do, no need for security measure. The nation can do better without demonstrations, rally and events to arouse the public emotions and anger. For twenty odd years KL did not see demonstration or emotionally charged rally. Why? Because Anwar was in Government!

    The moment he is sacked, he charged people’s emotions for his own personal gains; of course with a lot of sandiwara/wayang and mumbo jumbo!

    The nation does not need Anwar. Anwar is nothing but an anarchist.

    It is actually counter productive.

  33. only hope the better things happen , Di Malaysia ke , ataupun di Indonesia
    kite mau pemimpin yang adil dan bijaksane

  34. Anwar terhasil dari sentuhan UMNO.Kalau dia jadi PM,aku rasa dua kali lima je.Kalau orang benci UMNO orang pun mesti benci PKR pasal tiada beza.Orang pandai bercakap ni selalunya tak pandai buat kerja.Orang yang fokus kerja jarang bercakap.Lainlah orang wayang.Orang wayang banyak peminat.Tak payah pilih Anwar baik pilih pelakun terbaik Malaysia macam Rosyam Nor ke,kan bagus.

  35. Bagi aku orang yang banyak rahsia saja yang selalu takut.Orang yang selalu ada syak wasangka adalah orang yang selalu bermanipulasi.Orang baik selalu berbaik sangka dan orang jahat selalu berburuk sangka.Kita suruh sumpah laknat tak berani.Bila kita suruh lapur polis tak percaya.Apa ni! Cuba bodohkan rakyatke?Everybody can read between the line.Dengan Allah bolih lari ke?

  36. Bagi aku orang yang banyak rahsia saja yang selalu takut.Orang yang selalu ada syak wasangka adalah orang yang selalu bermanipulasi.Orang baik selalu berbaik sangka dan orang jahat selalu berburuk sangka.Kita suruh sumpah laknat tak berani.Bila kita suruh lapur polis tak percaya.Apa ni! Cuba bodohkan rakyatke?Everybody can read between the lines.Dengan Allah bolih lari ke?

  37. Brader Big Dog,

    1. I would really love if you could give us an insight on why TDM fall out with Anwar. Anwar was his protege right? Is it because Anwar wear Armani suits? Or is it because Anwar was too eager to move high up that TDM feel threaten?

    Anwar did a crime which is very unacceptable, for a future Malaysian, Malay and Muslim leader. He practiced sodomy and Tun Dr. Mahathir was convinced from evidence and personal testimonies by victims presented to him. He does not need the public approval to sack Anwar because it was Tun Dr. Mahathir who appointed Anwar as Deputy Prime Minister. Anwar was just an MP for Permatang Pauh, otherwise. Even that, Tun Dr. Mahathir is the one who decided that Anwar be given that seat to contest in the first place.

    A Court of Appeal judgment was obtained that Anwar’s sacking was lawful. Infact, in the Constitution, there is no provisions for a post of Deputy Prime Minister nor Deputy Ministers. Only Prime Minister and Cabinet Ministers.

    2. I always belief in fairness and equality and all of us should hold to “innocent until proven guilty”. Based on these principle,I still believe that TDM have done nothing wrong in Lingam case. Shouldn’t we applied that as well in Anwar case?

    He has been convicted by High Court for sodomy charges, held by the Court of Appeal and then Federal Court. It is a second Federal Court hearing that consider the timing is doubtful, not the act. So the sentencing was reversed, not the conviction on the act. Read the judgment.

    Conveniently, it happened again. What is there to doubt, Anwar’s propensity to commit sodomy?

    3. Let us examine the 1998 “black eyed” incident. Does being provoked allows the IGP to hit Anwar and refuse medical treatment to him? (medical treatment was given only after 4 days) I thought all policemen should have high moral standard? Especially the IGP. I am referring to what RPK wrote in MT. I am a merely 16 year old SBP student that time. And according to you we should not forget the IGP jasa to the nation. If that the case, then the PKM who tolong halau jepun pon should be regard as the same, correct or not? Where is the penghormatan for tokoh Melayu PKM such as Samsiah Fakeh etc and that time Anwar was ex TPM.

    MCP did not chase the Japanese away. MCP fought the Japanese not because of nationalism. MCP fought the Japanese because the Chinese MCPs were revenging against what Japan did to mainland China.

    Yes, Tan Sri Rahim Noor had a moment of weakness. He had a bad temper. He should not have whacked Anwar, despite being hurled with abusive language. No excuse for his conduct unbecoming of a Police officer, let alone the IGP. However, he was tried and sentenced. He even lost his pension.

    Regardless, he was a national hero. His work (as Director of Special Branch) managed to convince MCP to lay arms and sign a peace accord. That is something all military, para-military, authority and even political leaders did not manage to achieve, ever since the Bintang Tiga ransacked Batu Pahat and Gua Musang the moment Japanese surrendered. Malayans, then Malaysians have been under extreme fear and discomfort for 54 years, till Rahim Noor achieved the difference in 1989. Go and ask how was it like to live under the communist terrorists threats!

    After the Hadyaii Accord of December 1989, the country’s economic growth progressed better. In 1991, Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohamad launched Vision 20202, a strategic plan for Malaysia to reach a developed nation status by 2020.

    4. I am also a product of government education system. SBP gaks, I am proud of TDM and his achievement. And I am thankful for the opportunity and scholarship. But deep down, if we want to play, then it should be on same field. I don’t like street demo either, but that is what happened when people being push to the limit. You see, did the Gov allow open debate during TDM time? Even parliament pon takdak live cam kat Singapore. You can say that Anwar was in the government that time, but did the government allow open debate/live parliament time Anwar takde (98-2003)? Some more, all media, TV3 ka, RTM ka sume attack opposition, tax payer money being used for one party propaganda (except for TV3 la). Betol ker salah tu? Adil or not?

    Why Anwar did not talk about these things when he was the Government (1982-1998)? Why don’t you reflect on that first?

    Anwar was so abusive when he was acting PM, he instructed the Special Branch to arrest Azizan Abu Bakar and Ummi Halfida Ali, torture them and finally made them sign a retraction letter to their earlier report against Anwar’s sodomy activities.

    5. Next, you mentioned that Zahid Hamidi was “diperkudakan” and talk about cronisme during UMNO AGM. Well, for me if it is good topic to be brought up, what’s wrong with that? I believe you also attacking Pak Lah on the same topic. Again, I never read/hear on what exactly Zahid Hamidi said and merely referring to you writing.

    Please go find out what Zahid Hamidi did in 1997 first. Go do research about his “cronyism” attacks and the ‘list’ that was presented during UMNO General Assembly, before you raise it in public like this.

    6. TDM quote from Quran on kisah Zulaika and Nabi Yusof and judge with justice but some more he sindir Anwar balik (para 8 chedet.com) aiseh, cheap la benda tuh. What if Anwar really innocent? I mean play it fairly la if you want to win younger generation heart.. you attack dia and you give no chance for him to reach out the mass. Takut ka? Kalau media sume control then where is fairplay? Kalau kita di pihak yang benar, then takde salah nyer kita bagi depa same playing field,

    If Anwar is really innocent, what is the wayang about not wanting to do muhabalah, even as proposed by PAS Mursyidul Am Nik Aziz? Then what’s with the Qazaf thread when he himself have not co-operated fully with the Police investigations on Saiful Bukhari’s report?

    TDM bangga menang election 99 (record sumer menang 2/3), tp ada ka dia bagi RTM digunakan as campaign channel for PAS that time?

    PAS goes on ceramah after ceramah, every night, every two-three kampungs, nonstop with nonsensical unqualified accusations on UMNO/BN/Government. What is there to allow them mainstream media?

    PAS are politicians with double tongue and double face. It was Mat Sabu who first used the term “Al Juburi” in his ceramahs, as far back as early 1997. Then Mahfudz Omar went on the track. They used the sodomy allegations then to demonise UMNO/Government leadership as unfit to be leaders who embrace Islam.

    And yet it was PAS President Hj Hadi Awang who lend termendous support when Anwar was sacked, because of sodomy allegations.

    What wayang is this????

    Cmon bro, all of us know that Anwar is master in giving rhetoric, but does anyone from the G ever think about his suggestion? Some of it might be useful you know, I believe none of us (esp the UMNO people) would want to take it as we place our ego before our logic. The writing was good as it quote fact, but giving a fair comment on the fact is what you are missing.

    It was Anwar’s policy, as Minsiter of Finance, to raise interest rates and crunch on NPLs, in accordance to IMF prescriptions that killed a lot of Malaysian companies, be it SME/Is to public listed, during the economic crisis of 1997-8. The moment Anwar was sacked in September 1998, Tun Dr. Mahathir envoked capital and currency control which managed to stop the economic system bleeding. Then onwards, it was road to recovery. Infact, the recovery was rather fast, considering the KLCI index fell to 292 points and the banking system accumulated RM 80 billion of NPLs.

    This was a good gambit and it received world economists commendations for an unorthodox solution proven highly successful.

    Even Prof Jomo K Sundram, Barisan Alternatif’s shadow Economic Minister (during the 1999 elections) later admitted that Tun Dr. Mahathir’s capital and currency control, and sound economic recovery planning (via NEAC) was a good solution.

    Now you are telling us to listen to this pro US Jewish economic formulas which Anwar embraced????

    Please go and find out what happened to indigenous corporations in Indonesia, Thailand and South Korea, where the IMF prescriptions (as per what Anwar wanted) did to their economic system, especially the strategic implications.

  38. Biggy,

    If Anwar were really innocent (in which I wanted to believe so), he should and would have all the strength, determination and confidence to face or even challange the allegation. But he is not acting like one.

    And the events that lead to accusation were very mysterious and suspicious, the overseas trip, the condo visit, and the sumpah laknat to name a few.
    Let’s pray for the truth to prevail.

    Exactly. Look at the chronological change of events, ever since Saiful Bukhari Azlan made the Police report.

    His spontaneous reactions; getting PKR leaders to call for PCs in the middle of the night, lying about seeking refuge in the Turkish Embassy, then claimed his life being threatened, momentarily appeared in a mob mentality crowd as if nothing happened, refusal to swear by the Quran and do the muhabalah thingy, then do the Qazaf thingy when he at that time refused or stalled Police investigations, finally the Police report made on his case was handled, fabrication of evidence and etc – all conveniently took place after someone else made a Police report that Anwar sodomised the person.

    (Why did he not do the Police report the moment he was exonerated from prison in 2004 and wait till last week?)

  39. bro Biggy,

    Jst to share wth u n fellow readers an article posted on a blog i forgot,heheh..sory bout dat but dis is about bro AnWar & PKR.. u decide..

    CORETAN DRP ALMARHUM_ zemi
    BISMILAHIRAHMANIRAHIM
    ASALAMUALAIKUM WBT.

    MEMANDANGKAN SAYA ADA MENERIMA PM DRP BEBERAPA SAHABAT YG MEMOHON SAYA MENYIARKAN CORETAN INI,MAKA SAYA POSTING SEMULA HARI INI.KPD WM DAN MOD SAYA BERHARAP ANDA DPT BERTINDAK DGN ADIL DAN SAKSAMA AGAR TIDAK DELETE ATAU LOCKED THREAD,SESUAI KEBEBASAN MEDIA YG SERING DIUAR-UAR SELAMA INI.

    CORETAN INI SAYA PERNAH POST PD 30/6/08.DAN TELAH DISIARKAN LEBIH KURANG 8 JAM,SELEPAS ITU SUDAH DIDAPATI HILANG

    1) PENYINGKIRAN yang DRP TKO
    untuk pengetahuan forumer semua,riwayat ze-mi di tko telah pun berakhir pada 29/6/08 jam 7.40pm.maka ze-mi telahpun bertukar menjadi almarhum ze-mi.saya seperti dpat merasakan dlm 2-3 hari kebelakangan ini yg saya akan disingkirkan.kemuncak kpd penyingkiran saya ini adalah berpunca drp asakan2 keras saya kpd anwar ibrahim semalam.sebelum drp ini juga sudah ada kedengaran drp forumer2 yg meminta saya disingkirkan atau diboikot,hinggakan ada org yg membuat undian bertanya setuju tak ze-mi disingkirkan.tapi saya tak tahu apakah keputusan undian tersebut,saya cuba mencari theread tersebut tetapi gagal.malah ada juga forumer yg menuduh saya adalah MOD tko yg pro UMNO dan ada yg kata saya saudara mara atau sahabat handai MOD.disini saya ingin tegaskan dan saya BERSUMPAH DGN NAMA ALLAH BAHAWASANYA SAYA INI BUKAN MOD,SEDARA MARA ATAU SAHABAT KPD MOD TKO.

    saya tak pernah mengenali mereka atau berhubung dgn mereka dgn cara lain selain drp di forum ini.apapun “tahniah” diucapkan kpd WM kerana anda telah bertindak dgn “adil” dlm soal penyingkiran saya.anda telah menunjukan 1 “contoh “ media yg adil dan saksama sebelum pakatan pembangkang mengambil alih pemerintahan Negara.nampaknya anda akan semakin “adil” drp media milik bn apabila memrintah Negara kelak.saya disingkirkan tanpa sebarang amaran.tunjukan dimana silap saya.majikan hendak buang pekerja pun 2 kali amaran diberi.sedangkan saya tidak pernah menerima apa2 amaran drp pihak admin.jika anda berkata saya ni penabur fitnah,sila tunjukan kpd saya apa yg saya kata di forum ini yg tidak benar,kebanyakan apa yg saya kata adalah benar.sebagai seorang muslim saya pun tahu bagaimana dosa fitnah ini.pada pendapat saya anda semua sukar hendak menerima hakikat apa yg saya kata ini kebanyakanya benar.

    kenapa banyak forumer lain yg pro pembangkang yg fitnah anda tak ambil tindakan,malah ada juga yg mengelurakan kata2 hina,makian dan cacian kpd pemimpin2 negara tetapi tiada tindakan.INIKAH KEADILAN YG ANDA PERJUANGKAN SELAMA INI ? sepatutnya anda dahulu yg menunjukan contoh yg baik kpd bn.tapi nampaknya anda pun bertindak sama seperti bn.ini bermakna tiada beza anda dan bn.
    Jika anda lihat kembali kpd theread dan posting saya selama ini,pernahkah saya menyentuh pas,kalau ada pun sekitar 0.01% shj,theread saya selama ini hanya kpd pkr sahaja.kenapa saya bermusuh dgn pkr.saya akan jelaskan di bawah ini.

    2)SIAPA ZE-MI ?

    saya menetap di kawasan lubuk reformasi di selangor sekitar tahun 1999-2004.berusia 35 tahun.kali pertama saya terlibat dlm politik ialah dgn menyertai parti keADILan,selepas melihat anwar ibrahim “diseksa” oleh pemerintah pd masa itu.saya berjuang bermatian-matian dan berhabisan-habisan utk menegakan keadilan kpd anwar.saya hilang perniagaan pd masa itu kerana asyik sibuk berpolitik.rumahtangga pun bergolak kerana politik.walaupun sering dilarang oleh ahli keluarga jgn telibat dgn anwar,tapi saya tolak ketepi semua nasihat itu demi anwar ibrahim.saya terlibat secara langsung dlm soal penubuhan keADILan di bhgn shah alam.saya dan hj shaharudin adalah org mencuci pejabat keadilan shah alam pertama dulu di seksyen 9.

    ketua bahgn pd masa itu hj azman husin sebelum ezam ambil alih.antara rakan2 yg telibat sama dlm penubuhan di bhgn shah alam dulu,adalah hj ardin shah,haris bakar (sekarang s/usaha pkr slgr),pn mahanum,pn rodziah atau lebih dikenali kak ogy(sekarang exco selgr and adun bt 3) suhaimi (sekarang adun sri muda) dr Xavier (sekarang exco slgr dan adun si andalas) sd johari (sekarang join UMNO bersama ezam) nazmi (join UMNO bersama ezam) mr rajoo (sekarang ahli majlis mpk) mr lingam (tak tahu dimana sekarang) zaidi (sekarang bekerja dgn yb suhaimi dan kak ogy) adnan jamburi,hanafi,raja komando atau lebih dikenali sbg pak engku dan beberapa org lagi.kami semua ini bekerja all out masa pru 1999 dimana ezam menetang datuk salamon selamat,keputusannya salamon menang dgn majority 1440 undi drp 40000 undi dlm pru sebelum itu.

    selpas tewas p/raya kami terus bekerja demi memastikan keadilan ditegakan di malysia.saya pernah ditangkap bebrapa kali dlm siri reformasi dulu.antara lokap yg saya pernah masuk adalah dang wangi,ipk kl,travers,dan yg terakhir di pandamaran semasa perhimpunan 100 ribu rakyat di jln kebun.antara sahabat baik saya di lokap dulu adalah saudara nasir isa (reformis).saya juga banyak terlibat mengatur program2 parti di sekitar selangor dulu.itu antara satu sebab saya mengenali ramai pemimpin2 pas dan juga pkr.drp mereka semua inilah saya dpt apa2 maklumat sekarang.khalid ibrahim ni org baru je.badan pun tak sempat belengas lagi,tapi nasib dia baik dpt jadi mb.dulu kalau kami minta sumbangan utk parti (masa itu beliau masih dlm Guthrie) kedekut nak mampuihh mamat ni.pada masa saya sering masuk lokap itulah rumah tangga saya bergolak dan perniagaan saya rosak.setiap kali masuk lokap nak keluar mesti dijamin nak guna 2-3 ribu.

    sampai satu tahap barang kemas isteri pulak digadai utk jaminan saya.ada juga insan yg simpati yg menjalankan kutipan derma konon kononya utk nak jamin kami yg ditangkap ini,tetapi hasil kutipan derma ini lesap kpd mereka.dan salah sorang nya adalah raja petra kamarrudin.sebab itu sampai sekarang pun saya memang tak boleh lihat muka petra ni.saya dah sumpah dia 7 keturunan.dia ni memang muka penipu,dia memang pandai cari duit utk diri dia guna nama parti.dia memang sorang yg pandai ambil kesempatan.sebab itu saya panggil dia raja kapoor,kerana dia byk kapoor duit.duit deposit calon p/raya pun dia kapoor juga.hj ramli seorang penderma minta dia kutip balik duit deposit calon slepas pru,kemudian hj ramli suruh masukan akaun pkr,tapi di kapoor kan oleh dia juga.sekarang hj ramli adalah ahli pas,bukan pkr lagi.apa yg keluar drp mulut dan web petra ni semua nya duit.matlamat utama dia duit.dulu dia buata hikayat khairy,sebelum siar dia minta seseorang jumpa khairy minta duit,kalau tak bagi dia akan siarkan hikayat kahiry.tapi kahairy tetap tak bagi duit kpd beliau,maka beliau pun keluarkan cerita tersebut.begitu juga dgn kes altantuya.saya tak mahu lagilah nak cerita panjang pasal raja kapoor ni.kalau anda nak percayakan dia terpulanglah.dia lah salah seorang penyokong kebebsasan antara agama (ifc) dulu.

    cek balik dia punya web pasal ifc.saya juga selalu terlibat dlm bebrapa p/kecil dulu drp 1999-2004.antaranya yg pertama yg masih saya ingat adalah prk dun sanggang pahang yg mana mb pahang keluar isyarat lucah semasa penamaan calon,kemudian parlimen teluk kemang ns,kemudian dun lunas di kedah yg mana bekas adun dia mati ditembak dlm kereta,kemudian dun anak bukit dan parlimen pendang (ustaz fadzil nor meninggal dunia),kemudian dun indera kayangan perlis dan juga p/raya Sarawak.saya masih ingat lagi diwaktu awal keADILan ditubuh dulu saya lah org yg sering berulang ke pejabat pertama keADILan di sebuah rumah seksyen 14 pj utk mengambil borang2 ahli bagi diedarkan di seluruh shah alam.pada masa itu s/usaha agung keADILan pertama adalah anuar tahir sering memuji saya “hang ni aktif lah cari ahli,baguih,baguih”,kerana saya lah org yg paling kerap datang ambil borang keahlian.sekarang anuar tahir dah masuk pas,kenapa dia masuk pas,anda fikirlah dan buat tafsiran sendiri,begitu juga dgn saari sungib org yg pernah masuk isa ,pun masuk pas juga.buat tafsiran sendiri.saya rasa cukup lah sekadar ini mengenai siapa saya,kalau saya nak tulis lagi 4 page pun tak cukup.

    bukan nak eksyen pulak dgn apa yg saya dah lakukan,tapi sekadar buat pengetahuan anda semua,kerana ada yg sering bertanya siapa yang ni.tentang jawatan2 yg pernah dipegang semasa dlm parti dulu tak perlulah saya nyatakan disini.utk pengetahuan semua bukan saya seorang ja yg banyak berkorban utk perjuangan keadilan dulu,ramai juga kawan saya yg turut bekorban,ada yg bercerai berai rumahtangga,ada yg bankrapsi.ada yg rumah kena lelong,kereta kena tarik,nak makan pun takde duit,semuanya hanya 1 matlamat demi melihat anwar diberi keadilan.tapi sayang anwar menghampakan kami semua.

    3)KENAPA SAYA TINGGALKAN keADILan ?

    saya mula menjauhkan diri drp keadilan pada 2003,kerana saya dah mula tahu siapa anwar yg sebenar dan juga utk memperbaiki taraf kehidupan saya yg dah rosak teruk.ada seseorang telah menunjukan bukti kpd saya siapa anwar dan juga saya lihat satu rakaman video bagaimana anwar menipu dia sakit belakang.dia hanya berlakon sakit semasa hendak dibawa ke mahkamah atau kehospital shj.semasa didalam penjara dia sihat,malah boleh bermain ping pong lagi.dan juga rakaman di hkl semasa dia dtg buat rawatan disana,sewaktu dia hendak salin pakaian di hkl dia boleh berjalan seperti biasa,kemudian bila dah siap salin dia kembali atas kerusi roda,pura2 sakit.tujuan beliau hanya satu pd waktu itu,agar beliau dapat pergi rawatan keluar Negara dan dpt suaka politik disana.ezam pun tertipu juga dlm hal ini,beriya iya aja si ezam ni,usaha sana sini agar anwar dpt rawtan diluar Negara.padahal anwar menipu ja.selepas keluar penjara pun beliau pergi ke jerman,tak buat pembedahan pun,sekadar berehat di hospital ja.siapa berani nafi perkara ini,saya cabar mereka nafi.saya cabar datuk kamarul bahrin,ahli parlimen teluk kemang dedahkan perkara ini.walaupun saya dah menjauhkan diri drp keadilan pada masa itu,tapi saya tetap berhubung dgn kawan2 yg masih dlm parti.saya ada juga cuba menasihat mereka supaya menjauhkan diri drp parti,tetapi seperti biasa lah mereka melenting dan berkata kau nak keluar keluarlah jgn nak racun kami pulak.maka saya pun biarkan mereka aja.tiba p/raya 2004,saya tak terlibat langsung dlm pr itu,walaupun ada kawan2 baik yg bertanding.anwar bebas sept 2004,saya tak ambil peduli .lansung saya tak meraikannya.

    Tapi tuhan itu maha kaya,pada 2006 apabila ezam keluar parti maka ramai juga kawan2 saya ikut sama dan mereka dah mula sedar siapa anwar,dan ada kawan yg berkata kpd saya “mie,nampaknya kau lebih awal cerdik drp kami”.saya nak maklumkan disini ezam keluar drp parti,bukan sebab lain,sebab utama ialah beliau dah tahu siapa anwar,tetapi kerana tidak mahu mengaibkan org,maka dia guna alasan lain.satu contoh saya beritahu anda semua,ezam pernah tinggal di penjara kajang bersama sukma di blok yg sama selama 3 bulan.jadi anda fikirlah sendiri,ezam ni bijak juga orgnya dlm soal siasat menyiasat.tapi utk sementara waktu ezam lupakan dulu,apa yg beliau tahu drp sukma,kerana simpati kpd kak wan dan juga cuba berusaha membebaskan anwar.ini kerana pd pendapat beliau alang2 seluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan.pada masa itu ezam juga terfikir mungkin anwar dah bertaubat dan berubah.jadi apa salahnya beri peluang ke 2 kpd beliau.tetapi sangkaan ezam meleset,ezam mula curiga kembali kpd anwar,apabila dia nampak bebrapa kes (tak perlu saya nyatakan disini) hinggalah pada 1 hari ezam jumpa nalla dan bertanya nalla siapa anwar yg sebenarnya.dan nalla berkata esok u dtg rumah saya bawa u punya quran.maka ezam pun ke rumah nalla esok bersama quran,dan bebrapa soalan ezam tanya kepada nalla,dan sebelum menjawab soalan2 ezam nalla terlebih dahulu ambil semua gambar anak isteri beliau letak di dpn beliau.dan nalla berkata kalau beliau tipu anak isteri beliau akan mati.maaf ! saya tak boleh nyatakan apa soalan2 yg ezam tanya kpd nalla.

    dan nalla juga tunjukan kpd ezam satu video.dan selepas melangkah keluar drp rumah nalla,ezam dah bertekad dia kan tinggalkan anwar.saya tahu saya akan hadapi masalah dgn ezam dan kawan2 lain bila saya ceritakan perkara ini disini,kerana ezam dah berpegang pada prinsip dia tak akan aibkan anwar dgn perkara ini.tapi saya sedia tanggung risiko perkara ini,kerana saya pun tak tahan juga lihat ezam dihina oleh anda semua.hanya org2 sekiling yg rapat sahaja tahu perkara ini.cara anda semua menyerang ezam seolah olah takde sedikit jasa pun oleh ezam terhadap anwar dan pkr.mungkin anda semua tertanya tanya semasa anwar jadi tpm ezam tak tahu ke perkara ini ?

    ya memang ezam tak tahu,kerana beliau bertugas sbg s/usaha politik kpd menteri keewangan.ezam bertugas di mof jln duta dan anwar hanya ke sana seminggu sekali.org yg sgt rapat dan tahu semua perkara ini adalah azmin ali kerana azmin s/usaha sulit tpm.ezam amat jarang bertemu anwar dan jika bertemu pun lebih kpd perbincangan perkara2 politik shj.dan ezam pun tak lama bertugas dgn anwar tak sampai 2 tahun pun.selepas anwar dipecat,ezam pun turut sama dipecat.tahukah anda yg azmin ali tu bapak segala rasuah semasa anwar tpm dulu.setipa org yg nak buat temujanji dgn tpm mesti melalui azmin dulu dan pasti ada “tol” yg harus dibayar.tahukah anda yg azmin ali itu adalah pemegang ap import kereta mewah jenama wald.tahukah anda show room kereta mewah azmin terletak di persimpangan jln sultan ismail dan dang wangi sebelah bank pembangunan dekat traffic light.tahukah anda azmin ali guna kuasa dia dan anwar ibrahim bagi seluruh projek papan tanda di klia kpd adik beliau umi hafilda,hinggakan takde ruang kpd kontraktor lain.tahukah anda berapa kekayaan azmin,kekayaan beliau amat luar biasa.utk perniagaan kereta wald azmin pasang proksi seorang tauke china.tauke ini lah yg sponsor anwar beli rumah baru di segambut berharga 2 juta dan kos ubahsuai pun 2 juta. Cukuplah setakat ini dulu utk bab ini,5 pages pun tak cukup.

    4)KES TERBARU ANWAR.

    Sebenarnya selepas keluar penjara saya dah tahu banyak kali anwar dah lakukan perkara ini.sebab itu saya tak terkejut dgn pengakuan saiful ini.sebab itu saya sering berkata di forum ini,satu hari perkara yg sebenar akan terbongkar.tapi anda semua maki saya.takpe,saya terima seadanya makian anda.ya memang betul kita tak boleh hukum dia sebab keputusan dna belum keluar.tetapi yg saya pelik kenapa anwar guna jalan yg susah utk bersihkan nama beliau.kenapa beliau harus pergi dapatkan suaka di kedutaan turkey.

    jalan yg terbaik adalah beliau datang ke balai polis beri keterangan secara sukarela,kemudian buat pula satu report polis kpd saiful ini kerana cuba memfitnah beliau.nak bagi sedap lagi,pergi mana2 masjid ajak sama bebrapa org kepimpinan ulama pas dan beliau bersumpah disana.barulah nampak gentle dan anda tak bersalah.beliau tak perlu guna alasan polis akan tangkap dan pukul beliau seperti dulu.secara logiknya benda yg sama tak kan berulang lagi.sekarang beliau guna pendekatan salahkan kerajaan ,ketua polis dan peguam Negara.jgn lari drp tajuk asal,jgn salahkan org lain.bersihkan nama anda dulu.dulu pun begitu juga anda alihkan perhatian rakyat dgn menyalah Tun Dr. Mahathir.dia selalu menguar uar kan kpd rakyat,kalau takut dgn risikon jgn bicara pasal perjuangan dan lawan tetap lawan.alih alih dia pula yg pergi berlindung di kedutaan turkey.inikah pjuang sejati ? sekarang polis belum pun nak tangkap beliau,tapi kenapa beliau takut dgn bayang2 sendiri edarkan sms kpd org ramai suruh berkumpul di shah alam kerana polis nak tangkap beliau .

    pd saya tindakan beliau itu adalah sekadar nak test market nak tgk berapa ramai rakyat akan turun sokong beliau, dan hasilnya tak berapa ramai pun.beliau ingat ianya akan sama seperti 1998.stelah melihat sokongan rakyat agak kurang maka beliau pun tak jadi turun drp hotel utk sidang media.setelah melihat sokongan rakyat agak lemah maka jln terbaik ialah dapatkan suaka di kedutaan turkey.ada yg kata anwar terima ancaman bunuh,karut semua tu,kalau org nak bunuh dia sebelum kes ni pun dah kena.pernahkah anda dengar cubaan bunuh terhadap beliau.sebenarnya anwar takut utk ke penjara,kerana beliau pernah tinggal disana 6 tahun,dan beliau tahu keadaan di sana,sebab itu dia memilih utk berlindung di kedutaan.dan saya tak terkejut jika anwar berjaya menyusup ke luar Negara dgn cara haram. Ada yg kata konpirasi kerajaan.adakah pm dan tpm ni takde otak nak piker,nak buat naya kat anwar lagi,mereka dah kalah teruk pru yg lepas,sokongan rakyat dah merosot dan jika mereka berbuat begini maka mereka sengaja mencari nahas utk hancurkan kerajaan mereka sendiri.begitu juga gambar saiful di pej tpm,gambar itu diambil semasa saiful menjadi presiden majlis perwakilan pelajar uniten dan beliau ke sana utk bertemu rakan beliau yg bekerja dgn tpm dan menjaga hal ehwal pendidikan tinggi,saiful kesana pasal urusan kerja.Akhir kata kita sama2 tunggu dan lihat lah acara seterusnya.nak cerita lagi 6 page pun tak ckp.

    5)AKHIR KATA DRP ZE-MI

    saya rasa cukup setakat ini utk hari ini.semoga anda semua ceria selalu,saya sayang sahabat semua.tiada sedikit pun perasaan marah terhadap anda semua.jika selama ini saya ada terkasar bahasa,atau kesilapan lain,maaf dipinta.kpd MOD dan WM maafkan saya jika saya menyusahkan anda selama ini.semua.yg baik itu datang drp allah,yg buruk itu dtg drp saya.

    BYE ! BYE !
    SALAM PENUH KASIH SAYANG DAN IKHLAS DRP ZE-MI.

    SEKIAN
    ZE-MI (TKO)
    EX ADNAN J 501 (KLPOS)-dulu ler.

  40. bro Biggy,

    as for d masked UTK well dats how d worked, heheh..bro AnWar is a known figure so polis biasa takut kat dia dan depa takut jiran2 & kekawan depa yg support agen illuminati(bro AnWar) ni marah & buat naya kat depa..heheh..apo nak dikato…

    Infact even it seems inappropriate I gess d police have deir reason… bro AnWar shud feel honored wth dat treatment coz he got gud publisiti, toi dak… soal qazaf tu baca la kat bawah ni dan pikiaq2 la sendiri..heheh..wat can I say..(,”)

    [24:6] Wal ladziina yarmuuna azwaajahum wa lam yakul lahum syuhadaa-u il-laa anfusuhum fa syahaadatu ahadihim arba’u syahaadaatim billaahi innahuu la minash shaadiqiin

    [24:6] Dan orang-orang yang menuduh isterinya berzina, sedang mereka tidak ada saksi-saksi (yang mengesahkan tuduhannya itu) hanya dirinya sendiri, maka persaksian (sah pada syarak) bagi seseorang yang menuduh itu hendaklah ia bersumpah dengan nama Allah, empat kali, bahawa sesungguhnya ia dari orang-orang yang benar.

    [24:6] And for those who launch a charge against their spouses, and have (in support) no evidence but their own,- their solitary evidence (can be received) if they bear witness four times (with an oath) by Allah that they are solemnly telling the truth;

    [24:7] Wal khaamisatu anna la’natallaahi ‘alaihi in kaana minal kaadzibiin

    [24:7] Dan sumpah yang kelima (hendaklah ia berkata): Bahawa laknat Allah akan menimpa dirinya jika ia dari orang-orang yang dusta.

    [24:7] And the fifth (oath) (should be) that they solemnly invoke the curse of Allah on themselves if they tell a lie

    [24:8] Wa yadra-u ‘anhal ‘adzaaba an tasyhada arba’a syahaadaatim billaahi innahuu la minal kaadzibiin

    [24:8] Dan bagi menghindarkan hukuman seksa dari isteri (yang kena tuduh) itu hendaklah ia bersumpah dengan nama Allah, empat kali, bahawa suaminya (yang menuduh) itu sesungguhnya adalah dari orang-orang yang berdusta.

    [24:8] But it would avert the punishment from the wife, if she bears witness four times (with an oath) By Allah, that (her husband) is telling a lie;

    [24:9] Wal khaamisata anna ghadhaballaahi ‘alaihaa in kaana minash shaadiqiin

    [24:9] Dan sumpah yang kelima (hendaklah ia berkata); Bahawa kemurkaan Allah akan menimpa dirinya jika suaminya dari orang-orang yang benar.

    [24:9] And the fifth (oath) should be that she solemnly invokes the wrath of Allah on herself if (her accuser) is telling the truth.

    [24:10] Wa lau laa fadhlullaahi ‘alaikum wa rahmatuhuu wa annallaaha tawwaabun hakiim

    [24:10] Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, dan juga (kalaulah tidak kerana) bahawa Allah Maha Penerima taubat, lagi Maha Bijaksana, (tentulah kamu akan) akan mengalami kesusahan yang sukar diatasi).

    [24:10] If it were not for Allah’s grace and mercy on you, and that Allah is Oft- Returning, full of Wisdom,- (Ye would be ruined indeed).

    p.s. bro, sorry took too many of ur space,..apo nak di kato,..heheh..(,”)

  41. Hi,
    Of course those who anti-anwar will sound like one. But who are you to judge this kind of case.

    So ‘berbaik sangka’ lah and try to be fair, otherwise you just make ‘dosa kering’ saja, unless you have the very trivial proof.

    Go back to the issue, getting Anwar DNA, come on guys Malaysia is not a MUNDUR country. Why getting DNA is such a fuss. You actually don’t need scientist pun. In fact with the right machine which is berlambak kat Malaysia…(tak caya pergi lah mana mana biotech lab kat Uni. tempatan) dah boleh dapat maklumat DNA seseornag.

    If you want to check your own DNA –> go here and buy the kit pun boleh…
    http://www.dnagenotek.com/dnasaliva_overview.htm

    I feel so ashame and sorry of our police. They are so pathetic and idiot. You know this is what make people dont put trust in police.

    Nak ambik DNA put nak BERSANDIWARA kah…?

    Soal DNA ini, ianya menjadi susah HANYA APABILA Anwar TIDAK MAHU MEMBERIKAN KERJASAMA!

    Ianya menjadi rumit kerana Anwar akan mencanangkan satu dunia bahawa ada ‘konspirasi’ lagi untuk menjahanamkan beliau sekiranya sampel DNA diambil (walaupun bukan susah sangat), tanpa kebenaran beliau. Anwar akan mengunakan ini untuk merumitkan perbicaraan, yang dijangka akan menjadi medan ‘wayang sarkas’ lagi.

    Biasalah, wayang dia tak habis habis, (i.e. disuntik virus HIV, diracun arsenik semasa dalam tahananan etc) sebagai helah dan “diversionary tactics”. Soal dakwaan keracunan arsenik sehingga Mahkamah memutuskan HUKM buat siasatan penuh. Endocrinologist paling terkemuka dalam negara Dato’ Dr. Khalid A Kadir, yang juga Pengarah HUKM dan sepasukan semibilan pakar kanan pelbagai bidang HUKM gagal menjumpai apa apa kesan sebagaimana didakwa.

  42. Anwar saja nak membesar2kan pasal DNA ini, supaya orang ramai terfikir yang sebenarnya memang ada konspirasi jahat terhadap beliau. Ataupun sebenarnya dia takut nak buat macam tu, takut sebab salah ke?

  43. Tiga soalan untuk bakal PM

    sumber:
    http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com

  44. […] last time he had a ‘wayang’, it caused a lot of  opportunity cost to the nation. The thirteen million Ringgit question is, how […]

  45. […] akan bermula babak baru, sandiwara lama, terutama selepas pencalonan Pilihanraya Kecil kerusi Parlimen Permatang Pauh besok, 16 Ogos 2008, […]

  46. […] September 2008 finally came and actually went. Anwar “Drama King” Ibrahim promised that he would take over as Prime Minister of Malaysia. Over and over again, he etched on […]

  47. […] Transition’ in UMNO Leadership. Its about the Drama King and also, Drama Queen, with some new twist to an old drama script. Of course, former power abuse convict Anwar Ibrahim, being in the Neo Conservative equation of […]

  48. […] nonsenseness!”. Hence, he continuously re-packaged himself with more sensationalization and dramatization, both acting as an enigma of ‘first strike weapon’ and ‘pre-emptive/defense […]

  49. […] kali kita benarkan Anwar menipu kita bulat bulat dan termakan dengan wayang-selepas-wayang? Apakah secara kebetulan kes liwat melibatkan Saiful Bukhari Azlan akan bermula dalam tempoh […]

  50. […] seorang yang memang mempunyai bakat untuk ‘berlakon’, Anwar sentiasa memperkudakan emosi dan sentimen rakyat, dibaur dengan manipulasikan fakta dan […]

  51. […] the raintree’ drama is exactly the kind of attention these sordid people crave for. Former abuse-of-power convict Anwar Ibrahim is known for being a ‘Drama King’. Somehow, this ‘infectious disease’ is getting to other power crazy people. Possibly […]

  52. […] Again,  when the Saiful Bukhary sodomy trial will commence, the world should be expecting the same show-boating legal ‘tai-chi’ from their team of lawyers. Possibly related posts: (automatically generated)Ezam: Agenda […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: