Wajarkah UMNO bagi peluang kepada pemimpin beraspirasi macam Mike Tyson?

Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor dan Ketua Penerangan UMNO Tan Sri Muhammad “Mike Tyson” Hj Muhammad Taib hari ini mengumumkan bahawa akan bertanding jawatan Naib Presiden UMNO pada pemilihan parti Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 16-20 Disember ini.

Laporan The Star:

Tuesday July 22, 2008 MYT 4:47:08 PM

Mat Taib goes for VP post

By EDWARD RAJENDRA

http://www.thestar.com.my/images/video.gifMuhammad Taib: I am running for Umno vice-president post

SHAH ALAM: Umno information chief Tan Sri Muhammad Muhammad Taib will contest the vice-president’s post in the coming party polls in December.

“On an official note and with much gladness, I offer my self as a challenger for the vice-president’s post in the upcoming Umno General Assembly from Dec 16-20,” he said at a press conference held at the Umno Selangor building here on Tuesday.

The Rural and Regional Development Minister added that his decision was made with a strong desire to strengthen Umno to face an extraordinarily testing time, amid new political challenges.

“For me it will be an avenue to give undivided support to Umno president Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi and his deputy Datuk Seri Najib Tun Razak,” he said.

Muhammad Taib, Selangor Mentri Besar from 1986 to 1997, said he wanted to ensure that Malays got priority in development programmes.

**************************

Beliau yang dilantik sebagai Senator, kemudian diambil kedalam Kabinet selepas Pilihanraya Umum ke XII sebagai Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah pernah menjawat jawatan Naib Presiden UMNO sebelum ini, bermula 1993 sehingga 2000. Beliau merupakan salah seorang dari regu “Team Wawasan” semasa Mantan Timbalan Presiden UMNO dan banduan salah guna kuasa Anwar Ibrahim mencabar En. Abdul Ghafar Baba sebagai Timbalan Presiden UMNO pada pemilihan PAU 1993.

Mike Tyson telah diminta melepaskan jawatan sebagai Menteri Besar Selangor pada April 1997 apabila beliau ditangkap di Lapangan Terbang Antarabangsa Brisbane kerana membawa wang berjumlah melebihi AUD 2 juta pelbagai matawang dan menyalahi undang undang Australia. Beliau juga diminta mengambil cuti dari jawatan sebagai Naib Presiden UMNO kerana menghadapi kes ini. Beliau kemudianya dibebaskan kerana Mahkamah mendapati beliau tidak fasih berbahasa Inggeris.

Sebelum itu, Mike Tyson juga pernah menimbulkan kontroversi peribadi yang menjadi bahan perbualan ramai apabila baginda Tuanku Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Sultan Selangor ketika itu murka kerana MB Selangor ini mengahwini puteri baginda secara berahsia.

Apakah dalam keadaan rakyat tidak mempunyai keyakinan tinggi, yang ditafsirkan sebagai undi merosot kepada UMNO dan BN dalam PRU 12, sesuai UMNO mengangkat seorang pemimpin yang mempunyai rekod seperti demikian sebagai salah satu jawatan pewaris Kepimpinan UMNO itu?

Tepuk dada, tanya selera!

Published in: on July 23, 2008 at 01:10  Comments (23)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2008/07/23/wajar-umno-bagi-peluang-kepada-pemimpin-beraspirasi-macam-mike-tyson/trackback/

RSS feed for comments on this post.

23 CommentsLeave a comment

  1. Bro BGDC,

    Masalahnya sekarang ini, ramai suatu masa dahulu perosak dan penyangak UMNO menjadi pemimpin UMNO, dan pemimpin negara. Yang dahulunya pernah jadi pembelot dan musuh UMNO kini disanjung, dipuja. Yang dahulunya pernah disabitkan kesalahan Rasuah jadi menteri undang-undang.

    So, apa nak hairan kan. Mungkin lepas ini bekas banduan liwat akan jadi PM, kerana itu kehendak SIL. rakyat terpaksalah ikut aje…

  2. Apasal Mike Tyson ni bodoh sangat.???

    “SHAH ALAM: Umno information chief Tan Sri Muhammad Muhammad Taib will contest the vice-president’s post in the coming party polls in December.”

    Malang sungguh UMNO Ketua Penerangan tidak tahu perlembagaan UMNO. Mana mungkin dia mahu tanding Naib Presiden??? Bukan dia yang menentukan, tetapi Bahagian-Bahagian UMNO yang akan calonkan…

    Patut lah UMNO hilang arah tuju dan tenggelam punca. Rupa-rupanya Ketua Penerangan sendiri pun tidak tahu kelayakan dan cara yang melayakkan. HELLO !!! BUKAN AWAK YANG CALONKAN, TETAPI BAHAGIAN-BAHAGIAN UMNO DAN MESTI MEMENUHI KOTA PENCALONAN.. FAHAM TAK???? !!!

  3. He is the perfect embodiment of UMNO ideals and principles. Mike Tyson for VP!!!

  4. Memandang besar kemungkinan bahagian2 UMNO dan perwakilan yg berkarat dan berkulat tu akan calonkan dia, mesti dia menang punya.

    Tak menyesal saya keluar Umno bersyarat macam Tun hari tu.

    Kulat Umno ialah cara kita salah pilih pemimpin.

    Satu pandangan akar umbi yang amat relevan.

    Ini sesuatu yang amat membimbangkan. Perwakilan UMNO dalam mesyuarat peringkat Bahagian dan PAU wajar berfikir jauh dan menyelami Perjuangan, agar hanya pemimpin yang akan membawa kebaikan kepada parti, Bangsa Melayu dan Negara sahaja diberikan peluang (menolak pemimpin yang bermasalah).

  5. Jeyklls and Hydes in Malaysia. Are you? (Answers below)

    Jeyklls dan Hydes di Malaysia. Adakah anda? (Jawapan dibawah).

    Posted at http://Patek1472.wordpress.com.

  6. UMNO members should stop flying kites; kick the bugger out.

  7. Very “colourful” personalitity. Prof Farish was spot-on, we Malaysians love colours in our politicians. As evidently the one leader we’ve had who doesn’t have a colourful past and is not found to be corrupted and is God-fearing and mostly quiet and stay out of scandals, is ridiculed as boring and sleep-walking.

  8. tepuk dada pak lah dan tanyalah selera Pak Lah. Memang wajar pun mat taib tanding Naib Presiden.
    Sedihnya, UMNO akar umbi dah tak boleh buat apa apa. Tak da siapa boleh menghalang mat taib jadik whatever he wants because dia ada duit dan UMNO atasan mahukan duit.
    Orang bawahan hanya ikut je. Kalau yang berani dua tiga kerat je. Yang sedikit ni pun kalau menjerit buat sakit telinga.
    Terimalah seadanya UMNO!!

  9. Orang2 seperti Mike Tysonlah yang mempamirkan ciri2 kepimpinan dalam UMNO dimasa kini. DIa ada peluang besar untuk menang kerana dalam UMNO tidak ada tempat orang yang sedia menghambakan dirinya untuk party tetapi ada tempat untuk yang menghambakan dirinya utk pemimpin. Penyangak dan penyamun berleluasa dalam UMNO.

    He has contravened 5.5 of the UMNO Code of Ethics. Any UMNO member here? Shut your gap and do the right thing! Tengku Rithaudeen is compiling reports now.

    You mean 5.5 Ejen, Pelobi, Pengurus Kempen atau Perayu Undi?

    5.5.1. Bagi peringkat Majlis Tertinggi, kecuali majlis penerangan dan/atau apa kempen yang dianjurkan dibawah seliaan Ibu Pejabat UMNO Malaysia, ahli ahli Parti dilarang daripada berkempen bagi pihak dirinya dan/atau menjadikan dirinya ejen, pelobi, pengurus kempen atau perayu undi bagi mendorong seseorang ahli supaya mengundi atau tidak mengundi dalam mana mana Pemilihan Partu bagi pihaknya sendiri atau bagi pihak mana mana calon untuk mana mana peringkat Parti.

    5.5.2. Bagi peringkat Bahagian, kecuali untuk majlis penerangan dan/atau kempen yang dianjurkan dibawah seliaan Badan Perhubungan UMNO Negeri masing masing, ahli ahli Parti dilarang dari berkempen bagi pihak dirinya dan/atau menjadikan dirinya sebagai ejen, pelobi, pengurus kempen atau perayu undi bagi mendorong seseorang ahli supaya mengundi atau tidak mengundi dalam mana mana pemilihan Parti bagi pihaknya sendiri atau bagi pihak mana mana calon untuk mana mana peringkat pemilihan Parti.

    Isnt Mike Tyson the Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor?

    5.5.2 . clearly states that the Perbuhungan UMNO Negeri is allowed to campaign. That is why he is doing it!

  10. bru,

    takkan takde orang lain dalam UMNO yang berkaliber? dah kering sangat ke kolam intelek dan pemimpin UMNO ini?

  11. Tak payah dok kalut dunia sudah terbalik kuang cakap orang kedah.. macam-macam boleh jadi hari ni, tengok pemimpin2 kita semua tiga suku, dah tiga suku semua yang kelentong kena kat depa semua.. depa berebut nak cari duit untuk bermewah-mewah rakyat dah ada yang kebulug. tengok kepada menteri-menteri kabinet semuanya dulu perosak kini depa dok gasak..habih telungkup negara.,zaman ayahnda Tun dulu ada jugak yang tiga suku tapi dalam kawalan…ni dah teruk sangak ketebukaan sampai hindu paria pun nak sama-sama ambik nikmat sama banyak hasil bumi melayu, cinapun macamtu jugak. Hancug habih negara..pak lah masih dok tersengeh terhegeh-hegeh seolah rakyat suka sangat kat dia, tambah pula dicucuk oleh menantu rupa macam penyangak…haaaa dia la penyangak..orang muda yang tak ada hormat lansung kat orang tua ka sapa ka dia tak kira… mampuihhhh macam ni.. emmmmmmmm hancurlah negara ku.. kalau aku mampu aku jadikan Tun semula Perdana Menteri Malaysia…pemimpin kesayangan ku…

  12. Mukhriz Mahathir pun patut umum kesediaannya untuk merebut satu dari kerusi jawatan naib presiden UMNO itu!

    MAS dalam UMNO…

  13. Dunia di mana Muhd.MuhdTaib(2MT) mahu jadi NP:

    Bets on $200 oil increase
    By Javier Blas in London

    Published: July 3 2008 16:52 | Last updated: July 3 2008 16:52

    The number of financial bets on crude oil prices hitting $200 a barrel before the end of this year has almost doubled in the last month, a further sign of growing concern that oil prices will continue to rise sharply in the near term.

    The strong buying of these call options – contracts that give holders the right to buy crude oil at a predetermined price and date – comes as spot oil prices in London on Thursday hit a fresh record high around the $146 a barrel level.

    In London, Brent oil hit an intraday record of $146.69 a barrel, up 55 per cent since January. In New York, West Texas Intermediate hit an all-time high of $145.85.

    Gazprom, the Russian energy giant, reiterated yesterday that oil prices could surge to $250, although most industry executives have dismissed the forecast.

    Investors are also pilling into call options at levels between $150 and $175 and a minority are buying so-called “lottery tickets” call options at $300 a barrel.

    Nauman Barakat, of Macquarie in New York, said that investors were again buying call options at $300. “I assume on the presumption that some sort of a confrontation will take place between Iran,” he said. “But even without this premise I remain a bull and I think we will take $150 out sooner rather than later,” he added.

    Some traders are dismissive about the significance of high price call options, but others noted that options that a year ago were also considered “lottery tickets” are now below today’s oil price.

    There were 29,775 outstanding contracts for Nymex December 2008 call options at $200 a barrel on Thursday, up 87.5 per cent since June. Since the beginning of the year, the so-called ”open interest” in these contracts has jumped 600 per cent.

    At the same time, oil companies are buying put options – contracts that give holders the right to sell crude oil at a predetermined price and date – to lock in record oil prices. Traders said there has been strong interest in put options for delivery later this year and through the next two years at levels around $110-$120 a barrel.

    Traders said the rise in call option buying reflected the fact that energy consumers, such as airlines or utilities, were hedging their exposure, and financial investors were also trying to profit from a potential spike.

    Commodity bankers said that some consumers have come to the conclusion that current record oil prices are here to stay, abandoning any hope that prices would fall back to last year’s level of $60-$70 a barrel.

    Kalau dia 2MT(too empty) ‘has the answers’ bagi menjaminkan kesejahteraan orang Malayu dan tanah air mereka – why not? Kerusi Presiden pun patut!

  14. Tu la sebab UMNO semakin pupus sebab banyak sangat PENYANGAK dalam barisan kepimpinannya. Ini parti nak membela nasib Melayu dan Islam? Lupakanlah…

  15. Bro Big! check-out apanama’s blog. rupa-rupanya Perdana Menteri ada BMW 7seris sebagai kereta rasmi.

  16. big…

    sekang ni, hampir setiap negeri dah mempunyai calon…

    so semuanya main sentimen kenegeriaan utk mendapat undi…

    jd ada baiknya…kalau VP yg dpt lepas ni mewakili negeri yg belum ada wakil…atau paling kurang ikut wilayah…

    kalau pak lah terus jd presiden, maknanya kuota utara dah ada…

    najib mewakili pantai timur…so sekang ni rasanya VP perlu diwakili

    wakil sabah
    wakil sentral (selangor/kl/negeri sembilan)
    wakil selatan (melaka/johor)

    kalau ikut kriteria tu, sy rasa selayaknya:

    hishammudin
    muhd hassan
    musa aman…

    tapi kesimpulannya…org nak mcm ni…

    najib – presiden
    muhyiddin – timbalan
    hishammudin
    shafie apdal
    muhd hassan

  17. Patut ke ahli-ahli umno mengundi seseorang yang membawa duit-duit yang berjuta -juta ringgit untuk membeli sebuah rumah yang mewah di Australia?

    Dan saya percaya beliau tidak akan berada di posisi sekarang ini jikalau beliau bukan penyokong kuat Pak Lah. Lebih-lebih lagi beliau bukanlah ahli yang dilantik di dalam parlimen.

    Dengan banyak kontroversi beliau dengan sukahati pula menawarkan diri untuk bertanding jawatan tersebut, walaupun diragui akan layak untuk mendapat jawatan tersebut di dalam parti. Apapun, selamat bertandinglah.

  18. Jangankan Mat Taib jadi VP, sedangkan kalau Pak Lah masih Presiden selepas Disember ini pun, pasti ramai yang akan membawa diri, sama ada menyepikan diri dari aktiviti parti atau terus mengeluarkan diri daripada parti. Yang pegang jawatan di peringkat akar umbi sudah pasti ramai yang akan meletak jawatan. Kalau terus pegang jawatan pun, pasti ramai yang buat tidak peduli dan tidak tahu dengan parti. Biarlah Umno digerakkan di peringkat pertengahan dan atasan, kerana merekalah yang berkuasa dan menentukan segalanya. Akar umbi tidak diperlukan lagi dalam Umno Pak Lah. Suara akar umbi diketepi dan dipandang sepi. Yang berkuasa ialah MT dan Perhubungan Negeri. Satu persatu Perhubungan Negeri buat perakuan akan calonkan Pak Lah dan Najib di kerusi masing-masing, sedangkan hak untuk buat pencalonan terletak pada Bahagian. Perlembagaan hanya memperuntukkan usul sebagai saluran cawangan-cawangan menyatakan pendirian mereka tentang jawatan peringkat atasan. Sehingga kini, hanya 34 cawangan yang menggunakan peruntukan itu walaupun gembar gemburnya bukan main gempita mengatakan banyak cawangan akan bangkit dengan usul masing-masing. Yang jelasnya, semua 34 cawangan yang membuat usul, tidak satu pun yang menyebut nama Pak Lah untuk terus kekal di jawatannya.
    Umno memerlukan pembaharuan, bukannya melangkah ke belakang. Merosotnya sokongan kepada Umno dan BN, salah satunya adalah kerana Umno mundur dalam pemilihan orang-orang untuk jawatan kerajaan. Pak Lah sendiri adalah pemimpin recon yang pernah terkeluar dari arus perdana. Shahrir, Mat Taib,, Shabery dan sebagainya juga recon. RTC pun nak cuba nasib. Jika Umno terus memberikan tempat kepada mereka ini, bermula dengan Pak Lah, Umno juga akan dipandang sebagai parti yang tidak diperbaharui dan akan terus merosot dalam arus politik negara. Jika Umno bersedia untuk diarkibkan, maka tidak salah untuk menempatkan orang-orang recon terus menjadi pemimpin.

  19. Jangan le dihancurkan lagi UMNO ni. Aper la mike tyson nih. Aku memang tak setuju langsung dia nih jadi naib presiden.
    Ni lagi satu yang aku sangat tak setuju si Shafie Apdal tuh sibuk2 nak tawar diri tu watper. Dia ler salah satu punca aku pulaukan PRU yang lepas. Menteri yang bodoh dalam menjalankan tanggungjawab masa pegang KPDNHEP. Yang dia jaga bukan pengguna tapi pengeluar dan peniaga. Haprak piang punya orang.

  20. Salam sejahtera,

    PEMBERITAHUAN

    Untuk mendapatkan sebarang berita-berita rujukan Buletin Utama TV3 bagi anda yang sering ketinggalan waktu siarannya, sila layari Rujukan Berita TV3. Blog ini sedang dikemaskini dengan berita-berita semasa yang terkini dan segala berita-berita lampau.

    Semoga bahan rujukan ini dapat dimanfaatkan bersama sebelum sebarang spekulasi atau lontaran pandangan dikemukakan. Juga diharapkan agar kita semua tidak perlulah “bias” meskipun ianya merupakan berita arus perdana yang dikongkong oleh kerajaan pemerintah. Usaha ini diwujudkan atas dasar kebertanggungjawaban terhadap agama, bangsa dan negara yang tercinta.

    Sekian dimaklumkan.

    PEMUDA PELAPIS
    http://www.pemuda-pelapis.blogspot.com

  21. UMNO sedang menghadapi masa depan yang sangat mencabar bukan saja yang akan menentu hidup matinya tetapi juga kemana arahnya Melayu akan dihanyutkan.

    Jika orang orang UMNO masih terus menerus mementingkan kedudukan dan kuasa masing masing tatkala keadaan negara sedang meruncing dan kepercayaan rakyat terhadapnya sedang terumbang ambing, maka lupa sajalah untuk mengembalikan kuasa di PRU ke 13 nanti. Siap sedia saja untuk gulung tikar.

  22. Mat Tyson adalah pejuang tulen bangsa melayu dan umat islam. Marilah kita sama-sama menyokong beliau untuk jawatan tersebut. Sesungguhnya beliaulah calon yang paling syumul untuk posisi itu. Hidup Mat Tyson! Hidup Pak Lah!

  23. sudah sapoo 3 juta and naik puteri dan derhaka sultan..nah balik mencabul orang melayu punya maruah lagi..

    bila lah orang melayu akan buka mata….


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

<span>%d</span> bloggers like this: