“Anwar akan berdalih menjelang 16 September”

Perdana Menteri ke IV Tun Dr. Mahathir Mohamad mengatakan Mantan Timbalan Perdana Menteri dan banduan salahguna kuasa Anwar Ibrahim akan berdalih apabila 16 September 2008 menjelang. Ini kerana Anwar tidak akan mampu menubuhkan Kerajaan Persekutuan terdiri dari Pakatan Rakyat (PR) dan akan berdalih dengan pelbagai alasan termasuk ‘konspirasi’ kerana gagal melunaskan ‘janji’nya kepada rakyat Malaysia.

Hakikatnya, Anwar tidak mendapat cukup sokongan untuk menubuhkan Kerajaan Persekutuan. Selama ini, hanya illusi semata mata ‘janji’ mengenai menjadi Perdana Menteri Malaysia ke VI, mula ditaburkan pada majlis sambutan ‘Black 14’ di Kelab Sultan Sulaiman April lepas.

“(Hanya) Tuhan (mampu) menghalang (God forbids)!”, ujar spontan Tun Dr. Mahathir, “Anwar akan memberikan segala macam alasan, (termasuk polis dan peguam negara memang sengaja mahu ‘mengenakan’ dirinya). Ini memang sifat Anwar”.

Beliau membuat ulasan sedemikian apabila ditanya dalam sidang media selepas melancarkan Kempen Derma Darah Pra-Ramadhan 2008, anjuran ANSARA dengan kerjasama AEON-Jusco, Utusan Malaysia dan pelbagai badan di AEON Bukit Tinggi, Klang petang tadi.

Apabila diminta membuat komen mengenai keputusan Pilihanraya Kecil Permatang Pauh beberapa hari lepas, Tun Dr. Mahathir membuat analisa sokongan rakyat kepada Kepimpinan PM ‘Flip-Flop’ Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi makin tiris. “Dalam hanya lima bulan, sokongan merosot. Pemimpin apa macam ini?”. Tambah beliau lagi “Jumlah ahli UMNO kecil berbanding dengan majoriti. Ini menunjukan ada ahli UMNO sokong Anwar”.

Published in: on August 29, 2008 at 18:06  Comments (32)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2008/08/29/anwar-akan-berdalih-menjelang-16-september/trackback/

RSS feed for comments on this post.

32 CommentsLeave a comment

  1. Biggum,

    Perdana Menteri ke VI Tun Dr. Mahathir Mohamad mengatakan Mantan Timbalan Perdana Menteri dan banduan salahguna kuasa Anwar Ibrahim

    You got to be joking

    The Abe Lin-Kak Tah conspiracy was what transpired on that ‘black 14th’. Orgasmic Anwar

  2. Sdr BGDC,

    Kali ini nada dering telefon bimbit sdr sama bunyinya seperti telefon Khairy Jamaludin semasa kempen di Kelantan dan Permatang Pauh. Harap sdr tidak jadi klon Khairy.

  3. Salam,

    Kalau 16 September 2008 berlalu, masih ada 16 September 2009 dan seterusnya. Kita lihatlah apa yang akan berlaku nanti. Tapi yang agak pasti, seperti yang dinyatakan oleh Tun Mahathir, UMNO dan BN semakin lemah, bukan semakin kuat. Jadi kejatuhan UMNO/BN mungkin hanya dapat ditangguhkan, tapi tidak akan dapat dielakkan bila sampai waktunya.

  4. Hi Big Dog,
    Can we list out excuses for Anwar?
    Maybe: –
    Pak LAh rebought the MPs with bigger gula-gula than Anwar?
    PAk LAh is a Hindu therefore the decided not to leave him?
    The MPs are waiting for another meaningful date?

  5. MENCONGAK MAKNA MERDEKA

    Ketika di usia kanak-kanak
    sering kutanya bapa:
    akan makna merdeka?
    Lalu jawapannya: KEBEBASAN
    Siapa kurung kita?
    kuasa asing katanya
    di bumi sendirI kita jadi kuli.

    Anak-anakku kini di usia dewasa
    kepadaku sering mereka tanya:
    benarkah kita sudah merdeka?
    Minda kita masih diperhamba
    saban ketika dusta dan nista
    angkara kebejatan arus perdana.

    Kepada mereka kuhulur nasihat:
    usah percaya jika diperdaya
    tidak wajar dikongsi kemungkaran
    agar selamat di dunia juga akhirat
    usah tumpang gerabak dosa.

    Maaf…. rela aku dicerca
    Hingga kini masih aku mencongak
    makna merdeka setelah setengah abad
    kutempuh di terowong ini
    sinar di hujungnya masih suram.

    ABDUL HALIM YAACOB (270808)
    Pinggiran Alor Setar.
    http://asalbayu.blogspot.com

  6. Sekarang musuh Islam sedang menjunam dan menuju kehancuran tetapi Islam semakin kuat terutamanya di Malaysia. Tunggulah teori ini menjadi kenyataan. Sekali pun tidak berlaku seratus peratus tepat, tetapi jangan dipandang ringan atau ambil mudah. Bersiaplah dari sekarang, sebelum terlambat!

    Teori ini merupakan pandangan peribadi saya berdasarkan keyakinan bahawa Islam akan kembali gemilang di akhir zaman. Pihak yang tidak percaya dan mempertikaikan teori ini berhak mengemukankan teori yang lebih baik. Tetapi apa yang penting saya penuh yakin Malaysia akan jadi Negara Islam sebenar dalam tempuh terdekat melalui politik dakwah dan kasih sayang, bukan politik demokrasi amalan jahiliah moden!

    Selamat menyambut Hari Kebangsaan dan menyambut Ramadhan Al Mubarak.

  7. Dear Bro,

    The clock is ticking, tick tock, tick, tock. Permatang Pauh citizen will know the con man and the culprit on 16 September 2008. Remember that Anwar 16 September 2008 not 2013!!

  8. Brader,

    16 September is just a war-cry for Anwar to get to parliment. Once elected , just like always, he couldn’t care less about any promise or date. If he cannot fulfill it, he always find excuses for anything.

  9. mr big dog,

    VI=6, IV=4 … I thought Tun was the 4th PM not the VI PM

    Thanks. Typo. It will be corrected

  10. Bigdog,

    Selagi ahli2 UMNO dan Majlis Tertinggi tidak berani berbuat yang betul dan berani(sack Pak Lah)….ada apa lagi yang tinggal dalam maruah dan kekuatan UMNO untuk menafikan Anwar Ibrahim merampas takhta kerajaan??

    Ia mungkin bukan September 16 seperti yang di-khabarkan. Tetapi ia TETAP akan berlaku sebagaimana PRU12 berlaku….tetapi untuk menyenangkan lagi menyedapkan hati dan jiwa UMNO,mengapa tidak nya semua penyokong2 UMNO bersama2 tidur dengan PM kesayangan mereka dan apabila mereka bangun Pakatan Rakyat telah memerintah. Jangan cakap yang perkara ini mustahil…tidak kah PRU 12 mustahil? 5+1= MUSTAHIL? fikir2kan lah

  11. Hey Biggie, you posted this on Ashraf Abdullah’s:

    This is typical of Zorro Unmasked, whether in the blogs or in person in real life.

    He is a sixty plus overtly opinionated person who simply must be right (that is what he thinks!) all the time.

    Look at his blog. For a retired English teacher, he use so much profanities and words unimaginable in open written form. He should be teaching someone like me moral and civility, and not practice otherwise.

    Zorro has had several rift amongst, for his narrow-mindedness.

    For someone who is supposed to be or at least a HR/people development person, he simply has minimal ethics on reporting or sharing his opinion. Twice, he took a private conversation (or for that matter, argument) between FRIENDS (Again I stress, FRIENDS; in capital letters!) online! Personally, I find it very dangerous to share with him anything, even private matters as he might suddenly publish it with his own personal commentaries in his blog.

    Read about it in http://zorro-zorro-unmasked.blogspot.com/2007/10/plaintive-plea.html

    One don’t (or at least, shouldn’t) criticize a friend, in such a way he wrote about Dato’ Syed in one’s blog. I think there is an unwritten rule somewhere on that one. At least, a 68 year old man who has been around should know that, more than the rest of us.

    Once, he wrote to severe my personal relationship with him just because my blog has a “NO to IPCMC” logo on it. Aren’t I entitle to my own opinion, in my blog? So why should someone write something like “I don’t think I would want to share a table with him anymore”, just because the other person choose to have the “NO to IPCMC” on his blog? Would he have liked it if people isolate him just because he has his “Vote PKR” logo on his?

    Anyway, congratulations on your blog. Welcome to the club.
    August 23, 2008 10:20 AM

    You are too big even to hide under an anon. It is the whiff that gave you away. Please do not read me anymore because I peddle profanities that may burst some peoples maladjusted sensitive egos. Honesty is better than chicanery. Happy berpuasa and I mean it.

    I used my usual pseudonym when I posted the comment in Ashraf’s. I did not hide under anonymity. Honestly is good. Then again there is such thing as respect, civility and being matured.

  12. Alasan-alasan yang boleh digunakan oleh bakal Yang Amat Berhormat (YAB) Perdana Menteri 16 September 2008, sekiranya temberangnya terbongkar pada hari berkenaan. Minta maaf YAB, saya tolong ingatkan, YAB hanya ada 14 hari lagi, atau kurang lebih 2 minggu saja lagi. Penyokong-penyokong anda juga sedang mengumpul idea-idea megenai alasan apa yang hendak diberikan sekiranya YAB tidak berjaya mengambil alih kerajaan pada hari itu. Saya akan tolong mereka lain kali. Buat masa ini biar saya tolong YAB menyediakan alasan-alasan sewaktu ditemuduga oleh wartawan-wartawan pada hari itu:

    1. Gus Dur berkata bahawa masanya belum tiba untuk saya mengambilalih kerajaan. (Gus Dur tidak sempat menghabiskan alasannya sebab telah tertidur!)
    2. Ada orang hendak membunuh saya, saya terpaksa berlindung lagi di Kedutaan Turki.
    3. Yusuff Al Tantawi, ulama tersohor menasihatkan saya agar jangan bersumpah. Oleh itu, saya tidak dapat bersumpah menjadi Perdana Menteri.
    4. Rakan-rakan saya di IMF minta bersabar, mereka tidak ada banyak dana untuk mengambil alih Malaysia sebab Amerika sendiri porak peranda.
    5. Ahli parlimen Sabah telah ditangkap di bawah ISA. Mereka tidak boleh melompat parti.
    6. Saya bimbang keselamatan saya sebab pihak polis akan menangkap saya bila-bila masa.
    7. Kenyataan saya telah diputar belitkan oleh media dan blog-blog yang dikawal sepenuhnya oleh kerajaan.
    8. Saya hanya bercakap 16 September, tahun belum ditentukan lagi. Mungkin tahun 2020.
    9. Saya tidak pasti siapakah yang akan saya lantik jadi Timbalan Perdana Menteri, Kit Siang, Karpal Singh atau Haji Hadi.
    10. Tidak semestinya dengan mengambil alih kerajaan saya boleh membantu rakyat. Sekarangpun saya dapat membantu mereka. Kenapa hendak diperbesarkan lagi isu ini.
    11. Apa yang hendak saya risaukan. Apa saja alasan yang saya bagi, penyokong-penyokong saya pasti akan menelannya bulat-bulat.
    12. Saya telah diracun dengan racun arsenik. Saya harus mendapat rawatan semula.
    13. Penyakit tulang belakang saya makin parah. Saya terpaksa mendapat rawatan di luar negara. Doktor-doktor di Malaysia tidak boleh dipercayai. Mereka ingin membogelkan saya.
    14. Ini semua main-main, bukan betul-betul. Cobaan!
    15. Saya belum dapat pengganti pembancuh kopi saya yang akan saya bawa ke luar negara!

    YAB buatlah keputusan hendak mengambil alasan yang mana satu. Kalau tidak cukup, boleh e-mail kepada saya. Saya akan ikhtiarkan mencari alasan-alasan yang baru.

  13. Sebenarnya ramai yang dah tahu bahawa tiada apa-apa akan berlaku pada 16 September ini seperti yang dikecohkan oleh Anwar.. Untuk pengetahuan semua, 16 September hanyalah semata-mata ‘janji kosong’ Anwar untuk memberi keyakinan pada rakyat sahaja sedangkan beliau sendiri tahu, 16 September hanya semata-mata tarikh yang bakal TIDAK MEMBERIKAN APA-APA PUN PERUBAHAN.. Hanya pembohongan rakyat yang dilakukan oleh Anwar kerana beliau yakin setiap kata-kata beliau akan ditelan sebijik-sebijik oleh pengikutnya…

  14. I think Anwar is on his way to be the next PM.

    The MCA and Gerakan seem to look for any justifiable reasons to jump ship. The “pendatang” remarks by Datuk Ahmad Ismail (BN-Bukit Bendera) looks fit to be a good reason.

    The Sabah MPs … well some says they were actually “frogs” before they kissed some girls and turned to politician

    Anyway this is the count:
    MCA = 15
    MIC = 3
    Gerakan = 2
    UPKO = 4
    PBS = 3
    SAPP=2
    PBRS = 1
    LDP =1

    total = 31 …

    I would like to wish congratulation to Mr. Anwar in advance.

  15. Semoga Allah melindungi Malaysia dari bala dan bencana kerana hanya Allah yang mengetahui isi hati manusia di atas bumi ini.
    Tetapi untuk menjadi khalifah di atas muka bumi ini dan menjadi pemimpin kepada sebuah negara.. dari pandangan mata kasar..Saudara Anwar Ibrahim tidak layak langsung untuk memerintah..kerana beliau bekerjasama dan berkawan rapat dengan pemimpin pro-yahudi demi kepentingan politik beliau… ini sahaja sudah cukup untuk menilai sejauh mana keikhlasan Saudara Anwar berjuang… kerana bukan setakat bangsa akan digadaikan..malah Islam juga akan terjejas di bumi tanahair kita ini..nauzubillahiminzalik….

  16. semuanya komen2 bodoh. tuan punya blog ni pun bodoh. wakakakaka tunggu ajelah 16 Sept. nanti.. lepas tu bagilah hujah2 bodoh korang tu..

    tak sabar nak tgk reaksi blog bodoh ni kalau DSAI betul2 take over the govt this 16. and of coz masa tu lagi macam2 la komen2 bodoh oleh pengomen2 bodoh akan disiarkan di blog bodoh ni..

    bodohhhhhhh…

  17. I disagree with Ayor’ comment.

    A government which is formed haphazardly doom to fail.

    The recent example in Pakistan shows that 2 opposition forces combine their energy and effort to topple Gen Musharaff and yet fail to agree on candidate to succeed the General.

    This will eventually happen to Pakatan Rakyat sooner or later,

    PAS – Islamic
    DAP – Dunno what is their ideology (definitely not the same as Pas)
    PKR – Justice for all ?

    As illustrated above, how can a well functioning government have components with diverse ideologies.

    And Malaysian is not prepared yet to have 3 Deputy Prime Ministers …………….

  18. Kita tunggu je nanti apa pulak alasan yang Anwar nak bagi. Anwar memang dah terkenal dengan perangai dia macam tu. Janji pandai, hasil takdak, bila dah takda macam2 alasan akan keluar.

  19. mr umno_supporter,

    what you are saying is right, that’s what will happen if the government is formed through backdoor will full of deception and treachery. The morality of the government itself is in question. In fact, the morality of Mr. Anwar is also in doubt.

    Unfortunately, not many people see it that way. To make it worst, UMNO is in a very weak state.

  20. kita tunggu dan tengok sapa yang kenaaaa! chedet, passport jagaaaa, jgn cicirrr!

  21. kepada big cat dot cock…..anda kata laman ni bodoh dan org yg komen pun bodoh..sbnrnya anda adalah ‘most bodoh’..sebab? sbbnya anda sndiri pun msk dan komen di laman yg anda katakan ‘bodoh’ ini..so,u ar the most stupidest!! hahaha….

  22. Biggum,

    typo error…
    are you skipping sahurs? or just having late suppers?

    16th September, 2008 – anwar jumps the PR ship!
    he wants to do a jonah – big fish dot cock ate him

  23. 12 DAYS TO GO…SEPT 16, “HEAVEN” FOR AMNO SHALL BURN!!!

    AND WE SHALL SEE ON WHOM THE MOON DONTH SHINE…

    InsyaAllah. There are some places where the sun donth shineth………….

  24. kepada kamikaze a.k.a konekkaze.. kahkahkah.. mmg.. termasuk ler kau sekali.. dok main semantik lagi tuu.. kahkahkah.. kau mmg patut jadi pengunjung tetap blog bodoh ni.. pasal kau mmg tepat ngan kriteria bodoh yg ditetapkan oleh pemilik blog bodoh ni yg gendang gendut tu.. hihihi.. btw, ini juga la blog paling pundek yg penah aku terjumper di kalangan blog2 yg pundek.. hahahahhaha..

  25. Semoga Allah tunjukkan kebenaran….Apepun 10 September 2008 datang terlebih dahulu dari 16 September 2008. Jgn Lupe

  26. Bila depa kata 16hb September…jangan dok cerita lain…perhati betul betul …fikir betul betul
    tentu ada sesuatu yang tak kena dengan kerajaan laa nie…semua jadi pak turut…yang pentingnya TSAnuar dah bermula…Biarlah dengan alasan apapun…kerajaan yang ada tidak mempunyai tokooh yang boleh diterima pakai…bersedia untuk menanti keruntuhan…bila DR M tak da lemah la UMNO…itulah yang sebenarnya…

  27. Dengan Nama Allah maha Pengasih lagi Maha Penyayang Tidak akan aku biarkan Pembelot Bangsa dan Agama, Penderhaka (Si Pembakar Bendera) menjadi Perdana Menteriku.

  28. […] Making excuses here and there can be very weary. Even writing this article proves to be very tiring for me. Just bring the MPs and make them resign from their parties and all this so called meetings of negotiation will be redundant. But Anwar did not take this easier and more peaceful path did he? Why? […]

  29. Anwar jadi gabenor california boleh la..kat sana mereka iktiraf ‘BELAKANG TAROK ‘..Lagipun kat sana banyak AMMO dia boleh bela..la ni pun dia dah takde lutut..

  30. […] 2008. This is something Mukhriz and Tun Dr. Mahathir described as “halucinating” and “making excuses”, when he will never ever able to realise that […]

  31. […] proclamations and promises, something he conveniently do continuously. Of course, he would continuously craft any damning excuse to justify, even though most of them have regarded as insulting the inteliegence […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

<span>%d</span> bloggers like this: