Mukhriz: Anwar “berkhayal” untuk menjadi PM menjelang 16 September

 

YB Dato’ Mukhriz Mahathir hari ini menjelaskan bahawa beliau amat sangsi ahli Parlimen Permatang Pauh yang baru, Anwar Ibrahim akan mengambil alih kuasa sebagai Perdana Menteri dan menubuhkan Kerajaan Persekutuan Pakatan Rakyat menjelang 16 September ini. Ini kerana PR masih belum membuktikan bahawa ada cukup MP BN akan melompat keluar dan menyokong parti kerjasama yang amat rapuh itu.

Beliau menjelaskan semasa sidang media mengumumkan pra-pelancaran Kempen Derma Darah Pra Ramadhan ANSARA 2008 di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia di Sungai Besi tengahari tadi.

“Kemenangan Anwar tidak memberi kesan kepada penguasaan dalam Dewan Rakyat. BN tidak kehilangan apa apa kerusi kerana Permatang Pauh memang selama ini dipegang PKR pun”.

“Saya tidak nampak ada 30 MP BN akan keluar dan menyokong PR. Kalau adapun, hanya segelintir”. Perkataan yang digunakan Mukhriz untuk mengambarkan hasrat Anwar ialah “berkhayal” (Dillusional). Tambah Mukhriz lagi, Anwar akan dijangka akan berdalih dan memainkan ‘drama’ untuk menjelaskan kenapa menjelang 16 September ini beliau masih belum mampu menubuhkan Kerajaan Persekutuan PR.

Laporan Bernama.com mengenai MP BN tidak akan melompat keluar parti:

 

29 Ogos, 2008 01:17 AM

Anggota Parlimen BN Sabah Dan Sarawak Nyatakan Pendirian Tidak Akan Lompat Parti

By: Ramjit

KUALA LUMPUR, 29 Ogos (Bernama) — Majoriti anggota Parlimen Barisan Nasional (BN) dari Sabah dan Sarawak menyatakan pendirian tidak akan lompat parti seperti yang diuar-uarkan pembangkang sebelum ini.

Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata kenyataan yang dibuat pembangkang mengenai perkara itu merupakan suatu rekaan dan pembohongan semata-mata.

“Sokongan anggota Parlimen dari Sabah dan Sarawak tidak berbelah bagi kepada pucuk pimpinan BN dan kita akan sentiasa bersama BN walaupun ada cerita di luar sana bahawa kononnya ada ura-ura anggota Parlimen dari kedua-dua negeri nak melompat (parti),” katanya yang mewakili anggota Parlimen kedua-dua negeri itu pada sidang media di lobi Parlimen di sini.

Kira-kira 20 anggota Parlimen Sabah dan Sarawak hadir pada sidang media itu bagi menyatakan sokongan mereka terhadap kepimpinan BN termasuk Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Bernard Dompok, Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Douglas Unggah Embas dan anggota Parlimen Kinabatangan Datuk Bung Mokhtar Radin.

Shafie yang juga anggota Parlimen Semporna berkata pendirian tidak akan berlaku lompat parti itu turut dinyatakan dua anggota Parlimen BN dari Sabah iaitu Datuk Eric Majimbun (Sepanggar) dan Datuk Chua Soon Bui (Tawau) yang sebelum ini didakwa akan menyertai Pakatan Rakyat.

” Saya telah bercakap dengan Eric Majimbun dan Chua Soon Bui pagi ini, saya berjumpa mereka dan mereka memberi jaminan kepada saya bahawa mereka masih kekal bersama BN,” katanya.

Shafie berkata satu surat yang mengandungi tandatangan semua anggota Parlimen dari kedua-dua negeri itu juga akan diserahkan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari Jumaat sebagai tanda sokongan mereka.

” Kami akan memberi jaminan kami dan akan menandatanganinya dan menyerahkannya kepada Perdana Menteri hanya untuk memastikan tiadanya spekulasi.

” Pendirian kami sangat jelas jadi saya harap tiada spekulasi, jangan dengar spekulasi yang dibuat (Penasihat Parti Keadilan Rakyat) (Datuk Seri) Anwar Ibrahim atau sesiapa di luar (parti),” kata Shafie.

— BERNAMA

*************************************

“Hanya Pembangkang sahaja yang merasakan ‘keseronokan’ apabila Anwar menyertai mereka dalam Dewan Rakyat”, sambil membuat analisa bahawa Anwar ialah 80% rhetorik dan hanya 20% fakta. Namun begitu, Mukhriz mengakui bahawa Anwar mempunyai kemampuan oratori yang amat baik.

Dalam pada itu, beliau menegaskan bahawa ahli UMNO, terutama peringkat akar umbi amat gusar dengan Plan Peralihan Kuasa yang hanya akan berkuat kuasa 2 tahun lagi, sebagaimana diumumkan PM ‘Flip-Flop’ Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 10 Julai 2008. Ini jelas ditunjukan bahawa kemenangan Anwar di Permatang Pauh dua hari lepas menunjukan bahawa dengan majoriti yang diperolehi, ada kemungkinan besar ahli UMNO sendiri mengundi PKR. Perasaan tidak senang kepada Kepimpinan makin menebal dan jelas Mukhriz, “Rakyat makin sukar untuk ‘menelan’ kemampuan Kepimpinan meneruskan plan mereka”.

Published in: on August 29, 2008 at 01:29  Comments (12)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2008/08/29/mukhriz-anwar-berkhayal-untuk-menjadi-pm-menjelang-16-september/trackback/

RSS feed for comments on this post.

12 CommentsLeave a comment

  1. […] ABOUT / FAVES / ARCHIVES submit_url = “http://jedyoong.com/?p=694”; From Big Dog: […]

  2. Bd, jangan pula masyarakat UMNO kata Mukhriz berkhayal nak jadi Ketua Pemuda. Setakat jurugambara media kena pukul dia panggil media hebohkan kira itu kerja Mukhriz di Permatang Pauh.

    Apa dia ingat senang mahu lawan Khir Toyo dan yang lain? Khir dah lari sembunyi. Tetapi saham Mukhriz masih selling at a big discount.

    I support Mukhriz; but stop making kiddies’ statements.

    Anwar’s statement: “The government had tabled this Bill on Monday without giving the opportunity to the members of parliament, including our friends who are still on the other side (BN), to study it. And it was tabled in haste.

    “This Bill is agreed upon by rapacious politicians but opposed by all experts and non-governmental and human rights organisations, not just the Bar Council….it is clear that the current government and cabinet are afraid of the people’s voice,” he said.

  3. Dear Bro,

    I have started countdown in my blog to ensure that this con man is really man to face the reality on 16 September. Let us predicted what are his excuses on that day. What ever it is. Permatang Pauh citizen have been coned.

    Salam.

  4. Somehow I felt we have reached the climax after the PP election. So Anwar won and that’s all.

    Anwar will always be Anwar – full of rhetoric.

    The focus now on Dollah to step down. Fast!

  5. Instead of worrying about pledges of loyalty from other BN members, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal should just ask Mukhriz and other UMNO heroes first regarding their loyalty to the Flip Flopper.

    If he has balls, he should ask Mukhriz to sign the pledge that he has faith in the BN leadership first.

  6. Erm… guys, I’m not sure you’ve realised this, but facts by themselves are useless.

    Facts must be digested and scrutinised, occasionally by rhetoric (which incorporates logical reasoning).

    So 80% rhetoric? Nothing wrong with that really.

    No disrespect to Mukhriz, but I haven’t been hearing alternate policy proposals, alternate budgetary measures etc.

    He has mostly been making vague and sweeping statements about the government’s incompetence, but with very little specific details.

    So what’s his difference from Anwar?

    cheers

  7. Open Latter to Paklah From Ghombau..(yang diterima melalui email)

    kepado pak lah…
    PM paling sey sayang…

    I lap u namo sey ni KARIM…pengundi bedaftar DUN CHOMBUNG, PARLIMEN ROMBAU…alaaaa tompek si KERY yg abah’eh JAMALUDIN tuuu…tak kona’???? menantu PAK LAH tu laaaaa…suko bona’ sey ngan dio tu…ghaso nk buek menantu lak…

    sey nulih surat ni bukan apo…sajo yor nk ucap’an timo kasih kek pak lah sobab naik’an hargo minyak ari tu.. lopeh ini bilo hargo minyak naik..hargo barang lain pun naik gak laaaa…banggo boto’ sey ghaso…mcm duduk kek LAS VEGAS lak…HIDUP PAK LAH!!!!!!!

    sey janji ngan pak lah yg sey akan ubah tebiat sey dari makan ikan kombung yg dah merah menyalo mato’eh & pocah bedorai porut ikan tu pado ikan koring yor… sey sanggup bekoban untuk UMNO dan bn.. anak sey yg 7 org tu yg dh buleh buek team futsal tu boleh la bekojo lopeh sekolah buek bantu mak ayah diorang ni haaa…kok tk bekojo pun buleh la jadi mat rompit kek SENAWANG tu…dapek gak la duit sesikit…buleh gak la menoruskan tradisi keluargo sey ni yg nyokong UMNO dan bn ghaso2 sey ni nk ubahsuai bilik bilik yg ado kek ghumah sey…nk buek tompek bolo ikan & tanam sayur cagho hidroponik (apo binchek’eh ni???) sey tepakso tanam kek dalam bilik sobab sey tingga’ kek umah flat… rebet yg pak lah bagi kek sey memang melampuh2 lobeh’eh dari keperluan sey.. bilo sey congak2.. sey cumo guno 20 sen yor duit minyak moto sehari.. ado la untung 21 sen…bak kato si SAIDA AF6 ‘ok la tuuuu’ sey tak pakai pon keto… sobab bilo minyak naik hargo.. sey kono jual datsun kotak mancis sey tu.. dapek gak la duit…tokih2 pun ado la hasil’eh.. team futsal sey tu, sey nak suruh eksesais hari2 berjalan kaki tak pun naik beska’ poie sekolah…ado la 5 km…dokek yor tuuuuu…

    walaupon gaji sey ni rm 1000..sbona’eh terlobih cukup untuk keluargo sey… buek permulaan nk ngubah kehidupan sey.. sey tak akan guno’an gulo bilo buek kopi… tak akan guno’an topung untuk buek kodok sey nak ganti’an bogheh ngan ubi… tiap hari sey ngan keluargo akan berposo (kecuali pado hari hari yg dilarang beposo) sey akan buek minyak masak sendiri itu antaro caro sey ngubah caro hidup.. ade banyak laie caro semuo kerano UMNO dan bn… dan sey mintak bona’ pak lah naik’an laie hargo minyak yg ado.. bukan tu yorrr.. sey mintak bona’ naik’an laie hargo tol sobab org sbolah rumah sey nih org pembangkang…dio slalu guno highway, biar padan muko dio…tu la…suko bona’ nyokong pembangkang…PAKATAN RAKYAT konon…palo hayah dio tu… nnt pak lah buleh la melawat sey dan sedokah pado sey solai kain pelikat bilo dh nak dokek2 pilihanraya nanti… insyaallah kain pelikat tu sey nk bubuh dlm frame dahtu gantung kek rumah.. tapi jangan lupo lak.. pak lah sain otogeraf yor kek kain tu…. jgn lupo pak lah.. naik’an laie hargo minyak.. jgn la diturun’an gaji mentori2 tuuu..siannn diorang…kang apo lak anak bini’eh nk mentodarah… sey totap nyokong pak lah.. akhir kato biar pak lah sonang, janji kami papo kedano.. hidup UMNO, hidup bn..

    sekian timo kasih.. ps/ sampai’an salam sey kek si KERY samo PATRICK BADAWI tu yor..tak lupo gak tuan punyo syarikat SCOMI…sapo tah namo’eh…lupo lak…

    pocah kaco,

    pocah golas,

    sudah baco,

    harap baleh.

  8. U untuk
    M melayu
    N no
    O otak

    dulu..kini…selamanya…pengkhianat negara,bangsa,agama

  9. Anwar pembohong rakyat! Buta-buta je rakyat kena tipu dengan beliau kononnya 30 MP UMNO akan lompat masuk PR yang mana akan membolehkan kerjaan baru ditubuhkan… Hmmm.. Hentikanlah angan-angan atau janji kosong tu..

  10. Memang khayalan dia je. Dia cakap macam tu dengan harapan BN akan kucar kacir dan dia akan naik. Sudahlah, tengok sampai masa nanti adalah dalih dia.

  11. […] a Government by 16 September 2008. This is something Mukhriz and Tun Dr. Mahathir described as “halucinating” and “making excuses”, when he will never ever able to realise that […]

  12. […] should not be trusted. However, his manipulative oratory skills managed to ‘blind’ and ‘halucinate’ the mind of the simpletons with the rakyat. Especially when Anwar capitalise on the maxim of […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

<span>%d</span> bloggers like this: