Masyakarat Bukan Melayu wajar sanggup berkorban untuk kepentingan negara

Masyarakat Bukan Melayu, samada parti politik dan/atau NGO, menyuarakan rasa tidak puas hati mereka mengenai soal perpaduan yang Exco Pemuda UMNO dan MP Jerlun Dato’ Mukhriz Mahathir bawa, melalui saranan beliau sistem sekolah satu sukatan diperingkat seluruh Negara dan sistem sekolah vernakular dimansuhkan.

Laporan Utusan Malaysia pagi ini:

Bukan Melayu tolakutusan-malaysia-04xii08

Oleh WARTAWAN UTUSAN

KUALA LUMPUR 3 Dis. – Badan-badan bukan kerajaan (NGO) khususnya daripada organisasi bukan Melayu

Mereka menyifatkan cadangan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir itu sebagai berbaur perkauman dan mahu sistem pendidikan sedia ada dikekalkan.

Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia (UCSTAM) dan Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (UCSCAM) dalam kenyataan bersama hari ini kesal dengan kenyataan Mukhriz itu yang disifatkan boleh menjejaskan perpaduan.

‘‘Kami meminta agar kerajaan mengambil tindakan terhadap pemimpin-pemimpin yang tidak bertanggungjawab ini bagi mengelak perkara sedemikian berlaku lagi pada masa depan,’’ jelas kenyataan itu.

**********************************************

Hujah Mukhriz ialah polarisasi kaum bermula dengan masyarakat Malaysia terpisah (terbiasa dengan gayahidup yang berbeza) semenjak peringkat usia pembangunan, iaitu sekolah rendah. Orang Melayu dan Bukan Melayu, terutama masyarakat Cina, makin hari makin diasingkan kerana sistem sekolah yang berbeza dan penerapan mereka untuk menerima satu sama lain dalam konteks muhibbah dan perpaduan sebenarnya dibatasi.

Ini lebih diburukan kerana semenjak 20 tahun kebelakangan ini, sistem sekolah vernakular Cina makin meningkat, samada penambahan unit atau pembesaran dan masyarakat Cina hari ini lebih mengutamakan anak anak mereka melalui sistem ini berbanding dengan sekolah kebangsaan. Ini termasuk kawasan urban, walaupun ibu bapa kanak kanak ini sendiri berjaya dibangunkan melalui sistem sekolah kebangsaan dan mendapat pendidikan barat.

Penolakan cadangan Mukhriz ini memberikan tafsiran bahawa masyarakat Bukan Melayu, terutama Cina lebih mengutamakan kepentingan etnik mereka semata mata dan meletakan perpaduan antara kaum sebagai prioriti yang lebih rendah. Mereka amat cemburu mempertahankan kepentingan mereka, membatasi kepentingan negara dan masyarakat yang lebih besar, termasuk menyumbang secara positif kearah proses perpaduan dan integrasi masyarakat. Hak untuk menentukan bahawa pendidikan Cina berkali kali sengaja dipolitikan, sehingga menjadi ‘tebusan politik’ (political ransom).

Rata rata, jika dikaji sistem pendidikan vernakular sekolah Cina sudah tidak lagi relevan. Ini kerana sistem sekolah ini ujud apabila British menerima bahawa masyarakat immigran yang mereka ujudkan dalam negara ini, memerlukan sistem pendidikan yang sealiran dengan negara asal mereka, berbanding sistem Inggeris yang mempunyai sukatan amat berbeza. British dianggap memberi ruang perancangan agar immigran yang mereka bawa ini akan satu hari pulang ke negara asal dan pengadaptasian asas amat penting untuk menentukan proses ‘pengimmigrasian semula’ ini berjalan lancar. Ini dibiarkan berterusan sehingga menjadi ‘norma’ dalam masyarakat Malaysia, walaupun Penyata Pelajaran Razak 1956 mengariskan sebaliknya.

Jika dikaji melalui sudut peruntukan Perlembagaan Persekutuan Malaysia pula, ianya berbeza. Artikel 152 memperuntukan:

Article 152

  1. The national language shall be the Malay language and shall be in such script as Parliament may by law provide: Provided that-
    • (a) no person shall be prohibited or prevented from using (otherwise than for official purposes), or from teaching or learning, any other language; and
    • (b) nothing in this Clause shall prejudice the right of the Federal Government or of any State Government to preserve and sustain the use and study of the language of any other community in the Federation.

Tafsiran peruntukan ini bermaksud bahawa bahasa selain bahasa kebangsaan (Bahasa Melayu) dibenarkan diajar disekolah sekolah dan bukan dibenarkan pengunaan sebagai bahasa penghantar. Ini juga bermaksud, masyakarat Malaysia dibenarkan mengunakan bahasa ibunda mereka dalam masyakarat.

Oleh demikian, ada pengamal undang undang memberikan tafsiran bahawa peruntukan ini tidak dikuat kuasakan dan selama ini, sistem sekolah vernakular diberikan ruang beroperasi semata mata atas ehsan untuk ‘menghormati kemahuan etnik tertentu’, sesuai dengan semangat setiakawan dan muhibbah. Hari ini, keadaan ini berbeza. Peruntukan artikel ini wajar dikuat kuasakan sepenuhnya kerana sistem sekolah vernakular ini sebenarnya sudah menjadi produktiviti songsang (counter productive) dalam usaha memupuk semangat perpaduan, setiakawan dan muhibbah antara kaum kerana polarisasi dalam masyarakat bermula dengan pengasingan diperingkat usia formatif, melalui sekolah.

Sekiranya masyarakat etnik Bukan Melayu, terutama Cina benar benar ikhlas dan serious untuk menunjukan patriotism mereka sebagai warga Malaysia, maka kepentingan negara perlu diberikan keutamaan berbanding dengan kepentingan kaum. Sistem sekolah vernakular wajar dikorban dalam keikhlasan mereka untuk mendemonstrasi dan reliasasikan hasrat sebagai warga Malaysia yang tulin, dengan iltizam yang tidak berbelah bagi kepada Negara, Raja, Perlembagaan dan sistem masyarakat muhibbah Malaysia. Realitinya, tiada usaha untuk memberikan tafsiran artikel ini secara rasmi pernah dibuat.

Kebelakangan ini, masyarakat Cina secara lantang menyuarakan kehendak mereka untuk ‘kesama rataan’, sebagai warga Malaysia yang diperuntukan hak. Ini termasuk mendesak agar Dasar Ekonomi dan peruntukan 30% ekuiti kepada Bumiputra dimansuhkan. Sebelum ini, PNB yang diujudkan untuk menentukan kehendak penguasaa ekonomi Bumiputra sebanyak 30%  dipenuhi, telah membuka mereka peluang untuk melabur dan 45% pengambilan untuk jawatan awam telah mula dibuka untuk Bukan Melayu, dimana masyarakat Cina mendapat kepentingan. Yang merumitkan lagi, ada pihak chauvinis Cina sengaja melakukan provokasi untuk secara sistematik menguji kesabaran orang Melayu.

Masyarakat Cina wajar menunjuk kesediaan mereka untuk ‘bertolak ansur’ dan kesediaan untuk bekorban, sejajar dengan kedudukan mereka sebagai warga negara. Tanpa bersedia untuk membuat sebarang pengorbanan, maka akan sampai ke satu tahap dimana kaum yang banyak memberikan konsessi untuk menjayakan semangat setiakawan, muhibbah dan ‘kongsi kuasa’ akan merasakan bosan dan menunjukan reaksi negatif. Mungkin akan sampai satu tahap orang Melayu, sebagai kaum majoriti, akan secara lantang mempersoalkan penguasaan etnik Cina dalam ekonomi dan mendesak agar “Ketuanan Ekonomi” ini dimansuhkan, sebagai timbal balas kepada desakan lantang, terutama puak chauvinis Cina menyerang konsep “Ketuanan Melayu”.

Ini adalah masa yang sesuai untuk semua pihak mereliasasikan usaha untuk kemajuan dan pembangunan Malaysia, sebagai negara bermasyarakat majmuk yang berintegrasi sebagai satu negara. Proses mencapai perpaduan tidak akan memberi makna sekiranya salah satu pihak tidak bersedia untuk membuat pengorbanan, malah sentiasa mendesak agar kaum majoriti melakukan sebaliknya.

Published in: on December 4, 2008 at 08:12  Comments (47)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2008/12/04/masyakarat-bukan-melayu-wajar-sanggup-berkorban-untuk-negara/trackback/

RSS feed for comments on this post.

47 CommentsLeave a comment

  1. Bagi saya, Sekolah Cina dan Tamil melahirkan warga negara yang tidak patriotik. Saya yakin jika ditanya kepada Bangsa Cina, “Bahasa mana dahulu, bahasa Malaysia atau Bahasa Cina”? Jawapannya pada saya mesti Bahasa Cina dahulu kemudian Bahasa Inggeris dan akhir sekali baru Bahasa Malaysia. Jika ada sesiapa yang ada membuat bancian, tolong kemukakan. Jika tiada elok diadakan bancian. Sebab itu kita dapati masih ramai remaja-remaja malah golongan pertengahan umur bangsa Cina yang tak tahu berbahasa Malaysia kalau tahu pun sebutannya loghat Cina.

    Sebenarnya pejuang-pejuang sekolah vernakular inilah yang sebenarnya bersifat perkauman yang paling tebal (racist). Mengapa di Singapura, Auatralia dan negara2 lain tidak diungkit kerana tiada bahasa Cina dalam sistem pendidikan.

    To those who are still with the Vernacular school you are the biggest “munafik” and the biggest racist even after 50 years of independance. Shame on you all.

  2. Apabila undang-undang wujud, sama ada dalam bentuk Perlembagaan atau selainnya, telah diluluskan oleh Parlimen, maka tugas penguatkuasaannya terletak pada badan eksekutif, iaitu Perdana Menteri dan kerajaannya, manakala badan kehakiman bertanggung jawab membuat penafsiran mengenainya. Di Malaysia, Perdana Menteri dan kabinetnya menganggotai dua badan ialah penggubal undang-undang dan eksekutif. Jadi kita agak pelik apabila undang-undang digubal, diluluskan oleh kedua-dua Dewan Rakyat dan Dewan Negara, ditandatangani oleh Yang DiPertuan Agung, kemudiannya dikatakan tidak dikuatkuasakan selama lebih 50 tahun, jadilah kes cakap tidak serupa bikin. Mungkin juga boleh dikatakan bahawa mereka yang sedemikian sebagai penderhaka kerana ingkar kepada Perlembagaan dan Ketua Negara.

    Berdasarkan laporan media di atas, ternyata Cina masih mencuba nasib untuk menang dengan menggesa pihak berkuasa mengambil tindakan kepada Mukhriz atas kenyataan dan komennya, sebagaimana yang berlaku kepada Ahmad Ismail yang diambil tindakan oleh UMNO. Menggesa tindakan diambil adalah salah satu cara mereka menggertak setelah mereka kehabisan hujah untuk menjawab kenyataan yang dikemukakan. Selama ini mereka mengutuk ISA, Akta Hasutan dan sebagainya, bila mata sepet mereka sendiri tercucuk, mereka menggesa undang-undang berkenaan diguna pakai. Bayangkanlah jika mereka yang memegang tampuk kuasa, sudah tentu ramai orang Melayu akan diambil tindakan jika lantang bersuara sebagaimana yang mereka lakukan selama ini.

    Kenyataan Chua Soi Lek mengatakan Mukhriz mahu menunjukkan dirinya wira adalah satu pengiktirafan kepada Mukhriz, bahawa tindakannya menyuarakan perkara itu membeliakkan mata sepet mereka yang begitu lantang selama ini. Memanglah Mukhriz sejak sekian lama telah menjadi wira dengan keberanian menyuarakan perkara-perkara yang pemimpin UMNO lainnya takut untuk bercakap. Dan Mukhriz adalah jenis yang tidak akan tunduk kepada tekanan sesiapa, lebih-lebih lagi orang Cina, dalam mempertahankan pendapatnya. Dalam keadaan sekarang, sekiranya sebarang tindakan diambil ke atas Mukhriz, sahamnya dalam pemilihan Ketua Pemuda akan melonjak kerana sentimen orang muda akan sentiasa mahukan seseorang yang berani memimpin mereka.

  3. Saya memang setuju dengan pandangan anda bahawa:

    “sistem sekolah vernakular ini sebenarnya sudah menjadi produktiviti songsang (counter productive) dalam usaha memupuk semangat perpaduan, setiakawan dan muhibbah antara kaum kerana polarisasi dalam masyarakat bermula dengan pengasingan diperingkat usia formatif, melalui sekolah.”

    tetapi bukankah ia sama seperti Maktab Sains dan institusi-institusi Mara yang lain yang mempunyai lebih 90% kaum Melayu. Bagaimana pula Malaysia boleh memupuk semangat perpaduan , setiakawan and muhibbah selagi kita mempunyai pelbagai sistem pengajaran di Negara kita yang mementingkan Bangsa masing-masing.

    Seperti kata irhs:
    To those who are still with the Vernacular school you are the biggest “munafik” and the biggest racist even after 50 years of independance. Shame on you all.

    I guess those who support the Maktab Sains and the Mara Institutions like UiTM are also biggest racist even after 50 years of independance. Shame on them too.

    Maktab Rendah Sains MARA and Universiti Tekonologi MARA (formerly known as Institut Teknologi MARA) were formed under MARA. There is a provision in the Federal Constitution known as the MARA Act, where the development of the Malays is enshrined in the Constitution.

    There is no racism here as the act was passed via the democratic system in the Parliament. It means that the majority Malaysians chose to have this act. Unless the majority of Malaysians repeal this act, then the implementation of programs under the MARA act is lawful and constitutional.

  4. In that case, I think UMNO, MCA & MIC needs to change first…racial based parties…. Mukhriz, start with yourself first before asking others to change…Dare 2 change?

    So, who is the real “munafiq”?

  5. Mereka tidak akan ‘berkorban’.
    Walaupun untuk negara.
    Di meja perundingan mereka berhelah.
    Akan membuat tuntutan baru.

    Melayu UMNO, PAS, PKR. Berbeza lagi songsang haluan. Cina MCA, DAP, PKR. Berbeza namun seirama senada.

    Wahai Melayu tersembunyi,
    Diluar UMNO atau PAS atau PKR,
    Kesinambungan kedaulatanmu terhakis,
    Seperti tebing dihempas badai.

    Pilih tuanmu pada PRU13,
    Yang buah silatnya terbukti,
    Yang sara rumahmu, yang jaga jiran tetangga,
    Yang tak kembang direndam tak hangus dibakar,
    Yang bukan saksama tapi adil.

    Jauhi mereka yang berjanji,
    Mereka hanya ada janji,
    Silat mereka hanya bunga.

    Setahun jagung mereka bertahta,
    Belumpun selesa dengan kasut baru,
    Jauh sekali janji dibukti.

    Kesinambunganmu ditanganmu.

  6. i like these ‘exposures’.

    now we know whos who. and thats make things very clear and easy next time.

    first we have to pull back all the strength. we’ll play hard, if they play hard.

  7. Dear Big Bro,

    Baru Datuk Mukriz memberikan ideanya, kita dah lihat belang sebenar masyarakat bukan melayu yang ekstrimis baik dari kerajaan maupun pembangkang. Mulai sekarang, lupakan saja pasal perpaduan kaum. Masing-masing mempunyai agenda kaum yang tersendiri. Who dare to deny???

  8. bro anuar ni… main belakang ke atauwa belakang main….

    tajuddin anak maharajalela pasir salak sudah lama menyalak dah… tapi siapa nak dengar dulu.

    anuar ibrahim juga kena dengar jeritan anak babi merah di kawasan kg ambo iaitu di terbak, ketek tengah, bunuhan dll dikelantan yang diternak secara kecilan dan tradisional. janganlah dengar suara anak dayak, anak cina, anak hindraf saja. dengarlah suara jeritan anak kelantan yang miskin dan tak ada peluang kerja. tak kan nak makan pkr dan pakatan rakyat saje

    tapi anuar tak dengar jeritan anak kelantan yg dulu lagi gila kat dia.kelantan yang sambut anuar di stadium bila dia kena pecat dengan mahathir. diceritakan dia bermotosikal dari rumah kamaruddin mat nor pasir putih ke stadium kota bharu. orang kelantanlah dahulu patut dibela. melayu geogetown lah dulu patut dibela. mengapa anuar selalu beralih angin dan beralih kasih. dari sabah ke sarawak pulak. suara anak kadazan adakah tak mau dengar dah?

    anuar terbuat ke semua itu sebab masa jadi tpm dan timbalan presiden umno… suara siapa pun dia tak dengar. yg anuar dengar suara fulus… dollar and cent!
    berapa banyak kemiskinan kelantan, sabah, sarawak, penang masa itu anuar rungkaikan atau merdekakan?

    lawan tetap lawan. tanya tetap tanya. soal tetap soal. fikir tetap fikir. allah maha mengetahui…bro bekas idola ku anuar.

  9. I support Mukhriz’s proposal. Also agree that he should have consulted his friends in BN before bringing it out in the public, at least the reactions would have been a bit more positive.

    I have written my views on this in my blog with various comments from malays and non-malays
    http://balankumarpremakumaran.blogspot.com/

  10. Mahukah mereka berkorban jika sejak kebelakangan ini mereka sering terdedah dengan isu-isu hangat seperti isu ketuanan Melayu? Masalahnya, ada orang Melayu yang sengaja membangkitkan isu perkauman seperti ini dengan harapan bangsa lain akan memberi sokongan kepadanya. Orang itu ialah Anwar Ibrahim. Beliaulah yang menjadi dalang kepada kebangkitan isu ketuanan Melayu…

  11. Saya tidak nampak pengorbanan ditunjukkan oleh kepimpinan dari bukan Melayu demi mencapai kesejahteraan dan kemakmuran negara yang berkekalan.

    Misalnya isu Bahasa. Sesuatu bahasa negara menunjukan bangsa. Bangsa wujud kerana PERPADUAN. Ungkapan Bahasa Jiwa Bangsa adalah tunggakan PERPADUAN. Kita semua tahu baik di negara Cina, India, Indonesia atau sebut saja di negara mana, mereka mempunyai banyak bahasa atau pun dialek tapi disatukan dengan satu bahasa. Misalnya negara Cina bahasanya Mandarin.

    Di Malaysia, kita masih boleh lihat selewat tahun 80an masih ramai antara kaum Cina atau India tak boleh bercakap sesama sendiri walaupun sekaum melainkan dengan menggunakan bahasa Malaysia atau Inggeris. Malah hingga ke hari ini, masih ramai yang bercakap hokkien, cantonese, malayalam, tamil dan lain2. Emak bapa mereka memang tidak bercakap mandarin atau pun tamil dirumah sejak dahulu lagi. Bermakna bahasa Mandarin dan bahasa Tamil bukan bahasa ibunda mereka. Bahasa Mandarin atau Tamil hanyalah bahasa yang menyatukan bangsa di negeri Cina dan India. Kalau mereka rakyat Cina atau India, kita boleh terima itulah bahasa ibunda mereka. Pada saya sebagai rakyat Malaysia bahasa ibunda adalah bahasa Malaysia. Bahasa yang boleh menyatukan semua kaum. Selagi kita tidak dapat berkomunikasi antara kita dengan baik tidak ada perpaduan.

    Apakah salah cadangan Mukhriz hanya satu bahasa digunakan untuk menyatukan bangsa Malaysia? Kalau di Cina dan India rakyat sanggup berkorban untuk menyatukan rakyat, mengapa tidak disini? Ternyata mereka ini bukan rakyat sejati. Mereka mempunyai niat yang jauh menyimpang dari PERPADUAN. Hanya mereka yang sanggup berkorban untuk negara layak dipanggil rakyat Malaysia ini.

  12. If MCAs and MICs leaders can speak out on Bumiputra issues and Ketuanan Melayu, why not the Malay leaders do the same on verna..ular schools?

    If MCA, Gerakan, MIC, DAP and so on can question the right of the Malays why not UMNO questions the right of the chinese and indians?

    Was is not contradicting the spirit of the Federal Constitution when the chinese and indians questioned the special previlage of the Malays?

    Malay leaders, causing unhappiness among the Chinese community and creating tension among all the races when they speak on unity and suggest one education system for all and go without verne..ular schools??? why the double standard??

    chinese and indians can question the malays but malays cannot question them???

    What about chinese and indian leaders speaking of qustioning malay previlages and 30 percent of the economic and business cake for bumiputra and ketuanan melayu?

    Dose it not contradicting the spirit of the Federal Constitution and causing unhappiness among the Malay community and creating tension among all the races…?$#@*!?!!

    What the hell is going on..???!!$%&??.. Sorry Bro….

    Yours sincerely,
    Just Marhaen Only.

  13. jadi sekolah cina di wujudkan utk orang cina biasa dengan budaya negara cina. oleh itu bila mereka kembali kenegara cina, mereka tidak akan mengalami kejutan budaya. dalam kata lain, orang cina di malaysia, memang di didik utk negara cina. so, orang cina? bila nak balik mainland? sekolah satu sistem, atau berambus.

  14. Kalau UMNO, MCA, MIC racist, what about DAP, Gerakan, PPP, PKR and even PAS all are racist base. Come on don’t try to deny. So stop talking about Bangsa Malaysia, equality among races etc. Now we can see the true colours of those championing for equality, Bangsa Malaysia. They an’t swallow their taste of medicine when things get smack on their face. Shame on you all Munafik.

  15. Bro..antu setuju dgn mukriz tu…patotnye bangsa bkn melayu tu dh sedar akn hal ini..ini mereka plak nk kaco melayu..mereka nk alih perhatian dr sek 152 tu…sngaja nk cari pasai…tgk jgk lh kat dewan rakyat..nmpak sgt nk jd jaguh bangsa mereka saje…ini lh yg org melayu sokong sgt dlm PRU 12 dulu.Mereka bangga jd penyokong bkn melayu..ini lh melayu tak sedar diri…

  16. inilah kesamarataan yg org cina dan india perjuangkan. Samarata cara dia. org melayu tak da dlm calculation kesamarataan dia org. Kita harus menjadi lebih kiasu lagi. Sekarang org melayu nak mengaku melayu pon malu bila kena tanya. Org cina yg tak islam pulak kalau blh nak jadi anggota majlis fatwa.
    Bila part dia kena sebut semua akta keluar bila dia kata, kenyataan saya di putarbelitkan. Pemimpin apa yg perkataan keluar dari mulut sendiri pun tak nak mengaku dia kata. teruk tak teruk cina kat malaysia ni pemimpin yg dia org pilih pelakon cerita lucah.
    MCA ada 15 kerusi je, suruh je keluar dari BN. Geram betul

  17. […] rhetoric that comes from rubbish politicians. When you yourself are insular and practising racial politics, do not call other people the same. Those who live in glass house do not throw stones so to […]

  18. Masih ramai bangsa imigran yang sekian lama di negara ini tidak tahu dan tidak mahu berbahasa Melayu. Terlalu sukar dan kadangkala langsung tidak berjaya dalam penyampaian maklumat tertentu dengan mereka ini. Perbendaharaan kata mereka dalam bahasa Melayu amat terhad. Akibatnya banyak maklumat tidak dapat disampaikan kepada mereka dalam bahasa Melayu, sedangkan bahasa Melayu patut dikuasai mereka. Misalnya untuk menerangkan maklumat kesihatan dan penyakit dalam lapangan kesihatan di klinik-klinik kerajaan.

    Bangsa imigran masih mengekalkan bahasa mereka dan masih tidak mengutamakan bahasa Malaysia. Bangsa Malaysia sewajarnya berbahasa Malaysia. Amat rasional semua sekolah menggunakan perantaraan bahasa Melayu bahasa kebangsaan negara dan bukan melayan bahasa Melayu sekadar satu mata pelajaran sahaja.

  19. “Maktab Rendah Sains MARA and Universiti Tekonologi MARA (formerly known as Institut Teknologi MARA) were formed under MARA. There is a provision in the Federal Constitution known as the MARA Act, where the development of the Malays is enshrined in the Constitution.

    There is no racism here as the act was passed via the democratic system in the Parliament. It means that the majority Malaysians chose to have this act. Unless the majority of Malaysians repeal this act, then the implementation of programs under the MARA act is lawful and constitutional. ”

    I’m sorry, but vernacular schools are also Legal. I never said Mara was illegal.

    According to Article 152, the medium of instruction of schools must be Malay. Vernacular schools use other languages. That, according to some, contravene the law.

    What does it mean when you do something not accordance with the law?

  20. Saya percaya fakta nya ialah bukan SEMUA rakyat Tionghua menyokong Sekolah Cina. Ini jelas dimana begitu ramai orang Tionghua yang mendaftarkan anak mereka kedalam sekolah kebangsaan. Maka adalah tidak tepat jika kita masih berfikiran didalam lingkungan bahawa SEMUA kaum Tionghua adalah racist atau chauvinis. Ini tidak tepat dan pemikiran sebegini tidak membantu untuk memahami keadan sebenar. Saya percaya kita harus mahu latih diri untuk berbincang diatas landasan fakta perlembagaan serta daripada melayan landansan racist.

    Kedua nya, adalah juga tidak tepat bahawa hanya kaum Tionghua sahaja yang menyokong sekolah CIna. Ramai orang melayu dan orang India menghantar anak-anak mereka kesekolah rendah Cina atas pelbagai sebab. Saya sendiri menghantar anak saya ke sekolah Cina yang berhampiran rumah saya. Diantara sebabnya, saya mahu anak saya pelajari bahasa Mandarin dengan baik, saya tertarik hati dengan dedikasi guru-guru disekolah tersebut.

    Ketiganya, ada lah juga tidak tepat dari satu segi untuk mengatakan bahawa hanya semat-mata kerana mereka belajar disekolah CIna atau Tamil maka mereka tidak patriotik. Patriotisma lahir daripada nilai-nilai yang diajar bukan kaedah bahasa yang digunakan. Kita boleh lihat berapa ramai rakyat yang berkelulusan daripada sekolah kenagnsaan, sekolah Ingris, sekolah agama dan sebagainya yang telah “menjual negara” dari pelnagai segi dan meletakkan negara didalam ancaman keamanan pada beberapa ketika. Semua bahasa adalah ciptaan Allah swt dan tidak mungkin ciptaan Allah itu secara intrinsiknya buruk – terpulang kepada cara umat menggunakannya.

    Kumpulan yang mengembar-gemburkan isu sekolah Cina ini dalam nada yang tidak sihat bukan golongan awam Tionghua tetapi kumpulan berkepentingan seperti parti politik dan NGO yang terdiri daripada mereka yang berethnik Tionghua. Jangan bakar kelabu kerana marahkan nyamuk. Call a spade a spade, especially when we are Muslims.

    Adakah semua orang Melayu menyokong penubuhan “negara Islam” anjuran PAS? Kalau ya mengapa lebih ramai lagi Melayu yang menyokong UMNO? Adakah kerana orang UMNO tidak menyokong “negara Islam” anjuran PAS, maka kita boleh tuduh semua orang melayu sebagai anti-Islam dan sebaginya? Banyak contoh lagi yang boleh saya berikan untuk menunjukkan bahawa kita tidak harus terperangkap dengan pemikiran “some” itu adalah “all”.

    Saya juga mengajar diperingkat Universiti. Saya dapati bahawa pelajar daripada aliran sekolah Cina sebenarnya handicap seperti mana juga pelajar daripada sekolah kebangsaan. kedua-duanya lemah dalam bahasa Ingris yang mana banyak bahan bacaan adalah dalam bahasa Ingris. kelemahan didalam bahasa Ingirs ini saya dapati mengurangkan kualiti graduan-graduan kita. Anak saya sendiri, saya akan masukkan nya kedalam sekolah kebangsaan apabla ia masuk menengah. Cukup samapai diperingkat sekolah rendah sahaja.

    Dari aspek tafsiran Artikel 152 pula, saya berpendapat bahawa artikel tersebut tidak memberi hak untuk pengwujudan sekolah vernacular. Ini bermakna kewujudan sekolah vernacular semestinya ekoran persefahaman diantara ahli-ahli Kerajaan BN.

    Marilah kita bincang isu ini dari aspek perpaduan dan juga dari segi kesan diatas pendidikan dan kualiti sumber manusia yang akan dilahirkan daripada sistem pendidikan yang ada kini. Jangan mempolitikkan perbincangan isu pendidikan.

    Education should never ever be politicized. Foolish politicians who politicize education supported by foolish citizens will only produce foolish graduates who will wreck the country.

    Salam.

  21. Saya percaya fakta nya ialah bukan SEMUA rakyat Tionghua menyokong Sekolah Cina. Ini jelas dimana begitu ramai orang Tionghua yang mendaftarkan anak mereka kedalam sekolah kebangsaan. Maka adalah tidak tepat jika kita masih berfikiran didalam lingkungan bahawa SEMUA kaum Tionghua adalah racist atau chauvinis. Ini tidak tepat dan pemikiran sebegini tidak membantu untuk memahami keadan sebenar. Saya percaya kita harus mahu latih diri untuk berbincang diatas landasan fakta perlembagaan serta daripada melayan landansan racist.

    Kedua nya, adalah juga tidak tepat bahawa hanya kaum Tionghua sahaja yang menyokong sekolah CIna. Ramai orang melayu dan orang India menghantar anak-anak mereka kesekolah rendah Cina atas pelbagai sebab. Saya sendiri menghantar anak saya ke sekolah Cina yang berhampiran rumah saya. Diantara sebabnya, saya mahu anak saya pelajari bahasa Mandarin dengan baik, saya tertarik hati dengan dedikasi guru-guru disekolah tersebut.

    Ketiganya, ada lah juga tidak tepat dari satu segi untuk mengatakan bahawa hanya semat-mata kerana mereka belajar disekolah CIna atau Tamil maka mereka tidak patriotik. Patriotisma lahir daripada nilai-nilai yang diajar bukan kaedah bahasa yang digunakan. Kita boleh lihat berapa ramai rakyat yang berkelulusan daripada sekolah kenagnsaan, sekolah Ingris, sekolah agama dan sebagainya yang telah “menjual negara” dari pelnagai segi dan meletakkan negara didalam ancaman keamanan pada beberapa ketika. Semua bahasa adalah ciptaan Allah swt dan tidak mungkin ciptaan Allah itu secara intrinsiknya buruk – terpulang kepada cara umat menggunakannya.

    Kumpulan yang mengembar-gemburkan isu sekolah Cina ini dalam nada yang tidak sihat bukan golongan awam Tionghua tetapi kumpulan berkepentingan seperti parti politik dan NGO yang terdiri daripada mereka yang berethnik Tionghua. Jangan bakar kelabu kerana marahkan nyamuk. Call a spade a spade, especially when we are Muslims.

    Adakah semua orang Melayu menyokong penubuhan “negara Islam” anjuran PAS? Kalau ya mengapa lebih ramai lagi Melayu yang menyokong UMNO? Adakah kerana orang UMNO tidak menyokong “negara Islam” anjuran PAS, maka kita boleh tuduh semua orang melayu sebagai anti-Islam dan sebaginya? Banyak contoh lagi yang boleh saya berikan untuk menunjukkan bahawa kita tidak harus terperangkap dengan pemikiran “some” itu adalah “all”.

    Saya juga mengajar diperingkat Universiti. Saya dapati bahawa pelajar daripada aliran sekolah Cina sebenarnya handicap seperti mana juga pelajar daripada sekolah kebangsaan. kedua-duanya lemah dalam bahasa Ingris yang mana banyak bahan bacaan adalah dalam bahasa Ingris. kelemahan didalam bahasa Ingirs ini saya dapati mengurangkan kualiti graduan-graduan kita. Anak saya sendiri, saya akan masukkan nya kedalam sekolah kebangsaan apabla ia masuk menengah. Cukup samapai diperingkat sekolah rendah sahaja.

    Dari aspek tafsiran Artikel 152 pula, saya berpendapat bahawa artikel tersebut tidak memberi hak untuk pengwujudan sekolah vernacular. Ini bermakna kewujudan sekolah vernacular semestinya ekoran persefahaman diantara ahli-ahli Kerajaan BN.

    Marilah kita bincang isu ini dari aspek perpaduan dan juga dari segi kesan diatas pendidikan dan kualiti sumber manusia yang akan dilahirkan daripada sistem pendidikan yang ada kini. Jangan mempolitikkan perbincangan isu pendidikan.

    Education should never ever be politicized. Foolish politicians who politicize education supported by foolish citizens will only produce foolish graduates who will wreck the country.

    Salam.

  22. Alangkah bagusnya kalau ramai pemimpin Melayu macam Mukhriz. Berani dan berjuang untuk bangsa Melayu dan negara Malaysia.

    Pemimpin Melayu lain samada dari UMNO,PAS dan PKR semuanya takut memperjuangkan hak Melayu kerana takut dilabelkan sebagai ‘racist’.Semuanya masih tidak sedar bahawa hidup matinya karier politik mereka kerana sokongan orang Melayu.

    Pemimpin UMNO masih dengan pemikiran bahawa undi orang bukan Melayu yang memberikan mereka kemenangan. PAS pula dengan slogan ‘PAS untuk semua’, kononnya PAS tak racist … ingat orang Cina bodohkah ?? Mana ada PAS untuk semua … PAS untuk orang Islamlah. Kalau untuk semua buang perkataan Islam tu. Kalau di Malaysia orang Islam tu majoritinya orang Melayu … tak ke racist tu?? Hakikatnya semua parti di Malaysia ni racist … PKR pun racist, ianya lebih memperjuangkan hak orang Cina dan India.Bezanya perjuangan untuk bangsa Cina dan India diketuai oleh orang Melayu!!

    Pemimpin-pemimpin Melayu tidak sedar bahawa pemimpin Cina dan India samada dari BN dan PR semuanya ‘racist’.Malah kebanyakan orang Cina dan India tidak ada perasaan taat setia kepada negara.Bagi mereka hidup di Malaysia hanya untuk mengaut keuntungan sahaja … wang…wang…dan wang. Tak ubah macam penjajah British tempohari.

    Pernah kita dengar pemimpin Cina dan India bercerita tentang hal-hal keselamatan negara? Berapa ramai orang Cina yang sanggup jadi tentera peringkat bawahan atau konstabel polis? Mereka lebih sanggup menjadi along.

    Pernah pemimpin Cina mempersoalkan kaum mereka kenapa tidak mahu jadi konstabel polis atau prebet tentera? Yang kita dengar cuma pemimpin Cina mempersoalkan kenapa tidak ramai kaumnya dalam pentadbiran kerajaan. Itupun cuma sekarang bila gaji pegawai-pegawai kerajaan dinaikkan.Pokoknya wang … dan apa-apa yang menguntungkan bangsa mereka.

  23. Kita lahir dengan linangan air mata dari ibu sendiri. Mati kita juga dengan linangan air mata dari keluarga dan rakan-rakan.

    Dua event penting dalam hidup, iaitu HDUP dan MATI, kita dengan kaum sendiri. Bangsa bukan wujud tanpa sebab.

    Bangsa adalah untuk penyatuan, dan bangsa juga harus berjuang dan berperang untuk kekal bersatu. Sejarah dunia manusia tidak menipu.

    Tetapi, dalam keghairahan setengah ahli politik dengan gagasan Malaysian Malaysia, ada yang ngeri menterjemah apa itu Malaysian Malaysia.

    Bila Teresa Kok dan Lim Kit Siang melompat dalam isu vernakular, kita harus faham jenama politik mereka.

    Kalau mahu bersatu dan bersaing, apa salah kita duduk dalam kelas dan sekolah yang sama? Atau ada yang takut kalau anak-anak juga akan bercakaran dalam kelas sepertimana orang tua bercakaran dalam DEWAN.

    Tetapi politik masih suka berlegar celah ketiak BANGSA walaupun aromanya sering masam!

  24. BRO, 1000% SETUJU DALAM HAL INI.
    TAK NAK TULIS PANJANG…BANGLA, VIETNAM, INDON, FILIPINA LEBIH FASIH BERBAHASA KEBANGSAAN BERBANDING CINA YANG TELAH LAHIR 50 TAHUN ATAU 60 TAHUN DI NEGARA YANG DIKATAKAN SEBAGAI NEGARA TUMPAH DARAH MEREKA. TU BELUM LAGI CERITA CINA YANG BERUMUR SETAHUN JAGUNG…PERNAH NAMPAK CINA BACA SURAT KHABAR BERBAHASA KEBANGSAAN?…PERNAH LIHAT DAN DENGAR CINA MENGGUNAKAN BAHASA KEBANGSAAN BERKOMUNIKASI SESAMA MEREKA? SELALU TAK NAMPAK CINA BACA SURAT KHABAR INGGERIS? SELALU TAK LIHAT DAN DENGAR CINA MENGGUNAKAN BAHASA INGGERIS BERKOMUNIKASI SESAMA MEREKA?…INILAH SALAH SATU KEGAGALAN UMNO SEBAGAI PARTI PEMERINTAH SEJAK DARI DAHULU LAGI. BILA DAH BERLANSUNG SELAMA PULUHAN TAHUN…AMAT SUKAR UNTUK DIUBAH!!! TEPUK DADA TANYA SELERA

  25. “According to Article 152, the medium of instruction of schools must be Malay. Vernacular schools use other languages. That, according to some, contravene the law.

    What does it mean when you do something not accordance with the law?”

    Sorry, I’m not a lawyer, but maybe you can explain to me then how come our National School system teaches Science and Maths in English?

    I did a short check and here is what I have:
    Article 152 states that the national language is the Malay language. However, the Constitution guarantees the freedom of learning and using of other languages, except on official purposes. Official purposes here means any purpose of the Government, whether Federal or State, and includes any purpose of a public authority. To this effect, all court proceedings and parliamentary documents and meetings are conducted in Malay.

    Vernacular schools are LEGAL. I disagree with them, but they’re legal. Just like I disagree with MARA and maktab sains, but those are Legal as well.

    I’m just saying having multiple systems does not Help national unity. We should all belong to just one school system without quotas, where our Children can mix freely among each other. It’s not that I am against Mara exclusively, I’m against any education system that discriminates, and as Malaysians we should be against education systems that discriminate.

    Math and English is taught in English. However, in sekolah kebangsaan, the medium of instruction is Malay. This is not true for vernacular schools, where the medium of instruction is NOT MALAY.

    Thus, contravene against Art 152. As simple as that.

    MRSMs and UiTM are formed under a specific act, which was passed by the Parliament. It means democratically, majority of Malaysians agree with this. If you don’t agree with this, then hard luck for you! Maybe you should find another environment and society where conforms to what you agree/believe. Otherwise, decision of the majority rules. Its pointless to bring up personal opinion/preferrence that contravene the decision of the majority, which is enshrined in the Federal Constitution.

  26. …sistem pendidikan sekarang sebenarnya akan melahirkan lebih banyak generasi bukan Melayu yang tidak fasih berbahasa kebangsaan, bersifat cauvanisme, dan lebih malang lagi biadap seperti “NAMEWEE” yang sehingga kini tidak dikenakan sebarang tindakan kerana kepentingan politik melebihi rasa hormat kepada maruah negara…tunggu dan lihat

  27. Betul tu, bila sampai masa nak samaratakan sekolah sekor2 nak mengamuk cakap racist lah apa lah. Dulu dok sibuk mempersoalkan macam2 tu takpa pulak. Macam mana nak samarata kalau mentaliti macam ni?Ni mentaliti tamak namanya.

  28. salam
    RESOLUSINYA SENANG SAHAJA..HAPUSKAN KETIDAKSAMAAN TARAF ANTARA MELAYU & BUKAN MELAYU..DEB,PENDIDIKAN,PELUANG PEKERJAAN SEKTOR AWAM Dll..KALAU SEMUA BANGSA SAMA TARAF MAKA AKAN WUJUDLAH BANGSA MALAYSIA..BUKANNYA WUJUD BANGSA TUAN DAN BANGSA KELAS 2..HAIRAN JUGA KENAPA CUMA MALAYSIA SAHAJA YG ADA SISTEM MACAM NI..BUKANKAH SEMUA BANGSA ADALAH SAMA DI SISI TUHAN..MELAYU NI HEBAT SANGATKAH BERBANDING CINA,INDIA &LAIN2..MACAM PERANGAI YAHUDI.

  29. Isunya disini, apa yang Mukhriz bangkitkan bukannya Sekolah Jenis Kebangsaan legal atau tidak dari segi Perlembagaan. Isunya perpaduan kaum. Kalau dibangkitkan isu dalam Perlembagaan, kenapa yang dah jelas didalam perlembagaan masih dipertikaikan oleh tokoh-tokoh politik seperti Hak istimewa Melayu, Kedudukan Bahasa Melayu dsb.

    Sampai bila perpaduan yang jitu boleh dicapai jika diasingkan anak-anak kita daripada kecil lagi. Pada saya mereka yang membantah sekolah satu aliran ini memang racist. Orang yang sama juga pada saya membantah cadangan kerajaan untuk meujudkan sekolah Wawasan. Sekolah wawasan tidak menghalang penggunaan Bahasa Cina dan Tamil. Kenapa membantah juga? pada saya memang munafik dan racist pada golongan yang membantah dan mereka tidak mahu melihat anak cucu kita bersatu dibawah nama perpaduan. Bagi saya jika begini sikapnya maka satu hari nanti perbalahan dan perpecahan kaum seperti 1969 pasti berulang lagi.

  30. Why is it important to have a vernacular school. From a Chinese or Indian Malaysian point of view. Mother tongue language! nationalistic! anyone knows?

  31. Chinese Independent High School and Dong Jiao Zong’s policy

    Chinese Independent High Schools are independent secondary schools funded mostly by the Chinese public, led by Dong Jiao Zong.

    A “Rooted” Chinese

    According to UCSCAM (United Chinese School Committees Association of Malaysia), known as DJZ (Dong Jiao Zong – the stronghold/fortress of Chinese), it was the British colonial policy (1786-1957) allowing the vernacular language schools to exist and develop, at the same time enabling the Malays while placing restrictions on the Chinese. Students of British school gained better opportunities in employment than any other schools. Nevertheless, under such policy, the development of Chinese language education is thriving. Before Malaysia gained independency, the Chinese has had 1300 primary schools, nearly 100 high schools, and even a Nanyang University, built without the financial support of the government. The report of UCSCAM claimed that the main reason so many Chinese parents sending their children to Chinese school is that Chinese parents generally hope their next generation can become “A person that is like a Chinese people”, with love and awareness of nation, love their own culture and traditions, ethnic pride, and most importantly to have ethnic “root”.

    Mr. Lim Lian Geok (Chinese:林连玉), known as the “Soul of ethnic Chinese” (Chinese:”族魂”), he is the former president of Chinese education, said: “One’s culture is the soul of one’s ethnic, its value as important as our lives.” And if any of you (Chinese) want to inherit Chinese cultural heritage, and if any of you (Chinese) want to live a “root” Chinese, your children must be sent to Chinese school.

    “Final goal”

    The UCSCAM believed that the government of Malaysia is having a “final goal” (referring to Razak Report) to eradicate the Chinese schools and Tamil schools. The report claimed that the Government of Malaysia’s culture and language education policy, over the past 50 years was, to not give up implementation of the “final goal”, that is, only a final national origins of the school – “national school” with the Malay language (National language) as the main medium of instruction. The language of other ethnic groups, namely Chinese and Tamil, and so can only serve as a foreign language. The reason given by the government was that the Chinese and Tamil primary schools are the root cause of disunity of this country. In order to achieve “national unity”, all other non-National Schools should be restricted on the development, and finally merge with the National School.

    “Do not give up and do not compromise”

    The standpoint of UCSCAM is, only the implementation of multilingualism origins of school policy is the answer to Malaysia’s truly multi-ethnic, multi-cultural, multi-language, multi-religious multi-national situations. Dong Jiao Zong’s distinctive position for this protest is unchanged over the last 50 years. Therefore, Dong Jiao Zong will continue to neither haughty nor humble in attitude, standing firm in maintaining the mother-tongue education, do not give up, do not compromise, ready to fight again for another 50 years.

    Chua Soi Lek tripped himself! Taking the Ong Tee Keat with him. MCA still in post-PRU12 daze. Disband BN!

    Thanks. Very informative indeed.

  32. […] sukatan ini dilaksanakan, bagi kepentingan integrasi nasional. Mungkin pihak chauvinis Cina tidak bersedia untuk ‘mengorbankan’ kepentingan mereka dan sampai bila pun, kesediaan ini diragukan. Maka, mungkin kita sebagai warga majoriti Malaysia, […]

  33. kalau mereka setuju tutup sek jenis kebangsaan, sudi ke kita tutup sek agama?

    sek kebangsaan dari darjah satu hingga ke universiti, takde mara, takde sek agama … boleh ke kita nie?

  34. Abang, with all due respect, if MARA is created by an Act, then by nature it cannot be of constitutional level. Please check your facts.
    Additionally, your point with article 152 does not hold water. The Constitution of course makes Malay the official language. Yet it actually guarantees the freedom of learning and using other languages: “no person shall be prohibited or prevented […] from teaching or learning, any other language”.
    I believe there are real infringements of the Constitution which should attract your attention. For instance, article 10 of the constitution guarantees freedom of assembly. However PDRM requires police permits from some sections of the population and may grant them based on purely subjective conditions. For instance, you cannot burn candles, you cannot wear some t-shirts (anti-ISA vigils) or even you cannot use bicycle (Jerit).

  35. laughing out loud:

    ha ha haaaaah!
    hang jebat hang jebat!
    ha ha haaaaaaaah!!!!!

    you are the monkey wrench in the works!

  36. Punca utama salah faham adalah pada perkataan “national language” itu tersendiri. Apakah erti Bahasa Kebangsaan yang sebenarnya? Adakah ia (grammar mistake intended) wajib digunakan untuk semua urusan rasmi bukan swasta? Jika ya, maka bolehlah diterima bahawa “According to Article 152, the medium of instruction of schools must be Malay”. Selain yang tersebut, tidak ada ayat dalam Artikel tersebut yang menegah penggunaan bahasa pengantar yang lain.

    “It means democratically, majority of Malaysians agree with this.”
    Satu lagi pendapat yang sukar saya terima. Melalui sistem demokrasi, majoriti rakyat Malaysia memberi mandat kepada wakil-wakil mereka, dengan kata lain memberi kepercayaan untuk menggubal undang-undang yang bermanfaat untuk mereka. Tetapi tidak semestinya rakyat bersetuju dengan kesemua undang-undang yang diluluskan di Parlimen. Contohnya, larangan sidai pakaian yang dilaksanakan tempohari. Saya rasa ramai yang tidak berpuas hati dengan larangan tersebut (namun secara peribadi ia penting bagi pembaikian status atau cara hidup rakyat Malaysia).

  37. Hang Jebat, 12:41

    “”kalau mereka setuju tutup sek jenis kebangsaan, sudi ke kita tutup sek agama?

    sek kebangsaan dari darjah satu hingga ke universiti, takde mara, takde sek agama … boleh ke kita nie?””

    Adoi Jebat… tiba-tiba awak ni datang buat sukar bagi Muhkriz & penyokongnya. 😀 😀 😀

    Takpe, mereka akan tukar fokus daripada ‘memupuk perpaduan & integrasi melalui sekolah satu aliran‘ (atau macam inilah) kepada bermain dengan kata2 perlembagaan, bagi memberi pengecualian untuk MARA, UiTM, dan institusi2 yang sewaktu dengannya. 😀

    Sudah ada satu blogger pro-Mukhriz yang sudah buat ini.

  38. […] MCA wajar mempertimbangkan Artikel 152 dan Penyata Razak 1956 secara meyeluruh sebelum memberikan reaksi, walaupun mungkin keperluan untuk […]

  39. MCA, kalau pasal pekara ni, diaorang memang nak menang aje..diaorang pikir, kalau semua golongan pelajar masa akan datang di negara ini, terutama golongan kaum cina, di letakkan dibawah sekolah kebangsaan, mereka khuatir kaum cina negara ini akan menerima nasib seperti kaum cina di Indonesia, yang mana bahasa ibunda mereka akan dilupakan oleh kaum mereka sendiri, dan bahasa Indonesia akan menjadi bahasa utama..disini memperlihatkan bahawa mereka masih lagi tidak dapat menerima kenyataan, yang kita semua ini memang bangsa malaysia..kebanyakan pemimpin dalam MCA itu sendiri, masih lagi mempunyai pemikiran yang sempit, terlalu memntingkan agenda mereka sendiri..Lihat saja Dato’ Chua Soi Lek, biarpun telah terang2 tidak disukai oleh presiden MCA, kerana dilihat tidak mempunyai nilai moral yang mencerminkan sebagai seorang pemimpin, malahan telah berjaya menghasilkan VCD terlampau, tapi masih lagi beriya2 untuk meneraju MCA..Nah..ini memang membuktikan dia memang ada agenda tersembunyi untuk dilaksanakan bersama konco2nya, yang pasti akan menjadikan Soi Lek boneka..MCA kini condong kepada bagaimana untuk mengatasi majoriti UMNO, jadi pemerintah absolute, dan pastikan ianya menjadi hak milik keturunan Cina sampai bila2..Lihat saja Singapura..sebab itu, ramai dikalangan pemimpin MCA amat mengagumi Lee Kuan Yew..sehingga hari ini, Singapura dilihat sebagai hak milik keluarga Lee..MCA memang bimbangkan DOKTRIN yang akan diserapkan dalam sekolah kebangsaan, yang mereka dakwa akan menghilangkan jatidiri bangsa cina..takut akan ada nama ABDUL LULLAH CHUA..

  40. Salam hormat Sdra BDDC.

    Saya tertarik dgn ulasan Sdra tentang Perkara 152.

    Article 152

    The national language shall be the Malay language and shall be in such script as Parliament may by law provide: Provided that-
    (a) no person shall be prohibited or prevented from using (otherwise than for official purposes), or from teaching or learning, any other language; and
    (b) nothing in this Clause shall prejudice the right of the Federal Government or of any State Government to preserve and sustain the use and study of the language of any other community in the Federation.

    Sdra berkata bahawa “Tafsiran peruntukan ini bermaksud bahawa bahasa selain bahasa kebangsaan (Bahasa Melayu) dibenarkan diajar disekolah sekolah dan bukan dibenarkan pengunaan sebagai bahasa penghantar. Ini juga bermaksud, masyakarat Malaysia dibenarkan mengunakan bahasa ibunda mereka dalam masyakarat.”

    Setakat itu, ulasan Sdra betul, iaitu bahasa selain BM tidak dibenarkan menjadi bahasa pengantar di sekolah2 kerajaan.

    Tetapi Sdra tidak mengulas Perkara 152(b): subclause ini ( terutama ” the use and study”) menyatakan bahawa Kerajaan (kalu dia mahu!) boleh membenarkan bahasa selain BM dijadikan bahasa pengantar ( di SKJCT ) dan tak ada sesiap boleh menyekat/memprejudis/menghalangnya berbuat demikian….

    Inilah yang berlaku sekarang: Kerajaan sendiri yang mahu benarkan bahasa Cina dan Tamil digunakan sebagai bahasa pengantar di SJKC/T atas alasan masyarakat Cina dan Tamil “mahu bahasa ibunda mereka begitu”….

    Saya tafsirkan bahawa SJKC/T itu “jentera rasmi” Kerajaan, kerana semua kakitangannya ( & sekarang buku teks ) ditanggung oleh Kerajaan,maka dgn itu bahasa pengantarnya hanyalah BM sebagai Bahasa Kebangsaan kita–sesuai dgn “tujuan2 rasmi” (official purpose )tersebut di atas–meskipun bahasa2 Cina dan Tamil boleh dipelajari sebagai subjek individu….

    Maksudnya, dikaji drpd segi peruntukan Perlembagaan semata2, bahasa Cina dan Tamil boleh digunakan sebagai bahasa pengantar di SJKC/T (=jentera Kerajaan!) adalah atas budibicara Kerajaan/parti Pemerintah.

    Jadi memang betullah pandangan Sdra bahawa “kebenaran” itu boleh ditarik balik kalu Pemerintah mahu!

    Cuma realiti politik saja kut yang tak “izinkan” Pemerintah menarik balik “kebenaran” itu….

    Ramai pengulas bukan-Melayu turut tersilap dalam “membaca” peruntukan Perkara 152 tu, dan duk anggap bahawa bahasa ibunda mereka dijamin oleh Perlembagaan sebagai bahasa pengantar di SJKC/T.

    Sedangkan, yang sebetulnya, “kebenaran” itu adalah ehsan/budibicara Pemerintah.

    Lainlah jika SJKC/T itu bukan “jentera rasmi” Kerajaan,melainkan pertubuhan/institusi swasta spt Sek Men Suwa/Persendirian Cina, KDU,KBU, Kolej Inti, sekolah2 antarabangsa Cempaka/Sri Cahaya…, di mana bahasa pengantarnya tak dikawal oleh Perkara 152 itu –kerana sistem itu bukan “tujuan rasmi (negara)”.

    Sekian.

  41. […] konteks ‘bahasa dan toleransi’ ini, baru baru ini golongan minoriti ini juga yang begitu lantang mempertahankan kunun kunun ‘hak’ mereka mengekalkan sekolah vernakular, walaupun Perlembagaan Persekutuan Malaysia memberikan […]

  42. Bangsa cina dan india di negara ini lebih sesuai disebut bangsa imigran sahaja sebenarnya. Kerana kalau mereka boleh terima ‘cina’ dan ‘india’, jadi kenapa tidak boleh terima ‘imigran’. Jadi, kesedaran usul asal ini adalah penting untuk mereka sedar di mana mereka berpijak sekarang. Dan tentunya bukan untuk mereka merasa terpinggir atau rasa rendah diri.

  43. absolute rubbish.

  44. […] peringkat sekolah dan semua keturunan dan etnik  perlu melalui alam persekolahan satu sukatan. Agenda ‘1 Malaysia’ memerlukan pengorbanan dan sekiranya ada pihak amat tegar mempertahankan budaya tanah asal mereka melampaui kepentingan […]

  45. […] sukatan ini dilaksanakan, bagi kepentingan integrasi nasional. Mungkin pihak chauvinis Cina tidak bersedia untuk ‘mengorbankan’ kepentingan mereka dan sampai bila pun, kesediaan ini diragukan. Maka, mungkin kita sebagai warga majoriti Malaysia, […]

  46. […] sukatan ini dilaksanakan, bagi kepentingan integrasi nasional. Mungkin pihak chauvinis Cina tidak bersedia untuk ‘mengorbankan’ kepentingan mereka dan sampai bila pun, kesediaan ini diragukan. Maka, mungkin kita sebagai warga majoriti Malaysia, […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: