Mana janji ‘Black 14’ Anwar setelah setahun?

Malam ini, genap setahun peristiwa ‘Black 14’ dimana Ketua Pembangkang-tanpa-parti Anwar Ibrahim mengumumkan Pakatan Rakyat (sebagai mengantikan Barisan Alternatif) dan ‘menjanjikan’ rancangan untuk mengambil alih pemerintahan dan menubuhkan Kerajaan Persekutuan. Peristiwa ini berlaku dihadapan 10,000 peyokong di padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur.

anwar-black-14

‘Black 14’ merupakan tarikh tamat ‘edah’ politik Mantan-banduan-salahguna-kuasa Anwar “Drama King” Ibrahim dari larangan melibatkan diri dalam politik secara langsung, kerana disabitkan kesalahan dan dihukum penjara.

Mana ‘janji’ “Ketuanan Rakyat” Anwar untuk menubuhkan Kerajaan Persekutuan, yang akan melaksana dan berikan keadilan dan kesaksama-rataan kepada semua kaum? Bukankah Anwar ada tanggung jawab untuk menunaikan janji, terutama setelah begitu yakin 30 MP BN akan ‘melompat parti’ dan memberikan sokongan kepada Pakatan Rakyat dalam Dewan Rakyat, untuk membolehkan beliau naik sebagai Perdana Menteri Malaysia?

Kalau sesiapa yang hadir upacara “Teater Politik” tersebut, beliau menjanjikan bahawa PR sudah bersedia dengan strategi untuk mengambil alih Kerajaan Perskutuan seawal 2-3 minggu sahaja. Janji ini diperkukuhkan lagi sempena deklarasi 16 September 2008 di Stadium Kelana Jaya, Petaling Jaya sempena sambutan Sabah dan Sarawak menyertai Persekutuan Malaysia.

Hakikatnya, beliau gagal menyenaraikan kesemua 31 MP BN yang dikatakan ‘sudah bersedia untuk lompat ke PR’, walaupun dicabar berkali kali. Hanya yang diperolehi ialah dalih-atas-dalih semata mata! Kegagalan tunai janji berkali kali ini hanya membukti dan yakinkan bahawa Brother Anwar Bin Ibrahim merupakan seorang yang mempunyai tabiat berbohong (compulsive liar)!

Apakah masih ramai rakyat Malaysia yang begitu ‘lurus’ (gullible) mengharapkan ‘perubahan politik’ oleh personaliti  pembohongan-atas-pembohongan yang Mantan-tertuduh-meliwat dan baru baru ini, dituduh-lagi-meliwat’ Anwar bawa, sebenarnya satu hari akan menjadi ‘kenyataan’ dan bukanya PEMBOHONGAN SEMATA MATA?

Published in: on April 14, 2009 at 23:55  Comments (28)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2009/04/14/mana-janji-black-14-anwar-setelah-setahun/trackback/

RSS feed for comments on this post.

28 CommentsLeave a comment

  1. Dear Big Bro,

    Saya sudah tidak ingat bilakah kali terakhir Mamat ni bila bercakap, tidak berbohong!

  2. Mamat bontot ni memang macam tu,,, kesian azizah depan belakang kena sondol… tapi bahagian depan mamat ni tak berapa bernafsu sangat…

  3. Salam

    I notice that most bloggers especially those against UMNO/BN prefer to bring up issues with regards to UMNO/BN party and leaders. Even though it’s good information but its one sided and not fair to UMNO/BN.

    We also want to be updated on issues of the opposition parties and YBs? Are they capable YBs? Before they become YBs who are they? and etc….

    I’m what people calls “pengundi atas Pagar”. I suggest its time now for blogggers to blog on issues and credibility with regards to opposition leaders in details.

  4. Penulis upahan ni…tepuk dada tanya selera kawang…kahkahkakah

  5. BRO,

    SIAKAP SENOHONG GELAMA IKAN DURI,
    ANWAR BERBOHONG LAMA LAMA HILANG JATI DIRI.

    KESIAN RAKYAT BAWAHAN YANG DIKENCING MERATA-RATA. PALING KESIAN PAKLONG,MAKLONG, AYAH CU, LEBAI MAN KAT PERMATANG PAUH TUH.

    KUASA..KUASA…

  6. MNAN JANJI BN SELEPAS 50 TAHUN.

    Mana janji BN selepas 50 tahun?

    Jawapanya: Samada mahu nampak atau tidak sahaja.

    UMNO menjanjikan Kemerdekaan pada PRU 1955.

    GDP Malaysia meningkat dari RM 55 B (1970) hingga RM 495 B (2005). Ekspot pada tahun 2008 hampir USD 200B.

    Tahap kemiskinan menurun dari 65% kepada 8.4% dalam tempoh yang sama.

    Pendapatan isi rumah dan penguasaan ekonomi orang Melayu meningkat 8 kali ganda dalam tempoh yang sama.

    IPTA meningkat melebihi 20 kali ganda dalam tempoh yang sama.

    Bilangan professional Melayu meningkat melebihi 20 kali dalam tempoh yang sama.

    Kemampuan orang Melayu memiliki hartanah dalam kawasan urban juga meningkat ketara.

    Senarai ini terlalu panjang untuk kami hurai satu persatu. Pergilah cari sendiri!

  7. Buat apa bising sangat. Bagi rakyat jelita, setiap pemimpin pasti harus ada cita cita untuk membentukan kerajaan. Anwar tidak luar biasa juga disini

    Walaupun pencubaan Pakatan Rakyat tidak berhasil. Adakah ini salah? Salah dari segi apa? Dari mata rakyat jelita, sekurangkurangnya Anwar tidak bikin kesalahan perompakan mana mana negeri dengan cara yang kotor saperti yang diamalkan oleh BN.

    Tau kah, Big Dog???

    Berbohong secara berterusan dan tidak langsung lunas apa yang dijanjikan sehingga ramai rakyat jelata berharap, tidak salah?

    Bersekongkol dengan Yahudi Neo Con dan Zionis tidak salah?

    Anwar Ibrahim semasa menjadi Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri, mengamalkan ‘bersih’ tanpa sebarang salahguna kuasa dan rasuah?

    Mana Anwar Ibrahim mampu tinggal dalam keadaan kemenwahan sebegini dengan hanya gaji sebagai Menteri (kalau pun disimpan 100% tanpa dibelanja selama 15 tahun!)?

    Mana sumber dana Anwar Ibrahim bayar 9 peguam ternama dan kos perubatan di Munich?

    Mana sumber dana KeAdilan, semenjak Reformasi sehingga sekarang, PKR?

    Mana datang kekayaan orang kanan Anwar seperti Azmin Ali, Mohd Yusof Sarit, Khalid Ahmad, Kamarul Bahrein, Nalla Karupan sbgnya?

    Siapa yang memulakan budaya politikwang dalam UMNO masa pemilihan (contoh: duit yang ditaburkan kepada Sabah) masa pemilihan jawatan Timbalan Presiden dan proses menjatuhkan En Ghafar Baba pada 1993?

    Please don’t be POT CALLING THE KETTLE BLACK!

    ANWAR WAS THE FOUNDER, INHERENT and INTEGRAL PART OF THE PROBLEM!

    PS: Case in point for Anwar’s propensity to lie.

    As a student leader in 1970s, Anwar Ibrahim instigated students to riot for allegedly “Someone died in Balin because of poverty”, something later no one can actually prove (the death due to starvation)!

    Because of that, Anwar was detained under ISA for 2 years starting 1974.

    In April 1982, Anwar who once swore would never join UMNO, actually joined UMNO and contested in Permatang Pauh seat in the General Elections. He was summarily appointed into the administration. Beginning 1983, Saudara Anwar was made Youth and Sports Minister and stayed in the Cabinet until his sacking on 2 Sept 1998.

    He was in Youth & Sports, Agriculture, Education and later Finance portfolios throughout the 15 years in Cabinet. And guess what, as a Cabinet Minister, he actually DID NOTHING FOR THE PEOPLE OF BALING DURING THOSE ‘ILLUSTRIOUS’ 15 YEARS IN CABINET!

    So why instigate the students to riot in 1974 because “someone in Baling died due to starvation” but when he had the ability to do something about people in Baling, he ACTUALLY DID NOTHING!

  8. DSAI and PR supporters tend to subscribe to conspiracy theories, rather than thinking/looking issues from the other perspectives.

    For example, take the case of DSAI not announcing the list of BN “frogs”, DSAI and PR supporters would give explaination that DSAI was/is scared that those “frogs” would be detained by the authorities!

    Another example, take the case of DSAI not able to produce credible facts relating that mongolian national to DSNTR, DSAI and PR supporters would give explaination that DSAI need to keep those secrets as the “currecy” for political negotiations and also for the “insurance” for his safety!

    Another another example, take the case of DSAI got another accusation of “liwat” incident, DSAI and PR supporters would give explaination that DSAI is going to be PM, this is a plot to frame him!

    There will be endless explanations which can go on and on that DSAI and PR supporters would provide with their “conspiracy theories” mindset.

    How are we going to deal with people with such mentality? I personally think that we are doom. If you think otherwise, please help!

  9. pembakang cakap kosong ja…pandai..main-main je…

    tak serius buat rakyat keliru

  10. 1st July 2009 :Anwar is Over

  11. Negara dah jadi porak peranda sekarang kerana faktor2 berikut :
    1. Anuar Ibrahim
    2. Khairi Jamaluddin
    3. Tun Abdullah Badawi
    Kalau 3 makhluk ni tidak ada dalam dunia politik, aku rasa negara ni aman, makmur, bahagia.

  12. Tapi bro, aku heran kenapa ramai lagi org yg tertipu terutama org melayu?
    Nie aku tengah tunggu janji mamat penipu ni hari tu janji nak bagitau RAHSIA BESAR Dato’ Seri Najib lepas menang by-election, sekarang habok pun tarak..

    Mne Saifuddin Nasution tu..? aku nak rembat tengkuk dia. Bos penipu, anak buah penipu..berengset!!!

  13. Interesting to read your attempt in casting doubts among Anwar supporters. I guess its a futile attempt as these supporters would not be waivered with anything. Same goes with Mahathirs supporters. You can throw whatever allegations against these 2 figures but their supporters would not budge their loyalty.

    Malaysian politics is really something. After 10 years it is the same old story. Its Mahathir v Anwar. You dont see this kind of politics in developed countries. 10 years ago no one ever heard of Obama, now he is the President. Malaysian politics would never move forward while these 2 figures are around.

    On another note, instead of saying that most Malaysians are gullible to believe in a liar, you should also analyse why most malaysian are desserting their support for BN. Why after the last GE, support to BN is fading? This can be seen from the last 4 by elections in peninsular Malaysia. That should be worth the effort rather than castagating Anwar supporters, which has been the typical response from Umno. Perhaps this doesnt work anymore…

    Lastly I would appreciate to read your views on our new PM’s One Malaysia concept.

  14. MNAN JANJI BN SELEPAS 50 TAHUN.

    Mana janji BN selepas 50 tahun?

    Jawapanya: Samada mahu nampak atau tidak sahaja.

    UMNO menjanjikan Kemerdekaan pada PRU 1955.

    GDP Malaysia meningkat dari RM 55 B (1970) hingga RM 495 B (2005). Ekspot pada tahun 2008 hampir USD 200B.

    Tahap kemiskinan menurun dari 65% kepada 8.4% dalam tempoh yang sama.

    Pendapatan isi rumah dan penguasaan ekonomi orang Melayu meningkat 8 kali ganda dalam tempoh yang sama.

    IPTA meningkat melebihi 20 kali ganda dalam tempoh yang sama.

    Bilangan professional Melayu meningkat melebihi 20 kali dalam tempoh yang sama.

    Kemampuan orang Melayu memiliki hartanah dalam kawasan urban juga meningkat ketara.

    Pencapaian orang Melayu bukan pencapaian BN. Bodoh

    Senarai ini terlalu panjang untuk kami hurai satu persatu. Pergilah cari sendiri!

    Wah orang Melayu kian maju bawah BN. Tetapi pencapaian UMNO bukan hanya tertumpu pada segelintir orang Melayu sahaja. Itu bukan pencapaian Malaysia. Banyak industri di Malaysia di majukan tanpa UMNO dan BN faham.

  15. Salam

    As a “Pengundi Atas Pagar” and a Sarawakian, I never vote in favor of BN but I do have all the respect for mantan PM Tun Dr.M on the achievement he has done for Malaysia.

    Now after seeing PR desperate attempt to conquer Sarawak state, I would keep my option open rather than to see Sarawak becoming the playing ground for their political agenda.

    With that I do hope the Sarawak Government will seriously look into the welfare of the rakyat rather than the welfare of their YBs as the Sarawak state election is just around the corner.

    Tq

  16. adakah artikel yg menghina dapat memenangi hati lawan, saya rasa tidak. utk memenangi hati kawan memang boleh, tapi tidak menambahkan undi, buang karan.

  17. banyak juga beruk2 nuar ni..

    Jelas & nyata Nuar kaki kencing..

    Tak perlu divert issue, & cari helah supaya orang akan percaya Nuar & Melayu akan bergaduh sesama sendiri.

    Nuar & pencacai yg melaga2kan Melayu hidup dlm dunia sempit. Depa fikir Malayu 100% bodoh & 100% boleh diperdaya.

    Profesional Melayu lembah kelang peratusan paling banyak tak mengundi. Kerana 2008 ada dua pilihan bodoh. Nuar @ Dolah. Jgn fikir Melayu tak akan serang DAP.

  18. Saya percaya ramai yang sedang menunggu tarikh 1hb Julai 2009. Kalau Anwar berani datang ke perbicaraan tersebut, nyata dia tidak bersalah. Dan mari kita sama2 sokong dia.

    Tetapi kalau dia mencari alasan untuk tidak hadir, maka nyatalah bahawa beliau takut menghadapi kenyataan yang di dakwa oleh Saiful.

    Yang HAK Pasti BERDIRI dan Yang BATIL pasti JATUH!

  19. Bro BD,

    http://www.thewashingtonnote.com/archives/002540.php

    Can you give some comments on the Annapolis Summit? It seems that there is a Malaysia signed the letter. Please follow the link provided above.

    Thanks

  20. Bro BD,

    Petikan dari hasrat surat kepada President Amerika tersebut yang ditandatangani oleh individu tersebut (a Malaysian)semasa Annapolis Summit

    “..As one friend of mine close to the process told me today, it is vital that the White House understand that it is not only Ehud Ohlmert who needs to give a victory speech when he goes home…”

    Sila cari nama individu tersebut yang amat jelas dinyatakan !!!

  21. Annapolis Summit;

    Other signatories in the subsequent weeks have “included” but are not limited to:

    US AID Deputy Administrator HARRIET “HATTIE” BABBITT, former USIA Chief JOSEPH DUFFEY, former US Senator GARY HART, former US Senator LINCOLN CHAFEE, RAND Corporation Board Member and New America Foundation/American Strategy Program Chair RITA HAUSER, former Assistant Secretary of State JAMES DOBBINS, former State Department Policy Planning Director MORTON HALPERIN, former Deputy Ambassador to the UN WILLIAM VAN DEN HEUVEL, former Israel Foreign Minister SCHLOMO BEN-AMI. . ….

    …former New Jersey Governor and Environmental Protection Agency Administrator CHRISTINE TODD WHITMAN, Nixon Center President and National Interest Publisher DIMITRI SIMES, former National Security Advisor to Vice President Al Gore LEON FUERTH, Brookings Senior Fellow PHILIP GORDON, former US Ambassador to NATO ROBERT HUNTER, former Malaysia Deputy Prime Minister ANWAR IBRAHIM, former CIA Deputy Director JOHN McLAUGHLIN. . .

    former State Department Chief of Staff LAWRENCE WILKERSON, Lehman Brothers Managing Director THEODORE ROOSEVELT IV, former US Ambassador JOSEPH WILSON, former Chief Monitor of the Middle East Roadmap at the Department of State JOHN S. WOLF — among others.

    heheheheheh cut & paste jer…

  22. […] ‘Ketuanan Melayu’ yang menjadi tunggak Perjuangan UMNO. Bebekalkan 82 kerusi Dewan Rakyat, Anwar menjanjikan tanggal 16 September 2008 merupakan titik tolak kuasa pemerintahan Malaysia akan … dari UMNO/BN buat pertama kalinya dalam sejarah […]

  23. […] them with the mandate in the first place. Lamer excuses after already lame exucses and diversions, Anwar “Liar, Liar” Ibrahim and PR has yet to deliver their promises and the rakyat, who gave these opportunists the mandate should realistically really re-consider […]

  24. […] to deliver the “31 BN MPsready to cross over”  for the execution of the  “16 September 2008″ Federal Government ‘democratically hostile take over’  which he promised to do so at Kelab Sultan Sultan Sulaiman padang when he announced […]

  25. […] the midst of all that, Anwar launched the ‘Ketuanan Rakyat’ in the hope of capturing the imaginations and the hopes many Non Malays and the educated, […]

  26. […] janji Anwar “Pengkhianat Negara” Ibrahim untuk melaksanakan ‘Ketuanan Rakyat’ dalam empat negeri yang masih lagi bawah Pakatan […]

  27. […] the 2/3 majority in the Dewan Rakyat and 5 + 1 control of states. In less than six weeks later, the ‘Ketuanan Rakyat’ basis of ideological motto if ever they take over the Federal Governm… was given birth in Sultan Sulaiman Club, Kg. Baru, Kuala Lumpur 23 Aoril 2008. Then they became […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

<span>%d</span> bloggers like this: