Malaysian Insider ‘melagakan’ intra-etnik dengan niat jahat

Akhbar on-line Malaysian Insider nampaknya mempunyai niat jahat, untuk mengagalkan proses perpaduan dan kesefahaman antara kaum. Terutama dalam keadaan lewat ini dimana terlalu banyak berlaku keadaan insiden yang boleh menjadi pertelingkahan antara kaum, akibat dasar ‘Liberalisasi’ PM ‘Flip-Flop’ Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Dipetik dari Malaysian Insider:

 china

Artikel ini menyebut dua keadaan yang menimbulkan keresahan dan kemungkinan perasaan syak wasangka dan kemarahan antara kaum:

  1. Perlantikan seorang rakyat Malaysia etnik Cina sebagai Duta Besar ke Republik Rakyat China melenyapkan sebarang prasangka mengenai ketaat-setiaan etnik Cina kepada negara berbanding kepada negara ‘asal’ mereka
  2. Sepanjang ujud Kerajaan Persekutuan Malaysia, yang dterajui oleh orang Melayu, pihak Kerajaan merasa ‘berat’ (reluctant) untuk melantik etnik Bukan Melayu, terutama Cina kejawatan Duta Besar atau Pesuruhjaya Tinggi

Ini merupakan ‘permainan bahaya’ Malaysian Insider. Ini kerana artikel ini seolah olah ingin ‘melaga lagakan’ dan menimbulkan keadaan prasangka antara kaum.

  1. Orang Melayu keatas etnik Cina (kerana mempersoalkan ‘ketaat setiaan’ mereka kepada Raja dan Negara berbanding negara asal keturunan mereka); satu cara halus untuk menimbulkan ‘kebencian’ Orang Melayu keatas etnik Cina
  2. Etnik Cina keatas Orang Melayu (kerana tidak memberi peluang dan kepercayan kepada etnik Cina untuk mewakili Malaysia, kenegeri yang dianggap kuasa paling besar dalam Asia)

Malaysian Insider, yang dipercayai di’kuasai’ oleh Kalimullah “Riong Kali” Hassan dan Brenden Perreira, suka mengambil pendekatan bias dan di’putar’ (spin), dipercayai dengan niat provokasi. Kedua personaliti yang pernah menjadi tunggak NST untuk seketika kerana persahabatan rapat dengan PM ‘Flip-Flop’ Abdullah, merupakan personaliti media Malaysia yang amat akrab dengan Singapura. Malah, kedua ini pernah berkhidmat dengan Straits Times Singapura.

Banyak artikel dan sudut yang dipaparkan Malaysian Insider muncul dalam Straits Times, dengan sudut dan pendekatan yang hampir sama.

Ini merupakan perkembangan yang membimbangkan. Apakah Riong Kali dan Perreira merupakan ‘agen’ Singapura untuk menimbulkan keresahan, kegusaran dan perasaan ‘tidak mempercayai’ intra-etnik sehinnga memecah belahkan masyarakat majmuk dan muhibbah Malaysia? Bukankah ini unsur hasutan?

Untuk rekod, Riong Kali pernah ‘gagal’ tapisan keselematan apabila mula mula cuba diambil sebagai Setiausaha Akhbar Timbalan Perdana Menteri ketika itu, En Ghaffar Baba atas alasan “hubungan akrab dengan Singapura”. Kemudian, kerjaya beliau kembali dalam senario politik perdana menyerlah apabila dingakat sebagai Timbalan Pengerusi Kumpulan NSTP semasa PM ‘Flip-Flop’ Abdullah mula mula menjawat Perdana Malaysia V. ‘Kegagalan’ media arus perdana semenjak PM ‘Flip-Flop’ Abdullah mula mentadbir juga di’salah’kan keatas Riong Kali.

Published in: on May 15, 2009 at 18:50  Comments (10)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2009/05/15/malaysian-insider-melagakan-intra-etnik-dengan-niat-jahat/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 CommentsLeave a comment

  1. Ni dua ekor lagi TRAITOR!

    Apasal gomen tak tangkap ja dua banjingan Singapundek ni??????

  2. Tak banyak perbezaan antara Malaysian Insider dengan RPK Malaysia Today dan DAP Malaysiankini; kebanyakan isu yang dibangkitkan anti-UMNO dan BN, dituliskan dengan satu mata tutp (mata kanan tutup) macam DAJAL.

  3. Apa salahnya kalau sebelah sini pula sentiasa on the offensive? Sejak dari permulaan zaman, pihak sana sahaja yang ofensif, dan mereka menjadi lebih berkesan apabila sesetengah ahli sebelah sini membelot dan menyebelahi mereka dengan menikam diri sendiri dari belakang.

    Dan sejak dari mula lagi pihak sini terbiasa dengan sikap defensif, habis tenaga untuk membaiki kerusakan. Kerusakan paling teruk ialah apabila pihak sini diketuai orang lembik flip-flop.

  4. X kan tak ada yang nak cek natang dua ekor ni. Siapa yang pegang tali tunggu kat bawah pokok tu. Ada aku tulis cadangan kat DSN dlm fliker die. Kebebasan bercakap memang baik. Tapi kalau tak disertai dengan fakta, hanye andaian semate mate, dan paling malang dibaca oleh mereka yang ber IQ seperti komentar dlm MI ( kes selesema BABI – sampai itu pun salah Melayu?). DSN, operasi lalang pun lalang lah, jangan sampai jadi tuan tuan semua beli one way ticket, syangkan harte banyak kat tanah bertuah ni. Kami X ape, tanah pun sekangkang kera. Duit pun X de. Apa nak takut.

    Fikir fikir dan bertindaklah.

  5. Well.. BN can still start a pro-BN news portal. Oppss.. I forgot BN has MSM under its stable so yea why make a big fuss over some minor political news portals.

    Maybe you guys are worried by the time you lose the next federal election and there will be no news portal reporting aligned to your interest anymore.

    Seeing this website championing against racial discrimination is like reading an article on abstinence on a porn website. hilarious indeed.

  6. Heard from very reliable source inside PM office that Hassan Merican was told by Najib few days ago to appoint Syed Hamid as new Petronas Chairman. Hassan informed Najib he could not work with Syed Hamid and that he would rather relinquish his President post and become Chairman. Hassan suggested making Amir Azizan (the late Tan Sri Azizan’s son now CEO of MISC) President to replace him since Hassan owes the late Azizan for bringing him into Petronas as the youngest VP when he was 36 in 1989. Najib said he wanted Hassan to remain President as he was doing an excllent job but wanted to enforce check and balance by bringing in an outsider as Chairman. Hassan refused and told Najib that if he brings in an outside Chairman, he would resign as President and if Petronas’ performance deteriorates, Najib would be held responsible to the Malaysian public…and that Najib would have to think very carefully about this given the next General Elections. Hassan told Najib that he must consult Tun Mahathir before making any decision on his position since Mahathir is Adviser to Petronas. Who is really in control of Petronas…Hassan Merican or Mahathir? Perhaps it is high time that Petronas becomes accountable to the Rakyat via Parliament, and not to a powerful warlord or a former PM.

  7. if i remember this correctly, Malaysia has long appointed non-Malays or Bumis as the ambassador … the high commissioner of Malaysia to Singapore for example used to be an Indian-Malaysian

  8. Ala, jangan berpura2 macam Utusan tak pernah cuba melagakan kaum. Baru-baru ini, anda & rakan yang sewaktu asyik hantam wartawan yang tak dalam kem sama… macam Rashid Yusof & A.Talib. Apamacam bro?

  9. Hantam Ahmad Talib?

    Hantam Rashid? Itu namanya hantam?

    For your infomation, I acknowledged rashid’s professionalism but it’s just a metter of saving the TPM from Rashid’s affiliation with KJ.

    Bukan hantam sebaranglah bodoh!

  10. Hantam Ahmad Talib?

    Hantam Rashid? Itu namanya hantam?

    For your infomation, I acknowledged rashid’s professionalism but it’s just a metter of saving the TPM from Rashid’s affiliation with KJ.

    Bukan hantam sebarang atau hantam peribadi lah bodoh!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

<span>%d</span> bloggers like this: