“Dah terhantuk, baru nak tergadah….”

Isu pembinaan kuil Hindu dikawasan majoriti Melayu Seksyen 23 Shah Alam menajdi lebih rumit dan komplikated. Setelah beberapa NGO mengadakan demonstrasi membantah keputusan Kerajaan Selangor, maka Kepimpinan Kerajaan Ketuanan Rakyat kini mengumumkan kesediaan berbincang untuk mengatasi masalah yang dibangkitkan itu.

Laporan Utusan Malaysia:

Isu kuil: Selangor sedia bincang

SHAH ALAM 29 Ogos – Kerajaan negeri sedia berbincang bagi menyelesaikan isu pembinaan kuil di Seksyen 23 di sini, selepas penduduknya mengadakan demonstrasi di hadapan bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) semalam bagi membantah cadangan tersebut.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, pihaknya telah mengarahkan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) supaya mengadakan pertemuan itu secara terbuka pada 5 September ini.

Bagaimanapun, katanya, pertemuan itu hanya terhad kepada para penduduk Seksyen 23 selain dihadiri pegawai pihak berkuasa tempatan (PBT) serta Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

”Perbincangan itu nanti bukan hanya sekadar mendengar pendapat masyarakat setempat tetapi juga memberi peluang kepada kerajaan negeri menjelaskan fakta sebenar dan alasan keputusan menempatkan semula kuil dari Seksyen 19 ke Seksyen 23,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Menteri Besar turut menggesa para penduduk di kawasan itu supaya bertenang dan tidak membiarkan diri mereka dipengaruhi oleh fakta-fakta yang tidak benar selain sengaja diapi-api oleh pihak tertentu yang berniat jahat terhadap kerajaan negeri.

Beliau juga kesal dengan perarakan tersebut yang disifatkan sebagai mempunyai unsur-unsur provokatif.

Semalam, kira-kira 200 orang penduduk Seksyen 23, di sini bertindak mengadakan perhimpunan bagi membantah cadangan kerajaan negeri sejurus selepas solat Jumaat dengan berarak ke bangunan SUK.

Tindakan itu dibuat sebagai tanda bantahan mereka terhadap keputusan kerajaan negeri yang mahu mengalihkan kuil dari Seksyen 19 ke kawasan mereka di Seksyen 23 yang majoriti penduduknya beragama Islam.

Sebaliknya, mereka mahu supaya tapak kuil dialihkan ke kawasan tapak cadangan asal iaitu di Seksyen 22.

Malah, menurut penduduk, perhimpunan itu sebenarnya adalah jalan paling akhir terpaksa dilakukan berikutan keengganan kerajaan negeri mengadakan sebarang pertemuan serta penerangan mengenai cadangan itu kepada mereka sebelum ini.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Badan Bertindak Penduduk Seksyen 23, Ibrahim Sabri ketika dihubungi hari ini berkata, tindakan membawa kepala lembu dalam perhimpunan itu bukan untuk menghina agama kaum tertentu.

Sebaliknya, ujar beliau, ia adalah simbol bahawa pemimpin kerajaan negeri adalah ‘bodoh’ seperti haiwan tersebut dan mudah dicucuk hidung apabila mahu menjayakan sesuatu projek tanpa mengambil kira pandangan rakyat di kawasan yang hendak dibangunkan.

Beliau juga turut mempersoalkan tindakan kerajaan negeri yang baru sekarang mahu mengadakan perbincangan dengan penduduk mengenai pembinaan rumah ibadat itu.

Katanya, penduduk di kawasan itu tidak pernah diberi ruang dalam perbincangan pembinaan rumah ibadat itu sehinggalah pihaknya bertindak membantah serta mengadakan perhimpunan semalam.

Ibrahim turut melahirkan rasa kesal dengan kenyataan kerajaan negeri termasuklah Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad kepada media hari ini yang memutarbelitkan keadaan dengan mengaitkan tindakan penduduk semalam adalah samseng, berunsurkan politik serta dipengaruhi oleh UMNO.

”Kenapa baru sekarang mereka mahu berbincang dengan penduduk sedangkan sebelum ini tidak, sehinggalah kerajaan negeri buat keputusan pindahkan kuil dari Seksyen 19 ke kawasan kami?

”Malah kita kesal kerana bantahan yang kita lakukan ini diputar-belit (pemimpin negeri). Kita lakukan perhimpunan ini atas dasar menyatakan pendirian kita yang tetap menolak pembinaan kuil di kawasan itu,” katanya.

Beliau menjelaskan, tindakan mereka semalam bukan atas landasan atau pengaruh mana-mana parti politik termasuk UMNO.

Sebaliknya kata Ibrahim, ahli jawatankuasa Badan Bertindak Penduduk Seksyen 23 itu dianggotai oleh mereka yang menjadi ahli UMNO, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas sendiri.

***************

Ironinya, Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Badan Bertindak Penduduk Seksyen 23 itu merupakan ahli PKR. Sebelum ini, terjadi kontroversi dalam polisi dan pendekatan penguatkuasaan penjualan minuman beralkohol dalam negeri Selangor, dimana Exco dari parti berbeza mengambil ketetapan yang amat bercanggah.

Inilah terjadi apabila pengundi membuat pilihan atas emosi dan kesanya, mereka yang dikalangan “Tidur sebantal, mimpi lain lain” diberikan kuasa. ‘Kongsi-kuasa’ PKR-DAP-PAS Selangor yang mempunyai aspirasi berbeza dan tidak mempercayai antara satu sama lain ini amat ketara dan menyerlah. Mungkin Kerajaan Selangor lepas bukanlah model paling ideal untuk memenuhi segala aspirasi rakyat, terutama yang makin sofistikated dan mencabar dalam era globalisasi dan ujud dikalangan rakyat merupakan masyarakat yang dambakan ‘civil liberty’. Namun, kepentingan asas (fundamental) dan keperluan majoriti sentiasa diutamakan.

Arwah nenek Kawan selalu mengingatkan, “Jangan terhantuk baru nak tergadah”. Makna kasarya hari ini ialah: Padan muka orang Melayu Selangor yang beremosi dan percaya sangat untuk bagi undi pada PKR, PAS dan paling sia sia, DAP!

Published in: on August 30, 2009 at 06:49  Comments (27)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2009/08/30/dah-terhantuk-baru-nak-tergadah/trackback/

RSS feed for comments on this post.

27 CommentsLeave a comment

  1. heiyyaa kipala lumbuu kaaa. mana lagi satu? misti mau atak lua kipala maaaa. atak lua khalid misti mau atak lua kipala. satu kipala lumbu arrr lagi satu kipala lancyau. kahninniamacibai li khalid.

  2. Saya berpendapat alasan mereka gunakan kepala lembu sebagai simbol bodoh kepada MB Khalid Gagap dan kera jaan PKR dapat diterima. Tidak timbul provokasi agama. Ini kerana dalam Islam lembu dijadikan korban semasa menyambut Eidul Adha.

    Kalau Hindu minta umat Islam menghormati lembu, Islam juga mahu Hindu memghormati upacara korban Islam dengan menyembelih lembu. Hanya yang berkepentingan politik saja mengguna kan isu ini.

    • hang tau tak?…semua daging lembu import dilabelkan sebagai “daging kerbau” walaupun sebenarnya lembu, orang sabah kata sapi. ini bagi mengelakkan hindu marah di india walaupun ada antara penternak dan tokey eksportnya beragama hindu.

      di bumi melayu malaysia ni, orang hindu dah tubuh HINDRAF, pertubuhan pelampau hindu haram tapi masih bergerak aktif di dalam dan luar negara, amat sensitif dengan perkataan lembu ni. tapi yang paling lucunya, pendokong PKR dan PAS yang didokong orang melayu islam lebih lagi sensitif dengan isu kepala lembu ni!

      kita patut ambil iktibar daripada daging lembu import tadi…nak elak daripada sensitif, sarong je kepala lembu tu dengan topeng 2 kerbau pkr dan pas selangaor tu yang sanggup dicucuk hidung tunduk kepada DAP…KHALID I KERBAU dan KHALID S KERBAU…kah…kah…kah…!!!

  3. Salam Kemerdekaan

    Menjelang 31 Ogos : Wajib tonton 1957 Hati Malaya

    http://nasionalis1982.blogspot.com/2009/08/menjelang-31-ogos-wajib-tonton-1957.html

  4. Padan muka, sokong lagi mereka2 tu. Jgn marah, nanti kena jual!

    Mmg dh kena jual dh pun.

    Yg sedihnya, mana pegi penduduk2 Islam Shah Alam yg lain? Nmpk sgt pentingkan diri masing2. Nnti kalau seksyen lain ada masaalah,sendiri pulak tanggung. Kalau hindu, sanggup mereka datang dari seluruh negara. Jgn alpa walaupun anda majoriti. Apa makna majoriti jika golongan minoriti boleh permain2kan yg majoriti. Fikirlah sendiri. Jgn asyik fikirkan diri sendiri saja.

    • Petikan akhbar di atas menyatakan lk 200 orang. Berpatutan lah jumlah nya untuk tunjuk perasaan kawasan sekitar. Itu pun banyak akhbar yang mengatakan ha nya 50 orang. Mereka terpengaruh pihak PR nampak nya.

      Lagi penting ia lah pendedahan bahawa Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Penduduk Seksen 23 itu ada lah ahli PKR. Ini nyata menunjukkan parti itu tidak mengambil berat di atas perasaan dan sensitiviti penduduk penduduk Selangor yang menjadi ahli nya. Oleh itu, banyak kemungkinan mereka pangkah pihak lain di PRU akan datang.

      Penerangan simbol kepala lembu yang di beri Pengerusi JK itu masuk akal. Bukan bertujuan menyakitkan hati kaum Hindu. Mereka hendak tunjukkan bahawa MB orang PKR di heret hidung nya saperti lembu oleh DAP yang di tuduh berkaitan dengan kongsi gelap, samseng dan gengster (Underworld). Tuduhan itu pun di buat oleh orang PKR sendiri – tidak kurang dan tidak bukan dari Ahli Parlimen dan ADUN nya sendiri. Hal ini mesti di beri penerangan sa penuh nya oleh pihak berkuasa supaya perasaan perkauman agama tidak merebak dan keadaan menjadi tenteram.

  5. Di mana mana kawasan, mengapa kah rakyat Melayu Islam yg harus bertolak ansur?

    Bangsa lain nampaknya masih berpendapat yg Melayu ni akan mengundur sentiasa, memberi laluan.

    Mungkin inilah anggapan pihak berkuasa bahawa tak payah lah mengindahkan perasaan Melayu Islam.

    Namun tetapi, kesabaran ada tahapnya, maka inilah akibat terlalu sabar sampai orang lain pijak pijak kepala.

    Jika terlalu berbudi pada yg tak berterima kasih, maka ada yg akan mengambil kesempatan.

    Saperti “Casting pearls before swines”.

  6. demo PKR ni memang bangsat. Kepala Lembu dia bawak, lepas tu nak letak kuil kat situ. Aku rasa PKR punya demonstrator tak dapat duit kot. biasa mcam GMI tu dapat sampai RM200. Kali ini , cuti sekolah, budak budak sekolah ngan perempuan plak puasa, tu yg demo PKR bodoh ni dapat 50 org je.
    Jail kan anwar. Ini mesti anwar dan azmin punye keje. Nak jatuhkan khalid gagap.
    Pada penduduk PKR kat sek 23, padan muka hang! ha ha!

    • Kalau betul Anwar dan Azmin nak jatuhkan Khalid, kesihan juga dia. Macam2 masaelah dia hadapi sekarang.

      Maselah paling besar dia nampak nya hutang bank RM67 juta. Latarbelakang pinjaman nya menyatakan saham Guthrie yang di cagar kpd bank itu dah habis di jual untuk bayar balik bahagian besar pinjaman itu. Dia sudah sekurang2nya 2 kali tak bayar baki RM67 juta itu bila di tuntut. Dia kata sudah sediakan wang untuk bayar balik. Kalau begitu, banyak juga harta dia. Kalau betul, kenapa dia tak bayar balik dari dulu lagi. Hairan juga. Ini mesti “high finance” geliga otak punya fasal. Tak mahu bayar hutang walau pun boleh bayar kata dia. Hingga di heret bank ke Mahkamah, menjejas nama baik dia. Betul ke boleh bayar balik?

      Masaelah Kerajaan pimpinan dia bermacam2 – di siasat hal rasuah, di tomah ada kaitan dengan Underworld, telengkah Exco DAP-PAS fasal jual arak, lesen rumah urut berlebihan, sekarang pulak fasal nak pindahkan kuil. Kesihan hamba Allah itu.

    • kenapa masa bn perintah dulu tak kuar masaalah kuil ni.tak berani kut,NANTI TAK MASYUK PLAK PROJEK BILION2,bila pr perintah je macam2 yg kuar,ni yg pelik dok pikir ni.kuil la,beerla.pada hal kilang beer kat selangor ni dah ada sejak merdeka lagi,kenapa tak bising,berapa ramai org melayu keja kat kilang beer,berapa ramai org melayu islam yg dok togok beer sejak merdeka,berapa banyak anak felda yang ting tong dek beer ni,kenapa tak menyalak,baru sekarang nak menyalak,pasal kuasa ke?kenapa tak tutup je kilang “HARAM”ni,kata negara islam,melayu islam,cina islam,india islam,asli islam………..kalu kuasa tak ada dalam tangan nila akibatnye.HURU HARA, yang menanggungnye sape..RAKYAT YANG DIPERBODOH-BODOHKAN…….

      • g.gunu ,

        awat kau ni soooo stupid !!!

        – PAS yg begitu beria-ria ingin menutup Kilang Arak sebelum berkuasa malah tragedi cubaan meletupkan kilang tu pun pernah cuba dilakukan . Malah dalam ceramah PAS selama ini pun sanggup mengkafirkan sesama agama pasal Kilang Arak tersebut . Malah ceramah PAS pernah menyebut selangor sebagai Darul Maksiat . Sekarang Apa JAdi ??? DIsko ,RUmah Urut dan Kilang Arak tu dah jadi halal pulak dibawah PAS !!! Habis selama ni PAS hanya mempermainkan hukum agama hingga sanggup mengkafirkan sesama agama . Ulama PAS dan penyokong lembu macam kau sekarang menjilat ludah kembali !!! Akhirnya kau yang memperbodohkan diri sendiri.

        – Nampaknya sekali lagi kau memperbodohkan diri kau . Kuil tu sebenarnya takde isu !!! ia dibina ditanah haram , dan dipindahkan serta disetujui oleh pentadbiran kuil . Tapi bila Pakatan Rasuah mengambil alih tiba-tiba wakil rakyat yang disokong YB PAS/PKR memindahkannya dikawasan majoriti Melayu.

        Itulah Pakatan Rasuah yg seringkali memperbodoh-bodohkan rakyat . Inilah ketuanan golongan racist Hindraf dan DAP !!!

  7. Karpal Singh tenat? Layari : http://www.malaysia-instinct.com/

  8. hang tau tak?…semua daging lembu import dilabelkan sebagai “daging kerbau” walaupun sebenarnya lembu, orang sabah kata sapi. ini bagi mengelakkan hindu marah di india walaupun ada antara penternak dan tokey eksportnya beragama hindu.

    di bumi melayu malaysia ni, orang hindu dah tubuh HINDRAF, pertubuhan pelampau hindu haram tapi masih bergerak aktif di dalam dan luar negara, amat sensitif dengan perkataan lembu ni. tapi yang paling lucunya, pendokong PKR dan PAS yang didokong orang melayu islam lebih lagi sensitif dengan isu kepala lembu ni!

    kita patut ambil iktibar daripada daging lembu import tadi…nak elak daripada sensitif, sarong je kepala lembu tu dengan topeng 2 kerbau pkr dan pas selangaor tu yang sanggup dicucuk hidung tunduk kepada DAP…KHALID I KERBAU dan KHALID S KERBAU…kah…kah…kah…!!!

  9. Assalamualaikum,
    SEDIH TIBA-TIBA KITA SENDIRI MENGHINA BANGSA KITA….TATKALA KEMARAHAN DILUAHKAN KERANA SUDAH TERPAKSA. PIHAK JWATANKUASA SURAU TAMAN SUDAH MENYERU UNTUK BERBINCANG TETAPI KERA JAAN NEGERI TAK MAHU DAN INILAH AKHIRNYA. HARI INI KDN PULAK NAK BAWA KE MUKA PENGADILAN ORG YG BAWA KEPALA LEMBU.
    LANTAS BAGAIMANA PULA TIDAK DIBAWA KE PENGADILAN ORANG BAWA KEPALA BABI KE MASJID SUATU KETIKA DULU.
    JIKA ORG MELAYU BUAT MAKA DITIDUHNYA BKAN2 DAN JIKA ORANG LAIN…MCAMANA?>
    POHON PARA BLOGGER SINGGKAP SEMULA ISE KEPALA BABI DI MASJID ….MASYAALAH. PLEASE,.

  10. Betul atau tidak?

    “Pasti mereka terperanjat jika diberitahu bahawa Pengerusi kumpulan penduduk ini adalah Mahyuddin Manap, kini ahli PKR Wangsa Maju.
    Naib Pengerusi, Ibrahim Sabri adalah penyokong Anwar Ibrahim dan penggiat Reformasi yang pernah keluar masuk lokap.
    Orang yang membaca doa di masa perarakan pun adalah ahli PAS yang dipercayai dipanggil orang sebagai Amin”

    • Saya kurang faham sebab2 mengapa Anwar mahu gulingkan Khalid. Mungkin saya kurang baca berita atau bercampur dengan yang fasih politik. Saya akan berterima kasih kalau Sdr Kassim boleh terangkan.

      Saya tahu pendirian politik Anwar dan pegangan nya kapada prinsip telah banyak di so’al. Tapi kalau dia goncangkan kedudukan Khalid, bukan kah boleh tombang Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor yang Anwar tuntut sebagai pemimpin nya?

  11. Dalam isu ini Khalid Samad memulakan alasannya di blognya begini:-

    Kerajaan BN telah meninggalkan banyak perkara yang perlu diperbetulkan oleh kerajaan PR selepas kami mengambil alih.

    Kalau begitu:-

    Serahkanlah sahaja kerajaan itu kepada BN sekiranya tidak mampu untuk mengatasi masalah yang ada. Biar BN “clear the mess”. Janganlah “mess” hendak disuruh orang lain bertanggungjawab sedangkan kita hendak bersenang lenang sahaja di kerusi Parlimen.

    Beginilah sikap PR apabila gagal menyelesaikan masalah rakyat. Di Kampung Buah Pala pun, lebih kurang sama saja kredibiliti PR ini yang langsung nampaknya tidak kredibel.

    Seperti yang dinyatakan, Pengerusi kumpulan tunjuk perasaan ini adalah ahli PKR, kenapa begitu cepat menuding jari kepada UMNO? Harus diingat, masalah ini adalah masalah penduduk setempat Shah Alam Seksyen 23, bukan masalah kepala lembu ataupun parti politik. Kepala lembu itu hanyalah simbolik kepada tahap pemikiran PR dalam menghadapi rasa tidak puas hati rakyat.

    “Negara Kita Negara Berdaulat”

    Semerah Padi

  12. “Attention, Attention” Fantastic publicity generated by a severed cow head. The Malays’ rejection in Section 23 Shah Alam of a temple finally got massive public attention.

    Those “snakes” in the Selangor Pakatan Government created a “boo boo” by purposely not consulting or engaging with the majority constituents in the area. Can we ever thrust the black snakes like Xavier Jayakumar and Santiago who seemed wanting to get back to their Hindu roots via canvassing for Hindraf support at the expense of peace and tranquility in imposing the will of the minority against the majority?
    Can those “ular sendok” in the likes of the 2 Ks (Khalid Samad and Khalid Ibrahim) and Rodziah ever be entrusted to safeguard the best interest of the community? They are the minute Malays who wanted to con their way into “robbing” the coffers of the State Zakat and supporting the church’s free use of the name “Allah”?

    No- never, and as proven, the state committee decision in imposing the temple was never meant to resolve the issue but to aggravate racial and religious tension by forcefully pitting the majority against the minority.
    The severed cow head was never intended to insult Hinduism as it was placed not at a temple but at the SS premises (not a Gestapo technique) as a symbolic insult to the irresponsible MB and his temple committee. Perhaps Malaysia has lots of immature and narrow minded people who just jumped the gun in wildly accusing Islam and its followers with baseless accusations without as usual any proof or investigation. But then that is the modus operandi of a crumbling Pakatan Rakyat Government – to push the blame on others due to their incompetence and to continuously create racial emotions and instability.

    The Black Goblin and the other human rights activists are desperately trying to put the blame on the death of Teoh on the MACC ignoring the findings of the experts. An Inquiry has turned into a trial. However it was pleasant seeing on TV the dejected posture of the DAP team in particular the Black Goblin, LKS and Imtaz (being snakes themselves) as they walked away at the adjournment of the Public Inquiry.

    Then the State Government has PAS in trying to muscle in their religious credentials into the mosque committees by intending to reward selfishly their appointees only to be only be dismissed by the Head of Islam. What a joke, all in the name of “self regulation” and yet the snaky PAS can’t contain the booming vice business due to dire quest for continuous chauvinist support.

    In conclusion, this cow head incident, if anything, represents the incompetence of a fragile state government and yes bro, comprising strange bed fellows with vastly incongruent ideologies. The said political snake should be warned not to indulge in or create further instability due to their own shortcomings and incompetence.

    To the peace loving people of Malaysia, let’s celebrate Merdeka without fear.

    • Well said …

  13. […] the Malays say it, “Jangan terhantuk baru nak tergadah“. By then, its “Nasi menjadi […]

  14. Padan muka orang Melayu Selangor yang beremosi dan percaya sangat untuk bagi undi pada PKR, PAS dan paling sia sia, DAP!

    dari undi umno yg ada rumah puluh juta pun sama statement kat atas adalah yg paling bangang pernah aku baca dr org yg amat agungkan DEMOKRASI!!!

  15. Kalau terasa hati sangat pasal kepala lembu tu, lepas ni jangan lah sebat2 lembu tu utk masuk kandang. Jangan lah lagi guna lembu2 tu utk tarik kereta lembu. Ini menyeksakan namanya, tapi bila orang2 melayu berarak bawa kepala lembu, sibuk pulak bangsa2 india ni report polis dan mengancam hendak bergaduh.. Apa punya kaum pendatang…tak sedar diri. Waktu dan ketika akan menentukan.

  16. […] Episod ini lebih menjelaskan lagi bagi rakyat Selangor agar “Jangan tantuk baru nak tergadah”. […]

  17. Salam. Just a little something from one of the residents of Section 23, Shah Alam. My request before you publish anything regarding whatever issue (now the focus is on Section 23), is that :-
    1) Kindly do not look only at the surface of the matter. It has more layers than what was being portrayed by the media or by people of interest.

    2) Study why the residents at Section 19 ‘demanded’ the removal of the said temple & why the impact on the said temple (socially, physically &mentally), the lack of action & the biaseness by those elected thereof has angered the residents of Section 23. We have lived in peace & harmony with other residents from other races & beliefs (spiritual or political) for the past 4 years before the said elected officials suddenly dumps ‘this matter’ into our so-called laps….this is not a political ploy nor just a religious issue…it is more than that.

    3) After doing 1) & 2) then put yourself in our shoes , how would you react if the same thing were to happen to you? Or would it be the case of ‘calling the kettle black’…(if that is the right term)…

    4) Study the Quran & Hadiths properly and as a whole, not partially just to prove your point.

    5) Finally my deepest apologies for everything I’ve said, Maaf Zahir & Batin & Selamat Menunaikan Ibadah Puasa.

    DENGAN MENYEBUT NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG.

    Surat ini ditujukan kepada Khalid Ibrahim, Khalid Samad, Rodziah Ismail, Pengerusi Persatuan Penduduk Seksyen 23, Hj. Zainuddin & Pengerusi Surau Seksyen 23, Azrul Hakim, Penduduk ISLAM Seksyen 23, Para pemimpin ISLAM dan umat ISLAM keseluruhannya.

    Saya merupakan seorang penduduk di Seksyen 23 dan telah hidup secara aman bersama jiran tetangga yang berbilang bangsa dan berlainan agama. Pelbagai aktiviti telah dianjurkan oleh Persatuan Penduduk untuk kebaikan penghuni tanpa mengira bangsa dan agama. Jiran-jiran saya terdiri dari kaum India. Ada yang beragama Kristian dan Hindu. Manakala kaum Cina pula ada yang beragama Kristian dan Buddha.. Saya terpanggil untuk memberikan sedikit cebisan pandangan saya berikutan kekecohan yang berlaku di kawasan perumahan kami sejak akhir-akhir ini. Semoga usaha saya ini mendapat keredhaan ALLAH S.W.T. INSYAALLAH.

    SURAH AL-MAIDAH : 90
    “Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar (arak), berjudi, (BERKORBAN UNTUK) BERHALA, mengundi nasib dengan panah adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.”

    Saya ucapkan tahniah kepada KHALID IBRAHIM kerana masih ingin meneruskan hasrat untuk memindahkan kuil dari Seksyen 19 ke Seksyen 23. Perlu diingat sejarah Khir Toyo dan UMNO/BN, SALAH SATU FAKTOR KEKALAHAN pada 2008 adalah berpunca dari ‘anugerah penyapu’ yang diberikan. TIDAK MUSTAHIL KEJATUHAN PAKATAN RAKYAT SELANGOR AKAN BERPUNCA DARI PROJEK KANDANG KHINZIR, ISU ARAK DAN PEMBINAAN ATAU PEMINDAHAN KUIL. INSYAALLAH.

    Saya juga mengucapkan terima kasih kepada KHALID SAMAD kerana menerangkan sejarah kuil di Seksyen 19 dengan begitu panjang lebar. Cuma tuan TERLUPA menjawab isu yang dibangkitkan oleh penduduk Seksyen 23 – MENGAPA PEMINDAHAN KUIL DARI SEKSYEN 19 DIPINDAHKAN KE SEKSYEN 23 YANG MANA MAJORITI PENDUDUK ADALAH YANG BERAGAMA ISLAM? Sedangkan pada bulan Mei 2009, pertanyaan penduduk mengenai isu kuil tersebut ditolak mentah-mentah dan penduduk dikatatakan mempercayai ‘khabar angin’. ADAKAH INI JAWAPAN DAN TINDAK TANDUK SEORANG PEMIMPIN ISLAM YANG DILANTIK? KINI, SUDAH TERANG LAGI BERSULUH!!!

    Sekiranya UMNO/BN GAGAL menangani isu kuil di seksyen 19 yang mana majoriti penduduk adalah beragama ISLAM, tuan sebagai salah seorang pemimpin yang dilantik hendaklah cuba menyelesaikannya permasalahan penduduk tersebut. Sekiranya SATU-SATUNYA JALAN PENYELESAIAN YANG DAPAT DICAPAI ADALAH SEKADAR MEMINDAHKAN KUIL DARI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23 YANG JUGA MEMPUNYAI MAJORITI PENDUDUK YANG BERAGAMA ISLAM, itu bukanlah satu penyelesaian yang bijak kerana anda cuma ‘MENCAMPAKKAN’ MASALAH KUIL DI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23!!!

    ADAKAH KERAJAAN PAKATAN RAKYAT PULA INGIN MENCIPTA REKOD UNTUK MEMINDAHKAN KUIL DARI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23 DAN MENGULANGI IGAUAN DAN TRAUMA YANG DIHADAPI OLEH PENDUDUK ISLAM DI SEKSYEN 19 KEPADA PENDUDUK ISLAM DI SEKSYEN 23 DALAM TEMPOH TIDAK SAMPAI 2 TAHUN SEJAK MEMERINTAH SELANGOR???

    ADAKAH INI PERUBAHAN YANG DIINGINKAN OLEH PENDUDUK SHAH ALAM SEWAKTU MENGUNDI PADA 2008???

    Di Malaysia, terdapat kepelbagaian agama, bangsa dan kaum, maka lahirlah pelbagai parti politik seperti UMNO, PAS, PKR, DAP dan lain-lain. Mereka semua ada yang hidup berjiran. Begitu juga di Seksyen 23. TETAPI KAMI TIDAK PERNAH MENJADIKAN PARTI POLITIK SEBAGAI ALASAN UNTUK BERMUSUH DAN KAMI DAPAT HIDUP BERJIRAN DENGAN AMAN. KEPADA AHLI-AHLI POLITIK, CUBA CELIKKAN MATA DAN BUKA MINDA MENGENAI ISU YANG SEBENARNYA! KAMI MEMBANTAH PEMINDAHAN KUIL DARI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23 DI MANA MAJORITI PENDUDUK ADALAH BERAGAMA ISLAM!!!

    Kepada RODZIAH ISMAIL pula saya ucapkan jutaan terima kasih kerana ketidakprihatinan puan ke atas permasalahan yang melanda penduduk ISLAM di Seksyen 23. PERTANYAAN PENDUDUK DARI BULAN MEI 2009 MENGENAI ISU KUIL TERSEBUT HANYA DIJAWAB PADA BULAN OGOS 2009. ITUPUN JAWAPAN DIBERIKAN MELALUI MEDIA CETAK. MENGAPA WAKIL RAKYAT UNTUK PENDUDUK SEKSYEN 23 PERLU ADA PEJABAT DI SEKSYEN 23 SEKIRANYA TIDAK PERNAH BERJUMPA ATAUPUN INGIN BERKHIDMAT UNTUK PENDUDUK SEKSYEN 23???

    Kepada Pengerusi Penduduk, HAJI ZAINUDIN, saya berharap tuan agar dapat memimpin penduduk ISLAM Seksyen 23 bagi membela nasib kami dan anak-anak kami demi menegakkan agama ISLAM. INSYAALLAH.

    SURAH AT-TAUBAH : 123
    “Hai orang-orang yang beriman, perangilah orang-orang kafir yang di sekitar kamu itu, dan hendaklah mereka menemui kekerasan daripadamu, dan ketahuilah, BAHAWASANYA ALLAH BESERTA ORANG-ORANG YANG BERTAQWA.”

    Kepada Pengerusi Surau, AZRUL HAKIM, saya utarakan pertanyaan-pertanyaan tersebut. Adakah wajar seseorang mengherdik dan memaki seseorang yang lebih tua dari dirinya yang sebaya dengan ayahnya sendiri? Dalam ceramah agama pula adakah wajar diceritakan perihal seorang pendakwah bebas yang ‘berkawan rapat’ dengan seorang artis wanita sebelum isteri pendakwah bebas tersebut tampil ke media massa untuk menerangkan keadaan sebenar rumahtangga mereka? Adakah wajar juga sewaktu ceramah agama, dijadikan medan untuk menjelaskan mengenai lokasi kuil sedangkan orang yang menjelaskan perkara tersebut bukanlah ahli yang layak ataupun wakil rakyat yang dilantik untuk menerangkannya kepada penduduk? Adakah wajar juga sesi ceramah agama dijadikan medan untuk memburuk-burukkan orang-orang lain yang seagama ISLAM hanya kerana berlainan pendapat atau berlainan parti politik? WALLAHU’ALAM.

    AKHIR SEKALI, saya memohon maaf di atas kata-kata yang menyinggung perasaan tuan puan tetapi saya menjalankan tanggungjawab saya sebagai seorang ISLAM untuk mengingatkan di antara satu sama lain. SEGALA YANG BAIK DATANGLAH DARI ALLAH S.W.T DAN YANG BURUK DATANGNYA DARI SAYA SENDIRI.

    SURAH AL-FURQAN : 17
    ”Dan (ingatlah) suatu hari (ketika) ALLAH menghimpunkan mereka beserta apa yang mereka sembah selain ALLAH , lalu ALLAH berkata (kepada yang disembah); ‘ Apakah kamu yang menyesatkan hamba-hambaKU itu, atau mereka sendirikah yang sesat dari jalan (yang benar)?”

    AL-FATIHAH : 5-7
    “Hanya kepada engkaulah kami menyembah dan hanya kepada engkaulah kami mohon pertolongan”. TUNJUKILAH KAMI JALAN YANG LURUS, (iaitu) jalan orang-orang yang telah engkau anugerahkan nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai (Yahudi), dan bukan (pula jalan ) mereka yang sesat (Nasrani)”.

    SURAH AL-AN’AM : 162
    “SESUNGGUHNYA SOLATKU, IBADATKU, HIDUPKU DAN MATIKU HANYA UNTUK ALLAH, TUHAN SEMESTA ALAM.”

    AMIN YA RABBAL ALAMIN.

  18. […] Samad dan ADUN Batu Tiga Rodziah gagal menimbangkan sensitiviti perasaan orang Melayu-Islam dan hanya memberi perhatian apabila ianya menjadi isu perkauman/fahaman ugama yang amat rumit dan mendapat perhatian bukan setakat peringkat nasional, malah […]

  19. […] juga dikhabarkan murka kerana isu ‘Wang Zakat bagi pembangunan’ cadangan MB Khalid. Isu ‘Kuil Seksyen 23 Shah Alam’ juga menunjukan dasar dan pendekatan pentadbiran Kerajaan PR… dan mengakibatkan keadaan yang hampir menjurus kepada rusuhan kaum dan […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

<span>%d</span> bloggers like this: