PAS sanggup kerjakan pemimpin banding lawan kebatilan semata mata politik

PAS kini makin menyerlah sebagai parti politik yang tidak lebih dari mengunakan slogan “Al Quran dan Hadith” sebagai modal politik. lebih dari itu, mereka dilihat sanggup membelakangkan apa yang hak dan menafikan apa yang menjadi ‘prinsip perjuangan’ semata mata untuk menjaga politik bersama rakan kongsi, yang nyata tidak langsung mempertimbangkan kepentingan umat Islam, nilai moral sejagat dan mendaulatkan undang undang.

Laporan The Star:

Sunday September 27, 2009

PAS man could face disciplinary action

By G. MANIMARAN

PETALING JAYA: Selangor PAS commissioner Datuk Dr Hasan Mo­­hamed Ali has been warned twice by his party for being out of line with the spirit of Pakatan Rakyat.

His recent criticism of the Se­­langor state assembly’s Committee for Competency, Accountability and Transparency (Selcat) could earn him his third reprimand.

And this time, the consequences could be harsher.

Party sources said several central committee members were pu­­shing for Dr Hasan’s to be hauled before the party’s disciplinary com­mittee.

“They want the matter referred to the disciplinary committee so it can be properly dealt with,” sources told The Star’s Malay news portal mStar Online.

The sources said many central committee members shared the view that Dr Hasan had to explain his outburst.

Dr Hasan has even been rapped by colleagues for calling for a review and revamp of Selcat’s procedures.

He had earlier hit out at Selcat, which is chaired by assembly Speaker Teng Chang Khim, for “grilling” senior civil servants over constituency allocations.

The next central committee meeting is scheduled to held on Oct 11 but will be brought forward because polling for the Bagan Pinang by-election would take place that day.

As for the past two warnings from the party’s central committee, the sources said the latest was over Dr Hasan’s proposal for restrictions on the sale of alcohol in Selangor.

The earlier one was over Dr Hasan’s stand over issues concerning the donation of sacrificial cows, purchased by Selangor State Development Corporation companies, to mosques in the Bandar Tun Razak constituency, where Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim is MP.

PAS vice-president Datuk Mahfuz Omar, when contacted, declined to confirm the matter.

“But I believe the central committee will get an explanation from Dr Hasan over this issue. We will know why he made such a statement,” he said.

PAS central committee member Dr Dzulkefly Ahmad said Dr Hasan had gone “over the limit”.

“Furthermore, he has been warned especially on the sale of alcohol issue,” said the Kuala Selangor MP.

He said Dr Hasan might have his reasons but this was not the way to express his view.

“Only the disciplinary board can decide on the action, if any, to be taken against Dr Hasan,” he said.

While Dr Hasan has been criticised for his actions, he is said to enjoy support from party president Datuk Seri Abdul Hadi Awang, deputy president Nasharudin Mat Isa and Youth chief Nasrudin Hassan Tantawi.

***********

Konflik dalaman PAS yang timbul dari isu isu sosial Selangor ini menunjukan ‘taring’ sebenar Kepimpinan PAS berbanding dasar dan prinsip ‘perjuangan’ yang mereka bawa dan taja. Hari ini PAS sanggup untuk mengambil tindakan keatas Pesuruhjaya PAS Selangor Dato’ Dr Hasan Ali keatas kenyataan yang dibuat bermula dengan isu ‘Lembu Korban’ dan paling terbaru, isu penjualan arak dalam kawasan majoriti Melayu-Islam Shah Alam.

Dalam isu ‘Pemindahan Kuil Seksyen 23’ jelas menunjukan MP Shah Alam Khalid Samad dan ADUN Batu Tiga Rodziah gagal menimbangkan sensitiviti perasaan orang Melayu-Islam dan hanya memberi perhatian apabila ianya menjadi isu perkauman/fahaman ugama yang amat rumit dan mendapat perhatian bukan setakat peringkat nasional, malah global.

Kegagalan PAS untuk mendukung apa yang dipertahankan Dr Hasan jelas menunjukan bahawa “Membangun bersama Islam” hanyalah omong omong kosong dan PAS hanya merupakan ‘promoter slogan’ yang sebenarnya tidak membawa apa apa erti. Bukan sahaja Islam tidak dipertingkatkan semenjak PAS mengambil peranan dalam Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor semenjak 8 Mac 2008, malah yariah Islam dan kepentingan orang Islam Selangor sebenarnya makin mundur dengan kegagalan PAS memperjuangkan isu isu arak, maksiat dan kegiatan jenayah berkaitan kongsi gelap yang makin menular setelah Pakatan Rakyat (PR) mengambil alih pentadbiran kerajaan negeri.

Sekiranya PAS mengambil tindakan keatas Dr Hasan, in bermakna PAS sebenarnya hanya bersedia untuk mewujudkan alasan demi alasan untuk jaga politik rakan kongsi yang dengan jelas tidak memperdulikan mengenai Islam dan malah bersifat anti Islam dan mengadaikan kepentingan majoriti Melayu-Islam.

Konflik dalaman serious PAS mengenai ‘cadangan kerjasama’ dengan UMNO adala illustrasi jelas bahawa PAS lebih minat untuk bermain politik bersama rakan PR berbanding menjaga kepentingan strategik Melayu-Islam, yang menjadi 55% majoriti warga Malaysia. Dalam analisis akhir, PAS berjaya menjadi  diperkudakan dan alat anasir anti Islam/Melayu seperti agen Yahudi Neo Con dan chauvinis Cina  anak didik Lee Kuan Yew.

Published in: on September 27, 2009 at 09:14  Comments (12)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2009/09/27/pas-sanggup-kerjakan-pemimpin-banding-lawan-kebatilan-semata-mata-politik/trackback/

RSS feed for comments on this post.

12 CommentsLeave a comment

  1. Politik bermodalkan Al Qur’an dan Hadith itu tidak adil kapada ummat Islam. Berdakwah atau mubaligh bermodalkan Al Qur’an itu adil dan memang tepat.

    Al Qur’an dan Hadith amat di sanjung tinggi semua ummat Islam. Banyak yang tidak menyo’al sedikit pun kalau di beritahu “alim ulamak” bahawa sesuatu tindakan itu di suruh, di tegah, di galak atau sebagai nya oleh Al Qur’an atau Hadith.

    So’al nya: betapa “alim” dan “ulamak” mereka yang memberi tahu itu. Terutama nya jika mereka kuat berpendirian politik. Banyak kemungkinan selalu di cari cari ayyat ayyat Qur’an dan potongan potongan Hadith untuk menguatkan hujjah hujjah mereka. Banyak pengundi pengundi yang mahukan pahala, akan mengejar apa yang di beritahu “alim ulamak” tersebut.

    Kalau Tok Guru Nik Aziz, yang di anggap sebagai “alim ulamak” juga, pun sudah menggunakan perkataan “biar jahanam UMNO”, tentu “pemberi tahuan” nya itu lebih kesan dari ahli politik biasa. Ini tidak adil.

    • Al-Qur’an & Hadith sewajarnya digunakan oleh umat Islam untuk memperbaiki diri dengan mengambil pengajaran darinya untuk bersiap-siaga semasa hidup di dunia dan selepas itu berhijrah ke alam lain.

      Tapi ada juga yang mempergunakan Al-Qur’an & Hadith untuk “memperbetulkan” orang lain tetapi tidak dirinya sendiri. Apa lagi yang lebih “power” bagi menakutkan kaum muslimin sekiranya bukan ayat-ayat Al-Qur’an & Hadith?

      Maka terdengarnya “khutbah-khutbah” sumbang dari para “alim kucing”, “ularmak”, “tok garu” yang antara lainnya berbunyi:-

      “Mu masok api neraka!”

      “Mu bukan ahli syurga!”

      “Mu kafir!”

      “Ini adalah ayat Allah. Tuhan kata. Nabi Kata. Mu tak ikut, mu jadi murtad!”

      Mereka ingat, kaum muslim sejati akan termakan dengan khutbah-pkhutbah sumbang mereka yang menyorok dibelakang ayat-ayat Qur’an & Hadith.

      Piii rahhh!

    • Sdr Wan

      Ya, “parti islam semalaya” ini tidak boleh beri apa-apa yang diperlukan oleh rakyaat melainkan janji syurga untuk orang yang menyokongnya.

      Perkataan Islam hanyalah seabagai kuda tunggangan kumpulan ini untuk menakutkan orang Melayu.

      Cita-cita mereka satu ia itu menghancurkan UMNO. Mereka akan buat apa-apa sahaja untuk mencapaikan tujuan mereka.Mereka sanggup berkawan dengan syaitan jika perlu untuk tujuan ini.

      Pepatah Melayu “menang jadi abu kalah jadi arang” tidak bermaana bagi mereka. Kalau Melayu hancur, kalau Islam hancur pun biar kan. Asal kan UMNO hancur bersama.

      Jadi memperalatkan AlQur’an dan Hadith serta berlaku tidak adil dalam apa2 perkara terhadap UMNO hanya “perkara kecil” .

      Saya percaya Nik Aziz ingin melihat UMNO hancur sebelum ia pergi.

      Bagi saya sudah sampai masanya UMNO “fight back with tooth and nails”. Pertama bersihkan diri, kedua perkasakan diri dengan menanpilkan peminpin2 handalan, ketiga jujur dan iklas dalam perjuangan( kepentingan diri bukan matlamat utama),keempat utamakan semua rakyaat yang berhak dan memerlukan kelima…………

      UMNO tidak boleh tumbang. Tumbang UMNO, tumbanglah bangsa .

      mohamed

      • Sdr Mohamed

        Membenarkan parti politik di daftarkan mengguna nama parti Islam (PAS) ada lah satu dari dua kesilapan besar Kerajaan di masa lalu. Yang satu lagi membenarkan sekolah vernakular.

        Kita kena tunggu hero politik yang berani menukar kedaan ini. Moga moga Tuhan akan timbulkan hero di antara pemimpin sekarang atau akan datang. Perlu yang ada bola untuk membaikki keadaan.

        Di harap kumpulan Hassan Ali, Abdul Hadi Awang, Nasharudin dan Nasrudin melihat kepentingan ugama Islam di Malaysia ini tidak banyak beza nya dengan kepentingan Melayu yang semangkin hari semangkin terkikis pihak bukan-Melayu yang chauvinis.

        Tok Guru Nik Aziz tidak boleh nampak persamaan itu. Mata nya jadi kelabu akibat kata kata sedap Lim Kit Siang dan berair bila Lee Kuan Yew memberi penghormatan dengan melawat nya tempoh hari. Kapada Tok Guru, ini pemerintah besar, hebat dan geliga mahu mengunjungi nya. Pada hal, sipolan itu, mengikut kata TDM, ha nya “Little Emperor” dari “Little Middle Kingdom” sahaja.

        Berdo’a lah kita moga moga Melayu dapat bersatu dan tidak di persenda kaum lain.

    • Mana boleh menghalalkan mana yang dah sedia haram, seperti mengunakan kata2 kesat terhadap orang lain, mahupun orang kafir. Kalau orang kafir pun kita tidak boleh nak cerca, apatah lagi sesama Islam. Tang mana hang baca kat Quran itu kata hang boleh berkata kesat pada orang lain? Kita nih dituntut menjadi manusia yang lebih baik, dengan akhlaknya yang suci pekerti yang indah, mana ada mencarut2 nih. Tak semestinya Nik Aziz tu kata betul itu adalah hakikatnya betul, dia juga manusia, ulamak ke tak, dia bukan maksum. Kalau dia ulamak, kita nilai keulamakan dia itu atas ketinggian ilmu, yang rasanya sekarang nih tak nampak pun. Mana dia di majlis ijtimak? Mana dia di majlis2 ilmu agama? Nik Aziz dan jadi ahli politik, bukan ahli agama lagi. Tak la salah kan? Suka hati dia la. Bila dia keluarkan fatwa yang bukan2 nih yang dok pelek sikit. Mana dia Islam UMNO nih kafir? Mana ada islam UMNO pun, Islam ialah Islam, UMNO ke, PAS ke, Keldaian ke, tu parti. Yang tak senonohnya PAS nih, tutup segala apa dia buat dengan label Islam tu.

  2. Cayalah PAS. Betul2 jadi kuda DAP dan PKR. Jeff Ooi yg menghina Islam tak pulak dikenakan apa2 tindakan kerana membuat kenyataan MEMBELAKANGI “SPIRIT OF PAKATAN”.

  3. Memangnya saya sangat teruja dengan tulisan anda.

  4. Nik ajis mula bersuara, turn point wayang PRK bagan bermula.

    Akhirnya n,ajis mcm biasa kata konspirasi orang luar.

    Hasan ali= jeff oi= xavier=n.ajis tak ada beza. topeng aja yg lain. hati mereka sama busuk.

    • *Comment deleted

      Last warning! Please refrain from using caps!

  5. […] lagi mengutama nilai ‘Melayu-Islam’ dan menolak isu sensitif seperti arak manakala satu kumpulan lagi yang mirip kepada liberal (’Erdogan’) dan amat kencedrung kepada kepimpinan PR Anwar “Mat King Leather” Ibrahim, lebih […]

  6. Saudara Wan

    Saudara tulis,

    “kepentingan ugama Islam di Malaysia ini tidak banyak beza nya dengan kepentingan Melayu yang semangkin hari semangkin terkikis pihak bukan-Melayu yang chauvinis.”

    “Berdo’a lah kita moga moga Melayu dapat bersatu dan tidak di persenda kaum lain.”

    Memang benar Saudara. Kalau kita bersatu kita tak akan gentar menghadap apa-apa cabaran, InshaAllah.

    “Bersatu kita tegoh, bercerai kita roboh”

    mohamed

  7. […]  sepenuhnya untuk merealisasikan agenda tersirat yang sebenarnya racis ini. Sebellum ini pun PAS tergamak untuk menyokong ‘kebatilan dan maksiat’ dan membelakangkan prinsip ugama yang kunun kunun menjadi landasan perjuangan […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

<span>%d</span> bloggers like this: