Kisah ‘Anak Bapak’

Dalam keghairahan orang PAS mengagung agungkan MB Besar Kelantan Murshidul Am PAS Dato’ Nik Aziz Nik Mat sebagai pemimpin yang berjiwa rakyat, tidak korup dan hidup penuh keserdehanaan, sebagai insan marhaen yang benar benar bertaqwa, keadaan sebenar yang berlaku di’belakang tabir’ sebenarnya ‘lain padang, lain belalang’. Nik Aziz, yang disifatkan orang PAS sebagai ‘Ulama Besar’ sebenarnya mengamalkan nepotism dan kronism, dalam pentadbiran ‘Semi Diktator’ semenjak PAS mengambil alih Kerajaan Kelantan Disember 1990.

Dikhabarkan hari ini, MB Kelantan itu melantik Abdul Ariffahmi Abd Rahman sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK). Beliau merupakan suami Nik Amalina Nik Aziz, anak perempuan kesayangan Murshidul Am PAS itu.

Perlantikan ini menjadi kontroversi kerana Ariff disifatkan sebagai ‘tidak layak’ untuk menjawat kedudukan strategik agensi perlaburan dan perlaksana pembangunan jentera Kerajaan PAS Kelantan tersebut. Walaupun sebagai seorang juritera, beliau tidak diyakini dikalangan professional dari berkhidmat diKelantan. PMBK dipercayai mempunyai asset beratus juta Ringgit kini berada dalam keadan kesempitan tunai. Salah satu sebab ialah dipercayai Ariff yang sebelum ini COO PMBK dikatakan seorang yang boros berbelanja.

Nik Aziz atas platform DAP chauvinis Cina anti Islam bersama Lim Kit Siang

Nik Aziz atas platform DAP chauvinis Cina anti Islam bersama Lim Kit Siang

Dikhabarkan bahawa Ariff merupakan ahli UMNO Bahagian Machang. Sekiranya ini benar, maka Nik Aziz yang tidak lama dahulu mengeluarkan kenyataan celupar “Pergi jahanam UMNO” dan “Boleh berkerjasama dengan Syaitan” sebagai alasan meng’halal’kan perhubungan dan kerjasama rapat dengan DAP yang rata rata disifatkan sebagai anti-Islam itu  adah seorang pemimpin yang layak disifatkan sebagai ‘munafik’. Ini kerana semata mata politik, beliau tergamak memanipulasi kedudukan beliau sebagai ‘ulama’ yang rata rata dihormati dan mengeluarkan pendapat dari perspektif ugama Islam untuk meng’halal’kan matlamat dan cara.

Nik Aziz memberi 'endorsement' kepada anasir anti-Melayu/Islam Asia Tenggara Lee Kuan Yew

Nik Aziz memberi 'endorsement' kepada anasir anti-Melayu/Islam Asia Tenggara Lee Kuan Yew

Nik Aziz juga merupakan pemimpin yang mengeluarkan kenytaan “Allah pun mencarut” untuk menghalalkan penulisan sumbang Dato’ Shahnon Ahmad “Shit”, yang diterbitkan pada tahun 1999 dan disifatkan sebagai mencemar anugerah kepada seorang Sasterawan Negara sebagai reaksi kepada episod pemecatan Anwar “Mat King Leather” Ibrahim dari Kerajaan. Ini jelas menunjukan bahawa Nik Aziz secara begitu mudah memperkudakan ugama Islam, termasuk Maha Suci Allah s.w.t. semata mata untuk kepentingan politik dan mempertahankan kecabulan bahasa dan tindakan ahli PAS seumur hidup.

 Apa apa pun, perlantikan Ariff merupakan amalan ‘Kronism’  dan ini boleh membawa kepada amalan korupsi dan salah guna kuasa, samada untuk kepentingan peribadi maupun politik. Apakah tindakan ini, yang dilihat akan membawa kepada keadaan dimana rakyat Kelantan sendiri mengumpat, jika tidak sampai ketahap memfitnah sebagai sesuatu “Yang berlandaskan Al Quran dan Sunnah”?

Lantikan ini umpama semasa pentadbiran PM ‘Flip-Flop’ Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi mengangkat menantunya Khairy Jamaluddin sebagai CEO Khazanah Holdings Bhd atau MOF Inc. Sedangkan beliau diambil sebagai Naib Ketua Setiausaha di Pejabat Perdana Menteri pun menjadi bahan politik Pembangkang, ini pulak mempunyai akses dan penguasaan pada harta dan dana agensi pelaburan Kerajaan Persekutuan.

Kegagalan MB Kelantan ini membangunkan Kelantan, yang rata rata merupakan negeri warga Islam per kapita paling tinggi dalam negara. Slogan “Membangun bersama Islam” sebenarnya omong omong kosong dan permainan politik yang memperkudakan emosi dan ketaatan orang Melayu atas aqidah, yang tidak langsung direalisasi pada pembangunan fizikal, modal insan dan rohaniah warga Islam Kelantan. Selama 19 tahun warga Kelantan di’nafikan’ pembangunan kerana kegagalan kepimpinan Nik Aziz.

Walaupun PMBK diujudkan bagi tujuan pembangunan, namun kelemahan kepimpinan tidak akan berjaya merealisasikan apa apa perancangan walaupun Kelantan kaya dengan sumber asli. Apabila agensi pemangkin pembangunan Kelantan seperti PMBK diPengerusikan bapa dan dilaksana dengan penguasaan eksekutif oleh menantu, maka tidak banyak yang diharapkan untuk menjaya dan realisasikan apa apa program melainkan agenda tersirat memperkuatkan propaganda agar Nik Aziz untuk bererusan berkuasa di Kelantan. Pemimpin PAS Kelantan juga pernah dikaitkan dengan salah guna kuasa seperti isu pembalakan Lojing.

Yang nyatanya, tindakan MB Kelantan Nik Aziz ini sebenarnya memperlupuri amalan Muawiyah Abi Suffian diKelantan, yang memulakan pemerintahan hierraki Khalifah Ummaiyah dalam menghalalkan amalan dinasti dan menghentikan amalan musyawarah Khalifah Ar Rashidin.

* Perkembangan dikemas kini Selasa 30 September 2009 0745am

Anak anak MB Kelantan Nik Aziz dikatakan dilantik ke beberapa badan yang ditaja Kerajaan Kelantan atau PAS Kelantan. Badan ini, seperti Yayasan Kumus dipercayai mendapat konsessi balak dan anak beliau Nik Omar Nik Aziz merupakan ahli lembaga pengarah.

 

 

Published in: on September 29, 2009 at 14:13  Comments (65)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2009/09/29/kisah-anak-bapak/trackback/

RSS feed for comments on this post.

65 CommentsLeave a comment

  1. Kalau anda benci sangat pada PAS dan Nik Aziz pun, tak perlu la sampai menghina sahabat Nabi s.a.w. Kena faham sirah kenapa Muawiyah bagi imamah kepada Yazid.

    Kalau tak suka pada Pas & Nik Aziz pun, tak perlu la berperangai seperti syiah

    • Kamu caci orang boleh. Orang keluarkan rencana yang berbukti, atau tomahan nya nyata dan boleh di periksa, bahawa Tok Guru melakukan kroni, tak boleh.

      Tau lah kamu bergurukan Tok Guru yang berkata “Pergi jahanam UMNO”, “boleh berkerjasama dengan syaitan”. Teruk lah ummah.

      • Saya kata jangan babitkan sahabat Nabi s.a.w iaitu Muawiyah.

        The Sahaba were undoubtedly the best in terms of understanding the religious obligations, the Sunnah of the Prophet and the way of establishing the Islamic teachings. Their belief is an example for us, as Allah says in the Qur’an: “So if they believe in the like of that which you believe, they are rightly guided, but if they turn away, then they are only in opposition. So Allah will suffice you against them. And He is the All-Hearer, the All-Knower.” [2:137]

        The Best of People

        And they are the best people, to which the Prophet (s.a.w.) referred to in the Hadith: “The best of my people are my generation then those who come after them, then those who come after them, then there will come a people in whom there will be no good.” [At-Tabaranee, authenticated by al-Albanee] Also, in al-Bukharee, “The best of the people are my generation, then those after them, then those after them…” This is also reported by Muslim, Aboo Dawood, at-Tirmidhee, An-Nasa’ee and others

      • Bro Zachariah manah faham. Semua benda dia tak faham sebab dia bodoh.

      • Kalau kamu gunakan Hadith untuk tujuan politik, macam mana orang nak percaya cakap kamu?

        Kata nya Al Bukhari sahaja kumpulkan 600,000 Hadith. Campur dengan yang lain lain kumpul, munkin 1 juta semua nya. Kamu nak sebutkan satu persatu bila berdebat di sini ke?

        Kalau kamu sebut Hadith di masa dakwah mubaligh dan sebagai nya, lain hal.

    • Salam Bro Zachariahs,

      Are you saying that half of the muslim world, whom are Shia’s are wrong in what they belief?

      Sebelum kita ni nak betulkan orang, kita kenalah juga betulkan diri kita sendiri.

      “The tongue of the wise man is behind his heart, the heart of the fool is behind his tongue”.

      • tu dia zakar RIA mengkonar baring kan isu utk kepentingan dirinya macam tuan guru bodoh dia Nik Aziz.
        Kalau salah terimalah. Kalau betul diam lah. Jgn jadi bodoh.

    • Sila ambil perhatian bahawa artikel ini merupakan artikel ke 900 dalam blog ini.

      Kami di BigDogDotCom tidak banyak memberikan perhatian malah amat jarang membidas PAS, termasuk pemimpin PAS.

      Namun begitu, amalan MB Kelantan ini perlu diketengahkan agar warga bloggosfera sedar siapa sebenarnya Murshidul Am yang begitu disanjung sebagai ‘Ulama Besar’, yang sebenarnya seorang pemimpin politik yang tergamak memperkudakan Islam semata mata politik dan kuasa.

      Rata rata rakyat Kelantan juga mundur dan terkebelakang. Yang menyedihkan kami di BigDogDotCom lebih 90% dari mereka ialah Melayu/Islam.

      • Hear, hear. Saya sokong sapenuh nya.

      • Entahlah Big Man, aku rasa mcm orang kelantan sendiri yang menolak kemajuan nih, tapi kalau gitu, tak la bersepah orang kelantan kat KL nih ye tak? Takde pulak aku dengar orang kempen ayuhlah balik ke kelantan, dimana masa depan yang cerah menanti anda… setakat nih, yang aku tau, ada la sorang mamat blogger taksub nik aziz nih, lari balik kelantan sebab dia lari dari KL. Tak tau la sebab apa, tu pun aku dengar2 je le. Yang Nik aziz nih bising2 pasal royalti petronas, tak habis2, tapi la, aku nengok negeri sembilan ke, melaka ke, perlis ke, takde jugak dapat royalti petronas, jauh lagi maju dari kelantan tu.

        Aku rasa la nik aziz nih dah lama sangat jadi MB, dulu masa TDM dulu dia pukul canang pemerintahan kuku besi, suruh TDM berenti sebab dah lama sangat. Apa kata dia tu berenti, dah lama sangat jugak rasanya dia jadi Mursyidul Am nih, dah takde orang lain boleh jadi mursyidul nih ke?

        Aku rasa la zack, kau balik la kelantan, duk sana diam2. Kau keluar cite sahabat nabi pun tak kena jugak, mcm kau tak paham apa blogger nih cuba cakap. Pi duduk dengan nik aziz tu, kalau betul nanti, ada bau syurga, kasi tau. Aku pun akan join sama.

    • Are you saying that half of the muslim world, whom are Shia’s are wrong in what they belief?

      Astaghfirullah,

      Ada ke saya kata syiah betul atau salah;

      Saya kata, jangan hina sahabat Nabi s.a.w. seperti syiah menghina sahabat Nabi s.a.w. Itu sahaja.

      Yang korang semua ni tiba-tiba jadi sensitif ni kenapa?

      • Bukan sensitif. Saja mahu tahu atau mahu keluarkan pendapat. Di sini kita berbahas.

        Harap dengan izin Big Dog, nak tanya Sdr zacharias yang nampak nya banyak tahu fasal Islam: Syi’ah di katakan percayakan Hadith ha nya hingga ke satu peringkat sahaja, kemudian berpandukan kapada kata kata pemimpin mereka sahaja – tidak kapada Hadith yang timbul salepas itu – betul ke dan apa hukum nya?

        Di Malaysia Syi’ah tidak di benarkan. Tapi ada penganut penganut nya di sana sini. Selain dari Jabatan Agama, apa tindakan pihak lain, termasuk PAS dan alim ulamak?
        Banyak ke berdakwah dan berusaha hendak memujuk mereka ke jalan asal?

        Tidak kah ada perbezaan pendapat atau cara di antara pemimpin Islam di zaman silam, termasuk di antara Khalifah dan di antara Sahabah? Sehingga timbul nya kumpulan Syi’ah, walau pun mereka di katakan ha nya lk 15% sahaja dari ummat Islam sekarang.

        Kalau silap fahaman, jangan marah. Saya hendak bertanya, hendak tahu.

      • Kalau nak cerita bab syiah ni, panjang pula jadinya. Kita sembang di blog saya sahajalah.

        Cuma sedikit sahaja bab sejarah para sahabat. Memang ada berbeza pendapat, tetapi tidak membawa kepada celaan dan caci maki. Jadi, janganlah kita menghina sahabat Nabi s.a.w, dan membuat tuduhan yang tidak patut.

        Kalau nak kutuk PAS, Nik Aziz, Hadi Awang, Anwar, Nizar, sape pun, itu hak inidividu. Tak membabitkan akidah.

      • Typical.

  2. Lebih baik dari orang UMNO yang terang terang bohong membeli istana 24 juta dengan 2 juta wang rakyat. UMNO memang pengkianat bangsa and negara terutama kepada orang Melayu.

    • PAS pun apa kurang? Lebih teruk lagi menjadi Pengkhianat Agama.

    • Ini orang kata dia 2nd Class tapi pandai BM. Menyamar sebagai orang Melayu ke? Hantam UMNO pulak.

      Kalau dia menyamar, mana boleh percaya cakap dia. Selalu menuduh dengan 1-2 ayat saja, bukti hapah pun tak ada.

    • Dol, cakap baik2 sikit, mcm la dalam PAS tu takde rasuah. Duit royalti minyak terengganu masa pas dulu mana pegi? Macam la PAS nih champion melayu, jadi kuda DAP tu apa cite? PAS nih dah mula menghalalkan mana yang haram nih, apa ceritanya? Nih la dia, topeng Islam, buat perkara mungkar.

    • Tanyalah, Timbalan Pres Pas Nasharudin Isa tu rumahnya diBandari Seri Mahkota tu brapa harga kosnya. Kalau tak berjuta, jangan bising lah!

      Hadi Bawang tu, masa menang Terengganu, terus tempah 3 biji Pajero V6 dari Naza.

      JANGAN PERCAYA GOLONGAN PARTI ANJARAN SONGSANG NI!!!!

    • 2nd class ni DAPigs punya orang , memang dari dulu marahkan Bumiputera punya kelebihan , maklumlah dia bertambah retard dengan tersebut.. Tapi asyik-asyik ungkitkan cerita palsu yg dibawa rakan DAPigs 2nd class yg jelas ketakutan dan terkencing dalam seluar bila disaman .. Tapi dibantu lagi oleh rakan DAPigs yg lain dengan menggunakan kuasa .. bagi menghalang saman .

      Kenapa rakan kau DAPigs tu takut 2nd class kata berani kerana benar hahaha .

      2nd class itu anak Lim Kit Sial punya banglo tak mau cite kaa ?? hahahahaha

  3. Setuju bahawa pemimpin UMNO makan duit rakyat. Tetapi UMNO telah berjaya majukan negara kita menjadi negara Islam yang dikagumi dan dicontohi. Sebaliknya PAS adalah parti ajaran setan yang lebih mahir sumbang mahram, jampi air dan kahwin banyak bini. Orang yang bodoh.

    Keduanya ialah PAS jauh lebih korup dan membohong daripada UMNO. Paling dahsyat sekali PAS menipu orang dengan menjual ayat Quran, menjual nama Nabi, menjual nama sahabat Nabi dan menjual agama. UMNO bagaimana korup pun belum lagi tergamak nak jual ayat Quran dan jual nama Nabi. Ini kemahiran luarbiasa parti ajaran setan sahaja.

    Itulah maksud PAS yang sebenarnya Parti Ajaran Setan. Sekian maklum.

    • Betul kata anda, Laksa Mana !

      • Saudar batang berjuntai

        Saya pun setuju dengan apa yang ditulis oleh Laksa Mana. Let us accept that we are not perfect. There is good and there bad in us.
        It appeared that pas wants nothing less than perfaction. Wow? Just talk.

        By the way I support, from a far, Tan Sri Isa as UMNO/BN candidate for Bagang Pinang by-election.

        mohamed

    • Kalau tak parti ajaran setan, Tok Guru nya buat ajaran setan.

      Sampai ke situ ya, Nik Aziz – sanggup “berkawan dengan setan”. Nak panggil Tok Guru pun sudah susah, apa lagi gelaran gelaran lain.

    • Sdr Laksa Mana,

      Saya faham kebencian saudara terhadap PAS. Tapi agak elok jika kita ketengahkan peradaban dalam berbahas. Mungkin saudara beranggapan jika orang PAS boleh memaki, aku pun boleh, tapi bukankah itu satu budaya yang asing bagi orang yang mengaku dirinya Islam? Tit-for-tat bukan jalan penyelesaian. Saya tujukan juga mesej ini kepada semua yang beragama Islam, tak kira orang UMNO, PAS, PKR dll.

      NickKelate

      • Kalau orang yang pakai nama Islam, gunakan hujah hujah Islam, sebut ayat Qur’an dan Hadith sana sini, ada yang menggunakan pangkat Tok Guru, pakai jubah dan serban, keluar ‘fatwa’ “boleh berkawan dengan syaitan”, dan benar benar berkawan dengan setan, kita kena diam saja ke?

        Lihat lah komen komen sabelom ini, yang menggunakan ayat Qur’an dan Hadith pun juga mengeluarkan maki hamun. Kalau pun nak ikut cara Kristian, bukan kah mereka yang kuat Igama (konon nya) yang patut “hulur pipi kiri bila di tampar pipi kanan”?

        Macam ini ke Kelantan nak maju dan rakyat nya yang pandai pandai, berkerja kuat, wanita nya berniaga sabelom lelaki Melayu banyak berniaga dulu lagi, boleh dapat mengecap kemakmuran?

    • Laksa Mana,

      Aku setuj dgn ko!

      PARTI AJARAN SONGSANG ni memang sial.

      Boleh mengiyakan ulama songsang cam Nik Aziz ni. Boleh menghayati ajaran Hadi Bawang (Amanat Hadi) yg menghalalkan darah org UMNO, sampai berlaku org Pas tak makan sembelihan/masakan org UMNO, sembahyang dua imam dsbnya. Peristiwa Memali tu sebab Amanat Hadi @ terrorist pakai serban ni!

      Kat Kelantan sampai ada org Pas dikebumikan sekali dgn bendera Pas! Gila ke apa ke?????

      Golongan Parti Ajaran Setan ni memang CAKAP TAK SERUPA BIKIN!

      Nik Aziz Firaun Ajaran Songsang ni memang bkan pemimpin Islam sebenar. Mat Sabu kena kantoi dgn bini org di KB pun boleh lepas!

      Taib Azamudin tu dulu bukan main percaya apabila ada org mengaku depan dia diliwat Anwar. Lepas tu bila dia mintak nak jadi imam masjid Putrajaya ditolak, terus masuk Pas!

      Harun Din tu sorang lagi towkay air jampi PEMBOHONG BESOR! Dia sembur air kat berpuluh ribu org Islam. Bila dia sakit jantung, pi buat by-pass kat Australia! Cari kapir gak utk buat operation, bukan org Islam cam Tun!

      Pok Jak (Abdul Razak) yg angkat kain/tunjuk konek pada Puteri UMNO kat Anak Bukit tu sebenarnya kawan ketat Nik Aziz. Anak dia Rozaini tu Nik Aziz bagi 5000 ekar concession balak!

      JANGAN PERCAYA PARTI AJARAN SONGSANG NI!

  4. 2 x 5 = 10 x 1 = 5 x 2 = 1 x 10…

    • Pandai hisab Pakcik ni.

      • Nono tahu hisab Pakcik bagus.

      • BILL C nak hisab tambahan ke?

  5. What about the other anak bapak omar ong n father,tade cerita kah.

    • *Komen dinyah luputkan

      • god…kalau tak selit nama tun tak boleh ke?

  6. Khalifah Rashiyidin tidak mulakan kroni keluarga. Umayyah yang mulakan. Apa benda nak sirah2 lagi. Kebanyakakn ulamak2 pengamal kroni kaum keluarga.

    Nik Aziz adalah perosak akidah Islam

    • Setuju !!!!!!!!!!!!! Memang betul.

      • NIK AZIZ FIRAUN PARTI AJARAN SONGSANG!!!!!

  7. ANAK BAPAK ?

    Menarik kisah Anak Bapak
    Macam kisah pak lah pulak
    Kahwini anak, mudah gerak
    Si menantu, mertua nampak

    UMNO dan PAS tak serupa
    Bebas suara UMNO terbuka
    Boleh tegur kalau tidak kena
    Kini Najib jadi PM ke 6 pula

    Organisasi PAS begitu rupa
    Bagaikan DUA presiden ada
    Proses pemilihan, hadi jaya
    Nik aziz sebagai aras setara

    Hebat nik aziz berbicara kata
    Pendokong PAS telan segala
    Imej tok guru@ulama diguna
    Buatnya anggap betul semua

    Jawatan MB sangat berkuasa
    Dulu hadi di terengganu rasa
    Di kelantan, nik aziz terpuja
    Imej PAS, nik aziz mewarna

    Kalau SELCAT boleh gerak
    Bolehkah nik ziz kena gertak
    Perjelas dalam isu anak bapak
    Boleh teka sapa yang disepak

  8. ►Do not curse my Companions! Do not curse my Companions! I swear by Him in Whose Hand my life is, that even if one among you had as much gold as Mount Uhud and spent it in the way of Allah, this would not be equal in reward to a handful spent by them or even to its half.

    ►Fear Allah; fear Allah and (Refrain from using bad language) about my Companions! (he said it twice) Do not make them the target of your attacks after me! Whoever loves them, loves them on account of his love of me; whoever hates them, hates them on account of his hatred of me. He who maligns them, has maligned me, and he who maligns me, has maligned Allah, and it is embedment that Allah punishes those who malign him.

    ►The best of people are those living in my time. Then come those who follow them, and then come those who follow them.

    Peringatan, jangan hina sahabat Nabi s.a.w. Nak hina PAS ke, Nik Aziz ke, siapa2 ke, terpulang la pada diri sendiri. Cuma yang saya kata dari awal tadi, jangan hina sahabat Nabi s.a.w.

    Kenapa la orang kat sini sensitif sangat

  9. Kenapa anak-anak orang asal-usul Kelantan datang berduyun2 ke Lembah Kelang, cari makan lalu menjadikan KL-Selangor padat dengan manusia?

    Kalau dah selesai menuntut ilmu di KL-Selangor, boleh lah balik ke negeri masing2 dan cari makan dan buka rezki/ perusahaan di Kelantan, bukan?

    Kalau Nik Aziz dah memimpin Kelantan selam 20 tahun dgn cukup baik dan sekiranya beliau telah menyediakan suasana CONDUCIVE untuk rakyatnya, pasti orang2 Kelntan nak balik ke Kelantan, tanpa segan-silu.

    Tapi…adakah ini berlaku?

    Fikir-fikirkan lah.

    NSHINAH@BANGI, anak kelahiran K.L

    • Nik Aziz towkay slogan ni sebenanya PEMBOHONG! MUNAFIK!

      Kota Baru sekarang ni bersepah pelacur Melayu (pakai tudung plak tu!). Pelacur Melayu kat KL ni majoritinya org Kelantan.

      Nik Aziz gagal bangunkan Kelantan sampai bawak org Islam jadi kufur hingga sanggup jual tubuh!

  10. Mengamuk si Zach ni bila amalan nepotisme nik ajis di telanjangkan , maklumlah bila pemimpin pujaan mereka kelihatan menjilat kahak mereka kembali . Bacalah artikel tu betul2 , inilah contoh orang munafik .

    Sebab tu aku tgk org PAS ni bukti depan mata pun dia akan tetap sokong membuta tuli .

    • Seperti yang dikatakan di atas, baca betul2.

      Saya kata, jangan hina sahabat Nabi s.a.w. Sejak bila pula Nik Aziz masuk kategori sahabat?

      Nak maki Nik Aziz ke, PAS ke, UMNO ke, Najib ke, itu hak individu. Saya tak marah pun. Hak anda.

      • Macam tu kau kata hina ??? sensitif betul orang PAS ni , maklum laa dah kena batang hidung sendiri baru tau menyalak macam anjing .

        apakah ada ayat penghinaan yg seringkali digunakan oleh Nik Ajis dan ulama PAS dengan mencarut-carut ???

      • Zacharias,
        Terima kasih kerana bagi nasihay supaya tak mengutuk sahabat nabi,

        tapi lagibaik saudara pergi nasihat orang yang gunakan Islam! segala tentang Islam untuk kepentingan politik dan kuasa semata mata… itulah pemimpin Pas kalau tidak semua tapi hampir semua begitu!!

        lagi teruk golongan itu!! pegilah berjuang menentang orang ini lebih molek…

        InsyaAllah

      • Tak apalah, moga Allah ampunkan dosa kita semua

  11. salam,

    Tiada siapa dapat lari dari godaan syaitan kecuali Para Nabi dan Rasul yang maksum….

    Itulah guna saudara dalam Islam, yang mana silap kita tegur, yang bodaoh kita ajar, yang mana rosak perbetulkan, yang terinaya kita bantu…..

    Kenapa bila ada title ‘Tok Guru’ tak boleh terima pendapat orang? tegur orang dia pandai, betulkan orang dia pandai, ngajar orang pon dia pandai…..
    bila dia silap orang tegur dia melenting…. kenapa, dia ingat dia nabi ke? dia rasul ke….

    Telah banyak cerita berkurun lama bilamana golongan ulama besar yang sesat di akhir hayatnya…. ingatlah

    Astaghfirullah……

    Sekadar coretan dan ingatan…

  12. Entahnye si Zach nih, sape pulak yang menghina sahabat nabi. Blogger nih, setahu aku, cuma mengambil contoh pemerintahan dinasti, melalui sejarah Islam, menggantikan sistem musyawarah. Baiah ke tak tu bukan isunya, kita mengambil contoh. Boleh je dia ambil pemerintahan dinasti dari China, tapi dalam konteks topik dah tak relevan, sebab kita membincangkan nepotisme nik aziz nih. Setahu aku la kan. Apa2 pun, PAS dah lari dari konsep asal Islam. Bila bercakap, dia sendiri berdusta. Tuduh orang, diri sendiri buat perkara yang sama.

  13. Salam

    Elok sangat le tu… UMNO jual bangsa, PAS jual agama, PKR jual maruah. Umat Islam/Melayu akhirnya tinggal seluar dalam saja (itu pun kalau ada).

    Sebangang-bangang Nik Aziz atau Najib, mereka masih saudara seagama kita. Kita kena tegur para pemimpin kita jika mereka mula kelihatan songsang. Jika mampu, kita beri penampar jepun agar mereka sedar dari alpa.

    • Hang gila nak tampar Najib? Hari tu aku nak cuba jumpa dia, punya le banyak toll plaza kena lalu. penampar jepun mcm mana tu? kasi ajar sikit..

      brahimpendek (Mcm Mat Isa)

  14. zacharias ni terpaksa membela TGNA sebab anwar dah hilang pengaruh

    kononnya sokong PAS sebab UMNO korup, berpolitik wang

    tapi pada mereka, yg penting hanya pecah belah kan Melayu

  15. […] Kronyism Nik Aziz Realitinya, pemimpin PAS merupakan orang politik yang tidak bertanggung jawab kerana mempunyai naluri untuk tamak kuasa dan harta membatasi kepertanggung jawaban melunaskan amanah yang rakyat . Pemimpin PAS yang selalu mengambil peluang memperkudakan keyakinan orang ramai atas perjuangan mereka yang kunun kunun berlandaskan ‘Al Quran dan Sunnah’ kini sah dikategorikan dalam rumpun  amalan kronyism, terutama menjaga kepentingan sendiri. […]

  16. korang semua ni bodoh…narrow minded

  17. betul ke bro…if betul suruh SPRM masuk dalam pmbk

    • SPRM dah buat pun. Laporan The Star:

      Published: Friday November 6, 2009 MYT 3:50:00 PM
      Updated: Friday November 6, 2009 MYT 5:09:42 PM

      MACC investigating Kelantan state company (Update)

      By SYED AZHAR

      KOTA BARU: Kelantan Mentri Besar Incorporated (PMBK) chief executive officer Ariffahmi Abdul Rahman said he was willing to cooperate with the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) in its investigations into the company.

      Several MACC officers had reportedly visited his office on Thursday.

      Ariffahmi said he was informed of the raid by the corporation’s finance manager.

      “I was told that the officers came into the office but did not say what they wanted; all they did was to talk to my finance manager.

      “I was also informed that they took documents from the office, such as vouchers, bill payment documents and other related financial documents.

      “I was on medical leave at the time after a minor operation on my throat on Sunday,” he said.

      “However, for my part, I am willing to give my fullest cooperation to the MACC in whatever it is investigating,” he said here on Friday.

      Ariffahmi, who is also the Kelantan Mentri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat’s son-in-law, said this was the second time that MACC officers had raided the office, adding that the first case had been disposed off.

      On Thursday, six officers from the MACC raided PMBK’s office along Jalan KualaKrai at aout 11.30am and took away several documents.

      The officers from Putrajaya and Kota Baru were later joined by four others at about noon. They were said to be looking for Ariffahmi but instead quizzed the finance manager after they were unsuccessful in getting the CEO.

  18. […] was reported that MACC offcials visited PMBK yesterday, a controversial Kelantan GLC now headed by Nik Aziz’s son-in-law Ariffahmi Abdul Rahman. It was said the cronyism practices within PMBK is making Kelantanese very […]

  19. […] controversial Perbadanan Menteri Besar Kelantan Bhd. CEO Ariffahmi Abdul Rahman, who is also Nik Aziz’s son-in-law says it is was not wrong for the latter to accept the luxurious pilgrimage […]

  20. Shame on you guys, I totally agree with Zach.. You guys actually portray the ugly side of UMNO… duh… Shame on you.

  21. […] For the record, Ariffahmi is the son-in-law of Nik Aziz. […]

  22. […] to go? Since we at BigDogDotCom scooped that only Kelantan MB ‘Flip-Flop’ Dato Nik Aziz Nik Mat practiced cronyism by appointing his son-in-law Ir Ariffahmi Abdul Rahman as CEO of state owned GLC Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) and abused that position for […]

  23. […] Gate’: Kini PAS dalam konflik intra-parti Sejak kami di BigDogDotCom memaparkan kisah MB Kelantan Nik Aziz dengan menantu kontroversi , amalan kronyism dan salah guna kuasa dan  timbul ‘Ariffhami Gate’ kerana amalan […]

  24. […] Nik Aziz. 2009 saw the cronysim and nepotism of the PAS Spiritual Leader and longest Opposition Chief Executive, which drew a lot of flak even […]

  25. […] Isu kronyism MB Besar Kelantan Nik Aziz melantik dan mempertahankan menantu Ir. Ariffahmi A. Rahman (ini termasuk siasatan kes rasuah mengenai Nik Aziz menerima tawaran untuk menunaikan Haji musim […]

  26. […] juga yang mula mula sekali memaparkan kronyism MB Kelantan Nik Aziz Nik Mat melantik menantu beliau Ariffahmi Abdul Rahman ke jawatan CEO Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK). Akibatnya, pegawai media PMBK Syed Azidi Al Bukhari dipecat serta merta dan ini bermula segala […]

  27. […] governments are plagued with controversies and scandals. First it was the Kelantan State Government. MB Kelantan Nik Aziz had to dismiss his son-in-law from Perbadanan Menteri Besar Kelantan Arifahmi A Rahman as the CEO because of ‘highly […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

<span>%d</span> bloggers like this: