Pakatan Rakyat ‘gentar’ undi pos sebagai alasan pra-kalah

Pakatan Rakyat (PR) yang bersetuju meletakan Pesuruhjaya Pas Negeri Sembilan Zulkefly Mohd. Omar sebagai calon Pilihanraya Kecil (PRK) N31 Bagan Pinang dijangkakan akan menghadapi kempen sengit untuk menang. Ini kerana faktor calon yang diketengahkan BN, iaitu Mantan Menteri Besar dan Pengerusi BN Negeri Sembilan Tan Sri Mohd. Isa Abd. Samad, yang disifatkan sebagai pemimpin berjiwa rakyat dan amat disenangi oleh penduduk pelbagai keturunan dan kepercayaan ugama tempatan. Berbanding dengan calon PAS yang bukan penduduk tempatan, calon BN amat dikenali dan mudah dirapati oleh pengundi sekitar Telok Kemang.

PAS juga mengaku bahawa calon mereka akan mendapat kesukaran untuk menang di N31 Bagan Pinang. Presiden PAS Dato’ Hj Hadi Awang sendiri mengaku demikian.

Laporan Bernama.com:

Hadi admits uphill task for Pas in Bagan Pinang

PORT DICKSON Oct. 3 — Pas president Datuk Seri Abdul Hadi Awang is of the view that it would be an uphill task for the party to win the Bagan Pinang by-election.

He alleged that a lack of transparency in postal voting would make things difficult for the Opposition Pakatan coalition in the by-election.

“We are aware our chances are slim but were not saying it is impossible (to win),” he told reporters after the nomination process for the by-election at the Port Dickson District Council hall here today.

There are 13,644 registered voters in the state constituency of whom 4,604 are postal voters.

In the 2008 general election, the Barisan Nasional (BN) captured 3,080 of the 5,191 postal votes while Pas obtained 1,189.

The by-election, polling of which will be on Oct 11, will see a straight fight between the BN’s Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad, who is also former Negeri Sembilan menteri besar, and Zulkefly Mohamad Omar, the Negeri Sembilan Pas commissioner.

For Selangor Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim, who is also the state’s PKR chief, voter support would determine the outcome of the by-election.

He asked that the Election Commission be more transparent in the postal voting process as the most of the postal voters were military personnel.

Meanwhile, Pas vice president Salahuddin Ayub, who is also the election director for Pakatan in Bagan Pinang, when asked about their chances said: “We admit we are the underdogs but there are indications that we do have a chance (of winning).”

Political observers hold the view that postal votes would one of the issues that the Pakatan coalition, made up of Pas-DAP-PKR, would be playing up in the run up to the election.

— BERNAMA

*******************

Kelemahan calon PAS ini perlu diperbaiki PR dengan serta merta. Usaha untuk meningkatkan penerimaan calon PAS adalah amat sukar, kerana Zulkefly bukan dari kawasan setempat. Ianya lebih rumit apabila Zulkefly dikatakan tidak mempunyai personaliti yang ramah dan ‘mersa rakyat’. Kemampuan Zulkefly unruk mudah didekati dan membawa aspirasi rakyat amat diragui dan kepimpinan PAS sedar keadaan ini. Oleh demikian, PR mengambil taktik yang sesuai untuk dijadikan ‘senjata’ dalam PRK N31 Bagan Pinang ini.

Pendekatan yang paling mudah untuk ‘menyerang’ kewibawaan faktor proses pengundian yang boleh dijadikan elemen keraguan sebagai modal kempen. Pengkalan Adnan (Port Dickson) merupakan ‘Bandar Tentera Darat’ kerana kedudukan tradisi beberapa pengkalan tentera pelbagai rejimen dan unit. Oleh demikian ujud lebih dari 4,500 orang pengundi yang berdaftar sebagai pengundi pos kerana tugasan dan sifat kerjaya mereka.

Undian pos ini sering dimodalkan Pembangkang, semenjak 1990an lagi sebagai ‘senjata’ untuk dijadikan alasan apabila mereka kalah dan modal untuk digunakan bahawa BN dan SPR tidak adil (gerrymandering) dalam proses pengundian. Keadaan sebenar, ianya tidak sebagaimana digambarkan. Undi pos merupakan proses pengundian yang dilaksana terlebih awal, dalam proses biasa kerahsiaan undian yang dikawal selia SPR dan wakil parti yang bertanding. Oleh kerana proses biasa pengundian, Pembangkang juga mempunyai peluang sama rata dalam proses undi pos.

Laporan Bernama.com:

Undi pos turut beri kelebihan kepada pembangkang

30/09/2009 4:49pm

SEREMBAN 30 Sept.— Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, undi pos yang dicanang oleh pembangkang kononnya menjadi senjata utama kepada Barisan Nasional (BN) sebenarnya memberikan kelebihan kepada pembangkang pada pilihan raya umum ke-12 lalu di Bagan Pinang.

Katanya, pada pilihan raya umum 2008, majoriti BN di Bagan Pinang merosot kerana undi pos berpihak kepada pembangkang.

“Pembangkang tidak boleh kata undi pos itu advantage (memberi kelebihan) kepada BN kerana pada 2008 disebabkan mereka dapat banyak undi pos pada ketika itu iaitu 1,800 undi kalau nak bandingkan dengan 2004,” katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran Bulan Pertabalan Sempena Istiadat Pertabalan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan di sini hari ini.

Mohamad bagaimanapun yakin BN akan dapat mengukuhkan kedudukan kerana pada 2008, pengundi yang memilih BN bertambah kepada 6,430 berbanding hanya 5,000 lebih pada 2004.-Bernama

*******************

Sejarah menunjukan Pembangkang pernah meraih keuntungan dan kemenangan walaupun ujud sistem undi pos dalam sesuatu kawasan Parlimen atau DUN. Dalam PRK Parlimen Telok Kemang Jun 2000, calon BN S. Sothinathan dikalahkan calon KeAdilan Ruslan Kassim walaupun terdapat lebih 6,000 undi pos. Kali ini, sistem dan julat pengundi pos yang sama akan digunakan.

Alasan dakwaan tanpa bukti bahawa undi pos ATM akan di’salah guna’kan BN dengan ‘restu dan kerjasama’ SPR adalah fitnah semata mata. Modus operandi biasa Pembangkang ialah menimbulkan keraguan dan menafikan kewibawaan pihak berkuasa dan mengandaikan bahawa sistem undi pos akan disalah gunakan bagi kepentingan kelebihan BN merupakan skrip lama. Yang nyatanya, setakat ini tidak pernah sistem undi pos ini dibawa ke Mahkamah Khas pilihanraya. Berbanding dengan aduan lain, Pembangkang amat sedar bahawa dakwaan mereka hanyalah fitnah yang amat mudah digagalkan.

Pakatan Rakyat, kerjasama-“tidur sebantal, mimpi lain lain” yang kerap berubah nama dari Gagasan Rakyat dan Barisan Rakyat, akan mengunakan taktik terdesak apabila mereka sedar tidak akan menang. Cara mereka untuk meraih simpati terutama bila mereka berjaya menggambarkan bahawa mereka adalah ‘mangsa’ sistem yang berat sebelah (bias) dan pihak berkuasa lebih memihak kepada BN. Oleh demikian, taktik mengunakan kekerasan dengan menganjurkan provokasi agar penyokong dan pekerja parti BN hilang sabar dan berlaku pergaduhan. Sekiranya ini gagal, maka mereka akan bertindak untuk memulakan ‘serangan’ itu.

Tindakan terdesak ini yang berlaku kepada Presiden Gerakan Tan Sri Koh Tsu Koon, yang terpaksa menempuh penyokong PAS yang aggressif dan Ahli MT UMNO Dato’ Azeez Rahim, yang ditumbuk oleh penyokong PAS.

Laporan The Star:

Sunday October 4, 2009

Azeez alleges assault in report

Reports by SARBAN SINGH, C.S. NATHAN, MAZWIN NIK ANIS. SIMON KHOO and ZULKIFLI ABD RAHMAN

PORT DICKSON: Umno supreme council member Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim has lodged a police report alleging he was assaulted while making his way to the nomination centre here.

He claimed that the incident happened yesterday while he was walking through an area filled with PAS supporters towards the Port Dickson Municipal Council hall.

State police chief Senior Asst Comm (I) Datuk Osman Salleh said police were investigating the matter.

“Datuk Azeez claimed that he was shoved and punched in the back while walking through a crowd of PAS supporters.

“We do not have any suspects yet but we will be speaking to witnesses to ascertain what transpired,” he said.

*****************

Menteri Dalam Negeri Dato’ Hishamuddin Hussein diberitakan TV3 bahawa dalam siasatan awal, Polis telah dapat bukti visual penglibatan penyokong PAS. Pendekatan terdesak provokasi dan memulakan pergaduhan dalam sesuatu kempen PRK ini adalah siaran ulangan yang konsisten, sebagaimana yang pernah berlaku di Ijok (Apr 2007), Ketari (2003) dan Lunas (Dis 2000). Dalam PRK Anak Bukit (2003), seorang veteran PAS Abdul Razak “Pok Jak” Abas (yang juga merupakan sahabat akrab Murshidul Am PAS Nik Aziz Nik Mat yang telah diberikan 5,000 ekar tanah hutan simpan kekal bagi tujuan ‘pertanian’ kelapa sawit) telah mengangkat kain dan menunjukan kemaluan beliau kepada beberapa Puteri UMNO yang menjalankan kempen dari rumah ke rumah.

Memang benar ‘keganasan’ bukanlah dasar parti, samada PAS atau PKR. Namun begitu sikap militan dan aggressif penyokong dan pekerja parti yang selalu terbawa bawa sehingga melampau, secara mudah tergamak untuk  menyifatkan pemimpin dan penyokong  UMNO dan BN sebagai golongan yang layak dikasari (termasuk tergamak untuk melakukan pertunjukan lucah), merupakan sesuatu yang menjadi lumrah dan berwaspada apabila berinteraksi dengan mereka.

*Perkembangan dikemas kini Isnin 5 Oktober 2009 0730pagi

Ahli MT UMNO Dato’ Azeez Rahim yang dipukul penyokong PAS sewaktu penamaan calon di Pengkalan Adnan (Port Dickson) hari Sabtu telah dimasukan ke hospital.

Laporan Utusan Malaysia:

Azeez dimasukkan ke wad HKL

Azeez in HKL

Ismail Sabri Yaakob berkata sesuatu kepada Abdul Azeez Abdul Rahim sambil diperhatikan isterinya, Datin Khadijah Mohd. Nor di Hospital Kuala Lumpur, semalam.

  

KUALA LUMPUR 4 Okt. – Pengerusi Biro Putera UMNO, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) malam tadi setelah mengalami kesan sampingan akibat ditumbuk oleh penyokong Pas di Port Dickson, semalam.

Beliau dimasukkan ke Wad Ortopedik apabila mengalami rasa tidak selesa dan mual ketika berada di kediamannya di Subang Jaya.

Sebelum itu, beliau telah mendapatkan rawatan di Hospital Teluk Kemang, Port Dickson.

“Doktor di Teluk Kemang membenarkan saya pulang berehat setelah diberi suntikan serta menjalani ujian X-ray di hospital itu tetapi sejurus selepas Maghrib di rumah, saya mula rasa tidak selesa,” katanya ketika ditemui di wad berkenaan di sini hari ini.

Menurutnya, beliau berasa seperti hendak pengsan serta mual dan terus ke HKL untuk pemeriksaan lanjut atas nasihat seorang rakannya.

Dalam kejadian semalam, Abdul Azeez mengalami lebam di leher dan mukanya selepas ditumbuk oleh penyokong Pas selepas cuba melindungi Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Penggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di kawasan pusat penamaan calon Pilihan Raya Kecil DUN Bagan Pinang .

Ismail Sabri turut melawat Abdul Azeez di HKL hari ini untuk mengetahui keadaannya.

“Saya berasa bertanggungjawab kerana berada bersama beliau semasa kejadian dan mengharapkan agar pemimpin parti pembangkang dapat mendisiplinkan pengikut-pengikut mereka supaya tidak bertindak liar,” kata Ismail Sabri.

Menurutnya, kejadian seperti itu akan terus berlaku sekiranya penyokong parti pembangkang mengamalkan sikap tidak berhemah seperti itu.

Published in: on October 4, 2009 at 21:43  Comments (36)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2009/10/04/pakatan-rakyat-gentar-undi-pos-sebagai-alasan-pra-kalah/trackback/

RSS feed for comments on this post.

36 CommentsLeave a comment

  1. Salam Bro BD,

    Kempen Pakatan yang selama ini memburukkan sumbangan dan peranan anggota keselamatan kita akhirnya menghantui Pakatan. Selama ini pelbagai tohmahan yang dilemparkan terhadap anggota keselamatan oleh Pakatan ini. Kali ini tidak mungkin lagi undi pos anggota keselamatan berpihak kepada Pakatan.

    http://kembarapolitik.blogspot.com/2009/10/sebab-apa-pas-takut-dengan-undi-pos.html

  2. It is without doubt that those employed, especially the Malays, under the various Government intuitions like the Arm Forces and Police are in the position to experience the benevolence of UMNO and the BN Government. Thus generally the Malay Regiment would caste their postal votes for BN, what more when the present BN Government is now headed by their former boss, the former Minister of Defense. Only at times when they are not pleased with certain personalities or political issues such as an incompetent leadership of the former 1st family would such personnel cast their votes for other than their employer.

    I had a relative who visited me today for Raya today and used to work with Post Malaysia, a previously government intuition before being privatized, who continues to demonstrate his staunch support for UMNO. The rationale was simple for this retired relative who had to simply work and rose up from the ranks because he has no qualification; as a direct benefactor to various government policies under UMNO and BN, he sees no other alternative better than BN. No coercion is required to change his political stance as well as those of his siblings who are currently employed with Bukit Aman and in the Army.

    It’s most unfortunate that while understanding such realities underlining the political inclinations of postal votes, PAS wishes to continue making this an issue in covering up a forthcoming uphill battle. Psychologically PAS, on behalf of the unholy alliance, is admitting their battle for BP is all but lost. We may not have to wait much longer to see more shit namely wild spinning and back biting coming from the rogue elements of our society headed by Anwar Ibrahim and his loose pack of wolves to create chaos and anarchy.

    • Ertinya janji dpt habuan,walaupun salah,Rasuah pon tak apa?

      • bill.. kau rasa semua melayu ni kaki rasuah ka?

      • Bukan saja Melayu, Cina, India dll semua makan rasuah sekiranya “money matters”. Itu hakikat dunia sekarang. Tak kira UMNO, PAS, DAP, PKR, MIC (ada lagi ke MIC?), Gearakan dll

  3. Azeez buak semak je kat Bagan Pinang.

    • aku sokong kau Apa Pasal. Ada 2-3 kerat dlm UMNO yang aku tak brapa gemar perangai dorang. Azeez dlm golongan ni. Aku rasa kawan kita Azeez ni tin kosong.

      brahim pendek (Mcm Mat Isa)

      • Azeeezzzzz?
        Sebenarnya dia dulu kena reject nak jadi pelakon filem India….
        Harap harap ada talent scout Drama India ambil dia supaya Putera UMNO dapat dipulihkan.

  4. I live in area with a PDRM camp and an army camp.It is no secret that the camp commanders watch over how the police and army personnel vote, both ex and present. This overview by the commanders is both unfair to the opposition not to mention illegal. While many in Malaysia do not quite understand how these postal votes give the government an unfair advantage, we will make it a mission in our life to kill this illegal advantage which the government have.

    To tell you the truth, I was not interested in making destrying this illegal advantage of the government a life-long mission. However, this stupid and insensitive article which portrayed the opposition as using the postal votes as an excuse for their impending loss in the Bagan Pinang by-election made me change my mind. In a constituency where more than a third of the votes are postal UMNO better do more than just win big. Given the advantageous which UMNO have in recources vis-a-vis the opposition and the deployment of the government machinery, UMNO will have to crush PAS in this by-election. Anything short of a 5,000 vote majority would have to be considered a failure.

    • if it is no secret that camp commanders watching over their voters, pls come up with proof. Don’t talk cock.

      • Aiyooo Vinan otak lembu is coming … Vinan you only can talk cock , use your brain next time !!!

        Obviously you dont know and even dont have the proof what youre talking about . This show how liar bastards you are , you just a DAPigs cyberbadut .

        Its soo funny Pakatan Rasuah like DAP/PKR and even PAS who always cursing like no tomorrow to PDRM and goverment servant , and still this Pakatan Rasuah monkeys want get their vote !!??

      • Sdr cam
        Yes they should come out with a concrete proof of what they suggest. Staying near or within the camp area is not good enough.

        I lived and work in the camp most part of my service life. If people like vinnan is caugnt snooping on our camp, he won’t be here talking cock.

        mohamed

      • It is funny how the champions of Chin Peng(to an extent some of these people called Chin Peng a nationalist, some sort of a hero) and those whom labeled the law enforcers and soldiers are dogs, are now making an issue of soldiers should vote for them and concerned about postal votes and such. Why now, since postal votes did benefit them before? One thing is being a sore loser, the other thing is that are they implying that soldiers are idiots? They can’t think for themselves?

        For all you soldiers, imagine this as them spitting onto your face and then, they persuade you, by saying that all sorts of bullcrap, to let it happen again and again. Nice, isn’t it?

    • my late father and few of his siblings served the arm forces and police force for more than 30 years…

      cakap merapu betul mamat ni…. kem askar pun tak pernah duduk agaknya. menyokong kerajaan BN adalah mendukung tatasusila dan kesopanan membalas budi kepada yang berjasa. dimana cacat dan silap nya UMNO kalau tidak cuma segelintir pemimpin yang korup.

      dalam pakatan pembangkang takde yang korup ke? takkan dah kena baru nak mengadah. yang ada di perbetulkan kenapa harus dibuang semua.

      kalau itu pun payah jangan lah mengaku sebagai manusia … binatang lagi baik ….

      bro BD bila nak basuh kereta lagi?

  5. mendedahkan bahawa dalam satu pertemuan di London pada sebelum 16 September 2008, Dr Yusof Qardawi telah menegaskan kpd TG Hadi Awang mengenai kesangsiannya terhadap Anwar Ibrahim, terutamanya apabila Rand Corporation & Smith Richardson Foundation mengesahkan penglibatan Anwar Ibrahim dlm strategi Amerika merosakkan Islam dgn tajaan dana Yahudi! Selepas itu, ramai dari kalangan pemimpin erdogan PAS, iaitu seperti Dr Hassan Ali, Dr Haron Din & Nasaruddin Mat Isa telah beralih arah berpaling tadah dari menyokong Anwar Ibrahim!

  6. Vinnan Paria!

    Aku nak tanya ko, pernah ke kau tengok dgn mata kepala ko sendiri mcmana askar atau polis mengundi????

    Kalau tak pernah, jangan buat andaian! Meluat org tengok ko buat komen “It is no secret that the camp commanders watch over how the police and army personnel vote”!!!!

    Abg aku CO rejimen askar Melayu. Aku tanya dia sendri. Semua anggota rejimen dia, samada pegawai, NCO atau askar biasa undi mcm kita semua undi, SECARA RAHSIA!

    TAK DA PEGAWAI TENGOK MEREKA PANGKAH APA!!!!

    Aku sokong artikel BigGuy. Memang BN pernah kalah dlm PRK yg mana ada beribu undi pos.

    Hoi Keling,

    Siapa peduli kalau kau ubah pikiran atau tak. Org mcm ko ni je ni yg perasan pendapat ko penting. Itu sebab korang lorat mcm sial!

  7. Kalau Isa monang bererti org tak peduli penjenayah politik wang. Biarlah UMNO main politik duit asalkan monang. Mano ketuo-ketuo e dapek duit? Pandai-pandailah main sunglap. Kita tengok jolah hasil e.

    • aiyooo norza better talk like that to Anwar Aljuburi and your DAP friends , master of all corruption !!! hahahaha

    • eh… kejap… Nik Aziz nepotisme tu boleh pulak jadi pemimpin, Mat Sabu kantoi khalwat dengan bini orang tu halal pulak jadi pemimpin, Anwar yang meliwat tu boleh pulak jadi pemimpin, Elizabeth Wong yang terlampau tu boleh pulak jadi pemimpin, Lim Guan Eng yang songlap duit tabung derma bukit China tu boleh pulak jadi pemimpin, Khalid Ibrahim ada hutang RM66 juta tu boleh pulak jadi pemimpin, nak sebut lagi ada banyak la bang, so, tunjuk salah orang, salah sendiri lupa ye?

  8. Datuk Azeez kena tumbuk? Kah kah kah, 1malaysia kena tipu. Datuk Azeez sehat walafiat, tiba-tiba bagitau orang kena tumbuk. kah kah kah.

    Alahai, toksah la dok macam tu datuk Azeez. Malu orang tengok. takkan la tido salah bantal, tuduh pembangkang tumbuk kot. Kot kot tergeliat beraksi dengan bini.. kah kah kah..

    Come on la PUTERA, you can do better than this. Banyak gambar tunjuk dia berjalan sihat sahaja ketika penamaan calon. Awat tiba2 masuk hospital kot. Yang hang pun pi jalan kat tempat depa sapa suruh. Depa tu kan pemangsa. hang tak takut ka depa liwat hang ka apa.. Hilang keterunaan datuk.

    Alahai, datuk Azeez. Hang ni putar alam, macam KJ

    • PAS ni , kalau pukul orang ataupun nak main rasuah .. semuanya lepas dan semuanya boleh , penyokong dorang tak kira betul atau tak , akan tetap sokong ! janji dapat jatuhkan umno .

      Macam dah takde agama lakk aku tengok , nak buat camana ?? dengan DAP yg nyata anti Islam dan anti melayu tu jugak dia berpeluk hahahaha

    • Nak buat camne Sam, kalau kau nengok ada gambar tunjuk, rostrum tempat berucap tu pun dap punye, tutup dengan bendera pas. Yang bestnye, ngam2 kat tengah bendera pas tu, tang bulan terang, belakang imej roket, canteek je duduk dalam bulan tu.

      hahahahaha…. tu la dia imej yang paling sesuai menggambarkan pas sekarang nih. Takpun, kat bendera keldaian tu, tengah2 gerhana matahari tu letak je gambar roket.

    • Datuk Azeez ni, dari dulu dok cerita kena pukul. PRK dulu kena pukul dengan 8 orang. Kali ni lagi ramai.

      Haha, aku rasa nak gelak la dia ni. PENIPU BESAR. Come on la datuk azeez, nak buat cerita pun, buat la yang logik.

    • Hahaha betul tu encik Dollah , PAS ni hanya alat DAP jee . Aku tak heran kalau apa jenayah yg dibuat oleh ahli PAS akan dipertahankan oleh ahli PAS yg lain . Maklumlaa bagi orang PAS ni agama dan undang-undang dah tak penting , janji dapat jatuhkan UMNO …

      Last2 orang PAS ni belajar pun ambik kelebihan bumiputera jugakk . Tapi melalak pasal racist ! hahaha hipokrit .

      • ya benar, enche Sam… hahahaha… hak bumiputera mika nak, pertahankan tak nak…. hahahahahaha…

    • Bang hassan penakut, bang hassan penakut, tak macam abang azeez.

      abang azeez berani. lepas tu, kena tepuk bahu pun dah trauma. haha

  9. *Comments deleted

    You failed to observe decency and civility. Hence, your privileges to share your thoughts have been withdrawn.

    Please take your anger and arrogance elsewhere!

  10. ”Katanya, jika Pas menang di Bagan Pinang, masalah itu pasti ditangani supaya Port Dickson terus menjadi bandar pelancongan yang bebas daripada pencemaran dan projek terbengkalai. “…….BH:05.10.09:ISNIN:mutakhir

    LIDAH CABANG ?

    Jikalau Pas menang
    PRK Bagan Pinang
    Salahuddin canang
    N.P Pas temberang

    Mudah Pas berjanji
    Kerana tidak tepati
    Berjanji air liur basi
    Ikrar PRU 12 lupai

    Lihat negeri kuasai
    Dalam P R dikongsi
    Rakyat tunggu janji
    Banyak helah bunyi

    Ada negeri, air free
    Ikut sukatan diberi
    Kena caj melebihi
    Air free, auta diaksi

    PRK ini satu kerusi
    Berjanji tak halangi
    Berfikirlah pengundi
    Bolehkah Pas tepati

    Jika Pas memenangi
    Pengundi tagih janji
    Mudah jawapan beri
    Kuasa kerajaan negri

    Cekalkan dalam hati
    TS Isa calon BN undi
    Pastikan BN menangi
    Senada kerajaan negri

    PRK di Bagan Pinang
    Biar menang-menang
    BN dan rakyat senang
    Wajar Pas kecundang

    serling
    [05.10.09
    isnin
    …..

    BH:05.10.09:ISNIN:mutakhir:
    “Pas dedah isu kebajikan tentera esok: Salahuddin”

  11. […] dan hanya memihak kepada BN. Sebelum hari penamaan alon lagi, PR telah memainkan isu ‘undi pos’ sebagai strategi jangka masa pendek untuk mempengaruhi polar […]

  12. salahudin ni nak dedahkan kebajikan angkatan tentera apa pulak …. dia tahu ke yang kerajaan menyara ni bukan murah dan senang. tak payah nak kira gaji lah yang mana dah beribu makanan mereka yang di jaga rapi tu pun berjumlah 17.50 sehari pagi dan petang tak termasuk makanan yang lain dan juga elaun elaun yang lain. perumahan disediakan jika cukup syarat dan bertugas diluar anak bini di beri kemudahan perumahan dan juga anak anak diberikan kemudahan pengangkutan ke sekolah.

    dia tahu ke? tak tahu lagi … bagi yang bujang di wajibkan membuat potongan kepada ibu dan bapa yang dah kahwin kena buat potongan untuk isteri bagi menjamin keutuhan dan kebajikan rumah tangga di jaga…… macam potong gaji buta lah … makanan dah disediakan begitu juga tempat tinggal dan lain lain kemudahan …..

    tak cukup ? nak apa lagi…….. yang dok jadi ahli pas dan pembangkang tu bukan apa yang dok enjoy joli sana sini….. duit gaji habis kena joli …. lepas tu salah kerajaan dah tu masuk parti pembangkang.

    padahal sendiri salah …. itu askar pembangkang lah yang polis pembangkang lain ragam pulak……. tapi jumlah mereka adalah sedikit berbanding dengan jumlah yang tahu mengenang budi berakal fikiran dan tahu apa yang salah dan silap……. maka mereka ini adalah penyokong BN ………

    bapak aku 30 tahun jadi askar …….. pak pak sedara jadi polis …… tak payah temberang lah ….. aplikasinya yang membangkang tu adalah mereka yang
    TIDAK TAHU BERUSAHA SENDIRI DAN YANG GAGAL MENDAPAT TEMPAT DI MANA MANA JUA ……….

    YANG KURANG MENDAPAT PERHATIAN BAIK DARI SEGI PERIBADI DAN EKONOMI

    YANG GAGAL MENELITI DAN BERJAYA DI BANGKU SEKOLAH MAKNA NYA BODOH LAHHHH ……..

    YANG BANYAK NYA MELAYU SUKU SUKU … KONON BERAGAMA TAPI TAK FAHAM NAK MENUTUP SALAH SOKONG PAS KONON BOLEH MENEBUS DOSA…….

    HIPOKRIT………..TAIK KUSHIINNNN

    bd jom basuh kereta ………83

  13. Saya setuju, yang membangkang adalah yang GAGAL.

    Sebab tu UMNO jadi pembangkang di Kelantan, Selangor, Pulau Pinang, Kedah.

    Hahaha..

    GAGAL GAGAL DAN GAGAL.

    • Zacharias,
      Jawapan anda adalah jawapan yang cantik, daripada seorang yang gagal.
      Gagal memahami intipati penerangan DNL.
      Makanya bersedialah pemabaca semua membaca khutbah anda, siap dengan dalil-dalil untuk menceritakan kesucian pemikiran anda.

    • Terlalu awal untuk dikatakan mereka berjaya.

      Orang kelantan meratau macam ikan belukang; dimana ada ayer, disitulah mereka cari makan. Percayalah mereka tidak akan mema’amorkan mana tempat mereka pergi. Macam “immigrant” yang lain mereka hanya pandai cari duit dan hantar balek kekampong halaman.

      Kemana rakyat dinegri2 yang kau sebut itu akan behijrah jika negeri2 mereka jadi papa kedana?

      Aka rasa adalah lebih baik jika Kelantan dibawah jajahan kerajaan Thailand. Orang Kelantan sebgai “politikal entity” amat tidak beguna sebagai orang Melayu diNegara tercinta ini.

      mohamed

  14. Saudara dollah

    “hak bumiputera mika nak, pertahankan tak nak”

    Mereka ini telah dilatih mejadi insan yang tidak megenang budi sejak kecil lagi. Ambil semua yang orang ( melayu,cina, india…?) kasi, berterima kasih jangan sekali. Alasannya, semua redzeki berasal dari Allah bukan dari orang yang memberi. Tak payah berterima kasih.

    Semuanya halal dan bersih.

    mohamed

  15. […] Pakatan Rakyat ‘gentar’ undi pos sebagai alasan pra-kalah […]

  16. Tahniah kepada Tan Sri Isa Samad atas kemenangan beliau. Cuma sedih sedikit kerana ketika BN & UMNO sibuk meraikan kemenangan beliau, samseng bermotor telah datang ke markas PAS dan membaling batu-bata. Seorang peniaga patah kaki.

    Adeh. Apa pun, tahniah kepada Tan Sri Isa Samad. Saya selaku pengundi di Bagan Pinang berbangga kerana mempunyai ADUN seperti beliau, yang mempunyai ‘genuine concern’ terhadap penduduk, dan ikhlas membantu penduduk, tidak seperti ramai ADUN di Malaysia.

    At the end of the day, it is not about which party wins or loses. It is a win to the People in Bagan Pinang


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: