Pakatan Rakyat makin terdesak sampai mahu Mahkamah tangguh PRK

Pakatan Rakyat (PR) makin terdesak dalam siri kempen PRK N 31 Bagan Pinang. Hari ini, Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub mengumumkan bahawa parti yang mendakwa ‘berlandaskan Al Quran dan hadiths’ itu akan mengunakan proses undang undang melalui Mahkamah untuk menangguh pilihanraya, kerana mendakwa isu ‘undi pos’ itu sebenarnya proses yang dipalsukan.

Laporan Malaysian Insider:

PAS to seek court order to postpone polls

UPDATED
By Adib Zalkapli

PORT DICKSON, Oct 7 — Alleging that hundreds of postal voters are also ordinary registered voters, PAS today said it will seek a court order to postpone polling for the Bagan Pinang by-election scheduled for this Sunday.

Speaking to reporters at the media briefing today, PAS vice-president Salahuddin Ayub said the party will first meet the Election Commission (EC) this afternoon.

“This afternoon we will meet the Election Commission to demand a clean-up of the electoral roll,” he said.

“If the EC does not do so we will not hesitate to take legal action, we will get our legal team to seek a court injunction to postpone polling,” he added.

“We have brought up this matter for years, since the formation of Bersih, and in various meetings with EC, but no action has been taken,” he said when asked why PAS was only taking action now.

Another PAS vice-president, Datuk Mahfuz Omar, cited a Bernama report quoting the president of the ex-servicemen’s association, Datuk Muhammad Abdul Ghani, who urged retired soldiers who have yet to change their status to ordinary voters to return to Bagan Pinang if they are still registered as postal voters in the constituency.

“So the issue here is, are the retired soldiers going to come back to vote or somebody else will vote for them?” asked Mahfuz.

PAS had previously claimed that 70 per cent of the postal voters in Bagan Pinang are retired servicemen.

Some 4,600 of the more than the 13,000 voters in the Bagan Pinang state constituency are members of the security forces.

The postal voters, traditionally a safe vote bank for Barisan Nasional (BN), will vote tomorrow while ordinary voters will go to the polls on Sunday.

******************

Apabila segala kempen cara biasa dan usaha mendapat sokongan majoriti rakyat gagal, taktik Pakatan Rakyat adalah menggunakan Mahkamah. Sebagaimana yang berlaku di Perak Februari lepas apabila DYMM Paduka Seri Sultan Perak menolak permohonan MB boneka-DAP Nizar Jamaluddin untuk membubarkan DUN Perak bagi menjalankan pilihnaraya negeri kerana tiga ADUN PR melompat keluar dan Kerajaan boneka DAP Perak tidak lagi ada majoriti, mereka bertindak untuk menggunakan Mahkamah sebagai medan sarkas mereka.

Sistem undi pos ini diperuntukan melalui lunas undang undang dan menjadi amalan hampir kesemua negara kommonwealth yang mengamalkan demokrasi ala Westminster.

Dalam pada itu, Salahuddin juga mempersoalkan keputusan Perdana Menteri Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak mengisytiharkan Pengakalan Adnan (Port Dickson) sebagai ‘Bandar Tentera Darat’.

Laporan Sin Chew Jit Poh:

No need for PM to declare PD as army town, says PAS’ Salahuddin

 2009-10-05 17:50

PORT DICKSON, Oct 5 (Bernama) — PAS wants efforts to develop Port Dickson as a tourist town be given priority and not declaring it as Army Town.

Party vice-president and its Bagan Pinang by-election director Salahuddin Ayub said Prime Minister Datuk Seri Najib Razak should therefore, not have made the public announcement with the aim of fishing for votes.

“It’s not that I disagree (with the move), but the priority should be on making Port Dickson a top international tourist destination. That’s the real issue.

“It should not be that as the by-election was approaching, you suddenly declared it (PD) an army town,” he told reporters at the PAS headquarters for the Bagan Pinang state seat by-election at Batu 4, here, today.

He said “if PAS wins, it will be able to do something with PD’s existing infrastructure and natural beauty”, and armed with a strong political commitment to resolving development issues in Bagan Pinang.

On the issue of Padang Serai member of parliament N. Gobalakrishnan reciting a Quranic verse when campaigning for PAS here last night, Salahuddin said it might be out of the ordinary for Muslims in the country but it was not wrong.

************

 

Pengisytiharan ini jelas bahawa majoriti rakyat Malaysia amat menghargai pengorbanan dan sumbangan ATM, terutama Tentera Darat dalam proses menjaga kedaulatan Agama, Bangsa dan Tanahair. Malah, kami di BigDogDotCom mengesa agar Pengakalan Adnan dijadikan sebagai ‘Bandar Askar Melayu’, sempena sejarah ATM bermula dengan pengujudan Askar Melayu di Port Dickson, 76 tahun lampau.

Laporan Sin Chew ini juga merakamkan pemimpin PAS tergamak menghalalkan ayat Al Quran dipergunakan sewenang wenangnya bagi tujuan politik oleh Bukan Islam. Sebagai pemimpin yang mengaku bahawa ‘perjuangan mereka berlandaskan Al Quran Sunnah’, mereka sepatutnya mempertahankan ayat suci Al Quran dari dicabuli atas pentas untuk kegunaan politik oleh Bukan Islam.

Published in: on October 7, 2009 at 15:53  Comments (26)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2009/10/07/pakatan-rakyat-makin-terdesak-sampai-mahu-mahkamah-tangguh-prk/trackback/

RSS feed for comments on this post.

26 CommentsLeave a comment

  1. Pakatan Pembangkang ni nampaknya seringkali ingin menggunakan mahkamah. Sikit-sikit mahkamah, sikit-sikit mahkamah.

    Kalau kes yang akan dibawa itu memang agak jelas ada terjadi ketidak-adilan ke atas sesuatu pihak, maka ini tidaklah mengapa. Cuma kalau seringkali berlaku, nampaknya ada pihak sering berlaku tidak adil ke atas satu pihak yang lain.

    Ataupun, mahkamah sekarang ini lebih bersimpati dengan Pakatan Pembangkang? Jangan ada Yang Yang Arif yang sudah senget sebelah, sudahlah.

    Kes Anwar ni nak tangguh lagi ke?

  2. Salam BD,

    Pada pendapat saya, semakin Pas mempertikai itu dan ini terhadap tentera dan banyak perkara yang bersangkutan dengan tentera, maka semakin jauhlah undi tentera terhadap Pas.

    Dengar cerita dari rakan-rakan yang menyertai tentera, mereka semakin muak dan mual dengan cara berkempen Pas ini.

    Pas mungkin tersilap percaturan atau sengaja mencipta alasan kalah di awal pertempuran. Mungkin tindakan Pas menyebelahi perjuangan komunis dahulu sudah makan diri di Bagan Pinang.

    Sementara itu, GMP sudah pun dijadikan lembu metador Pas dalam PRK Bagan Pinang. Harakahdaily pada 7 Okt 09 mengesahkan penyertaan GMP di Bagan Pinang.

    http://kembarapolitik.blogspot.com/2009/10/prk-bagan-pinang-sah-gmp-hanya-lembu.html

    Terima kasih.

  3. PAS pernah menganggap segala pasukan keselamatan sebagai Anjing Kerajaan. Dah menjadi dasar kepada pejuang yang berubah mengikut keadaan, demi kuasa mereka terpaksa menjilat segala ludahan dan kecaman terhadap anggota keselamtan dan pegawai pegawai kerajaaan. Malah sanggup menghina perjuangan pasukan keselamatan dengan secara terbuka menyokong parti kominis membawa Chin PEng lahnatullah itu kembali ketanah bertuah, tanpa mengambil kira sensitiviti para pasukan keselamtan yang berkorban jiwa dan keluarga demi secebis ketenagan dan kesenagan anak cucu. Tetapi malangnya anak cucu yang mewarisi pengorbanan, adalah dari golongan yang berotak udang dan specic hampas .

  4. ya betul. PAS semakin terdesak, sebab itu Pemuda UMNO Seremban belasah petugas PAS anak tempatan di Bagan Pinang

    • Ini tuduhan yg berat, ada bukti ke?

  5. Jangan jadi kebudak-budakanlah. Boleh potomg jari kalau Pakatan Rakyat tak pernah berkasar dengan tukang kempen BN?

    Baik UMNO atau BN atau Pakatan Rakyat khususnya PKR dan PAS patut hentikan kelakuan tak matang.

    Biarlah demokrasi diamalkan dengan gentlemen.

    • Saya setuju. Antara yang jadi mangsa keganasan adalah tokoh pondan serantau, Datuk Azeez. Kah Kah Kah. Dah sampai RM6500 ni, takkan la tak ada gambar kot. Kes Kes Kes. Tembelang sudah pecah…

  6. Bigdog, bagaimana ayat Al-Quran itu dikatakan telah dicabuli??? Boleh terangkan dengan lebih lanjut??? Ada ini disebut dalam al-Quran itu sendiri??? Boleh kita rujukkan perkara ini kepada “tuan syed,outside the box”??

    • Apabila seorang Bukan Islam, yang tidak mempercayai Allah s.w.t. yang esa dan satu dan Muhammad S.A.W. itu pesuruh Allah, mengunakan ayat suci Al Quran bagi tujuan politik, atas pentas dan medan politik, TIDAK KAH INI MENCABUL NAMANYA?

      • Sdr Big Dog

        Nampaknya bukan Nik Aziz dan orang pas sahaja mengunakan Islam untuk menakutkan, mengancam, menguasai, munjinakkan, memujuk…. orang Melayu Islam, orang kafir pun dah mula pandai mengunakanya.Suatu hari nanti tidak hairanlah jika orang kafir perbodohkan kita dengan cara yang sama.

        Penjajah British faham orang Melayu mahu ugamanya dan adatnya tidak dicabuli.Yang lain British boleh buat degan sesuka hati. Maka mereka terokai lah kekayaan negara kita sepuas-puasnya termasuk membawa masuk perkerja asing sewenang-wenangnya untuk membantu mereka.

        Di masa itu rakyaat biasa tidak ambil tahu.

        Sejarah membuktikan British dapat menjajah Tanah Air kita dengan mudah sahingga beratus-ratus tahun.

        Nampaknya sejarah akan berulang lagi.

        mohamed

      • Apakah orang islam boleh menggunakan ayat-ayat suci Al-Quran di pentas politik, untuk tujuaan politik????…. Adakah ini halal pula??? Apakah pula komen saudara???

  7. What makes PAS thinks the Malay Regiment postal votes will significant go to them? Nay, they have no solid basis to go to court as they have no basis in condoning the use/ misuse of verses of the Quran by the compatriot unbelievers especially in likes of the samseng MP who drops his pants in public and a half baked Chinese who thinks he knows the meaning of the verses of the “Criterion” ie the Quran that he recites. If these unbelievers accept the Truth, then they will become Muslims themselves otherwise it’s shear blasphemy. But nay, for their craze of power, the PAS leadership said it was not wrong. So in the name of PAS Islam, everything can and can be compromised for the sake of Pakatan, one only wonders what has happen to the purity of faith in PAS. I tabik those who still unashamed wear the cloak/ clothes of PAS believing blindly the interpretation of the Criterion as established by their leadership.

    Going to court without any solid basis is a norm by desperadoes and that is what PAS leadership is all about – desperadoes misusing ugama, selling the sanctity of our ugama just to kiss the asses of LKS and his son and having being induced by the Fallen One ridden with the forbidden sin of sodomy. The leadership echelon in Pakatan really smells of SHIT in enticing the country into chaos and anarchy. Allah forbids!!!!

  8. Haha, lawak a korang.

    Orang bukan Islam baca quran, korang kata menghina.

    Semalam, aku tengok budak UMNO dok tunggu tepi masjid, tunggu apa entah. Pastu azan asar, aku pun masuk la masjid, sampai aku keluar, yang geng UMNO ni, duduk kat situ lagi. Sampai ke sudah. Aku pi jumpa laki yang in charge kat situ, cakap elok-elok (aku takdak pakai baju yang ada logo ka apa), “abang, abang jaga budak-budak ini semua ke?”. Dia cakap ya kenapa, ada apa masalah? Aku cakap, bukan apa, abang dengan budak-budak ni dah tunggu kat tepi masjid ni, baik abang ajak depa masuk solat asar kat dalam. Tengok dia dah pandang aku lain macam, aku pun balik la. Dah lepas dah tanggungjawab.

    Kemudian, baru aku perasan, patutla hangpa marah orang bukan islam baca quran, pasal hangpa tak baca quran. solat pun malas

    • Dan mungkin selepas kamu pergi, budak-budak itu mendirikan solat asar, walaupun kamu mengatakan mereka malas mendirikan solat.
      Mungkin ada keuzuran yang kita tidak ketahui mengapa mereka tidak se-segera seperti anda dalam menunaikan solat asar pada hari itu.
      Mungkin juga mereka lebih pandai dari anda dalam membaca Quran, Wallahualam.

      Tapi jagalah diri dari Riak dalam Ibadah dan jangan bersangka buruk terhadap muslim lain yang tidak se-segera dalam sembahyang dari anda hanya kerana memakai t-shirt yang anda tidak pakai.

    • Hoii,

      1. Mana ko tau budak tu budak UMNO???? Dia tunjuk kad keahlian ke!

      (Kalau setakat pakai baju UMNO/BN, macam N.Jais kata “Siapa siapa pun boleh pakai baju. Sekarang ni baju bersepah, boleh beli!”)

      2. Mana kita tau cerita ko ni betul & tidak direka reka???? Ko ada bukti?????

      3. Budak tu kalau musafir atau uzur (buat semayang jamak & qasar), mana ko tau?????

    • Beginilah perangai orang PAS seperti zach , begitu mudah digula-gulakan oleh orang munafik yg ingin mempermainkan dan melembukan mereka , aku tak kisah sangat pasal ulamak PAS pun telah dilembukan apatah lagi ahli biasa sahaja.

      Aku taktaulah pandangan mufti ni telah dibelakangkan oleh penganut PAS yg hanya memuja Ulamak mereka tanpa banyak soal !

    • Disebabkan Zach sentiasa mintak bukti bergambar pasal isu Azeez maka aku pun nak Zach buktikan tentang tuduhan kau tu takde bukti bergambar ke atau video ..

      come on zach im waiting …

      • La, dah tentu aku yang pergi tanya. Dah solat ke belum. Siapa organiser semua. Aku tanya, sebab tu aku cakap.

        kah kah kah, aku cerita pengalaman aku lah. Kalau korang nak marah, toksah la marah aku. pergi la ajak budak2 motor UMNO tu solat.

        Ini bukan isu riak dalam ibadah. Ini isu TAK SOLAT. Bab solat fardhu takde orang nak riaklah, semua orang patut buat. Kalau orang nak riak pun, solat sunat.

      • Macam kau cakap laa dalam kes Azeez !!! Mana gambar ??? Mana video ??? kau nak buat fitnah kaa macam Azeez yg kau dakwa tu pasal kes Azeez pun takde gambar dan video yang kau tuduh sebagai fitnah kini kau pun sama kaki fitnah !!! .

        Come onnn !!! Jangan jilat ludah kau balik Zach , macam budak-budak laa , sekarang dah terpalit kat muka kau . Mana Gambar dan Video ???

        Mana Zach !!! ni boleh buat bahan kempen PAs yg dah ketandusan fitnah tu hahahaha

      • zach dah hilang .. hmmmmmmm .

    • si zac nih gila ka pa? Pehh… sedap2 je tuduh orang lain tak baca quran, tak solat. Yang dipertikaikan nih, kenapa orang yang tidak beriman kepada ALLAH, tidak ada niatpun nak beriman kepada ALLAH, guna ayat Al-Quran dalam ceramah politik. Dah la dia ambil ayat yang mengatakan perihal orang kafir, setahu aku la, orang kafir nih ialah orang yang tidak beriman dengan ALLAH, yang sahnya mamat yang cakap tu la. Ayat tu dah la sebut pasal orang kafir nih guna tipu daya, dan ALLAH membalas tipu daya orang2 ini. Nih la dia orang marah pasal guna ayat quran, dah la dia kutuk diri dia sendiri, pasal orang kafir tu dia, dan dia mengingatkan diri dia yang ALLAH akan membalas tipu daya dia tu. Kan dah salah guna.

      Bodo la mamat nih, pada aku. Lagipun, sejarah mengajar kita, orang yang tidak beriman kepada ALLAH ini kebiasaan menggunakan ayat Al-Quran untuk menyesatkan umat islam, bukan memandu kearah yang benar. Sebab dia bukan baca quran untuk mengkaji kebenaran quran itu, dia gunakan untuk melawan orang islam. Pi la zac, suruh dia masuk islam dulu, then nak guna ayat quran pun takpa lah. At least pak sheikh ko dah confirm dia masuk syurga, kan?

  9. pas ni memang dah lama melacurkan islam..cuma pengikutnya saja yang buta hati..tak tau depa bagi makan minum apa masa ceramah-ceramah depa tu..nasi kangkaxxx….kot!!!

    • Mudah sungguh nak kelentong puak2 ni, taktik ni memang dah lama diguna pakai untuk tipu orang melayu. lee kuan yew tu,dulu2 gula2kan org melayu dgn kepetahan berbahasa melayu,boleh baca jawi,tahu pasal islam,lantik presiden pertama pun org melayu.terus lembik org melayu,kena tipu…sekarang apa org melayu dapat?melukut ditepi gantang saja la.
      setakat gaji besar,taraf ekonomi tinggi saja buat apa?kalau diperintah dan dihina org di bumi sendiri?

      tu baru singapura,belum lagi zaman british…

      tentang pengikut pas yang buta hati ni,kemungkinan besar mereka dah terminum air spende hadi campur dgn air basuhan k**e berpalat lim kit siang kot?… sebab tahap kebodohan mereka memang tak tercapai akal fikiran kita..sedih betul..

      Pro melayu dan bumiputera..

      • setuju setuju setuju

        dulu tuan punya tanah (freehold)

        hah sekarang tuan punya rumah pangsa kecik molek hanya utk 99 tahun sahaja

        tak boleh turun harta kat anak cucu

        yg dok kat rumah prevet sebesar gedung tu orang kaum pendatang

        dan keturunan colonial masters kulit putih

        ada juga rakyat china indon

        tuan tanah yg asal kini tuan rumah pangsa

        sedih mikirkan nasib kaum yg terlalu percaya janji manis

        hak perlembagaan pun sudah di ubah, kononnya tak adil pada kaum yg lain

        dah termaktub dlm perlembagaan pun boleh mereka bincang, niat nak ubah supaya berdasarkan ‘meritocracy’

        AWAS rakyat Melayu Malaysia, jangan leka dan lalai

        harus peka tentang HAK yg telah di setujui oleh semua

        jangan sampai agama, bangsa dan negara tergadi oleh keldai keldai PAS

  10. Orang macam zach ni kononnya memberitahu yang sebenar (KONON nya aje)

    TAPI yang nyata adalah NIAT jahat nya yang ingin membusuk busukkan orang lain yang tak disokongnya

    jauhi lah daripada FITNAH, zach zach

  11. […] yang dilihat sebagai ‘ketirisan modal politik dan terdesak’  dimana PAS perkudakan dalam kempen ini bertumpu keatas 4,600 undi Pos. Satu perkara yang menarik […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: