Nazri Aziz wajar dipecat dari Kabinet dan UMNO

Kami di BigDogDotCom mendesak agar Perdana Menteri Malaysia VI Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak memecat Menteri diJabatan Perdana Menteri Dato’ Mohd, Nazri Aziz dari Kabinet dan Majlis Tertinggi UMNO memecat beliau dari parti nasionalism UMNO kerana ketelanjuran melampau menyifatkan Perdana Menteri IV Tun Dr. Mahathir Mohamad mempertahankan modul BTN sebagai ‘rasis’.

Ini kerana Tun Dr. Mahathir hanya mempertahankan BTN yang selama ini berkesan memupuk semangat patriotism dan nasionalism, terutama dikalangan orang Melayu sebagai majoriti warga Malaysia. Nazri wajar dikecam dengan keceluparan melampau ini atas Negarawan Berjasa dan disifatkan sebagai Pengkhianat Bangsa.

Presiden UMNO V Tun Dr. Mahathir Mohamad berceramah atas platform UMNO dalam negeri dikuasai Pembangkang

BTN hanyalah alat untuk menegak, memupuk dan menyemarakan semangat dan sifat patriotism dan nasionalism dikalangan rakyat Malaysia, terutama orang Melayu. Tiada timbul isu perkauman apabila meneliti soal Perjuangan. Ini kerana nasionalism yang berjaya melupuri proses Kemerdekaan itu berpunca dan diterajui oleh pemimpin politik dan Raja Raja Melayu. Perjuangan memartabatkan kepentingan orang Melayu melalui Ketuanan Melayu itu sendiri tidak menafikan hak etnik Bukan Melayu.

Semangat yang dipertahankan Tun Dr. Mahathir ini merupakan semangat nasionalism yang pemimpin terdahulu seperti Dato’ Onn Jaafar, Tunku Abdul Rahman Putra, Tun Abdul Razak Hussein, Tun Dr. Ismail Abdul Rahman, Tun Abdul Ghaffar Baba dan seangkatan dengan mereka yang berjaya pupuk, semai dan semarakan melalui UMNO, mengagalkan Malayan Union, menentang kekejaman pengganas kominis dan menerahui proses yang berjaya membawa Kemerdekaan.

Baru baru ini, apabila diminta memberi komen mengenai BTN Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Mohd. Yassin sendiri mempertahankan apa yang diusahakan oleh agensi bawah JPM itu, terutaLma apabila MB PKR Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim menyifatkan BTN sebagai mengamalkan proses indoktrinasi.

Laporan Bernama.com:

BTN Courses Not Political Indoctrination – Muhyiddin

 

MUAR, Nov 26 (Bernama) — Tan Sri Muhyiddin Yassin denied claims that courses run by the Biro Tatanegara (BTN) or National Civics Bureau were a form of political indoctrination, saying they were to inculcate nationalism and unity among the people in line with the 1Malaysia concept.

“BTN courses are not for ‘converting’ participants to Umno and Barisan Nasional (BN). There are no ulterior motives; these courses are well-intended,” the Deputy Prime Minister told reporters after presenting cows for the Aidiladha in Pagoh, here on Thursday.

He said that members of the public and employees of private companies should not be stopped from attending courses organised by the government’s agency.

He added that the Selangor state government and Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim were given a wrong impression on the courses run by the BTN.

Muyhiddin, who is Umno deputy president, was commenting on the decision by the Selangor government yesterday, barring state civil servants, students in state-run higher learning institutions and employees of state government-linked companies from attending courses organised by the BTN, effective immediately.

State Education, Higher Education and Human Capital Development Committee chairman Halimah Ali was reported to have said that courses run by the BTN were an indoctrination process by the BN and that they created racist phenomenon.

Muhyiddin said the Selangor menteri besar had no right to stop federal civil servants, members of the public and staff of private companies from attending BTN courses.

He said that federal civil servants were not subject to the directive issued by the state government.

“Show me under what law the Selangor menteri besar can do that,” he said, adding that the BTN would continue holding such courses.

“If Selangor does not want to participate, it’s okay; but we cannot stop the people from learning about 1Malaysia, about nationalism and unity,” he said.

On the Aidiladha, which will be celebrated tomorrow, Muhyiddin said the spirit of sacrifice should be appreciated and internalised.

At the event, Muhyiddin presented 31 cows for tomorrow’s celebration.

He also wished all Muslims in the country, including those who are still performing the haj in Mecca, a happy Aidiladha.

— BERNAMA

*******************

 

Sesungguhnya, apabila anasir anti Melayu seperti DAP dan PKR mengunakan kenyataan Nazri ini sebagai modal untuk menganyang BTN dan secara strategiknya melemahkan Bangsa Melayu dan Perjuangan memartabatkan Bangsa Meayu, bermakna:

 NAZRI AZIZ ADALAH PENGKHIANAT BANGSA MELAYU DALAM KABINET DAN MAJLIS TERTINGGI UMNO!

 

*Dikemaskini 800am

Tuesday December 8, 2009

Nazri calls Dr M a racist for defending NCB

By MAZWIN NIK ANIS and JOSHUA FOONG

KUALA LUMPUR: Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Nazri Aziz has called Tun Dr Mahathir Mohamad a racist for defending the National Civics Bureau (NCB) training modules.

Nazri said that while he agreed with the former prime minister’s sentiments about patriotism, he felt it was not the sole rights of the Malays.

“There are many of those who came out from the course very angry as many have felt that terms like Ketuanan Melayu (Malay supremacy) is ridiculous.

“When he was prime minister he asked everyone to think as Malay-sians. Now that he is not, he’s asking everyone to think otherwise.

“If you want to talk about patriotism, it is for all,” he said when asked about the issue at Parliament lobby yesterday.

Stressing that he disagreed with any syllabus that concentrated only on one community, Nazri wanted the Opposition to point out which part of the proposed revamp of the training modules they were unhappy with.

Nazri also reminded the Oppo-sition that some of them had been directly involved with the bureau.

“Selangor PAS commissioner Datuk Dr Hassan Ali was a former bureau director. Sungai Petani MP Datuk Johari Abdul was also once a bureau officer.

“Datuk Seri Anwar Ibrahim’s father-in-law was formerly involved with the bureau as well,” added Nazri.

Meanwhile in Cyberjaya, Dr Maha-thir described the criticism levelled against the bureau’s modules, which had been around for more than 20 years, as mere exaggeration as nobody who had attended the programme had complained about it.

“The participants had always found the courses useful because they taught about new cultures and new values like discipline, honesty and to reject corruption. I don’t see what is wrong with that,” he said after witnessing the signing of an agreement between RHB Islamic Bank Berhad and Joyful Gateway Sdn Bhd on the construction of a green building.

Dr Mahathir said that when Malaysia’s history was discussed, it would be mentioned that this country was once called Tanah Melayu.

“Now it is Malaysia because we have people who have come to settle down here. That is a fact of history. You can’t deny facts and history. But if we can’t even mention that, then we are denying history,” he said.

*Dikemaskini 945am

Jika dikaji, apa sumbangan Nazri sebagai pemimpin UMNO dan Kerajaan BN, kepada orang Melayu semenjak menjadi Timbalan Menteri JPM, Menteri Pembangunan Usahawan dan Menteri DiJabatan Perdana Menteri hal ehwal Parlimen? Apa sumbangan beliau sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO, Ketua Pemuda UMNO dan kini Ahli MT UMNO?

Tidakkah beliau sedar, kedudukan yang beliau nikmati selama ini hanyalah kerana ehsan UMNO, satu parti yang memperjuang dan martabatkan kepentingan orang Melayu?

Sekiranya ‘Perjuangan Memartabatkan dan Menjaga Kepentingan Orang Melayu’ ini dianggap perkauman (racism), maka Nazri selama 14 tahun dalam pentadbiran peringkat Kabinet ini adalah atas ehsan dasar ‘perkauman’ juga!

Presiden UMNO Tun Dr. Mahathir Mohamad banyak kali mengungkap secara terbuka  “UMNO itu parti perkauman. Ini kerana UMNO berjuangan untuk kepentingan orang Melayu”.

BTN selama 35 tahun ini dengan gigih memupuk dan menyemarakan semangat patriotism dan nasionalism terutama dikalangan orang Melayu, yang sebenarnya dipelupuri dan menjadi tunggak Perjuangan yang dibawa UMNO semenjak Dato’ Onn Jaafar bejaya mengumpul dan mengembelingkan sokongan dan tenaga padu orang Melayu apda 11 Mei 1946. Menyifatkan program BTN sebagai “Bloody Racist” adalah umpama menghina Perjuangan UMNO, yang berjaya membawa orang Melayu merdeka dari penjajahan dan membangun sehingga tahap ini (berbanding dengan pribumi negara lain sekitar rantau ini).

Oleh demikian, beliau wajar meninggalkan UMNO serta merta dan menyertai parti politik lain yang tidak berlandaskan atas perjuangan nasionalism (semangat kebangsaan), seperti PKR atau DAP. Beliau wajar mengikuti jejak langkah Mantan Menteri Undang Undang Dato’ Zaid Ibrahim yang mendapat peluang untuk menbina karrier sebagai anak Melayu atas ehsan Perjuangan dan UMNO (beliau pernah menjadi peguam UMNO dan sehingga mendapat perhatian korporat), sebagai ‘Melayu Derhaka’ umpama “Kacang lupakan kulit” dan menyertai PKR.

Ahli UMNO semua peringkat seluruh negara wajar mendesak agar Nazri dipecat oleh MT UMNO sebagai ahli UMNO serta merta kerana menggangap ‘Perjuangan’ itu sebagai ‘perkauman’ (racism).

*Dikemaskini 700pm

Presiden UMNO V dan Perdana Menteri IV Tun Dr. Mahathir Mohamad mencadangkan agar Nazri berhenti dan meninggalkan UMNO kerana parti kebangsaan itu hanyalah untuk orang Melayu sahaja.

Laporan The Star:

Published: Tuesday December 8, 2009 MYT 6:53:00 PM
Updated: Tuesday December 8, 2009 MYT 6:55:42 PM

Dr M dare to Nazri: Resign from ‘racist’ Umno

KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad has challenged Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Nazri Aziz to resign from the ‘racist party’ Umno.

The former prime minister said Nazri “belongs to a party that is only meant for the Malays and no one else can join in.”

“He is a member of a racist party and he is anti-racist so he should just resign from Umno,” Dr Mahathir said after giving a keynote address at a seminar on Malaysia-Indonesia economic cooperation.

Dr Mahathir was responding to Nazri’s comment that he (Dr Mahathir) ‘is a racist for defending the National Civics Bureau (NCB training modules.’

“(He) must be right if he said so,” said Dr Mahathir.

“I must be a racist if Nazri says I am racist. Don’t ever say that I am not. He knows everything,” he added.

Dr Mahathir had previously said criticisms against the NCB modules were exaggerated.

The course, he said, should be retained as it taught valuable history lessons and instilled good values such as discipline and integrity. Nazri however reiterated his stance yesterday that the NCB should be revamped as patriotism was for all Malaysians regardless of race. He said the syllabus should not focus on patriotism for one community alone.

*************

Senarai penuh blogs yang merasakan keceluparan Nazri ini melampau boleh dilihat disini.

Published in: on December 8, 2009 at 00:01  Comments (105)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2009/12/08/nazri-aziz-wajar-dipecat-dari-kabinet-dan-umno/trackback/

RSS feed for comments on this post.

105 CommentsLeave a comment

  1. Tak tau ngapa Najib masih simpan menteri bodoh macam Nazri ni.

    L

    • The answer is simple.

      This stupid mentri is kept by stupid PM.

      • jadi,sepatut nya yb nazri menentang apa yang dikatakan oleh pembangkang,bukan menyokong telahan mereka.mereka sentiasa mencari jalan utk melemahkan kerajaan,tidak kah perkara sebegini yb menghidu nya..

      • yes agree, why still keep this STUPID menteri.

  2. Celupar cakap nazri ini
    Pada TunM lebel begini
    Di era pak lah, difahami
    Era DS najib ulang lagi

    • menteri bangang ni sepatutnya dh lama dh disingkirkan. ketika berkhidmat dgn dr mahathir dulu, dialah kaki jilat. fahaman dia ni hanya sesuai dgn pkr dan dap sial tu – berambuslah awak dari umno. awak tidak penting kpd parti tetapi awaklah yg tercungap2 untuk menjarah segala peluang yg ada. ifc dulu pun dia ni alah seorang yg bersetuju. ini macam punya melayu pun ada dlm kabinet. betul kata ramai, simpan dia ni lebih lama, menampakkan pm kurang kebijaksanaan.

  3. salam,
    Nazri ni memang banyak hal dah cakap merepek. Apa yang dia ni nak? Dulu zaman Pak lah bukan maain lagi di bodek nya Pak lah sampaikan menghambur hinaan pada Tun. sekarang dia buat lagi.

    Apa yang Nazri ni nak?

  4. Dia ni memang CIBAI. Agen Anwar dan DAP di dalam UMNO. Mulut memang mengalahkan bontot babi. Kaki bodek yang tiada maruah dari dulu sampai sekarang menjilat siapa sahaja yang bagi pangkat kepadanya. Seorang yang Anti Melayu dan Anti Islam (menyokong IFC). Barua sungguh kerana mulut celuparnya tidak boleh menerima kritikan Tun DM seorang negarawan.

    Melayu bakal kehilangan kuasa?

    http://antihipokrit.blogspot.com/2009/12/melayu-bakal-kehilangan-kuasa.html

    Bakal terjadi jika nasihat Tun diketepikan begitu sahaja.

  5. kalau boleh tolong pecat le menteri ni,takda akal,bodoh,mcm org tak skolah aje,komennya,dia ingat boleh pakai bol kat leher dah bijak ke,boleh jalan le,byk perkara yg telah diungkit oleh DAP hal org melayu ni,jangan jd bodoh le YB nazri,ingat…………kau tu melayu,jangan jadi melayu haprak le

  6. Bloody hipocrite Nazri,

    your “bloody computer” you installed in Parliment recently cost RM12,000 per unit. It cost only RM2000 each at Low Yat (not including pc game, adobe or grafikcard lah, unless MP nazri want to play games during parliment session) .

    What do you say Nazri? You kow tim ke? That is “bloody people money maa…

    About this BTN thing, its the Govt of the day’s choice maa. You dont agree with Tun M, why u still hang on as minister during his time?

    Since you were not “bloody racist” at that time, you should have quit then maa.

    Btw, what’s wrong with Tun M defending the Malays, like Lim Kit Siang defending the Chinese and the expired Sam Vellu defending the Indians?

    Bloody hipocrite

    • Sdr Kiasu

      Well said my friend. Each of us has to fight for our place, but let us not, at the same times, deprived the other of theirs.

      This Nazri, will please his his master just to enjoy the luxuries of life, he has no cause….

      mohamed

      • Betul tu bro. lain kali jangan suruh Samy, Ong Tee keat, LKS ckp pasal kaum masing2. Kenapa sebut Melayu aje semuanya jadi RASIS?

    • Nazri sebenarnye nak sangat jadi somebody to remember macam Tun, cakap nasty words, berani la konon. Bezanya Tun orang berakal, tapi Nazri tidak. Tun berani menegur PM when the PM is still a PM. nazri pulak hanya berani mengkritik PM yg dah bersara. Setiap kaum berhak menjaga kepentingan kaum masing2. Ape itu pun nak kene ajar ke?

  7. Memang kurang ajar nak mampos mamat nazri ni…

    • tgk perangai anak dia dh lar..like father, like son!!!

  8. tak ngenang budi betoi,takdak kpi

  9. Saya setuju sepenuhnya Nazri dibuang dari Kabinet dan MT UMNO. Pada masa masanya dia cakap tidak betul, tidak mengikut cara seorang Menteri.

    Bukan sahaja cakap tidak betul, dia juga melampau. Mengata Tun Dr Mahathir rasis adalah melampau. Apa tujuan dia berbuat demikian?

    Pada suatu masa saya fikir Pak Lah simpan dia diKabinetnya sebab ada masa dia mempertahankan Kerajaan Pak Lah daripada kecaman. Apa sekarang dia mahu pertahankan Kerajaan DS Najib dari kecaman kumpulan-kumpulan kiasu? Kalau ini caranya, saya fikir ini adalah pemikiran cetek, malahan bodoh.

    Kalau pun Kabinet sudah bincangkan BTN dan buat keputasan perubahan berkenaan dngannya, mengapa dia mesti gunakan perkataan “revamp” atau rombak. Perkataan ini memberi gambaran amat banyak yang tidak betul berlaku dikursus BTN sehingga perlu dirombak. Kalu benar, kenapa dia tidak keluarkan bukti atau contoh?

    Mengapa dia tidak boleh pakai perkataan “upgrade” saperti Tmbalan Menteri dan Ketua Penerangan UMNO gunakan? Bukankah dia sa-orang peguam? Tidakkah dia tahu bahasa? Tidakkah dia gunakan otaknya bila bercakap?

    Tidakkah dia fikirkan implikasinya kapada kaum Melayu yang mahukan mereka yang berpendirian dan berkelakuan janggal menghormati Perlembagaan, terutamanya Artikel 152 berkenaan Bahasa Malaysia dan 153 berkenaan Hak Istimewa Melayu? Bukankah BTN bertujuan menghasilkan persepaduan negara? Sebagai Menteri dia sepatutnya mempertahankan dasar Kerajaan, membantu segala usaha persepaduan negara.

    Apakah dia sudah termakan propaganda pihak anti-nasional yang sengaja mencaci segala apa yang berupa dan berbentuk Melayu? Sehingga Kerajaan yang diterajui Melayu mengadakan kursus persepaduan negara pun dicaci. Sekarang seorang Menteri pulak nampaknya bersetuju dengan cacian itu. Nazri harus dipecat. Dia perlu dipecat demi integriti atau ketulusan Kabinet, demi kepentingan usaha-usaha mendapatkan rakyat menghormati Perlembagaan, demi persepaduan negara.

    Wahai pembaca sekelaian, marilah kita beramai-ramai mengeluarkan suara dan menykong cadangan Big Dog ini. Kita tidak mahu “Malay apologists” dan pengkhianat bangsa yang melemahkan kaum Melayu dan menguatkan semangat mereka yang tidak sukakan kuasa Melayu dan tidak hormatkan Perlembagaan. Mereka bertepuk sorak mendengar apa siNazri ini cakap.

    • Aku setuju sangat cadangan BigGuy ni!

      PENGKHIANAT BANGSA MELAYU INI MESTI DIPECAT!!!!

      Tapi DSN ialah seorg pemimpin ‘kondom’!

      Berani ke dia buat keputusan sebegini????

      Aku rasa tidak!

      Najib has issues on decision making!!!!

      (A trait of a man under ‘QUEEN CONTROL’)….

      Hahahahahahahahahahaha

  10. Assalamualaikum

    Sepatutnya si Nazri ( suku sakat nizar ) perlu di korbankan dari dulu lagi. Tidak ada apa pun kebaikan yang di bawa di dalam parti maupun pun untuk agama dan bangsa. Sewaktu zaman TMM dia lah juga banyak bodek kononnya nak jadi hero tetapi hakikatnya perjuangan nazri ini hanylah untuk perut nya.

    Buat DSNR, buat lah perubahan dan gugurkan mangkok ni dari kabinet DS. Tak guna menyimpan nya lagi. Tak ada untung nya. Menghabiskan beras adalah. Juga dengan KJ, tak payah nak ikut cakap zahid hamidi yg berura-ura untuk menyokong KJ di lantik sebagai menteri. Kalau masih ada cadangan nak buat ini maka pasti sudah dalam PRU13, BN akan berkubur.

    Fikir-fikirlah sendiri.

  11. alahai anak sorang pun tak mampu nak jaga..nak betulkan Dr M? hhuuhuh

    • setuju, perangai anak dia mcm tak pernah terima didikan agama..bapak sebuk kutuk org sana sini, anak berlagak mcm anak jutawan – ada air tu, ada betina!!

  12. dah lama tak berkenan dgn nazri ni. kalau ya pun nak bodek coverline la ckit. sungguh pembodek 1 malaysia. dia ni menteri bn ke menteri dap. datuk sri najib sack him please

  13. eh! apahal si Nazri ni? Begitu marah pada Tun M sejak dulu lagi? Bodek tak laku ke?

    Udah lah Nazri, pergi makan kari jadi yem mai see lagi baik dari jadi melayu celup.

  14. Pecat dia? Saya berani kata Najib yang memberi kebenaran untuk Nazri memberi kenyataan begitu. Inilah memang semangat 1 Malaysia. Inilah landasan yang betul untuk BN.

    • Can one expect anything else from you? You are a DAP agent trying to put down anything Malay and Malay-led, aren’t you?

  15. DS Nazri is a true hero. What a fantastic statement, I woke up so happy this morning after hearing it. Marvellous!

    • Do you know what you are talking about? Are you in cahout with him? Do you know what BTN courses are all about?

      The KJ fellow should be doing such courses, too. So much porak peranda among the youth these days, politically, socially, etc.

  16. Botak ni yang bermulut ibarat longkang.
    Semua yang masuk umpama sampah.
    Semua yang keluar pun umpama sampah.
    Tak ada tatasusila dan tak hormat langsung
    kepada orang berjasa seperti Tun M.

    Ntah apa dendam kesumat tersimpan dalam
    hati busuknya terhadap Tun M sejak dulu,
    aku pun tak paham…

    Tapi, kalaulah ditaqdirkan dengan kuasa Allah,
    Tun M dilantik semula sebagai PM Malaysia,
    mesti si bahalol botak ni sanggup menjilat
    tapak kasut Tun M yang terpijak tahi gamaknya! …

    BAHALOL BOTAK is a “BLOODY PEMBODEK NO.1!” ….

    //A.S\\

  17. saya prnah mgikuti 3x kursus BTN smasa saya di alam IPT.apa yg saya temui bukanlah doktrin yg memaksa pelatih utk taat kepada BN,yg nyata tujuan utama konsep BTN adalah;

    1)mengajar kita apa erti tanggugjawab kpada negara
    2)mgajar tentang disiplin(kebanyakan modul dan aktiviti yg dijalankan banyak mementingkan ketepatan masa dan penggunaan masa yang betul)
    3)bagi yg Muslim,aspek kerohanian ditekankan dan bagi yg non Muslim,mereka diajar tentang kesedaran sivik dan moral.

  18. This stupid and KURANG AJAR Minister should be sack,he is not fit to be a minister,jaga pub n karaoke boleh la.

    Saya cabar Dato Seri Najib ,Tan Sri Mahyuddin dan semua AHLI MKT untuk memecat NAZRI dengan serta merta,kalau tidak berani memecat then you are all a bunch of COWARED LEADERS with NO BALLS.

  19. Nazri Aziz yang patut dihantar menghadiri BTN. saya dah pergi BTN, takda yang rasist nye, cuma mengajar kite lebih peka kepada sejarah, itu saje.

  20. Nazri is the best case study for “Melayu Mudah Lupa,” or in his case, Melayu Lupa Daratan. His back-kissing days are numbered. He has earned the ire of many when he was buttkissing pak lah last time, and this should be the last straw. Najib should kick him out or at least, send him to Tun for a severe tongue-lashing.

  21. Beberapa bulan yang lepas Nazri pernah kata yang Tun Dr Mahathir,Tun Haniff Omar dan Tan Sri Abu Talib bekas Peguam Negara adalah ‘CROOKS’tapi malangnya tiada seorang pun MENTERI UMNO yang berani bangun dan mempertahankan Tun .

    Ini membuatkan Menteri Kurang Ajar ini terus berani berkata apa saja ikut suka hatinya.Saya amat keciwa dan terkilan dengan sikap Menteri Menteri UMNO yang terus membisu seribu bahasa dan tidak berani menegur NAZRI.

    Adakah apa yang Nazri cakap ini merupakan arahan oleh pucuk Pimpinan Negara atau kenyataan peribadinya ? hingga kini tiada mana mana menteri yang berani menyanggah NAZRI kechuali Timbalan Menteri dan Ketua Penerangan umno iaitu Dato Ahmad Maslan.

    Jika isu ini dibiarkan berterusan saya khuatir MELAYU akan terus menyokong Najib dan UMNO.Jangan salahkan Melayu jika Melayu memberontak dan tidak mengundi UMNO.

  22. A good leader is a leader who can accept criticism. Tun kena accept it and so does his fanatics. Would a minister said so if it is not true? With all due respect to Tun M, I think it’ll be better if Tun M continue to give intellectual lecture in the universities rather than meddling into the Malaysian politics which Tun M himself has not rebut the statement by Tok Mat..’Rotten to the core’. The malays has been spoilt by Umno and that’s a fact. Ask Tun M and he tried everything to a make the malays become more independent but failed. What if Tun M succeed? What if Malays become independent and doesn’t need Umno/BN anymore? So who actually make the Malays become what they are today (at least the majority umno member who is sticking to the tongkat mentality)? Camno nak bantu? Guide them how to fish..not give them a fish…

    • “Guide them how to fish..not give them a fish…”

      since when government spoonfed malays?did government wrenched chinese bussines and gave it to malays?helps through MARA etc is what we called “how to fish”. if government does giving away handouts(this term is wrong, but i used it anyway because they so fond of it)malays should go back home and sleep, waiting for helps rather than working.

      tongkat, tongkat and more tongkat!immigrant also have tongkat, SJK tongkat, gula tongkat, kerusi parlimen and DUN tongkat, british tongkat for uncounted years(at malays expenses of course),soalan BM UPSR pun tongkat!.hahaha.so pathethic for so called superior pendatang.

      “rotten to the core”?? ask anwar…hehe, he will give “good” answer to you, by screwing you arse of course, what else?top 32 thinker?top 32 bugger I suppose.

      what’s wrong with kicking this botak’s arse huh?
      “Would a minister said so if it is not true?” hohoho, I say “Would a statesman said so if it is true?”.

      “The malays has been spoilt by Umno and that’s a fact”…

      spoilt fiddlesticks!

      • Aha..you agree with Tun M that umno is rotten to the core then. Tak perlu tengok jauh la..Tajuddin Ramli case is classic..how on earth a person can get RM1.7 billion loan..doing ‘national service’ as he was asked by Tun M. Siapa spoil kan mamat TRI ni? Let’s help the malays and everybody in all honesty.

  23. This Nazri is one fellow I don’t trust. He was Anwar’s man, and I think he is still.

    Another one is Zahid Hamidi – look what he said if he was made PM : lantik KJ jadi Menteri on the next minute. What makes he think he will become PM ( ahead of KJ??? )

    Anyway, look who was seating along with Najib and Anwar for teh tarik?

    These are the bunch of people yang tak kenang budi. Mahathir still took him on board after Anwar was sacked. Maybe dia kenang budi Anwar saja kot. What did Anwar did to this guy?….

    Bagus juga ada orang celupar macam ni. hayat tak panjang, macam nik aziz

  24. UMNO rotten to the core says TunM… proven Nazri is one of them…

    • couldn’t agree more.

  25. Dulu dia naik sebab bapak dia tu one of Tun M punya best fren jer….kalau tak kerana itu…mungkin dia dah fail kes dah sebab kena liwat dek anwar…

    • bangang ni letak otak kat lutut..cina,india adake berpike mcm bangang ni. .mereka pertahankan lagi pemimpin mereka,ada!! bodo punya melayu – malukan orang rawa saja.

  26. Musang yg berbulu ayam tu tak akan kekal nampak macam ayam.
    Bila gam dah tak berfungsi, maka kepala musang sebenar akan terdedah.

    Disamping Nazri ni ade lagi Musang berbulu Ayam dlm Kabinet yg perlu dicantas … menghabihkan boreh jo … ade dah seneraikan
    1. Nazri
    2. Zahid
    3. Amirsham
    4. ?
    5. ?

    Yg Mahu Pelajar IPT Faham Asas Kenegaraan dan Berjuang Utk Membangunkan Malaysia

    • 4. Khaled Nordin
      5. Nor Mohamad Yaackop
      6. Johari Baharom
      7. Raja Nong Chik

      • POTONG!
        POTONG!
        POTONG!

  27. what’s wrong with BTN anyway, BigGuy?BTN just being honest and blunt, that’s all.
    I will warrant they(immigrant) just can’t accept the truth..

    • Exactly.

      I failed to see the downside of BTN’s syllabus, trying to inculcate the spirit of patriotism and nationalism, to younger Malaysians especially the Malays. This is the same spirit and resolve that Dato Onn Jaafar managed to convince various Malay NGOs to form UMNO on 11 May 1946 and got British rescind the Malayan Union.

      Later the same sprit and resolve got Malaysians donate personal wealth to fund Tunku Abdul Rahman Putra’s mission to negotiate for independce and eventually Kemerdekaan.

      It is the same spirit and resolve to young Malaysians needed to have to carry on the nation-building process and nationhood, in the challenges of globalisation and distractions.

      Probably the methodology and deliery system needs a some regeneration.

      But, should we kill the messenger? Subtantially, its the massage which matters the most.

      • gaining political mileage I suppose..no matter the cost.perhaps they just love gilding the lily.

        if they are malaysian why “terasa hati”?anak kecil main api song just as a reminder to us,generally asking us to unite.but these rakyat malaysia still have immigrant mindset(SJK product, what to do?), that’s why “terasa hati”, being sissy lengchai and lembik.history is history, no matter how hard you denied it.BTN just highlighting..

        I think government formulated BTN to neutralised SJK’s venoms and poisons.

        yes BigGuy, we the spirit badly, and BTN is the best way.

      • typo

        “we need the spirit badly”

  28. Patutnya Pemuda UMNO sekarang dah tibai Nazri cukup-cukup. Tapi apakan daya, yang kita ada hanyalah PEMUDI UMNO.

    Dalam kes ni, Ketua Pemuda sure senyum sampai petanglah puas hati ada lagi balaci yang sanggup kutuk TDM.

    Rosak..Rosak..

    • Apa nak harapkan kalau Ketua Pemuda UMNO dah macam tu? Dengan 304 pengundi-pengundinya. Teruklah Melayu, bersoraklah mereka “yang lain-lain”. Akibat rasuah dan kepentingan diri yang berleluasa.

      Sedarlah Melayu. Singkirkan mereka saperti Nazri dan Khairi.

      • dh perangai melayu, lambat bertindak..bila air dh sampai kat idung, baru tekapai2 nk ikhtiar. kalo jaman datok harun dulu, melayunya agressive..melayu skg ni dh lentuk abis..byk sgt minum air ketum gamaknya.

  29. AKUPUN BOTAK TAPI DALAM ADA AKAI.BUDAK NAZRI NI MAI LANGKAWI AKU BALING DENGAN KASUT. KAMI DILANGKAWI MARAH.NAZRI HANG ADA JASA APA.SUMPAH MAHSURI 7 KETURUNAN….SUMPAH ANAK LANGKAWI HANG NAZRI KENA TURUN…HANG TUNGGU…TUUUIIIHHH..ANJING KURAP PUN MAT SALEH TRIMA..HANG SAMPAI MATI KAMI….TAK LUPA HANG HINA TUN MAHATHIR

  30. thejoker,

    if UMNO that bad,just “tonyoh” UMNO with “berus dawai”.

    just being sarcastic(my comment to you), anwar was in UMNO before and inflicted great damages(nepotisme,kronisme yada yada), thank to TDM for kicking unnaturally horny anwar out of UMNO.

    quoting from your comments
    “I think it’ll be better if Tun M continue to give intellectual lecture in the universities rather than meddling into the Malaysian politics which Tun M himself has not rebut the statement by Tok Mat..’Rotten to the core’.”

    and

    “Aha..you agree with Tun M that umno is rotten to the core then.”

    err.. rather confusing..Tok Mat or Tok Det?

    • jekyll,

      Well Tun M blog’s says it well..Tun M never rebut what Tok Mat said..’rotten to the core’. And to tonyoh umno is the umno member themselves…

      Ever wonder why Tok Mat wrote the book exposing all the worms in umno? He’s got nothing to lose. And maybe he wants to help rebuild umno..and people like Big Guy Z won’t have any space in umno..not because he is big in nature..but..umno doesn’t need orang cerdik..again it’s written by Tok Mat and agreed upon by Tun M..

      cheers

      • Dear Mr Joker,

        Thank you.

        I have to reitirate. I hv been a life member of UMNO since 20 September 1998, 17 days after Anwar “Mat King Leather” Ibrahim was sacked from the nationalist party.

        I have strong reasons not to enter UMNO when Anwar was still in UMNO and moreover when he assumed the Deputy Presidency since 1993. This went back since all the way since the 1982 GE, when as a teenager I was exposed to the world of Malaysian and Malay politics whilst in secondary school. The awareness for politics grew ever since.

        Although many times I was offered to be given opportunities within the party, I chose to decline as I have no inclination nor desire to have any position in UMNO, in any capacity. That includes the Government and GLCs. It is by choice, rather than circumsance.

        By being ordinary life member, I have no master but the party and ‘Perjuangan’. I report to no one and no one in the party can tell what to do or not do, what to say or not say, within limits of the party constitution.

        As such, I have been critical of UMNO at my own choice and pleasure and would prefer to remain to have the luxury to express my thoughts as is.

      • BigG,

        I can’t reply to your comment. I suggest that you read Tok Mat’s book, if you have not. He exposed everything umno is and quite simple after reading Tun M’s comment and Tun M doesn’t seems to object, it’s the ‘tidak cerdik’ people who is running umno (I’m being very diplomatic in my language..hey I can use idiot instead he he). It is them (the not so smart) who actually spoil the party hence the people and the malays (since Tun M said it’s a racist party)

        But then who’s to be blamed? Those who chose them of course. Big G, if you ever make it into the party post whatsoever, I bet you wouldn’t last a straw…as said..umno doesn’t need smart people like an accountant for example…

        Suggest google our minister’s qualification and compare it to those Singapore’s…you’ll laugh tergolek dog..

        Take care of your health bro..

        btw it’s not Mr ya..

      • Mr Joker,

        Tok Mat’s book is about a former politcian’s opinion. For that matter, a disgruntled politician who was a propagandist “Setia Bersama Rakyat – Semarak” in the late 80s. He was utterly unhappy when he was ‘removed’ as he thought he should have stayed a little longer, for his loyalty to the Boss. Somehow, Tun Dr. Mahathir then saw that Tok Mat’s productivity in the Cabinet was no longer there. Considering he has been as a Cabinet Minister for over 20 years then (which include his stint as Ambassdor to Indonesia with full ministerial status), it was timely for him to be replaced.

        Tok Mat’s book is non issue. That is why we never bother to discuss it. We have more priority issues within UMNO to discuss, which is ‘clear and present danger’.

        For a nationalist party that has been around over 60 years and over 3 million members, Yes UMNO has its own problems. Some, has not been resolved for sometime. That does not mean that UMNO is totally irrelevant to the Malays now. It is how we see UMNO in total; half full or half empty.

        Yes, I hv friends who are professionals first and joined UMNO later. Even chartered accountants. Many are doctors. They managed to work up the ladder within the party, without compromising their professionalism and ethics. Personally, I am not a people person. Hence, I prefer not to assume positions, so that I bear no responsibilities to the members that I am supposed to serve.

        UMNO is a masses party. It means that the members choose their leaders, starting from branch level. Members are grassroots and ordinary rakyat. UMNO is reflective of a true Malay society (Many ordinary rakyat). These people who aspire to be leaders go up the ladder and evetually get to be Cabinet members.

        It is incomparable to Singapore. PAP is not a masses party. Since 1959, it has been under the same family leadership. The leadership select and groom their leaders. There is no democracy in PAP or for that matter, in Singapore mainstream politics. This is the same ‘autocracy’ reason why selected career soldiers and sailors are groomed for political life after they served the military, as in Brig Gen Lee Hsien Loong, Rear Adm. Teoh Chee Hean and Brig. Gen. George Yeo. We never see that in UMNO or Malaysia.

        The problem with many smart Malays, they refused to muck in and toil with the soil. may refused to do grassroot work and ‘entertain’ the very petty issues common rakyat want. Some ‘demanded’ to be made a leader in short of time, without going through the mill. So few professionals are willing to roll up their sleeves tending to grassroot pettiness. As a party of masses, ‘wannabes’ like these would never made it through the mill.

        Again, how do we want to see UMNO; half empty of half full? Then again, ask also yourself: Are we ready to roll up our sleeves and toil with the soil, ‘entertaining’ the pettiness of the rakyat?

        That is what it takes to be a leader in a party of the masses.

      • BigG,

        See how disgruntled people can act and I suppose we do not want that to happen to us. To me Anwar also is non issue if you are strong but as the saying goes, only the weak is cruel.

        The kampung folks doesn’t read Arthur Conan Doyle or Steven Covey’s like you do or perhaps some of us do. But to the kampung folks where the majority votes are..Tok Mat’s book will be an eye opener..especially when someone give it for free..I still remember SH Alattas books where people distribute it for free during umno’s assembly..of course somebody paid for it. So do not take it lightly.

        You were saying that you are no people person..then my guess is that you must be the think tank..just like a consultant of sort..think and thanks..but most of the time when it come to the implementation everything goes kaput.

        What’s the difference between Singapore & Malaysia politics. You said ‘the family’ rules in Singapore..it’s the same here..’the family’ as well..Najib,Hisham,Mukhriz…the list goes on..just because the father is a PM..doesn’t mean that dia pun patut jadi PM. But in terms of academic qualification..we are way down..google them and you’ll laugh thru your nose….

        Umno as I see it..is full of emptiness..and how to rebuild it is from scratch..again..Umno has to learn to become a good loser as how a good winner should be. Umno is acting as a sore loser. So go figure.

        cheers

      • Whether I am a think tank to UMNO or not, it is irrelevant here in the article, more so in this private debate.

        I just state the fact that I am not a people person; i.e. I dont think I hv the patience, nor the necessary leadership skils and/or quality to deal with the pettiness of the rakyat. I am not sure if you can. However since I can’t, therefore I have never offered myself to serve in any capacity or even taken up any offers to be appointed in any position.

        UMNO is a party of masses. It has been the same way when it was formed on 11 May 1946. It was led by an aristocrat (Dato’ Onn Jaafar) and supported by academician (Pendita Zaaba). Later another aristrocrat (Tunku Abdul Rahman Putra) adminsitered UMNO. He was succeeded by another aristocrat (Tun Abdul Razak Hussein) and another one (Tun Hussein Onn) there after. Tun Dr Mahathir was the first non aristocrat as UMNO President, who was challenged by an aristocrat (Tengku Razaleigh Hamzah) in 1987. Tun Dr Ismail (UMNO Deputy President for 3 years) was also an aristrocrat. In Tun Dr. Mahathir’s time, all his Deputies were non aristocrats and subjected through the democratic process.

        Having said all that, even though UMNO leaders were aristrocrats, it was party masses who voted them up there, democratically and through and through, in a history test of time. Compared to PAP, there is no democracy (Apparently, DAP used the same model).

        If the masses chose and voted aristos (even from the same family) to administer UMNO, it is still thed decision of the masses. It is still a democratic process as leaders in UMNO (with the exception of PM ‘Flip-Flop’ Abdullah) had never appointed their off-spring into their administration (unlike PAP and DAP all the time and even PKR now!). These ‘families’ get in through the mill as the democratic process (UMNO members at branch and divisio level) nominated them and subjected through the usual regime.

        Hence, it is unfair to make a statement like “Just because the father is PM, doesn’t mean they can be PM?”. You don’t see Tunku Abdul Rahman Putra’s, Tun Dr. Ismail’s or Tun Musa’s children vying into political position. Let alone other prominent UMNO leaders such as Tun Sardon Zubir, Tun Ghazali Shafiee, Tan Sri Khir Johari, Tan Sri Senu Abdul Rahman etc. It is by choice and UMNO members decide. This is a process tested through time.

        (Otherwise, why don’t you make the same remark to Lim Guan Eng, Gobind Singh Deo, Nurul Izzah Anwar and Mujahid Yusof Rawa as their fathers are all leaders and just because their fathers were Presidents/Chairmen, their children shouldn’t be there, especially when their fathers are still around and very much in active politics. Its kown as ‘favourtism’ and ‘nepotism’. It is only fair if you question them too!).

        So if the masses chose Non-Oxfords/Cambridge first class graduates with Masters from Harvard or LSE as the leaders, so be it. Who are we to question what the masses decide, democratically?

        We have had professionals whom PM ‘Flip-Flop’ Abdullah brought into the Cabinet, admministration and GLCs, hoping to do changes. Somehow, they failed miserably. Example is Amirsham Aziz, who were the Minister in charge of EPU. He is a chartered accountant and been President/CEO of Maybank for so many years. And yet he made blunders doing macro management of the country (just like the decision to impose a RM 0.72/litre hike of petrol overnight middle of last year!).

        So were the ‘Level Four Boys’. They failed miserably, despite being very well educated in the top most British Universities.

        Impressive academic qualifications are not assurances that they can do well, more over in macro management. Even a smaller scale macro management, such as the economic corridors (IRDA and NCIA), ‘wetdreams’ of PM ‘Flip-Flop’ Abdullah’s ‘Level Four Boys’. Especially when it involves a vast nation like Malaysia and the delicacies and uniqueness of too many variables in the cultural-socio-economic-geo-political equation, coupled with limitations which include resources (money, human capital, values etc).

        Indonesia under BJ Habibie (who is a brilliant German trained aeronautical engineer) had a stream of very well qualified people in the Cabinet and GLCs. And yet they did much worse as compared to the times of Sukarno!

        Whether “UMNO is empty or not”, it is too simplistic to judge for a very complicated problem. It is easy to do an arm chair analysis on paper when the mitigating circumstances such as the complications from the masses needs and wants systematically and continuously bring thrown at and impose on UMNO leaders, all at sundry. Of course some people expect miracles. When things don’t come their way, they blame the easiest convenience.

        The fact is that, it is impossible to have a simplistic solution to a complicated sitiuation and/or problem.

        If the simplistic judgment is made otherwise without subjecting to go through the entire process of analysis, strategic thinking, deliberation, deduction, elimination etc., then it is either we are too lazy or too incapable to think.

        And so life goes on, cest la vie!

        BTW, Pakatan Rakyat people which include DAP is having a very tough time in ‘serving the rakyat’ and they now learn what BN MPs had to go through when they were doing their ‘arm chair’ analysis from the comfort of their office two-three years back. I personally spoke to two DAP MPs and one PKR MPs (All are professionals and very close friends of mine) and you can’t imagine the torture and sacrifice they had to endure. One even complained with the phrase “Menyesal, kalau I tau jadi MP kerja macam gini”.

        My cordial response, “Nasib youlah YB. You yang cari!”.

        We both laughed it of……………….

  31. Alamak, the Mahathir brigade has gotten their knives out already!! First you, then Rocky, next Kadir J?

    Don’t get angry. Just as you are Mahathir’s running dog, Nazri is someone elses. All is fair, now you can label Nazri whatever you want. Just don’t shoot the messenger.

  32. Kenapalah BANGKAI macam ni pun nak simpan lagi, humban je dia dalam TONG SAMPAH!

    BADUT macam ni patut je join circus (PKR) yg dipelopori oleh Anwar.

  33. dia ni memang kawan B.A.B.I..
    dari dulu memang aku nyampah dekat dia ni..
    Sahabat karib dia ZAID tuuuu..

  34. Ini amaran terbuka kepada Dato Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia.

    Pak Lah telah hancurkan UMNO dan mengakibatkan kekalahan teruk BN sehingga hilang 2/3 majoriti Parlimen dan lima buah negeri kepada Pembangkang. Pak Lah malas kerja, perasuah dan lembap intelek.

    Sewaktu Pak Lah jadi PM, juga terserlah dgn begitu jelas fe’el buruk bberapa orang Menteri antaranya Nazri, Nor Mohd Yakob, Syed Hamid Albar serta menantu Pak Lah Khairy Jamaluddin dan beberapa orang lagi.

    Setelah menjadi Perdana Menteri, kami ahli UMNO mengharapkan supaya Dato Najib melucutkan atau menukar semua pelakon politik ini daripada pentas UMNO dan pentas politik negara. Mereka yang korup, dunggu dan lembap serta penderhaka dan pengkhianat.

    Malangnya sehingga hari ini, Dato Najib gagal melaksanakan perubahan yang telah dinanti-nantikan oleh semua ahli parti. Malahan kami melihat manusia yang kurang sopan dan biadap seperti Mohd Nazri sudah mula menghina Tun Dr Mahathir Mohd. Kami tidak mendewakan Dr Mahathir tetapi kami mendewakan perjuangan parti kami.

    Apa yang kami lihat ialah setiap hari, golongan yang makin korup dan biadap ini mendapat tempat utama dalam politik negara dan Kerajaan.

    Kami juga amat risau atas peranan isteri Dato Seri Najib sendiri yang sekarang mempunyai pejabat tersendiri di Pejabat Perdana Menteri. Datin Rosmah mempunyai website yang menggunakan nama PMO atau Prime Minister’s Office. Umum makin khuatir pengaruh isteri Perdana Menteri dalam hal pentadbiran negara.

    Apa kah yang sedang berlaku dalam Kerajaan pimpinan Najib? Ekonomi tidak bergerak lancar dan keadaan orang Melayu makin gawat dan getir. Politik BN pun main celaru dengan krisis MCA, MIC dan Gerakan yang amat lembap. UMNO pula tidak mempunyai haluan yang jelas.

    Kami ingin ingatkan kepada Dato Najib bahawa para Blogger lah yang telah menjatukan Pak Lah dari jawatannya. Dan kami dipimpin oleh YAB Tun Dr Mahathir Mohamad – ayahanda dan pemimpin UMNO dan pemimpin semua bangsa dalam negara kita.

    Jika perlu kami akan ke depan sekali lagi dan kami amat berupaya menjatuhkan Perdana Menteri sekali lagi.

    Apa yang kami mahu adalah sangat mudah. Pecatkan bukan saja Nazri tetapi semua Menteri yang jelas korup, dunggu dan jelas tercemar nama mereka. Control bini Dato Seri.

    Pulihkan keadaan politik dan ekonomi negara dengan seberapa cepat yang mungkin. Berusaha keras untuk kebaikan rakyat dan negara. Pak Lah tentukan supaya UMNO akan kehilangan sokongan daripada ramai orang Melayu. Jangan pula Dato Seri Najib tentukan supaya bukan saja orang Melayu tetapi ahli UMNO sendiri tidak menyokong UMNO lagi.

    Ini amaran terbuka daripada Bloggers.

    • Ada dua cara: DS Najib pecat Nazri atau Nazri letak jawatan.

      Kalau Najib tak singkirkan siNazri, rakyat akan nampak Najib yang hendak rombakkan BTN dan Nazri hanya melaungkan kehendak Najib. Ini tak mungkin, kerana Timbalan Menteri mempertahankan modulle BTN dan Ketua Setiausaha Negara, yang juga mengawasi Setiausaha Kabinet, tidak mengesahkan kata-kata Nazri.

      Jika benar Najib mahukan rombakan kerana hendak mengambil hati bukan Melayu, mungkin dia akan dapat sedikit undi bukan Melayu, tapi akan banyak kerugian undi Melayu. Nampak benar dia menari ikut rentak bukan Melayu yang mempolitikkan dan mempropagandakan anti-BTN.

      Kalau siNazri betul sayang atau nak ampu DS Najib, cara yang baik sekarang ialah dia letak jawatan. Kalau dia buat demikian nampaklah dia seorang hero, the fall guy, prepared to fall on his sword like brave Romans did. Tapi dia ada bola ke? Ada sword ke?

      Sekali imbas macam dia berharap nak jadi PM, speaking for all, kononnya. Hingga TDM pun dikatanya rasis. Mana dia ada harapan jadi PM. Sengaja nak melompat macam dia buat masa Pak Lah yang lalu. Dia ingat dia boleh buat apa saja, kata apa saja, dimasa sekarang juga.

      Sabentar tadi TDM cabar dia letak jawatan sebab dengan mengatakan TDM rasis, Nazri kononnya tidak rasis. Kalau dia tak rasis, kata TDM, Nazri patut letak jawatan dari UMNO sebab UMNO hanya untuk Melayu dan rasis. Dengan letak jawatan dari UMNO, dia pun patut letak jawatan dari Kabinet.

      Pintar Abang Det kita. Saya setuju dan sokong penuh apa dia kata.

    • Hello bloger yang rasa hebat!
      kamulah yang menghancurkan keharmonian bangsa dan negara…(mengikut kenyataan kamu diatas)..kamu lah anjing yang merasakan diri kamu hebat..kamu bukan bekerja untuk negara sebaliknya mengharapkan rasuah ban bayaran untuk melakukan sesuatu atas arahan tuan anjing..hiduplah kamu sebagai barua yang sebenar…INGATLAH!kuasa jatuh bangun bukan pada kamu sebaliknya tangan2 rakyat yang memangkah undi..Jasa kamu menghancurkan nilai bangsa dan keharmonian negara akan kami kenang,kami anggap anda sebagai pengkhanat! Anjing! Babi!

    • Alamak, all along negara kita ni diperintah oleh bloggers? Laksamana, kau ni sapa? 1st time aku dengar bloggers yang menyebabkan Paklah berundur. Bloggers kelian, don’t flatter yourselves.

      Tun M memang racist but no more racists than LKS or Samy or anyone that fights for the rights of his/her race. So to me ok ler NAzri cakap Tun racist. No big deal. I’m sure Tun looks at it as a badge of honour in some ways.

      • Bloggers tidak menyebabkan secara langsung pengunduran PM ‘Flip-Flop’ Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi.

        Namun sedikit sebanyak, bloggers (samada pro-BN atau pro-PR) menyingkap dan memaparkan banyak kelemahan dan kegagalan PM ‘Flip-Flop’ Abdullah & Co. Ianya berjaya menarik perhatian pengguna politik dalam cybersphere sehingga menimbulkan banyak kesedaran sehingga menjadi antara faktor utama kerusi kawasan urbanit berubah dari BN kepada PR dalam PRU 12 dan BN kehilangan beberapa negeri yang mempunyai penduduk urban dan kepengunaan internet yang tinggi.

        ‘Tekanan politik’ yang dijana dari kesedaran yang timbul dari blogs ini ‘memaksa; PM ‘Flip-Flop’ Abdullah berundur pra-matang, walaupun pernah dengan angkuhnya menyatakan “I am not a one term Prime Minister”.

        Bloggers terutama pro-BN tidak mengaku bahawa sumbangan mereka menjadi faktor utama PM ‘Flip-Flop’ Abdullah berundur. Namun ianya menjadi bahan yang mempengaruhi ramai pengguna politik dalam cybersphere untuk membuat keputusan yang amat berbeza dengan PRU 11.

        Ini diakui media arus perdana dan luar negara.

  35. Nazri “Rottweiler” Aziz is a Freemason Masonic. No doubt about that!

    Look how he systematically create controversies by pitting two national leaders against each other, ever so often.Recently he commented on Nik Aziz’s highly controversial Hajj trip (deemed corruption) as “he was just being honest”. As a BN minister, he is expected to use this corruption instance against Pas but instead gave them a ‘nudge’ to be on heir feet again.

    Why?

    Nazri is out to create chaos, across the board in his way as a minister and Umno politburo.

    He will continuously ‘provoke’ with his eratically dangerous statements and create and all out ‘war’.

    This is so Masonic!

    Be very careful of this “umno attack dog” in parliament!

  36. pelek, perlu ada kritikan dari dalam..wajar..ambil perhatian..

    zaman menafikan telah lama org tau..sikit2 nafi..itu betul kan..memang betul..

  37. […] susulan dengan tindakan dan kenyataan yang dibuat oleh Dato Seri Mohd Nazri Aziz (seperti rocky, BigDog, Des, tranungkite, tunku aisha dan ulasan mudah Wenger J Khairy). Pelbagai pandangan dan pendapat […]

  38. Nazri ni sepatutnya berada ditempat pembangkang. Beliau sudah bercakap bukan sebagai ahli UMNO lagi. Lebih baik pecat saja dari jadi menteri. Apa sumbangan beliau kepada Melayu dan Negera?

  39. Dia dah kena dgn Muhyidin sebiji tadi. Shut him up dan kalau boleh dok jadi ahli parlimen sudah la> Jadi menteri pun tak menyumbang

  40. Buangkan saja biawak hidup. Jangan disimpan. dahlah busuk, tangan yg memberi makan digigitnya. Ini bukan pertama kali, dah banyak kali dah dia buat kurang ajar.

    ice.

  41. Kita sudah berada di zaman “Yakjud dan Makjud” atau “Gogg and Maggog” yang sangat benci kepada perpaduan keagamaan terutama umat Islam.

    Malaysia tidak terlepas dari fitnah mereka yang akhirnya membawa kepada keadaan huru hara bagi menyenangkan “Masihi Dajjal” berkuasa dan menyesatkan semua umat manusia.

    Ikutilah hadith-hadith Rasullullah s.a.w. yang sahih mengenai rupa bentuk dan kelakuan mereka ini dan dengan mudah dapat kita kenali mereka-mereka yang berkeliaran sekarang ini.

    Allah dan Rasulnya tidak pernah bohong.

  42. Saudara,

    Saya setuju dengan pendirian Dr Mahathir. Saya pernah hadiri kursus BTN. Tak nampak dimana perkaumannya. Paraenceramah menceritakan sejarah Malaysia.

    Dan sejarah tentulah melibatkan Malaysia yang dulunya adalah Persekutuan tanah Melayu, Raja-Raja. Apoa yang salahnya menceritakan fakta.

    Malah penceramah nasihatkan melayu bekewrja keras demi kesejahteraan. Saya insaf bila teringat seorang penceramah menyatakan yang allah Swt bolewh tarik ksekerlip mata kuasa yang diberi kalau Melayu tak bersyukure.

    adakah ini rasis? Nazri kenapa celupar sangat? Tak apa tak setuju dengan Dr Mahjathir tapi hormatlah beliau yang lebih tua dan begitu banyak jasa pada Melayu dan juga bukan Melayu.

    Kenapa begitu hina sekali Dr Mahathir pada pandangan Nazri. PM Najib perlu suruh Nazri minta maaf. Perangai macam ini buat orang Melayu anggap UMNO biadap.

    Buat apalah simpan Menteri macam ini. Melatah tak tentu hala satu hal. Tak jaga mulut satu hal lagi. Memang patut TPM Muhyidin tegur dia. Lancang sangat mulut.

    • Inilah halnya bila Melayu nak layan sangat makhluk yang ultra complex stricken yang mempolitikkan dan mengeksploitasikan BTN.

      Mereka cari apa saja sebab nak hentam Melayu atau apa yang mereka lihat mewakili Melayu. Termasuk Kerajaan kita, sebab di-terajui Melayu.

      Sedihnya apabila Melayu nampak macam menyokong mereka. DS Najib tidak perlu layan mereka itu. Nanti bertambah Melayu yang bencikan dia.

      DSN patut pecatkan Nazri. Boleh nampak dia layan Melayu. Sebab Melayu sudah bosan dengan telatah Nazri ini.

  43. Salam Big Dog,

    Saya ingin melihat PENGKHIANAT MELAYU nazri, di buang dari Kerajaan.

    Saya juga ingin melihat UMNO mengasingkan diri dari nazri.

    Sekian, Terimakasih.

  44. Salam Big D.Bro,
    Setuju sesanngat apa yg. katakan oleh TDM..!!

    Si-Nazri ni apa dia punya motif??
    Atau segaja nak melaga-lagakan PM Najib dan TDM.

    Mungkin kot, dia terhidu-rasa yg. PM DSNajib ni bukan seperti bekas PM Dollah flip-flop, di masa dulu. Pak Lah masa jadi PM dulu mungkin kut dengar nasihat-muslihat Si-Nazri ni.Pasai Pak Lah pun bukan nya kreatif dan ber-produktif Minda sangat, sehinggakan ramai boleh memperkotak-katik kan beliau..!!

    Kalau Si-Nazri ada berani…!! Buka lah laman Blog beliau sendiri di alam cyber ni. Seperti mana PM DS Najib lakukan.

    Supaya senang sikit dia(Si-Nazri)ni, mengukur kadar Rating dia. Semada positif atau negatif.

    Tapi mungkin kut tidak atau langsung tak berani, menghadapi kenyataan2 yg. bakal menjelma..!!

  45. Nazri Aziz, Musa Hitam, Mahfuz Omar, Shahrir & Khalid Samad; sepesen.. Otak letak kat mulut ke letak kat kepala lutut. Bodoh-sombong, bunyi jer macam bagus tapi tin kosong..
    Nama2 yang suka cakap mendongak keatas ni elok tubuh parti baru, Parti Bodoh Sombong/ Kepala Lutut/ Mulut Cibai/ atau Jendol Luas SeMalaysia.

  46. now that he insulted najib’s father for forming racist party. Najib! Tunggu apa lagi?

    • I totally agree with this statement.

      Umno s definitely a racist party. And Umno never once made any qualms about being otherwise.

      Like the BigMan argued, Nazri is a minister because he had risen and Umno gave him the full opportunity in his political career.

      That makes Nazri a “BLOODY RACIST” in the first place!

      So, why is all these arrogance about name calling Tun Dr. Mahathir for defending something which the entire Umno is all about, from the day one they existed?

      Nazri Aziz is not only a “BLOODY RACIST”, he is also a “BLOODY HYPOCRITE”! Make no mistake about that.

      Yes, I totally agree! PM should sack Nazri from his cabinet and Umno members should start a campaign to get Nazri sacked from the racist party!

      Quad erat demosntratum…………

  47. Menteri budak MCKK sejak dua menjak ni selalu buat kacau la. Tak bley pakai. Asyik fikir depa hebat saja. Contoh macam Shahrir Samad, Nazri Botak dan tak lupa Anwaro Ibrahimro. Kita kena ambik lebih ramai menteri dari budak MRSM. Humble and more down to earth, macam Mukhriz.

    • hoi MRSM aje? SDAR STAR SMS lain2 tak boleh? Kau ni MAFIA Aksara? btw, kalau kau cite Mukhriz as e.g. aku gerenti bebudak MRSM tergelak besar…lantak kau ler RAFA…

  48. PRU13 nanti boleh la letak Nazri ni bertanding Parlimen Bukit Bintang. Tak payah nak letak dia bertanding kerusi selamat kawasan Melayu lagi dah.

    Amacam Botak? Ada berani ka?

  49. […] Nazri Aziz wajar dipecat dari Kabinet dan UMNO […]

  50. Dia budak MCKK ke? Malu aku nak ngaku dia belajar disekolah yang aku pegi dulu. Budak Anwarul Jalan Belakang tu pun gitu juga. Lagi malu aku.

    Apa hangpa buat malu MCKK dan Melayu saja ni? Rentikan le. Budak sombong bongkak, kurang ajar kat Pak Det, tak tahu daratan, kacang lupakan kulit, bloody hipokrit Nazri, kamu resign saje le. Bikin malu kompeni saje. Malay apologist. Pengkhianat bangsa.

    • betul ke kau budak MC? tulis mcm budak STAR !!

  51. sALAM.

    SEPATUTNYA SPESIS INI TIADA SEHARUSNYA DIBERI TEMPAT MENYANGAK POLITIK BANGSA ELOK MINTA SI MENTERI MENGISI BORANG PAS SAJA…LAGI PUN PAS BERBANGGA DENGAN SPESIS SEPERTI INI !!

    TIADA MENJEJASKAN UMNO SEKIRANYA SPESIS INI MENINGGALKAN SAJA UMNO HARI INI.

    SEBENARNYA INILAH BARAH YANG MASIH TINGGAL DALAM UMNO YG MEMBUAT BUSUKNYA HINGGA KE USUS !!

  52. huk putuihhh….utk Nazri Botak..
    buat malu orang Perak sahaja..kau mmg tak layak nak dok dalam UMNO lagi..majoriti dah benci kat ko..baik ko pegi mampus lagi baik..

  53. apa lancau nazri ni………. dah lah terjerit2 macam lotong masa kat parliment,

    kalau najib x sack dia, memang satu keluarga aku buat hal lagi macam PRU12… tunggu aje lah PRU13..

    bangang punya nazri, PM pun takkan buta gak kut

  54. terutama dikalangan orang Melayu sebagai majoriti warga Malaysia

    WTF???? are you stupid or wat?? so if the chinese or indian was the majority can i say that btn shud focus on them and not the minorities?? stupid logic from a person like you.. idiotic

    • ???what’s wrong with you?sensitive sissy?allergic to the word, melayu?

      bunch of pansy.

    • are u stupid or wat??? do u need to stress Melayu??

      i am not sensitive to the word but IS THERE A FARKING NEED to do so????????????????????????? WHO THE HELL DOES NOT KNOW MALAYSIA HAS A MALAY POPULATION MAJORITY..

      are u trying to imply that BTN will help the malays even more since they are the majority of this country?? well that is what u wrote after all!! dont u get what u are writing idiot??

      • keep “stupid” and “idiot” for yourself la.I am just asking why sudden burst?

        what’s wrong with the sentence anyway?I mean the sentence pointed by you.

        ahh, here…full sentence.

        “Ini kerana Tun Dr. Mahathir hanya mempertahankan BTN yang selama ini berkesan memupuk semangat patriotism dan nasionalism, terutama dikalangan orang Melayu sebagai majoriti warga Malaysia.”

        if you don’t agree, point it nicely and ask further elaboration from BigGuy.I think you failed to understand the full meaning here..

        your comment just proved my point.hahaha.

        BigGuy we need to choose our words carefully after this.sissy boy is angry now.hahahaha

  55. yeah yeah very angry… angry with folks who are so stupid and pathetic like u… u failed to answer me so pls dont digress.. dont be a spin doctor who is making a big fool of himself…

    u failed to see anything wrong with the sentence because u urself are a racist… if u are able to see ur own mistake then u wont be blogging and writing blindly..

  56. […] Minister Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak should really sack this man. Otherwise he will antagonise more communities, which is really bad for the administration. This […]

  57. Saya tak faham kenapa Najib nak simpan lagi DAJAL punya Menteri ni.Tun M dah cabar dia letak jawatan , apa lagi yang dia tunggu. Lepas saja jawatan Menteri tu dan tengok kemana gia nak pergi. Tak bau lagi kerusi empok yang dinikmati sekarang. Kpd NAJIB Jangan kerana kawan ,UMNO Hancur. Jangan jadi macam Pak Lah.Tak guna simpan orang semacan NAZRI.

    Ingat , BN/UMNO kalah dalam Pilihanyaraya 12 bukan kerana orang Melayu tak menyokong UMNO tapi yang kalah adalah MIC , Gerakan dan MCA semua party bukan Melayu. Jadi kenapa Melayu nak bergaduh?.

    haronjanor

  58. ooiii nazri…org yg paling bodoh…sebab tu kamu jaga parlimaen…sama mcm keja jaga banguanan bodoh…..nak jaga hati org teksi pun tak mampun dah nak cabar org pintar mcm tu…kalau tun boooooo u terus lari anta ke mana…sedar lah bodoh….

  59. enough is enough..udah-udah le tu, jangan kutuk YB Nazri lagi, dia pun mamalia macam kita jugak……cuma dia suka menyalak bukit jer

  60. […] Would he still retain Dato’ Seri Mohd. Nazri Tan Sri Aziz, despite so many which include UMNO Leaders calling for his sacking? The fate of failed EPU Minsiter Tan Sri Nor Mohamed Yackop is being watched as well. Who would be […]

  61. […] if and when Dato’ Seri Mohd. Nazri Tan Sri Aziz is sacked from the Cabinet, he might join Anwar as well. He has clearly shown his trait as a ‘samseng‘, something […]

  62. […] Mohamed is obvious about all the failures and scandals in GLCs, especially Khazanah Holdings Bhd. Nazri is about his uncouth remark against Tun Dr. Mahathir Mohamad being a “racist”, for defending BTN.  Dr. Rais is about the being the Foreign Minister during the recently […]

  63. […] kerana mempertahankan Biro Tata Negara (BTN), dilihat sebagai amat biadap. Namun PM Dato’ Seri Najib tidak mengambil tindakan drastik seperti memecat beliau dari Kabinet dan MT UMNO dan sehingga hari ini Nazri masih dalam kedudukan yang sama. Yang malangnya, […]

  64. […] ‘Rasis’ kerana mempertahankan Biro Tata Negara (BTN), dilihat sebagai amat biadap. Namun PM Dato’ Seri Najib tidak mengambil tindakan drastik seperti memecat beliau dari Kabinet dan MT UMNO dan sehingga hari ini Nazri masih dalam kedudukan yang sama. Yang malangnya, […]

  65. […] sampai masa Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Mohd. Nazri Aziz dipecat dari Kabinet dan kedudukan beliau dalam Majlis Tertinggi UMNO digantung. Ini kerana beliau telah beberapa kali menunjukan sifat dan sikap Liberal dan membelakangkan […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: