Survival akhbar Melayu

Akhbar Melayu merupakan wadah penyebar maklumat paling penting yang membina minda dan pendapat orang Melayu. Ianya merupakan instrumen terpenting menjana dan membakar semangat nasionalism sehinggakan orang Melayu bersatu melalui 29 NGO dan menubuhkan UMNO pada 11 Mei 1946, dalam usaha menggagalkan Malayan Union.

Akhbar Melayu terus menjadi wadah mempertingkatkan orang Melayu sebagai bangsa yang makin bermaklumat.

Kini Fakulti Kommunikasi dan Pengajian Media Universiti Teknologi MARA (UiTM) akan menganjurkan satu seminar khas memperbincangkan hala tuju dan survival akhbar Melayu, terutama dalam dunia yang dicabar globalisasi, maklumat tanpa sempadan dan demokrasi digital. Ini lebih penting lagi apabila Agenda Melayu dicalari, hak kedudukan istimewa orang Melayu dan kepentingan orang Melayu dicabar secara lantang, dari semua sudut.

Seminar ini akan dianjurkan 9 Oktober ini Dewan Pusat Antarabangsa UiTM, bermula 830pagi. Sessi pagi akan dibarisi panelis Dato Seri Azman Ujang, Tan Sri Lee Lam Thye and Adi Satria Ahmad. Sessi petang pula oleh Tan Sri Dr Nordin Kardi, Tan Sri Zainuddin Maidin dan Prof. Dr. Ahmad Murah Merican.

Semua dijemput hadir.

Published in: on October 7, 2010 at 09:48  Comments (7)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2010/10/07/survival-akhbar-melayu/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 CommentsLeave a comment

  1. When I was once a student, I read a lot of DBP, Utusan and majalah dalam Bahasa. And I love to read and write pantun, puisi dan cerpen. Especially to Adibah Amin, I thank her for the immerse contribution to our learning and our values to society and country.

    But how events has changed since then. For example Utusan Malaysia is just UMNO mouthpiece – sori it’s now racist Perkasa mouthpiece. What is printed come close to be classified as rubbish.

    These rubbish papers are now worth for pasar wrappings. They should close down for the good of the nation. It also save environment without more trees being cut for producing rubbish.

    • Sri Delima masih lagi menulis, cuma takla selalu, dalam satu akhbar melayu di negara ini. Hang kalu frust sangat pasai tu, hang beli ja buku dia. Tak payah nak meroyan kat sini.

      Tang Utusan Malaysia nih, cuba la kasik bukti, jangan kita semua nih ingat hang nih gila, cakap merepek2, takda bukti pun. Hang kalau tak puas hati, pi la saman Utusan tu. Ramai dah buat la nih. Pi masuk q ja. Apa yang sampahnya utusan nih laporkan? Perkauman tang mana? Bukan akhbar cina dan tamil nih lagi perkauman? Siapa saja di Malaysia nih bole baca akhbar bahasa cina dengan tamil, kalau tak puak2 tertentu saja? Utusan tu kurang2 semua bangsa bole baca, sebab guna bahasa kebangsaan. Takda la aku dengaq cuma orang melayu ja bole beli utusan nih, bangsa lain pun bole ja beli. Edaran dia takda la kat tempat melayu ja, kampung cina kat sini pun ada juai. Tang mana masuk perkasa ni lagi aku tak paham. Kejap umno, kejap perkasa, mana la hang nih. Betui gila kot. Takkan la perkasa lagi besaq dari umno kot…

      Mana saja akhbar yang tak jadi bungkus nasi lemak atau sayur kat pasar? Semua ada. Kalau ikut hang, yang buat bungkus kat pasar tu sampah semuanya, aku selalu pi, semua akhbar ada. Takkan semuanya sampah kot? Hang sayang sangat alam sekitar, elok la hang jangan beli akhbar ni. Tak rugi utusan kalau hang tak beli pun. Elok la tu. Lagi kalau sayang alam sekitar ni, tak payah guna komputer, sebab komputer nih pakai tenaga elektrik yang dijanakan oleh sumber yang tak mesra alam, kan? Hari bumi tu semua tutup lampu, komputer. Aku cadangkan hang buat menda yang sama.

      Komen boleh brader, tapi biar berilmu. Orang kat sini letih la nak layan orang gila, main tuduh, takda telo nak kasi bukti. Mana bukti utusan tu umno, eh, perkasa punya? (ikut kata hang) Mana sampah dalam utusan nih? Mana dia ahkbar nih lebih merosakkan alam dari benda lain? Suka2 suruh tutup, tak semua orang mampu ada kemudahan internet macam hang. Akhbar tu ja la yang ada untuk sumber berita dan ilmu bacaan. Hang cakap pandai la.

      • Che Dollah

        Asam Asim ni gaya dia komen macam budak suruhan aje. Dia lupa kertas yg dia pakai dibilik air tu lebih banyak jumlah drp kertas surat khabar. Bangsa dialah yg banyak pakai kertas.

        Ada musim hantu, diaorang bakar sekoyan koyan kertas sampai abu berselerak sana sini. Orang Melayu tak pun tegur.

        Bila ada kematian pun rumah kertas, kereta kertas, drebar Mat kertas, macam macam lagi kertas diguna. Takpun komplen, ya tak??

  2. Harian Metro sudah merendahkan martabatnya sendiri demi mengejar pembaca – dengan memaparkan berita-berita bodoh dah menjijikkan, dengan heading yang indah kulit dari isi, suka sangat dengan cerita sumbang mahram (incest), urut batin, bohsia, rogol, seks luar tabii dan banyak lagi yang setaraf dengannya.

    Orang Melayu suka sangat baca cerita pasal sumbang mahram, sebab tu selalu dipaparkan di dalam surat khabar seperti H.Metro. Tanyalah sesiapa sahaja orang Melayu apa pendapat tentang sumbang mahram. Jawabnya tentulah “Jijik”, tapi dalam hati lain pula bunyinya. Secara statistik, orang Melayu sangat banyak terlibat dalam kes-kes sumbang mahram. Itu belum lagi termasuk kes yang tidak dilaporkan atau dirahsiakan oleh ‘pengamalnya’ atau kerana mangsanya takut untuk berbuat demikian.

    The Editorial board of Harian Metro realised that their reporters are not as good as their Berita Harian counterparts, and therefore “trash-ify” the newspaper instead.

    For the past few years, it heavily highlights and front-pages stories like incest (all-time No. 1 favourite among Malays!), anal sex, oral sex, loose underaged girls, penis massage, celebrity marital affairs/divorces and such.

    All for the sake of circulation and readership figures. I have no problem at all with this strategy. I neither like nor dislike it. But I have to admit that it works!

    I’m just not surprised many premium advertisers ignore HMetro.

    – Lan.

  3. Salam,

    Terdapat sedikit kesilapan pada posting saudara.
    Pembetulan – kedua-dua sesi berlangsung di sebelah PAGI. Tidak ada sesi petang.

    Harap maklum.

  4. brader asim bodoh,

    apa masalah anda jika utusan menjadi suara UMNO dan suara orang Melayu? Jika anda tidak sukakan Utusan jangan baca. Tulisan anda penuh dengan rasa marah, dendam kesumat dan rasis! Pergilah cari mana2 hutan di negara ini dan pindah ke dalamnya!

    • Brader asim cerdik (yang cetek akai),

      Memang tak jadi masalah jika utusan menjadi suara UMNO, tapi jangan bagi nama Utusan Malaysia… tukar nama Utusan UMNO, kan lebih sesuai!

      Pasal ramai yang tak sukakan Utusan, jadi mereka tak baca (dan tak beli)… pasal tu la tajuk ni menjadi “survival akhbar melayu”.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

<span>%d</span> bloggers like this: