BERSIH 2.0: Agenda rusuhan tanpa DAP

Demonstrasi jalanan BERSIH 2.0 yang dipercayai masih lagi diteruskan di Ibukota besok, walaupun berlaku pelbagai konsultansi, nasihat dan amaran pelbagai peringkat termasuk Ketua Polis Negara, Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Timbalan Perdana Menteri, Perdana Menteri dan DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong sepanjang tiga minggu kebelakangan ini.

Yang memeranjatkan ialah Parti Chauvinis Cina mengesa ahli ahli mereka dan masyarakat Cina agar tidak keluar esok. Malah mereka mahu hanya melihat dari jauh orang Melayu bergaduh sesama sendiri.

SMS yang dipercayai disebarkan meluas ini diterima:

Sms disebarkan 林冠英已指示DAP 千万不要让华裔党员涉及709 大集会。 就让马来人和马来人互相斗打.(Terjemahan: Lim Guan Eng tlh arahkan pihak DAP supaya tidak benarkan ahli Cina DAP terlibat dlm perhimpunan tersebut. Biar org Melayu bergaduh sesama sendiri)

*********

Jika benar sms ini disebarkan secara meluas, maka amat malang sekali bagi orang orang Melayu yang telah berbondong bondong datang dari luar Lembah Klang bersedia untuk terlibat dalam demonstrasi yang kunun kunun mendesak penggubalan semula sistem pemilihan pilihanraya, yang jelas telah berjaya.

Pihak berkuasa terutama SKMM wajar menyiasat secara menyeluruh, walaupun tanpa sebarang laporan Polis atau laporan terus kepada SKMM dibuat. Ini kerana SKMM pernah menunjukan keperihatinan mereka dengan bertindak secara effektif untuk memulakan siasatan.

Jelas sikap dan mentaliti Chauvinis Cina ini mahu meraih ‘keuntungan politik’ dari perhimpunan yang berpotensi besar berlaku kekacauan, TETAPI sebenarnya tidak mahu ambik risiko. Risiko berhadapan dengan pasukan keselamatan terutama Polis diserahkan dan akan dipikul  bulat bulat pada PAS, yang rata rata ahlinya terdiri dari orang Melayu belaka. Sejarah sepanjang dua belas tahun ini,  PAS merupakan ‘penyumbang utama’ pendemonstrasi dalam mana mana demonstrasi yang kerap kali berakhir sebagai rusuhan yang ditaja atau dalangi Pembangkang.

Semasa Polis mengeluarkan senarai 91 orang yang dikenakan injuksi oleh mahkamah agar tidak berada dalam kawasan bandaraya Kuala Lumpur pada Sabtu 9 Julai 2011, hanya tiga YB Chauvinis Cina DAP disifatkan sebagai ‘penghasut merbahaya’ berbanding dengan PAS iaitu lapan orang, termasuk Presiden, Timbalan Presiden dan dua orang Naib Presiden. Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng juga tidak disenaraikan.

Ini amat malang kerana pasukan keselamatan terutama Polis, rata rata dianggotai oleh orang Melayu terpaksa menjalankan tugas terutama apabila berlaku keadaan dimana ketenteraman awam dicabar dan akan berlaku rusuhan. Ini termasuk memancutkan air apabila arahan bersurai tidak dipatuhi dan sekiranya Polis ditentang, akan berlaku pertembungan termasuk penggunaan gas pemedih mata bagi menyuraikan perusuh.

Apabila ini berlaku, puak puak Chauvinis Cina ini akan memalu sekuat kuatnya gendang ‘Benci Pihak Berkuasa’ bagi menunjukan bahawa Polis adalah ‘ganas dan kejam’ dan KDN berpihak kepada parti pemerintah. Seterusnya, akan merumuskan rakyat Malaysia berada bawah penguasaan ‘kuku besi’ sebuah ‘negara polis’ (police state) dan ‘demokrasi sudah mati’. Ini adalah agenda strategik mereka untuk menghidup dan menyemarakan sentimen kebencian dalam agenda ‘politik kebencian’ (politics of hatred) Pembangkang, bagi meraih kuasa dengan memanipulasi dan memperkudakan emosi rakyat.

BERSIH 2.0 sebagaimana BERSIH 10 November 2007, dianjurkan dalam tempoh terdekat sebelum pilihanraya umum. BERSIH 2.0 juga dianjurkan tatkala jajaran ‘Tidak perlu adakan PRK lagi’ sekiranya mana mana kerusi dikosongkan. Ironinya, rungut yang menjadi desakan BERSIH 2.0 merupakan soal soal berkaitan pentadbiran pilihanraya dan ianya berkumandang selepas tempoh ‘edah PRK’ tamat.

Semasa Pengerusi BERSIH 2.0 Ambiga Sreenivasan mengadap DYMM Seri Paduka Yang DiPertuan Agong pada hari Selasa 5 Julai 2011, tiada memorandum dipersembahkan sedangkan alasan asal mengadakan demonstrasi esok ialah “Untuk berarak agar satu memorandum dikemukakan kepada Tuanku”. Jelas, agenda BERSIH 2.0 bukanlah komplen yang ikhlas tetapi mengadakan pergerakan politik ala revolusi Mesir dan Tunisia baru baru ini.

Sampai bila Melayu PAS membiarkan orang Melayu penyokong mereka diperkudakan bagi kepentingan politik, yang sebenarnya akan mendatangkan keuntungan yang lebih besar kepada puak puak Chauvinis Cina ini?

*Dikemas kini 1000pm

Published in: on July 8, 2011 at 18:14  Comments (38)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2011/07/08/bersih-2-0-agenda-rusuhan-tanpa-dap/trackback/

RSS feed for comments on this post.

38 CommentsLeave a comment

  1. Big dog, seems like you are using the same tactic against the Christian to provoke the Malay to go against Chinese . Fellow Malay brothers don’t fall into his trap

    • What trap lah “Edward” AhBeng? Go to YouTube and search for the videos of previous Bersih demonstration. Now, unless you’re incredibly stupid, you’d able to tell me from the clips, how many non-Malays as a percentage of the total demonstrators did actually participate in the riot. If you’re a little bit more clever (little bit only lah Beng, not much, dont have to bang ur head), you’d also be able to tell me if that percentage reflects the composition of non-Malays in the total population of Malaysia. Now start counting. Dumbass.

      • Bravo lisa. Support your every word.

    • I believed his previous report about the Christian in Penang was true…Big dog would not publish his report unless he has solid evidence to do so……he is not against the Chinese but the “Parti Chauvinis Cina”…get your facts right.

      • @ Hans,

        Would not have left a comment, but, you had to mention the Christians in Penang issue, so……

        Ah yes…….the report about the Christians in Penang. So much solid evidence that The Home Ministry issued a warning letter to Utusan Malaysia for reporting on the so called “Christian plot”.

        Wow! Sounds like they really did their research before publishing the article on the basis of BD’s posting.

        Still waiting for the outcome of the police report. PDRM must be doing a very detailed investigation into the matter. Still no news yet. It must be a very complicated matter to investigate.

        Yawwwnnnnn……

      • Have you woken up from sleep Mr tiredofhypocrites?

        You haven’t told us the basis of the warning by the Home Ministry. Would you like to do so after you wake up? A few quotes would help.

    • woiii….edward cinabeng….lu eat babi to much laaaaa…… lu no nothing about the truth in christian issue, dont simply2 talk la…..lu edward cinabeng and your family go and kiss babi’s ass la….kaninna luuuu….

      • Mr Zen,

        If you have the quotes from the Home Ministry letter, please feel free to provide them. I do not. If you have the basis of the warning letter, please feel free to share.

        I merely refer to the report by Bernama, available if you are a subscriber:

        http://www.bernama.com/bernama/v5/newsindex.php?id=593929

  2. bro bd.. i bet u majority yg akan keluar buat kerja giler esok adalah orang melayu pas. indian maybe ada sikit but you definately can count only a number of chinese yg akan berarak esok. Then police will have no choice but to ‘balun’ all these beruks. LGE,LKS,BABI & yg sekutu dengannya akan senyum dalam hati. sedarlah wahai melayu islam.. sesungguhnya alquran mengajar kita jangan membuat kebinasaan & kemudharatan dibumi Allah ini.

  3. Sampai bila Melayu PAS membiarkan orang Melayu penyokong mereka diperkudakan bagi kepentingan politik, yang sebenarnya akan mendatangkan keuntungan yang lebih besar kepada puak puak Chauvinis Cina ini?

    JAWAPANNYA..SELAGI NA’JIS TAK MATI…SELAGI TU MELAYU BERPECAH…MR GAY…AKU TAK MAU KOMEN…BIAQ ALLAH LANKNAT DIA DI DUNIA DAN DI AKHIRAT NANTI..

    • nape Allah nk laknat die???np bukn kau???

  4. Yes, it’ll be an illegal rally to-morrow and I believe there’ll be casualties at least by water canons.

    It’s now confirmed by a NST report that Bersih has been refused a permit for the rally at the Merdeka Stadium:

    Police declines Bersih 2.0 permit application to hold rally at Merdeka Stadium

    New Straits Times – Hariz Mohd – ‎23 minutes ago‎

    KUALA LUMPUR: Bersih 2.0’s application for a permit to hold a rally at the Merdeka Stadium today was turned down by the police, and the location has been declared off limits to the public.

  5. Big Guy,

    Puak puak Jumud PAS ni memang ultra banggang! Bodoh. jd kuda tunggangan B.A.B.I. & anak anak babi DAPigs aka LGE!

    Besok, yang kena pancut air lada ialah Melayu! Yg kena balun dgn cotar, Melayu! Yg kena tear gas, Melayu! Yg kena gari & sumbat masuk lokap pun Melayu belaka!

    DAPignya dtg bagi khidmat guaman. Duit tu!

    Memang bodoh Melayu PAS ni!!!!

    • Dan Melayu PKR juga. Tak tahu berapa ketul ada, tapi sibangang, bahalul dan tolol tu pun akan ada.

      Apa nak buat. Kalau dah Mat Sabu & Anwarul apa nama tu yang memimpinnya. Bukan dia orang pedulikan apa jadi kpd budak budak Melayu tu. Asalkan dia orang berbau Putrajaya.

      Melainkan Polis cekut diaorang dan penggerak lain malam ini. Itu pun takkan dipeduli kuncu kuncu, luncai luncai dan pencacai pencacai tu semua. Diorang nak tayangkan jubah dan ketayap dijalan raya – stadium dah tak boleh pergi.

      Tengoklah berapa ekor monyet monyet tu bertempiaran dihambat kemudian dimasuk kandang esok petang.

      Pak Berahim dilaporkan dah kasi tau penyokong Perkasa tak keluar esok sebab tak dapat lesen.

      • PERKASA dijangkakan akan ‘berkelah’ besok di taman tasik Titiwangsa.

  6. bro,

    i posted about ‘bersih: let the malays kill each other’ dua hari lepas. memang antara motif utama bersih ialah memecahbelahkan lagi orang melayu yang sememangnya sudah hilang semangat persaudaraan seislam mereka.

    pihak polis, yang rata-rata dianggotai orang melayu pula akan digunakan untuk mengganyang orang melayu yang menunjuk perasaan nanti. jika ini berlaku, bangsa lain akan hanya melihatnya.

    inilah yang berlaku ketika ops lalang pada 1987 ketika ekstremis cina mengambil kesempatan ke atas perpecahan umno untuk membuat pelbagai tuntutan kepada kerajaan BN pimpinan umno. dalam pada pemimpin kaum cina yang bersemangat malaysia cuba menghalang kaum mereka sendiri daripada melaungkan slogan perkauman, ternyata ia gagal membendungnya.

    adalah diharap ketua polis negara tidak teragak-agak menggunakan bidang kuasa yang ada padanya untuk menangani kekacauan yang dijangka berlaku esok. gunakanlah budi bicara sebaik mungkin untuk menyelamatkan keadaan.

    thanks bro

  7. *Comments deleted

    You have gone far too much and insulted far too many people. This blog allows persons to share their thoughts but not to the extend how you had gone. Consider this is your last opportunity to share your thoughts here in this blog. Please take your thoughts elsewhere from now on.

    Thanks

    • Good of you to do so, BD.

      As has been said in the comment to an earlier post, the Ciku fellow sounds like a communist. He may be a communist, doing a “soft approach”. Wily in his ways, hiding behind the “freedom of expression” thing, spins and twists whatever people say.

      Nothing that people say seems to be right by him. No amount of explanation is acceptable. Anarchistic in his thinking.

      It’s such a waste of time, a huge distraction and a constant irritation reading him.

  8. Kalau dalam tuntutan Bersih 2.0 tu termasuk ‘tambahan kerusi Parlimen di negeri2 Melayu iaitu Kelantan, Terengganu dan Kedah’ teringin jugak nak berjihad (berusaha) lepasi roadblock polis dan sertai perhimpunan, di samping laungkan kalimah tauhid dan takbir.

    Sebab kat negeri2 ni, gerenti semua kerusi Parlimen adalah milik Melayu Islam dan tidak akan menjadi kawasan cha ya nun alif, seperti di Bakri dan Labis, yang terletak di sebuah negeri yang paling banyak mendapat kerusi Parlimen.

  9. Please your balance up your arguments and views. PERKASA and PEMUDA vouched to be there as well, for whatever reasons for their strolling about. Expect also members from silat cekak kote.

    • There you go again, punk – this time with the 5.

      3-4 lines comment without justifying what you say. If sleepy at 1:06 AM, go to sleep lah, make a justifiable comment the next day.

      Say lah why you think the arguments and views are not balanced. Give lah examples.

      Silat cekak kote? Be careful if Anwarul Jubri cekak you from behind.

      Haba haba Jabba baba (haven’t seen Jabba here lately).

      • Missed me? Haba haba Ali Baba..I was singing in the rain..

  10. This is your real “Isa” pooping around at Kemunting just as he’s been pooping around his terrer-terrer comments in the blogosphere, hehe:

    (\__/)
    (=’.’=)
    (“)_(“)
    o
    0
    o
    0
    {smelly wo! cannot challenge one!}

    • Yeah punk, you cannot answer the comments thrown at you, can you? Didn’t lose your 5 this time?

      Not terrer la, just wanting “balanced views”? haha.

      You answer lah what Haba said to your comment above. Or you want to be a comic oso now? Or a cartoon? Not a cartoonist, but a cartoon yourself?

  11. Obviously a lot of Malay are ‘fooled’ by DAP to join the march. GO GO brothers and sisters, free your beloved country again from the corrupted regime who use the police to go against their own people. Make this day a new independence day for Malaysia

  12. Sekarang 2 petang BANGKITKAH RAKYAT! Fight for your right of fair and clean election. Don’t fear the police cruelty against their own people

    • You are shouting and urging the people to BANGKIT..hoping the police to show cruelty against their own people….and here you are comfortably safe giving comments……what a human….not human lah…heartless and animal brain meh!!

    • The word police cruelty is typically used by those who invoke and encourage cruelty themselves. It’s a front to cover their own anarchic behaviour. In any country if you call yourself a citizen, you’ve to abide by the law. If you dont you face the consequences coz you are cruel to inflict public disorder which affect others.

      Anyway, people who voted in past elections already bangkit to exercise their democratic rights. So calling for people to bangkit is evidence of the opportunity seized by the oposition parties to encourage people to fight for their political survival. Syok sendiri and no iota of sincerity nor civility.

    • Aikkk!!

      sounds of desperation eh ed? Your propaganda machinery needs an overhaul. When the clueless marchers shouted “reformasi”, they gave the game away …

      Ambiga must be suffering a HUGE headache after realising her efforts at bersih had metamorphosised into reforBASI … and that she went to jail for omega man

  13. Given the latest updates, the gist of this article has been found to be not accurate. Nonetheless it was mooted a priori and should be treated as such.

  14. Thank you najib! Because of your suppression of bersih, rakyat regardless of race and religion stand up fir their right for fair and clean election. We ate truly 1malaysia. Thank you again najib.

  15. Hei guys…..ANUwar did it again….the best “hindustan” actor ever in Malaysian BERSIH history…….hospitalized to escape the law. He was surrounded by body guards and also his empty headed followers and yet he said, he got punched by a policeman……what a joke and as BD mentioned……no DAPigs around….. caused at the last minute Big boss of DAPigs….sent a message to all his members and convinced them not to participate in the demo…. the Malays went a head and now they have to face the consequence.

  16. Mana PERKASA? Macam pengecut, hilang diri. At least Khairi had the gut to attend but Ibrahim, the coward just keep on hiding.

    • mana hero lim guan eng, emperor lim kit siang, princess teresa kok?

    • Ibrahim Ali & Perkasa adalah golongan rakyat Malaysia & pejuang Melayu yg taat kepada pihak berkuasa & menghormati undang undang. Mrk bukan cam KJ atau Pengkhianat Negara aka Pembangkang Durjana!!!!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: