ADUN Komtar tunjuk sifat Chauvinis Cina dikhalayak

ADUN Komtar dan Setiausaha Politik Ketua Menteri Pulau Pinang Ng Wei Aik

Satu laporan Polis telah dibuat di IPD Polis Jalan Patani, Georgetown, Pulau Pinang oleh seorang warga Malaysia keatas ADUN DAP Komtar YB Ng Wei Aik  kerana bertindak kurang ajar dan menghina pasangan pelapor itu. Ini akibat sikap Ng untuk menuduh pelapor, suami pelapor dan seorang pemilik kedai dan soerang warga Bangladesh menyebabkan kebakaran beberapa buah kedai di Jalan Gudwara, Georgetown.

Ng bersama diua orang lelaki keturunan Cina telah membuat tuduhan itu dikhalayak ramai pada 1830hrs 22 November 2011.

Ng juga telah mengherdik lelaki Bangladesh itu dengan perkatan kesat “Berambus dari sini dan saya akan keluarkan you dari Malaysia,You tidak boleh duduk di Malaysia” dan menuduh pelapor sebagai “Pengkhianat” kerana berkahwin dengan seorang warga Bangladesh. Ng juga membuat kenyataan mereka berdua tidak boleh berniaga dikawasan itu.

Pelapor itu seorang wanita Melayu-Islam Sarimah Bte Packeer Mohamad 43 tahun, berniaga ditempat kejadian. Dalam Laporan Polis Jln Patani: No Report 10432/11, beliau mempersoalkan apa hak Ng untuk mengeluarkan kata kata tersebut kerana pernikahan Sarimah dengan pasangannya adalah sah disisi undang undang. “Kenapa kami dibuat sebegini. Kami kominis ke?”, apabila pihak media menemu ramah beliau.

ADUN Sungai Pinang Koid Teng Guan

Dalam laporan asal kami, ADUN yang dikenal pasti ialah YB Koid Teng Guan, wakil rakyat bagi Sungai Pinang. Laporan asal yang dibuat pelapor ialah keatas Koid. Namun, semasa ditemuramah dan percakapaan antara pegawai penyiasat dengan pelapor dirakam, pengesahan dibuat apabila gambar foto Ng ditunjukan. Nampaknya, pelapor telah terkeliru antara Koid iaitu wakil rakyat bagi DUN dimana kejadian berlaku dengan ADUN yang berlaku kasar itu, iaitu juga Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang.

Bukanlah kuasa seorang ADUN atau Ketua Menteri untuk menentukan seorang warganegara asing itu layak dinyah-keluar atau tidak. Kuasa itu terletak pada Kementerian Dalam Negeri dan ianya perlu melalui proses tertentu sebelum seseorang itu dihalau keluar dari negara ini. Pertimbangan diperingkat pegawai perlu melalui siasatan rapi. Semestinya, pertimbangan ini tidak boleh berlaku ditepi jalan semata mata.

Keangkuhan inilah budi pekerti sebenar seorang pemimpin DAP, termasuk yang dipilih sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri dan wakil rakyat. Mereka bukan sahaja tidak mengutamakan rakyat, malah sewenang wenangnya menuduh orang sebagai ‘perosak harta dengan membakar’ (arsonist) tanpa usul periksa dan bukti yang kukuh. Lebih buruk lagi, ADUN ini menghamburkan penghinaan itu dikhalayak ramai.

Sebelum ini, ADUN DAP  Ng Wei Aik merangkap Setiausaha Politik Ketua Menteri Pulau Pinang telah beberapa kali bersifat rasis kepada Bukan Cina. Ini termasuk mengasari peniaga nasi kandar sekitar Komtar apabila mengetuai dalam operasi penguatkuasaan yang dijalankan Dewan Bandaraya Georgetown. Perbuatan kasar itu kunun kununnya kerana “Mengelak letupan akibat tomg gas yang terbakar”. Kemudian beliau telah didapati berbohong.

Mengaku keatas perbuatan salah dan memperbetulkan dengan maaf  bukan sikap yang ada dalam pemimpin Chauvinis Cina DAP, walaupun mereka dipilih dan kedudukan dalam masyarakat  sebagai wakil rakyat. Inilah sebenarnya sifat Chuavinis Cina pemimpin DAP yang dipilih dan senang wenang menghina orang ramai. Mereka tidak teragak agak untuk menuduh orang tanpa bukti, apatah lagi mengunakan kuasa mereka sepenuhnya dengan keadaan kasar.

*Ralat. Perkembangan dikemas kini pada 1900hrs. Posting asal telah ditambah dengan maklumat terperinci.

Published in: on November 23, 2011 at 12:44  Comments (21)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2011/11/23/adun-sg-pinang-tunjuk-sifat-chauvinis-cina-dikhalayak/trackback/

RSS feed for comments on this post.

21 CommentsLeave a comment

  1. Dear Brother
    yangh anehnya bila Cina menghina melayu, orang ambil remeh saja dan sebaliknya terjadi bila orang Melayu bertindak yang sama.

    Perlu diberitahukan bahawa saya juga mengalami yang sama baru2 ini dan telah membuat laporan polis di Serendah bila penjual barang2 keperluan perumahan telah memaki saya hingga ke perkataan “Pukimak orang Melayu”. Ia telah membuat saya sangat terhina bahkan juga sebagai orang Melayu dan Melayu secara menyeluruh. Inilah kebiadapan orang Cina. Apa kalau diambil tindakan akan hilang undi? jangan salah mereka tak akan undi Kerajaan pun.

    Saya harap dapat mengambil tindakan atas orang ini dan apa yang anda boleh bantu? Polis masih lagi belum memanggil saya tentang laporan ini. Apa mereka mahu menghindarkan dari kekacauan “racial”? Saya juga akan mengambil tindakan “civil” atas si Cina ini.

    Apa pandangan anda?

    • Saya sokong tindakan anda.

      Saya cadangkan dapatkan saksi kapada peristiwa itu. Bila ada saksi, senang Polis membuat siasatan.

      Tentukan juga saksi itu mahu keMahkamah bila diperlukan. Minta kenyataan bertulis dan bertanda tangan darinya dan kemukankan kapada Polis.

      Saya do’akan kes itu selesai dan yang kurang ajar minta ma’af, janji tidak akan buat demikian lagi. Kalu tidak, dipenjarakan supaya dia sedar rasis dan kurang ajarnya itu.

    • dia orang ingin mencetuskan sesuatu, mengharap kita melatah dan bertindak terburu2 atau dalam perkataan lain. mereka nak sangat kita bertindak keras ke atas mereka, supaya dapat di jadi kan alasan mereka untuk mencari perlindungan dari Kuasa ASING(worst case scenario)

    • Gunakan handphone untuk merakam kebiadapan mereka. Ini akan jadi bukti nyata.

      • Saya kurang pasti sama ada email, teks handphone diterima sebagai bukti diMahkamah.

        Sesiapa yang tahu, tolong beri tahu, TK.

      • Kalau berjaya dirakam walaupun guna telefon bimbit, ianya akan menjadi bukti bagi orang ramai dan penggundi untuk mengetahui keadaan sebenar pemimpin yang mereka pilih, apabila rakaman itu disiarkan dalam blog.

        Kemudian, TV 3 juga akan memaparkan sebagai bahan dalam Bulletin Utama.

        Sekarang ni zaman dimana semua orang ada hak untuk buat pilihan. Tugas kita hanyalah untuk memberikan gambaran sebenar siapa sebenarnya mereka.

    • Saya cadangkan saudara bawa beberapa orang kawan dan pukul orang Cina itu sampai separuh mampus. Lepas itu tengok sama ada polis akan bertindak cepat apabila orang Cina itu membuat laporan. Polis Malaysia ini lembab bertindak apabila orang Melayu membuat laporan tetapi sangat cepat bertindak apabila orang Cina membuat laporan.

  2. Ini lah bukti bukti bahawa DAP rasis, anti-Melayu dan anti-Islam. Jangan diberi undi kapada mereka. Itu sajaha caranya mengajarnya.

    Yang melampau direpot Polis. Kita tidak boleh take the law into our own hands dan biarkan Polis ambil tindakan selanjutnya.

  3. masalah nya orang melayu ni..walaupun dah kena batang idung sendiri masih lagi mengata kepimpinan sekarang menjahanamkan negara dan PAKATAN adalah yang terbaik…

    TAPI bila kena hina, barulah marah kerajaan kenapa tak buat apa2..

  4. Cina jenis chauvinist ni tidak akan berpuas hati selagi tak dapat kuasa sepenuhnya sehinggalah dapat memijak maruah dan kehormatan orang melayu. Dulu dah cuba cara komunis Chin Peng tak berjaya, sekarang ni anak cucu dia guna selubung demokrasi dan hak asasi manusia pula. Sedihnya sesetengah orang melayu masih tidak sedar-sedar dan sanggup bermati-matian sokong bangsa rasis ni. Kalau mereka ni menang mutlak pilihanraya jangan terkejut tudung diharamkan disekolah, perkahwinan sesama jenis jadi ‘biasa’, rumah urut, arak dan judi digalakkan, bersekedudukan no problem, azan dikawal dan silap-silap bahasa melayu pun jadi bahasa kebangsaan kedua atau ketiga.

    • Ya sudah jelas, lihat saja singapura dimana lee kuan yew, pada mulanya, memakai songkok utk meraih undi orang Melayu.

      Kini mana pergi itu songkok? Kampung Melayu pun dah diroboh …

      • Cina chauvinist seperti ini perlu diajar dengan dicampakkan ke dalam kandang babi. Kalau Melayu masih bodoh untuk menyokong DAP, mereka hanya menjerut leher sendiri. Wahai Melayu yang percayakan DAP, sedarlah kamu sedang diperbodohkan.

  5. They can try to appear as if they are championing democracy, rights of the people, rule of law bla bla bla….But these Chauvinistic Chinese can never shed away their racist political genes.

    • They need to be told from time to time, Sir. And as and when they utter or do racist acts.

      I agree, let the Police do the necessary. The more reports there are, the more witnesses they can get, the greater the chances they are hauled in under the Sedition Act, the Police Code or whatever law that may be applied.

    • Kenapa orang Melatuy sekarang begitu penakut? Kalau saya ada di situ pada hari itu, nahas ADUN itu saya kerjakan.

  6. Adun macam ini perlu diajar dengan ditendang dan diterajang sahaja.

  7. Adun ini bukan saja muka macam babi, malah muka terang-terang macam muka komunis.

  8. *Komen telah dipadam

    Kommenter ini sudah hilang kelayakan untuk berkongsi pendapat atau pandangan dalam blog ini. Sila kemukakan diblog lain.

  9. My observation is that political parties from both sides of the divide are competing for votes. In the process , so much concessions being made to the extent many people wonder if basic principles of UMNO in particular have been undermined. No wonder some people see no reason why they should bother about Malay dignity and special rights. I am not surprised if UMNO were to lose votes from its traditional supporters. They might not cast votes in favour of the unreliable and untrustworthy pembangkang. They may just retreat and not vote at all.

  10. […] ugama Islam dan institiusi Raja Raja sebagai amnya. Ini belum lagi jika diambil kira pemimpin DAP yang biadap, menghina orang Melayu secara terbuka dan secara konsisten menyemai ‘politik […]

  11. […] Satu perkara yang Aspan wajar jujur mengenai DAP ialah sejak menguasai Pulau Pinang, orang orang Melayu Pulau Pinang telah banyak kali menyuarakan dengan lantang bagaimana mereka sebagai peniaga kecil sentiasa ditindas. Ini termasuk mereka dikasari oleh wakil rakyat DAP, yang dihadapan khalayak ramai menunjukan sifat rasis dan Chauvinis C…. […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: