DAP merekrut Melayu yang ‘bangkrap politik’

Space shuttle Challenger meletup semasa berlepas ke orbit

Dalam usaha untuk mendapat sedikit sokongan orang Melayu dalam PRU13 yang dijangkakan akan menjelang dalam separuh awal 2012, parti Chauvinis Cina DAP telah merekrut orang Melayu yang sebenarnya telah ‘bangkrap politik’ dan hilang kerelevanan mereka sebagai pemimpin, terutama melalui UMNO. Ini adalah usaha mereka bagi ‘penjanaan dikalangan orang Melayu’.

Portal berita yang pro-anti politik sayap kanan membayangkan bahawa beberapa orang Melayu yang tidak lagi laku dalam arena politik mereka, malah telah dijadikan ‘bahan rosak’ (reject item).

DAP tarik veteran Umno untuk hakis serangan anti Melayu

Oleh Shannon Teoh
December 28, 2011

KUALA LUMPUR, 28 Dis — DAP telah menarik beberapa pemimpin Melayu termasuk sekurang-kurangnya dua veteran Umno sebagai satu langkah untuk menghakis sokongan dari komuniti dominan selepas dituduh anti Melayu dari parti pemerintah.

The Malaysian Insider difahamkan penulis blog terkenal Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz, yang juga bekas wakil rakyat Pulau Manis dan Aspan Alias, veteran Umno Negeri Sembilan, telah dijemput untuk menyertai DAP, yang berkemungkinan besar akan bertanding pada pilihan raya umum akan datang.

Ketua Pemuda DAP Anthony Loke(gambar), yang ditugaskan untuk menambah sokongan Melayu bersama anggota strategi Liew Chin Tong dan Zairil Khir Johari, mengesahkan penyertaan dua individu itu.

“Kami mendekati mereka tetapi tiada keputusan dibuat. Tetapi bukan penentu mereka akan bertanding dalam pilihan raya. Ia kebimbangan kedua kami,” kata Ahli Parlimen Rasah ini.

Loke menambah bahawa buat masa ini, parti gembira apabila kedua-dua veteran Umno itu membuat kritikan secara terbuka terhadap parti Melayu terbesar dan Barisan Nasional (BN) dalam blog mereka.

Kedua-dua veteran itu menghadiri Konvensyen Media Sosial yang dipanggil “Rakan Pulau Pinang” yang dianjurkan Zairil dua minggu lalu.

“Kami mahu mendekati orang yang berpengaruh di media sosial. Tetapi kami bukan mewujudkan tentera siber. Tidak seperti Umno, kami tidak membayar dan rakan tidak boleh dibeli,” katanya namun enggan mengulas sama ada kedua-dua veteran itu akan menyertai DAP.

Zairil, anak kepada bekas menteri pendidikan dan bekas pemimpin Umno , Tan Sri Khir Johari, telah dilantik sebagai setiausaha politik Lim Guan Eng awal tahun ini dilihat sebagai satu langkah untuk untuk mewujudkan parti berbilang bangsa.

Tetapi pemimpin DAP dan Pakatan Rakyat mengakui dalam laporan The Malaysian Insidersebelum ini bahawa Umno melemparkan pelbagai tuduhan kepada pembangkang semata-mata mahu mendapatkan kembali sokongan orang Melayu.

The Malaysian Insider juga telah mengeluarkan keputusan kaji selidik yang dijalankan DAP di mana menunjukkan sokongan orang Melayu di Pulau Pinang telah menurun kepada 30 peratus, jatuh hampir 50 peratus selepas beberapa bulan Lim memegang jawatan ketua menteri pada 2008.

Umno berulangkali menuduh Pakatan Rakyat terutamanya DAP, sebagai anti Melayu, terbaru perkara itu dibangkitkan dalam perhimpunan agungnya di mana beberapa wakil dan pemimpin termasuk timbalan presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin mengatakan pembangkang anti Melayu, anti Islam, ejen Kristian dan biadap terhadap raja Melayu.

Akhbar rasmi Umno, Utusan Malaysia pada awal tahun ini mendakwa DAP telah berkomplot dengan pihak Kristian untuk menjadikan Malaysia sebagai negara Kristian.

DAP telah mendekati orang Melayu dengan melantik pemimpin Melayu dan pengasas Transparency International Malaysia Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim yang kini memegang jawatan naib pengerusi.

Difahamkan pemimpin DAP telah bertemu dengan pemimpin Melayu dalam satu mesyuarat tertutup untuk membincangkan isu-isu yang berkaitan negara Islam, hudud dan Bumiputera.

Dengan penyertaan Mohd Ariff Sabri, yang menggunakan nama samaran Sakmongkol AK47 akan menjadi perubahan yang besar dalam parti memandangkan beliau merupakan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) pada 2008 dan juga ketua penerangan bahagian Pekan yang merupakan kawasan Datuk Seri Najinb Tun Razak.

Aspan Alias pula lantang mengkritik pentadbiran pemerintah sejak beberapa tahun lalu dan khabar angin mengatakan beliau akan menyertai DAP selepas dilaporkan telah memberikan ucapan pada satu majlis makan malam DAP di Tampin, Negri Sembilan awal tahun ini

*********

Jika dikaji penulisan Ariif, beliau merupakan seorang selalu membuat analisis yang dangkal dan terssar, akibat dari fakta yang tidak tepat termasuk yang salah dan andaian yang meleset. Aspan juga sering membuat rungutan rhetorik, yang tidak konstruktif dan kadangkala mengecewakan, memandangkan beliau merupakan seorang yang sebenarnya matang dan amat berpengalama. Malah, rungutan ini lebih merupakan lagu sumbing dari rekod piring hitam yang sebenarnya lebih menjukan kekecewaan beliau sebagai pemimpin yang tidak lagi laku dalam arena UMNO.

Melalui rekod, jarang sekali seseorang wakil rakyat UMNO hanya diberikan satu penggal sahaja untuk mewakili rakyat, terutama dikalangan kawasan majoriti Melayu. Biasanya, calon UMNO bagi tiket BN dalam sebarang PRU gugur kerana tidak menepati aspirasi sebagai wakil yang berkesan.

Ariff yang selama ini disifatkan sebagai ‘ADUN yang gagal’ kerana rekod perkhidmatan yang buruk, tidak diberikan peluang untuk dicalonkan semula dalam DUN Pulau Manis pada PRU12. Manakala Aspan pula telah pernah kalah di DUN Seri Menanti apabila bertanding bawah tiket Semangat 46 dalam PRU 8 November 1990, tidak pernah mendapat peluang untuk dicalonkan oleh UMNO dalam sebarang pilihanraya, walaupun pada 1996 Presiden Semangat 46 Tengku Razaleigh Hamzah membubarkan parti yang ditubuhkan pada 1988 itu demi perpaduan Melayu dan sebilangan besar ahlinya kembali kepangkuan UMNO.

Bagi Aspan yang pernah berjuang bermati matian dalam entiti Semangat 46 dimana perjuangan berasakan memartabatkan kepentingan dan keududkan orang Melayu, Islam sebagai ugama Persekutuan Malaysia dan institiusi Raja Raja, kerelaan untuk meninggalkan prinsip perjuangan semata mata kerana kemungkian diberikan peluang sebagai calon dalam PRU 13 walaupun atas tiket Chauvinis Cina merupakan sesuatu yang amat mengecewakan. Ini melambangkan ke’bangkrapan politik’ dan amat terdesak kerana peluang pusingan politik bagi beliau adalah makin tipis, terutama umur yang makin meningkat dan ketirisan idea.

Difahamkan mereka akan dicalonkan dalam PRU13 mewakili DAP dalam kerusi majoriti Cina. Ini adalah taktik DAP bagi:

1. Menunjukkan bahawa parti itu bukan Chauvinis Cina dan mempunyai pemimpin Melayu

2. Membuktikan masyarakat majoriti Cina boleh memberikan calon Melayu peluang untuk mewakili mereka sebagai pemimpin yang dipilih

3. Memaparkan mereka merupakan parti pelbagai etnik yang relevan, sesuai dengan strategi ‘Malaysian, Malaysia’ bagi membolehkan golongan minoriti menguasai majoriti melalui proses demokrasi

4. Mengaburi mereka yang ‘bebal politik’ terutama orang Melayu dikalangan masyarakat urban dan professional yang cenderong kepada politik liberal bahawa sebagai organisasi politik matang dan berpengalaman semenak 45 tahun ini bahawa DAP merupakan alternatif terbaik untuk menentukan Malaysia relevan sebagai masyarakat sivil yang sofistaked dan moden, sesuai dengan mencapai taraf negara maju menjelang 2020

5. Menafikan kuasa politik yang secara tradisinya ditangan orang Melayu semenjak Merdeka tanpa pengantungan mutlak kepada PAS dan PKR sebagai agen meraih undi masyarakat Melayu

Difahamkan juga, kedua calon ini adalah antara nama nama dikalangan orang Melayu yang akan dicalonkan sebagai ‘Kuda Trojan’ DAP dalam PRU13.

Dalam sejarah DAP semenjak usaha menubuhkan parti ‘wakil’ Chauvinis Cina berasal dari Singapura PAP pada tahun 1966 itu, hanya segelintir orang Melayu diberikan puang untuk bertanding dalam mana mana pilihanraya. Sebelum ini DAP pernah meletakan calon Melayu dalam pilihanraya. Bekas Setiausaha Agung Ceupacs Ahmad Nor pernah mengalahkan calon BN di kawasan Parlimen Bayan Baru semasa PRU 8 1990. Dalam PRK Parlimen Gopeng sebelum itu pada 1987, Ahmad telah gagal mengalahkan calon BN Ting Chew Peh. Ibrahim Singgeh juga pernah dipilih sebagai ADUN di Perak.

Presiden MTUC Zainal Rampak juga pernah menyertai DAP.

Menengahkan mereka yang sebenarnya ‘bangkrap politik’ ini bukanlah bukti yang baik untuk menunjukan DAP sudah mula diterima oleh orang Melayu, yang menjadi majorit warga Malaysia dan kuasa sebenar politik arus perdana semenjak British kembali memerintah tanahair ini semenjak kekalahan Jepun semasa Perang Dunia Kedua. Chauvinis Cina DAP amat cemburu dan cuba memecah belahkan kuasa politik ditangan orang Melayu ini semenjak PAP diberi peluang menyertai Persekutuan Malaysia apabila Singapura dimerdekakan pada 16 September 1963.

PAP dibawah kepimpinan Lee Kuan Yew telah mungkir janji dengan Perdana Menteri ketika itu Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra untuk tidak mencampuri politik peringkat nasional apabila meletakan 11 orang calon dalam PRU 2 1964. Apabila Singapura telah dinyah keluar dari Persekutuan Malaysia pada 9 Ogos 1965, saki baki wakil mereka telah berusaha menubuhkan DAP sebagai menneruskan agenda Chauvinis Cina ala Sosialis.

DAP pernah berkerjasama dengan Angkatan Perpaduan Ummah (APU) iaitu Semangat 46-PAS pada PRU 8 November 1990. Kerjasama ini diteruskan pada PRU 9 April 1995. Pada PRU 10 November 1999, DAP telah bekerjasama dengan PAS dan KeAdilan yang dinamakan Barisan Alternatif untuk cuba mengulingkan BN melalui proses demokrasi, namun tidak berhasil. Buat kali pertama, Parlimen Sidang ke 10 itu, Ketua Pembangkang ialah MP PAS dan bukannya DAP.

Kemenangan terbaik DAP setakat ini ialah pada PRU 12 Mac 2008 apabila kerjasama yang dikenali sebagai Barisan Rakyat ketika itu telah memungkinkan DAP menguasai Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan menguasai Kerajaan Negeri Selangor dan Perak melalui proksi (PKR dan PAS).

Kerjasama rapuh dan bergolak antara DAP/PAS/PKR yang kemudiannya dikenali sebagai Pakatan Rakyat semenjak BN kalah 5 + 1 negeri pada 8 Mac 2008 tidak meyakinkan DAP untuk terus kekal relevan. Ini kerana PAS dan PKR disifatkan tidak akan berjaya menambah keyakinan pengundi Melayu kerana kegagalan mereka untuk menyampai dan menunaikan janji janji PRU 12 dan kelemahan dalaman parti tersebut, terutama pergolakan dan perebutan jawatan tertinggi.

Oleh demikian DAP berusaha untuk meraih sokongan pengundi Melayu, terutama yang kecewa dengan BN, walaupun hanya mampu menengahkan mereka yang ‘bangkrap politik’ ini sebagai wakil orang Melayu mereka dan tindakan lemah untuk memaparkan mereka merupakan DAP adalah parti pelbagai etnik yang benar benar demokratik.

Membenarkan diri menjadi alat seabagai ‘Kuda Trojan’ agar Chauvinis Cina DAP dapat menembusi tembok yang selama ini mejadi pemisah majoriti dari golongan minoriti yang kurang ajar dan ektremis, termasuk yang tergamak menggunakan gereja bagi mencapai cita cita politik ‘minoriti menguasai majoriti’ adalah bahaya kepada orang Melayu secara khususnya dan kesecuian ugama Islam dan institiusi Raja Raja sebagai amnya. Ini belum lagi jika diambil kira pemimpin DAP yang biadap, menghina orang Melayu secara terbuka dan secara konsisten menyemai ‘politik kebencian’.

Kedua dua bekas pemimpin UMNO yang satu masa dahulu pernah dihormati dan hari ini disifatkan  telah ‘luput tarikh’ dan ‘bangkrap politik’ merelakan diri mereka dijadikan ‘Kuda Trojan’ Chauvinis Cina DAP merupakan contoh bagaimana ada dikalangan orang Melayu hanya mementingkan diri sendiri dan boleh di’rasuah politik’. Walaupun jika mereka berjaya dipilih sebagai wakil rakyat dalam konstituensi majoriti Cina, mereka akan terus menjadi barua kepada Chauvinis Cina dengan segala keputusan autokratik parti dan tidak akan dapat merealisasi cita cita politik mereka.

Ini jelas dari pengalaman wakil rakyat Bukan Cina dalam DAP seperti M Kulasegaran, Keshminder Singh dan Prof Ramasamy, walaupun diletakan sebagai Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang.

Published in: on December 29, 2011 at 03:31  Comments (67)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2011/12/29/dap-merekrut-melayu-yang-bangkrap-politik/trackback/

RSS feed for comments on this post.

67 CommentsLeave a comment

  1. Pemimpin Melayu seperti ini adalah pengkhianat bangsa. Mereka wajar lakukan harakiri, sekurang-kurangnya ada sedikit honour dalam kehidupan mereka.

    • Ini muka tatau malu!

      Dah kena reject pun, cuba gak nak masuk pusingan walaupun dgn team musuh.

      Pengkhianat ni!

      Mereka ni lebih rendah martabat berbanding mereka yg makan rasuah atau jual dadah. Mereka ni sama kategori org Melayu yg jadi PENGGANAS KOMINIS!

      Patutnya hukum sula ja……..

      • Saya suka hukum sula bagi dia tu. Oleh Anwar lagi baik.

        Haba haba.

  2. Sekurang-kurangnya berfikiran terbuka,bukan macam pemimpin umno masih berfikiran sempit….

    • Berfikiran terbuka macam mana? Kalau ada perinsip, tak suka lagi pendirian parti sendiri, tak mahu cuba tukarkan apa yang dia tak setuju mengikut saluran parti, resign lah.

      Apa pasal nak pegang juga keahlian itu? Ada dengar dia dah campak keahlian UMNO dia? Pegi hentam sini, hentam sana di blog blog Pembangkang. Tak tahu demokrasi kah? Tak mahu ikut praktik demokrasi kah? Kata lulus tinggi, ada pangkat Dato. Apa tabi’at macam itu?

      Saya fikir UMNO pun tak peduli langsong kat dia. Itu pasal tak ada pun ura ura nak lucutkan keahlian dia. Dia adalah a “has been”. Bukan pun di anggap melukut di tepi gantang. Langsung tak ada nilai melukut pun. Kalu melukut, ada juga guna di makan jadi bubur. Ini langsong takda. Itu yang dia menyinga, agaknya.

      Padan muka dia. Saya fikir UMNO kata kau nak berambus pun, lantak lah. Apa hal pun, Melayu dah tahu sangat DAP anti-Melayu dan anti-Islam.

  3. berpindah parti kerana perasaan kecewa, hilang relevan atau hilang peluang bukanlah terhad ke dalam parti chauvinis saja malah umno, pas, mca, pkr, kita dan lain-lain juga menerima kemasukan ahli yang melompat dari parti lain atas sebab yang di sebutkan itu. cumanya politik tidak dapat dipisahkan dari asal usul individu waima di negara barat pun tidak dapat lari dari pemerhatian asal usul sebagai sebahagian ciri-ciri layak sebelum minoriti memimpin majoriti/sebaliknya.

  4. Arif Sabri Sakmongkol bukan “bankrap politik”. Di sebenarnya seorang “frustrated politician”, Yang melepaskan geramnya kapada UMNO yang tidak melayan dia selepas tingkah laku tak senonoh sebagai ADUN UMNO Pahang.

    Mana tak senonohnya bila dia, sebagai ADUN, mengeluarkan pendapat yang bercanggah dengan pendirian parti dan Kerajaan. Boleh berbuat demikian, tapi biarlah di dalam parti, jangan di DUN atau di media massa. Bila tidak dicalonkan kali kedua, tidak di beri apa apa jawatan lain, dia “frustrated”, walau pun di calonkan dan di perkenan Sultan Pahang suatu gelaran Dato. Tersingai singai dapat gelaran itu, tapi masih mencanggah pendirian pucuk pimpinan parti dan Kerajaan BN.

    Maka di sokongnya “budak berhinguih” Khairi Jamaluddin dalam blognya, sehingga si polan menang jawatan Ketua Pemuda UMNO; tak dapat pun majoriti, hanya lebih sedikit dari 1/3, lawan Khir Toyo dan Mukhriz. Lepas itu Arif Sabri lobikan bukan main kuat lagi supaya Khairi diberi jawatan. Tidak dipeduli sesiapa. Harapannya nak tumpang semangkok apa yang Khairi di harapnya dapat, tak menjadi realiti. Maka menyinga lagi dia. Bertalu talu menulis disa sini, di blog blog Pembangkang, menhentam UMNO dan Kerajaan BN.

    Saya fikir tak payah pedulikan dia sama ada di DAP, di Korea Utara melaung menangiskan “dear leader”. Tiada siapa kisahkkan dia. Tiada siapa di UMNO atau BN pedulikan apa dia cakap. Semua dah tahu bahawa tiap kali dia cakap, berbau busuk anti-Establishment. Pandai ekonomi, kononnya. Tapi semua orang tahu bahawa pendapat berkenaan ekonomi sentiasa berbeza. Dia hanya satu pendapat yang janggal. Biarkan dia dan DAP syiok sendiri.

    • Ariff Sabri not only failed as politician but also failed as husband and father…
      Check out his former wife’s blog mamasita mamamia…in which d lady detailed out how fail he is as a husband who was bent on not to honor his promises to provide alimony and family support to his family after a bitter divorce…was told the divorce was announced in a blog since the man has no guts to face his former wife…heard abiut sms divorve but this is blog divorce!!

      • Such a lowly son of a gun.

  5. DAP’s recruitment of lost cause Malays is certainly a front and a camouflage and a foolish and desperate attempt as well. DAP continues to suffer from an image of being a racist and an untrustworthy party. In the security dilemma theory, no one will reciprocate to cooperate with untrustworthy party except if one has a motive of self interest damaging to society at large.

    As for the so called liberal urban Malays, they live in their own world of make believe that their success was attributed to their own efforts, failing to realise that they stand on a platform courtesy of UMNO’s political ideology that prevent them from sinking to the bottom of the pit in an environment of uneven playing field socio-economically. Liberalism and ultraliberalism are ideologies fraught with open ended objectives that can give rise to a reverse or opposite effect creating social illness, injustices and more uneven level playing fields when society is no longer considered important and when unfettered individual liberal thoughts are concern only with individual comfort and well being.

    • No such thing as a liberal Malay.

      A bloke is not liberal if he/ she does not see the huge disparities still existing between the 23% Chinese and the 70 % Malays and Bumiputeras in the economic and educational fields, and the need to level the playing field for long-term unity and peace in this country.

      At best, such a bloke is pretending to be liberal, or is a pseudo-liberal.

  6. Amat malang bagi org Melayu apabila ada bangsat yg sanggup gadaikan roh identiti Melayu (sebagaimana yg dinyatakan jelas oleh Dr Hassan Ali tempoh hari) kerana motif peribadi yg tidak kesampaian.

    Menjadi Kuda Tunggangan DAP ialah mengkhianati org Melayu, termasuk emak/ayah dan keturunan mereka. Mereka juga mengkhianati pejuang pejuang negara yg gugur mempertahankan tanahair dari petualang spt kominis!

    Saya rasa DYMM Tuanku Sultan Pahang wajar tarik balik darjah dari Sakmongkol apabila terbukti beliau tergamak dijadikan Kuda Trojan DAP ni!

  7. Big Guy,

    Aspan & Datuk Sang kangkung aka Sang Mangkuk ni masalah Melayu bangsat yg dah basi. Ada masalah lain, sebenarnya. Zairil ni Bukan Melayu. Dia ni anak Christine. Dia datang dari perut Cina. Dia anak tiri Khir Johari. Bukan darah daging Khir Johari.

    Macamana dia nak claim dia ni Melayu???

    Sama cam Omar Ong ni. Org Umno/Melayu jgn terpedaya. Ini semua ‘Kuda Trojan’ utk ambik kesempatan sambil memecah belahkan Melayu!

    • Tepat sekali. Zairil takde setitikpun darah Melayu. Tapi DAP menjajanya sebagai anak Pak Kir. Saya kenal semua anak Pak Khir. Merekapun meluat dengan gelagat Christine yang mengaku anak Cina dengan laki Cina dulu dianggap anak Pak Khir. Kepada Sakmongkol dan Aspan, UMNO patut mengucapkan good riddance to bad rubbish. Tak pandai tapi berlagak macam pandai. Si Ariff tu mengutuk UMNO tapi jandanya mengutuknya kerana tak bayar nafkah. Tak perlu orang lain mengutuknya semasa berkempen nanti. Suruh saja jandanya bercakap. And she will do it.

      • Bloody good suggestion,

        Makcik. Ayuh, bila Si Mongkol keluar bertongkol tongkol di atas nama DAP, kita kasi dia lebih besar tongkol tongkol, bersama dengan Mamasita sekali. Poor Mamasita but God will look after her and balas kedurjanaan (big word for a big tongkol) laki dia.

  8. Eh, mcm mana dia anak tiri tapi boleh pakai nama Khir Johari? Kita tahu Christine Cina totok pemikiran dan pendiriannya. Kita tahu Khir Johari di lamun cinta, masa dah tua, tak pernah dapat gufreng, bila dapat Christine semua lingkup, mulu Melayu dia pun tutup. Sampai anak anak dia dengan bini Melayu saman dia ke Mahkamah pasal pesaka rumah yang emak mereka ada hak.Tapi tak sedar begitu sekali hilang keMelayuan dan kemaluannya si Khir komik Badul tu.

    Apa hal pun, anak Christine kerja dengan Guan Eng lantak lah dia. Tapi SakMongkol berdengkol sekongkol dengan DAP dampol sikit pun tak ada good call, tak ada ball.

    Haba haba.

    • For your info anak Pak Khir semua bin or binti Mohd. Khir. Johari is the grand-pa’s name. So Mak Zairil Cina tu terpaksa guna Johari sebab nak sangat anak-nya jadi Melayu. You tau tak they are practising Chinese culture. Nama je nak Melayu for convenience.

  9. Ada seorang lagi veteran tentera bekas Pegawai Rejimen Askar Melayu DiRaja iaitu Lt Kol Rosli A.Gani (Bersara) seorang peguam di Seremban dan memegang jawatan Timbalan Ketua Cawangan DAP Seremban.Beliau diberitakan akan bertanding di Seremban dan jika menang bakal menjadi MB Negeri Sembilan.

    • Ada dua ekor beruk lagi, Brig Jen Arshad Raji dan Laksma Imran Hamid. Bodoh jadi tunggangan keldai aka baghal Pembangkang! Dua dua jadi agen Pembangkang hentam Kerajaan, guna blog!

      Dulu jadi Pegawai Tinggi dalam Perkhidmatan Tentera DiRaja Seri Paduka Baginda. Sekarang ni, jadi Kuda Trojan mereka yg menentang institiusi Raja Raja, yang menjadi penaung Perlembagaan, Angkatan Tentera DiRaja, adat istiadat org Melayu & paling penting, Ketua Ugama Islam!

      Ini Pembangkang yg sama nak agungkan Chin Peng, Mat Indera, bohong jaja merata dunia kata kapalselam tak boleh selam & serang TLDM beli kapal dgn fakta yg salah!

      BANGGANG NAK MAMPUS!

      Baik pikul ja senjata cam Al Maunah & memerangi Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong! Secara semangatnya, sama ja dosanya!

      • Menentang parti politik yg memerintah TIDAK SAMA dgn melawan institusi Raja Raja

      • Aku rasa awak memang banggang nak mampus

  10. Both of this characters are bad losers as well as bad rubbish!! Umno is better without them…

    Aspan spent lots of time in london and will be back in kl during ramadhan and his fav restaurant for lunch is Monte’s@bsc…he was never a practising muslim…he was bitter with TDM for ordering him to leave PNB after was involved with some kind of hanky panky…

    That Sakmongkol guy is a failed politician and husband, enuf said…goto mamasita mamamia…a one-term state assemblyman maybe but he is filthy rich now…thks to the kindness of the state gomen…and yet its the same state gomen he whacks…

    • I doubt if his riches come from the State Gomen. He has been whacking the state Govt and its officers even as an ADUN.

      He might have gotten the riches from promoting budak Kherry, who has tons of money made during Pa-in-Law’s premiership. Wonder if he is also paid by the Opposition for writing nasty things about the Establishment.

      All told, he is one hell of an untrustworthy fler. Mamasita complained of his having a girl friend when starting to get big money and new car. Then cerai the poor bearer of his several kids. Just like that.

      • Both are chicken shit Malays!

        One was an ultra strong apostle of Ku Li, who in 1987 managed to split the Malays in half, at times where PAS was totally irrelevant. As a consequence, Kelantanese Malays suffered the longest political flooding in Malaysian history. Sabahan also suffered for almost 10 years!

        The other is a pure fucker! If he could fuck his own wife & kids for PYT, he wouldn’t give two hoots about fucking the Malays et al, in sundry!

        This is without stating the consideration that as Adun for Pulau Manis, he was given timber logging concession. Read Mamasita!

        Both are best example of Melayu Haprak!

    • Betul you cakap. Aspan has an axe to grind with Tun M. That is why he keeps saying about UMNO lama. Don’t trust UMNO baru. I saw him at Montes and Cengkih in Taman Tun. As for that mongkol, if you read the ex-wife’s blog, he got quarries, road projects and other projects from the state government. Tak tahu mengenang budi. Dengar orang cakap, dia terhegeh begging for Datukship from the Pahang Sultan.

  11. You umno dicks are so terrified. It shows with your obsession with the opposition

    • And you Oppo hippo are so terrified of your own shadows? But I wonder if you do have shadows. Try walking under the sun sometimes, man. I fear what appears are only grim looking Lim Kit Siang, Anwarul Al Juburi, and Nicky Azizi.

      Btw, have you been to Malaysian Insider, M’Kini, FMT etc and seen how terrified those blokes have been of the Establishment? Surely you have, you SOG.

    • The Opposition is so terrified, they lied, lied, lied and continue to lie, just to stay ‘politically relevant’. Or so they thought (in their distorted & twisted evil minds)!

      Now everything is crumbling down, upon their own failures & misdeeds.

      Godfather Vs Karpal. Ngeh/Nga Vs everyone else in Perak (Hee Yit Foong/M Kula/Keshminder etc). Boo Cheng Hau Vs the Bentayan fellow.

      PAS elected an incorrigible lying idiot as Deputy President. They also retained incurable idiots like Mahfuz, Salahuddin & Khalid Samad. Not to mention the Anti-God senile old man.

      PKR; no need to mention la! There’s nothing right about the party that was incorporated based on lies of Anwar’s innocence and tried to fool Malaysians and the rest of the world. No one could any longer imagine what else any drama they could stage, which they haven’t tried…..

      We’re now seeing exodus of ppl leaving all three.

      What do they do, when all hell broke lose?

      They issue continuous gag orders and they lie sum more! That is terrified ppl’s way of ‘Freedom of Speech’.

    • ssshhhh

      you are reading Malay intellectuals’ views – the same people whom ‘you and clan’ think can be conned forever

      the tiger has awakened, sorry to burst your bubbly dream-fantasy

      ssshhhhh

  12. […] this link: DAP merekrut Melayu yang 'bangkrap politik' « The "thirteen million … Tags: ariff, ariff-sabri, datuk-mohd, ila, log, man, telah-dijemput, untuk-menyertai, […]

  13. sedih aku tengok ko orang ni menulis macam orang2 tak berakal…cuba lah berbicara secara rasional…sedih tengok cukup lah

    • kaplagemeng,

      Memang tepat nama kau tu. You are living to your name.

      Kau tau ke apa makna “rasional”? Kau tengok orang pakai istilah tu kau pun nak pakai ka?

      Aku tau kau tak baca penuh apa yang BD tulis dan semua komen seblom kau menulis.

      Memanglah begitu, kalau ia pun, kepala kau gemeng.

    • kaplagemeng!Aku tak setuju dengan kau. Aku amat setuju dengan mereka.Buah fikiran mereka amat bermutu dan tepat. Memberi kesan mendalam.

      Yang tidak berakal, mungkin engkau.

      • Pencacai UMNU beriya2 nak melepaskan fras terhadap Sakmongkol dan Aspan Alias kerana kedua2 mereka sering sahaja menelanjangkan agenda memperbodohkan Melayu tajaan parti United Malays National Orgaization.

        Tapi anehnya suruh mereka utk berdebat dengan Sak dan Aspan kat blog mereka, tak mau. Tak mau kerana tak mampu kot. Ta’palah, berkerumun beramai dan kalau boleh letaklah gambar dua2 orang ni seolah2 kena bakar dengan menggunakan animasi gif ke flash. Baru nampak gempak

      • Dia 2 orang nak telanjangkan? Bukan kah dia orang dah lama telangjang? Depan Khairy, depan Tengku Razaleigh.

  14. Dalam mana mana situasi ada orang yang sebegini

    Dalam masa British, Jepun mejajah pun dulu pun ada ********* sebegini menolong penjajah

    Negeri sendiri pun boleh jual dengan tipu helah macam macam

  15. Kesian pencacai United Munafikun No Otak…….. really no otak punya argument. Too obssssssessed with umNO.. no ..no… sampai cakap/menulis pun merapu-rapu… melayu oh melayu kenapalah semakin meLAYU, siege mentality of the worst kind….

    • Kau pulak nama Tok Nyadat. Tak tau apa makna. Atau kau Bumiputera Sabah/ Sarawak ke? Aku nama Nono, mana komen yang tak tentu arah saja, aku balon no no lah.

      Kau tak tau apa makna merapu pun. Kau nak mengecilkan Melayu. Mungkin kau bukan Melayu. Mungkin Cina, menyamar pakai nama lain. Cuba kau baca ini komen aku pungut dari blog lain:

      You people keep making fun of the Malays, mamaks, etc, what about you Chinese? What’s the equivalent to call you all also having mixed blood? Now, now, don’t say you people are pure Chinese.

      Here is what Professor C.P. Fitzgerald says in his book, “A Short Cultural History of China” (600+ pages) – he lived in China for 5 years to research and gather material for that book:

      The phrase “origin of the Chinese people” is in itself misleading.

      1. Chinese culture took root in the plains of Manchuria, a foreign country until after World War II

      2. The northern provinces have always to some degree been mixed with “peoples from the Mongolian steppes”

      3. The southern and central provinces of China were, before the northerners moved southwards, “covered” by non-Chinese, the Miao, small in size and who the Chinese were contemptuous of.

      4. The south was originally occupied by “aboriginal tribes”. The ancestors of most of the migrants to Malaya/ sia came from the south. The Professor said, “A large proportion of the population of the south calling itself ‘Chinese’ is in fact descended from one or other of the aboriginal races” – page 6. Even in modern times, in Yunnan and Kueichouu, tribesmen number half the population.

      The southerners comprise the following major groups:

      a. Fukienese, “a separate stock, mixed with immigrants from the north and the Yangtze Valley” and speaking “a peculiar dialect”.

      b. Cantonese, also speak a somewhat alien language, a form of old Chinese – the south was colonized by the northerners, colonization completed in the 7th Century – some 800 years after China was formed as a political entity by Chin Shih Huang Di.

      c. Hakkas, of Kuantung province, known as “guest families” – they speak a peculiar dialect, despised by the Cantonese and do not inter marry. These people were said to have come from the north, running away from frequent Mongol invasions in rhe 13th Century.

      So, if any of you are referred to as descendants of the Miao (who are aborigines and non-Chinese), or other aborigines of south China, don’t blame me, I’m just a messenger of the news. You can’t also blame Professor Fitzgerald any more because he died some years ago.

      So, how about we refrain from racial profiling and name calling, ha? Still angry with me, wanna call me names? Don’t la, coz you also can be called names.

      • In Terengganu or Kelantan, Tok Nyadat is reffered to a guy who climbs coconut tree bare- footed and “bersarong pelikat” carrying some containers made of bamboo and a knife to harvest air nira (coconut sap). This coconut sap can be converted into “toddy” or manisan.

        This guy is most like penyokong fanatic PAS dari Terengganu or Kelantan.

      • Yes indeed, Tok Nyadat is traditionally the malay guys, especially from the East Coast of Pen Mal, who climb coconut trees and collect the nira but not to make “toddy” but to make manisan and tuak. current MB Trg is the son of Tok Nyadat. And Tok Nyadat is more civilised and brainful than those umNO baru people in this blog. So don’t undermind tok nyadat.
        Me? well I’m proud to have both the citizenship of Kelantan & Terengganu. Name calling, who? what I can see is almost all the comments here are name calling. when I’m referring to umNO, I’m referring to more than 60% of umNO supporters & members who are so taksub to umNO when even the real issues raised by fellow UMNO (asal) like Sdr Aspan dan Dato’ Ariff, these umNO totok will hentam him all out. Hey umNO guys, use your brain lah… think and think and think like Aspan, Sakmongkol and few other brainy people in umNO. You all should stop corrupt practice in umNO, I’m not saying it but DrM said umNO sudah buruk sampai ke usus (regarding corrupt practice).
        Fikir lah secara jujur, jangan bersandarkan kepada ketaksuban terhadap umNO baru je… I reckon Mohd of 10:18 could be a malay from east coast also…and I’m sorry, I’m not penyokong fanatik Pas or PKR or Dap or umNO, I’m just sokong ABU. But I can see clearly that you are most likely penyokong fanatik umNO, may God bless you… By the way I could be Malay or Chinese or Indian or Siamese by ethnicity but rest assure that I am of one race: The Human Race. Thank you. And thanks the host blogger for giving me room to write some comments here. CU all in PRU13…..

      • Haha, a so-called fellow of the human race. I seem to recall there was a bloke (and don’t say this is a maki word – bloke was even used to refer to a ship captain) who used that terminology, putting out weird views some time back. I think he was kicked out of the blog.

        1. The Opposition is also corrupt, old boy. Whatever weaknesses BN has, PR also has. You name it, they have it. Not just cronies, but also dynasties. Both DAP and PKR.

        2. You said you “could be Malay or Chinese or Indian or Siamese” origin. Won’t even have the balls to tell your ethnicity, eh? Ever heard of United Nations? Even they do not call anybody of the human race. Where have you been all this while?

        3. You should be in North Korea now crying out loudly, thumping your chest, your feet and your whatever, to show support for the dead “dear leader”. If you are, you would be cakap serupa bikin. How about it? An Air Asia booking to Pyongyang right away?

      • Yeah, in the east coast state you call yourselves human race sebab disini engkau adalah sebagai “melukut di tepi gantang “, inconsequence.”. Kalau disebelah pantai barat sana kau tentu kata aku cina.

        Yes I am from the East Coast, definately a Malay. Yes I support UMNO.

        Eat your heart out.

    • Tok tok

      Try declaring yourself as ‘human race’ in America, Australia, China, even North Korea and you know what?

      Before you could finish the word race – they will throw you out in an instant for not being PATRIOTIC.

      How’s that eh? For someone who tries to come across as a rational and intelligent person (konon konon) you are indeed naive and pathetic.

      Human race, my foot – you should live in Siberia, dearie, amongst the other creature varieties …

  16. Salam Bigdog,
    Agree there is not much loss on these two bloggers… But should UMNO not look at some of the issues that they raise and engage with them to find solutions or at leat to correct their perception. If KJ is allegedly the source of the salvo against UMNO, then should UMNO not take care of the issue by the bull’s horns? kJ is the Ketua Pemuda UMNO, why is there reluctant to fix an internal problem?

    There are such rife rumours going on that KJ is this and that, that there were a lot of money involved here and there, yet no charges has been raised! So are you guys suppressing something that the Rakyat should know? Or is it a case of expossing one case would lead to more and bigger scandals in UMNO or the Government? Or are those allegations about KJ are really lies? Maybe the MACC and Police should really work hard and ensure the voting public is satisfied on the outcome of the Klang PKFZ and the NFC. The people are really angry ang they want to see heads rolled, swiftly. Unless these issues and blogger raised allegations are addressed, the public will continue to have doubt in UMNO. And these doubts are now big enough to deny UMNO the needed votes in PRU13.

    One more thing, why are those Brig. Generals and other bigwigs ex-army in DAP courts? Why were they not welcomed into UMNO and allowed to help the Government? Is this an example of many cases of able and influencial Malays being sidelined by UMNO warlords that eventually lead them to opposition?

    More energy should be spent on addressing the people’s quesions rather than attacking the oppositions. The oppossitions are not attractive to many voters but they are not willing to accept UMNO’ status quo. There lies the dilemma!!

    Sayangmalaysia

    • Alamak, such a small mind. Mcm lu satu olang saja Malaysian, want to pakai nama Malaysian, want to claim Sayang Malaysia. But atak holmat BM ka, mau Sekolah Cina ka, atak holmat Malay Special Position ka, atak holmat Islam as the religion of the country, atak paluli the Social Contract ka?

      Tak payah pakai nama Malaysian, tak payah shout thousand time that you love Malaysia lah, If you do not respect the Constitution fully, tak guna lah.

      And who says the Brig Gens are in DAP Court? Show us their DAP membership numbers etc, then we’ll say a bit more of such so-called generals who even accused the scorpene submarine was unsubmersible until Lim Guan Eng rode in one, to the chagrin of Anwar, who then lost one “weapon” to hit at the Government. No wally lah, those Brig Gens no longer have any teeth – they have retired. LGE has made them look like fools as far as the scorpene is concerned..

      • Che Isa,

        Dia ni, simalaysian hanya sayang pada kekayaan hasil TANAH MELAYU, bukan pada rakyat Malaysia yang hormat dan patuh pada perlembagaan.

        Dia pun ingat kalau nak buktikan sesuatu salah guna kuasa tu macam makan kacang – senang aje, boleh capai dalam sesaat.

  17. Aku tak tau pula nak label Ezam Md.Noor yang direkrut oleh UMNO tu?

    Nak kata “pariah politik”,dia lebih teruk daripada itu.

    • well said. w/pun aku x la minat politil sgt, tp apa jadah mamat ni hilang prinsip mcm itu. kalu sumer lelaki melayu cam2, adush …

    • mak eh

      Dalam Islam kita terima sesiapa yang telah bertoubat dan ingin kembali ke-pangkal jalan, termasuk anwar sendiri dan juga mak mak yang lain lain juga.

  18. Ni sekadar pemerhatian aje.
    Kalau posting berkenaan Dato Sak dan Aspan, dah nak sampai 40 komen. Kalau posting berkenaan benda lain, nampak mcm tiada sambutan. So hakikatnya, Sak dan Aspan mempunyai pengaruh yg cukup kuat kerana tu ramai pengikut UMNO Baru begitu fras dengan mereka.

    • Lu ciakap saja la, Mista. Apasat lu bikin juga? Ciakap tak selupa bikin ka? Apasat masuk sini bila manyiak komen saja? Chiiisssh.

      Haba haba.

    • Bukan mereka pengaruh yang cukup, buka kerana frus dengan mereka – tapi lu tau la, bila dua budak nakal di telanjangkan depan anak muda kampung, banyak lah yang nak baling biji buah janggus ke kepala dia orang, atau cubit telinga sikit, sekel kepala sikit.

      Ada ngarti?

  19. Really? So what?

    Aspan and Ariff done have been poking Umno more than anyone combined, simply bcoz these 2 clowns or has been (Aspan was a Never Was) ….

    Ariff should devote his time in settling his family problem first than talking about Umno while Aspan should worry about his children in London than anything else, like can he still afford to have them continue their studies there since his primary fund from TRH is fast drying up?

    Ariff should worry about his amorous lifestyle and his reluctance to honor his promises to his children more than worry about Umno, besides it was Umno which made him who and what he is today…

    Both these clowns or bozos are failed and rejected politicians, period.

    Aspan lost in an election before while Ariff was not fielded by Umno for fear of being defeated by a Pas candidate in 2008 ge simply because he was not around in Pulau Manis constituency but was always busy in KL, presumably for projects and his young pyt…

    Will these clowns put fear in Umno? NOT at all lah…not by a long shot!

  20. nono…..k…..hahahaha

  21. Saya percaya kepada Datuk Sak dan saya dapati komen dan analisanya lebih tepat dan bernas dari Datuk Dog.

    • Brader Mokhtar,

      Hang ni too rational. Kan ni Big Dog.. anak-anak anjing (oops sori, anak lembu) mcm Haba haba, nono (k), isa etc tak paham discourse..

      • Kamu faham ke apa makna discourse? Dictionary kata talk, converse, dissertation, treatise, sermon. Kamu apa talk, converse, sermon nya?

        Kau baca lah Isa punya dissertation di 12:34.di atas. Atau Nono punya sermon panjang panjang tu.

        Kamu keluar satu kali, tulis dua baris saja, mengutuk orang saja. Puji hanya yang sama otak mcm kau. Apa daaa kamu, Jabba.

        Buat lah macam aku. Komen pendek pendek tapi penuh dengan sermon tu.

        Haba haba.

      • Nama pun Jabba.. otak kat Jubur..

  22. Come GE13, with anwar probably canoeing in bamboo river, PKR leadership dilemma, PAS is quite unlikely to form alliance with DAP as a twosome.

    This is what DAP is calculating.
    They might just declare on the eleventh hour that they are contesting all seats, putting in their own Malays & leaving PAS & PKR scrambling for their own candidates in the last hours. Not easy.
    Things will fall apart for PAS & PKR as people beginning to see how organized & might DAP suddenly becomes.

    • DAP may have all sorts of strategies. Like the communists who even thought of two steps forward, one step backward. But remember, even the communists have now become capitalists. They can be and have been proven wrong – Russia and China are clear examples. They are among the greatest capitalists – capitalism was anathema to communism all the time until a decade or so ago.

      I simply don’t think the Malays will vote DAP. DAP has been known as anti-Malay and anti-Islam. Since their formation and slogging of the so-called Malaysian Malaysia slogan. Chauvinistic, racist and subversive. Subversive to the Special Position of the Malays and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak. Wanting equality without recognizing that Special Position which is enshrined as Article 153 of the Constitution, protected by the Sedition Act. The majority of the Bumiputeras of Sabah and Sarawak will also not vote them – they never had. The Malays and the Bumiputeras constitute 70% of the population.

      DAP questioned that Malay and Bumiputera Special Position, made fiery 1969 election speeches, showed utterly rude and obscene behaviour towards the Malays in the election victory parades that caused the 13 May 1969 race riots. They are all recorded in the White Paper produced by MAGERAN that ruled during the period of Emergency declared at the outbreak of the race riots.

      The race riots have always been associated with DAP. That’s why DAP wants to have that part of history changed, commissioned a PhD fella to write some utterly stupid reasoning for the riots. They have also opposed making History a compulsory subject in schools beginning in 2013. But even the young knows a little of 13th May 1969. Enough for the Malays and the Bumis not to vote them.

      Oops, too long a comment – that Jabba bloke might object. Haba haba.

      • Hear hear Haba, never mind jabba jaws!

  23. Dia dah bayar ke semua nafkah dan janji janji dia kepada isteri yang diceraikan tu?

  24. Aku selaku Melayu Penang, kalau jumpa dua2 ekor ni kat sini, akan ku potong kote mereka lumat2..

  25. Tindakan…langkah pergerakan DAP sememangnya …boleh di tafsirkan sebagai ..”.Sudah Terang lagi Bersuloh”..!!

    Sering-kali ..DAP bertindak ‘ngan nyata …!! Tanpa berselindung ‘ngan Kata atau apa yg di lakukan…!!

    Tapi ….rakan sekatil nya yang alim…warak seumpama nya..masih ..lena dengan khayalan…walaupun matahari menjengkuk sekalah tinngi..!!

    PAS masih di atas katil ..’ngan lamunan indah..semalam yg berlalu sudah..!

    DAP .si-jantan…kapir… !!! Berjaya menodai si agun jelita bertudung kepala…tanpa ikatan SAH…!!

    Hanya jaminan mulut yg disaksi bersama oleh si-PKR …yang hidup di dua alam …jantan betina..depan belakang sama saja..!

    Kini si DAP..bangun awal ..mencari… memikat …teman baru yang bakal di mangsai…!

    Mangsa…yang rela ..terlela…di mangsai..!!

    Ooii!! PAS bangun laa ..!!!

  26. […] DAP merekrut Melayu yang ‘bangkrap politik’ […]

  27. […] UMNO untuk DAP hanya datang hampir 16 tahun kemudian.Pendek kata, beliau membenarnya diri menjadi ‘kuda tunggangan’ kepada DAP kerana sebagai ‘Melayu Bankrap […]

  28. memang eh kok suko jilat pungkok ca ya nun alip best kunyitnye kot?


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

<span>%d</span> bloggers like this: