Remembering our past, teaching it right

Bronze statue depicting three men of 1 Malay manning a field mortar

We were at Bukit Chandu Memorial along Pasir Panjang Road, Singapore on Tuesday 14 Feb 2012, to attend a simple ceremony commemorating the fallen gallant warriors of 1 and 2 Federated Malay States Regt in the defense of Pasir Panjang Ridge and Bukit Chandu exactly 70 years earlier. The focal pointof the memorial is on 2nd Lt Adnan Saidi, who had demonstrated exemplary leadership and outstanding courage in the battle.

Lt Adnan, amongst 65 other men of 1 Malay, lost their lives on that brutal and bloody afternoon on that hill, known as ‘Point 226’. Never in the history of Malaysian Armed Forces, they lost so many men in one single battle.

Minister of Defense Dato’ Seri Ahmad Zahid Hamidi made time in his busy schedule attending the Singapore Airshow 2012 to visit the memorial, along with Deputy Defence Minister Dato’ Dr Abdul Latif Ahmad and Chief of Defence Forces Jen Tan Sri Zulkifli Mohd. Zin. It was the first time a Malaysian Cabinet minister paid homage to the fallen heroes, to remember their sacrifice on the remembrance day.

2nd Lt. Adnan Saidi

The Bukit Chandu Memorial, was was incorporated by the Singapore Government archives and is now under National Heritage Board of Singapore did extensive research, collated and collected a lot materials and artifacts from the battle of Pasir Panjang and Bukit Chandu. The remaining members of 1 and 2 Federated Malay States Regt was ordered to defend Bukit Chandu or ‘Point 226’. A centre piece is about 2nd Lt. Adnan Saidi and how he performed in battle and demonstrated outstanding courage and bravery, to the details on how he did close-quarters hand-to-hand combat when all the ammos ran out.

The report made by the Federal Government official news agency is reflective of the spirit to honour these fallen heroes:

Bernama report on the event

Bernama reported the fallen hero as “Ahmad Saidi”.

How does the Minister of Information, Communication and Culture Dato’ Seri Dr Rais Yahim Ph.D who is in charge of museums and antiquities, arts and culture and also the official Federal Government mouthpiece expect the younger and larger Malaysian populi to understand history when people under his own watch even fail at this?

Published in: on February 16, 2012 at 12:31  Comments (13)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2012/02/16/remembering-our-past-teaching-it-right/trackback/

RSS feed for comments on this post.

13 CommentsLeave a comment

  1. Singapura negara dunia pertama. Apa yg dia laksanakan semuanya dengan tepat dan terperinci dan bukan main lepas tangan je. Mereka suka membandingkan diri dengan Amerika Syarikat dan negara maju lain dan merasa amat marah jika dimasukkan ke dalam kategori negara2 jiran, yang kebanyakkannya korup, mundur dan ditadbir dengan teruk . Di harap DS Ahmad Zaid Hamidi dapat membuka mata dan menerapkan ciri2 kerja Singapura ke dalam pentadbiraan di MINDEF.

    • Siapa kata Singapura negara dunia pertama? Pernah dengar Singapura di panggil negara kuku besi? Ada Big Brother On The Wall melihat, mendengar apa yang anda cakap dan lakukan. Silap cakap hilang kerja. Atau di bekukan dalam deep freeze. Atau di saman hingga bankrap. Hingga ada hanya 2 Opposition MP di suatu masa. Mana dunia pertamanya macam itu?

      Jangan bandingkan Malaysia dengan Singapura dalam keadaan begitu. Dan juga Singapura hanya 600 batu persegi. Tiap kelemahan Malaysia, Singapura pun ada. Tapi tak banyak sebab tak ramai orangnya. Masalah pembangunan negara tidak begitu rumit. Kubur pun di gali, rakyat takut bantah. Rakyat sentiasa takut, takda kebebasan, sentiasa ikut perintah. Orang Singapra tak berani kecam Kerajaan, masuk blog Malaysia, kecam Malaysia. Haprak.

      • “di bekukan dalam deep freeze” – kiasan bahasa, makna, tak naik pangkat.

      • Zen,
        Kalau macam ni aku rasa sampai bila bila pun bangsa tak akan maju. Kao baca apa yang aku tulis – aku kata serapkan nilai kerja bukan nak serapkan benda benda yang kurang baik. Apalah Melayu zaman sekarang, kalau dulu orang kata ‘ambil yang jernih buang yang keroh’ ni pula kao nak mempertahankan benda yang basah.

        Jangan terlalu defensif.Aku kata dalam negara ni banyak yang tak betul tetapi bukan susah sangat nak memperbetulkanya . Tetapi mindset tu kena ubah, jangan malu nak belajar dari orang lain.

        Setelah aku terbaca komen kao, dengan Haba, dengan Abu dan pengkomentar setia lain kat laman Big Dog ni, terang terang aku kata, bangsa Melayu mundur kerana kaum seperti kao ni. Terlalu defensif dan menganggap aku ni jenis orang kampung yang tak fasih BI. Aku memang fasih tapi aku nak perkenakan tabiat bodoh somobong yang kao tonjolkan ni.

        Tu beza orang Cina Singapura (bukan ultrakiasu kat Malysia) dengan orang Melayu. Dia tak segan nak belajar teknologi termoden dan menerapkan ciri2 pengurusan yang terbaik tak kira dari Amerika, dari Israel dari Cina ataupun dari mana mana pun.

        Misalnya, tengok syarikat Keppel Corporation. Setiap hari beribu2 pekerja dari Malaysia meunggang motosikal untuk menjadi welder kat syarikat tersebut. Kao tao tak syarikat tersebut dah masuk ranking No 1 dari segi nak mereka, membina dan menyiapkan pelantar minyak tak kira FPSO,jackup, semi-submersible dan sebagainya. Kilangnya ada di serata dunia, malah dia boleh menyiapkan pelantar yg diletak kat Laut Caspian.
        Aku dah agak dah kao semua tak tao, apa rintangan yg harus dilalui utk menyiapkan pelantar kat Laut Caspian.

        Pastu aku tanya, Singapura tu ada tak telaga minyak?

        Malaysia ada tapi kenapa dia begitu lembap dan dayus dalam memperbangunkan industri added-value macam ni. Kenapa Cina Singapura boleh tapi Malaysia tak boleh?

        Lepas aku terbaca komen kao ni sekali lagi aku dah boleh hidu bao susu dari mulut mu.

      • OK, The Man, aku nak defend apa aku kata. Kau pun defensif juga tapi arah ke Singapura. Btw, kau eja kao, tao – orang Spura ke?

        Takda masalah “serapkan nilai kerja”, tapi kau kuat sangat lambongkan Spura, tak ngaku point point aku pulak, marah aku bila aku kutuk Spura. Ada banyak lain contoh boleh pakai, tak semesti nya Spura yang ultra kiasu – melampau pentingkan dirisendiri hingga mnjejas kepentingan orang lain. Masa Spura dalam Malaysia dulu, Lee Kuan Yew gubalkan cogan kata Malaysian Malaysia kononya, yang subversif kpd Kedudukan Istimewa Melayu sebab mahukan sama rata dengan tak mengakui Kedudukan Istimewa itu. Dia rasis, Maha chauvinis. Sejak itu dia selalu menyindir Malaysia dan Melayu. Mana boleh.

        Apa aku kata itu bukan “mempertahankan benda yang basah”.

        Setuju dalam negara ni banyak yang tak betul. Kau kata “bukan susah sangat nak memperbetulkanya”, pemikiran kau cetek. Kau tak faham ke keadaan politk sekarang? Melayu dah berpecah tiga, kata Tun Dr Mahathir, akibat tindakan Anwar dan Nik Aziz. Melayu di eksploitasi dek kaum lain sehingga DS Najib membongkok kapada mereka nakkan undi – “bukan susah nak memperbetulkannya”? Memang perlu di betulkan, kena “belajar dari orang lain”, tapi bukan dengan cara mengangkat bontot Lee Kuan Yew. Boleh belajar dari Jepun. Kau pergi Jepun kau lihat disiplin & dedikasi pekerja mereka, sehingga seorang pekerja bank tersilap buat, rugikan wang bank, pergi baring atas landasan kereta api di masa keterapi lalu.

        “terang terang aku kata, bangsa Melayu mundur kerana kaum seperti kao ni”? Bukan Melayu mundur sebab orang macam kao pergi jual …… kpd LKY yang jenis nya? Apa kau sensitif sangat, terasa kau ni jenis orang kampung yang tak fasih BI. Aku takda kata begitu pun. Yang sensitif tak memasal boleh maju ke?

        Maju tidak Malaysia bukan kah banyak bergantung kapada Cina. Bukankah mereka kontorl ekonomi negara ini? Tapi kau tak sedar kah Melayu dah cuba mana yang boleh, walau pun takda budaya niaga, mabik untung, kumpul harta, hanya budaya berdagang, tukar barang (barter trade). Kau nak ngentam Melayu dan Malaysia tapi agongkan Spura, tak kena lah. Bukak mata kau lagi, tengok Hicom DRB, Proton dsbnya kan dah ada Melayu yang buat? Naikkan lah semangat Melayu lah, nak puji orang lain pun kena tempatnya dan berpatutan lah.

        Kao bao susu dari mulut aku? Haha, aku bao … dari mulut kao. Nak jugak mcm bebudak, kata mengata pagi pagi ni, hahaha. But have a ice day all the same, Melayu The Man.

    • Ya ke the man,

      Baru baru ni ramai pegawai tinggi ditangkap sebab salah laku peribadi yang serius.

      Ada kait mengait dengan wang dan perempuan. Yang lagi satu pengetua sekolah disyaki melanggani pelacur.

      Adakah ini yang dimaksudkan “menerapkan ciri2 kerja Singapura”.

      Ya ampun …

  2. Masalah Bernama ia lah Ketuanya. Di peringkat organisasinya. Ketua yang tidak faham tugas, fungsi dan tanggung jawab agensi berita negara.

    Dia tidak menentukan setaf pemberita dan sidang pengarangnya orang yang luas pemandangan, cukup pengalaman dari berbagai segi. Tidak boleh langsong ada katak di bawah tempurong. Tidak boleh melaporkan berita sejarah tentera jika tak tahu nama Lt Adnan. Tidak boleh di lepaskan berita itu jika penyunting tidak menyemaknya. Tidak boleh penyunting atau pengarangnya pun tidak mahir dengan subjek yang di laporkan. Dan tidak berwaspada, memeriksa, menyemak betul tidak apa yang di tulis pemberita.

    Jadi macam mana Bernama mahu menyenangkan hati pembaca? Macam mana pembaca mahu percaya dengan Bernama punya berita? Macam mana Kerajaan boleh dapat sokongan jika agensi beritanya pun tidak boleh di percayai?

    Rais Yatim perlu merombakkan organisasi Bernama. Belom terlambat untuk PRU13.

    • Ya benar. Ada ke Cina jadi Ketua Pengarang di sebuah organisasi kepunyaan kerajaan. Ada ke Star melantik Ketua Pegarang Melayu. Tak pernah. And never. Time for him to be pensioned off..

  3. *Comments deleted

    This commenter’s opinion and views are no longer tolerated in this blog

    • Vinnan,

      Before BD remove your comment and my response, let me just say you a sick bloke, with a twisted mind, on an ugly, dumb-headed agenda, hardly knowing how to talk with decency and decorum.

      See, no swear word in my comment, despite the urge to put out volumes of them on you.

      Haba haba.

  4. I see this Vinan thamby posting racist comments in blogs like Rocky’s, Zorro etc. You are lucky dey thamby, Big Dog is very liberal minded. if you go to Din Merican’s blog and you praise Mahathir or Najib, they will call you cyber-trooper and delete you immediately. Only pro-UMNO bloggers are tolerant. Can you go back to your estate and tend to your cows.

  5. I like this Makcik comment. Bravo makcik!. Orang macam ni kena ajar budi bahasa Melayu. Melampau sangat racist dia. Baru dapat keluar estet melampau perangai. Ayo!

  6. Poor vinnan

    Still suffering the post-caste syndrome. Unable to accept the realities of his adopted beautiful and blessed country named Malaysia.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: