Master and commander

This is a very interesting footage of BERSIH 3.0.

Watch the hand signal between Opposition Leader Anwar Ibrahim and PKR Deputy President Azmin Ali very closely, as immediately there after these anarchist mobsters storm the Police barriers (at the corner if Jalan Tuanku Abdul Rahman and Jalan Tun Perak, in front of the Old City Hall).

Now, isn’t that a pre-meditated attack?

Published in: on April 30, 2012 at 11:21  Comments (31)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2012/04/30/master-and-commander/trackback/

RSS feed for comments on this post.

31 CommentsLeave a comment

  1. Even The Star/Asia News Network Monday, Apr 30, 2012 carries a report blaming Anwar and Azmin for causing the breach of Dataran Merdeka.

    Bersih chief S Ambiga admitted to reporters Sunday that supporters had breached the barrier around Dataran Merdeka, which a court order had closed to public gatherings, before police reacted.

    Bersih steering committee member Wong Chin Huat was quoted in a news portal saying that the organisers “lost control” of the rally participants.

    And The Malaysian Insider carries an article with the heading “YouTube video appears to reveal Anwar, Azmin ordered Dataran breach”.

    But why the bloody hell Ambiga says Suhakam should investigate violence at yesterday’s rally, as reported by mysinchew.com? Suhakam, the organization headed by the Kua Ka Soong fellow who wrote a book trying to blame Tun Razak as causing the May 13 1969 riots? What kind of bloody truth can a bloke like that come out with?

    The answer appears to be in her reply when asked whether she, as the organiser of the rally, would take responsibility for these incidents. Ambiga said she would have to look into Suhakam’s report.

    Of course lah she’d expect another terbalik Tun Razak-caused-May13- riots kind of report.

    Damn.

    • Correction:

      The Kua Ka Song fellow does not lead Suhakam but maybe Suaram, a name sounding rather similar.

      My question on why Ambiga thinks Suhakam should investigate remains valid.

    • Clearly, Ambiga wants to deflect attention from her responsibility over the rally turning sour by asking for an inquiry by Suhakam.

      thestar.com says she asked, “Who gave the order for tear gas to be fired into the Masjid Jamek LRT station?” And a few other questions. But no mention about the instigation – the breaching of the Dataran Merdeka boundary – the cause of the water spraying and tear gas firing. Real crooked, isn’t that?

      She even denied what her own Committe member had told reporters that the organisers “lost control of the crowd”, claiming that things turned unruly only after police fired tear gas into the crowd. “Until then, we had complete control.” Twisting the facts, isn’t it? That poor Cttee member must be getting a walloping from her.

      When told about a video showing people wearing Bersih shirts barging through the barricades, she stubbornly said: “We want to know who they are. We did not issue it (such an order).” But you organizers of Bersih lost control of the proceedings lah, Missi.

      On allegations that Opposition leaders were instigating the crowd to breach the barricades, Ambiga said: “Let there be a full inquiry.” What a woman. Blaming everybody else except she herself and the organizing cttee.

  2. Biggie,

    It’s crispy & glaring clear that these MPs & lawmakers (unlike Senator Tunku Aziz) ARE ACTUALLY CRIMINALS aka ANARCHISTS!!!!

    Nothing they can say now, can undo all these evidence that they wanted to create chaos & gross public disorder!

  3. Sudah terang lagi bersuluh, perhimpunan ini ternyata hanyalah alat kepada parti pembangkang. Mahukah kita menjadi hamba kepada seseorang yang begitu jijik moralnya? mahukah kita menjadi pak sanggup kepada cucu-cicit dan saudara mara orang yang pernah malah mungkin masih bersekutu dengan Chin Peng si pengganas yang tersohor dengan kekejamannya? Nak kah kita jadi tukang angguk kepada puak-puak yang sanggup berbuat apa sahaja termasuklah menghasut dan mempermainkan sentimen rakyat asalkan ketua mereka dapat berkuasa?

    Kita tidak naik angin sekiranya mereka ini benar-benar bebas dan jujur memperjuangkan suatu idealisme yang baik dan berfaedah kepada masyarakat umum. Itupun mestilah dengan mengikut lunas undang-undang. Tapi ternyata semua ini hanyalah satu pembohongan, satu topeng. Kita semua dapat lihat aksi ganas penyokong pembangkang ini yang mulanya diwar-warkan dengan label “Duduk dan Bantah” secara aman.

    Kalau inilah jenis kumpulan pemimpin yang kita pilih, bertanggung jawapkah kita sebagai rakyat?

    • Sebelum Anwar Al Juburi ni, mana ada pernah org Melayu reti merusuh & belasah polis ni…??

      SEDARLAH SEMUA ANAK BANGSAKU!

      Ini semua bukan setakat alat pembangkang.

      Ini mesti ada agenda dari luar. Sama macam di Tunisia, Mesir, Syria. Sama juga macam di Thailand & Indonesia.

      TIDAK SYAK LAGI!

      PENGKHIANAT NEGARA!!!!

      • AWM,

        Aku mengaku, aku turut serta dalam Bersih3.0. Dan aku menerima padahnya apabila terkena tembakan meriam air kimia dan gas pemedih mata, walaupun kami dalam keamanan, bertangan kosong (tanpa senjata), tidak memiliki perisai atau cota, mahupun topeng gas.

        Namun aku pengkhianat negara? Tidak sama sekali, kerana tujuan aku menyertai Bersih3.0 kerana membantah ketidak-adilan dalam sistem pengundian kita, yang sehingga kini, masih gagal ditangani oleh SPR/EC.

        Hidup ini penuh dengan ketidak-adilan. Sekiranya tidak ditentang, apakah nilai hidup anda?

        Demonstrasi yang berlaku di negara lain juga adalah kerana membantah sesuatu bentuk ketidak-adilan. Adakah mereka juga pengkhianat negara mereka?

        Semoga anda berjaya di dunia dan di akhirat.

      • gilogilo, maybe ko bukan pengkhianat tapi maybe ko gilo. gilo pasal ko tak tau ke ada committee yang telah ditubuhkan dan telahpun mengambil kira segala apa yang dimahu boleh Kotor 2.o. Ko gilo pasal ko tak tau ke ada wakil pembangkang dlm committee tersebut. Ko gilo pasal ko mengikut telunjuk perempuan yang terang2 memperjuangkan murtad dan LGBT. Ko gilo pasal ko tertipu dan hanya menjadi alat tunggangan mereka2 yang mempunyai agenda tersendiri. Selepas ini, aku harap ko lebih merenung, mengkaji sebelum ko menjadi keldai tunggangan mereka2.

      • gilogilo,

        Cuba awak beri tahu apa dia yang awak kata “ketidak-adilan dalam sistem pengundian kita, yang sehingga kini, masih gagal ditangani oleh SPR/EC” itu. Supaya boleh kita bincang dengan siuman dan bermakna.

        Tolong beri tahu sebab apa penerangan penerangan yang telah di beri oleh beberapa pihak selama ini tidak memuaskan hati awak. Umpamanya, angka 42,000 “dubious voters” itu telah di kurangkan menjadi lk 40,000 sekarang, bila Jabatan Pendaftaran dapat pengesahan kematian mereka yang berkenaan. Rakyat biasanya mendaftarkan beranak, tetapi ramai yang tidak melaporkan atau mendaftarkan kematian.

        Juga, mengapa awak tidak boleh terima penerangan Pengerusi SPR bahawa jika nama nama berkenaan di buang dari Senarai Pengundi dengan tidak ada pengesahan kematian dsbnya, boleh menyebabkan saman menyaman di Mahamah, sehingga pilihanraya boleh di ikrarkan tidak sah dan besar bahana nya kapada negara. Begitu penting sekali pembersihan Senarai Pengundi mesti berdasarkan bukti yang sah.

      • gg
        Pengkhianat Negara ada beberapa taraf. Taraf peringkat neraka adalah sipeliwat tua. Mungkin kamu ni taraf lembu. Bersih2 telah menengahkan beberapa desakan yang sudah pun dipersetujui dan akan dilaksanakan.
        Maka tidak perlu untuk BS3. Namun tetapi, achi ni masih nak tunjuk perasaan, maklumlah dah dapat pengiktirafan sebagai Achi Berkeberanian ditaja oleh pakcik sam.
        Petikan: “ketidak-adilan dalam sistem pengundian kita, yang sehingga kini, masih gagal ditangani oleh SPR/EC” – ini adalah propaganda berniat jahat. Jika awak malas nak baca berita terkini, senanglah nak cuci otak udang kamu tu.
        Jika benar tidak adil, bagaimanakah pembangkang berjaya memperolehi 5 negeri.
        Petikan: “apakah nilai hidup anda?” – soalan cepumas yang harus ditujukan ‘boomerang’ kepada diri anda sendiri. Bersih adalah pemberontakan jalanan yang menggalakkan keganasan dan kemusnahan serta kecederaan pada semua yang hadir – peserta, pemerhati, wartawan dan juga ahli polis.
        Pernahkah terlintas diotak (udang) kamu bahawa, nilai nilai yang ditaja oleh Bersih adalah KOTOR dan jijik sebenarnya, sama macam si anu tu.
        Semoga gg celik otak dan hati di dunia dan selamat di akhirat. Amin…

  4. Ambiga and Berseh Com members dah gila.PKR leaders juga dah gila kuasa.Mereka sepatutnya kena masok Tanjong Rambutan.

    Saya hairan kenapa Hishamuddin,KL Mayor dan IGP juga turut jadi orang Gila.
    Kenapa Mayor KL melarang Berseh mengunakan Dataran Merdeka.Ada Lombong Emas ka di situ.

    Hishamuddin sabelum mengakui yang Polis dan Kerajaan telah melakukan kesilapan dalam Berseh 2.Mereka hendak mengunakan stadium untok berkompol telah tidak di benarkan.

    Polis jug tahu dalam Berseh 2,jika mereka mula menembak gas pemedih mata,akanberlaku pergadohan dengan penunjok perasaan.Kenepa tak mahu belajar dari kesilapan.

    Sekarang ini kedua kedua pehak telah memulakan blame game.Saya ingat Hisham,Mayor dan IGP juga patut di quarantine di Tanjong Rambutan.

    Yang hairannya kenapa Najib pergi Serawak dan Mahayuddin pergi Sabah.Nampak sangat quality pemimpin kita tidak berani menghadapi dugaan mencabar.

    Do you think Lee Kuan Yew will allow this incident in Singapora.

    We need a new breed of leader who are not sane.

    • Nampaknya semua kena pergi T. Rambutan. Kamu pergi ke mana?

      Bersih 2 conditions were not the same as Bersih 3. At Bersih 2, no plan to have the Peaceful Assembly Act, then-existing laws were applicable e.g Police permit for rallies etc.

      Note that even under Peaceful Assembly Act, in force on the very day of Bersih 3 (subject to verification, but certainly not during the brouhaha over use of Dataran Merdeka the few days before), Dataran Merdeka is not in the list of public places where peaceful assemblies can be held.

      DBKL has the law giving it powers over the use of Dataran Merdeka – they said no. When students tried to be clever – being goaded by non students, one 40 year-old got whacked in the face below the eye), it became a security issue and the Police came in, got a Court Order for people not to breach Dataran Merdeka, then the Bersih 3 blokes breached it, you blame the Police, the govenment?

      Bukan kah kamu yang patut bermastautin di TR?

    • Ya ya

      but lky may perhaps sponsor such incidents in neighbouring countries eh? So that they will NOT overtake the red dot that is sinking 2 inches every year.

      Hamid hamid, you should just sell your hdb flat and relocate to, hhmmm, Malaysia, where else?

  5. kepada pengomen2 di atas, HOII!! orang offer stadium lah!!! baruaa betol.. buat2 tak reti pulak…

  6. a dog and its owner?!

    • AKU and Adam dan lain2,

      Terima kasih di atas komen-komen saudara. Aku sudah pun membuat pertimbangan dan penyelidikan yang menyeluruh menggunakan akal yang waras dan deria secukupnya yang telah dianugerahkan kepada aku oleh Allah swt.

      Keputusannya, aku tidak dapat berganjak daripada pendirian asal aku, iaitu sistem pengundian kita tidak adil dan amatlah berkurangan. Bukti-buktinya sudah cukup jelas dan menyokong ketidak-adilan itu, tidak perlu aku tuliskan, kerana bukti-bukti tersebut sudah nyata di sekeliling kita.

      Anda kalian hanya perlu melihat dan mengamatinya dengan hati dan minda yang terbuka.

      Sebelum aku beredar, ingin aku tujukan satu soalan untuk kalian:

      Mengapakah begitu payah untuk kerajaan menunaikan 8 tuntuan Bersih yang begitu mudah difahami itu, sedangkan kerajaan mempunyai seluruh gerak-kerja dan sumber satu negara untuk menyelesaikan tuntutan-tuntutan itu, demi untuk mengelak pergolakan rakyat berulang lagi tentang perkara ini?

      Semoga anda berjaya di dunia dan di akhirat.

  7. Well, apparently she has foreign support.

    In March 2009, Ambiga became one of the eight recipients of the 2009 Secretary of State’s International Women of Courage Award.[6][7] In the ceremony, the United States Secretary of State Hillary Clinton commented:

    “ Ambiga Sreenevasan, has a remarkable record of accomplishment in Malaysia. She has pursued judicial reform and good governance, she has stood up for religious tolerance, and she has been a resolute advocate of women’s equality and their full political participation. She is someone who is not only working in her own country, but whose influence is felt beyond the borders of Malaysia. And it is a great honour to recognise her and invite her to the podium.[8]

    • This recognition may just be the reason for her cockiness.

  8. Ray,

    Terima kasih atas kutukan2 anda. Aku anggapkan ianya kritikan membina, walaupun sememangnya niat anda adalah sebaliknya.

    Namun, persoalannya:

    Memandangkan pengerusi dan naib pengerusi SPR adalah ahli parti UMNO, bagaimanakah SPR boleh menjamin ketelusan sistem pengundian, sedangkan kedudukan mereka di dalam UMNO telah mewujudkan COI (conflict of interest)?

    Semoga anda berjaya di dunia dan di akhirat.

    • gg

      Apa cadangan anda? Mahukah anda mencalonkan ahli DAP, PKR atau PAS? Beranikah anda MENJAMIN bahawa pakatan tidak akan mewujudkan satu percanggahan atau ciri ciri pilih kasih kepada parti DAP, PKR dan PAS?

      Lagipun kriteria calon yang sesuai tidak seharus melihat pada keahlian parti mereka. Apa yang lebih penting adalah kelayakan dan kemahiran seseorang itu.

      Jelas disini bahawa gg sangat sangat sangsi pada sesiapa yang bukan se-ahli dengan gg. Ini adalah unsur unsur kronisme dan nepotisme.

      Semoga gg celik otak dan hati di dunia dan selamat di akhirat. Amin …

      P.S. heh heh, niat saya amatlah suci dan murni, lagipun saya amat amat KESIAN pada lembu2 pakatan.

      • Ray,

        “Apa cadangan anda? Mahukah anda mencalonkan ahli DAP, PKR atau PAS? Beranikah anda MENJAMIN bahawa pakatan tidak akan mewujudkan satu percanggahan atau ciri ciri pilih kasih kepada parti DAP, PKR dan PAS?”

        – Kalau pengerusi dan naib pengerusi adalah ahli UMNO, beranikah anda MENJAMIN bahawa UMNO/BN tidak akan mewujudkan satu percanggahan atau ciri pilih kasih kepada parti UMNO, MCA, MIC dsd?

        “Jelas disini bahawa gg sangat sangat sangsi pada sesiapa yang bukan se-ahli dengan gg. Ini adalah unsur unsur kronisme dan nepotisme.”

        Aku tidak akan mempunyai alasan untuk sangsi pada orang yang tiada “conflict of interest” blia menjawat sesuatu jawatan dan melaksanakan bidang kuasanya. Apakah alasan kamu pula?

        Hakikatnya, ini bukan persoalan kelayakan mahupun kemahiran. Unsur COI inilah yang sudah begitu lama dipraktikkan oleh kerajaan UMNO/BN telah menyebabkan budaya kronisme, nepotisme, salahguna kuasa dan rasuah berleluasa tanpa batasan di dalam pemerintahan kerajaan kita.

        Oleh kerana aku sudah celik otak dan hati, aku berpendapat begini. Aku pun kasihan terhadap mereka yang mindanya masih terperangkap di dalam belenggu prejudis dan prasangka.

        Semoga anda berjaya di dunia dan di akhirat.

      • Petikan: “Hakikatnya, ini bukan persoalan kelayakan mahupun kemahiran.”

        Huh?? Maksud kamu wahai gg, sesiapa pun boleh asalkan dia bukan ahli UMNO, walaupub dia tidak berkelayakan dan tiada kemahiran?? Apa punya songsang ni?

        Petikan: “Unsur COI inilah yang sudah begitu lama dipraktikkan oleh kerajaan UMNO/BN telah menyebabkan budaya kronisme, nepotisme, salahguna kuasa dan rasuah berleluasa tanpa batasan di dalam pemerintahan kerajaan kita.”

        Hey gg, ini merupakan tuduhan yang amat berat dan serius – ada bukti yang kukuh dan nyata??

        Jika tidak kamu telah menabur FITNAH – dosa yang amat berat. Insaflah, semoga lembu pakatan tidak mudah dicuci otak atau diheret macam lembu cucuk hidung.

    • Hoi Gila!

      Hakim Mahkamah Tinggi yg jatuhkan hukuman penjara 9 thn kepada Anwar Al Juburi kerana meliwat Azizan semasa kes pertama dulu ialah ahli PAS. Siap bertanding pilihanraya.

      Apasal tak jadi isu?

      Hanya sebab dia ahli PAS?

      • AWM,

        Sepatutnya badan perhakiman juga mesti bebas daripada parti-parti politik, kerana ini akan menunjukkan keputusan perhakiman adalah berintegriti dan bersifat tanpa prejudis.

        Bayangkan jika hakim tersebut adalah ahli UMNO, adakah hukuman yang dijatuhkan menjadi lebih berat i.e. 20 tahun? Adakah “justice” telah dilaksanakan dengan adil dan saksama?

        Jadi adakah ini boleh dijadikan bukti bahawa badan perhakiman kita adalah tidak bebas? Sekiranya begitu, bagaimana pula dengan SPR kita, dimana pengerusi dan naib pengerusinya adalah ahli UMNO?

        Semoga anda berjaya di dunia dan di akhirat.

      • “mindanya masih terperangkap di dalam belenggu prejudis dan prasangka” – suatu anggapan yang paling TEPAT untuk pengikut anwar dan pakatan, yang sentiasa menuduh melulu dengan prejudis dan prasangka tanpa bukti.

  9. “Memandangkan pengerusi dan naib pengerusi SPR adalah ahli parti UMNO,…..”

    Tengok tv hari ni, Pengerusi SPR tu orang Trengganu bukan Kelate, nama saja sama- biasalah tu. Itulah bila orang kata kau terlampau taksub dengan dakyah pemimpin yang kau sokong sampai tak mahu (bukan tak mampu) berfikir dengan rasional. Persoalannya kenapa PR tak selidik dulu sebelum taburkan fitnah?

    Malangnya untuk orang macam saudara, apa saja yang diorang cakap semuanya betul, apa saja kesalahan mereka yang didedahkan semuanya fitnah UMNO. Terkini gambar seks Azmin, seperti dijangka tak mengaku dan tuduh UMNO fitnah.

    Saudara bercakap ada berbaur agama, apa pula pandangan saudara tentang kebebasan LBGT yang diperjuangkan oleh Ambiga, orang yang sama tak mahu terima penerangan kerajaan tentang langkah yang diambil berkaitan tuntutan Bersih sebelum ini. Apa pula nilai hidup anda dalam hal ini?

    Cubalah saudara berfikir dengan tenang. Seburuk-buruk moral pemimpin kerajaan sekarang ni, adakah ianya seburuk nilai pemimpin tertinggi PKR? Kena ingat pemimpin pembangkang tu belumpun berkuasa.

    • Poseidon,

      Terima kasih atas komen anda.

      Namun soalan masih belum dijawab, mungkin aku perlu mengulangi soalan itu:

      “Memandangkan pengerusi dan naib pengerusi SPR adalah ahli parti UMNO, bagaimanakah SPR boleh menjamin ketelusan sistem pengundian, sedangkan kedudukan mereka di dalam UMNO telah mewujudkan COI (conflict of interest)?”

      Sekiranya kalian boleh memberikan jawapan bernas kepada soalan yang mudah ini, ianya boleh menjadi titik perubahan pada persepsi dan pemikiran.

      Perjuangan aku hanyalah terhadap ketidak-adilan sistem pengundian kita. Aku tidak menyokong LBGT. Anda boleh kaitkan Bersih3.0 dengan LBGT hanya kerana Ambiga, namun jujurnya, sekiranya ada orang lain yang menerajui Bersih3.0, orang itu akan aku ikut. Jadi dalam hal Bersih3.0, aku mengikut A. Samad Said.

      Ambiga mahupun Anwar bukan persoalannya, mereka hanyalah “medium”. Intipati Bersih3.0 itulah perjuangannya.

      Adakah kerana Ambiga penyokong LBGT, aku harus lupakan ketidak-adilan sistem pengundian kita? Pemikiran aku tidak mudah “dijual” sebegitu sahaja.

      Semoga anda berjaya di dunia dan di akhirat.

      • Alaihai gg

        Seorang pemimpin itu dihormati kerana perjuangan yang dilancarkan. Jika nilai nilai pemimpin ini songsang dari segi agama, akhlak dan sumbangan kepada masyarakat, maka rakyat akan menolak pemimpin ini.

        Nilai nilai yang ada pada pemimpin itu akan mempengaruhi 100% segala keputusan penting yang bakal dibuatnya kelak.

        Sebab tulah ramai yang menolak pemimpin yang tidak mempunyai nilai nilai yang boleh dihormati dan disanjungi.

        Anwar, Ambiga serta ramai pemimpin pakatan adalah “reject items” kerana memperjuangkan nilai yang tidak sesuai dan bercanggah dengan Islam.

  10. Ray,

    Terima kasih atas komen anda.

    “Nilai nilai yang ada pada pemimpin itu akan mempengaruhi 100% segala keputusan penting yang bakal dibuatnya kelak.”

    Bagaimana pula dengan nilai-nilai Ketua Wanita UMNO Sharijat Jalil, di mana dia terbabit dengan skandal NFC? Begitu juga dengan TPM Muhyiddin Yassin, yang pada ketika itu menjadi Menteri Pertanian yang meluluskan pinjaman NFC?

    Mengikut pendapat anda, mereka ini juga harus dijadikan “reject items” kerana mempraktikkan salahguna kuasa untuk kepentingan peribadi. Ini juga bercanggah dengan nilai-nilai Islam.

    Semoga anda berjaya di dunia dan di akhirat.

  11. Tuduhan yang anda lontarkan hanyalah andaian dan anggapan sahaja. Belum terbit bukti yang nyata. Saperti DS Najib dituduh terlibat keatas kematian Altantuya, Scorpene, sebagai seorang Hindu dan lain2.

    Tiada bukti yang nyata, tidak saperti video anwar yang terang terang menjadi bahan bukti bahawa nilai nilai anwar bercanggah dengan Islam. Sokongannya terhadap Israel bukan rekaan, keluar dari mulutnya sendiri.

    Anwar juga pernah dipenjarakan atas kesalahan salah guna kuasa, korupsi dan liwat.

    Jika anda masih enggan menerima kenyataan dan masih berdegil percaya pada fitnah rekaan pakatan, maka anda sememangnya sesuai menjadi lembu.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: