‘Bumiputra Agenda’ steadfast post FGVH IPO

Prime Minister Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak at the launch of FGVH prospectus, recently

The gong would be hammered to signal the trading for FELDA Global Ventures Holdings Bhd shares at Bursa Malaysia on 28 June. Its the dawn of a new beginning for many reason. It is the largest agriculture-based IPO in the country. It is an IPO which will bring the larger 1.2 million odd warga FELDA to a different level and strategic enough, to ensure that they would be part in better economic position in the next 50 years.

For one, FELDA settlers who have an indefinite benefit from the 37% originally was planned to be allocated for Koperasi Permodalan FELDA (KPF). As they have decided for ‘Plan B’ when KPF decision was delayed, amongst others, because of minority sabotage, then the 37% would now be held by FELDA (Authority). 17% would be held by FELDA (Authority) where else the 20% would be injected into a special purpose vehicle (SPV), designed for long term FELDA settlers’ economic benefit.

Published: Friday June 15, 2012 MYT 8:04:00 PM

Felda settlers to gain lifelong benefits

PORT DICKSON: Felda settlers will gain lifelong benefits from the listing of Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVHB) on Bursa Malaysia on June 28, said Felda chairman Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad. He said the settlers would also own 20 percent of FGVHB equity on top of the RM15,000 windfall and 800 units of shares. “If you still remember we keep 37 percent in Koperasi Pengguna Felda (KPF). As KPF cannot have any equity, so we keep 20 per cent in a trust fund and the remaining 17 percent held by Felda. “So 20 percent of the equity will be owned by settlers as long as FGVHB is an ongoing concern without having to invest any capital,” he told reporters after attending the Port Dickson Teachers’ Day celebration here Friday. He said as the settlers would earn dividend from their shares, the bigger the profit, the bigger would be their earning. Isa said Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak would deliver the second phase of bonus payment of RM5,000 to settlers on the Settlers’ Day in Kuala Lumpur on July 7 to coincide with the opening of Menara Felda. – Bernama

***************

Prime Minister Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak announced in his 2012 Budget speech on 7 Oct 2011, that for recognition of lifelong service and ‘perjuangan‘ as FELDA settlers, as part of the benefit of FGVH be listed in Bursa Malaysia is the ‘Durian Runtuh’, to be distributed to al 112,635 FELDA settlers. This is achieved because the FGVH listing exercise unlocked the value of consolidated assets for all business entities under the Kumpulan FELDA.

On top of the RM 15,000.00 for each FELDA settlers family ‘Durian Runtuh’ announced by Prime Minister Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak, part of the direct benefits to the 112,635 settlers are the shares that would be allocated to each of them. It is part of the 2.5% of the consolidated paid up of 3.64 billion shares and is known as the ‘Blue Form’, scheme allocated for FELDA settlers. However, a minority amongst the FELDA settlers and Opposition from outside are making a big fuss out of this. In actual fact, the allocation is actually well received.

Published: Sunday June 17, 2012 MYT 6:55:00 PM

Isa Samad: Most Felda settlers accept offer of 800 units of FGVH shares

BENTONG: The majority of Felda settlers have agreed to accept the offer of 800 units of Felda Global Ventures Holdings (FGVH) shares, Felda chairman Tan Sri Mohd Isa Samad said. He said only a few from a total of 112,635 settlers nationwide had rejected the offer. “The listing of FGVH on the Main Board of Bursa Malaysia is scheduled for June 28. “So far, we have received positive feedback from Felda settlers even though some of them were dissatisfied with the amount of shares offered to them.”The offer of 800 units of shares is apt as they also have another 20 per cent shares in the form of trust fund and annual dividend for life.”So, let’s not fall for the lies spread by certain quarters who are trying to sabotage the listing of FGVH,” he told reporters .Mohd Isa said the settlers were lucky because they were offered the shares even when their land were not involved in the listing. He criticised a handful of Felda settlers who were still supporting the opposition even though the federal government had given them a very special position in the society.”Felda settlers are the most privileged and fortunate to be able to have properties, including land, houses and shares,” he added. – Bernama
****************

Isa is not wrong in that deduction. FELDA settlers’ holding in FGVH comes in the bigger picture.

The thing is that, the 112,635 FELDA settlers’ interests would be looked after in the 20%of the FGVH paid up would be injected to the purposely created into the SPV, which at this point of time is believed to be FELDA Asset Holding Corporation (FAHC). If annual profit after tax and minority interests (PATAMI) is at RM 1.2 billion and FGVH’s dividend policy is 50%, then the SPV would earn a net of RM 120 million annually.

That is a repetitive income of RM 1,065.00 per FELDA settler annually, which would be spend for their economic benefits and community. As the revenue expand and PATAMI increase, this fund would also be increased.

This is by far a substantive addendum on the strategic ‘Bumiputra Agenda’, expanded from the ‘unlocking of values’ as a spin off from FGVH listing. Previously, when Amanah Saham Nasional (ASN) scheme first launched in 1981, Federal Government set aside RM 500 million for Permodalan Nasional Bhd (PNB). Today, the value of the ASNB scheme as it has been expanded is valued at RM 71 billion, after thirty one solid years.

Perdana Menteri Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak announcing ‘Durian Runtuh’ to 112,635 settlers at FELDA, Jengka 8, 8 May 2012 infront of 40,000 warga FELDA

It is expected, the post listing market capitalisation of FGVH would be RM 16.8 billion. If 20% of that would be allocated to the SPV created for the economic interest of the 112, 635 FELDA settlers, that is a market value of  RM 3.36 billion. That is effectively RM 30,000.00 market value of FGVH held under trust by the SPV, to cover the interest of each FELDA settler.

Undoubtably, the ‘Bumiputra Agenda’ in FGVH is well covered. The IPO allowed 37% being allocated to FELDA settlers via FELDA Authority. FELDA settlers would be allocated 2.5% in the ‘Blue Form’ scheme where else FELDA Authority and FGVH employees and workforce will be allocated 3.0% under the ‘Pink Form’ scheme. On top of that, it is strongly believed that PNB will be allocated 7.5%, various Bumiputra investors and entities (through MITI) 9.5% and several institutions such as Tabung Haji would be allocated 5.0%.

That is effectively 64.5% holding in the name of ‘Bumiputra Agenda’.

If the market capitalisation is valued at RM 16.8 billion, that is almost RM 11 billion in prime blue-chips shares held directly or in trust by various Bumiputra entities. Investment bankers are bullish about FGVH listing and ability to maintain market capitalisation, deemed to be the second largest IPO in the world for 2012 after Facebook.

As some of current FGVH projects and programs mature, the benefits would soon be realised. Some analysts project that FGVH could realise a consolidated revenue of RM 30 billion. If PATAMI is calculated at 12%, it means that distributable dividends stand at the neighborhood of RM 1.8 billion per annum. That should translate a net income of RM 1.1 billion, for the Bumiputra shareholders/stakeholders of FGVH.

Funds from FGVH consolidated profits being ‘unlocked’, for the purpose of ‘Durian Runtuh’

The State Governments where FELDA Plantations Bhd have estates would get an aggregate of 12%. It is also believed that strategic pension funds EPF and KWAP would allocated 3.1% each, respectively. These Government agencies’ holdings, coupled with the Bumiputra holdings add up to 80.7%.

Unconfirmed information stated that foreign holdings of FGVH is at the neighbourhood of only 15%, which include strategic investors and some of newly formed strategic partners and alliance of FGVH. Part of FGVH’s business plan is to have value added downstream products in several developed and matures markets.

Detractors of FGVH IPO with the malice intention to instigate FELDA settlers and the Malays at large,  should no longer have any more point to rant after this. The holdings of FGVH are very transparent and it has its objectives. In time, like ASNB scheme, benefits from having FGVH group of companies listed and space to grow would trickle down to the pockets of the various stakeholders.

Reaction of some of the warga FELDA at FELDA Jengka 8 when PM Najib announced ‘Durian Runtuh’ on 8 May 2012

Other positive effect of the FGVH listing which was announced by Prime Minister Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak during the ‘Meet the FELDA Community’ session in FELDA Jengka 8 on 8 May 2012 is that FELDA would from now help to rebuild and upgrade traditional kampungs around FELDA schemes, as part of the CSR program. Funds would be allocated under Yayasan FELDA for this and non-FELDA rural folks in traditional kampungs would now benefit from monies derived from FGVH business activities.

This program is an addendum to the ‘Bumiputra Agenda’, as part of Prime Minister Najib’s Transformation Program to bring Malaysians to a higher income and economic level, on top of realizing the New Economic Policy (NEP) his late father engineered forty years ago.

It is a very sound and smooth single stroke. to move the nation forward and narrowing the economic gap for the majority, especially the rural Malays.

*Updated 1130hrs

Published in: on June 19, 2012 at 01:45  Comments (30)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2012/06/19/bumiputra-agenda-steadfast-post-fgvh-ipo/trackback/

RSS feed for comments on this post.

30 CommentsLeave a comment

  1. Syukur Alhamdulillah,

    Semoga Ketuanan Melayu kekal diTanah Melayu …

    • InsyaAllah.

      Perjuangan diteruskan, Dulu, Kini & Selamanya.

  2. Saya masih mahukan anak Aliman, Ahli Jawatan Kuasa Pusat, PAS, yang mempengaruhi KPF, dan gerombolannya yang cuba sabotaj durian runtuh itu di awasi jika mengambil bahagian durian runtuh mereka bila sampai masanya. Mereka punya busuk hati hingga usahakan mendapat Perintah Mahkamah untuk menghalang penyenaraian FGVH.

    Telah di syurkan supaya FELDA atau pihak berkenaan jangan hantar cek atau sebagainya kapada mreka. Tapi hantar surat dengan Pos Berdaftar (supaya ada bukti resit hantar) memberi tahunya boleh datang ke pejabat berkenaan untuk mengambil cek mereka. Siapkan kamera dan tugaskan Pegawai yang khas bagi menentukan mereka datang mengambil cek itu di gambar sebagai bukti. Satu persatu dari gerombolan mereka.

    Kemudian hebahkan di media massa bahawa yang cuba mengkhianat durian runtuh untuk peserta peserta FELDA itu ada datang mengambil bahagian mereka, menjilat ludah mereka. Supaya rakyat jelata tahukan muka orang orang yang berbuat demikian, yang menderhaka kapada kepentingan peserta peserta FELDA.

    Bukan sakit hati. Ha nya nak pulangkan asam pekasam.

  3. “they were offered the shares even when their land were not involved in the listing.” They are really lucky. Those PAS fellows trying to sabotage the effort. should be damned. InsyaAllah, FGV listing will happen.

    Bernama also reported Tan Sri Isa saying FGVH’s strong business model would enable it to face global economic uncertainties. In its FGVH’s initial public offering (IPO), the institutional offering of 1.92 billion shares was oversubscribed by 45 times.

    And the Malaysian Issuing House Sdn Bhd said in a statement on Friday that the IPO’s public portion of 72.963 million shares was oversubscribed by 6.75 times. All these are good signs for FGVH’s listing on the Main Board on June 28,

    FGVH is however mindful of the uncertain global economic situation amid the eurozone debt crisis, he said. “We are aware of this, but we are confident because FGVH has its own strengths and because of the approppriate steps we have taken. If FGVH is not listed now, we are also not sure when the world’s economic problem will end, in fact no one can forecast the economic situation,” he added.

    Agreed. No one can forecast the world economic situation. Not even the world economic experts. That’s why there was the Great Depression in the 1930s. And right now Europe and America are reeling from economic problems of a huge nature. But the PAS fellows may have no clue about economics. Oppose for the sake of opposition. Pathetic fellows.

  4. Salam BD,

    I strongly suggest that this article should be translated into Bahasa Melayu since the Pakatan targeting the Malay in this Felda issue. Hopefully with the BM version, the Felda community and the Malay would be able to understand the bigger picture and the truth of this FGV listing. Thank you.

  5. Bro.
    Satu penipuan yang besar kapada peserta Felda.Dari holdingnya 100 peratus ladang mereka selepas listing hanya tinggal 37 peratus.

    Kebanyakan ketua ketua UMNo mendapat rata satu juta saham Felda Global di bandingkan dengan Felda hanya 800 juta.

    Saya ada berjumpa dengan orang lama Felda,zaman Taib Andak.Dia berkata Tun Razak membena Felda dan sekarang Anaknya Najib menjahanan Felda.

    Ini merupakan titek kejatohan Najib dan UMNO.

    • Kamu Hamid Gurkha yang pelawak dulu tu ke? Padan lah kamu cakap merapu saja. Menuduh liar tak ada bukti, tak ada hujah, tak ada justifikasi, tak ada penerangan langsong.

      Yang orang lama FELDA zaman Taib andak tu hantu ke orang PAS pendakyah dan popaganda ke?

      Kamu tuduh tak kasi justifikasi pun. Aku tak tuduh, cuma tanya kau saja. Tapi pembaca tau apa maksud aku, rasanya.

  6. Kapada Haba.
    Saya tudoh bukan dengan melulu.cuba awak baca prospetus Felda Global untok listing.Felda Global menyewa tanah Felda saluas 800 ribu hektar dengan bayaran 250 juta satahun.ini bermaana satu ekar di sewa hanya dengan harga 70 ringgit satahun.
    Jika kita mempunyai satu ekar tanah kelapa sawit hasil yang di perilehi hasil dari jualan buah kelapa sawit ,pada harga sekarang 3 ribu satu tan ialah 1,400 ringgit.Ada kah ini bukan satu penipuan yang besar kapada peneroka Felda.

    Bagaimana pula dengan satengah kawasan Felda yang terletak di Selangor,N Sembilan.Nilai tanah mereka jika dimajukan bernilai hampir satu juta satu ekar.Sekarang ini tanah tanh ini sudah tidak dapat dimajukan kerana sudah dipajak kapada Felda Global salama 99 tahun.betapa ruginya perserta Felda.Ini fakta bukan fitnah.

    Sebab itu saya berkata peserta Felda kena tipu oleh Isa Samad dan Najib.

    Saya bukan orang politik,bukan Pas atau UMNO.Saya hanya simpati dengan orang Felda.
    Kebanyakan orang Felda mereka muda cara berfikir.bagi duit dia ambil,bagi baja dia jual,bagi racun dia jual.Kasehan anak cucu mereka yang kena menanggong beban ini.

    • Pak Hamid,

      Mungkin betul.

      Hakikatnya, peneroka Felda hampir semua dah tua & tak larat utk kerjakan kebun sendiri. Anak anak semua tak minat. Majoriti tu, pokok pun dah tua.

      Saya pernah terbaca, purata umur pokok dikawasan Felda lebih tua banding dgn estet estet besar seperti Sime Darby, IOI dsbnya. Puncanya ialah peneroka lebih minat utk kaut hasil semasa harga komoditi meningkat banding dgn tanam semula. Malah menentang program tanam semula. Semua memilih short term gain. Semua menolak perancangan jangka panjang.

      Lama lama pokok pun makin tua & tak produktif.

      Jadi utk sewakan tanah kepada FGVH merupakan tindakan bijak. Peneroka Felda sekarang menjadi Tuan Tanah (Land Owners). Kutip pajakan sajalah.

      • Anak Watan Malaya.

        Kebanyakan Felda sekarang sudah hampir dengan bandar. Kenapa nak gadaikan 99 tahun? Belum cerita isu faraid/waris lagi. Kalau dah 3 generasi, kutipan pajakan tu nak bahagikan macamana? Apa boleh dibuat dengan kutipan pajakan yang sedikit dan beransur-ansur tu?

        Sedangkan tanah-tanah peneroka kalau dimajukan sebagai pusat bandar baru, universiti, taman perumahan atau zon industri lagi10 atau 20 tahun dari sekarang, boleh memberi berjuta ringgit pulangan pada setiap keluarga.

        Alahai… baru 54 tahun merdeka dah nak gadai tanah 99 tahun. Apa, teruk sangatkah pendidikan generasi kedua ketiga Felda sampai tak mampu nak majukan tanah sendiri??

        Kenapa tanah kerajaan yang sedia ada tidak diberi untuk kawasan Felda yang baru? Ramai peneroka baru yang berminat untuk berladang. Takkan tanah kerajaan yang sedia ada cuma untuk syarikat bukan bumiputera majukan atau dijadikan ladang syarikat gergasi.

        SB

        p.s. Hanya Al-Quran saja tak boleh diubah. Sedangkan perlembagaan negara pun dah berpuluh kali dipinda. Apatah lagi perjanjian sebelum listing Felda.

      • Cakap saja, senang lah, sb. Siapa yang nak buatnya, beb? Berapa biji projek FELDA yang boleh buat macam FELDA Labu, projek perumahan yang memenuhi kehendak pekerja pekerja kawasan perusahaan di Senawang, Port Dickson dan bandar bandar satelit yang timbul di kawasan itu?

        Sudah berbelas pemaju swasta mencadang projek perumahan seperti itu, FELDA Sungai Buaya telah di cadang di majukan sejak 1-2 abad yang lalu, Satu hapah pun tak jadi. Kalau di benarkan, dan tanah di cagar kapada bank oleh pemaju, apa nak jadi jika terbengkalai projek perumahan di rancangan tanah FELDA seperti itu?

        Betul kata Anak Watan. Peserta sudah tua, anak anak tak minat jaga kebun. Kalau ada yang minat pun, seorang peserta ada 3,4,5, atau lebih anak. Nak bahagi tanah itu tak cukup makan. Nak dapat setujukan seorang antara mereka yang menjaga tanah pun susah. Ramai anak anak yang berkerja di bandar bandar. Sudah tetap di situ.

        Jadi, apa salahnnya FGVH, dengan penyertaan dan kelolaan Kerajaan Federal, menguruskan tanah itu. Hasil bukan saja dari pajakan, tapi juga durian runtuh, dividen dari sahamnya, kenaikan harga saham dsbnya. Kerajaan yang terlibat, ada jaminan, tidak lingkup. Ada jaminan ganti rugi kalau apa apa hal pun. Kalau swasta memajukan projek perumahan bagi rancangan FELDA itu, kalau lingkup, amacam? Air liur basi pun tak dapat, kalau tanah dah di cagar kpd bank oleh pemaju.

      • Alamak sb, kamu kata “Kebanyakan Felda sekarang sudah hampir dengan bandar.” Berapa banyak sebenarnya? Di mana? Bandar apa? Kalau bandar tak seberapa rupa, bandar itu pun masih menunggu potensi majukan tanah di sekeliling bandar. Mana nak ada potensi projek perumahan di rancangan FELDA yang berpuluh batu dari siitu?

        Ini yang susah ni. Bila kamu cakap dengan tak beri penerangan yang boleh pembaca percaya apa kamu kata.

  7. Cui bono … sendiri boleh faham.

  8. Kapada Anak Watan.
    Jika itu lah lojok nya kita perlu sewa tanah tanah Felda kapada Felda Global kerana anak anak Felda sudah tidak berminat unrok berladang,kenapa sewa bagitu murah.70 ringgit satu ekar untok satahun dan tempoh sewa salama untok 90 tahun.Saya dah kata hasil satu ekar kelapa sawit boleh dapat 1400 rgt satu tahun.Kenapa tidak sewa tanah Felda 500 satahun.bukan kah ini satu penipuan yang besar.

    • FGVH sewa tanah. Sewa/pajak tanah, tiada kos. Dapat pendapatan bersih.

      Hasil ladang kelapa sawit tu datang dengan kos. Itu termasuk kos tanam semula, pembajaan, pengurusan ladang & mengutip hasil ladang.

      Ini transaksi biasa. Lagi lama pajakan, lagi rendah kadar pajakan tahunan.

      Kalau peneroka tanah memajak tanah kebun mereka kepada FGVH, itu hak mereka. Boleh kerjakan sendiri. Tapi kena sedia keluar modal untuk tanggung kos lah, sebelum dapat raih keuntungan. Macam bidalan Inggeris; No pain, no gain.

  9. Hebatnya pendidikan orang Melayu jagaan UMNO. Dah 54 tahun merdeka dan dah masuk 3 generasi masih tak reti majukan tanah. Pandai pajak saja.

    Kepada yang tidak tahu Felda mana yang hampir dengan bandar, silalah buat kajian sendiri. Kalau mahukan statistik dari saya, kenalah bayar. Jangan tunggu disuap sahaja macam menunggu saham dari peneroka.

    SB

    • Tadi kata bukan orang politik. Tapi kenapa ambik peluang hentam UMNO?

      Cakap tak serupa bikin!

      Bukan senang nak jadi pemaju. Amat beza dgn jadi peneroka. Pemaju kena tahu camana nak gabungkan tanah, hantar borang pemajuan, pecah tanah, hantar plan perancangan pemajuan, dapatkan lesen pemaju, hantar cadangan untuk pinjaman bank, lantik perunding peracang bandar, lantik penrunding binaan, panggil tender kontraktor, dapatkan lesen pengiklanan dan kebenaran menjual, jual rumah/kedai, kawal pembinaan, jaga akaun pemaju hartanah, hantar bill sekadar berkadar kepada pembeli atau bank DAN BERTERUSAN.

      Kamu tu reti ke buat semua ni, sebelum nak suruh orang lain bikin???

    • Dah mula dah peserta mengarut di sini. Rupa rupanya dia karut punya jenis. Ada ke kita cuba berdailog, dah lah dia tak beri penerangan, main cakap lepas saja, kita minta dia penerangan spesifik, dia kata kena bayar. Tak mengarut ke tu? Astaghfirullah, jenis Pembangkang nih.

      Pada hal dia yang nak keluarkan pendapat. Dia yang hendak pembaca percaya apa dia kata. Sepatutnya dia beri huraian supaya pembaca boleh percaya apa pendapat dia. Tapi kita tunjukkan cara supaya dia boleh dapatkan orang percaya apa dia cakap pun, masih cakap lepas tuduh liar juga lagi. Siapa nak percaya apa dia kata, siapa nak pedulikan apa pendapat dia.

      Kesian maanusia yang pakai nama sb. Haba haba.

  10. Salam pembahas semua,

    Nampaknya Pak Hamid sudah tersalah fakta.

    Faktanya tanah yang disenaraikan FGV itu ialah tanah Felda Plantation yang bukan milik peneroka. Bukannya tanah peneroka Felda yang bergeran atas nama para peneroka. Tanah peneroka yang 10 ekar kebun sawit dan suku ekar tapak tanak tidak disenaraikan. Tanah kebun 10 ekar itu masih kekal milik penuh para peneroka.

    Jadi tidak timbul isu di mana tanah peneroka yang geran atas namanya berkurang dari 100% menjadi 37%.

    Harap maklum. Terima kasih.

  11. Salam Hj Zakaria.
    Saya tidak silap.ini dalam prospetus tawaran saham Felda Global.Memang tanah peneroka maseh milek peneroka tapi segala hasil tanah tersebut milek Felda Global dan mereka dibayar sewa tanah mereka sabanyak 70 ringgit satu tahun satu hektar.Felda Global menggunakan kuasa yang mereka mileki dibawah golden shares milek kerajaan yang memberi kuasa penoh kapada Kerajaan untok membuat apa sahaja ka atas tanah dan hasil keluaran tanah tersebut.Bukan kah ini satu penipuan yang besar yang tidak disedari oleh peserta Felda.

    Saya tahu Tanah Felda saluas 800,000 ekar atau 330,000 hektar.Satengah dari tanah itu(400,000 ekar) milek peneroka dan lagi 400,000 ribu ekar milek kooperasi Felda.

    Dalam prospetus dinyatakan dengan jelas Felda Global menyewa 330 ribu hektar dengan harga 250 juta satahun.jadi satu hektar mereka menyewa hanya 70 rgt.Dengan harga minyak kelapa sawit sekarang 3000 satu tan bolehkan kita sewa tanah kelapa sawit yang ada hasil 70 rgt satu ekar.
    Kedua,siapa kah yang memutuskan kadar sewa 70 rgt satu hektar ini.adakan mereka berunding dengan peneroka atau wakil kooperasi.Jawab nya tiada.Ini di putuskan sendiri oleh Isa Samad dan Sobri.Jika Dato zul maseh ada sudah tentu ia akan menentangnya.

    Untok pengerahuan saudara,hasil berseh satu ekar tanah kelapa sawit ialah 2000 rgt satu ekar satu tahun.Kadar sewa satu ekar dipasaran ialah 1000 rgt satu ekar.jika di sewa 1000. Rgt kita maseh untong 1000rgt.

    Oleh kerana Felda global menyewa tanah Felda dengan bagitu murah maka saham nya terlalu murah dan sudah tentu ianya oversubscribe 30 kali.siapa yang untong.sudah tentu orang orang yang mendapat saham Felda Global.Peneroka Felda hanya mendapat 800 saham,pada hal pelabor bumiput yang berdaftar dengan MITI mendapat peruntukan sabanyak 30 ribu saham saorang.Lagi sekali peneroka kena anayia.

    Sabelum listing peneroka dan kooperasi memileki 100 peratus hasil ladang mereka,salepas listing mereka hanya memileki 37 peratus.Sakeli lagi mereka di anayia.

    Sabelum listing kooperasi membelanja hampir 100 juta setiap tahun untok kebajikan peneroka.Salepas listing ,kooperasi sudah tidak boleh lagi membelanjakan unrok peneroka.Sekali lagi nasib peneroka dianayia.

    Salepas listing nasib peneroka Felda sama saperti hamba,terpaksa berkerja diladang mereka siang malam,hasilnya 63 peratus akan dinekmati oleh pemegang saham felda,termasoklah Yahudi dari Amerika,Cina dari Singapura,Mat saleh dari England,Orang India dari India dan juga ketua ketua UMNO dan termasok ahli ahli Parliment,bekas menteri dan MB yang mendapat saham Felda global.

    Ini merpakan satu keputusan kerajaan dan Najib yang tidak difikir implikasinya.

    • Saya belom dapat dan belom baca Prospectus FGVH itu. Sementara itu, nak komen sikit apa Hamid cakap ni. Nampaknya tiap komen dia ada perkataan “penipuan besar”, juga bertalu talu kata “peneroka kena anayia”, “kena tipu oleh Isa Samad dan Najib.”

      Dia kata dia “bukan orang politik, bukan Pas atau UMNO.” Tapi dia hentam orang UMNO bukan main lagi. Hinggakan tak gunakan pangkat Tan Sri dan Dato Seri untuk “Samad dan Najib”. Tapi sebut Datuk Zul (dia tak sebut pun siapa dia) bagi orang yang dia sokong nampaknya. Boleh percaya ke dia tak menyebelah pihak cakap macam tu?

      Dia kata lagi “Saya hanya simpati dengan orang Felda.” Tapi dia tak pandang tinggi kapada orang FELDA. Dia mengata, “Kebanyakan orang Felda mereka muda cara berfikir. bagi duit dia ambil, bagi baja dia jual, bagi racun dia jual.” Dia kata, “Kasehan anak cucu mereka yang kena menanggong beban ini.” Tapi dia tak sebut apa bebannya. Biasanya beban ada lah perkara yang mendatangkan kesusahan. Saya tak faham apa susahnya bila peneroka boleh dapat hasil tiap tiap bulan, pegang saham yang boleh meningkat harganya, dan dapat dividend tiap tahun, boleh dapat bonus bila FGVH untung lebih atau mahu modal lebeh untuk luaskan perniagaan.

      Cara bercakap tu membayangkan dia orang Pembangkang, cakap lepas “penipuan besar”, “peneroka kena anayia”, “kena tipu oleh Isa Samad dan Najib”, “membebankan” dan sebagainya. Dah selalu sangat kata kata itu di gunakan oleh Pembangkang, hingga susah nak percaya lagi.

    • Siapa yang dah baca atau ada Prospectus FGVH tolong semak dan sahkan jika apa yang Hamid kata itu betul atau tidak.

      Saya minat dengan kata kata Hj Zakaria bahawa

      “tanah yang disenaraikan FGV itu ialah tanah Felda Plantation yang bukan milik peneroka. Bukannya tanah peneroka Felda yang bergeran atas nama para peneroka. Tanah peneroka yang 10 ekar kebun sawit dan suku ekar tapak tanak tidak disenaraikan. Tanah kebun 10 ekar itu masih kekal milik penuh para peneroka.”

      Saya pun ada baca berita Bernama mengatakan Tan Sri Isa kata

      “the settlers were lucky because they were offered with the FGVH shares even when their land were not involved in the listing.”

      Takkan lah Bernama menipu, Isa pun menipu. Bukan Kerajaan boleh atau mahu tipu peneroka FELDA. Kalau Kerajaan dan pemimpin Kerajaan menipu, sudah lama rakyat berontak. Bersih 3.0 riuh rendah ajak rakyat berdemo pun, dapat hanya 25,000 hadzir. Peguam peguam Bersih yang menipu, mengata ada 250,000, angka yang mengarut.

      Isa juga kata “The offer of 800 units of shares is apt as they also have another 20 per cent shares in the form of trust fund and annual dividend for life. So, let’s not fall for the lies spread by certain quarters who are trying to sabotage the listing of FGVH.” Saya setuju dengan kata kata dia berkenaan dakyah dan propaganda Pembangkang itu.

  12. Kapada saudara hizan.

    Saya minta maaf kerana tidak menggunakan perkataan Tan Sri kapada Isa dan Dato Sri kapada Najib.

    Kenyataan Bernama itu benar,Tanah peneroka todak terlibat an tidak di ambil aleh oleh Felda Global saperti cadangan awal.Yang di ambilnya ia lah hasil anah tersebut.Ia nya milek Felda Global untok tempoh 90 tahun dan peneroka hanya mendapat bayaran hasil tanah itu sabanyak 70 rgt satu hektar atau 30 rgt satu ekar.Bukan kah ini satu penipuan yang besar kerana satu ekar tanah kelapa sawit kita boleh mendapat hasil berseh 2000 rgt satu tahun.Kenapa tidak di bayar sewa 1000 rgt satahun kapada peneroka.

    Contohnya jika Tuan mempunyai rumah kedai di dalam bandar Kuantan.Tuan boleh dapat sewa sabanyak 60,000 satahun.Tiba tiba Tuan hanya dibayar sewa 500 satahun.bukan kah Tuan sudah kena tipu.

    Bagaimana ini boleh terjadi kapada peserta Felda,Felda global mengunakan hak nya sabagai pemegang golden share untok menetapkan kadar sewa ini tampa pengetahuan dan perundingan dengan peneroka.Mereka terikat salama 90 tahun.

    Kemudian Hak peneroka kaatas hasil tanah mereka hanya 37 peratus berbanding dengan hak mereka sekarang ini sabelum listing 100 peratus.Ini disebabkan saham Felda global itu sabanyak 63 peratus di jual kapada pelabor tempatan saperti EPF dan pelabor Luar Negeri melalui Morgan Stenly.Ini bermaana Peneroka Felda dan anak cucu mereka terpaksa menjadi hamba untok bekerja diatas tanah mereka,hasil nya akan di nekmati oleh orang Yahudi di Amerika,oang Cina di Singapora yang menjadi pemegang saham Felda Global.

    Dengan perjanjian ini juga orang Felda tidak dapat memajukan tanah mereka projek perumahan ang mendatangkan untong yang besar.Jadi mimpi orang Felda untok menjadi million air akan hancor saperti debu.

    Saya tidak menenteng jika hendak di listingkan Felda tapi biarkah dengan syarat yang mengunrongkan Peneroka.Mereka perlu dibayar kadar sewa hasil tanah mereka 1000 satu ekar dan bukan 30 ringgit.Mereka perlu mengekalkan saham mereka sabanyak 70 peratus dan bukan 37 peratus.Tanah itu perlu di sewan untok tempoh 20. Ahun sahaja dan bukan 90 tahun.

    Sebab itu terlalu ramai pelabor pelabor di selurih dunia berminat untok membeli saham Felda sampat langganan nya lebeh 30 kali ganda,ini kerana harga saham yang ditawar terlalu murah.Mengikut kiraan saya harga saham yang perlu di jual oleh Felda Global ialah 7 ringgit dan bukan 4.60 .

    Saya orang Melayu,tidak terlibat dengan mana party politik.Saya menggunakan perkataa keras saperti Penipuan dan Anayia kerana amat marah apa yang terjadi kapada Peneroka Felda.

    Mari kita berfikir dengan tenang dan teliti dan kaji prospetus Felda,jika kita tidak faham tanya kawan kita yang ada ilmu.Kita debat dengan baik.jangan Fitnah sebab itu dosa.

    Apa y

    • Setuju, debat dengan baik. jangan fitnah. Maka perlulah berhati hati bila kerap menuduh. Bagus berikan hujah hujah, kurangkan menuduh. Menuduh pun dosa bila di lihat bahawa “penipuan” itu belom di buktikan di Mahkamah (perlu di Mahkamah dsbnya bila nak menentukan dosa atau tidak). Besar kecil penipuan itu boleh di pertikaikan, perkataan “anayia” itu pun boleh di bidaskan. Jadi, cakap kita mesti serupa bikin.

      2-3 perkara:

      1. RM2,000 itu sudah ambil kira SEMUA kos? Termasuk kos pengurusan atau Pak Sako buat sendiri tapi ada kos pergi sana sini beli racun rumput, meracun, menebas mana yang tak boleh di racun, membaikki jalan (jalan dalam kebun sendiri dan jalan masuk kebun melalui kebun kebun orang), membaikki tong racun, beli minyak, membaikki mesin potong rumput, menyabit, memungut buah, memanggil lori angkat buah ke kilang, ikut ke kilang nak tentukan tak di tipu, dll.

      2. Kalau Pak Sako buat sendiri, hasilnya tentu tak sama dengan di urus sekelompok seperti FELDA buat. Harga puh tak tentu berapa peratus minyak akan di beri kilang. Saya sedar ada juga Pembangkang tuduh macam macam fasal harga sawit yang FELDA kira bagi peneroka. Tapi tetap, FELDA boleh “tawar menawar” dengan kilang lebih berkesan dari Pak Sako seorangan..FELDA pun ada kilang sendiri, ada alat alat saintifik menguji minyak sawit. Minyak sawit pun boleh lari dek terbiar kena panas matahari selepas di potong. Lori datang lambat sampai besok lusa, minyak sawit luhur panas mata hari. Berat air buah sawit pun susut.

      3. Sewa jangka masa panjang mesti ambil kira risiko turun naik harga sawit dalam tempoh sewa itu. Lagi lama sewa, lagi lama dan lagi banyak risiko. Tidak ada siapa di dunia ini boleh membuat forecast ekonomi dengan tepat. Pakar pakar ekonomi dunia tidak boleh, pakar pakar ekonomi World Bank, Asian Bank pun tak boleh. Kalau tidak, takkan ada Kemerosotan Ekonomi Dunia (World Economic Depression) bertahun tahun di tahun 1930an. Memang 10-20 tahun China dan India akan beli sawit dengan banyak. Tapi China yang ekonomi nya berdentum naik pun dah mula nak pecah gelembong (bubble burst) sekarang.

      Jadi, saya masih tidak boleh terima hujah hujah anda berkenaan harga sewa bagi tempoh 90 tahun itu. Dan saya kesalkan tuduhan tuduhan anda “”penipuan besar”, “peneroka kena anayia”, “kena tipu oleh Isa Samad dan Najib” itu. Saya pun parti apa pun tidak. Saya pun asal dari kampong, sekarang pun ada kebun kelapa sawit sendiri, ada saudara mara jadi peneroka dan sentiasa bersimpati dengan mereka. Saya fikir tuduhan tuduhan anda itu tidak betul.

  13. bukan kah peneroka Felda turut mempunyai pegangan saham.. sudah tentu pendapatan dividen tahunan dari pulangan saham tersebut memberi pendapatan kepada peneroka peneroka !

    Tanah peneroka tidak dipajakkan ..jadi mustahil peneroka hilang pendapatan bulanan mereka hasil dari jual buah sawit….hilang akal lah jika bulanan dapat sampai 5k – 8k… tetiba dapat 70 ringgit… tak ke bohong namanya tu.

    PAS memang kaki bohong.

    PAS cuba gambarkan peneroka dapat pendapatan 70 ringgit jer setahun..itu bodo namanya…

    Penyenaraian ni tujuannya nak melipat gandakan pendapatan peneroka.. bukan nak memiskin…

    Jual sawit.. maintain mcm biasa… duit dividen dapat makin berlipat kali ganda… untung FGVH pun dapat….

    Apa punye bongok la PAS ni.

  14. Salam semua pembahas,

    Saya mendapat maklumat yang sangat jelas tentang penyenaraian FGV. Memang tidak ada langsung FGV mengambil hasil kebun peneroka yang sudah mendapat geran tanah kebun. Harap semak semula fakta Tuan. Takut-takut nanti Tuan mengatakan sesuatu yang tidak benar sama sekali.

    Peneroka yang sudah mendapat geran tanah pada masa ini diberi pilihan mengusahakan kebun 10 ekar itu sendiri. Malahan, banyak peneroka yang mengusahakan tanah kebun itu secara sendiri. Selalunya anak-anak (generasi kedua) yang usahakan.

    Katakan hasil kebun sebanyak RM3000 sebulan semuanya milik masing-masing. Tidak pun diambil oleh Felda. Cuma terdapat potongan sedikit bagi bayaran skim tanam semula dan wang sara hidup semasa pokok sawit belum mengeluarkan hasil dari umur 1 hingga 3 tahun.

    Begitu juga dengan peneroka yang menyerahkan kebun untuk diuruskan oleh Felda. Felda bertindak sebagai pengurus. Felda mengambil upah menguruskan kebun. Dari membaja, meracun, memangkas pelepah sawit, menuai, memunggah hasil dan sebagainya.

    Lebihan yang diperolehi oleh Peneroka paling minimum ialah RM1500 sebulan. Jika hasil berlipat ganda dan harga BTB (Buah Tandan Baik) melambung maka pendapatan peneroka juga bertambah dari RM2000 – RM5000 bergantung pada harga BTB.

    Malahan sesi penerangan tentang kegusaran ini sudah pun dijawab oleh pihak pengurusan Felda. Jelas mereka, ada pihak sengaja mahu mengelirukan para peneroka.

    Tidak ada seinci pun hasil dan tanah milik peneroka yang diambil. Tanah kebun milik peneroka dan hasilnya sudah tentulah milik penuh peneroka. Mana mungkin selama ini mereka menuai sawit kemudian dihalang menuai hasil sawit? Tidak logik malah tuduhan yang sangat melulu.

    FGV sebenarnya menyewa tanah Felda Plantation. Tanah kebun milik Felda Plantation yang tidak mempunya peneroka itulah yang disenaraikan. Felda Plantation menggunakan sistem pekerja, bukannya sistem peneroka. Kebanyakan pekerja di Felda Plantation ialah terdiri dari rakyat Indonesia dan Bangladesh.

    Ramai orang luar Felda tidak memahami istilah tanah milik Peneroka di tanah rancangan Felda dan tanah milik Felda Plantation. Tanah milik peneroka ini seperti di tanah-tanah rancangan Gugusan Felda Jengka dan sebagainya yang mana memiliknya adalah peneroka Felda. Setiap 10 ekar tanah kebun dan suku ekar tapak rumah hak mutlak penama di atas geran tanah iaitu para peneroka.

    Lain pula dengan kebun sawit milik Felda Plantation. Ianya milik Felda yang mana pekerjanya ialah buruh dari Indonesia dan Bangladesh. Mereka diberi gaji bulanan sahaja. Mereka tidak ada hak ke atas tanah Felda. Namun diberikan kemudahan seperti kuarters pekerja. Tanah kuarters itu bukan atas nama pekerja.

    Berbeza dengan tanah kebun milik peneroka. Tanah geran atas nama peneroka secara individu. Hasil pun hak peneroka. Begitu juga dengan rumah. Tanah tapak rumah hak peneroka berserta rumah itu sekali.

    Harap maklum. Terima kasih.

  15. Penyinarian saham Felda Global menandakan tamat lah ‘ mimpi’ anak anak Peneroka Felda.Pada masa yang sama ‘Penyangak dan Penyamum’ dai Abu Dhabi,New York ,Singapora,book runners,investment bankers,UMNO agents dan sekutu nya telah masok kakawasan Felda ntok meompak kekayaan yang ia ada hasil dari titek peloh dan darah peneroka peneroka awal yang terpaksa bergabong nyawa menghadapi binatang buas,nyamok malaria,lintah dan ular semasa membuka kawasan Felda.

    Ini lah kesimpulan saya.

    • Ramai yang kesimpulannya berlainan dari Sdr. Peneroka FELDA dapat a fair deal selain dari durian runtuh. Berbagai penerangan sudah di beri.

  16. […] ‘Agenda Bumiputra’ FGVH tetap kukuh terpelihara walaupun selepas penyenarain, ianya menjadi syarikat berasaskan pengeluaran perldangan bertaraf global dan menerima cabaran baru, terutama pelabur yang dari pemegang dana dan pasaran modal global. […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: