Not wanting to let go

Some people simply refuse to let go, even when their time is up. It is not about their ability to  contribute. It is more about serving their personal interest, which include political cloud.

This is reflective in sopo blogger Apanama’s report on Yayasan Kebajikan Negara. The charter of the NGO specify that the Minister of Women, Family and Community Development should be the Chairman. Yet, the current Chairman of YKN is the former Minister who was there, two ministers ago.

Is the current Minister of Women and Family Development incompetent that the previous two minister still held on to the post?

Even if she is incompetent to be the YKN Chairman, whose decision it is to make the judgment call that the Minister is not qualified and do justice to the NGO?

This ‘Empress Catherine’ (the female version of Little Napolean) attitude and behaviour is the reason why so many civil servants and event party members are against the ruling party and government. Not to mention the public at large.

Published in: on October 5, 2013 at 20:00  Comments (18)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2013/10/05/not-wanting-to-let-go/trackback/

RSS feed for comments on this post.

18 CommentsLeave a comment

  1. Circling the wagon with old guards..

    More reason for Malaysian to look down on UMNO in contempt and disgust. Still wonder why people, especially the younger generation would not want to touch anything UMNO with a 20 ft pole?

  2. What can be said “endless possibilities ” that Najib .

  3. If incompetent why chose her to be the Minister? Why not chose an UMNO woman MP from Semenanjung? Is it because, as rumoured, Sharizat’s supporters lobbied PM not to appoint any woman MP from UMNO Semenanjung to hold a full Minister post during the formation of the Cabinet after GE13. Reason? Apparently they dont want anyone to be higher in governmental ranking than the Ketua Wanita UMNO who isnt an MP nor hold any cabinet post. If it is true, then t he tactic is really tasteless and no finesse. So we see women MPs from Semenanjung who won their GE seats convincingly but left out in the cold like Azalina, Noraini Ahmad, Halimah Saddique( made only a Deputy Minister) . And who then talks about respect for women and not discriminate them professionally? I cant believe the PM even bothered to speak on the subject when he doesnt walk the talk.

    • Thanks.

      Dato Maznah Mazlan and Dato Noriah Kasnon could also be appointed as Cabinet Ministers, to honour Wanita UMNO.

      Unfortunately, Prime Minister Najib did not. Your guess is as good as ours.

    • Shahrizat has an absolute hold on Najib. Through UMNO Wanita whose support Najib depends on for help in ensuring no contest to No.1 post. And through her TKC buddy buddy Rosmah.

      Anything Shahrizat wants, Shahrizat gets. Just watch – if Shahrizat continues as Ketua Wanita on Oct 12, there’ll be more of the same.

    • Don’t underestimate Rosmah. She is the kind who gets what she wants.

      She wanted Najib and she got him. Her ex-husband knows what she is capable of.

      William Shakespeare’s “Hell hath no fury like a woman scorned” may not work on her. It may on her spouse.

  4. When you have had a taste of power and what it brings, i think almost everyone might be reluctant to let go.

    What is sad is that the majority of the malay who were cherry picked to hold onto power were never too bright to begin with.

    The malays will be begging in their own land down the line. The wheel is already in motion

  5. Politics is about power. Getting power and retaining it until kingdom come.

    So, if a dungu or a joker or or blokes who talk strange at times, or whoever can bring votes for you, you appoint such flers to cabinet or Yayasan whatever posts and retain their services. “Perceived” or “assessed” as being able to bring votes for you. So is the story behind the appointment of Shahrizat, Khairy, etc.

    So far, proven already their perceived influence – no contest for the No.1 post, what. UMNO Youth and Wanita UMNO must have had their influence on the voting UMNO members. Let’s see the results of the voting on October 12. If those two are elected to their posts, you gonna see the same to kingdom come as far as Najib goes, folks.

  6. The root of the corruption starts when tremendous wealth accumulation is attached to position.

    Only TRANSPARENT asset declaration can save UMNO.

  7. Kak Ijat reti retilah malu sikit. Undurlah, secara terhormat.

    Kalaulah ada sipi sipi kehormatan yg masih tinggal!

    Dahlah PRU12 kalah kat Lembah Pantai. Rafidah yg kunun kunun ‘dibenci’ tu menang kat Kuala Kangsar.

    Tapi Kak Ijat masih nak jadi Menteri. Banggang Pak Lah Al-Tiduri tu pulak lantik, masih lagi tak malu nak terima walaupun jelas rakyat dah tolak.

    Lepas tu kencingkan org org Rafidah walaupun persetujuan utk peralihan kuasa dicapai.

    Menang Ketua Wanita secara mengelat! Sebab Rafidah tak cukup pencalonan. Sama permainan masa Anwar As-Sodomy menjuruterakan kejatuhan Pak Ghafar masa Nov 1993.

    Lepas tu kuasa Allah Ta’ala, skandal pulak NFC timbul. Laki dia Salleh Budu buat sial, tak mau respons. Lama lama cerita dah tak boleh tampung. Rakyat makin resah.

    Apa Kak Ijat buat? Dia dgn tatau malu langsung heret Wanita UMNO atas kapasiti sebagai Ketua Wanita menggunakan platform semasa PAU 2011, utk memerangi Zuraidah Mak Lampir bagi pihak maruah peribadi sendiri & keluarga dia.

    Tak da kena mengena dgn UMNO!

    Penghabisnya Najib terpaksa tendang dia keluo Kabinet.

    Bukannya reti nak undur diri lagi tu!

    Memang muka tak reti malu.

    Lepas tu main wayang apabila Azalina nak tawar diri utk lawan dia.

    Bagi tekanan kat Kak Midah, sebab nak lawan pilihan dia sebagai NK Wanita. Memang dasar tak hormat prinsip demokrasi.

    Tapi bukan ni satu misteri pun. Kak Ijat dah pun terbukti tak hormat prinsip kredibiliti dan integriti. Jadi tak hormat hak ahli untuk laksana tuntutan demokrasi bukan lagi menjadi kudis pada kak Ijat.

    Wanita UMNO patut matangkan diri secepat mungkin. Tak guna menang sorak, syok sendiri atas alasan “Demi perpaduan parti” TAPI kalau masa PRU14 kuasa Melayu makin lemah atau lenyap!

    Tak kan Bangsa Melayu nak ikut kebodohan Kak Ijat ni??

    • Bukan Shahrizat tak reti malu. Dia dah terdesak. Kalau dia tak pegang jawatan Menteri, atau jawatan bertaraf Menteri saperti sekarang, laki dan anak dia akan masuk penjara.

      Pendaftar Mahkamah yang menentukan jadual bicara tidak akan teragak agak menjadualkan tarikh bicara. Ikut cepat mana yang sesuai. Yang membicara pun tidak ada langsung terfikir bahawa yang di tuduh itu suami seorang Menteri. Memang, penghakiman mesti berdasarkan fakta yang di kemukakan di Mahkamah. Tapi semua Hakim pun maanusia. Tak pasti ada sentimen ke tidak, tapi kes kalimah Allah Hakim Kristian menangkan Kristian dan sekarang di rayu.

      Jika Shahrizat menang dan jadi Ketua Wanita lagi di undian 12 Oktober, Najib tentu akan lantik dia Menteri. Najib dah konfem sebagai Presiden. Apa dia peduli. Kalau dia tak mahu lantik pun, Rosmah akan desak dia. Rosmah ada lah kawan karib Shahrizat. Sejak di TKC lagi. Keluar masuk rumah Najib macam rumah dia sendiri.

      Tapi kalau Shahrizat runtuh di pengundian 12 Oktober ini, Najib akan gobar. Ada peluang Najib pun bertukar corak. Mungkin mula mikirkan nasib bangsa Melayu, DEB dsbnya dengan lebih. Tak liberal sangat, walau liberal olok olok atau pseudo liberal pun. Fikir kifir lah wahai pengundi Wanita UMNO.

      • Pengundi pengundi Wanita UMNO yang kesiankan Shahrizat perlu kesiankan nasib bangsa Melayu. Dah lama sangat nampak macam mengemis di negara sendiri.

        Laki dia Salleh tak fikirkan ini semua bila hentam duit gitu banyak. Tak masuk akal Shahrizat tak tahu salah tidak apa suami dan anak dia buat. Takkan takda cakap di masa makan dsbnya pun.

        Shahrizat tu lawyer, kan. Takkan tak tahu undang undang. Dia buat private practice banyak tahun, kan. Takkan tak tahu peraturan bank sikit pun. Takkan tak nampak salah nya sikit pun.

        Kesiankan nasib bangsa Melayu. Kalau Shahrizat gugur boleh membantu mendapatkan Najib mikirkan nasib Melayu lebih sikit.

      • Kalau Shahrizat gugur, Najib akan sedar satu sayapnya pincang sikit. Najib akan khuatir tak dapat sokongan yang cukup untuk dia jadi Presiden/PM selama yang dia atau Rosmah idamkan,

        Bahru dia akan mikirkan nasib bangsa Melayu dengan lebih. Sekarang ni dia hanya melepaskan batuk di tangga. Umumkan agenda Melayu ha nya sabelom pencalonan di 5 September lalu.

        Nyata bahawa Najib mahukan “Malaysian”, bukan Malay-based Malaysia. Nakkan taraf negara maju tak kira kedudukan ekonomi Melayu. Mahukan Melayu bertanding dalam bidang ekonomi tak kisahkan padang tak sama rata. Mana boleh.

        Melayu tak ada budaya berniaga, budaya ambil risiko, ambil untung, mengumpul harta. Ha nya budaya “berdagang” atau bertukar barang. Tak ada timbang menimbang dsbnya. Di hujung abad 19 masih ada Melayu buat gitu. Siapa yang sempat, hantarkan lah apada Najib untuk dia baca buku “Tamadun Alam Melayu” dan “The Malay Civilization” terbitan Persatuan Sejarah Malaysia.

        Mana nak tanding dengan Cina yang ada budaya berniaga dah beribu tahun. Di negara ini Cina dah kaya raya, jadi terkaya dah berpuluh puluh tahun. Mana Melayu nak saing atau compete dengan takda DEB atau dengan DEB di senyapkan, atau di buat secara melepaskan batuk di tangga saja. Nak mampus?

        Kalau DEB tak di teruskan, entah entah yang 20% corporate equity Melayu pun merosot. Mana nak cakap fasal % kepunyaan Melayu dalam bidang ekonomi lain. Saperti bangunan komersial mencakar langit di Golden Triangle KL dan di kota kota besar lain? Ada berbagai bidang ekonomi yang Melalyu cicah tak berapa % saja.

  8. It is vital for Shahrizat to remain in power in UMNO, even if it is power without proper position. This will give her some internal political power to help her family who is currently under threat of criminal breach of trust and corruption. With some power she may still be able to pull some strings and help her family without which they may be incarcerated.

  9. Sama-samalah kita renungkan:

    “9. Tetapi tidak pada hari ini. Sekarang UMNO tidak lagi dipandang tinggi dan tidak lagi disokong seperti dahulu. Sesungguhnya ramai orang Melayu meluat dengan UMNO, anggapnya tidak lagi relevan dan perlu ditolak pun.

    10. Kenapa? Kerana UMNO tidak lagi berjuang untuk bangsa, agama dan tanahair. UMNO ternampak dan memang pun benar, berjuang untuk kepentingan orang-orang tertentu dalamnya dan ahlinya sahaja. UMNO berjuang untuk jawatan dan pangkat, untuk memperkayakan diri, untuk sagu hati, untuk poket sendiri.

    11. Untuk ini mereka berusaha mengurangkan kemungkinan diri mereka dicabar, kurangkan kemungkinan diganti oleh sesiapa yang lebih layak. UMNO adalah hak ahlinya, hak pemimpinnya yang sedia ada dan bukan hak orang Melayu. Setelah mereka mendapat tempat jangan benar orang Melayu lain, terutama yang memiliki kebolehan tertentu, menyertai UMNO. UMNO adalah untuk pemimpin dan ahli semasa, dari ketua cawangan kepada ketua bahagian…..”

    – Che Det.

  10. Same pair of old shoes that make the feet comfortable. For PM Najib, transformations just mere words….

  11. […] of top posts in UMNO are deemed to be or were once tainted. The incumbent Wanita UMNO Chief Dato’ Seri Shahrizat Abdul Jalil and UMNO Youth Head Khairy Jamaluddin have had issues about their […]

  12. […] of top posts in UMNO are deemed to be or were once tainted. The incumbent Wanita UMNO Chief Dato’ Seri Shahrizat Abdul Jalil and UMNO Youth Head Khairy Jamaluddin have had issues about their […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: