Muhyiddin: Ketua Audit Negara wajar semak 1MDB

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Mohd. Yassin menyokong penuh saranan agar Ketua Audit Negara menyemak secara telus dan menyeluruh semua kedudukan kewangan, asset dan liabiliti, kegiatan, transaksi dan kommitmen 1MDB, agar segala tohmahan dan andaian dapat di jawab secara muktamad.

Kenyataan Muhyiddin:

KENYATAAN AKHBAR YAB TIMBALAN PERDANA MENTERI BERHUBUNG ISU 1MDB 6 MAC 2015

Dalam mesyuarat Jemaah Menteri pada 4 Mac 2015, Jemaah Menteri telah diberikan taklimat oleh 1MDB dan firma auditnya Deloitte berhubung beberapa dakwaan yang dibuat terhadap dana pelaburan strategik itu. Saya menyambut baik arahan YAB Perdana Menteri supaya Ketua Audit Negara mengesahkan secara bebas akaun 1MDB yang mana laporannya akan diserahkan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara untuk penelitian lanjut.

Saya berpandangan Ketua Audit Negara wajar mengaudit akaun 1MDB secara telus, bebas dan menyeluruh dengan meneliti akaun 1MDB sejak awal penubuhannya.

Ini kerana beberapa tuduhan penyelewengan yang dilemparkan terhadap dana pelaburan strategik itu adalah berhubung urusniaga yang dibuat sejak tahun 2009 yang tidak termasuk dalam tahun kewangan 2013 yang diaudit oleh firma Deloitte.

Ini termasuk tuduhan berlakunya penyelewengan dalam usahasama antara 1MDB dan PetroSaudi International seperti yang ditimbulkan oleh beberapa portal berita. Saya percaya pengauditan yang telus, bebas dan menyeluruh adalah penting untuk membersihkan nama dana pelaburan strategik milik kerajaan itu daripada sebarang tuduhan penyelewengan dan salah laku.

Oleh kerana dakwaan terhadap 1MDB melibatkan urusniaga korporat yang agak kompleks serta menyentuh kepentingan negara dan kerajaan, Ketua Audit Negara mestilah diberikan sokongan sumber, kepakaran dan tempoh masa yang tidak terlalu lama untuk menyiapkan satu laporan yang lengkap dan komprehensif. Ini penting untuk memulihkan reputasi 1MDB dan mengembalikan keyakinan pelabur.

Audit forensik hendaklah dilaksanakan untuk menentukan tiada penyelewengan kewangan berlaku dalam urusniaga 1MDB. Pada masa yang sama, Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara juga boleh memulakan siasatannya sendiri tanpa perlu menunggu Laporan Ketua Audit Negara disiapkan.

1MDB mesti memandang serius semua dakwaan yang dilemparkan terhadapnya terutama di media sosial. Untuk membersihkan nama 1MDB, tindakan undang–undang hendaklah diambil terhadap sesiapa sahaja yang melemparkan tuduhan tidak berasas.

Lembaga Pengarah 1MDB juga perlu mengambil tanggungjawab bersama dan bersedia menghadapi tindakan undang-undang sekiranya hasil siasatan mendapati terdapat kecuaian atau penyelewengan dalam urusniaga 1MDB.

Lembaga Pengarah perlu memberikan penjelasan tentang beberapa urusniaga yang kelihatan tidak memberikan keuntungan jangka panjang kepada syarikat dan kerajaan. Kerajaan juga akan menanggung kerugian jika penstrukturan semula 1MDB melibatkan penjualan tanah TRX dan Bandar Malaysia yang diperolehi pada harga yang rendah daripada kerajaan dan hasil penjualan digunakan untuk membayar hutang syarikat.

Saya juga ingin menegaskan bahawa sebarang usaha untuk menangani isu 1MDB tidak wajar melibatkan tindakan menyelamat (bail out) syarikat tersebut dengan menggunakan dana awam.

TAN SRI DATO HJ MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN

Timbalan Perdana Menteri

*************

Ini merupakan sejajar dengan kommitmen yang dibuat Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd. Najib Tun Razak mengenai akaun dan kedudukan kewangan, asset dan liabiliti 1MDB perlu disahkan secara bebas oleh Ketua Audit Negara dan juruaudit bebas dan laporan itu akan disemak oleh Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC).

Laporan Utusan Malaysia semalam:

Sahkan akaun 1MDB- PM arahkan Ketua Audit Negara,

-Laporan akan diserah kepada PAC

05 Mac 2015 1:08 AM

KUALA LUMPUR 4 Mac – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengarahkan Ketua Audit Negara untuk mengesahkan secara bebas akaun 1Malaysia Development Bhd (1MDB).
Menurut kenyataan Pejabat Perdana Menteri hari ini, laporan Ketua Audit Negara akan dise­rahkan untuk pemeriksaan telus kepada Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) yang bersifat bipar­tisan sepenuhnya dan mencerminkan komposisi Parlimen.
Ia menyatakan Perdana Menteri telah memberitahu Kabinet mengenai langkah itu.
“Jika terbukti ada salah laku, undang-undang akan dikuatkuasakan tanpa pengecualian,” kata Najib.
Kenyataan itu menerangkan perdana menteri hari ini memang­gil 1MDB dan juruaudit mereka, Deloitte menghadap Kabinet berikutan laporan media baru-baru ini berkaitan syarikat pembangunan strategik milik penuh kerajaan itu.
Setelah menerima penjelasan dari 1MDB dan Deloitte, Kabinet melahirkan keyakinan bahawa tidak terdapat sebarang salah laku dalam 1MDB, dan hasrat mereka supaya syarikat itu dibenar melaksanakan hasil semakan strategiknya yang dicadangkan,” kata kenyataan itu.
Walaupun demikian, ia mengambil perhatian bahawa kerajaan telah meminta Ketua Audit Negara memeriksa akaun 1MDB sebagai langkah lanjutan.
Ia berkata, 1MDB telah memberi taklimat mengenai situa­si semasanya dan menjawab siri pertanyaan dikemukakan oleh menteri-menteri kabinet, termasuk Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Deloitte katanya, memberi keterangan menyeluruh tentang urusan mereka dengan 1MDB dan mengesahkan bahawa firma itu telah mengaudit dan mengesahkan akaun syarikat berkenaan.
“Kabinet diberitahu bahawa dakwaan baru-baru ini yang ditujukan kepada 1MDB, adalah berkaitan transaksi pihak ketiga seperti Petrosaudi, bukan 1MDB.
“Pelaburan relevan 1MDB telah dikembalikan sepenuhnya dengan keuntungan signifikan yang tersedia diaudit,” menurut kenyataan itu.
Sementara itu, Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Arul Kanda berkata, adalah jelas semua serangan yang ditujukan kepada 1MDB hanya bermotif politik dan sengaja dibuat sebagai percubaan untuk melemahkan syarikat dengan menyebarkan dakwaan tidak berasas dan lebih bersifat spekulasi yang seterus­nya akan memberi kesan kepada ekonomi.
“Sehubungan itu, 1MDB amat mengalu-alukan permintaan Per­dana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya Ketua Audit Negara mengesahkan akaun 1MDB, yang mana sebelum ini telah diaudit oleh Deloitte yang juga satu daripada firma terkemuka dunia.
“Kami akan memberi kerjasama sepenuhnya kepada Ketua Audit Negara dan berharap hasil penemuannya dapat menjawab segala spekulasi yang ditimbulkan baru-baru ini,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.
– See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/sahkan-akaun-1mdb-1.66125/najib-tun-razak-1.66130#sthash.HtUaMbbU.dpuf

**************

Apa yang menarik ialah keyakinan yang diunjurkan oleh Muhyiddin sebagai orang nombor dua dalam Kabinet dan Kerajaan dimana dana awam tidak akan digunakan untuk menyelamat (bail out) mana mana entiti dalam kumpulan 1MDB, sekiranya perlu berlaku sebarang penstrukturan modal, kedudukan kewangan dan asset, kommitmen dan liabiliti 1MDB.

Konglomerat yang bermula dari dana bernilai RM4 billion sebagai entiti pelaburan strategik semasa PM Najib mula mengambil alih sebagai Perdana Menteri ke VI,  kini mempunyai asset dinilaikan melebihi RM50 billion.

Antara program program pendidikan asas dan khidmat rakyat (CSR) oleh 1MDB

1MDB merupakan entiti kommersial pelaburan strategik Kerajaan, yang begitu kontroversi dan hebat dibincangkan oleh banyak pihak secara aktif terutama media baru dan sosial. Ianya lebih menarik perhatian umum apabila sering diulas secara kritikal oleh Perdana Menteri Malaysia IV Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Mantan Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin.

Ianya dijadikan modal politik Pembangkang walaupun hakikatnya 1MDB banyak melakukan program program khidmat rakyat (CSR) melalui Yayasan 1MDB, yang dananya datang dari keuntungan melalui pelaburan dan pulangan 1MDB.

Setakat ini Kerajaan gagal menangani persepsi negatif mengenai 1MDB dan penjelasan yang diusahakan setakat ini terutama oleh politikus Kerajaan sebenarnya makin mengelirukan.

Ketua Pengarah Eksekutif 1MDB Arul Kanda bersama Timblan Menteri Kewangan Dato’ Hj. Ahmad b. Hj. Maslan

Ketua Pengarah Eksekutif 1MDB Arul Kanda telah memberikan terumramah eksklusif kepada Mingguan Malaysia, dalam usaha untuk meningkatkan kefahaman rakyat mengenai konglomerat pelaburan strategik Kerajaan itu, tiga minggu lepas.

1MDB tamatkan spekulasi

15 Februari 2015 12:09 AM

Kuala Lumpur 12 Februari 2015 TEMUBUAL bersama Presiden & Ketua
MUKADIMAH : Sebagai sebuah syarikat pembangunan strategik dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia, 1MDB dilanda satu demi satu isu daripada pelbagai entiti, yang kebanyakannya mendapat maklumat daripada pihak ketiga.
“Tiada siapa mahu datang bertanya terus kepada kami, walaupun kami membuka pintu untuk memberi penerangan,’’ kata Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1MDB, Arul Kanda . Jumaat lalu, beliau mengumumkan pembayaran penuh pinjamannya berjumlah RM2 bilion, sekali gus membuktikan dakwaan pelbagai pihak kononnya 1MDB gagal berbuat demikian, hanya spekulasi semata-mata. Dalam wawancara eksklusif bersama Mingguan Malaysia, yang merupakan sesi sulungnya dengan media sejak menerajui 1MDB pada 5 Januari lalu, Arul menyampaikan mesej yang terang dan jelas arah tuju 1MDB di bawah kepimpinannya. Arul menjawab dengan penuh keyakinan terhadap soalan-soalan yang dikemukakan dan sengaja tidak diberikan awal oleh Pengarang Berita Ekonomi, Johardy Ibrahim , Penolong Pengarang Berita Ekonomi, Fauzi Jaafar dan wartawan Zunaidah Zain on dalam wawancara di pejabatnya, kelmarin.
MINGGUAN : 1MDB melunaskan pembayaran hutang RM2 bilion, yang didakwa pihak tertentu sebagai “tertunggak” dan bakal diisytihar NPL (hutang tidak berbayar). Apa signifikannya?
Arul Kanda : Pinjaman tersebut dibayar lebih awal dari tarikh akhir, sejajar dengan perjanjian kemudahan pinjaman. Dengan lunasnya pembayaran ini, saya menegaskan komitmen 1MDB akan terus memenuhi kehendak hutang kami, apabila tiba tempoh akhirnya. Yang paling penting, apa yang kami lakukan Jumaat lalu, diharap akan menamatkan segala spekulasi yang tersebar tentang kami. Terdapat banyak laporan tentang perkara itu, antaranya hutang 1MDB akan dilangsaikan oleh ahli perniagaan terkemuka, Ananda Krishnan.
Sejujurnya, Ananda sendiri pun tidak pernah bercakap apa-apa tentang perkara ini. Ini adalah satu spekulasi yang dimulakan oleh pihak ketiga. Fikirlah. RM2 bilion adalah satu jumlah yang besar dan ini sepatutnya melibatkan RHB dan Maybank tetapi mengapa mereka tidak membuat apa-apa pengumuman rasmi berkenaan perkara ini? Apa yang saya boleh katakan, kami akan berjumpa dengan pemberi hutang apabila ia sudah sampai tarikh akhir. Dan Jumaat lepas, telah kami buktikan.
Laporan New York Times minggu lalu, mengaitkan saudara dengan Jho Low. Sebenarnya, apa hubungan saudara dengan hartawan itu?
Arul Kanda : Ya, saya pernah berjumpa dengannya di Kuala Lumpur. Ini sama seperti saya berjumpa dengan orang lain yang terlibat dalam dunia perniagaan kerana saya berada di sektor perbankan. Tetapi Jho Low tiada kaitan dengan 1MDB dan saya tidak menjumpai sebarang dokumen yang mengaitkannya dengan syarikat ini. Malah, dakwaan yang mengatakan ayahnya atau kawannya menjadi pengarah di 1MDB juga tidak tepat.
Ini satu lagi spekulasi. Jujurnya sebagai ahli perniagaan, saya tidak mahu memberi reaksi kepada sebarang aktiviti yang menjurus kepada berita-berita berbentuk spekulasi. Tetapi saya juga mempunyai kuasa untuk menghentikan apa jua cerita dibawa mereka. Apa yang boleh saya buat ialah akan terus bercakap secara jujur dan menerangkan fakta yang betul.
Nama saudara dikaitkan. Kenapa tidak mengambil tindakan menyaman pihak yang membuat tuduhan sedemikian?
Arul Kanda : Saya pernah terfikir (untuk menyaman) tetapi kita ada bisnes dan kita perlu pastikan projek kita dapat berjalan dengan baik. Kita tidak mahu semua perkara ini mengganggu apa yang telah kita rancangkan. Ini kerana, politik bukan bidang kepakaran kita. Sebenarnya, saya agak kecewa kerana setelah kita buka ruang untuk mereka datang berjumpa, masih ada lagi kenyataan-kenyataan tidak berasas dikeluarkan tanpa menyemak fakta yang betul dengan pihak kami.
Saya hanya boleh membuat kesimpulan bahawa kenyataan yang dikeluarkan itu lebih cenderung kepada politik semata-mata. Saya amat terbuka dan sudah berjumpa dengan semua media yang mengkritik kami. Tetapi pihak satu lagi, tidak berbuat demikian. Apa lagi yang boleh saya buat untuk menjelaskan kedudukan sebenar. Apa yang saya maksudkan “terbuka” dengan mereka adalah untuk mendapatkan maklumat yang betul tetapi bukanlah seperti menganjurkan debat atau forum. Malangnya, kadang kala bila saya buat kenyataan, ia diputar belit.
Selain itu, satu lagi perkara yang ingin disentuh ialah akaun tahunan syarikat. Walaupun, 1MDB sebenarnya ialah syarikat swasta dan bukan syarikat disenaraikan tetapi laporan akaun tahunan syarikat dibuat dengan teliti dan mempunyai 175 muka surat. Tetapi apabila kami terlalu terbuka pula, ada pula yang menyerang dengan menggunakan laporan tersebut.
Adakah 1MDB menetapkan tempoh tertentu untuk saudara pulihkan syarikat?
Arul Kanda : Lembaga Pengarah memberi ruang kepada saya untuk menilai segala keperluan dan mengambil kira pelbagai aspek sebelum mengambil langkah tertentu untuk pulihkan syarikat. Tiada sebarang tempoh masa diberikan untuk tindakan ini diambil. Untuk itu, saya melihat kepada semua aset yang ada demi manfaat rakyat. Cabaran sentiasa ada kerana kami sedar mempunyai hutang yang perlu dilunaskan dan akan memastikan dapat menjana segala aset itu dengan baik.
Apakah perancangan syarikat bagi tahun kewangan 2015 ini?
Arul Kanda : Kami akan meneruskan tanggungjawab untuk meningkatkan nilai ke atas aset. Saya tahu dan sedar disebabkan salah faham yang timbul, orang lebih banyak bercakap tentang hutang kami berbanding aset-aset yang dimiliki, misalnya loji jana kuasa, yang mana telah selesai penggabungannya, macam-macam boleh dibuat seperti disenaraikan, jual syarikat atau jual stesen jana kuasa persendirian ini. TRX pula, bila tanah plot dah sedia, kami boleh jualkan kepada pihak swasta yang berminat.
Apa yang saudara maksudkan “Lembaga Pengarah memberi ruang menilai segala keperluan”?
Arul Kanda : Maksud saya ialah kami juga mungkin mempertimbangkan beberapa keputusan yang sukar demi manfaat pemegang saham kerana mempunyai tanggungjawab yang perlu dipenuhi. Antara yang mungkin dilaksanakan termasuklah melupuskan aset, membatalkan projek, mempercepatkan projek atau letak lebih ekuiti ke atas sesebuah projek itu supaya lebih cepat dijalankan. Keputusan ini bukan satu perkara yang mudah kerana kami memiliki tanggungjawab yang harus dilaksanakan.
Lupuskan aset luar negara dahulu?
Arul Kanda : Saya tidak mahu membuat sebarang kenyataan berbentuk spekulasi berhubung keputusan yang akan dibuat. Kami sangat terbuka berhubung perkara ini. Saya memberi contoh, jika kita membeli sekeping tanah untuk disimpan selama lima tahun bagi meningkatkan nilai tetapi pada tahun ketiga kita berdepan masalah hutang dan perlu melangsaikan bayaran tersebut, jadi tindakan yang boleh diambil, mungkin kita terpaksa menjual tanah tersebut. Bagaimanapun, dalam langkah melupuskan aset, seperti yang dinyatakan, kita bercakap tentang aset yang pelbagai dan nilai pada aset tersebut. Tidak semestinya pada aset-aset luar negara sahaja.
Misalnya dengan aset tenaga yang kita ada, macam-macam kita boleh buat sebagai langkah untuk menjana hasil daripada aset tersebut, begitu juga dengan projek TRX dan juga Bandar Malaysia. Bagaimanapun, bagi projek Bandar Malaysia, ia mungkin mengambil masa kerana kita perlu mengalih tapak pangkalan tentera di Sungai Besi itu. Tetapi kita yakin apabila adanya kemudahan kereta api berkelajuan tinggi di Bandar Malaysia kelak, kita tidak dapat bayangkan nilai yang dapat dijana daripada pembangunan tersebut.
Saya ingin memberi contoh bagaimana tiga projek utama di Kuala Lumpur iaitu KLCC, Mid Valley dan KL Sentral yang menyumbang kepada peningkatan nilai. Kuala Lumpur perlu dibentuk semula dan pembangunan baharu seperti ini dapat memberi manfaat kepada negara dan juga rakyat khususnya.
Menyentuh tentang Pulau Cayman, masih ramai yang tertanya-tanya apakah rasionalnya meletakkan duit di situ?
Arul Kanda : Sebenarnya, kita tidak meletakkan duit di Pulau Cayman. Kita mendaftarkan dana di situ dan pelaburannya dibuat di seluruh dunia. Ini penting untuk kita fahami, bukannya duit yang kita laburkan di Pulau Cayman tetapi adalah dana yang didaftarkan.
Duit tidak diletakkan di Cayman?
Arul Kanda : Seperti yang dinyatakan, pelaburan itu dibuat di seluruh dunia dalam pelbagai instrumen dan lokasi. Cayman ialah satu daripada pengawal selia dana terbaik di dunia untuk membuka dana. Ini adalah kebenarannya dan kita boleh lihat beribu-ribu dana didaftarkan di Pulau Cayman. Dengan mengambil contoh Sime Darby, ia disenaraikan di Malaysia tetapi asetnya tidak semestinya hanya ada di negara ini sebaliknya ada di negara lain seperti Indonesia dan Papua New Guinea. Sama juga seperti dana, dibuka di bawah pengawal selia Pulau Cayman tetapi duit dilaburkan di seluruh dunia.
Saudara sedar kontroversi mengaitkan Cayman sebagai tempat menyorok wang oleh mafia?
Arul Kanda : Kita sedar ada yang mempertikaikan kenapa kita melabur dalam dolar Amerika Syarikat (AS), kenapa bukan di Malaysia dan kenapa bukan dalam Ringgit. Cuba lihat pada penyata kira-kira 1MDB, kami mempunyai AS$6.5 bilion (RM23.41 bilion) sukuk antarabangsa yang diterbitkan dan bila dapat liabiliti dalam dolar AS, kita perlu uruskan pendedahan mata wang memandangkan kita perlu bayar bon itu setiap tiga atau enam bulan. Jika kita simpan aset berasaskan dolar AS, secara tidak langsung akan mengurangkan risiko ke atas mata wang. Ini merupakan sebab mengapa wang itu disimpan dalam dana dolar AS dan ternyata mempunyai kelebihan dari segi cukai dengan berpandukan bidang kuasa dana.
Terutama dalam keadaan sekarang dengan penyusutan ringgit, secara tidak langsung memberi kelebihan kepada syarikat. Kita mempunyai aset dalam dolar AS dan dapat menebusnya untuk kegunaan kita. Saya difahamkan terdapat lebih 200 syarikat Malaysia bertaraf global yang juga mempunyai dana di situ. Jadi tidak timbul soal “mafia”. Saya pasti pihak berkuasa Pulau Cayman juga akan sedih jika mendengar tentang perkara seperti ini. Tidak ada apa-apa hendak disorokkan kerana semuanya dinyatakan dengan jelas dalam akaun tahunan.
Apa jadi pada 60 peratus pelaburan yang ditebus tahun lalu?
Arul Kanda : Kita sudah tebus 60 peratus daripada pelaburan itu tahun lalu dan penggunaannya semua dinyatakan dengan jelas dalam laporan tahunan itu. Tetapi malangnya, tiada siapa mahu melihatnya dari sudut positif. Kenapa orang yang menuduh ini tidak bercakap tentang ke mana duit itu, sebaliknya melihat tentang RM2.3 bilion. Tidak ada apa hendak disembunyikan. Menyentuh tentang baki 40 peratus itu pula, kita akan masukkan dalam laporan akaun selepas ini. Adalah tidak adil apabila orang mengharapkan kami untuk melakukan sesuatu yang di luar batasan kerana kami juga seperti syarikat-syarikat lain yang tertakluk kepada peraturan dan undang-undang syarikat.
Menyentuh tentang penyenaraian unit tenaga 1MDB, ada laporan media menyatakan akan dibatalkan kerana 1MDB akan menghentikan cadangan terbitan sukuk sebanyak RM8.4 bilion. Adakah ini juga satu spekulasi?
Arul Kanda : Maaf, saya tidak boleh memberi komen berhubung perkara ini kerana tertakluk di bawah garis panduan Suruhanjaya Sekuriti. Apa yang boleh saya nyatakan ialah tugas kami membangunkan aset di mana aset itu boleh dijanakan dan kami sentiasa mencari peluang terbaik untuk menjana aset berkenaan seperti aset-aset tenaga. Kami sentiasa meneroka peluang bagi meningkatkan nilai kepada pemegang saham.
Bagaimana dengan laporan tentang 1MDB akan menarik diri daripada projek jana kuasa 3B?

Arul Kanda : Sekali lagi, ini juga satu spekulasi dan kami tidak boleh mengeluarkan kenyataan lagi. Jika sesuai, kami akan umumkan kemudian, tetapi buat masa ini, kami tidak dibenarkan untuk berbuat demikian.
Bagaimana aset-aset milik 1MDB?
Arul Kanda : Berkaitan dengan aset, kami sentiasa mengambil kira kepentingan MoF dan juga rakyat. Sehingga 31 Mac 2014, aset dan liabiliti kami berjumlah RM51.4 bilion dan RM48.9 bilion.
Sebenarnya, apa yang orang di luar sana boleh harapkan kepada 1MDB

Arul Kanda : Kami akan terus fokus kepada perniagaan. Disebabkan isu hutang, orang lupa tentang asas syarikat ini, bahawa kami mempunyai 5,500 MegaWatt tenaga, antara terbesar di negara ini, terbesar di Mesir dan Bangladesh. Kami melihat ini satu pencapaian utama bagi syarikat.
Di samping itu, tanah kami di TRX yang berkeluasan 28.33 hektar mempunyai saiz yang hampir sama dengan KL Sentral. Cuba tengok KL Sentral 12 tahun dahulu dan sekarang, jauh berbeza. TRX akan dilengkapi stesen MRT terbesar di Kuala Lumpur dan kami juga akan menjalin kerjasama dengan sebuah syarikat pemaju hartanah yang berpangkalan di Australia, Lend Lease tidak lama lagi untuk pembangunan 6.88 hektar membabitkan pembinaan hotel, tiga menara kediaman dan pusat beli-belah dengan GDV dianggarkan RM8 bilion.
Bandar Malaysia pula yang melibatkan kawasan seluas 202.3 hektar di tengah bandar raya Kuala Lumpur akan menjadi hab komersial, budaya, pendidikan, sosial dan pengangkutan yang mesra alam. Apabila kereta api berkelajuan tinggi ditempatkan di situ, ini akan dihubungkan dengan MRT bersama pusat beli-belah Pavilion KL, KLCC, hotel termasuk pembinaan rumah mampu milik.
Orang sentiasa beranggapan hari ini dapat tanah terus boleh dibangunkan sedangkan ia melibatkan banyak kerja yang perlu diselesaikan pada peringkat awal seperti mendapatkan kelulusan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan berbincang dengan pihak Telekom Malaysia atau Indah Water Konsortium. Kita tidak boleh terus bangunkan dengan serta-merta tanpa ada perancangan.
Bagi saya, TRX dan Bandar Malaysia ialah projek multi dekad yang dibangunkan setakat ini. TRX sebagai contoh akan disambung dengan terowong Smart dan kami juga sebenarnya pada masa sama cuba untuk memperbaiki Jalan Tun Razak. Sekarang kerja-kerja di TRX masih di peringkat gali tanah dan akan ambil masa untuk disiapkan. Dalam beberapa bulan akan datang, kami akan buat pengumuman terbaharu tentang rakan kerjasama.
Apakah 1MDB ada sasaran tertentu untuk dijadikan rakan kerjasama projek ini?
Arul Kanda : 1MDB amat terbuka dalam soal ini dan kita keluarkan permohonan cadangan (ROP) kepada mana-mana syarikat sama ada tempatan atau luar negara untuk membuat bidaan pada tender projek.
TRX ini akan menjadi platform awal bagi 1MDB untuk membawa masuk pelaburan langsung asing (FDI) ke negara ini, yang juga merupakan antara tugas utama kami.
– See more at: http://www.utusan.com.my/rencana/1mdb-tamatkan-spekulasi-1.59530#sthash.G6ZGPny1.dpuf

*****************

Dalam masa yang sama, pihak 1MDB yakin serangan Pembangkang keatas konglomerat pelaburan strategik Kerajaan itu berupa niat jahat politik yang sememangnya berpotensi untuk menjejaskan ekonomi, terutama dalam cabaran ekonomi global semasa yang terjejas akibat kesan penurunan harga pasaran minyak.

Kenyataan Ketua Pengarah Eksekutif 1MDB Arul Kanda semalam mengenai ini:

Statement by 1MDB President & Group Executive Director Arul Kanda

“It is clear that the attacks being directed at 1MDB are politically motivated. These are deliberately coordinated attempts to undermine the company by spreading unsubstantiated allegations and speculation, which in turn could potentially harm the economy.

“In light of this, 1MDB welcomes the Prime Minister’s request for the Auditor General to verify 1MDB’s accounts, which have been audited by Deloitte, one of the world’s leading firms. We will cooperate fully with the Auditor General and hope that the outcome of his findings put to rest recent speculation.”

************

Maklumat dari laporan Ketua Audit Negara dan juruaudit bebas ini kelak perlu diuruskan secara bijak untuk memberikan kefahaman bagi lebih ramai orang untuk faham keadaan sebenar. Pengurusan kommunikasi perlu effektif, progressif dan disesuaikan dengan kehendak masyarakat Malaysia sebagai pihak berkepentingan (stakeholders).

*Dikemaskini tengah malam

Published in: on March 6, 2015 at 19:29  Comments (23)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2015/03/06/muhyiddin-ketua-audit-negara-wajar-semak-1mdb/trackback/

RSS feed for comments on this post.

23 CommentsLeave a comment

  1. This is interesting.

    Huge sums, complicated processes of investment, divestment, rationalization, possibly different kinds of accounting, internal and external auditing, and aaahhh .. of course, consultants!

    I need to try and digest the news reports, then try to comprehend the financial reports, if any, and comment only if I can make some sense out of all those.

    But generally, because so much criticisms, doubts and fears have been levelled and expressed at 1MDB, not just by the Opposition but also by pro-BN or even BN people themselves, I’d like to say for now that not all may be well in the state of Galupa Gongalu.

    Good nite folks.

  2. The lame cliche sounded condescendingly “Better late than never”. Well and good (if one is that gullible!).

    In the realism and practicality of things, anything in life especially in the dynamism of the challenging modern world, time and timing is of a big essence.

    The truth is that procrastination provided room for many of the general public’s mind on their understanding of 1MDB to remain obtuse, if not idle.

    As they say, “An idle mind is a devil’s workshop”.

    Are we surprised if the devil already sunk into the perception and minds of many people, including opinion makers?

    As the professionals work on the books and provide the ‘true and fair view’ of 1MDB, PM Najib should quickly remove and replace his public relation, strategic communication team and so called ‘media advisers’. Both in his private office and PMO.

    This matter should be treated with utmost urgency and priority and failure is not an option.

    After all, it’s the perfect mid term opportunity and timing to make all these highly necessary tactical and strategic changes.

  3. The Prime Minister should NOT also be the Finance Minister – two powerful positions. If the leadership is weak, this situation will lead to potential abuses.

    The required checks and balances is drastically minimised.

    • Agree.

  4. Agree with you ray.

    Najib has too many things in his hands to be on top in his role as mof. With a dedicated mof we do not need pemandu and epu ministers.

    That cuts cost considerably. Better still … Close pemandu

    • After the Umno Division Heads meeting, Najib will not close Pemandu. He will hold his head high and just carry on with what he has been doing. And Rosmah doing what she has been doing.

      I think Najib set up Pemandu because the PTD officers became lethargic over his policies. I think he even lamented on the lack of progress on “transformation” one time. Yes, the PTD Officers are expected to serve the government in power and have been doing it, but it’s a matter of just carrying out his policies without vigour and determination. Hence KRA this and KRA that performance evaluation forms. formats and such.

      Najib rushes to a developed nation status without much regard for the rights and interests of the Malays who have a Special Position under Article 153. His policies were a huge break from the past. Wanting to get non-Malay votes by bending over backwards for them, yet given the Chinese tsunami. Wanting a high income nation, but even Tun Dr Mahathir had to say that Wawasan 2020 was not about that but about heavy industries, developing Malay businesses etc.

      I agree with the opinion that Najib picked Ali Hamsa to be PTD boss and as Chief Secretary to the Government because Ali would do all Najib wants vigorously. He was appointed to the post over the heads of 3-4 others who were more senior to him. Demoralising the Civil Service some more. Having to rely on Pemandu.

      I hope Najib’s arrogance, so-called liberalism and lack of regard for the rights and interests of the Malays would not be his Achilles heel. I fear the 88 UMNO seats may dwindle at PRU14.

      • Pemandu is probably the brainchild of a brain dead albatross. One wonders what knowledge , experience and expertise Pemandu staff have over PTD officers. PTD officers are highly trained and highly qualified MCS in management, finance, project monitoring, strategic development, public relations, event management etc etc. They work behind the scenes and let the politicians take the credit and hog the limelight. Pemandu staff and officers , you bet can never match the knowledge and experience of the PTDs. The existence of Pemandu is irrelevant as the PTDs are the engine , gears and the wheels of civil service. Pemandu merely add unnecessary layer thickening bureaucracy. Najib should have had more respect for PTDs. Look what has become of his lack of competency and its relations with the irrelevant Pemandu on the state of certain things? Whose heads that deviced spiralling cost of living policies, 1MDB, and the hollowness of the high income nation policy? Dead letters have never been so openly opened.

  5. I’m not sure if Najib has too many things on his hands. He has so many hands to help him do the things he wants done. So many would volunteer, politicians and his Officials would even “take the initiative” of helping him, many claiming they can “read his mind” on what he wants done and no need instructions, they’ll just do them if allowed. Some do them even when not allowed or expected.

    I fear it’s his thinking, his ideas, his policies. Rushing to developed nation status no matter what. What can you expect from a man who had allowed NEP not prominently featured in his Dasar Baru Ekonomi that was “drafted by the foreign consultants” some time ago. And his giving financial aids to Chinese schools. Discarding ISA and almost did it to the Sedition Act. Wanting to show liberalism, otherwise the developed nations of the West would not sign a certificate certifying Malaysia is a developed nation.

    Of course, the Oppo Hippos exploited the situation. Whacked 1MDB relentlessly. Good that he at least is taking DAP Tony Pua to court for defamation.

    But after the UMNO Divisions, Youth and Wanita voiced out their opposition to the plan to scrap the Sedition Act leading to Najib announcing its retention, one wonders what next. Nasty FMT says “Najib to face 173 Umno chiefs tomorrow (to day 3 pm meeting at PWTC) .. Solidarity with embattled Umno president, or a grilling over controversies and scandals?”

  6. Transparency is important when dealing with anything that involves public fund. If the process is transparent, it will not lead to speculation and innuendos. Hence, passing transactions under 1MDB to the Auditor General to be fully audited is a step in the right direction. Perception is reality . If perceptions cannot be dispelled, the public at large will lose confidence in the government. It will be a baggage too heavy to carry to the next GE. Worse still, all these have been played out in the social media at a time when public in general is unhappy with the sluggish economy and high cost of living.

  7. 145 out of 191 Divisions have met. More of the same.

    Cheras Umno Divison chief Syed Ali, who was vociferous about asking Abdullah Badawi to take responsibility and resign after the 2008 general election, told the foreign media before the meeting, “.. none of us are going to ask Najib to step down .. We need him to distinguish between the rubbish and the facts so that we can explain to the Umno members.”

    Whatever the rubbish and the facts that Syed Ali meant. Whatever that made him take a different stand this time. Of course it’s not after a general election debacle. He must be referring to 1MDB. “.. we don’t want problems in the party,” he said. Of course, we don’t know what exactly transpired at the meeting. It was held behind closed doors.

    The foreign publications are predicting that Najib is on borrowed time, observed the generally pro-BN Joceline Tan of the Star. Yes, it’s not easy to replace the PM. Even with so much criticism against 1MDB that Najib chairs. And even after Muhyiddin issued a statement on it. So long as the majority of the UMNO Division Heads nod for Najib.

    • All these unnecessary waste of time and resources trying to prop up a failed leadership can be avoided if only politicians are more like the ones in Europe or even Japan. If they are deemed to have lost the trust and confidence of the people , they should step down. Politicians and govts come and go, the people and nation are here to stay. It is sad when some people think power and position are their birthrights and permanent entitlement.

    • Pressure is mounting on the Malaysian Prime Minister as his popularity slides with the masses as well as within his party, said a foreign media outfit.

      Do they know something we don’t? Yes, Najib’s latest approval rating for January is at 44 per cent, but that was based on a survey by Merdeka Center, run by Anwarul Al Juburi’s friend and is highly dubious.

      If what they say is correct, I don’t really mind it as I think I also am having enough of Najib – they quoted Cheras Division leader Syed Ali saying “it was a show of solidarity for a leader who has come under increasing criticism in the media .. For now, I do not see such a movement (to remove Mr Najib) taking shape”. That there are people noticing such a “movement” (though denied taking shape) comforts me.

      They also quoted a Penang UMNO leader saying that though there was some acrimony within UMNO towards Najib, the pro-Najib sentiment was stronger. So, let’s see “how the cookie crumbles”, as the Aussies say. Won’t mind if it does.

  8. Despite the Umno Divisions giving further lease of life to Najib’s tenure as PM, I strongly support Former NSTP chief editor A Kadir Jasin’s calls for forensic audit of 1MDB and his urging the Auditor-General to take the initiative to reveal the money trail.

    Kadir backed DPM Muhyiddin Yassin’s call for the Public Accounts Committee to investigate the financial affairs of 1MDB, saying a forensic audit would reveal the true story behind the figures. No small sum – accumulated debts of about RM42 billion.

    But will they really reveal the true story? It depends on what accounts are presented, doesn’t it. DPM mentioned that several penyelewengan allegations concerning 1MDB business done since 2009 were not included in the 2013 financial account that was audited by Deloitte.

    Kadir said the Auditor-General would risk being seen as a rubber stamp if he merely verified 1MDB’s accounts and urged the Auditor-General to do a forensic audit “that would reveal the “money trail” and show who did what, and who got how much.” Yes, I’m damn interested in who got and how much, wanting to stare them in their faces, even from afar. But, again, would the AuG do a forensic audit in earnest, would he care about being called a rubber stamp or not?

    Kadir said the Cabinet would bear ultimate responsibility for the affairs of the company. But, after the majority of the Umno Division Heads endorsing Najib’s PMship, would the Cabinet Ministers feel badly? Ismail Sabri has spoken quite loudly on the Division Heads support for Najib yesterday.

    I have been a strong supporter (though not a member) of Umno throughout my life. I have been concerned about the fate of Umno since Tun Dol’s time. I think it’s worse now, with Umno leader(s) being responsible for the RM42 billions losses of 1MDB. Monkeys may be pulling the strings but ultimate responsibility rests with Najib. He is Chairman of the Board and PM, no less.

  9. Minister and UMNO Div chief Ismail Sabri said DS Najib said that the accounts auditing by Deloitte Malaysia (on 1MDB) was not a normal audit but done forensically.” How to know if that was true? Any Chartered Accountant here to explain how forensic audit is done?

    Ismail, spoke as meeting coordinator, reports said. How come he was so? If not to appear as Najib calling them to show support, and TS Muhyiddin could not come, why not one of the Vice Presidents doing it?

    Ismail said Najib had clarified Deloitte’s explanation that there had been no foul play in 1MDB’s accounts. But many people still not believing that. Ok, he said, “Datuk Seri Najib had also stated that this matter will be brought to the Auditor-General as well as to the Public Accounts Committee (PAC), of which some of its members are made up of critical Opposition politicians such as Tony Pua.”

    But I agree that the Auditor General must not be doing the usual audit, but do a forensic audit. I don’t know the meaning in accounting terms but in criminal and medical cases, they cut, chop and analyse every part of the body to find out what caused the illness or death. This is a RM42 billion illness that might lead to death.

    • Note that the Auditor General is also a Government Officer. His usual job is to whack other Government Officers who don’t behave according to the SOP called Financial General Orders and so on.

      Wonder if the 1MDB staff are Government Officers of the PTD kind. Certainly different set of SOP. And their Board of Directors – the Chairman certainly isn’t a Government Officer. He is the No.1 boss of the country, man.

      So how to expect a forensic audit? On RM42 billion worth of debts, too.

  10. Good that the IGP has set up a three-panel task force to investigate allegations of misconduct involving 1MDB. Consisting investigators from the Attorney-General’s Chambers, Malaysia Anti Corruption Commission and the police.

    When asked if PM Najib, who is the chairman of 1MDB board of advisers, would also be questioned as part of the probe, Khalid said “yes”.

    This is in line with Najib saying no one would be protected if any misconduct was detected in the running of 1MDB.

    This is despite Najib saying that the 1MDB accounts had undergone a more detailed “forensic audit,” and no elements of misconduct, fraud or embezzlement were discovered by the audit firm Deloitte and that he had directed that the 1MDB accounts be scrutinised by the Auditor-General and Public Accounts Committee to ensure a clean bill of health.

    The public still raise a lot of questions and many support DPM Muhyiddin issuing the statement published in the blog post above.

    My only hope is that the Attorney General will prosecute those found of wrong doing, at whatever level it might be.

    • Free Malaysia Today quotes the IGP saying,“We are part of the task force set up by the Attorney-General. We are investigating those reports lodged.” The AG took the initiative.

      Yes, hope the AG will prosecute those committing crimes in, with or for 1MDB, no matter who.

  11. There should be a new SOP preventing spouses from infuencing the Prime Minister’s executive powers.

    Why is no one protesting against the FLOM – a new unit in the Prime Minister’s Department. The acronym for First Lady of Malaysia, is a full-fledged department that looks into the operational needs of the Prime Minister’s wife, Rosmah Mansor.

    Is this a necessary set-up or a waste of taxpayers’ funds.

    • Sure a waste one.

      Even US President Obama’s wife and British David Cameron’s wife don’t have such nonsense.

      Half of Najib’s bad image stems from Rosmah’s irregular behaviour, wants and needs. But he can’t do a thing. Rosmah knows so much of what Najib did and didn’t do and he fully appreciates that “Hell hath no fury like a woman scorned.”

    • Protocol wise, the First Lady of Malaysia is Raja Permaisuri Agong. YDPA is the Head of State. PM is the Head of Govt ,and equal in rank to other Cabinet Ministers. Just that he holds the First among equal title, meaning he leads the Cabinet whose members have equal standing vis a vis him. He is after all an MP from Pekan, just like DPM who is an MP from Pagoh. So this PM’wife being FLOM thingy is as absurd as it is laughable.

  12. Ladies & Gentemen, I have always said that the Singapore Government set up their GLCs for an entirely different reason from Malaysia.
    When Singapore left in 1965, an attempt to industrialize using local entrepreneurs failed because most of them were traders not accustomed to be corporate captains and industrialists. Starlite Ceramics, Fair Lady Fashion, Eupoc etc failed. By the early 1970s, the Singapore Government stepped in with Far East Levingston, Sembawang Shipyard, Neptune Line, etc. and the Asian Dollar. All Government business activities are micro-managed by the Ruler (1959-2015). In Malaysia, nobody cares.
    Malaysia is different. We have to build up our private Sector Bumiputra big businesses. The Government should only rule over us and not make money through business. All the GLCs should be sold to the following :-:
    1. GLCs should be sold back to their former Bumiputra owners and new partners if no wrong doing took place.
    2. GLC’s should be sold to new Bumiputra owners and their new partners.
    3. GLCs should be sold to the incument Management and their new partners.
    The existing GLCs empires are manned by civil servants with no ownership and accountability.

  13. Ladies & Gentlemen, Who is Jho Low ? Who is Jho Low and his merry band ?

  14. […] The same time, one time Minister of Youth and Sports and Domestic Trade and Consumer Affairs in then Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohamad’s Cabinet between 1995-2003, asked his former Boss to allow time for the announced audits to be carried out in 1MDB. […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: