“Tegur Raja Awak dulu”

It is interesting that former Throne Man in NSTP Dato’ A Kadir Jasin came out in the guise for the defence Fourth Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad is the current spat of ‘Bangsa Johor’, by publishing a third person’s blog posting to analytically argue what is best for Johor.

Maybe Kadir is not aware that the third party posting which he most recently did could be construed as seditious.

Considering all three KKA members is believed to be non Johoreans, they are unable to differentiate the woods from the trees when the context of ‘Bangsa Johor’ is raised.

WE have received an e mail, citing displeasure of Kadir’s posting on the matter and we shall publish it here.

“Terima kasih kerana memberikan Kawan ruang untuk membahasakan kepada mereka yang tak paham budaya Johor antara sesama orang Johor, rakyat dengan pentadbiran, rakyat dengan Sultan dan keaturan sistem kehidupan anak Johor.

Kawan mungkin bersetuju seorang berkedudukan dan peranan sebagai Raja ada adab untuk menyuarakan sesuatu pendapat. Namun, Dato’ Kadir nampaknya tidak menghargai pendapat Tuanku Sultan Johor, dengan terus memaparkan pendapat seangkatan dengan Awak.

Hakikatnya, dari penulisan Awak, tidak sedikit pun menunjukkan Awak cuba menegur Raja Awak dahulu. Percubaan dengan membahasakan pun tidak, apatah lagi Awak nak menyuarakan apa Raja Awak cakap dan buat, sepanjang alpan belas bulan ini.

Kawan bukan bermaksud Tuanku Sultan Abdul Halim Muadzam Shah.

Kalau tak paham bahasa, Kawan bermaksudkan Raja Mandaliar Awak tu yang mengadu domba orang-orang Melayu dengan segala hasutan, agar berlaku segala syak wasangka, curiga dan perasaan durjana tiba.

Raja Mandaliar awak tu bersifat umpama mengalahkan Raja; berbuat segala tindakan dan mengeluarkan segala ucapan, tuduhan dan tohmahan tanpa sebarang peduli mengenai bukti atau peruntukan undang-undang.

Sebegitu angkuh membelakangkan tatasusila dan nilai budaya Melayu, dan bertindak umpama mempunyai imuniti dari undang-undang.

Mungkin Awak sendiri sudah lupa bagaimana keadaan menjadi Raja di NSTP.

Namun, sebagai rakyat sehaya Kawan tidak lupa apabila Awak begitu angkuh cuba mempertahankan Raja Mandaliar Awak tu, tatkala perpaduan orang Melayu diuji semasa sahabat Awak yang memberikan sebegitu banyak  Awak peluang untuk seorang anak Kedah menguasai seribu dinar.

Kawan miming sador Awak sengaja tidak menghargai dalam pertentangan menggulingkan Mohd. Najib bin Abdul Razak, beliau sememangnya Anak Johor dan bangga dengan warisan Johornya.

Awak dengan sengaja menggunakan gelaran warisan Bugis, yang sememangnya antara ciri dan komposisi integral yang mendefinisikan ‘Bangsa Johor’, sebagai ruang untuk memperolok-olokkan Mohd. Najib, yang sememangnya waris keturunan Bugis dari ayahandanya Abdul Razak Hussein dan nendanya Mohamed Noah Omar.

Keturunan Bugis ini juga warisan pemerintahan Kesultanan Johor, semada yang kuno maupun yang moden.

Apakah Awak memperolok-olokkan keturunan orang lain ini sebenar mesej tersirat bahawa Awak mempunyai inferioriti kompleks atas keturunan Awak sendiri?

Raja Mandaliar yang Awak mempertahankan itu dipercayai mempunyai masalah akibat keturunan darah Keling beliau, yang berasal dari Kerala itu, terpaksa mengharungi diskriminasi oleh masyarakat bangsawan Kedah berkisah seabad lampau.

Bila dilihat dan kaji reaksi mereka yang berkudrat sama dengan Awak yang masih lagi mencari rezeki menulis sebagai wartawan dan wartawanita dari akaun sosial media mereka mengenai komen Raja Mandaliar Awak mengenai Bangsa Johor, rata-rata pendapat Awak berdua adalah minoriti.

Semenjak sekian lama Johor menerima Awak dengan baik. Sadorlah, sebelum anak-anak Johor bertindak sebaliknya.

Awak begitu tegar dalam ‘Perjuangan Anti Korupsi’, yang kunun-kunun didalangi oleh pemimpin tertinggi sekarang ini. Hakikatnya, Awak tidak sedetik pun membangkitkan segala perbuatan rasuah dan salah guna kuasa, termasuk yang Awak sendiri sador mendapat restu Raja Mandaliar.

Bagaimana Awak sebahagian dari empat orang mengambil alih dua syarikat bernilai RM800 juta, dua dekad lepas?

Apakah Raja Mandaliar Awak itu bertahap seumpama maksum, yang tiada langsung salah-cacat-cela, dahulu, kini dan selamanya?

Ini termasuk apa yang berlaku oleh anak Johor.

Sudah-sudahlah hidup bermuka-muka dan banyak talam ini. Awak sebagai anak kampung dari Kedah yang tiada berharta untuk dimodalkan sendiri pun menikmati manisan dari suntingan sistem privatisi perladangan yang penuh cacat-cela salah guna kuasa dan kronyism ini”.

*************

There is some truth in this. Kadir never found any position or arguments of Tun Dr. Mahathir Mohamad even having a slight deform, let alone be critical about it.

Considering that Dr Mahathir pushed the envelope almost to the extreme end, which include breaking the law such as sedition, Kadir remained obtuse at every single matter.

Published in: on August 26, 2016 at 15:31  Comments (15)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2016/08/26/tegur-raja-awak-dulu/trackback/

RSS feed for comments on this post.

15 CommentsLeave a comment

  1. Come on Bro….It’s ok if you want to say you are anak-Johor, anak Sabah, anak-Sarawak, anak-Kedah, anak-Pahang etc ……
    or….Johorean, Sabahan, Sarawakian ….etc

    The Malays are already made-up of bangsa-Jawa, bangsa-Bugis, bangsa-Banjau, bangsa-Minangkabau, bangsa-orang Asli…etc…what’s the point of enlarging it further?
    Want to be like the Arabs who buys weapons from rich kapir countries (enriching them at the same time) to kill each other?

    Come on…….Even in the Americans don’t call themselves as Californian-race, Texan-race, Utah-race, Alabama-race, Vagina-race… etc.

    • Spot on bro. Why we Malays like to divide ourselves into these kind good for nothing issue when we are all majority are Muslims.

      Better let the issue takes it natural cause and there is no need for everyone to talk about it anymore as it leads to nowhere.

      Lets strenghten our resolves and build a more united Malays polorically and economically.

      Melayu Boleh.

    • The point disini adalah

      1. Mahathir Kutty perosak bangsa Melayu.
      2. Mahathir Kutty perkaya cina dan keling
      3. Mahathir Kutty ada masaalah jiwa… dan otak.
      4. Kadir Jasin jadi kaya dapat syarikat 800 juta.
      5. Najib perompak baru UMNO
      6. Cina dan keling kaya sama ada dibawah Kutty, Pak Lah atau Najib.
      7. Ada raja yang jual tanah melayu pada cina
      8. Keretapi Tanah Melayu di anak tirikan oleh Kutty dan Najib
      9. Cina Komunis makin mempengaruhi UMNO

      Hah ini inti pati kedudukan Melayu sekarang.
      Macam mana nak baiki kedudukan Melayu.
      Najib pencuri, Mahathir pencuri…Pak Lah ada kapal layar di Perth hehe..

  2. Kadir bukan raja tapi hanya golongan bangsawan yg jenis pengampu dan badut court jester utk buat raja ketawa.

    Entah raja melayu mana yg disembah. Istana raja melayu tiada jawatan court jester. Nampaknya Kadir hanya menyembah Rajah Titi Gajah.

    Rajah yu bukan raja Melayu tapi hanya mamu yang kunun tak lagi cakap Tamil sebab kulit cerah sikit dan kawin anak chief clerk Melayu.

    Kadir hanya badigol raja keling

    • Untuk makluman Sue segamat….Kadir A.Jasin dan Dr.M BUKAN anak bangsawan seperti Najib atau sepupunya, Hishamuddin.

  3. Bapa saya dilahirkan di Johor oleh ibunya yang berasal dari Melaka, manakala bapanya pula orang Perak. Bapa berkahwin pula dengan ibu saya yang berasal dari Peneng. Jadi, apakah BANGSA SAYA….??
    Adakah saya anak KACUK………????????
    Di dalam IC, adakah BANGSA JAOHOR diletak di bawah bangsa LAIN-LAIN……..??????

  4. Don’t be a hypocrite, whose line of thinking make sense for the good of all Malaysians?

  5. I cannot understand all this stupidity. The arrogance of Johoreans is well known. They look down on other Malays. I know; I’ve been at the end of such treatment and I cannot understand all this superiority complex.

    Is this blog only for Johoreans or what? Only for Najib’s asses? Start thinking like a Malaysian for once for goodness sake! Oh, you are all of Bugis descent and that makes you so great compared to other Malays? Johoreans are not Melayu then? All of you Bugis, Javanese etc are more superior?

    What did Tun say that was so offensive? Just tell us what was so offensive because all I know was that he was speaking as a Malaysian, about being Malaysian. Of course not Bangsa Bugis, Bangsa Jawa, Bangsa Whatever that makes up Johor.

    What utter nonsense la all this bangsa talk.

  6. Mahathir is saying the right thing, please do not let your sentiment of him to cloud you of your judgment. Najib’s supporters are burning the kelambu because of a nyamuk if they ridicule the concept of Bangsa Malaysia, which is Mahathir’s brainchild. Bangsa Johor might be a good call for unity a century ago, but the world has moved a lot from then and now we have a country formed from various states and races including Johor. Calling for the unity of Bngsa Johor now while alienating the Malaysian nation notion is ridiculous and myopic. Every argument defending the Bangsa Johor concept lacks depth, especially when one argues the merits of the concept because it was created decades before 1957, or it existed even before Mahathir was born – if anything, it exposes the tacit admission of the Bangsa Johor proponent that it’s a thing of the distant past, and is no more relevant in the modern Federation of Malaysia.

  7. It is interesting the story of “Four horsemen” who through Realmild controlled NSTP & STMB.

    Yes, it is maybe over 20yrs but what is intriguing is where and how did they raise the funds from?

    When the two companies were taken over later, what happened to the left over proceeds?

    Kadir did not come with clean hands then. How could he try to take the moral high ground today, when there is no commercially best practices way for an editor like him to hv access to such a Kingly sum of funds, to be part of the take over of media giants?

    That is why Kadir felt generally everyone felt mildly about his ‘invisible hands induced’ dealings of Realmild then and so unrealistic today.

    You’re right BD. Kadir didn’t come with clean hands when out of nowhere he is King of the English speaking mainstream media here in this country.

    Neither now, when all he privatized as he left NSTP also no longer the princely periodicals, at the eye level of Malaysia most popular in a typical bookstore and news agent.

  8. Mungkin Orang Melau terikut-ikut pe’el Pak-Pak Arabs yang asyik berbunuhan sesama sendiri, lebih-lebih lagi, dua ratus tahun selepas wafatnya Nabi Muhammad SAW. Sehingga ke hari ini mereka masih berkelahi sesama sendiri.

    Maklumlah ‘Agama’ yang dianuti Melayu pun dibawa oleh Saudagar-Kaya Arabs ke Nusantara, lebih-kurang 500 tahun dahulu. Pada ketika pun, kegemilangan dan keAgongan Islam sudah teruk merudum. Yang pertama sekali ‘memeluk’ Agama Islam yang dibawa Saudagar Arab ini ialah Duli Tuanku Sultan. Rakyat yang setia, hanya turuti Baginda.

    Patut pun orang-orang Melayu senantisa cari peluang atau pun mudah di’jolok’ supaya berpolemic sepanjang masa, supaya lalai dan mudah diambil kesempatan oleh ‘musuh’.

    Hakikatnya Dr.M tidak pernah menyuarakan apa-apa pendapat mengenai Bangsa Johor, (walaupun TMJ sudah membangkitkannya sekian lama) sehingga seorang wartawan ‘menjolok’ beliau untuk beri pandangan.
    Itu pun beliau masih boleh beri pendapat secara bernas dan ‘lembut’.

    • lembut apa mendenya. lidah org tua dah mcm puaka…jaga la anakbini. keluarga sendiri pon tunggang langgang islamnya..

      • Dah Najib banyak buat benda yang tak betul. Takkan nak duduk diam saja dan tutup mulut.
        The last straw that broke the camels’s back…adalah 1MDB, Jho Low, hutang berpuloh Billion atas nama Rakyat…ok lagi….dah lama ‘ambil’ tanah pusaka rakyat dengan harga sangat rendah, kemudian dijual dengan harga beratus kali lebih tinggi…. keuntungan dari jualan itu pun tak nampak pergi mana…berbillion lagi hilang, tak tahu dimana dibelanjakan.
        Pulak tu, kena bayar bunga @ interest keatas hutang, sebanyak ~RM2 Billion setahun. Dulu kena pinjam dari Ananda Krishnan kerana nak bayar bunga…hutang lagi.

        Dah la..penubuhan 1MDB, dengan berhutang, tidak dibawa ke kabinet, satu sen keuntungan pun tak ada, sejak 2009. Kalau 1MDB buka peluang pekerjaan kepada beribu-ribu Rakyat Malaysia…tak apa la jugak.

        Sebelum itu pun ada banyak lagi:-
        Razak Baginda, Deepak Carpet…orang-tengah Najib. Membazir bayar komisen beratus juta. Membelakangkan Jihad KPDNKK untuk memerangi Orang-tengah…..tapi Dr.M masih boleh tutup mulut.

        Annie pandang ‘keIslaman’ sesaorang dari segi cara berpakaian saja kah?
        Kalau begitu…. Anwar sudah tentu menjadi contoh ‘keIslaman’ Annie. Dia berlakon alim & warak. Boleh jadi imam solat raya. Nalla Karuppan pernah cerita apa yang dibuatnya sehari sebelum mengimamkan solat raya itu. Sebagai Menteri Pendidikan, dia juga ‘mengIslamkan’ perkhidmatan awam dan sekolah-sekolah untuk meneutralkan pengaruh PAS dikalangan Melayu sejak 1986.

        Tak payah saya cerita lah kisah dia. Anak-anak yang lahir sejak 1998 cukup kenal beliau. Kalau Annie mahu dia sebagai calon PM, tunggu dia keluar dari Sg.Buloh. Lepas tu tunggu lagi 3 @ 5 tahun sebelum dia layak bertanding pilihanraya…syarat yang dikenakan sebagai bekas-banduan…bukan sekali, tapi dua.

      • Byk keislaman tun m? Sbb masuk tv solat jumaat..warak la tuh.?
        Jadi la pemimpin dlm keluarga sendiri umor sudah meniti senja..
        mamak harbi komunis.

  9. Whatever the cybertrooper try hard to answer and counter the Sultan back, games over for Mahathir, Muhyiddin and Bersatu in Johor before they could even get started.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: