Haram membawa kepada Haram-Jadah

Punca permasalahan isu air diseluruh sistem air diproses Selangor dan Kuala Lumpur ialah berat menyendeng kepada segelintir para industrialis dan pekebun yang tamak dan tidak bertanggung jawab, secara terbuka dan sengaja.

Samada berlesen atau haram, meraka melalukan aktiviti menyalurkan sisa industri atau kebun mereka yang tidak terawat itu, masuk kapada punca Isu pembakalan air yang diproses kepada enam juta isirumah sekitar Selangor, Kuala Lumpur dan Wilayah Persekutuan Putrajaya bukanlah terletak kepada kegagalan sistem infrastruktur pembekal utiliti.

Setakat tahun 2020 ini saja telah menyaksikan penutupan Loji Memproses Air berlaku tiga kali dan enam juta pengguna dari kalangan isi rumah dan masyarakat berniaga merasakan kesan, sehingga empat dan lima hard berturut turut.

Fenomena keujudan industri haram (yang beroperasi tidak mengikut piawaian sebagaimana yang digariskan pihak berkuasa, termasuk merawat hasil buangan dan bi-produk) meningkat dengan begitu banyak timbul di Selangor setelah Kerajaan BN jatuh pada PRU XII.

Pihak berkuasa telah memulakan siasatan berkenaan isu industri dan kebab haram yang rancak sekitar Selangor itu. Ketika itu, Exco Kerajaan Negeri Selangor yang bertanggungjawab pada portfolio industri ialah Ean Yong Hian Wah.

Dalam episod siasatan itu, Pegawai Khas Tuan Ean Teoh Beng Hock telah didapati mati setlah jatuh dari Ibu Pejabat SPRM pada 1 Julai 2009.

Punca dan penyebab kematian secara mengejut Teoh masih lagi misteri walaupun sebuah Suruhan Siasatan DiRaja telah dibuat.

Apa yang menarik apakah siasatan SPRM kepada Exco dan Pegawai Khas DAP itu ada pertalian dengan rasuah, dimana pihak industrialis dan pekebun haram dan tidak mematuhi garispandgan ketat beroperasi dan merawat sisa buangan yang mash berterusan sehinggga hari ini.

Semenjak 2009, Kerajaan Negeri Selangor dimana Exco yang bertanggungjawab mengenai pembangunan industri telah terlibat dalam siri proses ‘menghalalkan’ industrialis dan pekebun yang beroperasi secara haram tau tidak mengikut garispanduan, terutama merawat sisa dan bahan buangan terutama berkenaan alam sekitar.

Laporan Malay Mail Online:

Last chance for illegal factories in Selangor to get legalised, says MB

Wednesday, 09 Sep 2020 09:08 PM MYT

https://www.malaymail.com/news/malaysia/2020/09/09/last-chance-for-illegal-factories-in-selangor-to-get-legalised-says-mb/1901732

***************

Persoalannya mengapa selesaian untuk ‘menghalalkan’ operasi industrialis dan pekebun yang beroperasi secara haram atau tidak menepati garispanduan oleh golongan minoriti ini, yang jelas menjadi punca pencemaran sistem air terawat di Selangor, masih lagi dicari?

Ini termasuk episod pembelian drone dengan harga yang tidak munsabah.

The Vibes:

Selangor exco skirts questions on RM2 mil drone deal

Hee Loy Sian tight-lipped when asked whether company chosen via open tender or direct negotiations

Updated 19 hours ago · Published on 20 Oct 2020 7:28PM · 0 Comments

https://www.thevibes.com/articles/news/3455/selangor-exco-skirts-questions-on-rm2-mil-drone-deal?fbclid=IwAR3ka6GSPeyMy-UlmaqDs_9u6YDo6mE3XMUwLg7Sea2HIZ5rcLtSIXmIBhY

KUALA LUMPUR – The Selangor environment exco has sidestepped questions on the state government’s decision to fork out RM2 million to lease four drones to monitor rivers in a bid to combat pollution.

Hee Loy Sian told The Vibes today that the matter is being handled by the state’s water management body.

“Sorry, I can’t reveal further. Everything is proposed by the Selangor Water Management Authority,” he said when asked about the company providing the drones and whether it was selected via open tender or direct negotiations.

The drones’ price tag has triggered outrage among netizens, among them Datuk Seri Najib Razak.

The former prime minister, in a Facebook post, said: “The Selangor government is buying four drones to monitor rivers. The total cost is RM2 million. One is RM500,000.”

Checks by The Vibes found that the DJI Matrice 300 model ranges between US$6,500 and US$10,000 (RM27,000 and RM41,500), while the older Matrice 200 model is available for RM28,000 on online shopping platform Lazada.

Hee said RM2 million is not just for leasing the drones and having them operate for a period of one year.

“It’s also to cover the salaries of a number of workers, including engineers tasked with monitoring, 24-hour testing of water samples, maintenance, computers, and licensing for the necessary software.”

Water supply disruption due to river pollution is a long-running problem in Selangor, which saw the latest such incident just yesterday. – The Vibes, October 20, 2020

***************

Mengapa Kerajaan Negeri Selangor tidak bertindak tegas dan terus menghalang daripada minoriti ini terus beroperasi, agar tiada lagi musibat kepada enam juta pengguna sekitar Selangor dan Kuala Lumpur.

Hakikatnya, akibat tamak mencari keuntungan segelintir industrialis dan pekebun yang yang tidak bertanggungjawab ini berterusan membawakan kesusahan dan menyeksa enam juta isi rumah dan masyarakat peniaga yang lain

Published in: on October 21, 2020 at 11:50  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2020/10/21/haram-membawa-kepada-haram-jadah/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment