Hunt for Kamal Hisham, pt II

The ‘Hunt for Kamal Hisham’ is still on. Earlier, we asked parties opposing to lawyer Kamal Hisham to come forward and state their case. Of which, they did. A lawyer Datuk Baljit Singh Siddhu called for a media conference asking Kamal Hisham to answer some really pertinent issues to the case.

Free Malaysia Today report on this:

‘Prove your innocence, Kamal’

Patrick Lee

| February 28, 2012

A company owned by the Johor sultanate wants a renegade lawyer to come back if he wants to clear his name of CBT.

K

UALA LUMPUR: A Johor royalty-owned company has advised its former director accused of criminal breach of trust (CBT) to return to Malaysia and clear his name if he is innocent.

Southern Ads Sdn Bhd wanted lawyer Kamal Hisham Jaafar to answer for an alleged embezzlement of more than RM660,000 of the company’s money.

Speaking on behalf of the company, lawyer Baljit Singh Sidhu said that Kamal left the country for Dubai, UAE, in April 2011, after police reports were lodged against him.

This, he added, was after Southern Ads conducted an independent financial audit in March last year.

“The company discovered that there was a criminal element with his running of the company, namely… cheating, breach of trust and fraud.”

“Once a report was lodged, he was no longer in Johor Baru. He was alleged to have been in Dubai,” he told reporters at the Shangri-La Hotel.

Baljit found it strange that Kamal had supposedly left the country after police reports had been lodged against him.

He added that Kamal’s law firm, Kamal Hisham & Associates, was not the only one of Southern Ads’ stakeholders, but that it had also been “doing work” for the latter.

Kamal had been a Southern Ads director since the company was formed in 2004.

However, Baljit claimed that attempts to reach Kamal by the police here had been in vain.

This, he said, was despite two police-issued notices requesting for his presence sent to his family.

Baljit had been referring to a press conference called by Kamal’s legal counsel earlier this month.

According to a The Star report, Kamal was supposedly running a “consultancy firm” in Dubai since April last year, after travelling there via Singapore.

Kamal was allegedly fearful of returning to the country as the Immigration Department here did not appear to have any record of him going to Dubai.

The report added that the police had asked for Interpol help to locate Kamal.

Baljit added that Kamal also feared coming back because the police wanted to speak to him. This, he added, did not make sense.

“Just because of that issue, you say your security has been jeopardised? That doesn’t make sense!”

“Nobody forced you to leave the country… You left the country on your own will,” he said.

Baljit added that six police reports had been lodged by Southern Ads gainst Kamal to date.

Denying that Southern Ads had threatened Kamal in any way, he said that all the company had wanted at this point was justice.

****************

These are the video clippings of the media conference:

Datuk Baljit was commenting to the alleged CBT, element of fraud and cheating cases conducted and undertaken by Kamal Hisham. “This press conference was called to put things in the right perspective”.

“Come forward and give relevant information to the six cases. Address the issues relevant to the charge. Notice 111 (Under CPC requiring the witness to be present at police station and give statement) has been served (via his firm)”.

The case is still under investigations by Johor Police Commercial Criminal Investigation Department. It is believed that Police still has yet to take a statement from Kamal, either in this country or where ever he is at the moment. He is believed to be abroad.

Published in: on March 1, 2012 at 10:30  Comments (15)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2012/03/01/hunt-for-kamal-hisham-pt-ii/trackback/

RSS feed for comments on this post.

15 CommentsLeave a comment

  1. Cheating of 660k and can live in Dubai for more than a year? Cool!

    • This false allegations was created just to discredit him, the real Criminal is the Sultan and not Him.

  2. Tuan BigDog,
    Teman tengok, mudah je nak setel pasal nak ambil statement Kamal ni. Lawyer dia pun dah offer, polis kita boleh jumpa dia diluar Malaysia, rekod statement dia, pastu balik.
    Segala perbelanjaan caj pada dia. Kalau boleh estimate berapa kos, suruh dia deposit dulu jumlah kos tu. Firma Guamanian dia mungkin boleh bagi undertaking.
    Dengan cara tu, dia pun boleh bagi statement, polis boleh rekod statement, duit rakyat tak tiris. Siasatan pun boleh dihabiskan cepat.
    Sana buat PC, sini buat PC, habuk pun tarak.
    Ingat motto YAB PM…. “RAKYAT didahulukan, PENCAPAIAN diutamakan”.
    Perkara senang, tak perlu disusahkan.

  3. Kalau nak menipu orang pun pergilah menipu orang-orang kampung atau orang-orang politik yang bodoh macam ketua cawangan atau ketua bahagian yang memang kaki penipu.

    Yang awak pergi menipu Tuanku apa hal?

    • Sapa tipu sapa?

  4. Somethin’s not right. Police with Interpol connections cannot get the fella’s statement for so long? Dubai not a member of Interpol? Not having good relations with Malaysia?

    Malaysia handed over a Saudi national criminal suspect the moment the Saudi government asked for help.

  5. Makan Mandy Al Tawasol
    Samakmah gurih lagi garing
    mangkuk kamal memang bahlol
    balik sini tunggunya gari

    • aku rasa hang lagi Bahlol dan Lawyer Kamal tu 10 kali pandai dari hang sbb tu dia duduk Dubai. Dia ada pendirian dan berani menetang raja yg nak menipu harta pusaka bapanya.

  6. Tersebut kisah sebuah negeri
    Negeri johor nama diberi
    Punyai lowyar di cari cari
    Hingga ke arab dia dicari

    Lowyar mata ikan lagaknya bangsawan
    Menguna nama sukar dilawan
    Rakyat takut tunduk tak lawan
    Sekarang dicari seperti haiwan

  7. Biggie,

    Regardless the fact that this Kamal character is not highly regarded for his straight forwardness in business & not actually having ‘clean hands’, I don’t think getting a statement from Kamal Hisham warrants Police to sought Interpol’s help. How is it a problem for the Police to go to Dubaii and take his statement down. Bureaucracy?

    Or internal police politicking?

    And why is it a lawyer representing an aggrieved party who is making the media conference and not Bukit Aman CCID?

    After all, if this is really an “Interpol case”, then shouldn’t the Director of the CCID is the one calling for the media conference?

    Something is smelling like a rat here. And the more this case goes on media-pelting, the more it becomes very suspicious!

    Who is telling the real truth………

  8. Kalau dulu almarhum Sultan tidak mencampur urusan biz. Sekarang, semua dia punya. Segala tanah kerajaan di negeri johor kepunyaan sultan. Tender bid pun sultan menang. TNB dapat offer utk jual tanah 100mil terpaksa menjual dgn sultan 60 mil. Pam minyak pun Sultan punya.. mcm kata Daeng Malik ‘ aku bole bawak engkau jumpa Sultan tapi bawak 100k. Selepas tu boleh jumpa sendiri bawak lagi 100k. Ada org boleh bagi sultan 2juta setiap kali visiting.Enak nya mempunyai kedudukan sebagai sultan, biz semua sapu tak payah bayar tax. Kes lawyer kamal adalah bersangkutan penentangan dgn sikap sultan ini.

  9. Salam,

    Mohon link blog saya di page tuan. Blog saya berkenaan saham di bskl. Saya terbaca mengenai Tebrau Teguh di blog tuan. Mohon pertimbangan tuan

    http://www.mypredictioncloud.blogspot.com

    Terimakasih

  10. […] be Kamal Hisham Ja’afar. Currently, he is believed to be abroad. According the Johor Police, his assistance is being sought for questioning under Criminal Procedure Code Sect 1.1.1(2) of a criminal breach of trust involving RM […]

  11. KONFLIK PERIBADI JANGAN SALAH GUNA KUASA

    KENYATAAN BALAS PEGUAM KAMAL HISHAM BIN JAAFAR
    KEPADA SIDANG AKHBAR YANG DIBUAT OLEH PEGUAM YANG MEWAKILI
    SALAH SEORANG PENGARAH SOUTHERN ADS SDN BHD
    YANG JUGA SEORANG KERABAT DIRAJA

    28 Feb 2012 Jam 07:00ptg

    Bahawa saya Kamal Hisham bin Jaafar menafikan segala tuduhan liar yang dibuat oleh seorang Kerabat Di-Raja melalui peguamnya pada jam 3:30ptg 28 Februari, 2012.

    Seperti yang telah dinyatakan dalam sidang akhbar oleh pihak saya pada 31 Januari, 2012 bahawa saya sentiasa bersedia untuk memberi keterangan kepada pihak polis dan telah menulis surat secara rasmi kepada pihak polis agar kenyataan saya kepada pihak polis diambil diluar Malaysia memandangkan terdapat “ISU-ISU SENSITIF” yang terdapat disebalik kes ini.

    Saya telah mendapat beberapa “UGUTAN BUNUH” yang dipercayai dibuat oleh seorang kerabat di-Raja yang mana perkara ini telah saya maklumkan kepada pihak polis. Dalam surat saya kepada pihak polis saya menerangkan bahawa lapuran polis tentang ugutan-ugutan bunuh yang saya terima masih belum saya buat memandangkan terdapat “ISU-ISU SENSITIF” yang akan timbul susulan kepada lapuran saya nanti.

    Untuk pengetahuan umum, SYARIKAT SOUTHERN ADS SDN BHD adalah syarikat saya yang telah saya tubuhkan sendiri pada 2003. Kerabat di-Raja tersebut menggunakan pengaruhnya agar memasukkan dirinya kedalam syarikat ini pada tahun 2005. Segala modal telah dikeluarkan oleh saya seorang diri dan Kerabat Di-Raja tersebut tidak membuat sebarang bayaran modal.

    Konflik diantara saya dan Kerabat Di-Raja tersebut merupakan konflik peribadi berpunca dari tugas saya mahu menjalankan amanah berkaitan dengan pembahagian harta pusaka yang saya percaya wujudnya unsur-unsur yang bertentangan dengan Hukum Agama dan Undang-Undang Negara.

    Selain dari itu, kerabat Di-Raja tersebut menggunakan wang Syarikat untuk membayar gaji 2 orang anaknya (putera dan puterinya) yang tidak pernah hadir bekerja. Kerabat Di-Raja itu juga mengambil wang syarikat untuk membayar RM20,000/- kepada isteri mudanya setiap bulan yang tiada kaitan dengan syarikat ini. Terdapat beberapa kenderaan peribadi dibeli oleh Kerabat Di-Raja ini menggunakan wang syarikat tetapi didaftarkan atas nama peribadi dan digunakan untuk tujuan peribadinya.

    Tuduhan terbaru yang dibuat terhadap saya dalam sidang media yang dibuat oleh peguam yang mewakili Kerabat Di-Raja hanya bertujuan untuk menjatuhkan kredibiliti saya yang sebenarnya bertujuan untuk mengalihkan perhatian dari isu sebenar.

    Saya merasa sangat hairan, didalam sidang akhbar tersebut, peguam-peguam yang mewakili Kerabat Di-Raja mendedahkan bahawa mereka mempunyai maklumat-maklumat yang terperinci berkaitan urusan siasatan yang sepatutnya hanya diketahui oleh pihak Polis Johor. Bagaimana peguam-peguam ini boleh mengetahui terlalu banyak maklumat?

    Bukankah peguam-peguam itu sendiri mengeluarkan kenyataan dalam sidang akhbar bahawa “Repot Polis tidak akan dimaklumkan kepada orang yang dilapurkan” . Saya ingin bertanya semula kepada peguam-peguam ini “Dari mana pula mereka mendapat maklumat rahsia dan sensitif itu?”.

    Saya percaya maklumat-maklumat siasatan Polis Johor terhadap kes yang dibuat terhadap saya telah disalah gunakan oleh pihak tertentu sehingga menjejaskan hak saya untuk mendapat keadilan yang tulus.

    Saya hairan apabila saya mahu bekerjasama dengan pihak polis dengan bertanya apakah lapuran dan tuduhan yang dibuat kepada saya, pihak polis menyatakan bahawa lapuran yang dibuat keatas saya dikategorikan sebagai “Rahsia”.

    Saya mempunyai banyak dokumen yang boleh membuktikan kebenaran saya yang boleh membuktikan bahawa penjenayah sebenar adalah orang lain tapi membuat tuduhan terhadap saya kerana mahu menutup kesalahannya.

    Saya sekali lagi mengulangi bahawa campur tangan Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara adalah perlu untuk memastikan bahawa pihak Polis Johor menjalankan siasatan dan urusan secara professional dan tulus.

    Sekian, Kenyataan Akhbar saya.

  12. […] Baljit said in that media conference, “Very funnylah. Report lodged and he ran away. From that onwards when reports were lodged, he was no longer around. (He disappeared) After the Police reports was lodged against him on 31 March. In April (2011), he’s in Dubaii”. […]


Leave a comment