Kerajaan Perak terus bagi tanah kepada sekolah Cina

Kerajaan BN Perak bawah Menteri Besar ke X Dato’ Dr Zambry A Kadir baru mengumumkan bahawa sebidang tanah berjumlah 1,012 hektar tanah akan diberikan bagi menampung perbelanjaan 9 sekolah Cina bebas dalam negeri itu. Pengumuman itu dibuat oleh Exco Perak mewakili MCA Dato’ Dr. Mah Hang Soon.

Laporan The Star:

Published: Tuesday July 20, 2010 MYT 4:55:00 PM
Updated: Tuesday July 20, 2010 MYT 4:56:40 PM

Nine Chinese schools in Perak to get land for palm oil estate

BY IVAN LOH

IPOH: The Perak Government has allocated a 1,012ha piece of land to nine Chinese independent schools here to be developed as a palm oil estate.

The estate will help the schools earn income in order to be self-sustainable.

The piece of land in Besout, Sungkai, will be managed by Semangat Suwa Sdn Bhd, a company set up by the nine schools’ board of governors.

Semangat Suwa chairman Tan Hau Swee said a private company had expressed interest to pay RM3.6mil annually for rights to develop the palm oil estate.

“The revenue from the private company can cover about 30% to 40% of the annual expenses for each of the schools,” he said during a press conference called by Perak executive council member Datuk Dr Mah Hang Soon here on Tuesday.

*************

Persoalan mengenai sekolah Cina bebas dan/atau swasta layak mendapat bantuan peruntukan Kerajaan atau tidak timbul kerana jenis sekolah ini tidak tersenarai bawah Akta Pendidikan 1996. Sekolah sekolah ini terangkum bawah kategori sekolah swasta dan pembiayaanya ialah atas inisiatif model perniagaan mereka atau derma yang berjaya dijana. Sekolah Cina bebas dan/atau swasta ini biasanya didukung oleh persatuan Cina. Dalam negeri Perak, majoriti persatuan Cina ini didukung oleh pelbagai industri yang matang dan dikuasai masyarakat Cina seperti golongan pengusaha lombong, masyarakat peniaga borong dan pembalak.

Sekolah yang lebih memerlukan seperti sekolah bantuan modal Kerajaan dalam negeri Perak, termasuk sekolah agama rakyat yang jauh lebih daif dan sebenarnya tidak mendapat pembelaan. Namun sekolah sekolah ini tidak mendapat perhatian Kerajaan Perak sebaliknya sekolah Cina bebas seperti 9 ini yang diberikan pembelaan.

Tanah 1,012 hektar untuk dimajukan sebagai estet kelapa sawit bagi menampung perbelanjaan merupakan anugerah tanah yang amat besar. Untuk jangkamasa terdekat dan serdehana, ianya memang menjadi estet dan dibangunkan sebagai pertaniah. Namun tanah anugerah ini mungkin akan ditukar status guna tanahnya akan datang dan dalam sekelip mata, syarikat Semangat Suwa Sdn. Bhd. ini akan menjadi pemaju tanah yang amat besar (sebesar sebuah pembangunan bandar baru) dan semestinya akan memberikan pulangan yang amat lumayan.

Apakah tiada anugerah yang sama diberikan kepada sekolah agama rakyat dalam Perak, atas skima yang sama? Tidak kah sekolah agama rakyat yang jauh lebih daif (kerana tidak dibantu masyarakat peniaga dan usahawan Melayu dan bergantung sepenuhnya pada derma)dan sesetengahnya berada dalam kawasan luar bandar yang serba kekurangan tidak memerlukan bantuan untuk menentukan orang Melayu yang memilih anak mereka dalam sistem ini berteruskan, demi menjamin hak pelajaran mereka?

Ternyata majoriti pemaju hartanah dalam negeri Perak merupakan golongan usahawan Cina dan tindakan ini hanya menambah satu lagi peluang bagi masyarakat Cina Perak menjadi pemaju hartanah yang berpotensi dengan pulangan yang amat lumayan sedangkan peluang yang sama tidak diberikan kepada orang Melayu yang memilih untuk mendukung sistem sekolah agama rakyat.

Nampaknya, dasar memberi tanah kepada masyarakat Cina yang dipelupuri sebelum ini oleh Kerjaaan boneka-DAP Nizar Jamaluddin diteruskan oleh pemerintah sekarang. Jelas tindakan ini, terutama kepada golongan minoriti yang sombong (dan tidak pernah berterima kasih walau apapun imbuhan yang diperuntukan Kerajaan tetapi sebaliknya meneruskan permintaan sehingga tahap ‘tebusan politik’) akan terus ‘melukakan hati’ orang Melayu dan mengakibatkan mereka makin ‘menjauhi’ BN dalam pilihanraya umum akan datang. Sekiranya ini sahaja strategi bagi BN Perak untuk memenangi undi masyarakat Cina, maka dikhuatiri mereka akan mengunakan permintaan yang lebih sebagai ‘agenda tebusan politik’ secara konsisten.

Jelas tindakan ini menunjukan Dr. Zambry sebagai seorang pemimpin UMNO dari latar belakang pendidik tidak berusaha untuk  menentukan sistem Satu Sekolah Untuk Semua diujudkan bagi menjamin secara strategik perpaduan, semangat toleransi, kerjasama dan muhibbah dikalangan masyarakat Malaysia akan datang. Semestinya, ini adalah satu yang menyesalkan.

Published in: on July 20, 2010 at 17:01  Comments (25)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2010/07/20/kerajaan-perak-terus-bagi-tanah-kepada-sekolah-cina/trackback/

RSS feed for comments on this post.

25 CommentsLeave a comment

  1. BigDog,

    Memang dlm UMNO skg ni byk betul Si Kitul.. Penjilat bangsa lain.. For me, no more votes for UMNO/BN neither PR. Cukuplah pengkhianatan yg dilakukan oleh Melayu sendiri. Apa beza Nizar dan Zamry? Keduanya talibarut Ultra Kiasu.. Oh yaa tak dilupakan bapa kepada segala Kitul.. Siapa lagi kalau bukan penderma wang untuk SJKC di singgahsana Putrajaya..

  2. Kalau begitu, mari kita tumbangkan MB Zambry. Adakan pilihanraya yang baru dan berikan mandat baru kepada yang dipilih oleh rakyat Perak. Tapi saya rasa UMNO memang takut untuk pilihanraya baru kerana mereka sudah pasti akan kalah malah lebih teruk kekalahan seperti di 2003. Tindakan beri tanah ini tidak akan mendapat sokongan terutamanya sokogan bukan Melayu kerana apa yang bukan Melayu mahu adalah transperansi, pentadbiran yang jujur, adil kepada semua rakyat dan bebas rasuah selaras dengan 1Malaysia dan bukan 1Melayu. Taktik ‘rasuah’ tanah ini tidak akan berjaya meraih sokongan.

  3. Apakah zambry juga boneka DAP? cisss, pengkhianat bangsa!! nyah kau zambry!!

  4. Dia sekadar ikut bossnya yang diputrajaya. He thinks, like his boss, he must please the chinese in any way he can.

    I only wish UMNO leaders realise that to the chinese what ever you give them now is pittance. Through pembangkan they can get the whole country.Remember 999years lease? It is only the beginning. They only need to help PR win the PRU 13. They all strongly believe that they can win, with or with out anuar ibrahim. The more you grobble, the more they snigger.

    Kesian, UMNO is being “checked”. Next step will be check mate.

    mohamed

  5. Dulu Zambry ada tulis dlm blognya suruh ahli-ahli dewan amik kursus bahasa bahasa mandarin.

    Apa zambry ni nak menjilat cina ke? ke ikut perangai apologetik nak mampus bosnya?

  6. Salam Bro dan Semua,
    Ini lah lagi bukti ..
    UMNO sebenarnya Pengkianat , Bangsa Dan Negara.
    Ketuanan Melayu adalah satu retorik UMNO bagi mencapai/menjadi boneka/proxy tokey2/kaum Cina?
    Ikhlas,

  7. Blog dia tak bole access..katanya under construction..or aku salah masuk blog…camner ni kome..dua2 BN ngan PR tak bole pakai

  8. Semua ini bukan utk dpt undi kaum Cina di PRU13!
    Tetapi adalah utk mendapat komisyen utk mengisi poket sendiri. Belum dapat projek towkeh Cina boleh bagi angpau.
    Kalau diberi pada Sek Agama, mana ada taukeh Melayu yg beri duit?
    Lu fikirlah sendiri………….

  9. Ini lagi satu contoh PEMIMPIN UMNO yang mengkhianati Bangsanya sendiri,Zambry you are a bloody IDIOT,we will make sure you will never be an MB again.

    Mana pergi NGO Melayu Perak yang baru buat HIMPUNAN MELAYU ,pergi sepak Zambry pengkhianat bangsa !

  10. Kalau dia bagi ambil, itu pun bukan harta UMNO. Dalam PRU13 pangkah untuk PR.

  11. Zambry Melayu?

    • Kalau diTerenganu kita pangil dia keling aja. Tarafnya disitu aja. Menteri besar? Aku tak faham orang sebelah baratni.

      mohamed

  12. zamby ni mamak india…bukan melayu lah…..sama seperti half keling, mahthir…

  13. Hah!! Baru Tahu!!

    Dulu Gila Gila Nakkan Zambry….
    Sekarang baru nampak Siapa Itu Zambry!!

    Mereka ini semua “Falling Over Each Other” Nak beri semuanya kepada Bangsa Lain, Konon 1 Malaysia!

    Kesimpulannya , Zambry Nakkan Najib Kekal dia sebagai MB dan Ketua UMNO Perak. Jadi Mamak Punya Cara La……

  14. Salam sdr BD,

    Sebenarnya kita tidak boleh marah Zambry kerana beliau bertindak mengikut contoh tauladan ketuanya,PM Najib.Lagi pun Zambry ini tidaklah mempunyai jiwa Melayu sebenar kerana beliau berketurunan Mamak.Orang semacam ini bukan boleh dipercayai sangat.

    Orang Melayu Perak perlulah berhati-hati agar tidak tertipu nanti.

    Askar Tua

    • Mahathir pun mamak juga, tak boleh dipercayai?

  15. yang pasti langsung tiada komen dari PAS atau PKR bagi mengutuk tindakan ini sebab menjaga member cina mereka dalam PR..
    Jadi kesimpulannya baik UMNO atau PAS sama aje.slogan aje lebih.. PKR memang dah lama hampeh

  16. Sebenarnya…Tanah ini telah dianugerahkan oleh kerajaan Haprak PR/PAS/DAP kepada Sek. Cina Terbabit.
    Krajaan BN yg baru ni,,tidak boleh membatalkannya kerana melibatkan perundangan.Kerajaan Haprak dibawah MB Boneka DAP telah tergesa2 dan licik mengambil tanah ini dan diberikan kpd Cina terbabit. Inilah bahayanya…bila Melayu hilang kuasa…
    Adakah kamu tidak nampak lagi kah agenda mereka wahai melayu islam?..

  17. Yes kita tak boleh percaya mamak yg hipokrit, org melayu macamana. alright la kita jgn percaya juga org melayu yg hipokrit.

  18. I saw this article by Bernama about Zamry’s think tank, Institut Darul Ridzuan. I’m sure this idiotic move to give more lands to “golongan minoriti yang sombong” in Perak was done after Zamry consulted his “level 4 boys”.

    Oh by the way, the CEO of Institut Darul Ridzuan, Aminudin, was previously Associate Director of Innovation Associate (same kapal as Dr Hamzah). I’m sure your good friend, A Voice, will be able to find the link between Dr Hamzah and Aminudin. Sounds like someone is making money, quietly, in Perak.

    WEDNESDAY, MAY 27, 2009

    Perak think-tank gets cracking
    IPOH, May 27 – The Darul Ridzuan Institute (IDR), a think-tank formed soon after the Barisan Nasional (BN) took over the state government three months ago, is now operating in full swing.

    Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir said the institute started its operation on May 1 with the focus on three areas namely socio-economic affairs, investment and government-linked companies.

    “The IDR is responsible for carrying out research, planning and formulating policies on the three aspects and find the best approach in developing the state,” he told reporters after chairing the weekly executive council meeting here today.

    The institute was given the nod to operate at the inaugural meeting of the newly-installed BN state government on Feb 18.

    Zambry said that the IDR was approved by the state legislative assembly in 2005 and was allocated RM3.5 million to start operation with 25 staff members.

    He also announced that Aminudin Hashim, 39, who had 15 years of experience in the field of planning and consultancy, as the IDR chief executive.

    Aminudin, an accountant and finance graduate from Liverpool, United Kingdom had worked with Ernst & Young, helped the state government to prepare the K-Perak plan and was the best student of the Chartered Institute Management Accountants (CIMA).

    Zambry also said that the government was in the final stage of negotiation with Firefly on the proposal to introduce the Ipoh-Singapore flights.

    He also said that the government was still waiting for a decision regarding the proposal to upgrade the Sultan Azlan Shah Airport. – Bernama

  19. This relentlessness attempt to appease the Chinese (at the expense of the Malays) will come a little too late when the ‘Fixed Deposits’ decide in 2 years time. The writing’s already on the wall. In Sibu, the Malays actually voted DAP just out of spite!

    BN must remember that the Malays could vote Opposition, just becoz emotional pressures.

    There are 53 seats with less than 3,000 majority at stake. On the average, a shift of 10-15% Malay votes in these areas would seal the deal for BN, with far reaching results.

    Trust me, BN would not able to recover if they lose the Fed Govt by 2013.

  20. Hidup Dato Seri Nizar!!!

  21. Salam kenal semuanya… dari membaca artikel dan berbagai tanggapan di atas saya mengucapkan terima kasih, Karena mengandung informasi yang membantu saya… sekali terima kasih semuannya….

  22. PERKASA kena letak calon di setiap kawasan hanya NGO ini je lantang memperjuangkan melayu. Sekarang nampak gayanya tiada satu pun parti yg membela nasib melayu… Setiap penghinaan terhadap raja dan bangsa melayu telah berluasa masing2 nak memenangi hati kaum nya dan di harap supaya tindakkan di ambil


Leave a comment