Khairy diberikan jawatan dalam pentadbiran PM Najib?

Anak-Bapak: Rekod sokongan terbanyak hingga terburuk keatas BN, hanya dalam temphmasa satu terma pilihanraya umum sahaja

Khabar angin mengenai Ketua Pemuda UMNO yang kontroversi YB Khairy Jamaluddin akan diundang kedalam pentadbiran Perdana Menteri VI Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak sebagai seorang Timbalan Menteri amat marak, terutama dikalangan pemimpin Pemuda UMNO peringkat menengah. Bermula dari sebuah portal, kini ianya mendapat perhatian media arus perdana.

Laporan Utusan Malaysia:

Khairy Jamaluddin dilantik timbalan menteri?

KUALA LUMPUR 8 Dis. – Sebuah portal berita melaporkan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkemungkinan dilantik timbalan menteri dalam perubahan kecil peringkat kementerian yang akan dilakukan tidak lama lagi.

Menurut portal Malaysia-instinct.com, pelantikan itu kemungkinan menjadi kenyataan jika perletakan jawatan Timbalan Menteri Pelancongan, Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Taib diterima.

”Khairy dijangka diberikan jawatan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi dan tidak semestinya mengisi vakum di Kementerian Pelancongan jika Sulaiman Abdul Rahman berundur,” menurut portal berkenaan di sini hari ini.

Menurut portal itu, pelantikan itu akan dibuat sebagai menghormati jawatan Ketua Pemuda UMNO.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini memberitahu bahawa tiada rombakan Kabinet akan dilakukan dalam jangka masa terdekat melainkan beberapa perubahan melibatkan timbalan menteri.

Beliau juga mengesahkan bahawa Sulaiman telah menyampaikan hasrat untuk berundur sebagai Timbalan Menteri Pelancongan.

Khairy sebelum ini tidak diberikan sebarang jawatan dalam mana-mana kementerian sebagai memberikan ruang untuk beliau menumpukan perhatian menarik kembali sokongan golongan muda kepada UMNO.

*********

Semenjak Utusan Malaysia menyiarkan laporan, kami di BigDogDotCom menerima banyak pertanyaan mengenai khabar angin yang begitu ramai Pemuda UMNO ‘termakan’ dan mula percaya, lantas menjadi kegusaran lebih ramai ahli UMNO sekiranya tidak majoriti, seluruh negara.

Dalam sessi kursus Pemuda UMNO baru baru ini di Janda Baik, Pahang, Naib Presiden UMNO Dato’ Seri Dr. Zahid Hamidi dikhabarkan telah membuat kenyataan terbuka “Sekiranya saya menjadi Perdana Menteri pada 1200 tengahari, saya akan menlantik Khairy sebagai Menteri pada 1201!”. Ini memberi ‘nafas baru’ kepada mereka yang pro-Khairy dalam Pemuda UMNO yangamat berharap Ketua mereka diangkat kerana sebelum ini merasakan ‘terpinggir’ apabila PM Najib telah mengabaikan perlantikan seorang Ketua Pemuda UMNO (yang sama taraf dengan Naib Presiden UMNO) dalam pentadbiran Kerajaan pada Kabinet sulung beliau pada 8 April 2009. Kemudian, saranan Ketua Penerangan Pemuda UMNO Dato’ Reezal Merican semasa Perhimpunan Agung UMNO baru baru ini juga mendapat respon sepi dari Kepimpinan.

Namun begitu, kami di BigDogDotCom berkeyakinan penuh bahawa PM Najib tidak akan melantik Khairy ke dalam pentadbiran, walaupun sebagai Timbalan Menteri kerana:

1. Tiada kekosongan jawatan Timbalan Menteri. Sekiranya ada pun (modal kenyataan PM Najib baru baru ini bahawa tidak akan berlaku rombakan Kabinet dalam masa terdekat tetapi akan berlaku “Sedikit perubahan Timbalan Menteri” dijadikan sandaran khabar angin ini), maka ianya akan melibatkan Timbalan Menteri Pelancongan yang disandang oleh Dato’ Seri Abdul Rahman Sulaiman Taib dari PBB dan Timbalan Menteri JPM yang disandang oleh Senator Dato’ T. Murugaiah (PPP). Sekirnya kedua dua ini berundur, maka parti PBB dan PPP akan dengan tegas mahukan jawatan itu diisi oleh wakil mereka dan tidak diberikan kepada UMNO.

2. Sekiranya PM Najib berhasrat melantik juga Khairy sebagai Timbalan Menteri, maka jawatan baru perlu diujudkan. Sekiranya ini berlaku, PM Najib sekurang kurangnya perlu mengujudkan tiga jawatan Timbalan Menteri kerana selain dari Khairy, PM Najib akan didesak parti komponen BN Sabah dan Sarawak untuk menambah peruntukan jawatan untuk mereka. Desakan ini lebih nyata kerana 2010 dijangkakan akan berlaku Pilihanraya Negeri Sarawak dan BN perlu ‘menenangi hati’ pengundi.

3. Memang tidak dinafikan lagi Khairy merupakan seorang yang berpendidikan tinggi (Falsafah, Politik dan Ekonomi lulusan Oxford) dan berfikiran strategik. Beliau juga sebagai Ketua Pemuda UMNO (yang bertaraf Naib Presiden UMNO) juga merangkap Ketua Pemuda BN. Ini menjadi kelebihan untuk Khairy dilantik PM Najib kedalam pentadbiran. Ianya dikuatkan lagi dengan hujah bahawa Ketua Wanita UMNO (merangkap Ketua Wanita BN) Dato’ Seri Sharizat A Jalil dan Ketua Puteri UMNO Dato’ Rosnah Abd Rashid Shirlin diberikan jawatan Menteri dan Timbalan Menteri. Dalam pertimbangan politik hieraki yang sama, Ketua Wanita MCA Dato’ Paduka Chew Mei Fun  dan Ketua Wanita Gerakan Dato’ Tan Lian Hoe juga diberikan jawatan Timbalan Menteri. Untuk rekod, Ketua Wanita UMNO Sharizat dan Ketua Wanita MCA Chew yang kalah dalam PRU 12 8 Mac 2008 dilantik sebagai Senator sebelum menyertai pentadbiran PM Najib.

Namun keburukan Khairy dilantik kedalam pentadbiran PM Najib jauh lebih menyebabkan masalah berpanjangan berbanding dengan kebaikan perlantikan itu.

Rata rata:

3.1. UMNO akan hilang keyakinan dan sokongan ahli sendiri dan rakyat, terutama golongan muda kerana keyakinan jitu disandarkan semasa PM Najib mengambil alih Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia dari PM ‘Flip-Flop’ Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi. Aspirasi akar umbi dan rakyat, terutama orang Melayu untuk melihat  UMNO di’bersih’kan dan pemimpin yang dianggap korupt wajar dipinggirkan

3.2. PM Najib akan kehilangan keyakinan pelabur dan masyarakat peniaga kerana Khairy Jamaluddin sebagai menantu PM ‘Flip-Flop’ Abdullah dilihat sebagai antara faktor utama ketirisan mutu pentadbiran, dasar dasar dan kelemahan dan kegagalan perlaksanaan Perdana Menteri Malaysia V itu dalam tempoh yang amat singkat, walaupun rakyat memberikan mandat yang begitu besar kepada ‘nafas baru’ dalam PRU 11 Mac 2004 kepada Kepimpinan yang disifatkan sebagai ‘bersih dan keturunan ulama’.

4. Perdana Menteri IV Tun Dr. Mahathir Mohamad dijangkakann akan memberikan reaksi negatif keatas perlantikan Khairy sebagai Timbalan Menteri.  Ramai berpendapat sekiranya perlantikan ini berlaku, maka Tun Dr. Mahathir akan mula ‘menyerang’  PM Najib, sebagaimana PM ‘Flip-Flop’ Abdullah di’perangi’ selama 3 tahun (2006-2009).

Episod dimana Khairy tidak dibenarkan berkempen semasa Pilihanraya Kecil Bukit Gantang dan Bukit Selambau April lepas kerana dikhuatiri akan menjadi ‘tarikan negatif kempen’ merupakan indikasi jelas bagaimana rakyat menolak pemilihan dan kepimpinan Khairy. Ini juga modal yang Tun Dr. Mahathir gunakan sebagai merujuk persepsi rakyat terhadap UMNO

5. PM Najib juga perlu mengunakan banyak sumber terutama media dan kerja hubungan awam (PR)  untuk membetulkan persepsi yang akan menjadi keruh dengan perlantikan Khairy kejawatan Timbalan Menteri.

Sehingga masa ini, semenjak proses kempen dan kemudian memenangi Ketua Pemuda UMNO 26 Mac lepas, media arus perdana meminggirkan Khairy dari merakamkan kenyataanya dalam pelbagai isu termasuk hal hewal Pemuda UMNO dan BN, terutama media elektronik. Sebaliknya jika ada apa apa kenyataan Pemuda UMNO dan BN, tumpuan diberikan kepada Dato’ Razali Ibrahim walaupun beliau hanya Naib Ketua Pemuda UMNO dan Naib Ketua Pemuda BN. Ini merupakan ‘alamat jelas’ bahawa berita mengenai Khairy tidak menjadi bahan yang media arus perdana tagih dan jauh sekali menjadi ‘bahan santapan’ pengguna media. Peminggiran media arus perdana ini jelas menunjukan beliau tidak disenangi majoriti rakyat Malaysia.

6. Kontroversi yang akan timbul dengan perlantikan Khairy kedalam pentabiran sebagai Timbalan Menteri adalah sesuatu yang tidak membantu proses mengembalikan keyakinan dan sokongan rakyat kepada PM Najib dan BN, terutama mengambil kesempatan kelemahan dan kegagalan pentadbiran Pakatan Rakyat dan perbicaraan kes sodomi Anwar “Mat King Leather” Ibrahim telah pun bermula dan mereka memerlukan pengalihan-perhatian

Perlantikan ini akan menjadi modal dan ‘nafas baru’ Pembangkang, yang kini menghadapi pelbagai masalah dalaman dan antara parti PR dan ketirisan modal politik yang meyakinkan

Kami berkeyakinan, PM Najib yang memberikan fokus utama keatas pembangunan dan ekonomi yang perlu distabilkan tidak akan membuat kesilapan strategik dan mengambil risiko besar dengan melantik Khairy Jamaluddin kedalam pentadbiran beliau sebagai Timbalan Menteri serta belajar dan ambil iktibar dari kesilapan besar PM ‘Flip-Flop’ Abdullah.

 

P/S: Sekiranya ramai dikalangan pemimpin dan ahli Pemuda UMNO merasakan teruja dan ‘termakan’ dengan ‘saranan politik’ Dato’ Seri Zahid di Pusat Latihan UMNO Janda Baik tempohari, maknanya kalian masih lagi ‘mentah politik’. Ini sebenarnya membimbangkan kerana secara simplistiknya membuktikan bahawa pemimpin pelapis UMNO ini merupakan mereka yang kurang-matang politik dan tidak bijaksana dalam membuat tafsiran dan kefahaman kepenggunaan-politik (political consumerism).

Published in: on December 9, 2009 at 23:59  Comments (163)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2009/12/09/khairy-diberikan-jawatan-dalam-pentadbiran-pm-najib/trackback/

RSS feed for comments on this post.

163 CommentsLeave a comment

  1. salam…
    rasanya tak perlu KJ di lantik sebagai menteri atau timbalan menteri. elok KJ satukan pemuda UMNO tu. banyak sangat pemuda UMNO yang kecut telor sekarang ni. semuanya berpunca dari PRU yang lalu.

    KJ mantapkan jelah umno, takpayah nak jadi menteri.kalau lantik nanti takut modal puak pakatan pula,…habis jahanam

    • Perlu, sbb dia cerdik, berkarisma dan ada potensi. Berilah peluang.

      • Setuju, tapi kuasa pm, jadi janganlah lobi. Jangan melatah mcm diorang yang nak cantas ni.

  2. Give him chance. If he doesnt perform, Najib takes him out. Junior post sudahlah.

    • Give him a chance … well agree that politic is just another game of gambling.

      But smart you must be, coz definitely you don’t go for a horse with odds 10000:1, though there is still a chance, HA HA HA!

    • “Give him a chance”???

      The acid test is simple:

      Ask people on the street about a person called ‘Khairy Jamaluddin’. And what answer would you get?

      1. Corruption
      2. Maya Karin
      3. ECM Libra scandal
      4. MyTeam
      5. Airline rationalisation plan which saw MAS surrendering most of the domestic routes to AirAsia and MAS Rural Air Service but later MAS is forced to take RAS back and has to repackaged it as ‘MAS Wings’, at extra cost
      6. Labu LCCT
      7. Racism – The call that Chinese is taking the opportunity when TDM started atttacks against Sleepyhead Pak Lah
      8. ‘Beruk concang pokok’ – hence the nickname Beruk Hitam
      9. The storming of KLCC Convention Ctr when US Sec of State Condoleeza Rice was having a meeting
      10. Pemuda Umno unruly behaviour during the Ijok by-elections

      and much more…..

      Go, do the acid test yourselves!

      • Sorry.

        MyTeam trampled the national team wearing the Jalur Gemilang on their jersey, in national stadium in 2006

        How on earth could an unemployed 29 yr old afford to take over substantial shares of ECM Libra and turn it into an investment bank? Isn’t that somewhat a trait of corruption? Anyway, after the take over, ECM-Libra was given the full universal stock broking license. Considering that the FIL was the MOF, this is nothing as compared to the scandal involving the ‘highly irregular’ practice of ‘impairment of goodwill’ amounting to RM 296mn at the ‘merger’ and failure to make MGO to the minority shareholders.

        SC never reprimaded ECM Libra for this, despite the minority stockholders watchdog strong protest.

        In essence, FIL allowed ECM Libra to break law and SC ‘shut one eye’ in favour of SIL!

  3. Nak bagi chance?? Buat apa? Selama dia menjadi ketua pemuda dan Naib Presiden FAM, apakah yang telah KJ menyumbangkan? Nothing, malah Pemuda sekarang sudah digelar pemudi dan bolasepak kita terus-terusan hancur..

    Nak bagi post Timbalan atau Menteri hanya akan merugikan UMNO secar keseluruhannya!

    Thank you for the info Mr BigDog, lega sikit aku mendengar berita ni..

  4. Salam BigD.Bro,

    Sebagai Ketua Pemuda UMNO, KJ boleh merebut peluang untok, “Menawarkan Bisa-Bisa”… yang sedang menghurungi tubuh badan empunys diri.

    Apa kata saudara KJ melancarkan serangan terhadap YB Nazri…yang sememang terlalu celupar yang di segajakan terhadap Mantan PM Tun Mahathir..!!

    KJ sebagai Ketua orang Muda UMNO seharus lah tampil kehadapan, sebagai Wira muda..!! Menyatakan dengan penuh YAKIN, samada pro atau kontra.Terhadap kenyataan siYB.Nazri kepada TDM yang sedang kecoh laa ni..!!

    Pemuda UMNO harus berpendirian pendapat yang jelas !!! Memihak pada Nazri yang terBiadap atau pun sebagai Pemuda pembela Mantan PM dan Presiden UMNO yang bertimbun2 Jasa-Jasa nya kpd Bangsa, Agama dan Negara..!!

    So…over to you Sdr.KJ…buatlah pilihan yang bijak…demi menyelamatkan atau menyemarakan kembali “rating” politik anda…!!

    Atau pun masih seperti apa yang di nyatakan di Posting di atas.

    “P/S:……kalian masih lagi ‘mentah politik’..!!!”

    Tambah sikit..Pemuda UMNO Tak ada Teloq, tak sannggup hadapi Cabaran..!! Pemuda kebende..!!

  5. BD,

    Personally, the issue with Khairy before is that he was perceived to be the power behind the throne when his father-inlaw was PM. However, i think he is avery capable man, and UMNO shld give him a chance but Najib must put him on a short leash and makes sure he delivers. Most of the minister are deadbeats anyway and its time for some new blood.

    he;s qualified, charismatic and everyone deserves a chance. Pak Lah is long gone, plus Mukhriz was given a chance why not KJ?

    • yeah qualified, karisma kapoor, yada yada..but the problem is, he only care about his pockets, not our country.

      KJ.. branded and confirmed as sissy ass, milksop, leech and bewak hidup..5 tahun xcukup lagi ke?

    • Joint Venture – No,

      This chance given to KJ may be like a virus into your PC. If monitoring your PC means the virus can be deleted, well OK.

      But some viruses are super destructive, no matter how charismatic it appears to be.

      Anyway, the criteria for an effective leader is primarily the interests of your country/people above self.

      Qualified you say?? paper qualifications will matter if you are applying for the post of CEO. For leaders, it really should never take top priority although it is considered.

      “new blood” yeah sure, just verify it is not HIV positive OK?

  6. Parpu, been to your blog, I appreciate your thoughts, but i think its a biased no?

    • Dear JV, the forum was held on neutral ground, ie at Kelab Penyokong UMNO FB. The club is not in a struggle to promote or support any particular leader. All 3700++ were allowed to comment, no restriction. The strange was thus far nobody ever came with good argument or substance why KJ should be given a gomen post.

  7. A’kum,

    Its time for the youngbloods to step up. The likes of Razali Ibrahim, Mukhris, and also KJ shld be given the oppurtunity to show what their ideas are as many of the UNO stalwarts have gone past their sell by date.

    like it or not, Mukhriz and KJ must learn to co-exist and work together as a team and uniting the party. i dont see neither Zahid Hamidi or Hishamuddin for that matter to come up with good stable leadership for UMNO/BN. We must learn to accept and mature politically together and do away with this low class politicking that UMNO is known for now.

    My 2 cents worth, i hope u publish this, thanks.

    • Agree with on young blood but not young blood with a lot of problems. His problem with ECM-Libra is not over yet; his problem with Money politics has been the main point by PR; his problem during Paklah era is yet forgotten; his problem in sabotaging Jerlun seat is still in our mind. Lots more.

      He shud not be in govt!

  8. Mat Taboq, saya rasa KJ perlu tekan kan BTN tetap relevan dan perlu echo Najib dan Muhiyidin, bukannnya Nazri atau Tun M. Toe party line, not the political icon.

  9. Bukan tidak perlu, tidak boleh dia dilantik Timbalan, jauh lagi Menteri.

    Apa yang dia telah buat sejak penjenayah rasuah UMNO ini dipilih 304 pemuda yang kita tak tahu terima apa kerana mengundinya? Menyatu padukan pemuda macam mana, dimana, bila? Membawa pemuda jelata menyokong UMNO bagaimana, apa buktinya?

    Saya harapkan dia sinsing lengan selapas Mesyuarat Agong UMNO yang lalu, pergi kekampong-kampong, bandar-bandar kecil, adakan kursus itu kursus ini bagi pemuda-pemuda umumnya, pakai duitnya yang masih banyak baki salepas diguna diMesyurat Agong yang lalu, belikan komputer-komputer, aturkan latihan budak-budak Melayu dikampong-kampong berlajar menggunkannya, tubuhkan pasukan pemuda kampong menguruskan dan menjaga penggunaan komputer-komputer tersebut, dan sebagainya. Ada dia buat?

    Kalau tidak keluar duit sendiri pun, runding dengan Kerajaan atau pihak-pihak tertentu untuk mendapatkan punca kewangan, buatkan program nasional untuk menggerakkan pemuda kapada usaha-usaha yang berfaedah. Ada dia buat?

    Sebusuk-busuknya, dia boleh bawak motor Harley Davidsonnya dari satu bandar kesatu bandar, ajak pemuda pemudi ramai-ramai berkelah disana sini, beri ucapan naikkan semangat ditepi laut ke, ditepi tasik ke, tak payah bayar sewa tempat berkumpul, belikan air dan burger saja ke. Cakap fasal jangan dadah, jangan beer, jangan lupa tanggung jawab, hormat orang tua dan sapertinya. Ada dia buat?

    Apa sabenarnya yang dia telah buat selain dari resmikan upacara kecil-kecilan sebagai Wakil Rakyat? Itu sibodoh mana pun boleh buat. Ini berkelulusan tinggi dan “berfikiran strategik” konon-nya! Saya tak setuju dengan perenggan 3 Big Dog diatas. Siapa yang katakan dia “berfikiran strategik”? Mengumumkan keinginan jadi PM umur 40 tahun “berfikiran strategik” ke? Fikiran budak mentah tu.

    Tidak boleh. Dia tidak boleh dilantik Timbalan atau Menteri. Pandangan orang terhadap Dato Seri Najib akan menjerunum jika dia lantik maanusia yang banyak dibenci orang, bukan sahaja Melayu juga bukan Melayu. DSN akan nampak meluat jika berbuat demikian. Banyak orang akan bencikan DSN kalau melantiknya.

  10. With KJ (and now Nazri) in any Govt’l position is like hatching tape worms in the intestine.

  11. Salam Sdr. Big Guy,

    Jawatan Ketua Pemuda UMNO itu sememanglah kredibel kerana ianya juga adalah Ketua Pemuda BN dan setaraf dengan Naib Presiden UMNO.

    Tetapi, sekiranya pemilihan/pengundian seseorang Ketua Pemuda itu adalah meragukan dan keraguan ini tidak diselesaikan sehingga seseorang Ketua Pemuda itu dilantik juga, adakah kredibiliti masih ada?

    Apabila kredibiliti telah diragui, tetapi perlantikan direstui jua, maka persoalan kredibiliti ini akan tertanggung di atas bahu Presiden Parti pula, bukan lagi persidangan parti yang akhirnya merestui pemilihan seseorang Ketua Pemuda itu.

    Kini, kabar anginnya PM (yakni Presiden Parti) akan mengundang Ketua Pemuda yang jenuh dipersoal ramai ke dalam kabinet? Saya akan lebih tertanya tentang kredibiliti PM dari Ketua Pemuda dalam hal ini sekiranya ini berlaku.

    Ada juga yang bersuara supaya memberi peluang kedua….

    Wajar…
    tapi patutkan bagi peluang itu begitu saja? Sudahkah Ketua Pemuda “redeem” himself setelah dipinggirkan dari jawatan kabinet?

    Jika belum, “redeem” dulu, barulah pemberian peluang ini nampak ada kredibilitinya. Kalau diberi begitu saja, apa nama & jenis kredibiliti yang kita percakapkan ini?

    Kalaulah KJ membuat sesuatu yang mengembalikan rasa GAH kepada Pemuda UMNO… kalaulah KJ sedikit sebanyak menjadi suara yang lantang menangkis hujah-hujah pembangkang terutamanya DAP… kalaulah KJ menyerlah sebagai ikon Pemuda Melayu.. kalaulah itu..kalau lah ini… maka saya akan menyokong penuh sekiranya beliau hendak diundang ke dalam kabinet..

    Tetapi adalah “kalaulah itu..kalaulah ini”.. terjadi? atau ianya lebih kepada “memberi ruang kepada pembangkang untuk menyerang kerajaan’?

    Sekian hari semakin meningkat keraguan saya terhadap Najib.

    • Masalahnya kenapa didapati bersalah politik wang tapi boleh bertanding? Nanti akan ada suara2 yg mempertikaikan kewibawaan JK disiplin.

  12. Siapa yang mulakan khabar angin ini? Dia! Dia! dan Dia! TAPI Siapa yang boleh sahihkan khabar angain ini? TIADA SIAPA2…

    Politik KJ politik khabar angin…

  13. Why not? Belum cuba belum tahukan? Id rather bring him into cabinet and add value there than rot away in UMNO. His contribution can be realised at policy making level and bravo to see him champion the environment @ Parliament yesterday. As a journo, i think he would make an outstanding minister and political story.

    • dah cuba dah, lima tahun.tapi gagal.hahahaha

      • Adds value or added values, either way it sounds like a cheap sale.

    • Add value ni mcm benda dah tak laku dah, tapi nak bagi laku juga kena la add value. Dah berapa kali add value dah tapi masih tak laku. Jadi kena buang tong sampah la kot noooooooooooooooooooooooo

      • tong sampah?kurang berkesan.lupus guna incinerator lagi bagus.

  14. Sebagaimana MCA perlu lakukan pemilihan semula, begitu juga PEMUDA UMNO Malaysia perlu lakukan pemilihan semula. Jika tidak, satu penggal pemuda UMNO dan BN akan menghadapi pelbagai persepsi yang merugikan.

    /MANTOL/

  15. Biggie,

    Undoubtedly the most colourful young politician in Malaysia. He is full of energy and is quite eloquent. Started out on a bang because of his his father in-law, fizzled out a bit today, but a very interesting prospect nonetheless. A comment above illustrated how ‘youngbloods’ need to step up to the plate, i agree with that. KJ shld be given a chance.

    • Agree, should be given a chance to back off from leading PUM

    • What are you talking about Karim?

      Jawablah so’alan-so’alan yang beberapa orang tanya di atas. Give solid and substantiated reasons why he deserves even to be considered.

    • most colurful young politician?pftt,macam kulat roti ada la.

      tak ada orang muda lain ke?

  16. Mantol…i think everyone has moved on and its only right we did. UMNO is much more than MCA. lets not go down that road. Persepsi boleh berubah dan kian pulih, janganlah terlalu cepat utk membuat keputusan yang mungin membawa lebih banyak masaalah pada parti.

    • KJ has a perception issue to eradicate. He was seen as guilty of money politics. You want a leader who earns his position on dubious means.

      What guarantee is there that he will not use his position AGAIN to consolidate power.

  17. Pak Lah dah bukan PM, dulu ramai tak suka KJ sbb menantu, tapi Pak Lah dah pencen, jadi takdak masaalah. sama seperti Najib, Hisham, Mukhriz…semua anak bangsawan tapi boleh diterima hari ni. Persepsi dan tanggapan berubah dari hari ke hari. Kalu depa tak boleh buat kerja, nanti Najib boleh tokak pon, lantikan boleh di ubah.

    • Tapi tanggapan atau lebih tepat imej sebagai Ketua Rasuah tak akan hilang gitu ja.

  18. Bro, wah-wah. Hang ni memang ada sakit jiwa dan mental yang penuh hasad iri hati yang membuak-buak umpama najis yang jijik. Mmg hg kaki kuat nak patahkan masa orang. berusaha siang malam pagi petang nak jatuh kan orang.

    • I wonder if you are really Hang Tegar, because Hang Tegar always speaks with substance, not merely retaliate with counter accusations.

  19. Go ahead and appoint KJ. It’ll make things easier.

    • You are a real joke!

      • It sure ain’t sad.

  20. Bodoh punya analisa. Adakah sebab PM tak lantik KJ sebab nanti akan hilang sokongan rakyat. Apa tak baca or sedar ka bahawa KJ punya statements and approach adalah yang paling sensible and compatible dengan gagasan 1Malaysia PM Najib.

    Malah, seruan malay leadership oleh KJ semasa ucapan sulung beiau sebagai KP UMNO amat relevan dan diterima ramai. Aku pi kedai makan, ada ramai non malay friends yang puji beliau dan rasa itu satu seruan yang bagus. Malahan, amai professional (tak taulah Big Dog whether hag ada kawan yang professional or yang profession depa nak jatuhkan org sahaja) yang sokong ucapan KJ – depa ni dari lawyers, engineers, quantity surveyors, management consultants dan juga doctors yang melayu kata KJ punya ucapan boleh tarik balik sokongan orang muda.

    Lagi pula hg kata PM akan bazirkan energy dia sebab rakyat akan tolak KJ. HANG DAN KUNCU-KUNCU MACAM PARPU yang tolak KJ Bro. Hang yang busuk hati. Hang yang try buat huru hara. Hang dah jatuhkan orang baik macam ada satu saudara yang kerja with KJ dulu, hang suka sangat lah.

    Ingat Bro. Bila kita mati Allah SWT akan hisab dan dok tanya kita

    • Komen ni kat House PK was written by Hang Tegar, tapi kat sini nama lain pulak ye. Tak pe la, copy and paste are always allowed here, HA HA HA!

      Ko dok cerita dua tiga orang professionals as if undi depa ni nanti akan memberi kemenangan selesa kat BN. Ko lupa bahawa persepsi negatif pasal Khairy di peringkat bawahan is still strong, dan KJ tidak mengambil inisiatif untuk jernihkan keaadaan.

      Dulu bila Tun minta KJ jawab all the allegation, si pengecut anak omak bagi excuse TAK NAK KURANG AJAR, MUA HA HA!

      • depa ni baru sedaq dari pengsan ka apa ka?
        Atau baru beranak kemarin kot?

    • Aku dok di Kedah, seluruh kedah kecuali ketua Pemuda kedah saya yg kata dia ni menjahanamkan UMNO.

      • Aku dok di Kedah, seluruh kedah kata (kecuali ketua Pemuda kedah) yg dia ni menjahanamkan UMNO.

  21. Ini bukan pasal dia Oxford ke, pandai ke, bodoh ke, Ketua Pemuda ke apa. Dia bukan pandai pun. Tapi ini pasal dia dan pak mertuanya telah hampir merosakkan negara kita. Dia pro Anwar – ejen CIA. Khairy juga dikhuatiri ejen MI5 British. Pernah kelakuan tak senonoh di Oxford (sewaktu dengan Anwar). Dia dan pak mertuanya perasuah agong dan telah telan beratus juta Ringgit wang rakyat. Orang macam ini kah dilantik jadi Menteri?

    Begini sajalah – jika Khairy dilantik jadi Menteri hampir kesemua Bloggers UMNO akan halakan “senjata” kepada pimpinan Kerajaan. Sudah tentu UMNO tidak akan mendapat sokongan Bloggers pada pilihanraya akan datang.

    Jangan remehkan peranan Bloggers.

    • Setuju 100% apa Sdr kata. Bloggers akan bantah. Suara kita bukan kecil. Termasuk CheDet, sebagai ketua kot.

    • Yup, we shall divert our target to gomen should that really happens.

  22. Why are you afraid of KJ being appointed as part of the administration? Is it because you are afraid that he will peform better than Mukhriz? He has certainly outshone Mukhriz in Parliament. Come on lah, stop this childish game. Just move on, and stop being a batu api. Don’t be a hyprocite and pretend that you don’t know what is really going on.

    • heheh takut Indeks Rasuah dlm govt naik!

    • do u agree that KJ is associate to corruption? n u agree to corruption?

      • Kalau asyik dok cakap move on ni aku dah kenal sangat, 110% pencacai KJ. The MOVE ON agenda is to let the time heal and later we simply forgive and forget what KJ has done, NO WAY MANNNNN!!!

      • You got ir rite Piggy! Kita dah kenal sangat dengan pencacai bacul si KJ ni, sorang pakai bermacam nama! pirah!

  23. Aikkk awatnya kena moderato pulak komen2 yang keluaq? Nkakutuk orang nak, orang balas tak berani.

  24. Bagus! dengan lantikan KJ ke mana-mana jawatan dalam kabinet, akan MELENGKAPKAN persepsi rakyat bahawa UMNO memang tak lekang dari RASUAH!

    Bagus..!! sangat bagus untuk masa depan UMNO…!

  25. Apa? KJ ada karisma? Tolong sikit ya, dia ada karisma untuk berlakon filem tamil je, dia ni dari dulu bercakap je, action langsung takde.

    Setelah KJ menjadi Ketua Pemuda, apakah sumbangan dia terhadap pemuda? Takkan tunggu nak jadi menteri baru nak berbakti? Segala isu berbangkit dan penghinaan kaum melayu, Khairy tak pernah buka mulut, dia senyap je

    Mana semangat pemuda UMNO ni? FAM? Apa yang dia sumbangkan untuk bolasepak negara kita? Nothing..

    So apa rasionalnya nak jadikan dia menteri, lihat saja track recordnya, amat buruk sekali, lagi satu masalah paling besar sekali ialah dia ni PERASSUAH yang sudah terbukti!

    Ingat, UMNO hancur disebabkan oleh Pak lah dan Khairy, takkan la orang UMNO dah lupa? Tapi kalau Khiary dilantik juga, maka kita talkinkan UMNO beramai-ramai..

    Yang datang sokong kat sini kebanyakannya adalah pembangkang kerana ini merupakan ‘bullet’ utama mereka untuk membunuh UMNO dalam PRU akan datang, Khiary adalah sejarah lama, elok diadakan semula pemilihan Ketua Pemuda, kalau MCA boleh kenapa UMNO tak boleh?

    Karim, masalahnya hal Khairy ni bukan persepsi tetapi hakiki, dia adalah perasuah dan pengkhianat negara. Jangan jadi pak turut je bang

  26. Nampaknya KJ ni mesti ada jawatan menteri baru boleh berfungsi iye?

    Apa dia buat selama ni sebagai KP? Bila Najib dihina Nik Aziz, KJ dan Pemuda buat apa? KJ nak bawa Pemuda ke mana sebenarnya ni?

    • Melantik KJ berarti UMNO masih ditakuk lama. KJ adalah individu yang sangat oportunis. Orang macam ni bila dapat tempat dalam UMNO akan menyebabkan UMNO rosak binasa. Mengapa KJ tidak dapat berbuat banyak sejak menjadi KP??? jawabannya senang sekali. Sokongan terhadap KP telah berbelah bagi. Ramai yang dulunya sokong KJ kina dah mula sedar atau dah mula tahu yang KJ ini liabiliti UMNO. Siapa lagi nak tumpang “perahu yang nak karam”??? KJ ini lambang penderhakanya seorang Melayu. Dia juga sewaktu TUN M melawat London dan bertemu dengan para pelajar di sana telah mengemukakan permintaan supaya TUN M meletak jawatan! Melantik KJ sebagai Timbalan Menteri akan menyebabkan banyak pihak dalam kerajaan, dalam UMNO dan NGO’s merasakan UMNO akan tersungkur ke bumi!
      Apa yang aku dan kawan2 ku mahu:
      1) Jangan bagi apa2 jawatan kepada KJ,
      2) Pecat Zahid Hamidi (pembelot dan sahabat baik Anwar… walaupun secara rahsia).
      3) Pecat Nazri Aziz… sekor lagi liabiliti kepada UMNO…

  27. KJ should be given a chance. If you want to deny him the chance because of ‘corrupt’. Just look at Mukhriz housewarming party pictures, how the heck could he have earned so much (without leg up from papa) and nak dancing pula…… botak oi botak

    • is mukhriz guilty as charged?

      • Can you please answer that Harry? Who is the Ketua Pemuda now?

        Where were KJ when najib been humiliated by the oppostion?

        Seriously, most of the blogger are doing the Ketua Pemuda role here actually…

      • smell the roses , do not follow blindly.

      • Please lah ….. do not say you are doing KJ’s work. self praise is no praise.

        stop blaming KJ for everything especially the GE12 bad showing. It was a collective effort of all BN leaders ( but some still shamelessly showing their ‘spoils’.) The present PM is trying to improve BN , so stop making his life difficult or you feel the appointment of cabinet be left to you bloggers. kah kah kah

  28. Setakat ini tiada track record yg baik dilakukan oleh KJ. MY-Team, Natianal Team, Padedoh,FAM, dan banyak lagi. Semuanya jady hay wire. Takdak improvemment. Yang ada improvement ialah ECM-Libra dan Avenue Investment. Itupun kalau masyukkkkk.
    Pemuda sudah jadi Darai UMNO. Jadi kenapa nak beri post dlm kabinet? He never proves to be a good leader.

    Lagi satu, kisah rasuah temmpohari juga telah membuat UMNO menjadi lebih teruk. Takkan nak jadikan kerajaan pulak dgn imej buruk tersebut?

    Fikirlah. Jgn kerana gilakan kuasa dan kekayaan, bangsa nak dijual beli.

  29. PEMUDA dah jadi MILIK (DIBELI) KJ 100%, dia boleh bawa PEMDUA kemana2 dia suka. PEMUDA WUJUD atau tidak, tak ada bezanya. LEBIH BAIK BUBAR pemuda!

  30. Bagi saya belum tiba masanya untuk KJ menyandang apa2 jawatan dalam kabinet hatta KSU sekalipun.
    Memberikan keistimewaan kepada KJ akan menampakkan pentadbiran DS Najib tidak serius dalam pembentukan pasukan pentadbiran yang benar2 bersih daripada sebarang spekulasi. Ruang besar kepada pembangkang untuk menggunakan isu pemilihan KP yang tercemar dengan gejala rasuah, begitu juga ketidakpuasan hati sebilangan besar penyokong UMNO dan pemangkah undi BN….Peratus akar umbi yang tidak senang dengan tindak tanduk KJ amat tinggi – Hanya penyokong yang berkepentingan sahaja yang akan melobi dan menyokong KJ.

  31. KJ has been given a chance…. HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME! HE SCREWED UP BIG TIME!

  32. Yang menjatuhkan KJ ialah dia sendiri. Syok sangat main dgn wang sehingga didapati bersalah. Kalau Najib dah tak mau dengar keluhan akar umbi ni, maka silalah. PRU13 senang lagi kerja pembangkang

  33. We can’t insult people’s intelligence by blaming BN’s poor performance to one or two persons. Then, we are forever in denial and there is no hope for BN to come back stronger to face GE13. Among the only few people whom I have read to be admitting that he is changing because of the GE12 defeat is KJ. And for that reason alone, I say we should give him a chance to prove himself.

    • “admitting that he is changing”

      Wow!!! that promise alone buys him blind support. He is changing to become …???

      You are insulting the people’s intelligence here, my dear cantoy. KJ is found GUILTY of money politics, Mukhriz and Khir Toyo are not.

      And yet there are sooooo MANY supporting KJ.

      The irony is that UMNO was condemned for money politics and KJ is supposed to improve UMNO’s appeal to the rakyat??

      Which IQ portion does this “logic” refer to??

  34. when u detect cancerous cells., the first step is to ascertain in what stage it is.

    and your aimed is to kill all the cancerous cells as much as possible.

    likened KJ as cancerous cells that spreading into UMNO , BN and Malaysia, it is only wise to kill him politically as soon as possible , not even a single chances given as with cancerous cellls, in the long run th ebody will finally succumbed to death.

  35. We had five years of nightmare and I just hope that it is over. Please don’t tell me to give him another chance. If I know that someone is a proven thief (remember ECM-Libra?), I would not give him my house keys. Not a chance.

    And please lah… don’t give me that Oxford stuff. Smart thief is still a thief.

  36. Aku SOKONG 100% pendapat Abu (December 10, 2009 at 6:41 am) …

    KJ ni kalau diberi peluang untuk jadi Timb.menteri/Menteri penuh, dia pasti akan gunakan peluang yang ada untuk menambahrosakkan UMNO yang kini nampaknya mula nak bertatih perlahan-lahan bangun dari kena TSUNAMI 8 Mac (tarikh pilihan pakDolah yang cukup bersejarah!)

    KJ sewaktu tak diberi peluang pun, dah songlap macam-macam … ingat saja pada sejarah … macamana robeknya hati kita bila mengetahui KJ pegi mengadap “TUANNYA” menghantar passport sejurus “TUANNYA” dilepas keluar dari Penjara Sg.Buloh oleh BAPAK MENTUA KJ YANG BODOH LAGI BONGOK ITU!? Jangan lupa sejarah ni …

    Apa lagi yang kita banggakan dengan KJ untuk naikkan dia sebagai Menteri/mahupun Timbalan Menteri? Dia ni tak sesuai berada di atas, sepatutnya dia sesuai jadi balaci pencuci jamban di setiap bilik gerakan Pemuda saja … belajaq dulu hidup susah dari bawah.

    Barulah lambat-lambat naik … bukan dengan “kabel” terus jadi pemimpin. Kena pulak kabel tu, kabel yang bodoh dan suka tidur! lagi HAMLAU! … Inilah nasib UMNO.

    Aku sama sekali TAK SETUJU jika KJ dilantik ke sebarang jawatan (buat masa ini) – BERSABAR DULU, SEPATUTNYA ELOK KALAU NANTI SELEPAS PRU13/PRU14 BARU LANTIK SI BROOK NI ….

    Jangan cari pasal. Pemuda UMNO anti-KJ lebih ramai dari yang pro-KJ … nanti buruk padahnya!

    AloQStaQ

    • speculation…no proof. Kj yang hentak DSAI adalah…berlambak kat youtube. dont be biased

  37. KJ diapti bersalah rasuah politik.Keputusan masih kekal sampai sekarang dan dia tidak pernah menjalani hukuman untuk dibebaskan dari kesalahan tersebut.

    KJ kebas wang melalui merger ECM-Libra. Manipulasi dan salahguna kuasa pakmertua untukmengkayakan diri sendiri.

    KJ nasihat Jual MV agusta 1Euro kepada syarikat yang tidak diketahui asal-usulnya.

    Kalau dah begini teruk KJ, masih nak cuba juga,atas konsep belum tahu, rakyat akan pakai konsep yang sama untuk gantikan BN dengan PR. Belum cuba belum tahu.

    KJ bukan setakat ada persepsi buruk, tetapi DIDAPATI BERSALAH POLITIK WANG OLEH UMNO SENDIRI. Membenarkan beliau bertanding Ketua pemuda sudah cukup meloyakan, terubat sikit bila dia tak dilantik kejawatan kerajaan. Kalau dia dilantik, terbuktilah bahawa jawatan menteri boleh didapati melalui jalan rasuah.

    KJ

    • old news

  38. Dr Putera, second stage CA, still have hope with chemo or radiotherapy, still not easy to get rid though.

    But lifting KJ to deputy minister is similar to bringing in third stage cancer. No hope with therapy anymore because the cancerous cells already spread to other organs.

  39. Ha ha ha.
    Rembau Times has the mock up art done for the inauguration already. where you get your story from BD?

    • Good for you.

      Where do you get your story….???

      • Well wenger if you are so confident that KJ will be appointed as a deputy minister, then why not u tempah baju melayu hitam sekali, sebab dia nanti akan dapat title tan sri sekali nanti kan? Eh tak kot silap-silap dia dapat negara sekali la kan? He he he

      • “Tempah baju Melayu hitam”….

        That’s a bloody good one!

        Hahahahahahahahhahahahahha

        Who knows, maybe Wenger J Khairy is that gullible. At least, he has already admitted that he had the mock up done.

        So many Khairy hopefuls around. Why not WJK and Khairy-hopefuls go after Media Prima Group (NTSP, TV3, NTV 7, TV 9), Astro Awani, Utusan Malaysia, The Star etc, for the preferrence of news about Pemuda UMNO and BN from Dato’ Razali Ibrahim instead of the Mighty-Khairy?

        Seriously!

        Press & media people only do news that sells. And Khairy is such a bad news for their business that they prefer to avoid him than deal with bad consequences having him as a news item. Period!

        Even Ibrahim Ali gets better media coverage than him. Maybe Joceline Tan likes to quote Khairy, but that’s about it.

        Wake up and smell the coffee. That’s where the beef is!

        BTW, so many two-bit bloggers hv appeared more times exclusively on Astro Awani compared to Khairy. Isn’t that a bloody clear indication how the media avoid him?

      • Wenger J Khairy,

        May I add, mainstream media especially TVs (which include Astro Awani and Bernama TV) avoid talking about PM ‘Flip-Flop’ Abdullah as a news item

        Probable reasons:

        1. What ever PM ‘Flip-Flop’ Abdullah is not news worthy material
        2. PM ‘Flip-Flop’ Abdullah does or say nothing worth to talk about, since he has no longer any speech writer. Thus, his intellectual deficiency is very apparent now that he is on his own
        3. Media could be afraid that PM ‘Flip-Flop’ Abdullah is bad for their business

        Please not the ‘news coverage isolation’ between PM ‘Flip-Flop’ Abdullah and Mighty-Khairy is very similar.

        Compare that with Tun Dr. Mahathir and Dato’ Mukhriz. Almost everything they are involved in or statements they make get reported, ever so often by MSMs. Even foreign media haunt both of them for news item.

        Please do your own math.

        We bloggers don’t make these facts up. It is so apparent!

    • Ada yang mengatakan Wenger JKhairy itu KJ.

      Macam ini (cakap fasal inauguration masakan begitu banyak disini yang bencikan dia) nak dilantik keKabinet? Kabinet my foot!

      • Bro BD, This wenger fella is day dreaming la kot ni, he he he

        Maybe he got his source fro chilli sauce kot! Wenger aka Anuar Kasim si tua kutuk ni ingat mereka ni bijak dan pandai, tetapi hakikatnya mereka ni bebal sama macam…he he he, tak mau sebut…

  40. Aku hairan dengan komen-komen teloq suku masak dari penjilat kj dan yang baru nak jilat kj….

    Depa ni baru mai dok Malaysia ka? Atau baru bangkit dari tidoq yang panjang, iaitu sebelum sebaik Tun meletak semua jawatan kerajaan dan parti sehinggalah Najib dilantik sebagai Perdana Menteri baru? Lalu mereka tidak pernah tahu apa yang terjadi semasa ERA KETIDURAN tu? Bagi aku tang dok jegey mata dgn tidoq tak cukup tambah-tambah selepas PRU12 yg lalu berasa amat hairan dengan sikap apologetik sehingga keperingkat ‘getik’ mereka. Apakah diMalaysia ini hanya ada sekoq mangkuk yang amat berwibawa sehingga perlu dibiarkan mengisi jawatan dalam kabinet yang akhirnya akan memberi ‘bola tanggung’ berkuasa ‘nuklear’ untuk menghancurkan UMNO hanya kerana terpana mendengar cakap berdegar-degar umpama penjual ubat perangsang sex dipasar malam yang sebenarnya hanyalah steroid yang akan membesarkan buah dada pemuda….senang sedikit nak jadi pemudai(pemuda + pemudi) atau darai(istilah orang utara). Itulah perumpamaan yang paling sesuai jika hendak dinisbahkan dengan kj…

    Banyak insan lain yang berpotensi dalam golongan muda UMNO yang boleh diketengahkan dan masih lagi bersih rekod mereka dan pencapaian politik mereka juga cemerlang….

    UMNO lebh segar tanpa KJ.

    KJ UNDUR
    UMNO SUBUR

    KJ BERALAH
    UMNO GAGAH

    KJ BEREHAT
    UMNO HEBAT

    DETGUAQ

    **SILA LAYARI BLOG PELANTAQHUJAH UNTUK BUAT UNDIAN MENGENAI KJ!!!

    • Det, aku pun sama, tidur cukup lama, sampai aku lupa sape PM Malaysia ke-5, HA HA HA!

      • Jilat? Aisey…thats crude.

  41. Aku baca tulisan kau ni macam berat sebelah dan terlalu banyak andaian-andaian yang tak berasas. Kalau nak di lihat Mukhriz pun tak berpengalaman namun dilantik sebagai Tim Menteri di MiTi hanya kerana berbinkan Mahathir (Cet-Det). Mukhriz pun buakan berjiwa rakyat… kenapa dia kau tak balun? Sebab apa? Sebab dia calon pilihan kau walaupun dia tidak berkemampuan. KJ terus menerus di hina dan dikeji tanpa memberi sebarang ruang yang munasabah. Maka dengan ini saya berpendapat dia harus diberi peluang. Kalau tak bagus buangkan saja. Tapi kalau Mukhriz tak bagus kau rasa patut buangkan atau tidak….

    Hang Joe

    • Hang Joe,
      Setelah diberi ruang dia screw up. Betul tak? Ingat lagi tak ECM-Libra? Ingat lagi tak politik wang masa pemilihan tempohari? Semua perbuatan ini adalah hina!

      • Ingat-ingat semua yang bertanding pun pakai duit. Cuma dia jer yang kena sebab lawan anak Tun Mahathir. Jadi Pak Mukhriz dengan Khir Toyo pun hina la. Hahaha. Kau lihat sendiri la Si Khir Toyo tu… bersih ke? ECM-Libra dia ada jawab kat blog dia. Ke kau ni memang tak reti baca. Hahaha.

  42. Yo fat boy…. come on lah. Give him a chance. Steady bro.

    • For the record, we said nothing in this article about asking or even appealing that Khairy Jamaluddin not to be appointed into the administration, even as Deputy Minister.

      This is an analysis. We don’t think that PM Najib would be gullible enough to appoint someone with such a bad reputation into his administation, more over when perception issue is one of his biggest problem.

      • BD,

        I think he deserves a shot (KJ). Reputation? 220 seats BN or PR…all good repos? Come on lah.

      • If MSM is not giving him the coverage, for many reasons, isn’t that a clear indication that Khairy shouldn’t be “given a chance”?

        Even foreign media don’t cover him.

        Get real.

  43. Bro, kalau kat utusan dah keluar maka Najim dah bagi green light la. Yang kau nak jeles sangat ni pahal? Apa saja la budak gemuk ni… buat hal jer. Kau jaga jer la si botak bodoh tu baik-baik. Make sure dia boleh buat kerja dah la. Jangan dok nak mendengki rezeki orng lain bro buruk padahnya.

    Kawan Utusan.

  44. Without KJ — rotten to the core..

    With KJ — rotten to the future.

    Meaning — No future. Whichever way one look at it.

  45. Alhamdullilah… amin… rezeki dia balik dari Mekkah. Tahniah Hj. Khairy Jamaluddin.

  46. Hahahaha… memang semua KJ punya…. semua KJ, KJ, KJ, KJ…. KJ manyak kaya. Semua harta kat malaysia dia punya. Bodoh punya olang. Itu dalam Bank Negara pun ada banyak wang semua KJ punya…. hahaha.

  47. Perdana Menteri IV Tun Dr. Mahathir Mohamad dijangkakann akan memberikan reaksi negatif keatas perlantikan Khairy sebagai Timbalan Menteri. Ramai berpendapat sekiranya perlantikan ini berlaku, maka Tun Dr. Mahathir akan mula ‘menyerang’ PM Najib, sebagaimana PM ‘Flip-Flop’ Abdullah di’perangi’ selama 3 tahun (2006-2009).

    Haah… kalau anak aku takpa. Papa sayang Mukhriz sorang saja….

  48. It is tempting to agree with these allegations against KJ, but haven’t we heard similar allegations being thrown at almost every Cabinet ministers, and not forgetting, opposition members too! But let’s us see the true potential of KJ. His last Pemuda UMNO speech was the only one that is closest to the President. He could have chosen to go the populist route if he wanted to, but he didn’t. He got guts and he knows what he is talking about. We shouldn’t kill him before allowing him to show his full potential. That’s political maturity, which seems to be so lacking nowadays.

    • When you talk about leading a nation, people are judged by their actions not by their speech.

      This is not a school debate.

  49. Hoi, kenapa korang bising sangat kalau anak aku dilantik jadi menteri? Biarlah dia, kesian dia tau, hari tu masa Pak Mentua dia jadi PM dia cuma dapat kumpulkan USD9Billion je, sekarang ni dia tak sempat nak kumpul 50B, boleh tolong jangan kacau dia tak?

    Kang aku serang korang kang macam pernah aku serang siti hasmah dan kadir jasin dulu baru korang tau ya?

    Ni bigdog dan parpu, korang sibuk sangat anak aku nak rompak harta Malaysia ni apahal? Korang cari la lobang sendiri. Aku tetap nak anak aku jadi menteri, kalau dulu setakat kontraktor kelas F je tak dapat kali ni penjual sayur pun anak aku tak kasi chance punya.

    Korang tau tak dulu aku dan anak aku tinggal kat Pantai hillpark je, sebab si Shahidan bagi aku projek Udang Rimau tu la yang membolehkan aku pindah ke Bukit Tunku, lepas tu anak aku jadi menantu si Dollah, lagi kaya aku anak beranak!

    Yang korang ni jeles tak tentu pasal ni apahal? Kang aku cubit kang baru tau, pi main jauh-jauh, lagi satu aku nak habaq mai la, aku memang keturunan mamak, so what? Laki aku si bapak Khairy ni pun campoq jugak, itu pasal anak aku tak minta nak cerita pasal melayu.

    Lantak la melayu, janji aku anak beranak senang, tolong jagan kacau keluarga kami boleh tak?

    • Cik Rahimah,

      Ada orang nak offer sponsor naik haji, nak tak??

  50. KJ is an icon of money politics.

    If UMNO wants to really clean up, then KJ has to go and the healing will start immediately.

    • The healing will start immediately? Wow .. This is why UMNO would lose in the next GE …

      • Why rafique? I know u guys wants PM to appoint KJ as a minister, so it will be easier for the stupid and pointless opposition to kill the party rite?

      • Yeah Rafique

        He leaves a trail of virus and bacteria. Like a diabetic patient, you have to amputate to save the rest from degeneration.

        Sorry to disappoint you, but UMNO without KJ stands a better chance of coming back stronger, cleaner and whiter than white …

        hahahaha

  51. Wow, itulah mentaliti penyokong KJ, asal kita cerita pasal Khairy je, terus mereka menyerang Mukhriz!

    Baiklah kalau kau nak tahu sangat, mari aku cerita, Mukhriz memang menjalankan tanggungjawab nya sebagai timbalan Menteri di MITI dengan baik sekali.

    Tetapi Kj, FAM hancussss, Pemuda terus jadi Pondan, apa kebaikan Khairy, cerita la sikit, kami nak tahu juga ni, budak2 Khairy masuk pakai pelbagai ID tetapi orangnya sama je sebenarnya..

    • Jawapan Timbalan Menteri yang hebat .. ha ha ha ha .. Apa benda jawapan macam ini yang diberi? Agaknya kalau kat luar negera tak boleh komen apa2 pasal Malaysia .. kah kah kah. Kurang2nya jujurlah cakap saya memang sokong bapak saya, sebab saya rasa dia betul. Sekurang2nya tu jawapan jujur, barulah respek sikit ….
      _____

      Datuk Mukhriz Mahathir (Deputy International Trade and Industry Minister)
      “Datuk Seri Nazri’s outburst is unbecoming and bizarre. I think people can judge both my father and Nazri by their words and deeds. I do not want to comment further on the matter as I am currently abroad on official duty.”

    • bro,

      if i were you i would rethink what i’ve written. pernah dengar cerita pot kettle black?

  52. Nampaknya, anwar dah hilang pengaruh
    TGNA pun dah digelar nyanyok
    Zaid Ibrahim dah sibuk saman

    Hai … tinggal lah KJ harapan utk “membunuh” UMNO.

  53. Dei Wenger aka Shit Anuar Kassim and the team, where did you get your source from? KJ will be appointed?

    MUAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

  54. KP Umno Malaysia dapat jawatan dalam kabinet? Apakah UMNO sudah hilang akal melantik orang yang disabitkan kesalahan rasuah masuk dalam kabinet? Apakah keperluan melantik KP UMNO tersebut sedangkan UMNO maseh lagi dalam proses baik pulih? hurmmmm… DS Najib.. jika perkara ini berlaku… kami pasti PRU13 pembangkang tidak memerlukan modal yang banyak untuk menumbangkan BN!! yaaa.. sedikit sahaja modal yang mereka perlukan….

    p/s: rata-rata orang tahu siapa yang menjadi penghantar passport kepada Defactor PKR sekarang….

  55. KP Umno Malaysia dapat jawatan dalam kabinet? Apakah UMNO sudah hilang akal melantik orang yang disabitkan kesalahan rasuah masuk dalam kabinet?

    – Dia dapati bersalah namun tiada bukti yang kukuh bagi melibatkan beliau maka hukumanya amaran keras.

    Bukan nak cakap apa… Mukhriz tak pakai duit masa pemilihan tempoh hari ke? Ambil Quran la… sapa tak pakai duit, cuma KJ kena sebab gang Tun Mahathir nak kena kan dia. Itu aje… dengan harapan Mukhriz yang bodoh tu boleh menang, namun perwakilan tau siapa yang lebih berkelayakan. Mukhriz bagus di MiTI? Hahaha what a joke. CheDet yang bantu kalau nak ikut kepandaian dia main muzik boleh la. Tu pun nak masuk Akedemi Fantasia pun tak lepas.

    Aku paham blog ni sanjung habis Tun Mahathir dan anak dia yang bodoh tu. Mahathir bukan sempurna bro. Dia pun ada buat salah cuma masa tu takda internet atau facebook dll.

    Nak jilat, jilat la tapi tak payah la nak menidakan hak dan kuasa PM. ITU HAK DIA. Paham tak GEMUK? Kalau tak paham gak tak tau la aku.

    Abang Besar

  56. Big Dog has made the floor open for all and I believe no censorship is applied here.

    Looking at the comments, it is gonna be the same conclusion that I’ve before drawn, none of the KJ supporters ever did come out with good substance or argument why KJ should be given a gomen position. They did try, not easily taken maa …. HA HA HA!

  57. Zahid Hamidi kata kalau saya jadi Perdana Menteri jam 12,jam 12.01 saya lantik KJ jadi Menteri.WOW ! HEBATNYA MENTERI PERTAHANAN MALAYSIA ! rupa rupanya dia ada cita cita nak jadi Perdana Menteri Malaysia.

    Lupakkah kita siapa sebenarnya si ZAHID HAMIDI dalam UMNO ? ZAHID adalah proksi ANWAR IBRAHIM ALJUBBB.Dia merupakan salah seorang penyimpan saham dan harta ANWAR ALJUBB,satu ketika dulu Zahid menjadi lembaga Pengarah dalam 60 syarikat dan ada diantaranya yang disenaraikan didalam BURSA Malaysia.

    Lupakah kita Zahid merupakan perancang REFORMASI semasa ANWAR ALJUBBB dipecat pada tahun 1998.

    Lupakah kita Zahid pernah ditahan dalam ISA kerana membantu ANWAR ALJUBBB untuk mengguling serta menggambil alih Negara kita.

    Dan hari ini dia dilantik sebagai Menteri Pertahanan Malaysia,satu kementerian yang cukup penting dan cukup bahaya jika ianya disalahgunakan.

    Adakah tidak mungkin dia dan KJ akan berganding bahu bersama ANWAR ALJUBBB untuk menggambil alih Negara ini dengan cara paksa ?

    Rakan rakan hati hati dengan kedua dua manusia yang mempunyai cita cita untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia.

    • i Melayu,

      Part mengarut ni kau memang tera. Aku bet DS Najib tergelak besar baca cerita dongeng kau ni…

  58. Siingh, as we all have observed, your feedback and input is too slanted and biased. You need to be balanced when commenting.

    • True.

  59. Mukhriz is dull compared to KJ, has not much upstairs and is not even half the man his father is. Mukhriz however shld stick to business and KJ shld get moving pronto on the current issues, and hats off to KJ on the BTN issue.

    • OK.

      • Hays off????? What did the Perasuah says about the issue weh?

        Oh My God, awat la pencacai KJ ni bodoh nak mampos? Mukhriz berjuta kali lebih hebat dari KJ!

        Apa jasa KJ pada negara? Eh! We have been asking this question so many times, none of KJ’s as* lickers here can answer rite? He he he

      • I agree with the foul-mouth Parpuman.

        We demand that all these Khairites PLEASE LIST DOWN WHAT KHAIRY JAMALUDDIN HAS DONE FOR THE COUNTRY, MALAYS AND UMNO.

  60. Hi BD,

    I am no expert on UMNO or Malaysian politics, but its really scary how UMNO deals with its internal issues. How do u blow things out in the open like this? Its phenomenal to think how is BN gonna win the elections when u hit out at your own MP’s likw OTK, KJ, offlate Nazri, Koh Tsu Koon….

    Its really counter productive. Do it behind closed doors. Anyway, on the KJ matter, if Mukhriz, Rosnah, Razali and sharizat were given spots in cabinet, so should he. Fair is fair. This corruption thing is already public knowledge, that i was created by those who didnt want him to contest. It is pollitics, but fair is fair.

    • On what basis should KJ be appointed as a minister? What have he done for pemuda so far?

      Are you saying if KJ is in the cabinet, then only this paria fella will perform? If money is the issue here then I think you really don’t know who Kj is?

      Under his FIL reign, he have make enough money to last for his next 14 generation la wei! Why la u all so dungu’s and bebal’s?

      He failed to lead pemuda, he cant even untie the pemuda, he failed in FAM, he failed in everything except he make a lot of money…use la his money an help pemuda first…

      Pemuda dibawah KJ semuanya penakut sekarang ni, kesian kat exco yang ditindas oleh si kitol ni, bukannya mamat kitol ni takde duit pun, berlambak tapi dia tak nak guna sebab dia nak buat duit lagi kan??

      KAMI TAK MAHU PERASUAH YANG TERBUKTI KESALAHNNYA DI DALAM KABINET! KAMI ANTI RASUAH! KAMI MAHU UMNO BERSIH DARI RASUAH!

      To those who said that Mukhriz and khir Toyo used money, please prove it or otherwise just shut the f**k up ok!

      • Parpu, everone has moved on since the party elections, i think u shld too. Try to be contemporary and ahead on issues, not like a broken record.

      • can u Parpu be more specific about your allegations on KJ? Hang mcm supporters KJ jugak. Melalak tak tentu pasal..

        What did Mukhriz do to deserve a Deputy Minister post?

    • Lets discuss rationally, no need for profanities. Rumah besar -besar senang mahu beli ke and murah. Kalau begitu, bungkus satu untuk saya. ha ha ha ha

      • Parpu/PK, mature comments pls. This is not your blog.

  61. Give it to KJ, let the bugger prove himself. He can do it.

    • Prove himself that he could rape the country and sold it to people like Singaporeans??

      Not neccesary. Majority of Malaysians (with the exception of the 304 Pemuda Umno delegates) ae convinced!

      • Another unfair allegation and typical pro-mahathir supporter, cant handle the pressure start labelling and destroy all credibility. Typical bullies.

  62. Firman Allah SWT di dalam Surah Al-Maidah, ayat 2 : “Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran”.

    Ayat di atas dengan terang mengajak kita semua supaya bekerja sama bagi membuat amal dan kebaikan dan menegah sebarang gerakan yang bertujuan untuk membuat jahat dan dosa. Di dalam konteks ini, kita harus melihat hubungan itu berdasarkan dua alam dan persekitaran hubungan iaitu Hablun Minallah (hubungan kita dengan Allah) dan Hablun Minannas (hubungan kita dengan manusia).

    http://hang-tegar.blogspot.com/2009/12/berhati-busuk.html

    • Pada aku, definisi ‘Orang Busuk Hati’ ialah org yg tamak haloba & berkepentingan utk menhancurkan bangsa & tanahair semata mata kerakusan kuasa, termasuk tergamak menjual negara kepada anasir asing & musuh dlm selimut.

      ‘Orang Busuk Hati’ ialah tanpa segan silu mengamalkan rasuah & amalan ini digunakan sepenuhnya utk meraih kuasa dan pengaruh.

      Siapa yg lebih busuk hati ni; org yg memperjuangkan menentang kebatilan atau org yg mempertahankan kebatilan dgn memperkudakan firman Alah?

      • Hang Tegar is confused, pity him.

      • sounds like half of the UMNO ministers, no?

    • Piggy, comebacks like that dont make a man. Lest we forget the time you were confused.

  63. Jijik aku tgk UMNO macam ni…thats why professionals shy away. Who do u guys think u all are?

    • Talk about the moral highground, look at what you write about HousePK. Its disgusting and filthy.

      • Definitely professionals are running away faster from UMNO if KJ is lifted as minister or deputy minister. How could a party appoint someone that was proven as liability.

        Where is your common sense Cruisemissile thamby?

      • And what our party is flooded with professionals dari dulu? Its agrassroots party that has professionals represented. typical elitist comment Piggy Singh.

  64. Dog and Co,

    There is no need to speculate on somthing thats not anounced officially or whether it is even a half-truth. Its at the pleasure of the PM to pick whom he likes, and the fact that you had to write a piece and illicit such vicious responses shows that you have ill-intent toward KJ. Of course its you right to put your views forward, but being pro-Mukhriz makes it even worst and anyone can suggest that you are paid to do so.

    This can go on and on and the stories do have the legs to slander and make salicious alllegations but what will it achieve? if we start attacking back writing about Kencana bla bla…who gains? The opposition.

    Move on and progress with the party, this is really counter productive as somepne mentioned earlier.

    • Just to make sure no shit is scooped into the Cabinet. Even if it is the kitchen cabinet. It’s smelly, my friend.

      It’s pre-emptive strike, the Zionist Israelis say.
      It’s preventing further busuking the not-so-wise old Melayu says.

    • Allegations???

      KJ was found GUILTY of money politics.

      • Makhkamah apa yang dapati dia bersalah? Lembaga disiplin UMNO? Yang Tun masih ada pengaruh?

    • MOVE ON, why? Khairy’s past was so dark. And Jamil, you and Khairy are expecting time will heal. Well, not I, not me, not Mr Singh, I’ll keep on whacking.

      As a matter of fact, KJ should move on, oppps silap, MOVE OUT!

  65. Rezeki dia la pulak, si botak dah jadi tim Menteri. Ada penyokong Kj buat hal? Ini baru khabar angin penyokong si botak dah buat gila. Hang support abang botak dah la… Biar dia pandai sikit. Penyokong Mukhriz bodoh sebab ingat dia pandai macam Tun. Tetapi sebaliknya. Darah mungkin dari Tun tapi pemikiran bodoh macam lembu.

    • Kalau nak kutuk, kutuklah perbuatan manusia, janganlah kutuk hasil karya Allah.

      Inilah mentaliti penyokong kj.

  66. Guys, enough colurful language, we are all (at least afew) are BN supporters. yes, I agree tak elok buang pasir dalam periuk nasi orang, but at the same time, we are all getting ahead of ourselves. If KJ dapat alhamdullilah, if tak dapat bukan rezeki dia, but these are attacks are too personal.Even Pak Lah backed Tun M up (BTN issue), call a spade a spade. Be objective and co-exist. Membangun bersama.

  67. Z,

    Ramai juga suka KJ, he has his own strength and weaknesses. But, its fair to say bagi depa ni chance. Drpd dia masuk tempat lain, baik dok dalam buat kerja. KJ bagus.

    • Hang sokong sangat perauah ni pasai apa? Hang tak faham ke dia didapati rasuah. Apa hang nak kata pasai Lembaga Disiplin pun, tak boleh lari dari kenyataan dia rsuah.

      Dah tu ada macam-macam hai lagi banyak depa dah tulih disini. Hang bacalah.

      Tapi kalau hang dah dapat habuan dari dia atau sendiri rasuah, tak payah komen kat sini lah. Meluat saja.

  68. Kalau ini takdir dari Allah maka wajar kita terima dengan hati yang terbuka. Kenapa mesti ada perlagaan dalam UMNO lagi. Setahu saya KJ tak pernah membantah perlantikan Mukhriz sebagai timbalan menteri. Yang penyokong dia nak rasa kecewa ni kenapa pulak. Saya sedih lihat orang melayu berlawan disebabkan hasrat dengki. Selamat maju jaYa KJ. Amin

  69. Alhamdulilah. Rezeki orang balik dari menunaikan haji. Harap dia diberi peluang oeh DS Najib. Kuasa Allah.

    Romeo12

  70. […] Khairy diberikan jawatan dalam pentadbiran PM Najib? […]

  71. Hebat bangsaku, suka berbunuhan sesama sendiri.

    Aku percaya dia tak layak jadi tim menteri tapi layak jadi menteri penuh.

    BD mewakili semua blogers di malaysia? Kalau ikut berat dan saiz badan mungkin kot.

    Apa2 pun harap rezeki Hj KJ sentiasa bertambah walaupun cuba di hina sebegini rupa. Mahathir dulu pun kena lagu ni tapi dengan izin Allah berjaya juga dia.

    1 Melayu

    • Rezeki dia dulu banyak bertambah. Macam ECM-Libra dia guna pak mentua dia dapat kaya.

      Hang sokong sangt dia pasai dia naiki Haji ke? Kalau lagu tu, senang lah, makan duit haram banyak banyak, pi Haji, semua boleh dilupakan ke?

      Nasiblah hang 1Melayu – 1 sahaja Melayu pikiaq macam hang kot.

  72. Ada yang melenting bila ada komen yang kata Mukhriz pun pakai duit. Ada bukan tak ada. Siap bagi duit kat McD jalan ampang lagi lepas tu bagi kat hotel yang kat Midvelly tu. jangan la rasa dia bersih sangat. Cuma dia tak kena sebab Tun control lembaga diseplin. Tu jer. Dengar tak Big Dog! You shut the F@&k up.

    Aku bukan baru dalam UMNO. ..

    • Hang nak komen, komen la. Jangan suruh orang shut up pulak. Hang otak taruk katmana?

    • “Tun control Lembaga Disiplin UMNO”??

      Kalau Tun Dr. Mahathir benar benar control LDP UMNO, dah lama dah Khairy Jamaluddin ini kena gantung keahlianya. Ramai lagi calon yg bertanding hari tu pun kena.

      First sekali yang kena ialah Johari Baharom. Lepas tu Dato Zaki Zahid. LDP UMNO bagi lepa kedua dua kes ni.

      Control apa benda namanya tu?

      Tak logic langsung!

  73. to nono

    Bro kalau makan duit haram mana nak berkat gi Haji bro. Bukan apa kalau betul dia ni kotor sangat aku pasti dah lama dia kena masa kat Mekkah. Aku rasa kau kena pi Hj la Nono sebab hang busuk hati.

  74. […] the rumour about Khairy was raised in Utusan Malaysia recently, we here at BigDogDotCom decided to take the debate on why Khairy should not be appointed into PM Najib’s…in any capacity. It attracted so much attention and the debate was stiff. The emotions of so many […]

  75. […] Nor Mohamed is obvious about all the failures and scandals in GLCs, especially Khazanah Holdings Bhd. Nazri is about his uncouth remark against Tun Dr. Mahathir Mohamad being a “racist”, for defending BTN.  Dr. Rais is about the being the Foreign Minister during the recently uncovered ‘Block L & M and Limbang’ scandals.  Khaled about his one failure after another in two Ministries, now disbanded Entreprenuer and Co-operative Development and Higher Education, and the fact that he is no longer Majlis Tertinggi UMNO member. No need further explanation on highly controversial and onetime ‘The most powerful 28 year old” (as per described by The Star political columnist Joceline Tan in 2005)  Khairy. […]


Leave a comment