Blogger Ketuanan Pakatan Rakyat menghasut untuk hina Raja

 

Seorang blogger pro-Pakatan Rakyat, Jed Yoong telah MENGHINA RAJA RAJA dalam penulisan terakhirnya. Dalam tulisan terbaru mantan kakitangan Penasihat Ekonomi kepada Setiausaha Agung DAP Tony Pua (semasa Tony menjawat Pengarang lidas rasmi DAP “Rocket”), Jed telah menyenaraikan salah laku Raja  Raja dengan nada yang menghina. Ini merupakan bukan lagi sesuatu yang biadap, malah wajar dianggap sebagai menghasut!

jed-yoong

Raja Raja merupakan penaung Perlembagaan, ugama Islam (ugama Persekutuan Malaysia) dan adat resam. Sekelian baginda juga menjawat sebagai Kolonel Kehormat pelbagai rejimen DiRaja dalam Angkatan Tentera Malaysia, termasuk Rejimen Askar Melayu DiRaja. Baginda yang dihina Jed ini ialah Kolonel Kehormat Tentera Udara DiRaja Malaysia, Rejimen Grup Gerak Khas,  Rejimen Artileri DiRaja, Rejimen Semboyan DiRaja dan Kepten Kehormat Tentera Laut Diraja dan ada dikalangan sekelian baginda ini pernah menaiki takhta Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong. Perbuatan sebegini wajar dianggap ketelanjuran yang terlampau, yang tidak sesuai sebagai seorang rakyat Malaysia yang bernaung sebagai rakyat DYMM Raja Raja.

Ini bukanlah cara sesuai seorang blogger. Kebiadapan begini akan mengakibatkan pengguna media alternatif akan tidak menghormati institiusi Raja. Ini juga menyalahi prinsip kedua, “Kesetiaan pada Raja dan Negara” dan kelima, “Kesopanan dan kesusilaan” Rukun Negara. Kredibiliti blogger kepada pengguna alam siber juga akan meleset dan penulisan seperti ini akan membawa apa yang dicapai selama ini berberapa langkah terkebelakang.

Published in: on February 12, 2009 at 17:12  Comments (32)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2009/02/12/blogger-ketuanan-pakatan-rakyat-menghasut-untuk-hina-raja/trackback/

RSS feed for comments on this post.

32 CommentsLeave a comment

  1. Memang nak kena budak sorang ni..

  2. Sedeey (b1e91416f774f787…)

    SAYA PUN SETUJU DENGAN PENDAPAT TULANG BESI…………..PEGI MAMPUSLAH DGN RAJA MCM TU, BERABIS BERAS AJALAH…

    DUIT RAKYAT PUN DI SAPU NYA HABIS HABISAN

    POORRRAHH RAJA……, MEH JILAT JUBUR AKU NI

    Itulah komen seorang komunis dap dalam blog jedyoong di http://jedyoong.com/?p=3967
    —————————–

    dey paklah ayam belanda (klukklukkluk) … pi hantar karpal dan kit siang ka kubur masing-masing selepas malikulmaut jemput mereka (mati tertelan lidah) sat lagi. lepas tu join mereka sekali.

    Sabar dulu … meh kita bincang dulu dengan mayat-mayat neh.

    Kalau beginilah gayanya .. mereka akan terus peralatkan undang-undang untuk membekar hati Melayu.

    Hey Melayu Mudah Kena .. jangan bakar hati-hati kamu.

    Bakar undang-undang yang hanya contingan tinta di kertas-kertas.
    Bakar ia kerana ia tak berguna lagi.
    Bakar ia kerana ia jadi kekangan bagi si bodoh.
    Bakar ia kerana ia jadi senjata bagi si pandai.

    Jom bakar … bakar.

    Sabar dulu … bincang dulu … bertenang bertenang … apa heboh heboh ni … biar aku tidok lagi … bagi can sikit … sat lagi aku pencen laa. Buat laporan polis duluuuuu.

  3. DAH KURANG AJAR DAH DIA ORG NI BRO….TAK BOLEH AJDI NI…

  4. singaporean agenda..

  5. Jepun/UK masih ada King..

    Takkan Lee Kwan Yew nak jadi agong..jauh panggang dari api.

  6. DAP IS SHOWING THEIR COLOURS NOW, SERPIHAN PAP LA KATAKAN, LAGI BEST PULAK PAS DOK SOKONG DEPA NI….FUYOOOOO

  7. apa payah sangat lah bro bigdog…..

    tangkap rambang kat luar sana tu kemudian suruh baca rukun negara… jangan kan cina melayu pun kekadang tak lepas nye. dulu masa kat sekolah adalah hari hari assembly kena baca rukunegara dan ikrar la ni mana ada dah.

    cikgu cikgu kita dah mals nak dengor benda yang sama dan buat benda yang sama tu yang pusat tuision lagi banyak dari sari ke hari.

  8. jangan banyak crita dalam sinilah. besok buat laporan polis dan desak Syed Hamid gunakan ISA keatas pendatang2 ni.calon ketua pemuda senyap aje? yg ada sikit buat bising KJ aje. apa yang lain tal de teloq ke?

    sebelum ada bahalul2 yg nak gunakan perkataan publisiti murfahan biar aku ingatkan…RAJA MELAYU SUDAH DIHINA CINA DAN BENGGALILAH MUSIBAT!! TAK PAYAH NAK BERBALAH LAGI!

    MUKHRIZ! TOYO! MANA KAU BERDUA? TENGAH MENGIRA DUITKE?

  9. saudara BD,

    ada benarnya kata2 jed yoong. kamu haruslah menyiasat terlebih dahulu kesahihan kaitan antara jed and tony ‘the scramble’ pua.

    kalau saudara BD betul2 mengikuti tulisan jed, saudara akan dapati ini adalah salah satu contoh blogger yg bertanggungjawab.

    saya fikir sebagai seorang journalist di asia sentinel, jed hanyalah sekadar mendengar pendapat semua pihak. membincangkan pendapat semua pihak.

    janganlah kita orang melayu terlalu emosional. check dulu betul2.

    perlakuan supra extreme kita dalam menangani masa’elah raja berperlembagaan ni kdg2 merabunkan mata. kita acapkali mengikut hati yg amat.

    sudah tentu kebenarannya ada diluar sana.

    tetapi apakah tujuan kita mengingatkan orang2 bukan melayu bahawasanya raja & agong kita adalah ketua tentera, ketua agama dsbg nya?

    kita bukan samseng that would have to resort to gangsterism each time non-malays tak bersetuju dgn kita.

    kita bukan lanun.

    saya percaya, dgn kredibiliti BD dan rakan UMNO anda yg lain, kita boleh tunjukkan nilai2 leadership yg tinggi dan dijadikan teladan.

    jadi saya berharap sgt, saya masih boleh menggunakan blog anda ini sebagai salah satu drpd bahan rujukan saya.

    saya berharap kita bertenang sedikit dan menggunakan kebijaksanaan.

    mana mungkin UMNO akan berjaya jika ahli2 nya dilihat sbg rigid & tidak diplomatik.

    remember Allahyarham Tun Dr Ismail yg menjadi kebanggaan negara?

    beliau tegas & tidak memilih2 walaupun beliau adalah sekutu kuat Tunku apatah lagi UMNO.

    orang melayu sesungguhnya sangat berkebolehan dalam memimpin, contohnya terlalu banyak.

    orang melayu mesti tunjukkan azam yg kuat dan tinggi untuk memimpin segenap lapisan rakyat malaysia.

    orang2 bukan melayu perlukan pemimpin2 melayu yg tegas, kukuh iltizamnya, kuat prinsipal nya untuk mereka terus memberi sokongan.

    bukannya mereka yg terbukti bersalah, atau mempunyai kaitan atas apa2 kesalahan.

    tentu, manusia tidaklah maksum. tapi lihatlah, mereka mengangkat emosi mereka terhadap org melayu sehinggakan mereka sanggup menyokong anuar berahim yg jelas sejarah politiknya agak mengelirukan lagi melucukan.

    jadi, sebagai seorang melayu juga, saya mahukan pemimpin yg benar2 bersih, yg tiada kaitan politik dengan sesiapa pun untuk menerajui negara.

    i.e. saya mahukan orang2 spt mukhriz, yg walaupun bapanya adalah negarawan ulung, namun tiada pengalaman politik peringkat persekutuan.

    saya percaya byk lagi pemimpin2 dan org2 melayu yg berkebolehan tapi disebabkan kekurangan dana dan desakan oleh politikus yg lain, ditutup mulutnya.

    terkadang saya berfikir, sudah tidak ada orang melayu lainkah untuk kita tetap memilih muhiyiddin yasin, muhammad, syed albar etc.?

    sudah tidak adakah melayu yg lebih baik dr mereka ini?

    the first person comes to mind is probably you, or jebatmust die, or husam musa, or MP Kulim.

    kenapa tidak dijadikan lapisan pemimpin muda?

    kenapa perlu diambil orang2 yg punya ‘sejarah’?

    saya berharap saya tidak dilabel sbg anti-melayu atau pro-Geng Pakat.

    kerana saya hanya lah ‘man on the street’ yang tidak mempunyai apa2.

    Kita sesama blogger memang amat kenal siapa Jed Yoong ini; personaliti, hatibudi dsbnya. Beliau pernah melabelkan bukan sahaja blogger yang pro-right wing seperti kami di BigDogDotCom dan Another Brick in the Wall sebagai “NAZI”, malah Rocky Bru dan Nuraina A. Samad juga. Hanya kerana kami bercakap soal dan perspektif kebenaran, yang menidakan pemimpin Pakatan Rakyat seperti Ketua Pembangkang tidak-berparti Anwar Ibrahim.

    Memang benar Raja Raja juga tidak maksum; tidak lari dari membuat kesalahan sebagai insan. Namun, ada saluran sesuai untuk memperbincangkan ini. MEDIA BUKAN TEMPATNYA!

    Ada adat, tatacara, protokol dan forum khusus untuk ini.

    Institiusi Raja Melayu harus dipertahankan, bela dan hormati kerana ianya payung dan memberikan naungan dengan kedaulatan sekelian baginda kepada Perlembagaan, ugama Islam dan adat resam.

  10. There’s a saying somewhere along the lines of “Live your life so that your friends will vouch for you but do not have to”.

    BD, you have also previously reported on the night club brawl involving royalties, albeit in a different tone but it is clear for all to see. And what was presented on that site was clearly a translation of an article written by someone who calls him/herself Tulang Besi.

    With due respect, BD, wonder why you targeted Jed instead of the original author of the article. I’m not condoning her act of insult, which I fully agree with you, but shouldn’t we all be objective about it.

    Blogging is a game everyone is playing these days, and clearly each blogger has his/her agenda and point of views that they wish to get across. Don’t hate the players, hate the game as they say.

    The nightclub brawl which was started by a Tunku is not an heir to the throne. He is a private citizen. The one who was provoked in the nightclub is.

    This thing about Jed’s posting is about her attempt to smear the good name of HRH Sovereign Ruler. As the custodian to the Malay heritage and culture, protector of Islamic faith and symbol to the Constitution, this unacceptable. This posting tantamount for the attempt to sow hatred of rakyat to HRHs. In our books, that SEDITIOUS!

  11. Sunshine,

    Kau Melayu yang agak berlainan. Bagus tu. Kita Melayu ni cepat emotional. Perkataan amuck tu dalam kamus Inggeris diambil dari perkataan amok. Orang putih dah tahu psychological make-up Melayu, sebab itu dia orang strategised their divide and conquer method along this line when they came over here.

    Aku tak salahkan Melayu jika emosional bab Sultan, hundred of years being under a feudalistic system campur brainwashing pasal Ketuanan Melayu, susah nak hilangkan emosi sedemikian.

    Tapi agak molek jugak kalau Melayu merasa emotional kepada orang-orang Melayu yang mengkhianati bangsa sendiri tanpa mengira ideologi politik. Orang yang seperti bapak-bapak politikus yang mengamalkan politik wang, tak kira menteri ke, perwakilan ke, kontraktor-kontraktor Melayu yang menjual kontrak kepada bangsa lain, tauke-tauke Melayu yang mengamalkan diskriminasi kepada bangsa sendiri. Ramai lagi yang kita boleh utarakan, mereka ni yang harus diperangi.

    Bila kita hanya menumpukan perasaan kepada cerita Perak ni, kita secara tidak langsung mengalihkan perhatian kepada perkara yang sepatutnya kita tangani. I think this distraction is seen as god-send to those pengkhianat.

    Macam saudara katakan, pelik jugak Melayu berjuta tapi pemimpin berwawasan tak sampai sepuluh jari. Ini yang perlu kita selidiki. Adakah sistem yang ada sekarang menghalang atau setidaknya mengikis semangat untuk berbakti kepada negara? Adakah wang sahaja yang menentukan samada seorang itu layak ditabal sebagai pemimpin?

    Macam juga saudara, saya berharap telahan saya ini tidak disalahertikan. Bukan cuba menghina Raja atau bangsa, cuma mengingati diri saya dan bangsa, siapa yang sebenarnya patut diperangi.

    MelayuSelatan

  12. Jed Yooung to minat dan “sokong” sama Husam Musa. Banyak posting dia memprojekkan imej Husam Musa. Untuk apa, dari siapa dan dengan siapa JY bekerja mungkin agen S’pore) kita tak tahu.

    Kita buat report polis macam kita report kes Karpal pecah.

  13. Nampaknya suasana politik di Malaysia berada dalam keadaan yang amat merisaukan dengan kehadiran blogger-blogger bangsat yang seangkatan dengan jed yoong. Mereka dah sampai tahap keterlaluan dan dah tak ada adab. Sesuka hati je nak menghina Sultan dan Perlembagaan. Memang diakui bahawa Sultan adalah juga manusia biasa yang tak pernah terlepas dari bisikan syaitan yang menghasut untuk buat dosa tapi itu tidak bermakna Sultan boleh dihina sesuka hati saja…

  14. Saudara BD,

    Saya lihat ramai sungguh org Melayu yg sakit hati dengan UMNO. Mungkinkah ini suatu signal utk UMNO berubah sepenuhnya?

    Melalui sesetengah mata2 Melayu, UMNO kini dilihat sebagai penjenayah negara.

    Saya fikir melalui konsep ‘Berani Berubah’ yg saudara pelopori bersama Mukhriz, adakah UMNO benar2 ikhlas ingin berubah?

    maksud saya, menukar keseluruhan kepimpinan UMNO/BN yang diyakini sesetengah rakyat sebagai mempunyai sejarah.

    Mampukah UMNO memberitahu kepada YB Najib dan kabinetnya, mereka perlu turun?

    Atau hanya kerana mempertahankan individu2 ini, UMNO dan ahlinya sanggup melihat ia jatuh tersungkur dan tiada lagi berdiri?

    Percayalah saudara BD, UMNO wajib BERUBAH.

    UMNO yg dikenali pilihan terbaik dahulu sudah terpalit dgn kejahatan terhadap rakyat terutamanya org Melayu.

    UMNO kini dilihat sebagai ‘bongkak’, ‘denial’, ‘bodoh sombong’.

    sebagai org yg tidak mempunyai byk pilihan, hanya 2 jenis politics yg ada di dalam ballot box – BN or Geng Pakat, terangkan kepada rakyat kenapa rakyat patut memilih BN?

    untuk apa?

    untuk dikecewakan lagi oleh politik2 bodoh sesetengah pemimpin UMNO/BN?

    seharusnya, perlu ada penggubalan minda pada org Melayu. perlu ada kesepakatan yg sgt kuat.

    apatah lagi, kita dikuatkan dgn agama Islam. dan kita punya saudara2 Muslim yg berbangsa lain juga.

    MashaAllah, bukankah ini kelebihan yg nyata yg Allah berikan?

    kita sibuk mempertahankan institusi diraja walhal, yg paling penting ialah kebahagiaan org2 Malaysia.

    dlm hal ini, tiada yg perlu didebatkan lagi. biarkan mereka mahu menyaman sultan, mendedahkan sultan kepada keaiban.

    biarkan.

    sultan itu bukanlah org2 di jalanan yg tidak mampu untuk membela diri sendiri. mereka punya kedudukan sosial yg tinggi, punya wang yg banyak, punya hobi yg pelik2, mampu untuk memiliki hobi2 yg ganjil.

    jika disaman, masakan kita perlu gundah?

    jangan kita gundah, kerana it was our forefathers who made this country as constitutional monarchy.

    kita bukan lagi dizaman kesultanan.

    kini adalah masa untuk berubah.

    adakah UMNO sanggup berubah untuk kesejahteraan semua kaum?

    saya amat yakin, dikalangan Melayu kita, pasti wujud ‘dia’ yang amat bijaksana, adil dan saksama.

    we badly need a Malay of those attributes now.

    bijaksana, adil dan saksama.

    UMNO must present to us melayu, and malaysians a Malay of that stature, to be of any relavance again and i can assure you that even Karpal Singh will have no qualms.

  15. Tuan BDDC,

    Mereka sudah bersungguh menghasut. Mereka membakar hati rakyat. Sudah cukup untuk dikenakan tindakan dibawah akta hasutan. Hanya perlu buat lapuran polis.

    Pemuda UMNO, kamu wakil kami. Kami mahukan pelaksanaan proses undang-undang yang sewajarnya.

    Ayuh maju demi:
    Kesetiaan Kepada Raja Dan Negara
    Keluhuran Perlembagaan
    Kedaulatan Undang-Undang
    Kesopanan Dan Kesusilaan

  16. halau balik negara diorg….ceh..!

  17. […] mengenai tulisan seorang blogger yang dianggap sebagai menghasut apabila bertindak membidas Raja dengan nada hina semalam. Satu Laporan Polis telah dibuat keatas […]

  18. Sunshine,

    Tun Dr Ismail menjadi kebangaan negara kerana dia mati cepat. Jika dia panjang umur, dia pun dianggap hampas. Tengok ajelah anak sulongnya Taufik yang gagal bila diberi peluang oleh Mahathir untuk menjadi Ahli Parlimen.

    Tun Ismail zaman tu pun minta orang Cina ( Robert Kuok )biayai pengajian anak2nya sebelum dia mati. Kalau dia hidup lama lagi entah apa pulak yang dia baginya kepada kaum tersebut.

    Hussein Onn lebih baik orangnya, tetapi anaknya Naudzubillah….ambik quota bapaknya agaknya yang tak ambil apa dari kaum Cina.

  19. Gamal,

    Maybe you’re inspired by the late Gamal Abdel Nasser, no?

    TDI menjadi kebanggaan negara kerana banyak sebab.

    Tapi tak semestinya kalau si ayah hebat, anaknya turut serta.

    Lihatlah YB Najib kita.

    Apa agaknya Tun Razak akan comment jika dilihat anaknya ‘tersangkut’ dengan pelbagai ‘theory conspiracies’.

    Maksud saya disini, orang Melayu sudah tentu punya pemimpin yg ulung dikalangan kita. Mungkin Gamal sendiri. Siapa tahu?

    Cuma politik Melayu sekarang saya suka untuk umpamakan seperti pasukan bolasepak negara – kita main lagi elok lagi, buang karan je.

    Inilah maksud saya.

    Kenapa PM-PM yg terdahulu mempunya unanimous confidence from other races? Because mereka ini mampu, kuat, tabah, tidak patah semangat langsung, tidak kecil hati, tidak kuat merajuk, tidak keanak2an etc.

    mereka lebih kepada perkara2 yg positive.

    saya percaya Gamal sendiri pernah membaca The Reluctant Politician, ditulis oleh seorang berbangsa Cina.

    ah, masakan orang yg kita banggakan perlu ditulis ceritanya ya? biar org lain shj yg lakukannya.

    jadi Gamal, zaman dahulu itu berlainan sangat dgn skrg. bila disentuh ttg Robert Kuok membiayai pengajian anak TDI, kenapa Gamal tidak menyebut pula bahawa mereka berdua amat rapat. Klinik TDI hanya berseberangan jalan dgn kedai Kuok.

    sejahat2 muslim, ada juga yg tidak lupa solatnya. cuma tidak boleh melawan nafsu yg bergelojak itu.

    Dimana perginya keindahan hati org2 Melayu?

    Dimana perginya kebijaksanaan org2 Melayu dlm menyelesaikan masa’elah?

    tentu ada bukan?

  20. Kepala penghasut yang sebenarnya dalam tulisan itu ialah orang Melayu yang mengelar dirinya sebagai “Tulang Besi” a.k.a Rahman Celcom.

    Bagi bangsa asing, apabila mereka lihat ada orang Melayu sendiri yang berani maki hamun Raja-Raja Melayu, maka pada ketika itulah mereka akan menggambil kesempatan mengapi-apikan orang lain. Sebagai pemilik blog Jedyoong bertanggung-jawab atas kesemua tulisa-tulisan yang dipapar diblog beliau.

    Saya harap pihak polis dapat buat siasat rapi keatas kedua-dua orang yang telibat kerana menghina Raja-Raja Melayu serta menghasut orang awam untuk membenci institusi Raja-raja melayu. Yang jelas dua orang yang telibat:

    (1) Tulang Besi a.k.a Rahman Celcom, dan

    (2) Pemilik blog Jedyoong.com

  21. If anyone has insulted our royalty let them face the law. But senior journalist like you using the blogger platform to brand pro-Pakatan Rakyat supporters as anti-raja does not reflect your stature as one!
    I expect more from persons like you. Those support PR have more hazard than compared BN’s. So intelligent people should think why more more educated people go against BN.

    Its all about Maslow’s hierarchy of needs. People start to imagine things they not already have, even thinking about utopia. Its typical behaviour of people who are selfish, the moment the materialism around them sets in and affects their environment, till a point they feel its their “calling” to make things better “universally, for mankind”.

    These are the same educated people who did little to do for the country, which include willing to shed blood. How many of these “more educated people” willing to serve the Armed Forces and/or Police, for the betterment of others. Same goes to the majority who you consider support Pakatan Rakyat.

    At the end of the day, these armchair political analysts and critics are the ones who sleep in the comfort of their homes criticising the system and people that provided the blanket of security and comfort.

  22. FYI, Jed is not pro-Pakatan Rakyat, if any of you take the time to read some of her articles. Since March 8 she has actually been blasting away at PR, especially the Selangor state government. When Teresa was detained, she was very catty & gloating about it. Ditto with the current Eli Wong storm in a teacup.

    She is quite pro-BN… more towards the MCA & Khir Toyo camp.

    We know who Jed Yoong really is in person. Period!

  23. At least someone admits that Sultans “gave” land to pig rearers. But being chinese, are they ever thankful? You tell me.

  24. Or remember?

  25. tangkap dan sula dari dubur hingga ke keluar mulut…..celupar sangat….. bagi orang bukan melayu potong je kemaluannya dan bagi makan anjing peliharaannya sendiri….

  26. its such a shame to have those rajas to lead this nation
    im sure all malaysian outthere doesnt need them to enjoy our tax for free
    if challenge them in appropriate way might makes them realise, then why shouldnt we stand up for it?
    if being liberal is the only way to have a transparent government, why shouldnt we vote for changes?

    • It is such a shame after the Sultan have given them citizenship here, they want to throw down the Sultan. This people deserve to be cut their head in front of their relative.

  27. […] their loyalty to the Monarchs as long as their political agenda is met and otherwise, they incite the rakyat. Suddenly, these totally innocent people got themselves exposed to threats against their right as a […]

  28. […] with the malice intent to destablise Malaysian stability at all cost. These Anwaristas are willing to instigate and incite, on top of lying and manipulating facts, just like Anwar “Liar, Liar’ […]

  29. […] Yussuf Izzuddin Shah and HRH Raja Muda Perak. This blatant ‘KURANG AJARNESS’ is very reflective the minds of Pakatan Rakyat supporters, even here in bloggphere which resulted to an explicit reaction by HRH Sultan […]

  30. […] shutdown came about two months or so after police reports were lodged against her for the article Time for PAS to stop trusting the Malay Rajas in her blog. She's been climbing up and down Bukit Aman a few times for "interviews" since the […]

  31. I now officially own jedyoong.com


Leave a comment