PM Najib: Kita menepati janji bila berjanji

Perdana Menteri Dato' Seri Mohd. Najib Tun Razak, berkongsi jenaka bersama Menteri Dalam Negeri Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein, MB Johor Dato' Ghani Othman dan Presiden MCA Dato' Seri Dr Chua Soi Lek

Perdana Menteri Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak mengukuhkan kommitmen kerajaan untuk menunaikan janji semasa merasmikan perhimpunan ‘Jelajah Janji Ditepati’ di Batu Pahat, Johor pagi ini. Program bertemu rakyat ini diadakan secara bersantai, tanpa protokol.

“Ini merupakan antara himpunan terbesar rakyat Malaysia yang saya pernah lihat”, dihadapan 30,000 kehadiran.

“Kerana Perjuangan Rakyat, Untuk Rakyat, Demi Rakyat untuk berubah, sebagaimana yang disebut Menteri Besar Johor Dato’ Ghani (Othman) tadi, bermula di Batu Pahat ini”.

“Perjuangan kita berpaksikan rakyat, samada berjuangan menentang keganasan kominis, memerdekakan tanahair dan Dasar Ekonomi Baru dan Dasar Pembangunan Nasional. Semua berpaksikan rakyat”.

“Satu lagi rahsia disebalik kejayaan ialah kita dapat laksanakan dan tunai apa yang kita janjikan kepada rakyat. Apabila janji ditunaikan, maka ianya sebagai tunggak kepada pra-syarat amalan demokrasi yang kita lalui dan kita amanah dalam menunaikan janji tersebut”.

Perdana Menteri juga mengambil peluang memberikan ‘kad laporan’ mengenai pencapaian Kerajaan terutama program program GTP, ETP dan pencapaian NKRA. Ini termasuk menjelaskan mengenai skima baru untuk kakitangan awam. Beliau juga menbuat pra-pengumuman mengenai skima ‘gaji minima’, yang bertujuan untuk menjamin pendapatan rakyat meningkat, juga akan dilaksanakan. “Kita akan ummkan pada masa yang sesuai”.

PM Najib juga menegaskan komitmen Kerajaan untuk menentukan rakyat hidup selesa, termasuk menanggung subsidi “Kita tentukan walaupun harga pasaran meningkat seperti minyak mintah sekarang, namun harga runcit petrol tetap kekal. Subsidi yang Kerajaan tanggng ialah RM 30 billion setahun. ‘Rakyat DiDahulukan, Pencapaian Diutamakan’ adalah janji yang kita tunai. Bukan macam Pembangkang. Mana janji (yang dibuat pra-PRU 12) ‘Tabung Kelahiran RM100’, ‘Pendidikan Tadika RM50’, ‘Elauns Jaga Anak Untuk Surirumah’, ‘Bantuan Ibu Tunggal RM600 sebulan’, untuk orang Selangor?”.

“Maka itu, rakyat perlu terus bagi kita sokongan. Boleh bagi kita lima tahun lagi tak?”

Para hadirin memberikan jawapan yang lantang dan jelas diikuti tepukan yang amat gemuruh. Turut serta dalam program turun padang ini ialah Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Mohd. Yassin, Menteri Besar Johor Dato’ Abdul Ghani Othman, Menteri Menteri Kabinet dan wakil wakil rakyat seluruh Johor.

*Dikemas kini 1215pm

Published in: on April 7, 2012 at 10:42  Comments (14)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2012/04/07/pm-najib-kita-menepati-janji-bila-berjanji/trackback/

RSS feed for comments on this post.

14 CommentsLeave a comment

  1. My dear PM, its just not about fulfilling your promises and commitment. Its also about firm decisive action against current issues especially the one-sided MAS AA Secret Shareswap.The rakyat interpret your silence no different compared to PR leadership. Your non action against Wanita Umno leader appears to be supportive of her predicament. This is a replica of PR, which you must at all cost remove from rakyat mind.

    • Why are we still going at the MAS-AirAsia thing?

      Is it a matter of national security that threatens the wellbeing of the country?

      Or is it about a vocal group attempting to hold the political process to ransom by threatening electoral blackmail?

      Note that this group has been consistently and carefully silent about developments in other airlines and in the global airline industry, trotting out instead the convenient and well-worn excuse that MAS is somehow “special” and deserving of open-ended runs on the public purse!

  2. Ini saya suka. Janji di tepati. Banyak janji yang telah di buat selama 54 tahun sejak Merdeka dan banyak yang sudah di tepati. Kalau idak, negara tidak sebegini maju.

    Memang lah ada tahi lalat, puru dan sebagainya. Tapi Pakatan Rakyat pun ada. Lebih teruk, sebab baru 1-2 tahun merintah dah keluarkan pekong pun ada. Lihat lah Selangor di bawah Pakatan Rakyat sekarang. Air bermasalah, sampah pun bermasalah. Sudah berbulan masalah sampah, sekarang sampah dapur di angkut, sampah taman (dahan, ranting, daun dll) masih bertimbun di tepi jalan, tak di pungut berminggu di sini sana. Bermacam komplen telah di buat oleh penduduk dan Persatuan Pengguna Petaling Jaya, Subang dan Shah Alam. Masih terbiar.

    Tapi saya minta lah DS Najib jangan lah janji apa apa yang tidak sejajar dengan Perlembagaan negara. Seperti yang di mintak oleh Dong Zong penyebar sekolah Cina yang berdemo di Kajang tempoh hari. Sekolah yang menggunakan Mandarin sebagai bahasa pengantar memperlekehkan Bahasa Malaysia yang terang terang di nyatakan di Perkara 152 sebagai Bahasa Kebangsaan. Perlembagaan kata bahasa ibunda boleh di gunakan ha nya SELAIN DARI UNTUK TUJUAN RESMI. Sekolah ada lah tujuan resmi di mana mana negara, jadi perlu gunakan BM. Sekolah Cina perlu di serap kedalam sistem sekolah kebangsaa, Mandarin boleh di pelajari di sekolah kebangsaan sebagai mata pelajaran tambahan (elective subject).

    Sekolah Cina tidak ada hak wujud di negara ini. Wujud hanya di atas budi bicara (discretion) Menteri Pelajaran yang MENGECUALIKAN penggunaan BM sebagai bahasa pengantar. Oleh itu, jangan lah janji kan latihan guru bahasa Mandarin dan sebagainya. Sudah banyak di beri kemudahan kapada sekolah Cina. Perlu di hadkan dan berhentikan setakat ini. Jangan janji lagi. Sebaliknya, perlu janjikan usaha usaha untuk kemajuan kaum Melayu. Yang ada Kedudukan Istimewa di Perkara 153 Perlembagaan. Naikkan peratus kekayaan korporat Melayu. Dan janjikan rancangan menaikkan kekayaan di bidang lain ekonomi, seperti bidang bangunan bangunan komersial dan perumahan.

  3. Syabas DS Najib.

    Walaupun setiap parti ada kelemahan tersendiri, namun perbezaan yang paling penting adalah DS Najib, UMNO, BN adalah produk Malaysia, terdiri dari rakyat jati Malaysia untuk rakyat umum Malaysia.

    Parti yang lain tu terhutang budi pada ejen asing yang tidak prihatin pada rakyat Malaysia. Disini lah bahaya yang tiada bandingannya. Jangan tersalah pilih parti, nanti negara tergadai, hingga dijajah semula.

  4. Dear Namza,

    Have you ever questioned about empty promises made by Pakatan PAS, DAP and PKR?

    • Dear Firdaus,
      I am not interested about PR coz they have proven to be an Ultra Kiasu & extremist group of parties. Its about BN, the government of the day getting rid of politicians that has tarnished the party as well as taking swift action for the rakyat & the nation. Issues like MAS has been ongoing almost a year with continuous revelations on mismanagement & abuse of power. Rakyat need a firmer PM to resolve the problem immediately and not dragging its feet. I have been a BN supporter but I trust Najib could have done better without his silencecas though he‘s condoning the one-sided agreement.

      • One needs to consider that in desperation for votes, Najib may not want to rock any boat these days prior to GE13. Blokes know this and exploit the situation. Najib has my sympathy in that respect.

        Having said those, I must say I have been wondering what he has been doing with the likes of Omar Ong, hammered into Petronas BOD despite rejection on account of his being a Petronas loan delinquent, and Hassan Merican lost his job as Petronas CEO.

        And how come CIMB led by his brother gets so many of the lucrative consultancy businesses from GLCs, including advising the MAS-Air Asia share swap. And often advice that didn’t seem to take into account of the larger Malaysian interest.

        Can anybody say how come? Was it that Azman Mokhtar of Khazanah came to CIMB? If so, how lucky CIMB.

        Can anybody janji things will change after GE13? With BN at the helm. Because Pakatan Rakyat janji is not worth 2 sen.

  5. They promised to make a road to Kapit 42 years ago. Today there is still no road!

    • Just for your eyes only….the only road to Kapit?

  6. […] Antara agensi yang akan terlibat dalam pameran ialah ICU JPM, Perumahan 1 Malaysia (PR1MA), Yayasan 1MDB dan pelbagai lagi GLC seperti TM, Media Prima dan sebagainya. Pencapaian dalam usaha membangunkan rakyat akan dipamerkan bagi rakyat menilai. Ini merupakan siri kedua, selepas Batu Pahat awal 7 April. […]

  7. […] makes the issue more perculiar. Since Prime Minister Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak’s tour around the nation on his ‘J… meeting-the-rakyat sessions since April, all deemed successful and feedbacks have been very […]

  8. […] should also do an intense media campaign, to complement the meet-the-people rally exercise. The first one was held in Batu Pahat on 7 April […]

  9. […] Launching the program Perumahan Rakyat 1 Malaysia (PR1MA) in Batu Pahat at the launch of Jelajah Janji DiTepati on 7 April 2012. […]

  10. […] Launching the program Perumahan Rakyat 1 Malaysia (PR1MA) in Batu Pahat at the launch of Jelajah Janji DiTepati on 7 April 2012. […]


Leave a comment