PM ‘Flip-Flop’: Membelakangkan tradisi mendaulatkan undang undang dan kredibiliti Polis & A-G dicalari

Semalam menyaksikan keputusan Perdana Menteri Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi meminta Peguam Negara Tan Sri Gani Patail untuk menarik balik dan mengugurkan tuduhan “cubaan membunuh seorang anggota Polis pada malam 24 November 2007 di Batu Caves” keatas 31 penyokong Hindu Rights Action Force (HINDRAF 31) dan Mahkamah Sesyen Shah Alam membebaskan kesemua tertuduh.

Minggu lepas 13 NGO Hindu bersama sama Presiden MIC Dato’ Seri S. Samy Vellu telah membuat pertemuan dengan PM Abdullah dan permintaan ini telah dimajukan.

Dari arkib Bernama.com:

14 Disember, 2007 16:01 PM

Perdana Menteri Temui 13 NGO Kaum India Perjelas Pendirian Kerajaan

 

PUTRAJAYA, 14 Dis (Bernama) — Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini menemui pemimpin-pemimpin 13 badan bukan kerajaan (NGO) kaum India tempatan untuk menjelaskan serta membincangkan mengenai perkembangan semasa di negara ini.

Pada pertemuan selama dua jam itu, Perdana Menteri memberi penekanan kepada pentingnya keamanan dan kestabilan kepada sebuah negara membangun seperti Malaysia, kata jurucakap Pejabat Perdana Menteri.

“Perdana Menteri juga memberitahu mereka mengenai usaha kerajaan mengurangkan jurang ekonomi dan sosial antara kaum di negara ini,” katanya kepada Bernama.

Jurucakap itu berkata Perdana Menteri telah mendengar dengan teliti pelbagai perkara yang dibangkitkan oleh NGO sebelum menghuraikan dengan panjang lebar mengenai usaha kerajaan untuk meningkatkan taraf kehidupan kaum India daripada segi ekonomi dan sosial.

“Beliau juga menjelaskan pendirian kerajaan mengenai isu Hindraf, dan semua yang hadir berikrar untuk berusaha bersama kerajaan untuk kebaikan masyarakat India,” katanya.

Jurucakap itu berkata Abdullah tidak membuat sebarang janji tetapi telah mendengar pendapat kesemua 13 NGO itu.

“Yang pastinya ialah kesemua NGO itu tidak setuju dengan cara Hindraf menggunakan demonstrasi untuk membuat tuntutan dan menyatakan pendapat khususnya penghapusan kaum masyarakat India, yang menurut mereka, tidak masuk akal,” katanya.

Yang turut hadir pada pertemuan itu ialah Presiden MIC Datuk Seri S.Samy Vellu dan Pesuruhjaya Suhakam Datuk N.Siva Subramaniam.

— BERNAMA

Ini melihatkan dengan jelas Perdana Menteri Dato’ Seri Abdullah Abdullah Badawi sebagai seorang ‘PM Flip-Flop’ yang tidak tetap pendirian dan boleh di’pengaruhi’ agar mana mana keputusan boleh diubah ubah.

Ini bukan pertama kali PM ‘Flip-Flop’ Abdullah membuat keputusan yang membelakangkan kepentingan awam. Bermula Disember 2005, Malaysia telah mula mengubah dasar luar negara melibatkan ASEAN apabila sebagai Tuan Rumah Persidangan Kemuncak Ketua Ketua Negara ASEAN dan juga salah satu pengasas kumpulan eksklusif ini, membelakangkan prinsip agar ‘tidak mencampuri hal ehwal dalaman negara ahli’. Malaysia telah membawa agenda untuk ‘mendisiplinkan’ Myanmar agar proses ‘pendemokrasian’ bermula, satu agenda yang berbaur tekanan Barat, terutama Amerika Syarikat dan Great Britain.

Kemudian pada Mac 2006 keputusan untuk membatalkan projek ‘Jambatan Mengantikan Tambak Johor’ yang sudah dimulakan, walaupun beberapa minggu sebelum itu beliau membuat kenyataan bahawa “tiada apa akan membantutkan projek itu”.

Bagaimana moral and motivasi Pejabat Peguam Negara dan pasukan Polis, sebagai agensi pelaksana agar undang undang dihormati dan turuti dan sekiranya ianya dilanggar dan khinanati, maka tindakan sewajar akan diambil, termasuk menghadapkan tertuduh kemuka keadilan? Apakah peranan, kenyataan dan keputusan agensi pelaksana dan penguatkuasa undang undang selepas ini akan diambil serious oleh masyarakat, apabila Peguam Negara semudah itu menarik balik sehingga tertuduh dibebaskan dari tuduhan berat seperti “percubaan membunuh anggota Polis yang bertugas”?

Sejarah telah membuktikan Perdana Menteri sebelum ini memang terpaksa membuat keputusan yang perlu dibuat, walaupun amat tidak popular. Sebagai contoh ialah Perdana Menteri Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra telah membuat keputusan ‘menghalau’ Singapura dari Persekutuan Malaysia, walaupun tindakan ini menerima tentangan keras pemimpin pemimpin UMNO. Kemudian, berlaku dimana Parlimen digantung dan kuasa kuasa pentadbiran Negara diserah mutlak kepada Timbalan Perdana Menteri Tun Abdul Razak Hussein melalui Majlis Gerakan Negara (National Operation Council) selepas berlaku pergaduhan berdarah antara kaum 13 Mei 1969.

Allhayarham Tun Abdul Razak Hussein pula membuat keputusan untuk berbaik baik dan mengadakan perhubungan diplomatik dengan Republik Rakyat China, tatkala berlaku konflik melibatkan pengaruh kommunis yang sengit dan mengancam dalam rantau ini, termasuk kejatuhan Kerajaan pro-Barat dan AS seperti Vietnam Selatan, Kemboja dan Laos kepada kommunis. Malaysia sendiri masih diancam Parti Kommunis Malaya (MCP) ketika itu dan MCP memang diketahui menerima bantuan dan sokongan kuat Parti Kommunis China.

Apabila Allahyarham Tun Razak pergi dengan mengejut dan diganti pula oleh Allahyarham Tun Hussein Onn, seawal beberapa bulan pertama menyaksikan Menteri Besar Selangor dan Ketua Pemuda UMNO Dato’ Harun Idris ditahan kerana menerima rasuah, bagi pihak UMNO Selangor. Ini mengundang begitu banyak reaksi negatif dari pelbagai pemimpin dan ahli ahli UMNO seluruh Negara. Namun begitu, Dato’ Harun Idris dikemukakan ke pengadilan, didapati bersalah selepas perbicaraan dan menerima hukuman penjara.

Seorang Menteri Kabinet Dato’ Mokhtar Hashim juga ditahan kerana tuduhan membunuh seorang ahli politik Dato’ Taha. Kemudian, Dato’ Mokhtar didapati bersalah juga dan menerima hukuman penjara seumur hidup dalam satu kes perbicaraan yang menarik banyak perhatian.

Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad juga membuat keputusan yang pahit dan amat tidak popular. Yang paling ketara ialah apabila mantan Timbalan Perdana Menteri Anwar Ibrahim dipecat dan kemudian diheret dalam mahkamah jenayah untuk tuduhan salah guna kuasa. Ini mengundang reaksi yang amat getir, bukan sahaja dikalangan ahli UMNO sendiri, malah seluruh masyarakat Malaysia sehingga timbul banyak tunjuk perasaan dan rusuhan.

Tun Dr. Mahathir sendiri pernah di’hina’ oleh Naib Presiden Amerika Syarikat Al Gore semasa majlis makan malam sempena Persidangan APEC diPWTC, Kuala Lumpur kerana tindakan keras keatas perusuh persusuh “Reformasi”.

Penentangan ini ditafsirkan pada Pilihanraya 21 November 1999 apabila UMNO hilang sehingga 27 kerusi Dewan Rakyat kepada PAS dan 5 kepada parti yang lahir dari ‘perjuangan’ Anwar Ibrahim, KeAdilan. Barisan Nasional juga menyaksikan Terengganu jatuh ketangan PAS untuk kali pertama.

Namun begitu, keputusan keputusan yang tidak popular ini masih lagi dilaksana oleh pemimpin terutama Negara, kerana ada kepentingan strategik dan prinsip yang wajar dan perlu dibela, membelakangkan populariti dan sokongan politik yang mereka sepatutnya pertahankan, sekiranya ingin terus kekal menjadi pemimpin.

Dimana kredbiliti, integriti dan maruah mereka yang menegakan dan melaksanakan undang undang selepas episod ‘Flip-Flop’ ini? Seorang kommentator blog ini mempunyai komen yang menyengat:

On December 17, 2007 at 11:51 pm dzulman Said: |Edit This

Pak Lah has clearly transgressed his authority as the PM. At the same time he has proved beyond all reasonable doubts that both the AG and IGP are totally acting at the behest of the PM, not able to use their own discretion in ensuring that the Rule of Law is adhered to and also the enforcement of laws and maintanining of security and public order should have been rightly conducted in acordance to the Police own evaluation.

This is indeed a dangerous precedence. The multi-racial contents and context of Malaysia has no comparison. The MIC realising that they are at the loosing end cashed in at the opportunity to play “Santa Claus”.

Hindraf is an illegal organizaion and the charge was for attempted murder of a Policeman who is a peace officer. The charge is indeed serious not only in respect of its criminal implications but most importantly in the context of ensuring that those entrusted to enforce the law must be respected and equally safeguaded by the laws that he is empowered to enforce. THIS FLIP FLOP DECISION MAY HAVE A VERY BAD DEMORALISING EFFECT ON MEMBERS OF PDRM WHO MAY BE REQUIRED TO FACE THE SAME CROWD AGAIN SOMEDAY FOR THIS DECISION IS NOT EXPECTED TO “CURRY FAVOUR” WITH THE GOONS WITHIN HINDRAF.

Elements within Hindraf may take this flip flopping as a victory of some sort as they had partially gained what they have been fighting for i.e. RECOGNITION DESPITE BEING ILLEGAL AND TREACHEROUS.

The fear is that dissatisfaction may gain momentum quietly at the beginning among other racial groups that find the activities and demands by Hindraf as unbearable and that the Government are somewhat biased. Either Pak Lah has not been fully forewarned of the adverse effect of his “flip flopping” stand by those responsible for the security of the nation or he is simply being given the wrong advises by the wrong people who happen to be on his right side.

The current situation is a cacophony, to say the least. Can we expect him to be strong, firm and adhering to the rule of the law should the security situation in the country worsen? I wonder!

And do we need him the next time around?

Apakah setelah maruah tercalar, kredibiliti tercabar dan integriti yang boleh dipersoalkan, apa apa amaran dan tindakan pasukan Polis dan Pejabat Peguam Negara selepas episod ini akan diterima dan hormati oleh masyarakat Malaysia dan antarabangsa?

Kini prinsip melaksanakan ‘The Rule of Law’, tanpa memihak kepada mana mana pihak atau sebarang isu/tekanan/keadaan dipersoalkan dan dikhuatiri oleh terlalu banyak pihak, termasuk pemimpin pemimpin UMNO sendiri, pengamal guaman dan mereka yang mewakili pelbagai NGO dikalangan masyarakat majmuk Malaysia. Sudahlah kebelakangan ini kredibiliti pasukan Polis dipersoalkan oleh mantan Ketua Polis Negara sendiri dan mantan Perdana Menteri yang pernah dihormati sehingga peringkat global kerana ketegasan menangani sesuatu isu.

Tidak boleh tidak PM ‘Flip-Flop’ Abdullah dilihat sebagai pemimpin yang LEMBIK, terlalu mudah dipengaruhi, tiada mempunyai ketegasan dan prinsip dan lebih mementingkan populariti, berbanding dengan apa yang wajar dan sepatutnya diambil keputusan dan tindakan. Mungkin keyakinan dan sokongan ahli ahli UMNO sendiri akan mula tiris tanpa membincangkan perasaan dan aspirasi keseluruhan rakyat Malaysia. Titah khusus DYTM Raja Muda Perak agar undang undang dan Poilis dihormati menjadi sia sia belaka selepas episod ini.

Dimanakah prinsip keadilan dan kesaksamaan dalam mengamalkan prinsip ‘The Rule of Law’? Apa bezanya demonstrasi yang membawa keganasan dan rusuhan diBatu Caves and Jalan Ampang ini berbanding dengan di Batu Burok, Terengganu tiga bulan dahulu?

Rusuhan: 37 lagi dicari

Oleh RAJMAH HASAN

KUALA TERENGGANU 17 Sept. – Polis hari ini mengedarkan gambar 37 lagi lelaki yang dipercayai dapat membantu siasatan berhubung kes rusuhan di Jalan Sultan Mahmud dan Batu Burok di sini malam 8 September lalu.

Kesemua lelaki yang berusia antara 20-an hingga 60-an itu dicari kerana dipercayai dapat membantu polis melengkapkan kertas siasatan berhubung rusuhan pada hari kejadian mengikut Seksyen 27(5) Akta Polis 1967.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah I negeri, Supritendan Khairi Ahrasa berkata, kesemua mereka yang dipercayai rakyat tempatan telah dikenal pasti menerusi rakaman video serta gambar yang diambil pada malam kejadian.

‘‘Polis meminta individu terbabit tampil di Ibu Pejabat Polis (IPD) Kuala Terengganu untuk memberikan keterangan bagi membantu siasatan kes rusuhan itu di bawah Seksyen 27(5) Akta Polis 1967.

‘‘Kerjasama mereka diperlukan bagi melengkapkan kertas siasatan berhubung kes rusuhan itu yang kini sudah 70 peratus siap sebelum ia diserahkan kepada Timbalan Pendakwa Raya,’’ kata Khairi pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Terengganu di sini hari ini.

Beliau berkata, pengedaran gambar itu menjadikan keseluruhan 46 lelaki dikehendaki polis setakat ini termasuk sembilan individu yang dipercayai dapat membantu siasatan berhubung kejadian membakar Jalur Gemilang dan merosakkan harta benda awam pada hari rusuhan.

‘‘Sembilan keping gambar itu telah pun diedarkan kepada media pada Jumaat lalu tetapi hanya seorang daripada mereka iaitu pelajar sebuah sekolah menengah agama swasta di Kampung Binjai Bongkok, Marang menyerah diri ke IPD Kuala Terengganu kira-kira pukul 10.15 pagi semalam bagi membantu siasatan kes itu.

‘‘Bagaimanapun, pelajar berusia 16 tahun berasal dari Kampung Tok Dir dekat sini itu telah dilepaskan kira-kira pukul 10 pagi ini dengan jaminan polis selepas polis berpuas hati dengan keterangannya,’’ katanya.

Dengan episod ini yang makin bertambah tambah sikap dan sifat ketidak-tegasan membuat keputusan dan berubah fikiran PM ‘Flip-Flop’ Abdullah, maka jauh sekali beliau ingin menyamakan diri dengan Bapa Pembangunan Malaysia Allahyarham Tun Razak Hussein, yang begitu tegas dan konsisten dalam membuat keputusan dan melaksanakanya. 

Mungkin apa yang boleh dipelajari dari episod ini, kes kes berprofil tinggi dan menarik perhatian terlalu ramai pihak, termasuk kes kes yang amat kontroversi boleh dipinda sewenang wenangnya untuk di’sesuai’kan dengan pihak yang berkepentingan, termasuk keputusan yang berimbuhan pertimbangan politik yang tinggi. Dimana letaknya prinsip ketiga, keempat dan kelima Rukunegara?

 

Published in: on December 18, 2007 at 01:18  Comments (58)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2007/12/18/pm-flip-flop-membelakangkan-tradisi-dan-kredibiliti-polis-a-g-dicalari/trackback/

RSS feed for comments on this post.

58 CommentsLeave a comment

  1. Haruskah keluarga polis yang pecah kepala itu merayu kepada PM? Apa pula kepuasan yang dia dapat dari kepalanya yang terbuka? Anggota polis akan rasa kecewa di atas keputusan ini dan tentunya akan menjatuhkan moral dan semangat kerja mereka ini. Sudahlah gaji mereka kecil, risiko yang di ambil mereka tinggi, penjenayah terhadap mereka pula di lepskan.

  2. Rayuan orang India mendapat perhatian AAB selepas NGO pergi ‘mengadap’ tapi banyak rayuan orang Melayu tidak diambil pusing kerana NGO Melayu dipergi ‘mengadap’. Agaknya lah.

    Perhimpunan HINDRAF pada 25/11/07 telah berjaya memberi hasil.
    Apakah hasil BERSIH 10/11/07 ? Tanya lah …

  3. Please focus on the issues and not what PM did to the 31. Anyway they will be tried in court for rusuhan. Are you satisfied if they are hanged? Come on my brother…..the culprit is gomen not the people who were in Batu Caves and Jln. Ampang.

    The issue is good governance, accountability, human rights, education, jobs, clean water, etc etc.

    The Attorney General, as the Public Prosecutor that represent the “people’, in any circumstance cannot charge any person/s with aheavy charge of ‘attempting murder of a policeman on duty’, asking the court to deny bail pending trial for severity of the case and after the ‘Flip-Flop’ PM met some reps of the Indian community and political party partner within BN, ‘instruct’ the AG to withdraw the charge which lead to acquittal of the accused/s!

    That is wrong.

    Like Rocky said in his blog, what happened the credibility of the AG’s Chambers and Police after this episode?

    Aren’t they supposed to do their job, professionally, without ;fear or favour’ to anyone, which include the Prime Minister?????

  4. 100,000 orang dalam perhimpunan Bersih hantar memo kepada YDP Agong, tidak berhasil. 8,000 samseng estate hina negara sendiri, dapat pertemuan dengan PM dan di maafkan cubaan mencedera dan membunuh anggota polis.

    Something’s seriously wrong with Bersih’s strategy.

    6 pelajar maktab perguruan di bebaskan. Apa yang dibuat oleh Hishammuddin tentang 6 ini? Adakah mereka ini akan diberi peluang untuk mengajar anak2 kita nanti dengan tabiat bodoh lagi pengecut mereka itu? (Bodoh kerana diperdaya oleh Hindraf. Pengecut kerana menulis affidavit merasa kesal pula dan berjanji tidak akan berbuat demikian lagi).

    Nampaknya perjuangan Hindraf walaupun bodoh dengan cara melutut kepada England dan India, berhasil manakala Bersih yang menunjukkan ketaat-setiaan kepada Raja dan Negara setakat bersenam di pagi Ahad sahaja.

  5. Gamal Abdel Nasser said “8,000 samseng estate” this is what we all call RACISM – even in a ordinary blog-conversation these people get ill treatment, imagine in real life the amount of downs they have to face on daily basis.

    I am in no favour of HINDRAF though (NOW) i feel for them and there is a reason for their fight… and it’s simple, people like you!! to save the minority from small (&nasty) minded people like YOU!

  6. Well said Sri Said. We need more brought minded people like you.

  7. Yes Sri,

    I’m commending Hindraf actually because their effort has got the positive attention of the Prime Minister. I feel sad for them because the people who are entrusted to deal with the problems of their community is more concerned about lining up their own pockets and buying property in India instead.

    Bottomline Sri, what I’d like to clearly state here is that it is not UMNO that has been unjust to the Indian community, it is your own people, namely MIC and the other parties that presumably represent you that has raped the Indians everyday of the week and twice on Sunday, and ensured that they remain in the estates suffering so that the so called leaders in turn remain the sole champions of the community in the eyes of BN.

    This is the failure of the Indian leaders. The PM has opened his doors to the Indian NGOs to listen for himself the truth when he needn’t have to deal with them on a retail basis had Samy Vellu, Kayveas and whoever the hell else represents you lot actually done their job!

    You may take offence when I so rightly accused the Hindraf supporters as being “Samseng Estate”, but I take umbrage to the fact that the pariahs were begging for the Queen of England’s mercy while carrying photos of Ghandi in my Motherland!

    If you don’t like it, you can piss off back to India where 100,000 peasants commit suicide each year out of hunger and neglect. Here, they commit suicide not out of hunger, but because their husbands commit adultery with other Indian peasants who have never died of hunger.

    Since you didn’t correct Hindraf for saying UMNO is their enemy and Malay privileges should be abolished, I’m indirectly called upon by you and your sorry kind to turn into a Racist and to tell you the truth, I’m damned proud to be one now!

  8. Dear Gamal,
    I am a malay muslim. UMNO is my enemy. I believe some good will come to the malays by abolishing their previleges.

  9. I was there for both the rallies.I served this country for 16 years as a soldier.

    *This comment has been amended because contained unacceptable profanities.

  10. Saya mula mengikuti perkembangan semasa malaysia hanya setelah saya tersekat didalam jam yang teruk pada 10/11. Ketika itu, saya sms pd rakan-rakan & bertanyakan kenapa KL bergitu jam. To my surprise, ada rakan yg kata akan terjadinya rusuhan,kalau boleh stay indoor. Ada juga yg kata mungkin pasal perhimpunan umno, tetapi ada seorang yg marah saya- katanya, tidak ke saya mengikuti perkembangan semasa negara, baik dari mass ‘control’ media ataupun media/blog yg terdapat di internet. Jadi semenjak hari tu, boleh dikatakan setiap hari saya membuat kajian dan bacaan dari sebanyak blog yg mungkin ‘supaya tidak menjadi katak bawa tempurung’ & juga berjanji pada diri sendiri yg saya akan turun padang untuk melihat dgn mata sendiri agar apa yg berlaku dan bukannya dari sesiapa.

    Jadi pada pagi 25/11 ketika lebih kurang jam 8.30 pagi, saya bersama seorang rakan yg berketurunan india pergi ke KLCC, berbekalkan satu kamera dan satu botol air minerial. Sampai sampai saja dipersimpangan jalan p.ramlee, mata dah mulai rasa pedih. Ribuan manusia ke hulu & hilir cuba mencari air untuk mencuci mata dan muka. Disebabkan kesan ‘Tear Gas’ yang terlampau, dan terlampau ramai orang, kita tidak dapat sampai ke KLCC, maka kami berdua mengabil keputusan utk ikut jalan belakang menuju ke jalan KIA Peng dan kemudiannya ke arah Esso building dan seterusnya ke ampang park. Dari Ampang Park, kita berjalan menghala balik ke KLCC, ketika dalam perjalanan, baru saya perasan yang cuma saya seorang sahaja yang bukan keturunan india disitu. Boleh dikatakan Sikap setiap orang disitu adalah riang (seolah olah ada pesta tengah berlaku). Tiada seorang pun yang berada dijalanraya memaki hamun atau pun besikap kasar. Tapi yang pasti, polis yang berada didalam truck merah tu memang kasar, nampak je orang dah ramai sikit, akan tembak gas pemedih mata serta sembur air. To my surprise.. orang ramai disitu tidak sedikit pun membalas dengan keganasan, walau sedikit pun tidak. Setelah saya bertanyakan mereka yang berada situ -‘pukul berapa polis start tembak tear gas?’ diorang jawab, dari pukul 7 pagi lagi. Saya pun pikir, Patutla, bila sampai simpang sultan ismail dan p.ramlee pun dah rasa pedih. Jadi, dengan kata lain dari jam 7 pagi hingga la ke jam 12.30 tgh hari, polis secara terus menerus cuba provok orang ramai utk merusuh tetapi tiada sambutan. Jam telah menunjukan 12.30 tgh hari,orang ramai telah bertempiaran disebabkan tembakan ‘tear gas’ serta ‘watercanon’ yg tak berhenti henti, masih tiada darah ataupun kerosakan harta awam dilakukan oleh kumpulan penyokong hindraf. Secara tiba tiba, seorang pegawai polis yg berpakai awam menyuruh anak buah dia yang seramai lebih kurang 30-40 orang (semuanya berpakaian awam) utk berhimpun’fall-in’ di depan Yew Chuan Plaza. beliau memberi talimat sikit, seterusnya dia & anak anak buahnya terus lari masuk ke satu kumpulan kecil penyokong hindraf (100-150 org)yg telah di kepong oleh lebih kurang(200-250 org)anggota polis FRU betul betul di sebelah hotel crown princess. Saya ketika itu bersama para wartawan tidak dibenarkan masuk, tak sampai 2 minit, polis suruh para wartawan masuk, disitu la gambar yg famous tu (polis yg kepala pecah)ditangkap. Dari situ, polis mula la tangkapan secara rambang, nampak je mereka yang berketurunan india, terus tangkap. Seperti cakap orang putih – ‘the rest are history’

    Persoalannya,
    – kenapa tidak ada yang tanya, macam mana sekumpulan 100-150 orang yg telah dikepong oleh 200-250 orang anggota polis berani pecahkan kepala ketua polis yg berpakaian awam itu? Jawapannya, wayang didepan mata, hanya dapat lihat pelakon dan bukannya pengarah ataupun penulis skrip.

    – kenapa sampai ke hari ni, boleh dikatakan mereka yg komen mengkomen di blog-blog masih nak berkata dia tu india, dia tu cina, dia tu melayu? jari tu menunjuk kesitu la kesini la dan bukannya ‘root of the issue’? jawapannya, kita semua dah tertipu oleh BN selama 50 tahun, dan masih ditipu. BN tak habis habis dgn politik perkauman.’divide and conqure’

    – kenapa sampai hari ini BN masih berkuasa? jawapannya, rakyat sendiri hanya tau komplian tapi, bila sampai waktu pilihanraya, berapa yg akan pangkal bulan ke, mata ke, roket ke? berapa ramai yg betul betul daftar sebagai pengundi? berapa ramai yg mengundi?

    – tau ke semua siapakah sebenarnya musuh negara? siapa yg menjadikan perkauman dinegara ini sedemikian? jawapannya, UMNO,MCA,MIC dan semua ‘yes man’ di BN

    DO YOU SEE THE TRUTH EVEN IF IT’S RIGHT INFRONT OF YOU? DO YOU DARE TO SEE & FACE THE TRUTH?

    dalam banyak banyak blog dan komen, berikut adalah artiket yg betul betul membuka mata saya:-

    http://www.malaysia-today.net/nuc2006/barred.php

  11. Lets not be naive here… most Malaysians know that the police and judicial institutions are controlled by the government, or more precisely… the PM. It didn’t start in Badawi’s tenure, it has been going on during Mahathir’s time and before that.

  12. Yes Gamal , using ‘8000 samseng estate’ is not a racist – and we dont used word ‘keling’ here . And some said just some little word they thing to support Hindraf is right … but they keep blind all the lie in Hindraf memo , its simple … they know but pretend to not to know about Hinrdaf lie …

    Indian is and marginally by they own races …

    This kasta thing is still alive in Malaysia within they community .

  13. Dear Indians,

    Please don’t provoke us with all your accusations. You all have live a better life here as compared to India, if ever you choose to live there.

    In real life here in Malaysia, I don’t think Malays are giving you to much trouble. Otherwise all other races will do the same stupid things that you all did.

    If you’re talking about us discriminating the Indians, you should also look at the Chinese then. Meaning, we had discriminated them too by giving them the power in economy??? Do you think if we really discriminate other races, the Chinese can control the economy???

    The fact is either you’re Malay, Chinese, Indians or whatever race you maybe, you still have a huge chance to improve your life.

    A person who steal a loaf of bread coz he has no money, job and no one to turn to also end up behind bars. What’s so special about about HINDRAF? Are all the ISA detainees Non-Malays???

    Just to remind you guys that we Malays will not tolerate such stupid allegations/accusations forever.

    If you the Indians think that you have the courage, guts and “fighting” spirit, we Malays have them too and on top of that we have more numbers and this country is surrounded by mostly the Malay race.

    So it is better for you to think carefully before taking any further actions such as what the HINDRAF did and hopefully we can still sit together at any “Mamak Stall” drinking teh tarik and talking about everything together.

  14. Sebaik telinga saya menangkap berita pertuduhan digugur :

    Jika saya saudara mara kepada 31 orang yang sudah terlepas tuduhan berat itu, saya merasa amat lega. Saya akan sibuk di kuil bersembahyang banyak-banyak mengucap syukur. Saya mungkin bersara meneguk air buih dan membeli nombor.
    Jika saya saudara kepada anggota polis yang tercedera, saya akan spontan bertanya, kenapa? kenapa? kenapa? Saya tidak akan senang duduk selagi pihak yang mencederakan saudara saya itu terlepas begitu saja tanpa membayar (walau dalam bentuk apa) terhadap jenayah yang dilakukannya.

    ** saya di atas mewakili individu yang berwatak tipikal di sini dalam kes ini (penekanan: rujuk hanya pada kes ini).

    Yang lain-lain bagaimana?

    i. penyokong setia Pak Lah
    Ya, sepatutnya. Wajar. Kita harus melihat skop lebih luas. Negara kita, kita tentukan bagaimana, bukannya pihak luar. Lagipun apa relevan mereka dengan hal ehwal dalaman negara kita? Ini penyelesaian baik, tidak perlu memanjang-manjang lagi cerita. Mereka pun telah mengaku telah ditipu. Tapi tidak bermakna mereka terlepas sepenuhnya dari undang-undang, masih ada pertuduhan lain menanti mereka.

    ii. peng-anti Pak Lah
    PM lembik. Apa nak jadi dengan undang-undang negara. Maruah negara di kepala lutut dibuatnya. Nescaya akan muncul pihak-pihak akan mengambil kesempatan atas pendirian ‘sekejap begini, sekejap begitu’. Tingkap IV punya kerja. Berlagak pandai konon. Poraah!

    iii. Parti-parti pembangkang
    Kita harus analisis betul-betul hal ini dan tengok lubang mana paling berkesan untuk kita eksploit. Yang paling penting kita harus menayangkan pada rakyat kitalah pembela sebenar nasib mereka. Bukan BN. Kita boleh wujudkan pelbagai versi cerita. Contohnya macam Turun Padang, itu kira OK jugak!

    iv. anarchist
    Selagi wujud kuasa pada sekelompok orang, mereka yang lain dari sekelompok orang tadi akan dikuasai. Permainan kuasa-menguasai akan menjadikan keadilan atas tapak kaki.

  15. Dear Indians,

    Please don’t provoke us with all your accusations. You all have live a better life here as compared to India, if ever you choose to live there.

    In real life here in Malaysia, I don’t think Malays are giving you too much trouble. Otherwise all other races will do the same stupid things that you all did.

    If you’re talking about us discriminating the Indians, you should also look at the Chinese then. Meaning, we had discriminated them too by giving them the power in economy??? Do you think if we really discriminate other races, the Chinese can control the economy???

    The fact is either you’re Malay, Chinese, Indians or whatever race you maybe, you still have a huge chance to improve your life.

    A person who steal a loaf of bread coz he has no money, job and no one to turn to also end up behind bars. What’s so special about HINDRAF? Are all the ISA detainees are Non-Malays???

    Just to remind you guys that we Malays will not tolerate such stupid allegations/accusations forever.

    If you the Indians think that you have the courage, guts and “fighting” spirit, we Malays have them too and on top of that we have more numbers and this country is surrounded by mostly the countries with majority of Malay race.

    So it is better for you to think carefully before taking any further actions such as what the HINDRAF did and hopefully we can still sit together at any “Mamak Stall” drinking teh tarik and talking about everything together.

  16. Dear Lobaloba,

    Why mamak stall, come have teh tarik at my residence. Up your small brainhead we are kafir. What malay you are are talking about. Here everybody is chasing for material wealth, giving hoods about to any race or religion. PLS GO AND EXPERIENCE WHATS GOING AROUND THE COUNTRY BEFORE PUTTING UP IN WRITTIN.

  17. PUISI GAYA PANTUN UNTUK
    RENUNGI;

    LAIN PULA BUNYINYA…!

    Penting peka telinga dan mata

    Sebelum ini di kaca TV nyata

    Pak lah minta AG lihat semula

    Bermakna dakwaan ringan saja

    Akbar perdana buat tajuk berita

    Gugur tuduh cuba bunuh anggota

    Petugas PDRM bergadai nyawa

    Pak lah kata AG yang buat kerja

    Hanya beberapa hari, pak lah lupa

    Dulu pada AG minta, kini lain pula

    Usah ulangi cara begini kata bicara

    Selaku PM wajar hati-hati berkata

  18. malu

  19. Dear Malaysians,
    Stop all this rot. Be progressive, Malays should admit there is some form of marginalization, but I should admit there is all means to still progress for any race.
    There is problems at implementation levels as there are some fanatics from the government departments who are exploiting the situations and making it hard for Indians and Chinese and even non-UMNO Malays to go on soundly with their business.
    Our competition is out there, not amongst us. Nation Building and a common National Agenda should be the next theme. On HINDRAF, I should admit that many allegations were baseless, I am an Indian, but there was some truth as well. Demolishing of temples can be done, but should be carried out in a diplomatic manner through MIC. People should be made to understand why these temples need to be brought down, then go on with it. It may take time, but it saves the nation from boiling over.
    Back in the 70’s and 80’s, we were like brothers and sisters, and the nation progressed, now we are quarrelling amongst us, whereby giving room to be either exploited by politicians or foreigners. THINK!

  20. Antara ucapan dan perbuatan

    Sealiran kedua-dua kekuatan

    Percanggahan jika diamalkan

    Mudah pemiliknya dimainkan

  21. Dear Azmanum,

    Good for you that you are a Malay Muslim. It’s your right to think that some good will come out of the Malays without the priviliges. Then I’m sure you won’t mind if the Malay Govt revokes the RM45 Billion it subsidises the sorry backsides of all Malays, Chinese and Indians of this country not to mention the Singaporeans who fill their gas tanks to the brim in Johor.

    Let’s see how you take the price hike of pertol first next year. If you can promise me you’ll shut up about it or even praise the govt for it, I’ll applaud you for your stand.

    This applies to the Chinese and Indians who demand for the abolishment of The Special Rights.

    Face the facts! Malaysians of all races are members of the subsidised colony, so don’t go bragging like you’re any better than the others.

    Oh, Azmanum,

    Take your family and try living in Singapore for a year and tell me if you feel the same when you come back. We’ll make you a test case for all Malays to consider giving up the rights. If you can last more than 6 months, I’ll throw in a Petrol voucher from Petronas too.

  22. Dear readers,
    There are currently tens of thousand applications from Indian nationals to come and work in this Blessed country. They must be sadists to the core if it is true that the Malaysian Indians suffer from ethnic genoside here. From what I’ve read so far, many Indians commit suicide(voluntary self murder without the help of Barisan Nasional or UMNO but probably with a little help from MIC) and did so out of broken hearts in full stomachs using pestisides.

    I think hindraf confused their wordings.They used Ethnic Genoside when they actually meant Suicide by Pestiside.

  23. Correction: I meant to use masochists instead of sadists.

  24. See something amazing it’s unreal pictures and video clips with homeless-guys
    this is outrageous when rich ones have plenty of houses they have not even one place to live.

  25. See something amazing it’s unreal pictures and video clips with homeless-guys
    this is outrageous when rich ones have plenty of houses they have not even one place to live.

  26. Luahan dalam forum UM hari ini

    Tulisan mohd.sharif ahmad berisi

    Dari seremban ditulis cukup teliti

    Nasib RF134519 Dali nyayat hati

    Lemah wajaran dakwaan digugurkan

    Alasan ditipu dan dipedaya gunakan

    Belumpun bicara sudah diperakukan

    Nasib puluhan tertuduh diutamakan

    p/s:
    UM:19.12.07:rabu“Mencari kewajaran di sebalik gugur dakwaan“

    HUJAN turun renyai-renyai di Seremban pagi ini. Selepas Subuh, jam 6.15 pagi saya keluar menuju ke sebuah warung kopi berhampiran dengan rumah saya. Sekumpulan orang Tionghua yang telah berumur seperti biasa sedang melakukan senaman taici di pekarangan balai raya taman kami.

    Kegiatan mereka tidak pernah mendapat gangguan daripada sesiapa jua. Di sebelah balai raya tersebut terdapat sebuah surau yang sarat dengan aktiviti yang juga tidak pernah mendapat gangguan daripada mana-mana pihak. Itulah nikmat keamanan yang terdapat di Malaysia.

    Di warung kopi hari ini saya menjadi pelanggan terawal, mungkin yang pertama. Tidak ada sesiapa kecuali saya. Ketika saya menikmati teh panas yang enak bersama dengan sebungkus nasi lemak, pemilik warung itu menghulurkan akhbar Utusan Malaysia kepada saya.
    “31 penyokong Hindraf bebas tuduhan cuba membunuh. Dakwaan digugur.’’

    Itulah tajuk utama yang sekali gus merentap kenikmatan teh panas yang sedang saya minum. Saya teruskan pembacaan saya. Saya baca juga komen Datuk Seri S.Samy Vellu di muka surat 5. Tanpa sedar ada titis air panas di pipi saya. Begitulah sensitifnya jiwa saya terhadap keamanan negara saya, Malaysia.

    Saya cuba cari kewajaran di sebalik tindakan Peguam Negara tersebut. Saya cuba cari kebijaksanaan yang tersembunyi di sebalik penarikan tuduhan ke atas 31 penyokong Hindraf tersebut. Kenapalah beberapa hari dahulu Peguam Negara bersusah payah untuk mengemukakan atau memperincikan pertuduhan yang kemudiannya terpaksa pula ditarik balik semata-mata kerana Datuk Seri S. Samy Vellu telah membuat rayuan.

    Sebenarnya rakyat biasa seperti saya telah nampak bayangan bahawa tuduhan tersebut akan ditarik balik ada yang telah pun membayangkan perkara itu. Saya bukanlah mengatakan tindakan itu tidak betul, atau saya beria-ia sangat hendakkan mereka yang terlibat itu dihukum, tetapi bagi saya biarlah proses undang-undang berjalan terlebih dahulu. Jika hendak merayu pun biarlah di dalam mahkamah.

    Jangan pula di suatu ketika yang lain nanti akan ada orang menyerang kumpulan yang sedang bertaici, kemudian mengatakan mereka tertipu atau terpedaya, lalu mereka juga akan diampunkan atau diringankan hukuman.

    Saya berpendapat tidak sepatutnya Samy Vellu mengemukakan rayuan bagi pihak mereka kerana sebelum ini ahli kumpulan itu tidak pernah menghargai beliau. “Their plane is above my plane,” saya terdengar beliau berkata demikian.

    Apa jua alasan penarikan ke atas tuduhan tersebut, ia tetap tidak wajar. Selepas penangkapan lima pemimpin Hindraf yang terang-terang melanggar undang-undang negara di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tempoh hari rakyat berasa yakin, berasa selamat dan ketegasan kerajaan itu mendapat sokongan meluas. Kini rakyat kembali dihantui kebimbangan.

    Saya bersimpati ke atas nasib RF134519 Dadi Abdul Rani yang telah menggadaikan nyawa dan sanggup berhadapan dengan sekumpulan perusuh yang membelakangkan undang-undang negara demi untuk memelihara keamanan. Beliau sepatutnya mendapat pembelaan yang sewajarnya.

    Tidak boleh diterima oleh akal bahawa kesemua perusuh jalanan itu tertipu, dihasut, dipujuk supaya melakukan demonstrasi, sedangkan pelbagai amaran telah dikeluarkan oleh polis supaya mereka tidak turut serta.
    Mereka dengan penuh semangat berarak, memaki hamun polis, membaling apa sahaja, merosakkan harta benda dan tanpa berasa takut sedikit pun untuk dikenakan tindakan. Mereka tidak menghormati sesiapa juga ketika itu. Mereka begitu hebat sehinggakan MIC sendiri pun tidak dapat berbuat apa-apa untuk menghalang mereka daripada mencederakan polis.

    Tidak cukup dengan perlakuan kasar mereka di tanah air, mereka minta pula bantuan dan sokongan daripada luar negara.

    Apabila polis bertindak, maka polis pula dipersalahkan dan apabila sebahagian daripada mereka ditangkap dan didakwa atas pelbagai tuduhan, maka mereka membuat rayuan dengan penuh kekesalan dan mereka dibebaskan. Siapakah sebenarnya yang ingin dilindungi oleh undang-undang ini.

    Adakah perusuh jalanan seperti penyokong Hindraf yang ingin dibelai atau rakyat biasa yang tidak punya kekuatan yang perlu dilindungi. Apakah nasib pemandu teksi yang membuat pusingan U, kerana bimbang batu perusuh memecahkan cermin teksinya tidak perlu diberikan perlindungan, semata-mata perusuh-perusuh itu semuanya tertipu atau terpedaya?

    Peniaga yang terpaksa menutup perniagaan mereka demi untuk memberi laluan kepada perusuh-perusuh tersebut untuk melahirkan kemarahan dan keangkuhan mereka supaya dapat ditonton oleh negara luar.

    Semoga Malaysia akan terus aman dan kita bertuah menjadi rakyat negara ini.
    – MOHD. SHARIF AHMAD,
    Seremban.

  27. Dear Malaysia Forever

    i dont know what you mean marginalised by Malay , you want Malay to admit the thing that very very blur … generalised doesnt help

    and you saying “On HINDRAF, I should admit that many allegations were baseless, I am an Indian, but there was some truth as well. Demolishing of temples can be done, but should be carried out in a diplomatic manner through MIC”

    come on !!! do you know that kuil is build in someone land , goverment have give many letter to them to demolish by themself for many months and local goverment also have make discussion with local MIC leader .. check your fact
    http://www.selangordaily.com/modules.php?name=News&file=article&sid=1849

    and for your infomation – Selangor goverment also have legalised many illegal Temple under Sanggam suggestion . And the land premium is very low .

  28. Semakin saya membaca comment yang ditulis oleh setiap umat malaysia di kesemua blog-blog yang ada, semakin saya pasti yang mentaliti semua warga kita begitu cetek. Semuanya cuma nampak effect – hasil, tetapi jarang sekali yang nampak cause – punca.
    Semua bercerita pasal apa yang harus dibuat dan siapa yang betul, siapa yang jantan, siapa yang berhak lebih, siapa yang telah diketepikan, siapa yang bodoh dan siapa yang pandai.. tetapi jarang jarang sekali saya dapat baca, komen yang dapat membina semangat kenegaraan ataupun komen yang memberi harapan untuk masa depan yang lebih baik. Jari itu akan tunjuk kesini dan kesana, tetapi jarang sekali tunjuk pada diri sendiri.
    Cuba kita tanya diri kita sendiri..
    APA yang kita telah buat untuk kebaikan bersama & kemajuan negara?
    Kenapa kita semua masih dipermainkan oleh UMNO, MCA & MIC serta kroni kroni yang lain?
    Selagi kita tidak dapat melihat warga negara sebagai satu unit, selagi itu la kita akan dibawa kehulu &hilir bagaikan kerbau yg ditarik dari lubang hidung.

    Masih ingat rukun negara? Saya rasa tidak ramai yang tahu tentang bahagian pertama RUKUN NEGARA..

    Bahawasanya negara kita Malaysia mendukung cita-cita hendak:

    -Mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakatnya
    -Memelihara cara hidup demokratik
    -Mencipta satu masyarakat yang adil di mana kemakmuran negara akan dapat dinikmati secara adil dan saksama
    -Menjamin satu cara liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai-bagai corak
    -Membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden:

    Ikrar
    Maka kami rakyat Malaysia berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut:

    -Kepercayaan kepada Tuhan
    -Kesetiaan kepada Raja dan Negara
    -Keluhuran Perlembagaan
    -Kedaulatan Undang-undang
    -Kesopanan dan Kesusilaan

    Bangun la wahai saudara senegara saya!!!

  29. is this a crime to wish everyone in malaysia ……..seasons greetings?..may the New Year bring good tidings…to my fellow men…black , white, yellow, brown, n all other colours…….may God bless us all.

  30. Ya Encik Turun Padang kita sebenarnya ditipu oleh Pembangkang yg sentiasa menghina negara kita sampai ke luar negara dan melakukan demontrasi yg merosakkan. Sampai bila kita mahu dicucuk hidung oleh pembangkang ini yg kesemuanya langsung tiada kesepakatan dalam satu-satu hal . PAS , DAP , KEADILAN dan semua kroni mereka spt tidur dalam satu bantal cuma mimpi yg lain-lain .

    Lihatlah pada Hindraf pula – kata-kata mereka penuh dusta , tiada semangat kenegaraan langsung , jauh sekali cinta pada negara. Mereka hanya penipu. Mereka kata mahu menyaman Britain tapi membawa sepanduk ‘Queen England Symbol Of Justice , Save Us’ … Nak selamatkan macamana ? sedangkan Hindraf ni buat memo pun dah menipu .

  31. Wise up, people. I am a Malay Muslim but I will have to agree with Bluesailor. There are people out there who are abusing their ‘responsibilities’ entrusted onto them. They used to serve Malaysian public and now they are serving themselves with public’s money.

    They are out they cashing out what this country build for 50years or more.

    And yet we are stupidly fight amongst ourselves over the mess we are in after ‘our house, singular, have been looted’. What a pity.

    Go after the looters, people…

  32. Hello Blue Sailor…

    Please give me your full address. I’d love to have teh tarik at your house. Oh…by the way, you may want to bring relatives and friends too cause i don’t think you with your stupid brain can overcome of what i will be bringing on to you as a New Year’s present.

    I was talking about Hindraf and the effect that they brought to the country and how we felt against the allegations. IM NOT TALKING ABOUT WHO ARE REAPING THE REWARDS OF ALL THESE NONSENSE OR CHASING MATERIAL WEALTH

    If you’re talking about “Chasing Material Wealth” than ask your stupid self again how are you going to do so if those people keep on disturbing the peace.

    By the way, how old are you anyway?. You’re like the crab who were trying to teach his son to walk properly. Were you even went to study at all?

  33. No one is above the law, if the 31 hindraf members has transgress the law, charge them in court and let the rule of law takes its effect. No one can “campor tangan’. Not even the PM,Let alone the minister from mic.

    KC

  34. This post is very hot, it is high ranked at http://www.adminor.info (daily weblog, weblog post ranking site)

  35. The AG confirmed even the police cannot determine who threw the bricks. Charging the 31 for murder is just a bully tactic. Somehow I feel upset why the police cannot be charged for attempted murder when they spray chemical laced water to peaceful people (PM said no one is above the law). Also, I would want to charge the police for causing serious traffic congestion (causing heaving losses in petrol/diesel and time) when they set up unnecessary road blocks. Anyway, Malaysian police is like what Judge Dredd said ” Ayam Telor” (I am the law).

  36. Dear lobaloba,

    Run to your mummy for milk or you must be a:katak di bawah tempurung: RESPECT, HONOUR AND SHARE SHOULD BE OUR NEW RUKUNEGARA.

  37. Bluesailor,

    Still better than an ignorance, un-educated useless creature like you who don’t even understand the meaning of “RESPECT, HONOUR AND SHARE”.

    Oh…I get it…Now I know why you are thinking like this…You’ve been fed with “COW’s AND GOAT’s MILK” up till now. I bet the animals have better brain than yours.

    I also bet that you were one of those rallying that day but probably TOO DUMB to be taken into custody.

    Your statement about “Chasing Material Wealth” is enough to show that you are a selfish, ignorance and NATO type of person.

    AN ADVISE, IT IS NOT TOO LATE FOR YOU TO BE ENROLL INTO KINDERGARDEN…that is of course if the school wants to accept someone as DUMB as you.

  38. […] apakah rakyat Malaysia kepala batu dan degil ini akan akur dan menghormati perintah Polis, setelah PM ‘Flip-Flop’ Abdullah Ahmad Badawi dilihat sebagai pemimpin ‘LEMBIK’ apabila melakukan keputusan amat mengewakan dengan ‘mengarahkan’ Peguam Negara, selaku […]

  39. […] PM ‘Flip-Flop’: Membelakangkan tradisi mendaulatkan undang undang dan kredibiliti Polis… Semalam menyaksikan keputusan Perdana Menteri Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi meminta Peguam Negara Tan Sri Gani […] […]

  40. Dear lobaloba,

    Malay OCEAN? There is none, yet to sail in a malay sea. Cut the crap and think like our PM, di luar kotak. We are Malaysian”s, period.

  41. Blue sailor,

    I think those many years in the sea fornacating stingrays and the backsides of fellow sailors have given you the syphilis of the brain.

  42. Whatever it is this country is still and will always be called “MALAYsia” and you being a pendatang here cannot do anything about it.

    Maybe…only maybe if you can turn back the time, you should get your ancestors to lick the british ass more oftenly for the purpose of getting better privileges.

    If not, you should forever shut the hell up as no matter what, you are and will always be a “PENDATANG” in this country. No country gives equalities to pendatang, not even the United States.

    PERIOD.

  43. Dear lobaloba & gamal,

    If not for PENDATANG PARAMESWARA, MALAY HISTORY DOES NOT EXIST.

  44. Dear Bluesailor the greatest dumb of all kind,

    TELL IT TO PRESIDENT BUSH ABOUT HOW THEY TOOK OVER USA FROM THE RED INDIANS!!!

    BASELESS DUMB ACCUSATION!

  45. Banggang betul BlueSailor ni!!!!

    Tak boleh bezakan “etnik India” dan “Hindu” ka????

    Orang orang diBali tu, menganut agama Hindu tu Keling ka semuanya???? Hindu tu semuanya Keling saja ka????

    Bongok nak mampus!

    Parameswara ialah anak Nusantara, sama macam Adi Pati Karma Wijaya, Patek Gadjah Mada dsbnya. Bacalah Wikipedia, yang JELAS mendokumenkan dalam siber ini bahawa Langasuka dan Sri Vijaya merupakan Kerajaan MELAYU-HINDU, BUKAN KELING!!!!

    Maknanya, mereka orang Nusantara, yang menganut agama Hindu!

    Bodoh betul la!

  46. Dear lobaloba,

    The blacks are citizens of America. So how.

  47. Dear Anak watan malaya,

    Bukan keling, KALINGA EMPIRE.

  48. betul tu…

    orang Islam pon bukan semuanya org Melayu, ada yang org puteh, china, India, Arab, Parsi dan lain2 lagi…

    tu la dia… statement kena betul oooooooooo

  49. It is useless to speak to this kind of species (Bluesailor) coz they are ungrateful parasite and brainless.

    THOSE BLACKS WERE BROUGHT IN TO USA MOSTLY AS SLAVES STUPID. After a while they were given privileges and what do they do after that? Trying hard to be equal as the WHITE. What did the white said? NO WAY YOU MOTHER FUCKING UNGRATEFUL PARASITE.

    They are the same as you Bluesailor.

  50. Hoi Bluesailor,

    Keling tu KELING la!!!!

    Kalinga tu tempat lain, kampung halaman asal mereka ialah Kalinga. Sini kita cakap “KELING”!!!!

    Ada harti????

    Itu sebab sini, Malaya ini, ada tempat nama Tanjong Keling, Masjid Kapitan Keling…..TAK DA pun “Kalinga”! Ada kuih Melayu “telinga keling” pun!

    Bodoh betul la kau ni!!!!

  51. Dear anak watan malaya, lobaloba.

    Mungkin you dari keturunaan SAKAI, NEGRITO, JAKUN atau SENOI.Sebegitu marah dengan rakyaat Malaysia sendiri.

  52. Bluesailor,

    Am I angry??? I don’t think so coz I’m not the one complaining too much.

    I just feel that you need to shut the hell up if not to thank us for letting you and your ancestors living on our land.

    Should you still be unhappy, complain it to your god for having the faith of staying in this country. Or maybe you can try to SAIL some more and find an island maybe for you and your type of UNGRATEFUL species

  53. Dear lobaloba,

    To me this planet earth is for human beings. Think about it. Look at OBAMA.

  54. […] PM ‘Flip-Flop’ menunjukan jelas ketidak konsisten dalam membuat keputusan apabila meminta Peguam Negara ‘membebaskan’ 31 pengikut HINDRAF dari tuduhan membunuh seorang anggota Polis, selepas beberapa hari sebelum itu Peguam Negara […]

  55. Bluesailor n lobaloba…

    cut da crab n get a life…

  56. […] do “Flip-Flop” decisions such as the cancellation of the Scenic Bridge project, the dismissal of the ‘Hindraf 31′ originally charged for attempted murder on a Policeman on duty and how the handling of the appointment of Menteri Besar of […]

  57. […] Tun Salleh Abas dan lima Hakim Mahkamah Agung yang dipecat,  keputusan ‘Flip-Flop’ membebaskan 31 pengganas HINDRAF dari tuduhan cubaan membunuh seorang anggota Polis dan membenarkan  perkataan “Allah” sebagai gantinama dalam ugama Bukan Islam. Dasar […]

  58. […] READ MORE HERE This entry was posted in ARCHIVES 2007 by admin. Bookmark the permalink. […]


Leave a comment