PM Najib wajar henti beri habuan kepada minoriti yang sombong

Pilihanraya Kecil P212 Sibu baru sahaja selesai. Keputusan pilihan 59.86% pengundi berdaftar Sibu memihak kepada Chauvinis Cina DAP berbanding parti Cina tempatan SUPP yang condong kepada perjuangan haluan tengah-kanan BN, dengan majoriti tipis 398 undi.

Robert Lau wakil SUPP-BN mendapat 18,447 undi kalah kepada  Pengerusi BN Sarawak YB Wong Ho Leng yang mendapat 18,845 undi.

Keputusan ini dianggap mengecewakan kerana Perdana Menteri Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak yang ‘turun padang’ tiga kali semenjak kematian Timbalan Menteri Pengangkutan Mendiang Dato’ Robert Lau pada 9 April 2010.  Sebagaimana PRK P094 Hulu Selangor, PM Dato’ Seri Najib meng’hadiah’kan masyarakat etnik Cina Sibu dengan ‘habuan tunai’ RM 18 juta sebagai sumbangan bagi sekolah sekolah Cina. Namun masyarakat etnik Cina keturunan Foo Chow Sibu, sebagaimana Hulu Selangor juga, tidak pun menujukan kesediaan  ‘bersyukur dengan membalas budi’ ini dengan mengundi calon BN.

Pada hakikatnya, masyarakat etnik Cina Sibu sebenarnya tidak memerlukan sumbangan RM 18 juta ini untuk sekolah sekolah Cina mereka. Jadi kematangan keputusan untuk memberikan ‘hadiah’ kepada golongan yang sebenarnya mampu, tidak dianggap ‘saksama’ berbanding kepada golongan yang lebih memerlukan seperti masyarakat luar bandar dayak Sibu.

Jika dianalisa secara teliti, PRK P212 Sibu sebenarnya lebih buruk dari jangkaan. Ini kerana BN bukan sahaja kalah, malah undi merosot dari majoriti 3,235 undi dalam PRU 12 pada 8 Mac 2008, dengan jumlah mutlak sebanyak  3,623 undi. Sekiranya 80% dari pengundi berdaftar Sibu turun membuang undi, jika nisbah majoriti 1.25% itu diambil kira sebagai asas, maknanya undi kepada BN merosot sebanyak hampir 4,000 undi berbanding PRU 12. Itu merupakan memerosotan 9 % dari 80% pengundi berdaftar Sibu.

Kami di BigDogDotCom yakin untuk bertaruh bahawa kemerosotan undi ini sebilangan besarnya datang dari masyarakat etnik Cina.

Sudah tiba masanya PM Dato’ Seri Najib menghentikan taktik untuk memenangi hati masyarakat Cina dengan memberikan ‘habuan’ kepada mereka, terutama jika tidak diminta. Paling buruk sekali, konsessi yang PM Dato’ Seri Najib putuskan untuk peruntukan kepada masyarakat minoriti itu sebenarnya menjadi kompromi kepada kepentingan golongan majoriti.

‘Tamparan ke muka’ untuk kali kedua ini bukan kepada Kepimpinan semata mata, malah kepada orang Melayu sebagai majoriti. Makin banyak konsessi di’sua’kan kepada masyakarat minoriti, terutama etnik Cina, makin sombong mereka untuk tidak menyokong BN. Ada yang berpendapat, lagi mereka ‘tarik harga’, maka dalam sadar ‘keterbukaan 1 Malaysia’ PM Dato’ Seri Najib akan lebih  ‘murah hati’ dengan konsessi yang memberikan kepentingan bagi masyarakat minoriti terutama etnik Cina. Bak kata pepatah, “Kera dihutan disusukan, anak dibuaian mati kehausan”.

Namun, ada juga pepatah “Buat baik berpada pada, buat jahat jangan sekali”.

Masyarakat etnik Cina semenjak kebelakangan ini (lebih tepat lagi, semenjak pentadbiran PM ‘Flip-Flop’ Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi), makin lantang untuk menyuarakan kemahuan mereka dengan cara mencabar kepentingan masyarakat majoriti Melayu. Isu isu seperti Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan Hak Istimewa Orang Melayu  (sebagaimana yang diperuntukan Perlembagaan Persekutuan) mula dicabar secara terbuka dan berstruktur, termasuk oleh pemimpin parti komponen BN sendiri. Alasan yang seccocok dengan nada universal seperti ‘hak asasi manusia’, ‘kesamarataan’, ‘keadilan sosial’ dan ‘meritokrasi’ sebagai modal untuk memperbincangkan secara terbuka sehingga ada dikalangan orang Melayu yang bangkit untuk ‘mempertahankan’ hak mereka. NGO Melayu seperti PERKASA mula mengambil tempat dalam perhatian orang Melayu dan ini dijadikan alasan oleh parti komponen BN mengunakan sebagai alasan untuk disalahkan, berbanding kegagalan sebenar mereka untuk meyakinkan undi etnik yang mereka wakili.

Ini berbeza dengan zaman Perdana Menteri IV Tun Dr. Mahathir Mohamad, walaupun semenjak 10 tahun lampau masyarakat etnik Cina sudahpun mengemukan pelbagai tuntutan, termasuk yang mencabar kepentingan majoriti orang Melayu. Contohnya ialah ’17 Tuntutan Suqiu’ oleh gabungan 2,095 NGO etnik Cina pada Ogos 2000. Namun kebijaksanaan Kepimpinan mengakibatkan tututan ini tidak terlaksana dan undi masyakarakat Cina tidak pun tiris. Malah sokongan masyarakat Cina kepada Kerajaan Persekutuan dan Kepimpinan BN amat utuh dan kuat dan memberikan sepenuh kepercayaan dan sokongan semua pendekatan dalam proses menangani krisis ekonomi. Ini jelas dibuktikan pada Pilihanraya Umum ke 11 Mac 2004, enam bulan selepas Tun Dr. Mahathir secara terancang mengundurkan diri.

PM Dato’ Seri Najib sebagai tindakan ‘meransang’ untuk menambat hati pengundi Bukan Melayu terutama etnik Cina mengambil pendekatan untuk memberikan pelbagai habuan ‘konsessi’. Ada teori yakin bahawa masyarakat minoriti etnik Cina ini mula menagih lebih banyak ‘perhatian’. Lantas, ‘kitaran maut’ ini makin rumit dan ianya tidak menaut hati majoriti dikalangan orang Melayu, yang rata rata semakin meluat dengan keadaan ini.

Malah, mereka di Sibu sebenarnya menyediakan senarai ‘menu tuntutan’ kerana sudah masak dengan taktik terdesak Kepimpinan BN ini.

Strategi untuk memenangi hati pengundi masyarakat Bukan Melayu terutama etnik Cina perlu diubah. Semangat asal ‘kontrak sosial’ dan ‘kongsi kuasa’ perlu ujud dan tebal dalam sanubari generasi hari ini. Model Ekonomi Baru (MEB) yang bakal diumumkan PM Dato’ Seri Najib dilihat sebagai memberikan ‘kelebihan’ kepada masyarakat etnik Cina, dalam kapasiti mereka menguasai ekonomi secara komprehensif, dalam semua peringkat dan sektor.

Janganlah PM Dato’ Seri Najib tersalah perkiraan kerana sabar dan toleransi masyarakat majoriti Melayu sebenarnya ada batasanya. Oleh kerana terlalu ghairah mengejar undi minoriti yang belum tentu dijamin walaupun ditatang sebagai ‘anak emas’ ini, undi majoriti mungkin akan memberikan keputusan mencerminkan ‘orang yang merajuk dan kecewa’. Mungkin masa itu sudah terlambat kerana pendekatan “Terdengar guruh di langit, air di tempayan dicurahkan” dan “Yang.dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran” akan menentukan kegagalan politik yang  amat sukar untuk ditebus semula. Sejarah apa yang berlaku di Fiji perlu jadikan iktibar.

*Perkembangan dikemas kini Isnin 17 Mei 2010 0900am

Published in: on May 16, 2010 at 22:52  Comments (90)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2010/05/16/pm-najib-wajar-henti-beri-habuan-kepada-minoriti-yang-sombong/trackback/

RSS feed for comments on this post.

90 CommentsLeave a comment

  1. peratusan yg meragukan. spr dulu kata 59% tapi pastu dia jumlahkan undi dan yg keluar mengundi 70%. komen?

    • org cina tak perlu minta pun …..kita bg….tengoklah kat petronas tu E&P dah dbagi kat cina…..melayu diam ajer,60% petronas turn over yearly tu…apa nak buat…..lesen judi bola pun bg org cina….org melayu yg bertaruh…..lama2…negara ini jadi palestin ler…apa salahnye berikan kebenaran pada semua stadium….bolelah mereka tampung kos maintain n biayai pasukan bola negeri…cadangan ajer….drpd bg pada satu orng menjadi kaya,kaya n terus kaya….org melayu ngange,ngange n terus ngange kat negaranye sendiri….walupun puas dah berkorban untuk negaranye….masih lg dtagih pengorbanan ini yg dkatakan belum cukup…sementara harta karun negara drogol terus n dbalun oleh org2 minoriti ini sambil ketawakan melayu ini memang bodoh….huhuhuhu..

  2. Taniah kapada Najib dengan dasar ramah meseranya dan pendekatan yang yang akan menyumbang kapada kehanchoran sokongan Melayu serta bumiputra terhadap UMNO dan sekaligus akan menghanchorkan kepimpinan Melayu diMalaysia ini.

    Menjanjikan dan memberikan madu kapada yang sudah maklum tidak reti berterima kasih dan tamak.
    Memberi tuba kapada yang mendokong kapada kedudokan kepimpinan Melayu dan bumiputra yang akan menjangkau kapada kehanchoran sokongan terhadap UMNO ,seterusnya akan melenyapkan kepimpinan melayu dibumi ini, isaallah kalau sikap ini beterusan.

    Yang dikejar tak dapat,yang dikendong keciciran.
    Sama-sama kita akan lihat nanti,dan diketika itu tiada siapa yang patut disalahkan ,melainkan diri sendiri ‘Orang Melayu dan Bumiputra’.

    Orang melayu wajib merobah !.

    1sekolah >1bahasa >1Malaysia.

  3. Tahniah kepada YAB Dato Seri Mohd Najib Bin Abdul Razak(Tun) Perdana Menteri merangkap Pengerusi Barisan Nasional dan Presiden UMNO atas kekalahan BN di tangan DAP. Jika ada lagi PRK dimasa hadapan diharap PM akan memberi berpuloh-puloh juta ringgit lagi untuk kaum Cina yang tidak pernah mengenang budi, apa diberi mereka sapu namun undi tetap pada pembangkang p- ITULAH HATI CINA!!! dan Melayu bertungkus lumus untuk memikat hati mereka kononya.

    • Sekarang adalah masa yg amat sesuai utk UMNO dan parti Bumiputra muhasabah kedudukan & peranan mereka & BN, dari sudit kepentingan masing masing,

      Sekiranya tidak ada harapan, maka tinggal sajalah. Jangan bagi muka lagi pada parti komponen. Sekarang ini, parti komponen kena tunjukan KPI – BAWAK UNDI KPD BN!

      Kalau parti gagal dan pusat undi masyarakat Cina tidak menunjukan prestasi baik, JANGAN BAGI MEREKA APA APA!

      Org Cina ni dah dapat semua: sekolah bagus bagus, buat kilang tempat paling bagus, bikin rumah atas tanah yang paling mahal, kedai pun tempat paling strategik. Masuk askar, tak mau! Masuk Polis, tak mau! Masuk nurse, geli! Tapi perkhidmatan hendak. Bila slack je sikit, “I am a taxpayer. They must serve ppl like me!”

      Tapi bila time kena bayor cukai, marah.

      SUDAH! JANGAN PEMIMPIN KITA BAGI MUKA LAGI! NO MORE CONCESSIONS. THEY HAVE TO WORK & EARN THEIR PRIVILEGES!

      That’s, meritocracy!!!

      • betoi

      • sokong!!!!

      • setuju sangat

  4. Habuan atau tidak Habuan itu bukan persoalan. Yg sebenarnya rakyat sudah cukup matang dr politik zaman dr. Mahathir dulu. Pembangkang Menang, Melayu tidak akan terpinggir, percayalah. Bagaimana pula kami kaum lain di Sabah? Tak kan Melayu saja nak berkuasa! Bangunlah kawan2 semua, kita ni kan bangsa Malaysia!! Ada PAHAMMM!!!!

    • Ya! Kaum kaum lain di Sabah selain Melayu apa mau jadi?? Barisan tidak boleh dipercaya….

      • Work with the Malays and you won’t find yourselves left behind by the Chinese who control the economy and have so much wealth yet still grudge the Special Position of the Malays and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak.

        You are Bumiputeras and let’s ask the Government to give more to the Bumis of Sabah and Sarawak. If the Chinese gain power, do you think you can trust them? They own so much wealth and 70% of the professional posts in this country (doctors, engineers etc) yet keep asking for more, more and more.

  5. “Kami di BigDogDotCom yakin untuk bertaruh bahawa kemerosotan undi ini sebilangan besarnya datang dari masyarakat etnik Cina.”

    Tak hairan, Najib sudah buboh tanda halal pada betting.

    • well said =)
      sistem bertaruh ni dah dihalalkan oleh Najib.
      siap blogger yang matang pun dah pandai nak bertaruh.
      alahai…

  6. Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.

    Prioritise our own race

  7. Ternyata kaum Cina cukup matang dan bijak bermain politik.Mereka tidak mudah tertipu dengan sogokan dan umpan yg biasanya datang mencurah-curah pada musim pilihanraya ini.Mereka tidak mudah dibeli dengan pelbagai habuan dan wang ringgit yg berjuta-juta nilainya.Mereka tidak mudah terpikat dengan pelbagai pujuk rayu dan janji-janji manis yg ditaburkan pada hari-hari sebelum hari membuang undi.Mereka tidak mudah diperbodoh oleh perayu-perayu undi dan juga para penceramah yg cuba menpengaruhi mereka dengan isu-isu dan dasar kerajaan yg mereka tidak berminat kerana tidak menguntungkan mereka.Pertimbangan mereka dibuat berdasarkan kepada penilaian secara mendalam dan menyeluroh terhadap ideologi dan perjuangan parti,keiklasan dan komitmen para pemimpin terhadap perjuangan dan ahli-ahli parti serta rakyat jelata keselurohannya.Dalam kontek ini, parti yg akan menjadi pilihan mereka sudah pastilah parti yg mereka lihat dapat menjaga kepentingan mereka dan dapat memperkasakan semangat kaum dan bangsanya,dan prehatim terhadap segala masalah berhubong dengan adat resam, budaya dan agama mereka.Oleh kerana MCA/BN dianggap tidak lagi mampu memberi pembelaan dan memenuhi tuntutan mereka itu maka sudah tentulah parti DAP akan menjadi pilihan mereka.

    Lantaran itu PM DS Najib tidak perlulah terlampau merendah diri,merayu dan memenuhi segala tuntutan kaum kiasu yg tidak mengenang budi ini sehingga ternampak semacam sanggup mengnepi dan mebelakangkan kepentingan orang Melayu/Bumitera.Sedangkan mereka itu sudah tetap dengan pendirian dan pilihan mereka. Cukuplah sudah,jangan sammpai orang Melayu kehilangan sabar.Nanti yg dikejar tak dapat,yg dikendong pula berciciran.Perlu diingat,pemberian atau kelulusan lesen judi sukan ini dianggap juga sebagai satu tindakan PM Najib yg mengkhianati agama Islam dan orang Melayu.Isu ini jika diexploitkan oleh pembakang sudah pastinya akan membawa kesan yg amat negatif.Sebagai contoh,beberapa orang kawan saya yg telah menjadi ahli Umno sejak 20 tahun lalu kini sudah goyah dan berura-ura keluar parti kerana merasa kecewa terhadap tindk tanduk PM DS Najib yg nampaknya terlalu mengalah kepada kaum lain dan sekaligus nampak semacam memandang remeh terhadap kepentingan orang Melayu dan sanggup memperlekehkan agama kerana ingin meraih undi kaum Cina.

    Askar Tua

    • Cadangkan diaorang jangan keluar parti. Cari jalan supaya Najib lebihkan kapada kepentingan Melayu. Kalau dia tak mahu juga, cari jalan gantikan dia.

  8. I guess money cant buy votes friends.

  9. BigDog,

    Aku takkan undi MCA mahupun Gerakan lagi. Parti2 tersebut merupakan Qarin kepada DAP . Satu Qarin, satu Setan, Satu Iblis. Dan bersetubuh pula dgn PAS, PKR. Dan aku takkan undi lagi UMNO selagi berketuakan BARUA NAJIB. Kalau UMNO tak mau turunkan BARUA TALIBARUT CINA tersebut, biar UMNO mereput sendiri sampai mampus GE 13. Aku cukup kecewa kerana masih ada lagi ahli-ahli UMNO yg hidup di dalam DENIAL dengan mengatakan NAJIB ADA STRATEGI. Nak muntah aku rasa. Dan keputusan BARUA tersebut meluluskan lesen judi mendapat PEMBALASAN ALLAH SWT CASH..

    • Sayangnya Melayu sekarang tidak lagi ada tempat yg wajar untuk diberi undi.

      PAS, UMNO dan PKR kini jadi parti hina yg kerjanya menarah kuasa dan harta Melayu yg sejemput utk diberi pada kaum pendatang yg kurang ajar ini.

      Datang pilihanraya akan datang, aku duduk rumah aje. Tido. Sebab kalau aku buang masa mengundi pun, nasib kaum lain yg korang bela.

      Bangsatnya orang politik.

      • Sekarang la time smua MELAYU himpun, sepakat, jadi 1 Melayu. 1 Malaysia dah x boleh harap. Cina naik kepala. Kurang ajar!
        Dah la bagi free citizenship. Ni nak mcm2 lagi. Haram laknat betul.

        Melayu tak payah nak split smpi byk2 parti. UMNO+PAS+KEADILAN,semua bersatu, pasti Cina goyang!

        Melayu kena sedar, org melayu kat Malaysia ni da mcm org kena buang negeri. Macam sampah masyarakt kat negeri sendri. Sbb apa? Mengampu Cina. Apa jadah ni? Bgs sgt ke kaum mata sepet ni? Org Cina perangai mcm YAhudi!

      • Saya sokong pendapat ainger.

        Jangan pecah belah banyak parti. Sondol sja mana yang tak bagus dalam parti tu keluar. Memang cakap saje senang. Tapi cobalah, sikit sikit jadi bukit.

        Mula cakap kuat sikit dimesyarat cawangan tu.

  10. Aku bukan sokong Cina dan bukan juga sokong UMNO terutama sekali di bawah pimpinan Najis. Pengarang artikel ni pun bodoh pasal cara kau tulis seolah-olah Najis tabur wang sesuka hati bapak dia guna duit atok dia. Pada aku cara BN berkempen adalah bodoh dan haram pasal bila nak buat pilihanraya, barulah sibuk turun padang tabur wang sana sini kat kawasan tu. Kalau aku pengundi kawasan tu, aku pun akan ambik duit tu dan buat bodoh tak undi BN. Kalau aku undi BN aku rasa terhina kerana mudah diperbodohkan oleh orang bodoh. Syabas pengundi sibu.

    • Pernah dengar pasal tonggang langgang masuk longkang?

      Kalau kau buat gitu, kau patut jadi gitu.

  11. aku dah banyak kali menyuarakan dibeberapa blog bahawa najib ni ‘is a waste of time’, dia nih legasi paklah, tgk masa kita cuba halau paklah apa dia buat??? duduk diam tunggu kiew jer mangkuk nih… tgk apa Muhyiddin buat, dia lah menyorong leher sendiri untuk dipenggal dengan beraninya meminta paklah mengundurkan diri.

    aku juga tidak yakin akan data2 ekonomi yg disogok oleh kerajaan, ‘to good to be true’ dan atas dasar apa ekonomi naik smp 10%???

    macam ni prestasi BN mmg aku boikot mengundi ‘next general election’

    • Aku setuju sangat!

      Najib ni seorang perdana menteri kondom. Play safe! Dah lah warisi segala taik legacy Pak Lah Al Flip-Floppy. Bila dia ada peluang utk buat perubahan, dia tangguh, tangguh, tangguh. Lepas tu dok layan semua. Segala kemahuan semua dilayan.

      Paling parah, dia gadaikan kepentingan org Melayu! Tengokla liberalisasi saham utk IPO. Dah tu cakap nak tarik subsidi.

      Keluarga dia kaya, boleh cakap pasal tak perlu subsidi. Anak, bini dia shopping mcm seikh minyak Arab, kat London, New York. Tapi org kampung mana boleh hidup tanpa subsidi.

      Aku janji, kalau Najib tarik subsidi minyak, aku akan buat segala apa utk jatuhkan BN!

      TDM selalu cakap, “People deserve the government they elect”. Org PD elect Isa Samad. Kenapa Najib tak bagu habuan kat org Melayu PD sama mcm cina hulu selangor & sibu?????

      • Silap silap salahkan Pak Lah
        Nilah tabiat mereka yg mabuk. Dulu bukan main hentam Pak Lah. Siapa yg mengkucar kacirkan kerajaan Barisan Nasional di sekitar 2006-2008. Mungkin disogok oleh kickdefella kot.

      • Aku Abu capital A. Nak bezakan dengan abu small a diatas.

        Aku sokong Anak Watan sokong Khairul.

        Najib banyak sangat mereng kpd kepentingan Cina. Dia gilakan kuasa. Atau takutan jadi macam Tun Dol diPRU12. Tapi cara dia buat menyebabkan Melayu menyampah kpdnya. Silap silap akan tsunami lagi diPRU13.

        Dia take the Malays for granted. Dia ingat macam mana dia buat pun, Melayu undi BN, macam diHulu Selangor. Tapi dah dua kali ekspert tersilap besar. Sejali ditahun 1969. Sekali lagi di2008. Orang UMNO tolonglah beri tahu dia. Melayu diLembah Klang dll menyampah Tun Dol dan tsunami di2008. Jagalah jangan tsunami lagi. Rugi lagi Melayu.

      • sokong !!!!

  12. Tamparan tepat kena pada muka pemimpin melayu….hadiah daripada kaum cina.

    Apamacam rasa nya? best tak? kalau boleh kasilah tanah ke, ubah-suai bangalow taukei2 yg sudah pun kaya, berikan lagi sagu hati berupa kereta ke?

    kata orang putih…pemimpin mesti nak ada “buah”…ini tidak,boleh kita lihat “fear” dalaman masa Najib bercakap di-khalayak dewan perniagaan cina Sibu. Grow a ball lah!

    • PM YANG TAKUT BINI MACAM NAJIB NI MANA ADA TELOR..

      TELOR DIA ROSMAH DAH SIMPAN BUAT BATU KEMENYAN…

  13. Masih mahu Barisan Nasional dibuai mimpi?

    Hakikatnya masyarakat Cina lebih cenderung kepada DAP dan sekutunya di dalam Pakatan Rakyat. Bagi mereka menyokong Barisan Nasional bererti menyokong Melayu.

    Mengapa harus terkejut dengan keputusan Sibu seolah-olah ini hanya fenomena Semenanjung. PRU12 lalu Chong Chieng Jen (DAP) menang dengan majoriti 9,952 undi ke atas Sim Yaw Yen (BN) di P195 Bandar Kuching.

    Di P172 Kota Kinabalu pula Hiew King Cheu (DAP) meraih 9,464 undi bagi menewaskan Liew Chin Jin (PKR) dengan majoriti 106 undi. Calon BN Chin Tek Meng hanya mampu meraih 8,420 undi sahaja. Ini bererti dengan 341 undi bagi calon bebas Kong Yu Kiong, BN tercicir 10,743 undi di dalam kawasan majoriti Cina di Sabah.

    Masyarakat Cina tidak akan sama sekali menyokong calun Melayu atau proksinya melainkan calon itu menentang Melayu Barisan Nasional.

    Barisan Nasional perlu pendekatan baru jika masih percaya terhadap perjuangan mereka. Adakah pemimpin Barisan Nasional hari ini mahukan perubahan? Mampukah anak kepada pengasas parti tersebut melakukannya?

    Amri

  14. Korang tak nampak ke? Habuan tu RASUAH namanya. Org Cina patut dipuji kerana berani katakan TIDAK kepada sogokan.

    Ini bukan soal “mereka tak mengenal budi”; hakikatnya, k’jaan mesti menolong semua tak kira bangsa. Dan bukannya bila masa ada pilihanraya saja. So kalau takda by-election dkt Sibu, k’jaan tak akan tolong mengatasi problem banjir di sana?

    DS Najib kata kalau budak Robert Lau Jr tu menang, hari keesokan dia akan sign cheque $5 JUTA utk masalah banjir. Apa ni? Inikah k’jaan 1M’sia? Sungguh memalukan.

    Jelas ramai yg buat komen di sini sudah biasa makan gaji buta ~ inilah org yg sanggup menjual undi mereka asalkan dapat habuan. Sebab itu dorang tak paham paham lagi dan mudah dipergunakan & diperbodohkan oleh k’jaan. Semua nak disuapkan. Dia tunjuk duit sikit, semua OK; macam macam boleh jadi. Suruh buat kerja, slack. Tunggu, kita minum dulu. Orite!

    • Setuju 100%!!!

      Najib dgn UMNO memberi wang sogokan, bagaikan rasuah, kepada orang Sibu.

      Najib kata “Kamu tolong saya, saya tolong kamu” kepada warga Sibu.

      Kepala hotak Najib!

      KERAJAAN PERSEKUTUAN WAJIB BANTU RAKYAT TANPA MENGHARAPKAN APA APA DARIPADA RAKYAT!

      Bukan wang pusaka atok Najib nak kasi $5 juta kat orang Sibu. Itu wang rakyat!

      Inilah taktik kotor UMNO-BN.

      Nak sokong BN lagi ke?

      Sudah pasti tidak.

    • betul tu..bukan cine jahat tapi pemimpin melayu yang bodoh….half past six juga

      • Kamu semua yang cakap macam ini yang bodoh.

        Mengatakan bukan duit PM dan sebagainya tu bodoh. Semua orang tahu. Berilah hujah-hujah yang pandai sikit supaya kamu semua tak nampak bodoh.

  15. Adakah issue Mummy Foo backfired ?
    Bukankah DAP kata demokrasi dah tak de lagi ?

    ALLAH IS AND ALWAYS BE THE BEST PLANNER.

  16. Para Pembaca Yang DiHormati,

    Fikirlah masak-masak kenapa orang Cina sekarang bergegas meninggalkan UMNO-BN dan mengalihkan sokongan mereka kepada Pakatan Rakyat? Ini adalah kerana dasar yang akan diperkenalkan oleh Pakatan Rakyat adalah saksama dan berteraskan Ketuanan Rakyat disamping menerapkan agenda antarabangsa yang akan mengharumkan lagi nama Malaysia di persada dunia. Orang Cina adalah penyumbang utama kepada Jabatan Hasil Dalam Negeri. Ini adalah satu fakta yang diberikan oleh Tun Mahathir dan apakah salah jika wang rakyat ini disalurkan kembali kepada sekolah Cina, Tamil dan lain-lain? Kerajaan UMNO-BN menggunakan wang rakyat seolah-olah ia adalah khazanah nenek moyang mereka sahaja. Wang rakyat digunakan untuk membeli Wakil Rakyat Pakatan untuk merelakan diri mereka digunapakai oleh UMNO-BN.

    Usahlah permainkan lagi isu-isu perkauman apabila kalah pilihanraya. Dunia sudah berubah dan kita masih meniupkan agenda lapuk yang sudah ditelan zaman.

    • Ini sebab Tun Dol bagi muka. Ingat tak, Tun Dol ikut ketawa bila diorang perli kita pakai tongkat. Kamdian Tun Dol pun gunakan istital tongkat tu. Mana dia orangnak hormat Melayu cam tu.

      Sekarang Najib pulak nak bagi muka. Berlebih2an pulak. Dia orang bukan main gelak ketwawa running to the bank with RM3 mill cheque diHulu Selangor, berkenyit kenyut antara mereka undi orang lain. Sekarang RM18 mill diSibu. Takde maruah langsung siNajib ni. Habis maruah Melayu pulak dijualnya. Dah tu tak laku pulak. Tak dipeduli dia orang langsung.

      Bukan saja kalah 398 undi. Beribu undi majoriti diPRU12 pun terbang! Lk 4,000 undi cabut ke lain pihak. Tak semenggah betul!

      • Kali ini Najib pulak gelar Melayu “Rent collector”.

        Cina pun sakan gunakan istillah ini.

        mohamed

    • Kalau masyarakat Cina sumbang kepada acukai pendapatan pun, hanya 28% dari keuntungan. Itu pun dah tolak kos. Mereka poketkan 72% dari keuntungan.

      Ini bukan sesuatu yang kita perlu megahkan. Mereka boleh berniaga dan mendapat keuntungan oleh kerana prasarana yang Kerajaan laburkan dan keadaan hamromi dan makmur yang berjaya dibina, untuk memungkinan pengemabangan ekonomi secara progressif. Yang nyatanya, golongan masyarakat peniaga etnik Cina merupakan mereka yang paling beroleh keuntungan dengana apa pun perancangan dan projek Kerajaan.

      Kalau mereka tidak beroleh dengan kelebihani dari pembangunan yang Kerajaan BN jana, maka sudah tentu mereka telahpun berhijrah untuk berniaga dari negara lain.

      • Bukannya 28% cukai, BD.

        Tipu helah dengan cara tak declare income tu banyak berlaku. Tipu helah dengan cara declare tetapi cara yang mengelakkan cukai pun banyak. Tambah pula rasuah bila diso’al atau disiasat.

        Dia orang maju bukan sahaja dengan modal besar tapi juga dengan tipu besar. Segala undang-undang, peraturan-peraturan yang boleh dia ketepikan, dibuatnya. Tengok saja penggunaan buruh asing, berapa ramai PATI yang mereka gunakan. Ada yang zalim pula, lepas pakai, dilapurnya kapada Polis, supaya tak payah bayar gaji.

        Sejak berpuluh tahun sabelom dacing dan timbang dikawal dengan pengeluaran alat bahru. Alat timbang pakai tali dahulu, berapa banyak tipu Tuhan sahaja yang tahu. Yang dacing pakai caliberation pun ada yang tukar caliberation.

        Sampai sekarang zaman komputer pun ada buat lagi. Ada pernah isi minyak kereta tangki kosong hingga penuh – berbeza banyak di 1-2 stesen pam minyak dibanding dengan pam minyak yang biasa kita guna.

  17. tolong lah bagi lagi dan lagi… kita kan pemurah…

    bodoh betul bagi dulu… sepatutnya,., bagi bila dah menang.

    lepas tu.. bagi kat yg dah kaya pulak tu… sekolah cina pasang aircond sbb kerajaan BN bagi duit juta juta. Sekolah kebangsaan masih pakai kipas siling. tu pun tak boleh on before rehat sbb nak jimat electrik. tu belyum lagi tgk sekolah budak2 iban pergi. lagi teruk… yang tak bestnya, iban sokong BN. Cina tak sokong BN.

    bangang punya najib.

    • sokong !!!

  18. BigDog,

    Memang betul cakap hang tu…. Sudah lah bermain dengan mereka yang bijak pandai terutama dari bangsa Cina. Cukup lah tu.

    Tumpu lah perhatian dengan orang Melayu kerana mereka senang di perdaya. Sesetangah Orang Melayu kalau bagi sehelai kain pulikat pun sanggup beri undi mereka.

  19. Apa la orang AMNO ni. Baru kalah Sibu dah meracau macam orang masuk hantu. Ini politik matang namanya. Politik sogok dah tak laku. Takkan baru kalah kat Sibu, dah rasa macam nak khianati parti sendiri. Overhaul parti awak tu. Dah berkarat. Buang saja bos awak tu. Bos awak la yang masih tertinggal keretapi yang berfikir bahawa dia boleh beli undi dengan menabur wang (bukan wang dia pun). Jangankan orang Cina, orang Melayu pun akan buat macam tu juga. Bagi ambil, undi lain cerita. Yang diberi pun memang duit rakyat yang rakyat berhak menerima. Rakyat tidak perlu terhutang budi kepada AMNO pun. Di Kelantan lama dah amalan tu. Lagi satu, selagi AMNO berfikir mereka saja yang layak memerintah selagi itu la rakyat akan menolaknya. AMNO tidak pernah mengiktiraf bahawa yang memerintah ialah rakyat dan AMNO hanya pemegang amanah sahaja. Malangnya oleh sebab terlalu lama sangat memerintah, amanah ini disalah gunakan dengan membolot semua kekayaan negara dan meninggalkan hampasnya saja kepada rakyat. Inilah yang menyebabkan rakyat muak terhadap AMNO. Rakyat tidak akan memberi peluang lagi kepada mana-mana pihak yang diberi kuasa memerintah untuk memperbodohkan rakyat. Dahulu lain sekarang lain. Sedarlah.

  20. “CINA DAH KAYA”, “CINA ITU PENDATANG BABI”, “BUAT APA TOLONG CINA?”, “MELAYU TIDAK BERDAYA”, “MESTI TOLONG MELAYU”, “KEPENTINGAN MELAYU MESTI DIPERTAHANKAN!!”,”SOKONGAN MELAYU SERTA BUMIPUTERA” dan lain lain.

    Saya tak faham kenapa kebanyakan dekat sini berfikiran macam ini. Adakah melayu ini lemah sangat sampai perlu diberi bantuan? Adakah kewujudan kerajaan Malaysia ini hanya untuk orang melayu? Kenapa bila cakap pasal hak, mesti “melayu serta bumiputera” seolah olah MELAYU itu KAUM TERHEBAT dan istimewa kat Malaysia ini?

    Saya tak faham kenapa masih ada orang Melayu yang mempunyai mentaliti macam ini. Mereka suka cakap pasal hak bumiputera tapi suka memisahkannya macam “pertahankan hak melayu dan bumiputera”. Bila orang muda cakap soal sikit pasal ni, dia akan dilabel “Dah Lupa Asal Usul”, “Kafir”, “Bukan Melayu”, dan lain lain.

    Bila bercakap pasal kaum lain, mereka suka mengulang ulang ungkapan “Kaum pendatang itu tidak kenang budi”, “Kaum pendatang itu cuma tau hakis harta melayu sahaja”, “Kaum Pendatang tu semua dah kaya”. “Kaum Pendatang” tu berusaha dan bukan semuanya kaya. Mereka juga manusia seperti kita. Ada perasaan, ada keluarga. Pernah terfikir tak kenapa ramai yang meninggalkan negara ini?

    Kenapalah saya tulis semua ini? Bukannya mereka nak baca pun. Kalau baca pun, mereka hanya akan kata saya ini bukan melayulah, sokong baratlah, sokong babilah, jilat punngung cinalah atau padam sahaja saya punya post.

    • Oi Sudah bosan…!! Ko bilang

      …Adakah melayu ini lemah sangat sampai perlu diberi bantuan?…

      ABIH TU,.. CINA TU LEMAH SANGAT KE SAMPAI NAK KENA BAGI JUTA JUTA???

      bodoh piang lah ko ni!

      • masalahnya, derang bagi secara ikhlas atau bagi untuk beli undi?
        selidik la dulu beb.
        benda ni dah lapuk dan dah buat rakyat bosan.

      • @Dari Serdang

        Wow, inilah reply yang saya tengah tunggu. Bukannya nak tolong jawab soalan saya, tetapi pergi tanya soalan lain dan puji orang pulak tu.

        memang betul cina itu lemah. Kenapa? pasal mereka juga manusia macam kita. Melayu ke, Cina ke, semuanya sama, MANUSIA!! Manusia itu lemah. Kalau mereka nak berjaya, mereka kena berusaha sendiri dan bukan dengan memekit kata “itu semua salah kaum lain saya ini miskin”. Bukan Allah bersabda yang dia tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka berubah sendiri.

        Apa yang saya nak tau kenapa KEBANYAKAN manusia yang post dekat sini menjerit pasal benda macam ini. Salah ke saya tanya? Patutlah kebanyakan generasi muda sekarang ini marah, keliru dan bosan dengan keadaan politik masa kini.

      • @sport_toto

        Diorang bagi secara ikhlas atau untuk beli undi, itu saya tak tahu, tapi saya memang cukup tak suka bila kebanyakan mereka yang komen dekat sini menjerit kata “Cina babilah”, “tolong melayu serta bumiputeralah”. Takde benda lain ke nak cakap?

        yup, benda ini memang dah lapuk, rakyat memang dah bosan dengannya tetapi ada sesetengah itu yang suka cakap pasal benda ini dan buat semak kepala je dengar pasal itu. Lepas itu bila tanya saja pasal isu ini, apa yang saya dapat cuma jawapan yang tidak rational langsung macam “kau ni bodohlah” dan macam-mamca lagi.

        Kalau awak nak tau, saya ini cuma seorang budak yang sudah bosan dengan orang dewasa “matang” yang asyik bergaduh pasal benda ini di TV, radio, surat khabar, dan sekarang, internet.:(

      • Sudah Bosan

        Kamu kata kamu budak. Jangan campur hal orang dewasa lah, budak. Pergi tidur awal, kesat hingus kamu pagi pagi. Pergi kindergarten.

        Tapi aku tahu kamu bukan Melayu. Menyamar bunyi macam Melayu. Tak baik punya budak.

      • @Nono

        Wow, saya tidak tahu yang seseorang itu boleh tahu bangsa dan umur seseorang itu dengan hanya membaca komen dia. Kalau saya cakap saya ini orang dewasa, remaja, budak pun awak percaya eh?

        Buat apa saya nak jadi orang dewasa kalau dia hanya tau jawab macam kau? Kenapa saya nak jadi katak di bawah tempurung?

        Jangan campur hal orang dewasa konon. Pergi balik tadika konon. Kalau saya ini melayu atau tidak, adakah itu penting? Adakah kalau saya ini melayu, baru pendapat saya akan diterima atau diberi perhatian? Umur tidak menunjukan paras kebijaksaan seseorang itu. Tak bermakna apabila seseorang itu lebih tua dari kita dia lebih pandai.

  21. ada wakil rakyat meninggal baru la nampak puak puak politik ni berbakti. kalau tidak, masakan peruntukan dan bantuan dihulurkan dalam kuantiti yang sebegini banyak dalam masa yang singkat. lagipun adakah taraf Sibu meningkat semasa SUPP ditampok kuasa? cuma Melayu yang tak bergaul dengan bangsa lain saja yg menganggap bangsa lain kurang ajar. holier than thou attitute!

  22. Salam YAB Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia,bila nak belajar dari kesilapan ? ini merupakan Pilihan Raya Kecil Kesebelas dimana Pengundi Cina telah menolak BN dan UMNO.

    Tak faham faham lagi ka ? CINA memang dah tolak melayu dan mereka mahu memerintah Negara ini.

    Najib and Mahyuddin my suggestion to both of you, just give this country to the CHINESE ,fullstop.

    The Malays are very angry and sick with your decision in giving millions of Ringgit to the Chinese,what did you get in return ? SHEET !

  23. Sudah terbukti sekarang org Cina mmg dah tolak BN. MCA & Gerakan buat bodoh je, sebab yang menang masih bangsa dia. Kalau DAP dah dpt bolot msjoriti, senang2 je org MCA & Gerakan lompat masuk DAP, terus jahanam UMNO-BN.

    Target diorang cuma satu, nak jadikan Malaysia ni mcm Singapura. Cina jadi pemerintah, melayu jadi minoriti. Mmg sgt menyedihkan bila PM asik bagi duit kat Cina. Lebih menyedihkan lagi bila ramai sgt melayu2 bodoh yang berjuang sealiran dgn DAP, suka sgt kalau DAP menang. (PAS & PKR la tu). Diorang ni ingat kalau DAP menang, kira PR menang ke? Taaaaaak!!!! DAP menang, kira Cina lah yg menang. Kalau Melayu PKR menang, baru kira PR menang. Kalau Melayu PAS menang pun, kira PR menang. Cuma kalau DAP menang, baru kira cina aje yang menang, yang korang semua dalam PAS & PKR dok sokong macam nak mampos tu kenapa? Otak dah sumbat dalam jubor Anuwar ker?

    • Hidup Melayu!

  24. TIDAK RELA aku dipimpin oleh seorang pemimpin yang asyik KENA KENCING akibat sikapnya sendiri yang PLAY SAFE dan apologetik melampaui batas, degil tak dengar orang pulak tu!.

    Apa yang dah jadi niatnya, akan dilaksanakan jugak walaupun berbuih mulut orang bagi pandangan. Memang Najib ni degil. Kalau degil tapi cerdik, boleh lah terima sikit. Ni nak cerdik macamana, asyik kena kencing walaupun maruah sendiri pun tergadai demi mengejar undi dari kaum yang memang amik kesempatan atas taktik terdesak Najib ni.

  25. Let’s not be jittery with the slim win by the DAP. With all the horse shit racial and religious hatred and emotions poured out in displaying the true colors of Malaysian Malaysia, many Chinese and Christians still voted for BN. The DAP’s desperate plea to deny any further erosion in Pakatan’s diminishing number of male prostitutes in Parliament unfortunately worked well. I hold a different perspective – the earthly money don’t belong to any of us until we spend it and be rewarded with deeds. Handouts worked for some and so why not if such gesture helps the BN course if justified.

    More importantly to arrest the nasty issues, some which tantamount to sedition raised
    • The word “Allah”. The DAP and those evangelist Christians who are using religion for politics, they have violated the basic principles of our Constitution and should be placed under ISA. We don’t want any repeat of May 13.
    • The directive of the Head of State on the word Allah should be enforced irrespective of the appeal in Court. The various Churches, their international affiliations and their congregations should be warned never to interfere in national and local politics.
    • Charge those naive politicians like Terasa Kote who purposely mislead the Sibu folks that copies of seized bibles had been burnt for blatantly. If they don’t publicly apologize, fuck them by throwing them into jail.

    We cannot deny the fact that PAS are pariahs to be blame for their foolish endorsement which confused the locals and embolden them in their stance. PAS leaders must continuously be mocked for their blasphemous stance.

    The narrow outcome too had its inherent benefits – I see my Malay neighbors all venting their anger against the chauvinist pigs and the stupidity of PAS. It appears generally the Malays are being further united in their cause to destroy the DAP and disseminated PAS. This augurs well for race based politics – the false pretenses of Malaysian Malaysia will see its death soon enough.

    • How’s the wine? Sour? Still in denial? No wonder you lost. Najib may be a problem but it is people like you that is the bigger problem. The Chinese in Sibu were street smarter than the Bumis, why blamed them.

      “I see my Malay neighbors” – now which neighborhood is that? Don’t be delusional like your friend House PK. You can fool some, you can fool many but you can’t fool all.

      BagtheBagger

      • You may bask in glory of the 398 votes, you SOG.

        Now we have a weak leader, the pondan type. And dikacau by the sondol bontot and the tak-mamsuk-syurga-undi-kafir but turned tidur-sebantal-with-kafir old man.

        Wait when we have a macho one, one who can calculate properly and shift his attention accordingly. The Malays and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak are 70% of the population, man. We’ll find a leader who can count this. Don’t try to belittle us.
        Enjoy your glory while it lasts.

    • Waaaa… nangis kot!

      Pegi balik Semenanjung!!

  26. anjing besar tua kow hir , beli barang ping pong piang !

  27. Melayu lawan Cina, Indonesia menang. Dalam masa 10 tahun, warga Indonesia akan menguasai ekonomi di Msia.

    • It is ok so long as they are Indonesian Malays (Jawa)

      mohamed

  28. I agree with you on arresting the nasty issues – issues of sedition. But Najib would not do it, bent on his so-called liberalism across the board. The same was the case during Tun Dol’s time – one wonders whether Najib had a strong hand in that non-action policy that continued until now.

    But I disagree that the chauvinistic pigs’ subversive Malaysian Malaysia pursuit will die – it won’t for so long as the leading pigs are still kicking around. Masukkan dia orang kedlm kandang saja so that there’ll be less snorting, snoggling and endless hogging. Hogs, by nature, hog.

  29. What is the use of liberalism if it is killing the Malays in their own country?

    Questions answered

  30. Najib should realise that the chinese are not interested in small handouts. They NOW want political power.

    They want to deny UMNO/BN two-thirds majority as their goal is to change/tweak the constitution to suit their agenda.

    They hope to hoodwink PAS by using anwar to get to putrajaya.

    Life has been good for them in Malaysia BUT they can’t stand working (being a slave) to the Malays thru the NEP/DEB. They see the Malays forever on crutches and this is putting brakes to their wealth creation.

    Moreover, the little red dot is sinking 2 inches annually, future water is recycled WASTE water, brain drain is all time high. So it is imperative that Malaysia Inc is not in the hands of the Malays forever.

    See they are actively “buying” top world talent mostly chinese to become citizens.

    • Agree with your views. But we will not allow changing the constitution that erodes whatever the Malays have now.

      The British said when discussing Malayan independence in their Parliament that the Malay Special Position had always been there “since day one”. It’s on record in the Hansards or record of British Parliamentary debates. Any attempt to touch that constitutionally will incur the wrath of the Malays and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak.

      • Che Isa

        The “free education” policy for the Malays in the little red dot has been tweaked for the past decade.

        The UN representative for racism has found several troubling practices in the chinese-majority island.

        The Malays were disadvantaged by these so-called “meritocratic and democratic” policies.

        The HBD quota and the GRCs put Malays at clear disadvantage. The lack of high ranking Malays in the army and the obvious lagging behind in education were also highlighted.

        Malay families camping at the coastal areas are actually setting up homes there.

        The perception that Malays will be the first to be retrenched is prevalent.

        Malaysia should take all these into consideration when dealing with the chinese.

      • Encik ray,

        We must always try and ensure no Malay like Tengku A Rahman is in power. The old man gave away Singapore free. Look at all the anxieties later generations have to suffer. I can list hundreds of cases of Malay sufferings as a result of the stupid action of the old man.

        I’m concerned about the mentality of Najib these days. He definitely is not the son of bis father in terms of wanting to protect the rights and interests of the Malays. Many are watching him in this regard. Let’s hope and pray he’ll not be another T A Rahman.

  31. Salam

    Jangan salahkan umat melayu. Sila tunding semua jari anda kepada para pemimpin melayu dari atas sampai ke lubang cacing. Jika dulu kita berteriak “Undur PAK LAH”. Hari ini kita perlu mulakan teriakan “UNDURLAH NAJIB”. 1Malaysia tidak perlu pemimpin lemah macam Najib.

    • Saya sokong.

  32. Salam semua,

    Nampaknya senario pilihanraya March 2008 akan berulang lagi. Kali ini badinya tak mungkin dapat ditepis oleh Najib.

    Jelas sekali, seperti Dolah, Najib tidak memahami denyut nadi akar umbi ahli UMNO dan orang Melayu. Najib sekarang seolah-olah sedang syok sendiri dengan 1-Malaysianya sebagaimana Dolah syok sendiri dengan Cemerlang, Gemilang & Terbilangnya.

    Amaran untukmu Najib, senario ini tidak mustahil akan berlaku pada GE ke 13 yang akan datang:
    1. ahli UMNO akan boikot/tidak keluar mengundi
    2. orang Melayu yang kuat semangat nasionalismanya pun akan boikot/tidak keluar mengundi
    3. jumlah undi rosak tinggi
    4. rakyat keturunan Cina & India tidak akan mengundi BN
    5. BN sukar mendapat walaupun simple majority

    Dan bila ini berlaku, pastinya ada desakan untuk Presiden UMNO/BN ditukarkan.

    Dahulu semasa Dolah menyerahkan kuasa kepada Najib, orang Melayu menaruh segunung harapan agar maruah bangsa dan negara dapat dikembalikan. Sekarang, kami tidak lagi dapat menyembunyikan rasa kekecewakan kami.

    Rentikan perasaan syok sendiri. Orang Melayu mahukan pemimpin yang tegas dalam soal mengembalikan maruah ugama, bangsa dan negara.

    • Jangan tunggu sampai Melayu rugi lagi dan merana. Hebohkan sekarang kita tak setuju dengan cara Najib.

      Kita sokong ramai-ramai perhimpunan Melayu Bangkit di Trengganu yang Tun Dr Mahathir kata dia akan hadzir hari Rabu esok. Siapa yang dekat dan ada masa, silalah pergi tunjukkan Najib perlunya dia paling tadah kapada kepentingan Melayu yang majoriti dinegara ini tapi ketinggalan jauh dibelakang balam berbagai segi.

  33. Melayu…

    Bangkit…Bersatu semua Melayu. Halau semua cina keluar Malaysia.

    Penting sangat ke diorang ni? Melayu boleh hidup tanpa Cina. Ni tanah kita. Kita yang patut rasa hasil bumi negara kita. Ni semua duit govt dok pi kat org Cina. Sumbat duit byk last2 haram apa x dpt!

    Baik tlg Melayu, Melayu dok miskin. Sampai bila? Last2 Melayu jadi hamba kat negeri sendiri.

    • melayu, melayu, melayu. takde benda lain ke nak cakap. Habis tu orang asli, iban, kadazan dan yang lain lain macam mana. kami ini pun nak kena berambus juga ke dari Malaysia pasal kami bukan melayu?

      Kadang-Kadang korang cakap ini macam satu Malaysia ini korang punya. Miskin? BERUSAHALAH!! Dah ada banyak keistimewaan masih duk bising pasal miskin. Panggil melayu malas marah pulak.

      • Kalau kamu Melayu, kamu duduk dibawah tempurung dimana?

        Kalau kamu pseudo-liberal atau neo intelektual, kamu berlajar dimana? Kamu tak tahu kebebasan, kesamarataan itu ada parameternya. Sedarkah kamu bahawa kesamarataan dibawah Perlembagaan Malaysia mesti mengmabil kira Per 153 Kedudukan Istimewa Melayu.

        Jangan panggil Melayu malas. Panggil bukan Melayu macam kamu ini tak reti berterima kasih dan asyik mahukan lebih, lebih dan lebih. Tak boleh macam tu, oi. Ada hadnya.

      • Tambahan:

        Kalau kamu Iban, Kadazan dan lain-lain Bumiputera Sabah dan Sarawak, hak kamu juga termaktub dalam perkara 153 Kedudukan Istimewa kita. Mari kita mintak Kerajaan beri kemudahan lebih. Aku sokong kamu. Kita serumpun – mengikut kajian berpuluh pakar dibuku, “The Malay Civilisation”, yang diterbitkan oleh The Historical Society of Malaysia, 2007.

        Kita Melayu dan Bumiputera ketinggalan corot dibelakang dan mesti bersuara. Biar tak habis habis cakap sebab kita mahu hak kita.

        Kalau kamu bukan Melayu atau bukan Bumiputera, apa yang aku cakap diatas dan dipos lain disini kena pada tempatnya.

      • maaf tapi saya tidak akan bagitau yang saya ini bumiputera ke atau tidak sebab itu akan mempengaruhi pandangan awak terhadap pendapat saya.

        saya bukan nak kurang ajar tapi nak tanya sikit.

        “Aku sokong kamu. Kita serumpun – mengikut kajian berpuluh pakar dibuku, “The Malay Civilisation”, yang diterbitkan oleh The Historical Society of Malaysia, 2007.”

        Berdasarkan apa yang kau kata tadi, kenapa kita selalu dengar orang cakap pasal “Hak Melayu serta Bumiputera”, kenapa tak cakap “Hak Bumiputera” je? Agak keliru sikit.

        Ok, mungkin saya ni bodohlah tapi bukankah bila kata “bukan melayu” bermaksud merangkumi orang iban dan cina? kalau kamu kata “bukan bumiputera” lainlah cerita.

        Lagi satu yang saya tak faham. Kenapa kita nak kena memisahkan bumiputera dan bukan bumiputera? Kalau nak kata pasal orang melayu sampai sini dulu sebelum orang cina, orang asli boleh kata macam tu dekat orang melayu pasal mereka sampai dulu. Adakah itu bermakna orang cina perlu tinggal di Malaysia selama beratus-ratus tahun baru mereka akan diterima sebagai bumiputera negara ini?

      • Melayu dan Bumiputera dibezakan didalam Perlembagaan negara. Pada asasnya perbezaan itu adalah agama dan, berikutan dengannya, perbezaan cara cara hidup atau budaya.

        Perlembagaan Malaysia berdasarkan Perlembagaan yang digubal dimasa Malaya Merdeka dahulu. Sabah dan Sarawak belom bersama pada masa itu. Maka Hak Istimewa Melayu diPerkara 153 Perlembagaan hanya dimaksudkan untuk Melayu sahaja pada masa itu. Apabila Malaysia ditubuhkan ditahun 1963, Perlembagaan Malaysia telah menyatakan bahawa Kedudukan Istimewa diPerkara 153 itu juga diberi kapada Bumiputera Sabah dan Sarawak. Maka mulai dari penubuhan Malaysia selalu kita dengar orang cakap pasal “Hak Melayu serta Bumiputera”.

        “Bukan Melayu” tidak merangkumi orang Iban dan semua “natives” diSabah dan Sarawak yang dianggap Bumiputera saperti Melayu juga dipanggil Bumiputera. Bumiputera Sabah dan Sarawak adalah serumpun dengan Bumiputera Melayu. Bukan Melayu merujuk kapada Cina, India dan lain-lain yang datang menetap diMalaysia dimasa kemudian.

        Orang Asli pun Rumpun Melayu juga. Ada berbagai istilah diguna bijak pandai bagi Rumpun Melayu yang sudah ada diGugusan Pulau-Pulau Melayu (Malay Archipelago) sejak 6,000 tahun yang lalu. Proto Malays (Orang Asli), Deutero Malays (yang biasa dipanggil Melayu), Malayo-Polynesians (Pulau-Pulau Polynsia hingga keFiji, Hawaii dan lain-lain), Austronesians (diPulau Christmas Island dan sebagainya). Semuanya Rumpun Melayu.

        Orang Cina tidak akan diterima sebagai Bumiputera walau beribu tahun pun dinegara ini. Mereka berasal dari negeri Cina. Pakar-pakar kaji bahasa (linguists), kaji maanusia (anthropologists) dan kaji purba (archaeologists) yang menentukan bangsa. Bumiputera adalah berdasarakan bangsa Melayu dan “natives of Sabah and Sarawak”.

        Jika susah mendapat buku “The Malay Civilisation” itu, bacalah rencana-rencana di Kempen SSS blog. 1-2 pos disitu ada mengeluarkan penulisan berkenaan asal usul bangsa dan rumpun Melayu itu.

  34. I have my words regards to this issue – PRK Hulu Selangor & Sibu: Mesej Penting Untuk Orang Melayu. Check it out at https://www.awangmaya.blogspot.com

  35. Bila Perkasa berjuang pasal hak hak kepentingan Melayu, dikatakan racist. Bila Dong Jiao Zong berjuang pasal sekolah Cina, dikatakan tertindas. Apa punya logik depa pakai. Dikatakan kita “double standard”, tapi mereka dah “pre-emptive” awal-awal dengan menyatakan mereka tertindas. Bijak betul..

    Kita tak perlu ambil hati bangsa Cina kalau mereka tak nak sokong kita. Kita harus bulatkan hati,selesaikan perbezaan pendapat, muhasabah diri, betulkan niat dan gerak ke hadapan.

    Ini kes ” kuman di seberang laut nampak, gajah depan mata tak nampak”. Kita perlu bersatu padu, ancaman bukan datang dari bangsa lain, tapi juga dari kalangan liberalist Melayu yang terbuka, dari sudut budaya, agama dan bangsa. Ramai simpati kepada perjuangan PKR, kerana pandangan mereka UMNO oppressive. Mungkin sudah masanya pemimpin yang lama, turun beri laluan kepada pemimpin muda yang segar.

    Tetapi, dalam perihal Petronas, bangsa lain boleh turut serta, janji kawalan tu ada pada kita (kerajaan). Jangan kita tersilap langkah, nak nafikan peluang Petronas untuk belajar sesuatu dari orang yang pandai. Lambat laun, orang yang bawah akan belajar dan akan lebih pandai sekiranya berfikir. Ilmu harus dikongsi dan pemilihan bangsa lain ini akan manfaatkan bangsa kita jua.

  36. BN akan tunaikan janji
    Tewas PRK Sibu diakui
    Pilihlah lokasi prioriti
    Lokasi BN kuasai dului

    Cek Jutaan RM diberi
    Belum hari mengundi
    Kaum Cina manfaati
    Itulah tuah kata rezeki

    Hanya segelintir hargai
    Undi BN tetap pameri
    Bagi lokasi BN menangi
    Segera bantuan terjanji

    Jika abai lokasi menangi
    PRU DUN Sarawak nanti
    Penyokong terkecil hati
    Amat susah pujuk nanti

  37. Assalamu’alaikum & selamat sejahtera

    Saya mengajak anda mendaftar petisyen KEMPEN SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA. Pendaftaran boleh di buat di:
    http://www.thepetitionsite.com/1/kempen-satu-sekolah-untuk-semua

    Setelah mendaftar, periksa semula untuk tentukan nama anda telah didaftarkan dan ada nombor petition. Sila hebahkan dan jemput ibu-bapa, adik-beradik, saudara-mara, rakan2 handai dan taulan anda.
    Terima kasih & wassalam

  38. […] mempertahankan sistem sekolah vernakular dan layanan yang diberikan semata mata menjaga ‘perasaan politik’ ini sudah jelas menunjukan produktiviti songsang kepada pembangunan dan proses memantapkan […]

  39. […] It is very unfortunate for PM Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak to take the flak on the things that Nazir said and slight the Malays further. […]

  40. […] Chinese, who are across the board on better socio-economic status as compared to the Malays. It did not show productivity and result but instead the Chinese started to be more bolder and louder with their demands. That […]

  41. […] negara’ dan ini merangkumi memberikan lebih konsessi kepada kehendak Bukan Melayu, terutama peruntukan seperti biasiswa dan sekolah Cina. Dalam masa yang masa, orang Melayu mula di’pujuk’ dengan pelbagai hujah hujah […]

  42. selagi org2 melayu xsedar dan bersatu…xmungkin 1 ari nanti org2 melayu menumpang dinegeri sendiri, xsedar ke org2 melayu apa dah jadi kat p.pinang…org2 cina dah pegang p.pinang dan xsedart ke org2 melayu org2 cina dah cuba nak ambil 1 persatu negei dlm m,sia ni…ooi org2 melayu bangunlah dari tidurmu…………

  43. Saya sokong sngt,tngok mb terengganu bru umum x tolong bukan tmpt bn menang,dh melalak pengundi pembangkang kata mcm2,mereka sedar sebenarnya hanya bn boleh bg mcm2 klau x mereka x heran bole mntak dkat wakil rakyat mereka klau ada dan dpt le….


Leave a comment