PR mahu jadikan Mandarin dan Tamil bahasa rasmi

P Ramasamy, Timb Ketua Menteri DAP Pulau Pinang

Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang Prof. P Ramasamy dipetik sebuah akhbar Cina menyebut bahawa Pakatan Rakyat berhasrat untuk menjadikan Bahasa Mandarin dan Tamil sebagai bahasa rasmi, sebagai ‘merangkumkan’ kedudukan Bahasa Melayu yang menjadi bahasa rasmi negara (sebagaimana diperuntukan dalam Perlembagaan Persekutuan), sekiranya berjaya mengambil alih kuasa tampuk pemerintahan negara.

Ramasamy merupakan seorang ADUN DAP bagi Perai dan MP bagi Batu Kawan. Beliau juga merupakan ‘Menteri Bayangan’ (Shadow Minister) bagi portfolio Luar Negara dalam Kabinet Pakatan Rakyat.

Ini jejas sikap pemimpin anti Melayu dalam Pakatan Rakyat, terutama DAP ingin menafikan kepentingan majoriti dan sejarah semata mata untuk menunjukan keangkuhan minoriti mereka mampu menguasai golongan majoriti, apabila berkuasa. Ini merupakan sikap yang sama Kepimpinan PAP di Singapura.

Untuk rekod, DAP merupakan ‘anak didik’ dan agenda anti Melayu dan sosialis PAP Singapura di Malaysia, apabila mereka dinyah keluar oleh Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman Putra pada 9 Ogos 1965 kerana sikap ‘minoriti-cuba-menguasai-majoriti’ dan anti Melayu yang makin terserlah dan mula menggugat kestabilan politik dan harmoni negara dan rakyat.

Ini jelas percubaan DAP cuba mengubah Artikel 152 yang memperuntukan Bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi negara dan sekiranya ini berjaya, makan minoriti anti Melayu ini makin berjaya mengorak langkah untuk menafikan peranan orang Melayu sebagai pribumi tanahair ini dan ciri ciri Melayu dan Islam merupakan asas pembudayaan Bangsa Malaysia seperti Bahasa Melayu ialah bahasa rasmi, Islam merupakan ugama Persekutuan Malaysia, sistem mahkamah syariah mempunyai kedudukan sama taraf dengan mahkamah sivil dan sebagainya.

Rakyat Malaysia wajar sedar hasrat strategik DAP ini, sebagai golongan minoriti yang cuba menguasai majoriti dan menafikan kedudukan orang Melayu secara komprehensif apabila berkuasa.

* Perkembangan dikemaskini 800pm

Perdana Menteri Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak telah dihalang untuk bersembanhyang dalam masjid oleh penduduk tempatan yang dipercayai ahli dan penyokong PAS di Kampung Medan, semasa lawatan siri ‘walkabout’ di Petaling Jaya Selatan minggu lepas. Inilah sikap pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat tempatan yang tidak boleh membezakan politik dan kehendak ugama Islam(persaudaraan antara umat Islam) kerana ‘tertutup hati’ kecenderungan ‘politik kebencian’ yang disemai oleh pemimpin PAS, bermula ‘Amanat Hj Hadi’ hampir 30 tahun lampau.

Nyata kedudukan dan kepentingan orang Melayu sebagai majoriti dan asas pembudayaan Bangsa Malaysia sedang diancam secara sistematik. Namun amat malang apabila ada segelintir dikalangan Muslim Nusantara ini yang terpengaruh dengan ‘politik kebencian’ dan memecah belahkan orang Melayu sehinggakan golongan majoriti ini terbahagi sehingga menjadi ‘minoriti’ dan kuasa politik yang ada pada mereka ter’gadai’ kepada minoriti sebenar negara ini, seperti Bukan Melayu terutama etnik Cina.

Maka minoriti Bukan Melayu seperti Chauvinis Cina DAP ini menangguk di air keruh dan berusaha untuk secara berterusan menghakis kedudukan dan kepentingan orang Melayu, seperi soal bahasa, ugama Islam dan Hak Istimewa Orang Melayu.

TEPUK DADA, TANYA SELERA!

Published in: on August 23, 2010 at 12:49  Comments (23)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2010/08/23/pr-mahu-jadikan-mandarin-dan-tamil-bahasa-rasmi/trackback/

RSS feed for comments on this post.

23 CommentsLeave a comment

  1. Aikkk !!! Mereka ni hanya mementingkan bangsa mereka sahaja , sebab tu kalau Pakatan Rasuah ni bercakap mengenai bangsa Malaysia mereka semua tu penipu tapi dalam hati penuh sifat perkauman dan mementingkn bangsa mereka sendiri sahaja , selama ni tak cukup ke mereka tak pandai berbahasa Melayu dan bebas berbahasa ibunda mereka di Malaysia . Adakah mereka ni masih lagi teringat dari mana asalnya mereka ni iaitu China . Kalau ingin jadi rakyat Malaysia perlulah bermula dengan berbahasa Malaysia … tak perlu nak jadi perkauman dengan mementingkan bangsa sendiri sahaja

    • salah tu……bangsa itu hanya minta hak mereka n tak ganggu hak org melayu….spt yg dkatakan oleh dato nazri aziz….hak org melayu tak di usik pun hanya kongsi keistimewaan>>>

      • Hak mereka untuk mengamalkan agama dan bahasa mereka tidak dipersoalkan oleh sesiapa malah mereka bebas dimana jua kecuali kalau berurusan dengan Kerajaan laa , lainlah kalau mereka berurusan dengan negara asal mereka iaitu kerajaan India atau China .

        Jika benar mereka adalah rakyat Malaysia perkara ini tak sepatutnya diungkitkan . Dan terus dengan bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan . Kenyataan Pakatan Rasuah hanya penuh dengan gimik perkauman dan mengungkit hal-hal perkauman . Lawak betul bila mereka mengatakan mereka adalah rakyat Malaysia , hipokrit sungguh !

  2. Kupla wotak dia.

    Tak ble la ane. Ayoyo. Itu Perlembagaan ada tulis Bahasa Malaysia jadi Bahasa Kebangsaan la.

    Tak da baca ka? Ayoyo, Samy.

    Kasi semua orang malu, hati panas, apa bikin?

  3. Tolong jangan guna title Prof. kepada itu Ramasamy. Dia memang muka tak malu. Title Prof. hanya untuk mereka yang masih mengajar di universiti. Dia sekarang full time politicians, mana boleh pakai Prof lagi.

    • Benar, dan saya sokong. Title “Professor” bukanlah seperti Datuk atau Datuk Seri yang boleh dibawa sampai mampos, ataupun terus dipakai walaupun pemegangnya adalah serorang convict penyalahgunaan kuasa dan suspek kes liwat. Title “Professor” secara idealnya dianugerahkan berdasarkan sumbangan asli akademik, dan ia ditinggalkan di Universiti apabila pemegangnya telah bersara/berhenti dari dunia akademik. Jika tak silap saya, Timb. KM Penang pun pernah digelar “Dr.” Mansor Othman tapi tidak lagi setelah didapati beliau tak memiliki PhD. Tapi di blognya dia masih menggunakan title “Prof. Madya”; tak pasti sama ada beliau masih berkerja di USM. Dari sini kita dapat lihat tendency PR menggunakan titles untuk menyuburkan keyakinan palsu di kalangan pengikutnya.

  4. hahahaha mana dia Pak Samad dan kuncu-kuncu yg kononnya PEJUANG BAHASA MELAYU.. semua mereka ni memang dah tua sampai tak tau bahawa mereka ni di pergunakan oleh INDIA dan CINA dalam PKR dan DAP… bodoh punya orang..

    • Pak Samad tua kutuk nak mampus tu? Dah la tua bodoh,
      perasan jaguh Bahasa Melayu. Apa dia reti? tumbuh janggut boleh le. mintak sedekah boleh le. Pelacur bahasa boleh le.

      • babi tua tak sedar diri.mampus dah kot

        mohamed

  5. kESIAN SAMA ANE ITU RAMASAMY

    ITU BAHASA CAKAP SEBAB BARU MINUM TODI BARU CAKAP ITU MACAM..SORY.ITU RAMASAMY KUAT MINUM TODI MAA SEBAB ITU CAKAPNYA ADA SIKIT MABUK.

  6. Dah desperate sgt org umno ni ye. Tak sabar PRU13. bye bye UMNO

    • Kamu takde hujah ke? Kalau takde, buat macam aku, diam saja.

      Ini cuma nak menyembur engkau masuk hit and run macam tu.

  7. Sumbatkan Ramasamy masuk dalam tahanan ISA. Dia lebih bahaya dari terroris sebab dia boleh meledakkan bom pergaduhan kaum.

    • I dont know. Amaran not doing any thing. Melayu patut DIY kot?

      mohamed

  8. I think there is no need to approve those languages as official language. Current consensus is doing just fine. Doing so will just led to further polarization between races in Malaysia. What we need now is something in common to unite us. What this fellow is suggesting would just led us to a civil war. Hope this guy knows what he’s talking about or otherwise just resign and let others who know the need to minimize differences and seek a common trait between races in Malaysia to lead.

    • Definitely, positivle tak boleh approve, brader. Man boleh. Kan dah ada Per 152 Bahasa Malaysia sebagai Bahasa Kebangsaan. Dahlah sekolah vernakular dibenarkan. Ini nak Mandarin dan Tamil jadi bahasa resmi pulak. Tentuakan jadi huru hara keadaan jika mereka dapat kuasa federal. Na’uzubillah. Jangan benarkan.

      Masalahnya Kerajaan kita lemah. Patut gunakan Akta Hasutan dsbnya dimasa masa yang perlu. Kawal mereka yang tak senonoh. Jangan beri amaran sahaja. Kan sekarang sangat malu DS Najib nak masuk mesjid pun dihalang. Najib perlu ambil tindakan tegas terhadap anasir-anasir anti-nasional. Kan ada Akta Hasutan,
      ISA, Akta Polis dsbnya sebagai alat.

  9. Salam Bro dan semua,
    Apa nak herankan Bro. PM kita sendiri iaitu Dato seri Najib sendiri adalah Bapak segala Veniskular
    1)Menghapuskan kuasa menteri
    2)Memberi beratus juta ke sekolah cina
    3)Mempertimbangkan memberi peruntukan 1 billion ringgit RM 1000,000,000.00 seperti permintaan mca utuk sekolah veneskular
    4)Menghapuskan/menyekat peruntukan sekolah2 agama dll
    Tak caya?

    http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/najib-bn-sahabat-sejati-pendidikan-sekolah-cina/

    http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com/page/2/

    http://go2.wordpress.com/?id=725X1342&site=satusekolahuntuksemua.wordpress.com&url=http://kennvoices.blogspot.com/2010/05/bapak-vernakular.html&sref=http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com/page/2/

  10. […] blog Bigdotcom  di sini https://bigdogdotcom.wordpress.com/ This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink. ← PESANAN PENTING UNTUK […]

  11. Salam Bro dan semua,
    Apa nak herankan Bro. PM kita sendiri iaitu Dato seri Najib sendiri adalah Bapak segala VERNAKULAR
    1)Menghapuskan kuasa menteri
    2)Memberi beratus juta ke sekolah cina
    3)Mempertimbangkan memberi peruntukan 1 billion ringgit RM 1000,000,000.00 seperti permintaan mca utuk sekolah VENAKULAR
    4)Menghapuskan/menyekat peruntukan sekolah2 agama dll
    Tak caya?

    http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/najib-bn-sahabat-sejati-pendidikan-sekolah-cina/

    http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com/page/2/

    http://go2.wordpress.com/?id=725X1342&site=satusekolahuntuksemua.wordpress.com&url=http://kennvoices.blogspot.com/2010/05/bapak-vernakular.html&sref=http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com/page/2/

    • Berilah cadangan apa boleh buat, brader.

      Mintak MKT UMNO ke, Ketua Bahagian UMNO ke, ahli rank and file ke keluarkan suara. Saya tak ahli UMNO, tak tau pemikiran UMNO tapi nak sokong UMNO. Kalau ada siapa yang tahu apa cadangan yang baik, saya nak sokong.

      Atau mintak MPM Perkasa dsbnya bersuara berterusan.

  12. Salam Bro,
    silap ejaan veneskular …sepatutnya vernakular..
    tq

  13. Apa dia org ini tarak ada otak ke? MALAYSIA itu macam Melayusia sbb MALAY itu kan Melayu. Apa punya Professor ni..buka CHINASIA atau INDIASIA…come lah…

    bolih jln dahh

  14. petikan tuu dari akhbar mana ?? bagi link.. bulan posa … takut termakan fitnah


Leave a comment