PD wajar ditukar Pengkalan Adnan dan dijadikan ‘Bandar Askar Melayu’

Semalam Perdana Menteri VI Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak mengumumkan bahawa bandar Port Dickson akan dijadikan ‘Bandar Tentera Darat’, sempena memberi pengiktirafan yang bersesuaian dengan peranan dan sejarah Garisen Port Dickson.

Laporan The Star:

Wednesday September 30, 2009

PD now known as Army Town

By ZULKIFLI ABD RAHMAN

PORT DICKSON: This popular beach resort will be known as “Port Dickson — Army Town” in recognition of the services of the army in defending the country.

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak, who made the announcement, said that as a beachfront town, Port Dickson also housed a large concentration of army camps and training centres, which had produced many recruits.

“The armed forces, especially the army, has made a lot of sacrifices for the sake of national peace. The new term Army Town should be given to Port Dickson, which houses tens of thousands of army personnel,” he said at the Hari Raya gathering at the Army Basic Training Centre (Pusasda) headquarters here yesterday.

Najib said the Government would implement a number of major development projects for the army in Port Dickson, to make the name Army Town more meaningful.

He called on Defence Minister Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi and the top brass in the army to provide ideas on how to develop the Army Town.

Najib said historically, as the largest partner in the armed forces, the army had carried out their duties well and exhibited professionalism in fighting off the threat of the communist terrorists and the Confrontation.

He reminded the people that the threat of communist terrorism still existed in countries such as the Philippines and Nepal, adding that the Government appreciated the army’s duties. Najib said he had been Defence Minister for 14 years and had implemented many programmes for the benefit of the armed forces — including increasing their remuneration and providing new equipment.

He hoped Ahmad Zahid would continue to provide his best service to the soldiers in his capacity as Defence Minister.

*******************

Kami di BigDogDotCom mengesa agar Port Dickson diubah nama kepada Pengkalan Adnan dan menjadi ‘Bandar Askar Melayu’ berbanding dengan ‘Bandar Tentera Darat’.

Ini kerana Askar Melayu merupakan rejimen pertama dalam Tentera Darat dan sejarah Tentera Darat bermula apabila platoon eksperimen Askar Melayu diujudkan dibandar ini pada 1933, atas usaha bangsawan Melayu ketika seperti Raja Chulan.

Panglima Lt. Adnan Saidi

Panglima Lt. Adnan Saidi

Pengkalan Adnan ialah mengambil nama sempena Panglima Left. Adnan b. Saidi, wira Askar Melayu dalam pertempuran sengit Pasir Panjang dan Bukit Chandu menentang pendaratan tentera Jepun pada 14 Feb 1942. Keberanian Left. Adnan, Left. Abas dan hanya dua platoon Askar Melayu dari Kompeni C Rejimen Infantri pertama (kemudian menjadi Rejimen Askar Melayu) cuba mempertahankan kemaraan ketumbukan tentera Jepun sebesar sebuah briged amat wajar menjadi ingatan dan modal untuk menaikan semangat bangsa Melayu dan warga Malaysia yang patriotik dan menghargai kebebasan dan kedaulatan sebagai bangsa yang bermaruah dan merdeka.

Askar Melayu merupakan tunggak dan tulang belakang nadi dan semangat Tentera Darat. Sumbangan dan pengorbanan berterusan Askar Melayu wajar menjadi sandaran modal semangat untuk seluruh warga Malaysia mempertahankan kedaulatan tanahair. Rejimen ini merupakan sayap pertama Tentera Darat yang menerima panji DiRaja dan 1 RAMD masih merupakan unit istiadat (ceremonial) utama bagi segala majlis rasmi negara  melibatkan DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Ag0ng.

Memberikan penghormatan Port Dickson sebagai Pengkalan Adnan dan ‘Bandar Askar Melayu’ berbanding ‘Bandar Tentera Darat’ ialah pengiktirafan selayaknya kepada tradisi dan sejarah mempertahankan maruah bangsa, ugama Islam dan kedaulatan dan kemerdekaan tanahair. Sekiranya ianya ditahap ‘Bandar Tentera Darat’ bermakna kita masih lagi memberi ‘muka’ kepada warisan kolonialism dimana Garisen Port Dickson sebenarnya ialah untuk tentera darat British. Sejarah jelas menunjukan pengorbanan Askar Melayu memainkan peranan tunggak utama dan paling komprehensif mempertahankan tanahair berbanding dengan lain lain unit.

*Nota kaki: Cadangan mengubah nama Port Dickson kepada Pengkalan Adnan sesuai seperti Province Wellesley menjadi Seberang Perai, Jesselton menjadi Kota Kinabalu, Port Swettenham menjadi Pelabuhan Kelang dan Teluk Anson menjadi Teluk Intan. Kem Suvla Lines di Ipoh kini menjadi Kem Syed Putra, Kenny Hills menjadi Bukit Tunku, Jalan Birch menjadi Jalan Maharaja Lela dan Jalan Gurney pula menjadi Jalan Semarak.

Published in: on September 30, 2009 at 08:03  Comments (95)  

The URI to TrackBack this entry is: https://bigdogdotcom.wordpress.com/2009/09/30/pd-wajar-dijadikan-bandar-askar-melayu/trackback/

RSS feed for comments on this post.

95 CommentsLeave a comment

  1. Sokong! Sokong! Sokong Sepenuhnya!

    Pengkalan Adnan! Bandar Askar Melayu!

    Ni sikit-sikit kena pujuk rayu orang China yang dok kat Malaysia, yang tak teringin pun jadi orang Malaysia. Sikit-sikit nak kasi bantuan penuh kepada semua sekolah jenis kebangsaan Tamil.

    Apa DS Najib ni? Orang Melayu dah tak ada kat Malaysia ni? Permata Negara yang bernama Petronas tu nak juga suruh Omar Ong masuk. Apa benda ni?

    Tak fahamlah dengan DS Najib ni!

  2. Say Bye Bye to PD as a Holiday Resort Area…..

  3. why not just Bandar Tentera Malaysia? Why continue to exclude other Malaysians for the sake of pride of the majority?

    • Malaysian Armed Forces started with Rejimen Askar Melayu. It was the first unit to be accorded with the Royal Colours. It was the first unit to be given “DiRaja”.

      RAMD must be validated for their sacrifice, beginning with WWII where they have demonstrated gallantry and valourism. Most servicemen of the armed forces who lost their lives, wounded and/or maimed are Askar Melayu.

      Do first things, first!

      Then we can have ‘Bandar Tentera Darat’ like Kluang or ‘Bandar ATM’ like Gemas. Kuantan is also suitable for ‘Bandar ATM’ as all the three services have bases in the town.

      BTW, the majority of Malaysians are the Malays. Majority of the ATM servicemen (including other regiments and service wings) are also Malays. In fact so few Non Malays willing to volunteer in the defense of the realm. Honour that fact.

      • I am not disputing the facts that you have raised in the comments ie ATM has its roots in RAM or the majority in ATM being Malay.

        What I am asking is, why the continuous effort to exclude other Malaysians? I mean, what would you have felt if there is a Bandar Cina for PJ or Bandar India for Klang where there is a majority of them in the area? Its self defeating in the effort of promoting 1Malaysia, no?

        Maybe this is the time where we need to stop highlighting the differences along the racial lines (Malay this, Chinese that)and go with our commonalities of being a Malaysian.

        Btw, I am all for naming it after our Malaysian hero, Lt Adnan.

      • BigGuy,

        Aku setuju sangat dengan ko. Kita perlu hargai HERO BANGSA MELAYU, mcm Lt. Adnan ni. Org Melayu hari ini, terutama anak muda hilang jatidiri sebab tidak bangga dgn warisan mereka.

        Hang Tuah tu ntah betul ke tidak. Tak relevan lagi jadi ikon wira bangsa Melayu. Tapi Lt. Adnan adalah wira yg nyata. British pun akui semanga wira & juang Askar Melayu.

        Persetankan bangsa pendatang ni! Mereka memang dg Tanah Melayu ni sebab ekonomi & tiada semangat patriotism langsung. Tengok berapa kerat anak Cina masuk Polis & Tentera. Banding berapa ramai dikalangan mereka yg terlibat dlm jenayah, terutama maksiat & kongsi gelap aka Ah Long, judi haram, pelacuran, buat dadah dsbnya!

        Sumbangan Cina ni utk keselamatan tanahair amat kurang. Lepas tu banyak cakap lak! Tuntut hak lah, kecoh keliling dunia. Padahal perangai kiasu mereka sangat jelas!

        Aku harap ramai lagi org akan desak kerajaan laksana cadangan ko ni BigGuy. Tak sia sia ko pergi sekolah…….

      • Weng, if you want to get rid the racial line, I propose to have ONE NATIONAL SCHOOL FOR ALL. Not SJKC or SJKT. Ada berani ka?

      • that is what i used to think too as im a product of sek keb ..

        but just recently i had a discussion with my friends who are chinese educated and i come to empathise with their passion in protecting the chinese culture .. and as you may know education is something the chinese hold dear ..

        let me put it this way to you anti-hipokrit, it is akin to asking the malay to stop protecting the malay language, the culture etc ..

        yes, something need to be done about the widening chasm of race relationship in Malaysia .. we can do it through education but not an outright dismantling of the chinese education .. what do you think?

        as to your question on why people are sensitive when we try to label things as malay, let me just say this to you .. labelling anything according to racial lines with be sensitive .. (eg try having a bandar india in klang .. get what i’m saying?)

        what we need is not policies which are exclusive to any party .. but inclusive for all Malaysian ..

        Hey Mr Big,

        I do see you as a leader of sort .. my only hope is that you can be a leader for all and not just for a certain community (no offense meant with this word ‘community’ .. pls read my reply to Abu .. it’s just that i’m trying not to address ppl by their race)

      • Weng, The root culture of this so called Malaysia @ Tanah Melayu is Malay. So it doesnt make sense at all if you put bandar india or sort of things. And dont forget about China Town either.

        The problem with the SJKs, they are totally dismantle themselves from the national aspiration. It’s something like preparing them to go back to their China Motherland.

        And everything must be Chinese? Root, Culture, TV, Paper, i feel like in HK, taiwan or China.

        So, how to integrate then?

      • Chinatown is not disputed here though it’s more likely to be known as Petaling Street 😉 but that is beside the point, no?

        I respectfully disagree with you when you say that Malaysian culture should consist purely of Malay (am I reading you wrong on this?). Malaysia consist of people of different races and we should be celebrating the diversity.

        As to the matter of SJKC, have we actually attempted to understand the issue? Why do you say ‘its preparing them to go back to their China Motherland.’? The way I see it (note I was not schooled in sjkc), it is just a normal school of which the medium is in Chinese. Syllabus are approved by the MOE, teachers went through the same training et al. As a matter of fact, it is not exclusive for Chinese as there are more and more non-Chinese enrolling in it. An alternative would be to let Chinese school be but encourage more non-chinese to study in it. What say you?

        And no where in my comments that I suggest we should be naming or having everything else in Chinese. We can start integrating by shelving that us and them mentality.

        As a Malaysian, it really hurts when there are calls by some parties to return to China. Are Malaysians unwelcomed in their own land?

    • You have no clue about the history of this country, have you? You don’t even know the history of Port Dickson?

      Let alone appreciate the history of the defence of this country. Of the Malay Regiments who sacrificed their lives fighting the bloody communists for some forty years and during the Confrontation with Indonesia, fighting even their own kind. How many “others” are there in “Tentera Malaysia”? What’s wrong with the name Bandar Askar Melayu?

      You just want to take “pride” do you? What majority are you talking about? This kind of attitude makes people accuse you as “ungrateful”. Look at the bloody insinuation that the town will no longer be a holiday resort area. You all should be grateful to Askar Melayu. They will be in the front lines if and when the country is attacked by external forces. You blokes would be the Fifth Columnists? Terrible fellows.

      • Abu,

        I appreciate you reply. I must admit that I lack knowledge in the sacrifices of our soldiers except for what was taught in our Sejarah textbooks. And I do not believe it does not cover much detail of Port Dickson as well. I would like to hear more from you on this.

        My mistake in using the word majority, as I do see them as Malaysian first, before being a Malay or Chinese or Indian. And for the label of ungrateful, that is highly presumptuous. Please, all I am asking is for a cool-headed discussion on the topic raised by BigDog instead of attacking me on a personal basis.

        I am still in the opinion that Lt Adnan will be a better choice considering he is a Malaysian Hero, no?

      • Now that you have explained it, I’m quite prepared to discuss with you in a cool manner.

        However, you might like to exercise caution in choice of words, ideas and propositions because many of us feel very strongly about this country and may get worked up on statements that reflect a lack of respect for the history of the country, the Constitution and related maters. A safe way is often by asking questions in a sincere and honestly-wanting-to-know manner.

        That you think Lt Adnan is a good choice indicates that you are a reasonable person and perhaps had wanted to express your view in a sincere manner.

        I don’t know too much about our Armed Forces but there may be a few among Big Dog’s readers who may want to chip in.

      • Abu,

        I believe I am of the ‘us’ in your ‘many of us feel very strongly about this country’. I do hope people will just stop questioning my feeling for the country just because of my skin colour or for the fact that I have differing opinion.

        Cheers, mate.

      • If you are sincere, don’t worry about people questioning your feeling or about your skin colour.

        As they don’t know you, they assume they are addressing or referring to the many who not only are not proud of but even avoid claiming as belonging to the “us (who) feel very strongly for this country”.

        Just keep on explaining you are among the “us” and let’s try persuade others to join us.

      • Saudara Abu,

        Sounded like you failed your history lesson. There were many others that fought during the emergency & Konfrontasi. The British were there, the famed Iban trackers and many other people including sizable number of Chinese in the Special Branch that gave their lives for this country. While I applaud your stance on the Malay Regiment and I would say that they do have a special place in the annals of the nation’s military history, please do have the courtesy to acknowledge the sacrifice of the “others”.

        As an aside, why only now that people talk about renaming PD in honour of the RMR? No answer needed, purely a rhetorical question.

        SgtHasan

      • *Comments deleted

      • *Comments deleted

      • Saya masih tak faham. British perang dengan Jepun, Lt Adnan terkorban di Singapura.

        Di Indonesia, Jepun serang Indonesia, berperang dengan Belanda. Rakyat tempatan sokong Jepun untuk halau Belanda.

        Pening, pening.

        Apa pun, usaha menamakan semula bandar-bandar dari nama British harus diteruskan. Di pejabat, saya selalu bertanya kawan-kawan apakah nama asal port dickson.

        Tanjung Gemok? Arang? Alang? Entah. Itulah, sampai siapa pun tak tahu nama asal PD. Kan sedih.

      • Sgt Hassan

        Memang lah ada Iban and China di Special Branch masa Konfrontasi dengan Indonesia. Tapi kebanyakan nya Askar Melayu dan perbincangan kita ada lah berkenaan Askar Melayu.

        Jangan lah failkan saya sebab tak sebut itu. Saya tak nak panjang sangat, tak mahu monopolise ruang Big Dog ini.

        Kalau tidak, tulis bermeter meter pun boleh. Di negeri China yang 1 bilion lebih penduduk nya pun ada Yahudi, yang ha nya segelintir jumlah nya, yang ikut menentang kezaliman dan perah peranda rakyat di zaman lalu, betul tak?

        Sarjan ni di mana masa Konfrontasi tu? Dah lahir ke belum?

      • Sdr Abu,

        Aku rasa hang ni buta hati. Weng was just asking a pertinent question regarding why rename PD to Bandar Askar Melayu not Bandar Tentera Malaysia. Look it from the spirit of 1Malaysia. While the reasoning for this renaming is well understood, you don’t have to go off tangent by saying things which insinuate that the non-Malays will betray if war breaks out. Did they when Japan attacked us? Were they during Konfrontasi?

        By the way, if numbers are the measuring yardstick, the British forces (Gurkhas, Auusies, Indians) outnumbered us the Malays during the fighting the communists. So shouldn’t PD remains?

        Hang dah lahir masa Sukarno gayang Malaysia?

        Sgt Hassan

    • waaa so funny laa , why this people so hate and racial .

      Nowadays we cannot say or naming any place to Melayu , those chauvanist racist pig will become retard !!!

      Today we cannot naming places with Melayu name , chauvanist racist pig who hiding behind “One Nation and One Race” will hate it. Because they’re so hatred when see Malay or Malay name .

      I dont see any problem about it , everyone and any race still can live happily . whats wrong with this country nowadays .

      Better abolish SJKC or any race school , if this people are truly Malaysian and start practise Bahasa Malaysia …

      • Hi Sam,

        Why did you have to resort to name-callings ie .. Chauvinist Pigs this and that? Yes, you may disagree with the opinions being put forward here but state your reason for doing so, please.

        Ok, I am in the opinion that tagging any place in Malaysia to any race (not just the Malay) is counter-productive. I am against the idea of naming anything specifically Chinese, Indian, Iban etc etc ..

        Sam, perhaps you are right, I am a chauvinist pig but that me a Malaysian Chauvinist Pig at that, thank you.

        As to your call to abolish SJKC please read my comments above and give your thoughts on that.

      • I fully support renaming everything to ‘Melayu ‘ this and that, but only on the condition that United Malays National Organization gets kicked out power.

      • If someone “terasa” with name calling is your own problem , my point is to who hatred with Malay name . But same to you , if you thinking using Melayu name is not Malaysian and racist , what else ? is quite funny laa …

        The problem is nowadays people feel so insecure when reading and heard about “Melayu” .

        even Bigdog article is only a suggestion .

  4. * Comments deleted.

    Comment is irrelevant to the article

  5. * Comments deleted.

    Comment is irrelevant to the article.

    The article is about honouring a great warrior who sacrificed his life and Askar Melayu for their service to the freedom of this tanahair. We shall not tolearate anymore these sort of nonsense!

    CONSIDER THIS A LAST WARNING!</em>

  6. Sokong 100% Bandar Askar Melayu. Idea yang sangat bagus yang Najib perlu implementasikan kalau benar-benar rakyat didahulukan. Saya anak bekas perajurit Rejimen Askar Melayu di Raja. Bapa pencen semasa saya masih bersekolah rendah. Sebagai anak perajurit Rejimen Askar Melayu di Raja, kami amat bangga memberitahu semua orang siapa bapa kami. Askar Melayu paling dihormati. Saya masih ingat ketika 13 Mei, kami masih kecil, bapa bertugas siang malam tak balik rumah menjaga keselamatan. Walaupun tinggal di berek tentera, kami tetap ketakutan kerana berek kami cuma sebelah kampung cina sahaja di Batu Kantonmen KL. Kami setiap hari menangis menunggu bapa balik.

    Pengisytiharan Bandar Askar Melayu adalah satu pengiktirafan kepada pengorbanan Askar Melayu. Hanya kami yang melalui pengalaman ini yang merasa kepiluan pengorbanan mereka dan tahu siapa Askar Melayu itu. Sebenarnya kerajaan kurang memberi pengiktirafan kapada Askar Melayu. Bapa pergi dengan pencen yang kecil berbanding pangkat dan pengorbanan beliau kepada negara.

    Maaf! TIDAK ADA Tentera Malaysia di NEGARA INI! jangan jadi bodoh dan buta!. Yang ada hanya ASKAR MELAYU DI RAJA.
    To those cina dan keling yang tak habis-habis melalak, please lah….you all are hurting us too much!

    • DAP PKR melalak hak sama rata. Suruh Cina dgn India masuk Askar, Polis banyak pulak alasan. Konon MALAYSIAN MALAYSIA. Besok2 perang, sapa yg angkat senjata kalau bukan RAMD dan org Melayu. Cina? Lari ke luar negara. Masa aman mahu HAK SAMA RATA. Masa perang, MELAYU lah jadi barua. Bapak aku 11 RAMD. Masa aku kecik, dia asyik masuk hutan perang dgn komunis. Bila dah pencen apa yg dia dpt? Tanah pun susah. Cina komunis dpt lak 999 tahun kat Perak. Sedih aku.. Mana dia DAP yg memperjuangkan keadilan? Ptuii kahak..

      • Anti Hipokrit,
        Bapak hang dapat tanah cukup susah bukan salah DAP. Masa bapak hang pencen DAP takde pegang mana-mana negeri. Kalau pun nak bagi pendapat fikirlah dulu. Fakta mesti betul. Takkan bapak hang baru pencen tahun lepas. Komunis dah signed peace agreement zaman Rahim Noor CID chief. Tahun bila? Pi baca buku. Aku bukan pro DAP tapi kalau betul bapak hang dipinggirkan, salahkan kerajaan yang masa bapak hang pencen. Cerita pasal bekas askar tak dapat tanah/rumah murah/kontrak dsb bukan benda baru. Zaman bapak aku komando 70an pun dah ada..

        SgtHasan.

      • Sgt, kalau hang tak pro-DAP, awat hang dok cari pasai nak kritik orang? Anti Hipokrit nak keluakkan hal kebanyakan bekas perajurit tak dapat tanah (aku tahu sorang dah duduk tanah Kerajaan berpuluh tahun pun di suruh keluak) tapi DAP dan gerombolan nya beri geran 999 tahun kapada bukan perajurit.

        Kerana kebanyakan perajurit orang Melayu dan kebanyakan “kampung bahru” (new villages) orang Cina, mungkin dia nak kasi tahu kerajaan gerombolan DAP berat sabelah dan tidak apa yang depa kata “Malaysian Malaysia”.

        Suruh orang baca buku pulak, macam lah hang ni pandai sangat.

      • Isa,

        Just because I said something to rebut Anti Hipokrit, hang cakap aku pro-DAP. Mcm mana nak berdialog. Bukan semua yang tak betul tu datang dari pembangkang. My point for Anti-Hipokrit – jangan saja hentam DAP, hentam jugak kerajaan BN yang tidak peka pada masalah pesara baik askar maupun polis. Mcm aku cakap, isu ni bukan baru semalam.

        Aku wonder si Anti-Hipokrit masa sebelum DAP/PKR pegang some of the states, whether dia menyalak ke tidak pada BN government masa tu?

        Satu lagi Isa, aku memang pandai. You got a problem with that? Sue me if you do.

        Sgt Hassan

      • Sgt Hasan,

        Whether it’s BN or DAP, both are doomed. I dont care. Masalahnya suka akulah nak bagi pendapat. Yang hang tak puashati dgn aku apasal. Pegilah buat blog sendiri kalau nak menyalak. Jgnlah nak attack org personally. Bijak sgt lah tu.

    • YES YES YES

      chinese and indian falls under the category “lain lain”

      the national language is Bahasa Malaysia (Bahasa Melayu)

      to finance the vernacular schools is NOT the duty of the government

      the products of these vernacular schools face difficulty FITTING in with the majority

      try asking china and india if these 2 countries identify Malaysian chinese and indians as their countrymen??? jeng jeng jeng …

      only Malaysia regard them as citizens

      but if their national pride and allegiance are towards china and india, PERHAPS the citizenship test as MALAYSIAN should be implemented to sieve out the INGRATES

      relax people, just thinking aloud, heh heh

  7. Aku tak kisah, asalkan ganti la nama Pelabuhan Anak D**k tu kepada nama lain.

    PD ini unik. Ada askar, ada industri penapisan minyak, ada industri pelancongan.

    Apa kata kita namakan Bandar ASMILA. Haha Askar, Minyak & Lancong.

    Anyway, saya rasa cadangan Pengkalan Adnan pun OK. Ataupun mana-mana hero askar melayu. Ataupun nama Pengkalan Hassan sempena nama sarjan hassan yang shooting di port dickson

    • Kenapa sekarang ni bila nak letak nama yg BAU MELAYU aje semacam sensitif. Apa yg Najib buat ni? Sembah Cina dgn keling? Woii najib, kalau perang, Cina dgn keling cabut dulu lah.. Bapak aku dulu 11 RAMD pernah tampar Cina kurang ajar sebab kutuk Melayu yg jadi askar.

  8. bigdog…

    agak-agak bandar mana sesuai nak dinamakan sebagai Pengkalan MAT KING LEATHER?

    hhahahahaha

  9. Biarlah nama nya PD.kan dah terkenal nak tukar tukar buat apa.kalau nak tambah army town ok.saya bangga jika menjawap oh saya datang dari pd!

  10. Bigdog, Cantik ‘PD BANDAR ASKAR MELAYU DIRAJA’atau ‘PD BANDAR RAMD atau ‘PD HOME OF ROYAL MALAY REGIMENT’ atau ‘PD RMR TOWN’.

    aah
    Ex 12 Royal Malay Regiment Officer

  11. Bigdog,di PD terdapat makam pejuang pejuang ASKAR MELAYU dan Muzium Askar melayu Diraja.Apa lagi kalau ini bukan bahan sejarah yang amat kuat untuk menjadikan bandar PD Bandar Askar Melayu Diraja.

    • Sebenarnya kita tak perlu menunjuk pun apa-apa sejarah . Lagipun rejimen tentera yg
      berpengkalan disitu dah cukup sinonim kalau nak bagi nama Melayu .

      Yg kelakarnya ramai yg begitu ‘terencat’ bila mendengar nama Melayu atau usaha nak menamakan nama Melayu . Pelik sungguh ! Adakah Chauvanist ini tak dapat hidup aman jika kita tukar ke nama Melayu . Bertambah kelakar bila mereka melalak mengenai bangsa Malaysia ! Adakah mereka benar-benar mengamalkannya ??? Dah bosan dengan segala ironik dan retorik .

      • *Comments deleted

      • Tukar semula nama Malaysia ni jadi TANAH MELAYU

  12. Lt Adnan = Singaporean. Kakaka. Bagus bagus. Bandar Adnan. Kakakaka.

    • Brader Lt Adnan orang Malayu. Kajang kalau tak silap. Zaman tu mana ada cop passport lagi.

      Cuma matinya mempertahankan British di Singapura. Jadi sekarang, Singapura buat drama pasal Lt Adnan, kita pun buat. Sama-sama mau angkat jadi Hero.

      Saya kurang setuju nama Adnan digunakan. Mungkin ada askar mana-mana yang anak tempatan port dickson, yang banyak jasa, yang namanya boleh digunakan sebagai memperingati beliau?

      • Adnan b Saidi anak kelahiran Sg Ramal, Kajang.

        C Kompeni, 1st Infantry Regiment (kemudian menjadi Rejimen Askar Melayu dan pada 1958 di jadikan Rejimen Askar Melayu diRaja) dikerahkan untuk ke Garisson di Singapura, lama sebelum pendaratan Jepun di Kota Bahru pada 8 Disember 1941.

        Pada 13 Feb 1942, C Kompeni ditugaskan untuk mempertahankan Pasir Panjang Ridge dari pendaratan dan kemaraan ketumbukan Jepun yang besar sebuah briged. Tanpa bantuan meriam atau mortar, C Kompeni berjaya walaupun kehilangan ramai anggota. Kemudian mereka diperintah berundur. Perintah terakhir ialah pertahankan Bukit Chandu pada 14 Feb 1942. Ini amat strategik kerana belakang Bukit Chandu merupakan Alexandra Rd, tempat dimana bunker simpanan perluru tentera Commonwealth.

        Lt Adnan dan Lt Abas faham dan amat dedikasi memikul tanggung jawab mempertahankan Bukit Chandu. Mereka juga mengambil saki baki dari Indian Brigade untuk bertempur.

        Untuk mengatakan Lt Adnan dan hampir keseluruhan C Kompeni gugur sia sia di Bukit Chandu kerana mempertahankan Singapura dan kepentingan British amat tidak tepat. C Kompeni dan 1 Infantry Regiment hanya menurut perintah High Command, yang memang berpusat diSingapura dan perintah ini ujud semenjak sebelum Jepun melanggar Malaya.

        Lt Abas antara yang terselamat di Bukit Chandu. Setelah tamat WWII, beliau kembali berkhidmat dalam Rejimen Askar Melayu sehingga menjawat Brigadier dan memerintah 8 Briged menentang keganasan kominis dari Kok Lanas, Kelantan.

  13. jhuih~ banyak nya rasict , perkauman lagi. come on lag. jangan marah2 , kita ni bangsa Malaysia. Yang satu marah cina, yang satu marah Melayu . mcam2 hal lah dorang ni. mungkin dah disemai sejak dari kecilmacamni lah jadinya.

    Saya ada kawan cina dia pintar selalu ajar saya Math, dan saya ada kawan MElayu dia baik , hujung mingu selalu pergi kampung dia , saya ada kawan India dia best dan itu lah kami . ketawa bersama, Dia Ah Ming, Ikbar , dan Tesevamanian , dan saya siapa? . saya dari Borneo. hhiihhihihi…

    • MR J

      bahasa apa yg kamu semua gunakan utk bertutur eh?

  14. lt adnan masa tu askar melayu menentang usaha jepun menakluk tanah air. askar melayu mas atu di abwah naungan kerajaan british. itu fakta sejarah. so, dia bukan mati mempertahankan kerajaan british tetapi mempertahankan tanah melayu. sewaktu dahulu, tanah melayu itu termasuklah bukit candu di sigapura itu…

    kominis pulak yang mengamuk tak tentu hala membunuh orang melayu, cina dan india serta british mulai 1945 selepas jepun menyerah kalah, berhasrat jua untuk menakluki tanah melayu bagi pihak komunis antarabangsa. bukans ebab nak mempertahankan tanah melayu.. mereka itu bukan pejuang kemerdekaan.. malah penderhaka kerana usaha untuk memerdekakan sesebuah tanah air tidak boleh malah haram diusahakan dengan membunuh sesama manusia membuta tuli…. cara terbaik ialah melalui rundingan seperti yang kita capai pada tahun 1957…

    hAi Ini fakta sejarah ni.. MAT KING LEATHER PON BOLEH CERITA PANJANG KES NI. TANYA LA DIA…

    • Habih lawan British tak ok, lawan Jepun ok?
      Hidup British! Sama samalah kita dijajah oleh kumpulan kaum kulit putih

      • Jepun datang dengan keganasan. Cerita mengenai Jepun menyiksa rakyat negeri yang mereka langgar amat menyerlah, dan semenjak 1930an lagi. Kekejaman tentera Jepun amat digeruni!

        “The masacre of Nanking 1937” menjadi igauan ramai orang.

        British memang penjajah. Namun mereka tidak mengganas dan jauh sekali menyiksa orang tempatan. Orang Melayu tidak pernah mengeruni tentera British.

        Itu bezanya.

        Orang Melayu yang mengalu alukan kedatangan Jepun ialah pemimpin berhaluan kiri sahaja, seperti Ibrahim Yaacob. Rata rata orang Melayu menolak kedatangan Jepun.

        Buktinya amat jelas. Orang Melayu makin tersiksa dalam 1-2 tahun dibawah pemerintahan Jepun berbanding 120 tahun sebelumnya bawah British. Lebih ramai orang Melayu berusaha untuk mengusir Jepun, termasuk dengan mengunakan kekerasan (menyertai Force 136 yang berpusat di India) dari menyokong dan menjadi tali barut Jepun. Ini fakta.

      • *Comments deleted

        We appreciate your thoughts. However, you have abused your privileges to share your thoughts. Hence, we disallowed your consistent use of this blog for your propaganda.

        Please use your campaign elsewhere.

        CONSIDER THIS A LAST WARNING!

        Biggum Dogmannsteinberg
        1735hrs

      • Sekejap.

        Tok Janggut, Mat Kilau,Datuk Maharajalela, Ngah Ibrahim, Abdul Rahman Limbung dan rakan-rakan yang berperang lawan British ni Hero ke dak?

        Yang ni betul berperang nak membebaskan penjajahan dan patut dijulang dalam sejarah malaysia

    • Peminatblog,

      Sebenarnya kita masa tu berperang dengan Jepun atas arahan British. Takde langsung cerita pasal nak pertahankan Tanah Melayu. British masa tu pentingkan empayarnya. Tujuan dia buat Malay Regiment kerana British tau, empayar dia too big too be defended solely by British soldiers. Sebab tu masa Jepun datang, the military masa tu banyak Indian regiments, campur Aussies, Gurkhas etc.

      Bear in mind masa Jepun datang ramai jugak orang Melayu yang sokong, believing that the Japs will give us our independence.

      Sgt Hassan

  15. mudahan pantai PD bertambah jernih cantik..ada selera nak mandi..bukannya bertambah MASIN..

  16. Dear BigDogDotCom
    Saya rasa comments yang datang kali ini tak seindah dari coment yang dulu-dulu. Kali ini sekadar memenoh ruang aja. Mithalnya Budak Sgt itu mengaku dia pandai. Dari commentnya tak nampak pun ia pandai. Aku pun dulu Pegawai tentera berpangkat Mejar. Sekarang expatriate di luar negeri, sebagai orang awam. Pencen Mejar jarang disentoh.aku ingat orang macam Sgt ini kalau nampak Pegawai dari jauh tentu ia tukar haluan cari jamban atau dinding nak menyorok. Takut kena salute kat Pegawai. Boleh jadi dia rasa dia lebih pandai dari Pegawai. Mana boleh salute.

    Sdr Abu aku selalu sokong engkau.

    mohamed

    • Mejar Mohamed

      Terima kasih di atas sokongan. Selalu nya orang macam Sarjan itu, komen sa kali dua sahaja kat dia dah cukup. Untuk beri tahu dia tak begitu pandai. Tak guna berpanjangan. Tak ada faedah nya.

      • Saudara Abu

        Terima Kasih kembali

        mohamed

    • Hahaha… tu dia Pak Mat, kadang2 orang nih dok lupa, ni lah masalahnya dengan 1Malaysia nih, elok2 murni orang lain ambil kesempatan. Semuanya nak twist demi 1Malaysia. Pada saya la Tuan Mat(sebab pegawai tentera) setuju benar dengan Pekan Askar Melayu nih, sebab memang tunjang kepada pertahanan negara ialah Rejimen Askar Melayu DiRaja. Takda la salahnya, bukan kita nak jadi racist ke apa pun. Leftenan Adnan adalah wira dalam RAMD, apa lah salahnya kita hargai dia begitu. Bukan kita tak hargai bangsa lain, tu Kanang Anak Langkau tu, dia orang Iban kan? Dia dianugerahkan macam2 pingat, penghargaan memang diberikan pada mereka yang benar2 layak.

      • Saudara Dollah

        Terima kasih buat saya tersenyum pagi-pagi ni. Tak apalah tak pangil saya tuan. Saya rasa dah lama saya tinggal kerjaya yang amat saya sayangi.Rakan sepejabat pun dah jadi PAT.

        Saya bukan dari RAMD, tetapi saya amat menghormati kawan saya dari sana. Satelah tamat latihan dari Maktab Tentera Diraja Sungai Besi, kami perpisah. Saya memikul tugas yang lain.

        Ramai diantara rakan seperjuangan dari RAMD gugur dan ada banyak pula yang cacat anggota terkena jerankap samar. Mereka berjuang sahingga communist dihutan kalah.
        Wajarlah mereka diperingati ditempat asal mereka sendiri, yaitu diPD.

        Kalaulah communist yang ditaja oleh Negri China menang, apa akan jadi kepada orang Melayu, Raja Melayu, Ugama Islam dan Tanah Melayu.

        Communist tajaan Negri China tumpas, tetapi perjuangan mereka belum selesai percaya lah.
        Mereka sanggup tunggu seribu tahun jika perlu.

        Kita anak Melayu bagaimana pula? Sangup berkhayal dengan slogan PAS dan PKR? Slogan mereka umpama “dadah pendengaran”, sekadar sedap didengar.

        Perkasalah diri dengan ilmu ugama Islam (form and essence),science, kejurutraan, perubatan dan banyak lagi semasa kita masih lagi dibawah naungan dan pimpinan UMNO yang jelas dan nyata membantu kita.

        Saya berjaya mecari redzki untuk anak-anak dan isteri melalui jalan yang sama. Tak payah ikut slogan dari PAS dan PKR. Tak kemana kita. Janganlah kita hancurkan UMNO dengan kesalahan yang sedikit,jika dibanding deagan jasa UMNO

        Bagi saya kalau RAMD dan rakan seperjuangan berjuang di masa darurat, UMNO pula berjuang mempertahan Negara dimasa “aman”.

        mohamed

  17. Salam

    Molek benar dinamakan Bandar Askar Melayu. Mana ada Rejimen Askar Cina DiRaja Malaysia atau Rejimen Askar Tamil DiRaja Malaysia? Kalau ada pun Rejimen Renjer, Wataniah dan sebagainya. Itu pun majoriti Melayu. Nak harap Cina ramai-ramai masuk askar…? Mati hidup balik pun mereka tak mau. Mungkin kalau gaji prebet dinaikkan ke RM5000 sebulan boleh kot…?

  18. BUBUH AJE BANDAR ISA SAMAD!!

    • Lepas dia menang Bagan Pinang kot? satu soalan pada Big Dog – selain dari renaming PD takde cara lain ke? Kat Amerika, war heroes selalunya dijulang melalui penamaan kem, kapal, lebuhraya, bangunan etc. Aku rasa kita tukar saja nama Jalan Pantai PD tu kepada Lebuhraya Adnan Saidi. Atau kem-kem berdekatan kita namakan para wira-wira. Hang kalau jadi hero, aku suggest tukarkan DUKE kepada LBG – Lebuhraya Big Dog. ok tak?

      BrahimPendek (Mcm Mat Isa)

  19. sgt hassan,

    aku tak yakin lt adnan dan Malay Regiment tu berperang sebab ikut kata British. Aku rasa depa perang sebab orang asing nak takluk tanah Melayu dan menyusahkan semua bangsa di tanah melayu, melayu, cina dan india… teurtamanya cina.. biasa la melayu kena lawan untuk pihak semua. bangsa lain buat bisnes.

    askar melayu perang sampai 14 februari. masa tu gordon bennet dah lari balik australia, shenton thomas dah bungkus baju dan percival dah suruh batman dia cari kain putih. 15 februari 1942 percival menyerah. masa tu orang kampung kat bukit candu tengah kumpul-kumpul mayat dan cuba kenal siapa yang depa jumpa terbujur…

    orang putih pon ada rememberance day tau… orang malaysia nak sambut apa? 8 april 2008? itu? puik!

    • ni ada sikit aku confuse lah. masa tu bukan ke mat salleh jajah kita? jepun datang kita lawan sebab dia nak jajah kita? Apa kejadah punya logik ni? jgn malu & segan untuk mengaku, memang kita berperang pasal Tuan Orang Putih suruh kita. tapi saya tetap tabik pada Lt Adnan & kekawan kat Bkt Candu tu. Lepas saya buku sejarah battle of singapore, saya cukup bangga baca orang Melayu mati sebagai perwira sejati.

      brahimpendek (Mcm Mat Isa)

      • Sdr Brahim

        Saudara tulis “ni ada sikit aku confuse lah. masa tu bukan ke mat salleh jajah kita? jepun datang kita lawan sebab dia nak jajah kita? Apa kejadah punya logik ni?”

        Sebenarnya selepas Jepun berundur, British regroup, “there was a vaccum” kumpulan bintang tiga bermahraja lela dibumi tercinta ini. Mereka bersenjata modern. Banyak rakyat dibunuh tanpa belas kasihan.Semua orang tahu keganasan mereka.

        Pengalam, ilmu perang dan latihan yang ditimba oleh orang Melayu dari mat salleh dapat digunakan mempertahan kan negara tercinta akhirnya dan sekarang ini berdiri tegap membela Negara dari ancaman musuh dari darat,laut dan udara. Betul kan?

        mohamed

      • brahim… maaf kalau aku kata kau kurang cerdik sikit. tapi sebab kau tetap menyokong perjuangan lt adnan tu, aku tak jadi la nak kata kau kurang cerdik…

        yang aku maksud ialah waktu jepun datang, tentera melayu yang semangat juang tinggi lihat mereka sebagai penjajah yang nak takluk tanah air. asas mereka perang ialah nak pertahan tanah air dari dijajah. bukan juang sebab british suruh, walaupun mereka tentera british.sama la jugak lepas tu kita perang dengan kominis walaupun dengan senjata dan uniform british, kita lawan sebab depa nak bunuh orang melayu(dan cina), sebab tu kita lawan.

        lawan indon lepas tu aku rasa kita dah pakai baju sendiri dah..

      • peminat,

        takpe le kau panggil aku tak cerdik. Apalah aku ni, rupa tak sebrapa, harta pun tiada. Kerja pun jadi dispatch. Kekawan kau tu memang orang2 pandai, Mejar Mohamad expat lulusan Maktab Tentera (apa benda expat ni??), si Abu gaya mcm orang berpelajaran.

        Maafnya jika mengganggu klik terpelajar ni..

        brahimpendek (Mcm Mat Isa)

  20. bro…mintak ulas mengenai budak berkiblat singapork yang sekrang masuk Petronas.adakah ni tanda siren perang menjatuhkan najib bermula…dulu flip flop berkiblat singapork dan gendang perang d palu.tak kira pro kerajaan mahupun pembangkang, bloggers bersatu menyerang najib…adakah satu lagi pm akan tumbang kerana berkiblatkan singapork…Petronas sensitif bro…banyak rahsia kerajaan dan selama ini mereka memegang amanah denagn baik…jangan sampai tun keluar Petronas sbb budak kiblat singapork ni

    • Tak thau lah ini masuk tajuk perbincangan atau tidak tapi harap dapat izin BD saya pun nak sentuh so’al OO masuk Petronas.

      Kata nya, DSN mahukan nya, walau pun dulu dia di tolak BOD Petronas. Geliga sangat ke dia? Tak ada Melayu lain ke?

      Tak faham tujuan DSN. OO dulu di Ethos pun kontroverial. Tak tahu butiran macam mana Ekuinas nak tolong Melayu, IPO sudah di hentikan, macam mana DEB.

      Petronas GLC yang terbesar harta nya. Kalau OO masuk dan di tujukan jadi CEO ambil tempak TS Hassan Merican, tak tahu ke mana habuan Petronas akan pergi. Beribu juta tu.

      • Sdr Jitu

        Sokongan kita sokongan berhemat. Yang mungkar mesti di tentang.

        Saya jangka “first order of business by OO ” ialah membenarka syarikat yang bukan bumiputra berurusan dengan Petronas.

        Setakat ini ada yang berselindong disabalek nama bumiputra, tetapi ianya 100% kepunyaan bukan bumiputra. Umpamanya syarikat yang menjual dan baikpulih TURBINE, PUMPS dan COMPRESSOR serta spares untuk PETRONAS adalah dimonopoly oleh syrikat sperti ini.

        Yang saya dapat lihat kuasa “MONOPOLY” diberi kepada syarikat bukan Melayu. Tengok lah, ASTRO,IPP….. Ini bemula dari masa TUN lagi.

        Kenapa Melayu, tak boleh dapat kuasa MONOPOLY.

        Adakah ini salah UMNO? Saya fikir tidak. Salah pemimpinnya? boleh jadi.

        mohamed

  21. […] pembangunan yang Isa sebagai pemimpin dan ketua eksekutif berjaya bawa, bukan sahaja disekitar Pengkalan Adnan (Port Dickson), malah seluruh Negeri Sembila merupakan  sesuatu yang amat […]

    • Dear BigDogDotCom

      Instinctively saya sokong Tan Sri sebelum ia dicalunkan. Sekarang sudah dicalun saya berharap ia menang. Tan Sri disenangi oleh semua kaum. Ia sudah mendahului dan mepraktik satu Malysia sabelum PM.

      Semoga satu Malaysia akan menular dari Bagan Pinang keseluruh Negara.

      Sentuhan Tan Sri amat diperlukan

      mohamed

  22. Braim

    “takpe le kau panggil aku tak cerdik. Apalah aku ni, rupa tak sebrapa, harta pun tiada. Kerja pun jadi dispatch. Kekawan kau tu memang orang2 pandai, Mejar Mohamad expat lulusan Maktab Tentera (apa benda expat ni??), si Abu gaya mcm orang berpelajaran.”

    Sekali saja ya.

    Satelah tamat latihan di Maktab Tentera Diraja, kami di Tauliah sebagai “Pilot Officer”.(Sekarang pangkat ini dah di ganti dengan Lt Muda).Semasa berkhidmat saya di beri peluang bekrusus diluar negeri.

    Sebelum saya ambil option untuk bersara, pangkat saya ia lah Mejar(u). Dengan kelulusan dari luar negeri, saya sekarang berkerja sebagai expat diluar negeri.

    Cukup lah ya?.

    mohamed

  23. Terima kasih Mejar tapi apasal kerja kat luar negara? Hari tu Ketua Pemuda tempat saya cakap kerja kosong masih banyak kat sini. Dia gomal saya kot?

    brahimpendek (Mcm Mat Isa)

  24. Saudara Brahim

    Terima kasih kembali. Sudah rezeki saya disini.
    Walau bagimana pun saya sayang bangsa kita dan Negara kita.

    mohamed

    • Sebenarnya saya jealous dengar orang kerja luar negeri ni. Saya paling jauh pernah pi kat Bandung, tu pun rombongan UMNO. Nak rasa sangat salji. Salji kat Genting tu tak kira..

      Apa2 pun selamat berjaya kepada Mejar. Hidup ATM!!

      brahimpendek (Mcm Mat Isa)

      • Apalah yang hendak dicemburukan tentang orang Melayu yang berpeluang mencari kerja di negeri orang?

        Bak kata bidalan “Hujan emas dinegeri orang, hutan batu dinegeri sendiri. Lebih baik negeri sendiri”.

        Mungkin kelebihanya ialah meraih pengalaman cara, pendekatan, etika dan professionalism tatakerja orang lain dalam suasana dan budaya negara mereka. Merasalah juga menjadi ‘orang asing’ dan melalui proses diskriminasi.

        Namun begitu, bekerja dalam negara sendiri pun banyak kelebihanya. Terutama kalau dalam suasana MNC. Ramai anak Melayu menimba pengalaman dan pengetahuan MNC tanpa meninggalkan tanah tumpah darah sendiri (perjalanan pendek ke luar negara tu tak kiralah!).

        Dari pengalaman peribadi, perasaan selesa dalam sanubari berada dalam tanahair sendiri dan menyumbang pada anak bangsa dan ibu pertiwi tiada tolok bandingnya, walaupun habuan material dan ego berkerja diluar amat menguja perasaan dan naluri.

      • Saudara Brahim

        Minta naaf kerana buat saudara jealous.
        Terima kasih diatas ucap selamat saudara.

        Saya ucap selamat untuk Brahim jua.

        mohamed

  25. Tika british berkuku kuat
    Sejak 1902 usaha pergiat
    Raja-Raja Melayu sepakat
    Anak watan menjaga umat

    Dari 100, 25 melayu lekat
    01.02.1933 mereka nekat
    Rasmi 01.03.1933 dicatat
    Raja melayu capai hasrat

    RAMD namanya singkat
    Askar Melayu benar kuat
    Dalam serta luar khidmat
    Sinar imej negara angkat

    Tiba masa RAMD dinobat
    RAMD dan PD wajib ikat
    Sifat wira Lt Adnan hebat
    Pengkalan Adnan, tepat

    Adnan inspirasi semangat
    Kepada rekrut askar darat
    Juga semua askar khidmat
    Capai 1Malaysia terhasrat

    http://koleksipuisiserling.blogspot.com

  26. Dear Bigdog

    “Bak kata bidalan “Hujan emas dinegeri orang, hutan batu dinegeri sendiri. Lebih baik negeri sendiri.

    Mungkin kelebihanya ialah meraih pengalaman cara, pendekatan, etika dan professionalism tatakerja orang lain dalam suasana dan budaya negara mereka. Merasalah juga menjadi ‘orang asing’ dan melalui proses diskriminasi.”

    Tepat sekali pandangan saudara. Begitulah rasa jiwa seorang perantau.

    Saya menabur bakti diNegara Islam jua
    Tidaklah rasa terasing sangat.Tambah lagi saya dilayan dengan amat baik.

    Terima kasih Big Dog,

    mohamed

  27. Tika british berkuku kuat
    Sejak 1902 usaha pergiat
    Raja-Raja Melayu sepakat
    Anak watan menjaga umat

    Dari 100, 25 melayu lekat
    01.02.1933 mereka nekat
    Rasmi 01.03.1933 dicatat
    Raja melayu capai hasrat

    RAMD namanya singkat
    Askar Melayu benar kuat
    Dalam serta luar khidmat
    Sinar imej negara angkat

    Tiba masa RAMD dinobat
    RAMD dan PD wajib ikat
    Sifat wira Lt Adnan hebat
    Pengkalan Adnan, tepat

    Adnan inspirasi semangat
    Kepada rekrut askar darat
    Juga semua askar khidmat
    Capai 1Malaysia terhasrat

    • Tugas kita generasi terdekat
      Untuk menentukan warisan sentiasa diingat
      Jiwa pendekar Melayu menjadi semangat
      Askar Melayu mesti dinobat

      51 tahun kominis durjana dihambat
      Segenap perbatasan dijadikan tempat
      Seluruh minggu termasuk cuti umum dan Ahad
      Ramai anggota luka, gugur atau cacat

      Kecekalan pasukan bekalan paling hebat
      Senjata tidak seberapa, negara tak larat
      Raifel Lee Enfield, SLR, Steyr dan M16 jadi alat
      Meredah hutan, bukit, lurah dan sungai berpacat

      Pengorbanan perajurit tidak selalu tercatat
      Nyawa, darah dan paling tidak keringat
      Masa depan Bangsa menjadi azimat
      Perjuangan membela agama dan negara belum tamat

      Askar Melayu kini sudah dipertingkat
      Bukan setakat unit infantri kombat
      Medan perbatasan seluruh dunia sejagat
      Kini sudah mampu pasukan gerak-cepat

      Panji kebanggaan RAMD ditauliah kerabat
      Tunggak ATM PAT sudah biasa dijawat
      30 battalion pasukanya amat kuat
      Col-in-Chief Sultan Kedah tumpangkan daulat

  28. […] kewibawaan faktor proses pengundian yang boleh dijadikan elemen keraguan sebagai modal kempen. Pengkalan Adnan (Port Dickson) merupakan ‘Bandar Tentera Darat’ kerana kedudukan tradisi beberapa pengkalan tentera pelbagai rejimen dan unit. Oleh demikian ujud […]

  29. Terdapat beberap fakta yang tidak ditonjolkan mengenai Lt Adnan & kelakuan tentera British semasa Jepun menyerang Tanah Melayu. Perkara ini mesti dihebahkan dimana British mengebom jambatan semasa kemaraan Jepun belum sempat Lt Adnan berundur – menyebabkan beliau serta groupnya ditawan Jepun.

    Sekian.

  30. […] besar ini membuktikan Isa diterima amat baik oleh warga Pengkalan Adnan (Port Dickson). Isu mengenai Isa pernah digantung oleh UMNO atas kesalahan salah laku politikwang dilihat oleh […]

  31. Wah! Bagusnye… hehehe senang nak cari information.
    Bagus sangat2 ^^

  32. saya sokong 100%

  33. Pangkalan Adnan adalah cadangan yang terbaik bagi menggantikan nama P.Dikson… saya sebagai pewaris laftenan Adnan amat berbesar hati jika almarhum datuk mendapat pinggat yang paling tertinggi dalam ATM.. khususnya askar melayu kerana semangat beliau mempertahankan tanah air sehingga titisan darah yang terahir…

  34. […] masih mengharapkan Kerajaan Persekutuan dan Negeri Sembilan menamakan bandar Port Dickson sebagai Pengakalan Panglima Adnan, sebagai memperingati sejarah kelahiran Rejimen Askar Melayu DiRaja dan Angkatan Tentera […]

  35. Aku rakyat Malaysia kaum cina. Aku minta masuk tentera simpanan sudah 2 tahun tapi sampai sekarang takde berita daripada ATM pun. Kononnya nak anak Cina/India masuk tentera, tapi tak buat kerja pun lepas mereka hantar permohonan. Rasa kena tipu.

  36. semoga roh allahyarham sarjan adnan ditempat ke orang muslimin………….amin!!!

  37. […] the Royal Malay Regiment a national icon and for the loyalty and gallantry these past 79 years, Port Dickson be renamed Pengkalan Adnan and bestowed a ‘Royal Malay Regiment’ town in their […]

  38. […] cadangan kami di BigDogDotCom untuk menamakan semula bandar Tentera Darat Port Dickson sebagai Pengakalan Adnan, ianya dibangkitkan dalam sidang media bersama Menteri Pertahanan di Memorial Bukit Chandu. Inilah […]

  39. […] made a historic visit to Bukit Chandu Memorial on the 70th anniversary of the battle. We at  BigDogDotCom reiterated our suggestion that Port Dickson be re-named Pengkalan Adnan, the leader of the bravest Royal Malay Regiment combat unit, as the nation’s validation to […]


Leave a comment